DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č.
301/1995 Z. z.
o rodnom čísle v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Anna ZÁBORSKÁ a Richard VAŠEČKA.
Hlavným cieľom predkladaného návrhu zákona je posilnenie právnej istoty prostredníctvom spresnenia doposiaľ výkladovo nejednoznačných ustanovení predmetného zákonov a to tak, aby sa zabezpečilo v aplikačnej praxi ústavne konformný výklad pojmu pohlavie. Návrh zosúlaďuje použitie pojmu pohlavie v návrhu zákona s Ústavou a ostatnými platnými zákonmi v SR tým, že jednoznačne stanovuje, za akých podmienok môže byť rodné číslo zmenené.
Doterajším úzusom bola možnosť zmeny rodného čísla v prípade, že požadovaná zmena bola dokladovaná (o. i.) lekárskym posudkom, ktorý však nebol v zákone bližšie špecifikovaný. Nóvum navrhovanej novely spočíva v jasnom určení, čo lekársky posudok dokladuje a teda, že zmena rodného čísla je možná v takom prípade, ak bol lekársky posudok vydaný na preukázanie originárne nesprávne určeného pohlavia, a teda na potvrdenie toho, že určené pohlavie nie je v súlade so skutočným genetickým pohlavím osoby.
Právny poriadok Slovenskej republiky vychádza z chápania pojmu pohlavie ako objektívnej biologickej skutočnosti. V Ústave SR je pojem žena chápaný v zhode s biologickou realitou, z ktorej vyplývajú určité biologické zákonitosti spravidla vlastné tomuto pohlaviu. Napríklad čl. 41 ods. 2 Ústavy žene v tehotenstve zaručuje osobitnú starostlivosť, ochranu v pracovných vzťahoch a zodpovedajúce pracovné podmienky (odôvodnenosť zvýšenej ochrany prislúcha práve žene s ohľadom na biologickú skutočnosť tehotenstva viažucu sa výsostne na ženské pohlavie), v čl. 41 ods.1 je manželstvo definované ako jedinečný zväzok muža a ženy (pričom sa vychádza z pohlavnej komplementarity), ďalej čl. 39 ods. 3 Ústavy upravuje ženám právo na primerané zníženie maximálneho veku potrebného na vznik nároku na primerané hmotné zabezpečenie v starobe (znížený vek je odôvodnený výchovou detí), v čl. 38 ods.1 je ustanovené, že „ženy, mladiství a osoby zdravotne postihnuté majú právo na zvýšenú ochranu zdravia pri práci a osobitné pracovné podmienky“ vychádzajúc pritom z biologickej reality založenej na potencionálne možnej vyššej miere zraniteľnosti daných skupín v pracovných vzťahoch.
Pojem pohlavie je nespochybniteľnou biologickou skutočnosťou aj podľa čl. 14 Dohovoru o ochrane ľudských práv a dôstojnosti človeka v súvislosti s aplikáciou biológie a medicíny Dohovor o ľudských právach a biomedicíne, ktorý Slovenská republika ratifikovala
2
napríklad v čl. 14 zakazuje výber pohlavia dieťaťa pri používaní techník lekársky asistovanej reprodukcie.
V zákone sa ponecháva možnosť administratívnej zmeny rodného čísla nesprávne určeného pohlavia. Podmienkou ostáva lekársky posudok, ktorý preukazuje na základe genetických testov, že došlo v minulosti k nesprávnemu určeniu pohlavia. V prípade požadovania zmeny rodného čísla z iného dôvodu zmeny pohlavia neviaže štát povinnosť zabezpečenia a evidencie administratívnej zmeny. S ohľadom na funkcie a potreby štátu a spoločnosti je rozhodujúca a smerodajná evidencia skutočnej biologickej reality pohlavia, aby bolo možné aplikovať právny poriadok v súlade s pôvodne zamýšľaným zámerom zákonov.
Predkladaný návrh zákona pozitívne sociálne vplyvy (rovnosť príležitostí), nemá žiaden vplyv na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, nemá vplyvy na životné prostredie a na informatizáciu spoločnosti, má pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
3
B.Osobitná časť
K Čl. I
Uvedenou zmenou sa zabezpečuje, aby bolo možné zmeniť rodné číslo osoby pri nesprávne určenom pohlaví osoby na základe lekárskeho posudku, ktorý je potvrdením genetických výsledkov určenia skutočného biologického pohlavia.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona dňom zverejnenia v Zbierke zákonov.
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Anna Záborská a Richard Vašečka
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č.
301/1995 Z. z.
o rodnom čísle v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
-žiadne
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
-úplne
5
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č.
301/1995 Z. z.
o rodnom čísle v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky
Pozitívne sociálne vplyvy v oblasti rovnosti príležitostí vyplývajú z toho, že návrh zákona zrovnoprávňuje ženy medzi ženami a mužov medzi mužmi a má pozitívny vplyv na manželstvo, rodinu a rodičovstvo.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.