Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2024  
a rozpočtový výhľad na roky 2025 a 2026  
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2024 a rozpočtový výhľad na roky 2025 a 2026  
(ďalej len „návrh rozpočtu na rok 2024“) je zostavený v podmienkach zákona č. 461/2003 Z. z. o  
sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o sociálnom poistení“)  
účinných k termínu spracovávania materiálu.  
V materiáli sú v zmysle čl.5, odseku 9 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. zapracované  
príjmy a výdavky vychádzajúce z tabuľky 5 prílohy Vládou SR schváleného Návrhu rozpočtu  
verejnej správy na roky 2024 až 2026.  
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2024 a rozpočtový výhľad na roky 2025 a 2026  
v podrobnom členení je uvedený v prílohe č. 1, v metodike ESA 2010 v prílohe č. 1a a podľa  
ekonomickej klasifikácie v prílohe č. 2. Návrh rozpočtu výdavkov základných fondov Sociálnej  
poisťovne na rok 2024 a rozpočtový výhľad na roky 2025 a 2026 podľa rozpočtovej klasifikácie  
je uvedený v prílohe č. 3 a návrh rozpočtu správneho fondu na rok 2024 a rozpočtový výhľad na  
roky 2025 a 2026 je uvedený v prílohe č. 4.  
I.  
Očakávané výsledky hospodárenia Sociálnej poisťovne v roku 2023  
Príjmy Sociálnej poisťovne sa v roku 2023 očakávajú:  
v tis. eur  
Rozdiel 2-1  
Rok 2023  
Ukazovateľ  
Schválený  
rozpočet  
1
Očakávaná  
skutočnosť  
2
a
3
Zdroje celkom  
v tom:  
11 900 735  
12 757 927  
857 192  
prevod z minulých rokov  
príjmy v bežnom roku  
1 140 422  
10 760 313  
1 050 952  
11 706 975  
-89 470  
946 662  
v tom:  
príjmy z bežného poistného od ekonomicky  
aktívneho obyvateľstva (EAO)  
poistné podľa osobitného predpisu  
príjmy z poistného od štátu  
príjmy od Sociálnej poisťovne  
príjmy z pokút a penále  
10 100 239  
1 370  
9 957 181  
1 393  
397 036  
4 615  
-143 058  
23  
402 398  
4 893  
12 586  
201 145  
24 136  
0
-5 362  
-278  
-7 539  
35 865  
1 068 295  
1 060 000  
5 047  
príjmy z dlžného poistného  
ostatné príjmy  
237 010  
1 092 431  
1 060 000  
z toho príjmy zo štátneho rozpočtu SR  
príspevky na starobné dôchodkové sporenie  
(SDS) zaplatené zamestnávateľom po  
uplynutí 60 dní  
príjmy správneho fondu z príspevkov na  
SDS (EAO )  
10 282  
3 118  
146  
9 293  
2 828  
141  
-989  
-290  
-5  
príjmy správneho fondu z príspevkov na  
SDS (štát)  
V roku 2023 sa očakáva vyššie plnenie rozpočtu príjmov v bežnom roku o 857 192 tis. eur.  
Príjmy z bežného poistného od EAO sa očakávajú nižšie o 143 058 tis. eur oproti schválenému  
rozpočtu na rok 2023.  
Predpokladá sa, že Sociálnej poisťovni bude v roku 2023 poskytnutý transfer finančných  
prostriedkov zo ŠR SR vo výške 1 060 000 tis. eur.  
