1
D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Z dôvodu zvyšujúcej sa nelegálnej migrácie na území Slovenskej republiky sa navrhuje prijať účinné opatrenia s cieľom zníženia počtu nelegálnych migrantov. Nelegálna migrácia na území Slovenskej republiky neustále narastá, pričom v období od januára 2023 do júla 2023 bolo na území Slovenskej republiky zadržaných 17 529 cudzincov, čo v porovnateľnom období roku 2022 predstavuje nárast o 15 611 zadržaných cudzincov. V rámci tohto trendu enormného rastu, naďalej dominuje nelegálna sekundárna tranzitná migrácia zo západobalkánskej trasy, kde evidujeme nárast o 1 062,3 %, čo predstavuje 16 934 zadržaných cudzincov.
Prvým opatrením je zmena ustanovenia, na základe ktorého je policajný útvar povinný vydať v určených prípadoch štátnemu príslušníkovi tretej krajiny, ktorého pre prekážku jeho administratívneho vyhostenia nie je možné vyhostiť, potvrdenie o zotrvaní na území Slovenska, čo pôsobí ako „pull faktor“ na nelegálnych migrantov putujúcich po balkánskej trase. Takéto potvrdenie sa vydávať nebude štátnym príslušníkom tretích krajín, ktorí sa zdržiavajú na území Slovenskej republiky neoprávnene a u ktorých trvajú prekážky administratívneho vyhostenia. Týmto sa Slovenská republika z hľadiska migrácie stane menej atraktívna, čo by malo znížiť počet nelegálnych cudzincov.
Návrhom zákona sa tiež ustanovuje, v ktorých prípadoch sa nezačne formálne správne konanie vo veci administratívneho vyhostenia. Ide o prípady, keď sa rozhodnutie o administratívnom vyhostení nemôže reálne vykonať, napríklad z dôvodu prekážok administratívneho vyhostenia. Týmto opatrením sa výrazne zníži počet správnych konaní a uvoľnia sa kapacity na boj proti nelegálnej migrácii.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, žiaden vplyv na podnikateľské prostredie, pozitívne sociálne vplyvy, žiadne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, žiadne vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti a vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
2
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Návrhom zákona sa navrhuje vypustiť povinnosť vydať potvrdenie o možnosti zotrvať na území Slovenskej republiky štátnemu príslušníkovi tretej krajiny, ktorý sa zdržiava na území Slovenskej republiky neoprávnene a trvajú uňho prekážky administratívneho vyhostenia.
K bodu 2
Návrhom zákona sa ustanovuje, kedy sa nezačne formálne správne konanie vo veci administratívneho vyhostenia. Pôjde o prípady, keď sa rozhodnutie o administratívnom konaní nemôže reálne vykonať, napríklad z dôvodu prekážok administratívneho vyhostenia. Týmto opatrením sa výrazne zníži počet správnych konaní a uvoľnia sa kapacity na boj proti nelegálnej migrácii.
K čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia z dôvodu, aby bolo možné neodkladne začať realizovať navrhnuté opatrenia na zníženie počtu nelegálnych migrantov ako aj odložené výkony rozhodnutia o administratívnom vyhostení štátnych príslušníkov tretích krajín bez legálneho pobytového statusu na území Slovenskej republiky alebo členských štátov Európskej únie.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
4
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov návrhu zákona
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Navrhovateľ (a spolunavrhovatelia)
Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Zvýšený počet nelegálnych migrantov prechádzajúcich cez územie Slovenskej republiky.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Cieľom predkladaného návrhu zákona je znížiť počet nelegálnych migrantov prechádzajúcich cez územie Slovenskej republiky.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Ministerstvo vnútra SR - príslušné policajné útvary,
Fyzické osoby - štátni príslušníci tretích krajín
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant neprijatie právnej úpravy bude mať za následok pokračovanie nelegálnej migrácie cez územie Slovenskej republiky.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
bezpredmetné
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Preskúmanie účelnosti navrhovaného zákona bude vykonané po troch rokoch od nadobudnutia účinnosti zákona a na základe kritérií ako napr. počet vykonaných rozhodnutí o administratívnom vyhostení a počet nezačatých konaní o administratívnom vyhostení.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy, v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
5
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy, v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
predpokladané vyčíslenie:
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo, rodinu a deti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Návrh zákona pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, keďže štát a samosprávy nebudú musieť financovať vo zvýšenej miere ochranu hraníc a starostlivosť o nelegálnych migrantov.
Návrh zákona má pozitívne sociálne vplyvy.
11.Kontakt na spracovateľa/súčinnosť
Vypracovali ste návrh zákona v súčinnosti s príslušným ministerstvom? Áno Nie
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
12.Stanovisko gestorov
Stanovisko Ministerstva financií SR vyžiadané priložené
Stanovisko Ministerstva hospodárstva SR vyžiadané priložené
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie alebo poznámky k stanovisku.