D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Marián Viskupič a Branislav Grӧhling.
Cieľom návrhu zákona je zvýšenie hranice pre povinnú (obratovú) registráciu pre platenie dane z pridanej hodnoty zo súčasnej úrovne 49 790 eur na sumu 75 000 eur. Možnosť dobrovoľnej registrácie pre platenie dane z pridanej hodnoty zostáva zachovaná.
Súčasná legislatíva pozná dva typy registrácie na platenie dane z pridanej hodnoty a síce dobrovoľnú a povinnú. Na dobrovoľnú registráciu nie je právny nárok a povoľuje ju finančná správa na základe žiadosti daňového subjektu. Povinne sa registrovať musí zdaniteľná osoba, ak za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahla obrat 49 790 €. Žiadosť o registráciu je zdaniteľná osoba povinná podať do 20. dňa kalendárneho mesiaca, ktorý nasleduje po mesiaci, v ktorom dosiahla zákonom stanovený obrat.
Povinná (obratová) registrácia pre slovenské podnikateľské subjekty najčastejším dôvodom pre registráciu platenia dane z pridanej hodnoty. Povinnosť platiť daň z pridanej hodnoty so sebou prináša najmä administratívnu záťaž.
Stanovenie vyššej hranice, nad ktorú je daňový subjekt povinný platiť daň z pridanej hodnoty, chráni drobných podnikateľov pre neúmernou administratívnou záťažou a umožňuje im tak venovať viac času samotnej podnikateľskej činnosti a menej času neproduktívnej administratíve. Vyššia hranica povinnej registrácie význam aj z pohľadu štátu časť malých podnikateľov zvykne optimalizovať svoje tržby tak, aby nepresiahli hranicu povinnej registrácie. Toto umelo znižuje ekonomickú aktivitu a vedie aj k možným daňovým únikom. Zvýšenie hranice jednoznačne podporí podnikateľskú aktivitu, zníži administratívu na strane podnikateľa i štátu a podporí hospodársky rast Slovenska.
Hranica pre povinnú (obratovú) registráciu na platenia dane z pridanej hodnoty sa naposledy zvyšovala od 1. júla 2009 počas prvej vlády Roberta Fica. 15 rokov je dlhá doba. Vtedajších 49 790 eur nezodpovedá dnešným 49 790 eurám a tak ako každá pevná suma v legislatíve by sa aj táto suma mala v určitých intervaloch zvyšovať o infláciu, teda o koľko sa v ekonomike zvýšila mzdová i cenová úroveň. Predložený návrh preto symbolicky, k 15. výročiu tejto legislatívnej zmeny (teda k 1. júlu 2024) navrhuje opätovné zvýšenie tejto sumy a to o približne 50%, čo veľmi približne zodpovedá posunu cenovej a mzdovej hladiny oproti roku 2009.
Návrh zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, bude mať pozitívne sociálne vplyvy ako aj pozitívny vplyvy na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nebude mať vplyv na životné prostredie, informatizáciu, služby verejnej správy pre občana a ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
2
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
3
B.Všeobecná časť
K Čl. I
K bodu 1
V § 4 ods. 1, v ktorom je upravená registračná povinnosť, sa navrhuje zvýšenie sumy 49 790 eur na sumu 75 000 eur.
K bodu 2
Vzhľadom na zvýšenie sumy 49 790 eur na sumu 75 000 eur sa navrhuje rovnaké zvýšenie aj v súvisiacich ustanoveniach.
K bodu 3
V súvislosti sa prechodom na novú úpravu sa navrhuje prechodné ustanovenie; obdobné prechodné ustanovenie platilo aj od 1. júla 2009 (§ 85g).
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona od 1. júla 2024.