1 z 8  
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2024 a rozpočtový výhľad na roky 2025 a 2026  
Výdavky (náklady) Sociálnej poisťovne v roku 2023 sa predpokladajú:  
v tis. eur  
Rok 2023  
Ukazovateľ  
Schválený  
rozpočet  
1
Očakávaná  
skutočnosť  
2
Rozdiel 2-1  
a
3
Použitie prostriedkov celkom  
v tom:  
11 079 439  
11 861 011  
781 572  
základný fond nemocenského poistenia  
základný fond starobného poistenia  
základný fond invalidného poistenia  
dôchodkové poistenie spolu  
základný fond úrazového poistenia , v tom:  
- výdavky na úrazové dávky  
1 140 737  
8 270 428  
1 069 429  
9 339 857  
62 779  
1 062 782  
9 040 957  
1 147 887  
10 188 844  
63 282  
-77 955  
770 529  
78 458  
848 987  
503  
57 244  
59 068  
1 824  
- úhrada poistného na starobné poistenie a  
príspevkov na SDS za poberateľov úrazovej renty  
základný fond garančného poistenia , v tom:  
- výdavky na dávku garančného poistenia  
- úhrada príspevkov na SDS nezaplatených  
zamestnávateľom do základného fondu  
príspevkov na SDS  
základný fond poistenia v nezamestnanosti, v tom:  
- výdavky na dávku v nezamestnanosti  
- postúpenie fin. prostriedkov, ktoré žiada  
príslušný orgán na výplatu podpory v čase  
skrátenej práce  
5 535  
32 307  
3 496  
4 214  
32 778  
2 083  
-1 321  
471  
-1 413  
28 811  
284 105  
264 105  
30 695  
270 536  
262 536  
1 884  
-13 569  
-1 569  
20 000  
219 654  
8 000  
242 789  
-12 000  
23 135  
správny fond  
Sociálna poisťovňa očakáva v roku 2023, oproti schválenému rozpočtu na rok 2023, vyššie  
výdavky o 781 572 tis. eur. Výrazne vyššie výdavky sa očakávajú z dôchodkového poistenia  
o 848 987 tis. eur (vplyv zapracovaných legislatívnych zmien).  
Z hľadiska celkového hospodárenia Sociálnej poisťovne (vrátane prevodu prostriedkov  
z minulých rokov) je možné očakávať k 31. decembru 2023 v jednotlivých fondoch výsledky:  
v tis. eur  
Bilančný rozdiel k 31.12.2023  
Fond  
Rozdiel 2-1  
Schválený  
rozpočet  
1
Očakávaná  
skutočnosť  
2
a
3
Základný fond nemocenského poistenia  
Základný fond starobného poistenia  
Základný fond invalidného poistenia  
Základný fond úrazového poistenia  
Základný fond garančného poistenia  
Základný fond poistenia v nezamestnanosti  
Rezervný fond solidarity  
65 000  
65 000  
0
403 856  
262 044  
5 000  
506 685  
260 292  
5 000  
102 829  
-1 752  
0
3 000  
35 000  
0
3 000  
35 000  
0
0
0
0
Správny fond  
Osobitný fond  
42 345  
5 051  
16 751  
5 188  
-25 594  
137  
Spolu  
821 296  
896 916  
75 620  
2 z 8  
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2024 a rozpočtový výhľad na roky 2025 a 2026  
Hospodárenie Sociálnej poisťovne k 31. decembru 2023 by malo skončiť bilančným  
rozdielom 896 916 tis. eur. Hospodárenie Sociálnej poisťovne bude v roku 2023 ovplyvňovať  
deficitné hospodárenie v základnom fonde nemocenského poistenia a v základnom fonde  
starobného poistenia. Deficit bude Sociálna poisťovňa riešiť v zmysle § 167 ods. 1 zákona  
o sociálnom poistení z rezervného fondu solidarity a aj z vnútorných zdrojov v zmysle § 122 ods.  
4 písm. g) a § 123 ods. 2 písm. b) bod 6.  
x x x  
Na hospodárenie Sociálnej poisťovne má výrazný vplyv existencia starobného  
dôchodkového sporenia. Prehľad vybraných a postúpených príspevkov na SDS:  
v tis. eur  
Rok 2023  
Ukazovateľ  
Rozdiel 2-1  
Schválený  
rozpočet  
1
Očakávaná  
skutočnosť  
2
a
3
Vybraté príspevky na SDS celkom  
1 296 481  
1 178 817  
-117 664  
v tom:  
EAO  
štát  
Sociálna poisťovňa  
1 237 281  
58 558  
1 121 769  
56 405  
-115 512  
-2 153  
1
642  
643  
Postúpené príspevky na SDS celkom  
1 322 052  
1 206 566  
-115 486  
v tom:  
EAO  
štát  
1 234 187  
58 412  
642  
1 118 964  
56 264  
643  
-115 223  
-2 148  
1
Sociálna poisťovňa  
uhradené príspevky zo zákl. fondu  
garančného poistenia  
28 811  
30 695  
1 884  
II.  
