D ô v o d o v á s p r á v aA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Vladimíra Marcinková, Vladimír Ledecký a Branislav Grӧhling. Hlavným cieľom predkladanej novely zákona je navýšenie financovania pre miesta v špecializovaných skupinách, v ktorých sú umiestnené deti s nepriaznivým zdravotným stavom. Práve ich nepriaznivo sa vyvíjajúci zdravotný stav je príčinou ich umiestnenia do týchto špecializovaných skupín vzhľadom na špecifické potreby súvisiace so starostlivosťou o tieto deti.
Centrum pre deti a rodiny je zariadenie sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, ktoré nahrádza dieťaťu jeho prirodzené rodinné prostredie alebo náhradné rodinné prostredie. Potreby a v konečnom dôsledku aj dôvody umiestnenia detí v centrách sú odlišné. Špecifickou kategóriou deti v centrách pre deti a rodiny sú deti so zdravotným znevýhodnením.
Na základe zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov centrum môže starostlivosť o dieťa zabezpečiť v špecializovanej samostatnej skupine, len ak ju nemožno zabezpečiť v profesionálnej náhradnej rodine alebo v samostatnej skupine. Ak výsledky odbornej diagnostiky alebo priebežné výsledky odbornej diagnostiky preukazujú, že zdravotný stav dieťaťa s duševnou poruchou vyžaduje ošetrovateľskú starostlivosť v špecializovanej samostatnej skupine alebo je dieťaťu potrebné vzhľadom na jeho zdravotný stav poskytovať osobitnú starostlivosť v špecializovanej samostatnej skupine, centrum požiada úrad práce sociálnych vecí a rodiny, v ktorého územnom obvode má sídlo, o posúdenie potreby osobitnej starostlivosti v špecializovanej skupine podľa osobitného predpisu (zákon č. 305/2005 Z. z., § 51 ods. 7). Vzhľadom na vyššie uvedené skutočnosti hovoríme o prípadoch detí, ktorých zdravotný stav si vyžaduje špeciálnu starostlivosť, ktorá je spojená s vyššími nákladmi. Tie sú spôsobené najmä nutnosťou zabezpečenia potrebných liekov, pravidelných návštev lekárov, priestorové prispôsobenie zariadenia hygienickým a zdravotným potrebám detí, a ďalších zdravotníckych pomôcok nevyhnutných pre dôstojný život týchto detí.
Financovanie centier nemožno považovať za dostatočne zohľadňujúce potreby detí so zdravotným znevýhodnením. Finančný príspevok sa poskytuje na každé miesto určené plánom vo výške preukázaných skutočných výdavkov na tieto miesta, najviac vo výške súčinu počtu miest určených plánom a sumy priemerných bežných výdavkov na každé miesto vo všetkých centrách zriadených orgánom sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately za predchádzajúci kalendárny rok. Hovoríme o takzvanom systéme priemerky. Súčasný systém financovania centier nerozdeľuje, či hovoríme o deťoch s alebo bez zdravotného znevýhodnenia.
Predkladanou novelou zákona navrhujeme zvýšiť maximálnu, zákonným mechanizmom určenú, sumu finančného príspevku o 40 % v prípade miest v špecializovanej samostatnej skupine na základe § 51 ods. 7 zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej
ochrane detí a o sociálnej kuratele (deti s duševnou poruchou a pre deti, ktorým je potrebné vzhľadom na ich zdravotný stav poskytovať osobitnú starostlivosť v špecializovanej samostatnej skupine).Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Predkladaný návrh zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona nemá negatívny vplyv na podnikateľské prostredie ani na životné prostredie. Predkladaný návrh zákona nemá žiadny vplyv na informatizáciu spoločnosti. Návrh má pozitívne sociálne vplyvy a taktiež pozitívne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
B. Osobitná časť
K čl. I
Navrhuje sa znenie ustanovenia upraviť tak, aby bolo možné rovnako, ako v prípade miest na vykonávanie špecializovaného programu v akreditovanom centre (bez vecnej zmeny v tejto časti, t.j. v centre, ktorého účelom je výlučne vykonávanie špecializovaného programu a ktorého celkový počet miest nie je vyšší ako 20 miest – z dôvodu, že tieto programy sa nevykonávajú v samostatne usporiadaných skupinách), aj v prípade miest v špecializovanej samostatnej skupine pre deti s duševnou poruchou a pre deti, ktorým je potrebné vzhľadom na ich zdravotný stav poskytovať osobitnú starostlivosť v špecializovanej samostatnej skupine (na základe posúdenia potreby osobitnej starostlivosti v špecializovanej samostatnej skupine t.j. po posúdení posudkovým lekárom) zvýšiť maximálnu, zákonným mechanizmom určenú, sumu finančného príspevku o 40 %. Samozrejme, všetky ostatné podmienky a postupy, ktoré je potrebné zo strany akreditovaného subjektu splniť, ostanú zachované rovnako ako základná podmienka, že skutočná výška finančného príspevku zodpovedá skutočne preukázaným výdavkom na miesto (pri zachovaní maximálnej výšky príspevku).
Aj v tomto prípade sa vzhľadom na porovnateľné nároky na odbornosť a náročnosť starostlivosti navrhuje možné zvýšenie o 40% na miesto a rok.
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona na 1. marca 2024.