D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Mária Kolíková, Juraj Krúpa, Branislav Grӧhling a Ondrej Dostál.
Cieľom návrhu zákona je obmedzenie niektorých oprávnení generálneho prokurátora, ktoré mu patria podľa § 363 Trestného poriadku a ktoré mu dávajú neprimeranú moc nad prípravným konaním. Predložený návrh § 363 neruší, ale nastavuje jeho pravidlá tak, aby čo najviac zodpovedali tomu, na aký účel bol § 363 do zákona zakotvený, teda odstraňovanie nezákonnosti v prípravnom konaní.
Ustanovenie § 363 dáva v súčasnosti generálnemu prokurátori oprávnenie zrušiť právoplatné rozhodnutie prokurátora alebo policajta, ak takým rozhodnutím alebo v konaním, ktoré mu predchádzalo, bol porušený zákon. Proti takémuto rozhodnutiu generálneho prokurátora nie je prípustný opravný prostriedok. V minulosti v médiách rezonovali kauzy, v ktorých generálny prokurátor využíval oprávnenia z § 363 príliš extenzívne, čím nahrádzal rozhodovaciu právomoc súdov. Išlo najmä o prípady, kedy rozhodnutia o vznesení obvinenia bolo zrušené tesne pred podaním obžaloby a súdnym konaním, čím bola zmarená možnosť, aby o vine alebo nevine rozhodol súd. Z generálneho prokurátora sa stala popri súdnej moci akási ďalšia moc v štáte. Nadmerné využívanie toto prostriedku generálnym prokurátorom znižuje v očiach verejnosti dôveryhodnosť generálnej prokuratúry ako celku a takýto stav by nemal ďalej pokračovať, pretože znemožňuje budovanie dôvery v spravodlivosť, právny štát a fungujúce inštitúcie.
Predložený návrh zákona obsahuje nasledujúce hlavné zmeny:
upravuje sa príslušnosť Špecializovaného trestného súdu rozhodovať o trestných činoch prokurátorov spáchaných pri výkone ich funkcie,
zužuje sa právomoc generálneho prokurátora podľa § 363 Trestného poriadku zrušiť len právoplatné rozhodnutie prokurátora alebo policajta o postúpení veci, o zastavení trestného stíhania, o podmienečnom zastavení trestného stíhania, o podmienečnom zastavení trestného stíhania spolupracujúceho obvineného a o prerušení trestného stíhania, ak takým rozhodnutím alebo v konaní, ktoré mu predchádzalo bol porušený zákon
skracuje sa lehota na podanie návrhu na postup podľa § 363 na 10 pracovných dní od právoplatnosti napadnutého rozhodnutia,
návrhové oprávnenie sa ponecháva len poškodenému a bude ho možné podať len v neprospech obvineného.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Predkladaný návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona nemá negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, nemá negatívny vplyv na životné prostredie ani nemá vplyv na informatizáciu spoločnosti. Návrh taktiež nemá sociálne vplyvy, nemá vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
B.Osobitná časť
K čl. I (zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok)
K bodu 1 (§ 14 písm. s))
S ohľadom na vysoký stupeň nebezpečnosti a špeciálny subjekt páchateľa sa navrhuje, aby o trestných činoch prokurátorov spáchaných pri výkone ich funkcie v prvom stupni konal a rozhodoval Špecializovaný trestný súd. Z toho vyplýva aj príslušnosť Úradu špeciálnej prokuratúry v týchto veciach vykonávať dozor nad dodržiavaním zákonnosti pred začatím trestného stíhania a v prípravnom konaní.
K bodu 2 (§ 363 ods. 1)
Navrhuje sa zásadne obmedziť okruh rozhodnutí, ktoré môže generálny prokurátor preskúmať postupom podľa § 363 Trestného poriadku, a to len na právoplatné rozhodnutia policajta alebo prokurátora o postúpení veci, o zastavení trestného stíhania, o podmienečnom zastavení trestného stíhania, o podmienečnom zastavení trestného stíhania spolupracujúceho obvineného a o prerušení trestného stíhania, ak takým rozhodnutím alebo v konaní, ktoré mu predchádzalo, bol porušený zákon.
Predmetom mimoriadneho prieskumu generálneho prokurátora budú len také meritórne rozhodnutia policajta alebo prokurátora, ktoré smerujú k skončeniu trestnej veci inak ako podaním obžaloby alebo nezákonné rozhodnutie o prerušení trestného konania, ktoré taktiež vytvára neoprávnenú prekážku ďalšieho postupu v trestnom konaní.
Týmto obmedzením sa naplní atribút mimoriadnosti opravného prostriedku zrušenia právoplatných rozhodnutí v prípravnom konaní a súčasne sa tým zabráni obchádzaniu zákazu negatívnych pokynov upraveného v zákone o prokuratúre.
K bodom 3 a 10 (§ 363 ods. 2 a § 366 ods. 2)
Vypúšťa sa právna úprava, podľa ktorej môže generálny prokurátor zrušiť aj chybné konanie, ktoré predchádzalo zrušovanému nezákonnému rozhodnutiu. To z dôvodu, že predchádzajúce nezákonné konanie ako také zrušiť nemožno.
K bodom 4 a 7 (§ 364 ods. 1, ods. 4)
Za účelom zdôraznenia princípu právnej istoty právoplatných rozhodnutí a skutočnosti, že ide o mimoriadny opravný prostriedok, sa navrhuje skrátiť nie len lehotu na podanie návrhu na postup podľa § 363 Trestného poriadku z doterajších troch mesiacov od právoplatnosti napadnutého rozhodnutia na 10 pracovných dní, ale aj lehotu na vydanie rozhodnutia generálneho prokurátora zo šiestich mesiacov od právoplatnosti napadnutého rozhodnutia na dva mesiace.
K bodu 5 (§ 364 ods. 2)
Vzhľadom na podstatné obmedzenie okruhu uznesení, ktoré môžu byť zrušené postupom podľa § 363 Trestného poriadku, sa návrhové oprávnenie ponecháva z doterajšieho okruhu aktívne legitimovaných osôb len poškodenému. Toto návrhové oprávnenie bude
podmienené splnením podmienky podania riadneho opravného prostriedku alebo zrušením prvostupňového rozhodnutia a vydaním rozhodnutia v neprospech poškodeného nadriadeným orgánom.
K bodom 6 a 9 (§ 364 ods. 3 a § 366 ods. 1)
V rámci právnej úpravy zrušenia právoplatných rozhodnutí v prípravnom konaní sa navrhuje vypustenie rozlišovania rozhodnutí vydaných „v prospech“ alebo v „neprospech“ obvineného. Toto rozlišovanie vzhľadom na podstatné obmedzenie okruhu právoplatných rozhodnutí, ktoré možno týmto postupom preskúmať, stratilo význam.
K bodu 8 (§ 365 ods. 1)
Legislatívno-technická úprava v súvislosti s obmedzením okruhu osôb oprávnených podať návrh na postup podľa § 363 a nasl. Trestného poriadku.
K bodu 11 (§ 371 ods. 1 písm. m)
Legislatívno-technická úprava.
K čl. II
Navrhuje sa dátum nadobudnutia účinnosti predloženého návrhu zákona na 1. marca 2024.