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2024 a rozpočtový výhľad na roky 2025  
a 2026  
Príjmy Sociálnej poisťovne  
Zdroje Sociálnej poisťovne sa v roku 2024 predpokladajú vo výške 13 919 423 tis. eur  
pri zohľadnení očakávaného prevodu zostatku finančných prostriedkov z roku 2023 vo výške  
896 916 tis. eur. Príjmy v bežnom roku na rok 2024 sú vykvantifikované vo výške  
13 022 507 tis. eur.  
Predpokladá sa, že v roku 2024 bude Sociálnej poisťovni poskytnutý transfer  
finančných prostriedkov zo ŠR SR vo výške 2 800 000 tis. eur.  
3 z 8  
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2024 a rozpočtový výhľad na roky 2025 a 2026  
V rokoch 2024 až 2026 sa príjmy Sociálnej poisťovne predpokladajú:  
v tis. eur  
Návrh  
rozpočtu na  
rok 2024  
1
Rozpočtový výhľad na  
Ukazovateľ  
rok 2025  
rok 2026  
a
2
3
Zdroje celkom  
13 919 423  
14 785 359  
15 107 532  
v tom:  
prevod z minulých rokov  
príjmy v bežnom roku  
896 916  
13 022 507  
890 682  
13 894 677  
918 614  
14 188 918  
v tom:  
príjmy z bežného poistného od EAO  
poistné podľa osobitného predpisu  
príjmy z poistného od štátu  
príjmy od Sociálnej poisťovne  
príjmy z pokút a penále  
9 517 256  
1 430  
437 743  
5 020  
9 552 564  
1 463  
477 605  
5 463  
9 946 799  
1 510  
477 516  
5 944  
11 803  
11 803  
11 803  
príjmy z dlžného poistného  
ostatné príjmy  
z toho príjmy zo štátneho rozpočtu SR  
príspevky na SDS zaplatené zamestnávateľom po  
uplynutí 60 dní  
príjmy správneho fondu z príspevkov na SDS  
(EAO)  
príjmy správneho fondu z príspevkov na SDS  
(štát)  
204 205  
2 832 443  
2 800 000  
200 364  
3 632 337  
3 600 000  
199 660  
3 532 165  
3 500 000  
9 550  
2 900  
157  
9 815  
3 077  
186  
10 086  
3 242  
192  
Vybraté príspevky na SDS sa v rokoch 2024 až 2026 predikujú:  
v tis. eur  
Rozpočtový výhľad na  
Návrh rozpočtu  
na rok 2024  
Vybraté príspevky na SDS  
rok 2025  
rok 2026  
a
1
2
3
Vybraté príspevky na SDS celkom  
1 214 029  
1 296 078  
1 364 627  
v tom:  
EAO  
štát  
Sociálna poisťovňa  
1 150 527  
62 803  
699  
1 220 888  
74 429  
761  
1 286 904  
76 895  
828  
Kvantifikácia príjmov Sociálnej poisťovne v roku 2024 rešpektuje tieto sadzby pre platby  
poistného:  
Sadzba poistného v  
Druh poistného  
%
NP  
SP  
2,8; resp. 4,4  
18  
IP  
6
ÚP  
GP  
PvN  
RFS  
0,8  
0,25  
2, resp 1,5  
4,75; resp. 2 (štát)  
3
Osobitný fond  
4 z 8  
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2024 a rozpočtový výhľad na roky 2025 a 2026  
Ďalej sa pre rok 2024 vychádza z:  
priemernej miery evidovanej nezamestnanosti 6,2 %,  
priemernej mzdy v hospodárstve vo výške 1 534 eur,  
predpokladaného priemerného počtu poistencov a vymeriavacieho základu, z ktorého sa platí  
poistné z informačného systému jednotného výberu poistného Sociálnej poisťovne.  
Príjmy z poistného od EAO v rokoch 2025 a 2026 sú stanovené indexom, ktorý sa odvíja  
najmä od medziročného rastu priemernej mzdy v hospodárstve SR predikovaného IFP MF SR.  
Výdavky (náklady) Sociálnej poisťovne  
Celkové výdavky (náklady) Sociálnej poisťovne na rok 2024 sa predpokladajú v sume  
13 028 741 tis. eur.  
