NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IX. volebné obdobie
Číslo:
Na rokovanie
Národnej rady Slovenskej republiky
NÁVRH
poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Jána Mažgúta a Erika Kaliňáka
na vydanie
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov
Predkladá:
Ján M A Ž G Ú T
Erik K A L I Ň Á K
Návrh uznesenia:
Národná rada Slovenskej republiky
s c h v a ľ u j e
návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Jána Mažgúta na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších zákonov
Bratislava november 2023
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IX. volebné obdobie
Návrh
Zákon
z ... 2023,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách
(cestný zákon) v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č.
135/1961 Zb.
o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení zákona č. 27/1984 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 160/1996 Z. z., zákona č. 58/1997 Z. z., zákona č. 395/1998 Z. z., zákona č. 343/1999 Z. z., zákona č. 388/2000 Z. z., zákona č. 416/2001 Z. z., zákona č. 439/2001 Z. z., zákona č. 524/2003 Z. z., zákona č. 534/2003 Z. z., zákona č. 639/2004 Z. z., zákona č. 725/2004 Z. z., zákona č. 93/2005 Z. z., zákona č. 479/2005 Z. z., zákona č. 25/2007 Z. z., zákona č. 275/2007 Z. z., zákona č. 664/2007 Z. z., zákona č. 86/2008 Z. z., zákona č. 8/2009 Z. z., zákona č. 70/2009 Z. z., zákona č. 60/2010 Z. z., zákona č. 144/2010 Z. z., zákona č. 249/2011 Z. z., zákona č. 317/2012 Z. z., zákona č. 345/2012 Z. z., zákona č. 180/2013 Z. z., zákona č. 368/2013 Z. z., zákona č. 388/2013 Z. z., zákona č. 488/2013 Z. z., zákona č. 293/2014 Z. z., zákona č. 282/2015 Z. z., zákona č. 387/2015 Z. z., zákona č. 106/2018 Z. z., zákona č. 9/2019 Z. z., zákona č. 149/2019 Z. z., zákona č. 393/2019 Z. z., zákona č. 147/2021 Z. z., zákona č. 149/2021 Z. z., zákona č. 181/2022 Z. z. a zákona č. 205/2023 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 3c sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
„(2) Ak to vyžaduje naliehavý verejný záujem alebo ide o okolnosti hodné osobitého zreteľa, štátny odborný dozor nad cestami I. triedy, cestami II. triedy, cestami III. triedy a miestnymi cestami je oprávnené vykonať aj ministerstvo.“.
Doterajšie odseky 2 až 6 sa označujú ako odseky 3 až 7.
2.Doterajší text § 22a sa označuje ako odsek 1 a dopĺňa sa odsekom 2, ktorý znie:
„(2) Ministerstvo uloží pokutu do 33 190 eur právnickej osobe alebo fyzickej osobe
oprávnenej na podnikanie podľa osobitných predpisov9), ak neplní opatrenia uložené ministerstvom na základe ním vykonaného štátneho odborného dozoru podľa § 3c ods. 2.“.
3. V § 22b ods. 2 sa na konci pripája táto veta: „Pokutu podľa § 22a ods. 2 možno
uložiť do dvoch rokov odo dňa uplynutia lehoty na vykonanie uloženého opatrenia.“.
4. V § 22b ods. 4 sa na konci pripája táto veta: „Výnosy z pokút podľa § 22a ods. 2 príjmom štátneho rozpočtu.“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslanec NR SR Ján Mažgút.
Účelom návrhu je rozšíriť dozornú (kontrolnú) právomoc Ministerstva dopravy SR ako ústredného orgánu štátnej správy pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie na cestách I. III. triedy a miestnych cestách.
Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ani vplyvy na podnikateľské prostredie, ani sociálne vplyvy, ani vplyvy na životné prostredie, ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti, ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana, ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou SR, ústavnými zákonmi SR a nálezmi Ústavného súdu SR, platným právnym poriadkom SR, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K čl. I bodu 1
S cieľom rozšíriť dozornú právomoc Ministerstva dopravy SR sa ustanovuje, že ústredný orgán štátnej správy je oprávnený vykonať štátny odborný dozor nad cestami I. III. triedy a miestnymi cestami, a to v prípade, ak to vyžaduje verejný záujem alebo ide o osobitné okolnosti. V praxi môže ísť predovšetkým o kontrolu zmien organizácie dopravy, ktoré môžu negatívne ovplyvniť plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky s nežiaducimi socio-ekonomickými vplyvmi na určitý región. Podnet na vykonanie tohto druhu odborného dozoru vyhodnocuje samotné ministerstvo a na jeho vykonanie nie je právny nárok.
K čl. I bodom 2 až 4
Ustanovuje sa, že v prípade, ak ministerstvom uložené opatrenia na základe vykonaného štátneho odborného dozoru nie plnené, ministerstvo je oprávnené uložiť pokutu a zároveň dochádza k úprave súvisiacich ustanovení.
K čl. II
Ustanovuje sa účinnosť zákona dňom vyhlásenia.
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov.
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ján Mažgút, Erik Kaliňák
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
November 2023
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
2.Definovanie problému
Potreba kontroly zmien organizácie dopravy, ktoré môžu negatívne ovplyvniť plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky s nežiaducimi socio-ekonomickými vplyvmi na určitý región.
3.Ciele a výsledný stav
Účelom návrhu je rozšíriť dozornú (kontrolnú) právomoc Ministerstva dopravy SR ako ústredného orgánu štátnej správy pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie na cestách I. až III. triedy a miestnych cestách.
4.Dotknuté subjekty
Užívatelia pozemných komunikácií.
5.Alternatívne riešenia
Nulový variant.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
8.Preskúmanie účelnosti
Preskúmanie účelnosti navrhovaného predpisu bude vykonávané priebežne po nadobudnutí jeho účinnosti. Zároveň aj kritéria, na základe ktorých bude vykonané preskúmanie, budú stanovené po účinnosti predpisu.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
11.Kontakt na spracovateľa
12.Zdroje
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ právneho predpisu:
Ján Mažgút, Erik Kaliňák
2.Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu právneho predpisu nie je upravený v práve Európskej únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5. doložky zlučiteľnosti.
Národná rada Slovenskej republiky
Ján Mažgút
poslanec
Bratislava 16. novembra 2023
Vážený pán predseda,
podľa zákona Národnej rady Slovenskej republiky č.350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov dovoľujeme si Vám predložiť návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Jána Mažgúta a Erika Kaliňáka na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších zákonov.
Poslanecký návrh zákona vo výboroch a na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky uvediem ja osobne.
S pozdravom
Vážený pán
Peter Pellegrini
predseda Národnej rady
Slovenskej republiky
Bratislava