DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Richard VAŠEČKA a Anna ZÁBORSKÁ.
Navrhovaná úprava podmieňuje výchovu a vzdelávanie v oblasti sexuálneho správania informovaným súhlasom rodičov.
Napĺňa sa tým ustanovenie článku 14 ods. 3 Charty základných práv Európskej únie: právo rodičov zabezpečiť vzdelanie a výchovu svojich detí v zhode s ich náboženským, filozofickým a pedagogickým presvedčením sa rešpektuje v súlade s vnútroštátnymi zákonmi, ktoré upravujú výkon tohto práva.
Taktiež sa tým napĺňa ustanovenie článku 2 Dodatkového protokolu k Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd: „Nikomu nemožno odoprieť právo na vzdelanie. Pri výkone akýchkoľvek funkcií v oblasti výchovy a výučby, ktoré štát vykonáva, bude rešpektovať právo rodičov zabezpečovať túto výchovu a vzdelávanie v zhode s ich vlastným náboženským a filozofickým presvedčením.“
Rovnako sa tento návrh opiera o čl. 41 ods. 4 Ústavy SR: „Starostlivosť o deti a ich výchova je právom rodičov; deti majú právo na rodičovskú výchovu a starostlivosť. Práva rodičov možno obmedziť a maloleté deti možno od rodičov odlúčiť proti vôli rodičov len rozhodnutím súdu na základe zákona.“
Úprava vychádza tiež zo Zákona o rodine, ktorý v čl. 4 základných zásad okrem iného uvádza: „Rodičia majú právo vychovávať deti v zhode s vlastným náboženským a filozofickým presvedčením“.
Návrh reaguje na prax, kedy sa rôzne organizácie, ale aj učitelia, snažia na školách prezentovať kontroverzné myšlienky o sexualite, s ktorými môžu mať mnohí rodičia problém. V nedávnej dobe ide napríklad o nevhodné publikácie o tzv. sexuálnej a vzťahovej výchove, ktoré ponúkané ako edukačné publikácie na školy (napríklad Bendíková Z., Mikšík R., Mačorová S.: Vzťahová a sexuálna výchova 2 pracovná učebnica pre žiakov vo veku od 10 do 15 rokov, vydavateľa Expol Pedagogika, s.r.o. alebo Kallová N., Čierna A.: Partnerská a sexuálna výchova pracovný zošit pre stredné školy a gymnáziá, ktorú vydal Ústav výskumu sociálnej komunikácie SAV) niektoré z nich autorkami svojvoľne nazvané a prezentované ako „učebnice“, hoci v skutočnosti učebnicami podľa MŠVVaŠ nie a nebola im udelená doložka (autorizácia).
Tieto publikácie idú mimo rámec výchovy k manželstvu a rodičovstvu a svojou povahou môžu zásadne zasiahnuť do práv rodičov na výchovu detí v súlade s ich presvedčením.
Základom novej úpravy je zavedenie povinnosti školy vopred informovať rodičov o výchove v oblasti sexuálneho správania, ktoré sa vzhľadom na aktuálnu skúsenosť a pobúrenie časti rodičov s novými publikáciami javí ako najpálčivejšia oblasť. V tejto oblasti teda škola bude mať povinnosť vopred informovať rodičov o zamýšľanej výchove a pred jej realizáciou si vyžiadať informovaný súhlas rodiča.
Zavádzaný mechanizmus bude mať pozitívny dopad na vzájomnú spoluprácu medzi školou a rodičmi. Primárnu úlohu vo výchove a vzdelávaní nesú vždy rodičia dieťaťa, pre ktorých je tu
škola na to, aby im pomáhala túto svoju povinnosť napĺňať. Je preto vhodné, aby rodia a škola vzájomne komunikovali a hľadali súlad vo výchove. Ide pritom o dvojsmernú komunikáciu, kedy rodičia stanovujú základné mantinely a očakávania s ohľadom na svoje neodňateľné právo vychovávať dieťa v súlade so svojím presvedčením, a škola na druhej strane môže aj v dôsledku informovaného súhlasu prizvať rodičov k potrebnej spolupráci a naplnení úlohy prvých vychovávateľov, ktorými rodičia nepochybne sú. Rodičia prví zodpovední a majú mať v týchto otázkach aj podľa Ústavy patričné postavenie. Zvlášť v kontexte aktuálnych etických otázok dnešnej doby je vhodné, aby si škola a rodičia vzájomne pomáhali pri formovaní a informovaní aj o intimite a sexualite človeka, a nie internet alebo ideologicky a nepedagogicky pôsobiaci externisti. Oživenie komunikácie medzi školou a rodičmi môže prispieť aj k oživeniu komunikácie medzi rodičmi, ktoré majú deti v tej iste triede či škole, vďaka čomu sa môžu rodičia vzájomne informovať, a spoločne čeliť rôznym rizikám (napríklad účasti na výchove nevhodným externistom, alebo výuke z nevhodnej publikácie) a naopak môžu si tiež vymeniť skúsenosti a odporúčania, ako deti viesť k hodnotám, ktoré im chcú odovzdať.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Návrh zákona nebude mať dopad na verejné financie, podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu ani služby verejnej správy pre občana. Návrh pozitívny dopad na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
B. OSOBITNÁ ČASŤ
K čl. I
K bodu 1.
Nový § 15b upravuje výchovu a vzdelávanie v oblasti sexuálneho správania
V odseku 1 sa upravuje osobitná povinnosť školy poskytnúť rodičovi informácie o výchove a vzdelávaní v oblasti sexuálneho správania, a to vopred, keďže ide o oblasť, pri ktorej sa objavujú najväčšie riziká pobúrenie zo strany rodičov. Následne škola vyzve rodiča na udelenie písomného informovaného súhlasu, osobne podpísaného rodičom, v minimálnom rozsahu ako je uvedené v Prílohe č. 2 zákona.
Forma poskytnutia týchto informácií musí byť praktická s cieľom naplnenia účelu zákona, najmä odovzdanie základných informácií rodičovi v tlačenej podobe, zaslanie informácií emailom, alebo inou elektronickou formou, ak škola takto s rodičmi komunikuje, prípadne umožniť nahliadnutie do edukačných publikácií, pomôcok, alebo akýchkoľvek iných materiálov, ktoré sa pri výučbe majú použiť, možnosť rodiča robiť si kópie, konzultácie riaditeľa školy alebo príslušného učiteľa s rodičom, alebo akoukoľvek inou vhodnou formou.
Navrhovateľ týmto nechce zaviesť sexuálnu výchovu (či „vzťahovú a sexuálnu výchovu“), práve naopak. Na Slovensku máme predmet Výchova k manželstvu a rodičovstvu, ktorá vedie deti k univerzálne platným hodnotám (manželstvo, rodina a rodičovstvo), ktoré majú oporu aj v Ústave Slovenskej republiky, a ku ktorým rozhodne treba deti viesť aj v budúcnosti. Problém nastáva práve vtedy, keď učitelia či prizvaní lektori opúšťajú rámec výchovy k hodnotám manželstva a rodičovstva a o ľudskej sexualite informujú odtrhnuto od týchto hodnôt a neraz aj spôsobom, ktorý tieto hodnoty spochybňuje. Práve tomu treba predchádzať.
Oblasťou sexuálneho správania, o ktorej musí škola rodičov informovať sa teda myslí široká oblasť, ktorá zahŕňa poznatky, postoje a etické hodnoty v oblasti sexuality, ku ktorým chce škola deti viesť, i význam sexuality v živote človeka, bez ohľadu na to, v akom predmete sa takáto výchova a vzdelávanie nachádza. Asi najväčšie riziko z pohľadu rodičov hrozí v prípade, ak by sa škola mala odkloniť od hodnôt manželstva a rodičovstva. Rôzne ideologické vplyvy, neprípustné pre rodičov, sa môžu vo výchove a vzdelávaní objaviť najmä pri témach ako je plánovanie rodičovstva, propagácia antikoncepcie, schvaľovanie umelého potratu, gender ideológie, či rôznych LGBT politických požiadaviek, schvaľovanie predčasnej sexuality mladistvých bez manželstva, ako aj v iných obdobných témach, o ktorých by školy mali otvorene rodičom komunikovať, či a ako chcú o týchto témach vyučovať.
V odseku 2 sa upravuje povinnosť školy zabezpečiť náhradnú činnosť v prípade, ak rodič neudelí informovaný súhlas podľa odseku 1.
Keďže právo zabezpečiť výchovu v súlade s vlastným presvedčením patrí rodičom, nové ustanovenia formulované v tomto zmysle. Avšak rovnaké práva sa v odseku 3 priznávajú aj iným zákonným zástupcom.
K bodu 3.
Upravuje sa vzor poskytnutia informácií školou a informovaného súhlasu rodiča podľa § 15b ods. 1.
K čl. II
Účinnosť sa navrhuje od 1. septembra 2024.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Richard VAŠEČKA a Anna ZÁBORSKÁ
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)Je upravený v primárnom práve Európskej únie - čl. 14 ods. 3 Charty základných práv Európskej únie (2010/C 83/02),
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)bezpredmetné,
b)bezpredmetné,
c)bezpredmetné.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie:
- úplný.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky
Pozitívne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu spočívajú v posilnení postavenia rodičov pri výchove detí v súlade s ich presvedčením, posilňujúc predmetnou úpravou uplatňovanie článku 41 ods. 4 Ústavy SR rovnako ako praktickú aplikáciu základných zásad zákona o rodine v oblasti vzdelávania detí.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.