Výdavky (náklady) Sociálnej poisťovne na roky 2024 až 2026 podľa fondov sa  
rozpočtujú:  
v tis. eur  
Rozpočtový výhľad na  
Návrh rozpočtu  
na rok 2024  
1
Ukazovateľ  
rok 2025  
rok 2026  
a
2
3
Použitie prostriedkov celkom  
v tom:  
13 028 741  
13 866 745  
14 141 069  
základný fond nemocenského poistenia  
základný fond starobného poistenia  
základný fond invalidného poistenia  
dôchodkové poistenie spolu  
základný fond úrazového poistenia , v tom:  
- výdavky na úrazové dávky  
1 100 022  
9 989 557  
1 272 151  
11 261 708  
63 603  
1 107 242  
10 711 723  
1 343 183  
12 054 906  
67 523  
1 144 751  
10 932 954  
1 315 879  
12 248 833  
68 684  
57 884  
61 299  
61 912  
- úhrada poistného na starobné poistenie a  
príspevkov na SDS za poberateľov úrazovej  
renty  
základný fond garančného poistenia , v tom:  
- výdavky na dávku garančného poistenia  
- úhrada príspevkov na SDS nezaplatených  
zamestnávateľom do základného fondu  
príspevkov na SDS  
základný fond poistenia v nezamestnanosti  
- výdavky na dávku v nezamestnanosti  
- postúpenie fin. prostriedkov, ktoré žiada  
príslušný orgán na výplatu podpory v čase  
skrátenej práce  
5 719  
32 934  
2 132  
6 224  
33 570  
2 213  
6 772  
34 826  
2 337  
30 802  
453 613  
444 894  
31 357  
520 748  
511 178  
32 489  
544 850  
535 087  
8 719  
115 759  
1 102  
9 570  
81 600  
1 156  
9 763  
97 969  
1 156  
správny fond  
osobitný fond  
Návrh rozpočtu správneho fondu Sociálnej poisťovne je zostavený z úpravy  
v informačnom systéme Štátnej pokladnice RIS, ktorú realizovalo ministerstvo financií  
v alternatíve „Vyrovnaný rozpočet“ s abstrahovaním zmien v Sociálnej poisťovni mimo správneho  
fondu, ktorý bol ponížený vo výdavkovej časti správneho fondu v rokoch 2024 až 2026 s  
odvolaním sa na ústavný zákon č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti a aktualizácie  
makroekonomickej a daňovej prognózy.  
5 z 8  
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2024 a rozpočtový výhľad na roky 2025 a 2026  
Návrh rozpočtu v základnej štruktúre je spracovaný v nasledujúcej tabuľke:  
v tis. eur  
Rok 2025  
Ukazovateľ  
a
Rok 2024  
Rok 2025  
1
2
3
Bežné výdavky (náklady) v tom:  
- mzdy  
- poistné a príspevok do poisťovní.  
- tovary a služby  
- bežné transfery  
Kapitálové výdavky  
115 734  
81 575  
97 944  
60 523  
23 302  
26 135  
5 774  
-
51 227  
19 723  
4 465  
6 160  
-
52 840  
20 343  
18 451  
6 310  
-
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami  
a finančnými pasívami  
Spolu výdavky (náklady) správneho fondu  
25  
115 759  
25  
81 600  
25  
97 969  
Výška výdavkov na úrovni 115 759 tis. eur, aj v prípade prijatia maximálnych  
racionalizačných opatrení zo strany Sociálnej poisťovne absolútne nezohľadňuje jej potreby  
nevyhnutné na zabezpečenie finančného krytia výdavkov súvisiacich s vykonávaním sociálneho  
poistenia, starobného dôchodkového sporenia, výdavkov súvisiacich s plnením funkcie  
prístupového bodu a ďalších nákladov súvisiacich s predmetom činnosti Sociálnej poisťovne a jej  
základnou prevádzkou a je spôsobilá ohroziť samotné fungovanie Sociálnej poisťovne.  
V oblasti ľudských zdrojov rozpočtované finančné prostriedky určujú nasledujúci vývoj:  
Očakávaná  
Merná  
jednotka  
Ukazovateľ  
skutočnosť  
k 31.12 2023  
1
Rok 2024 Rok 2025 Rok 2026  
a
2
3
4
Priemerný evidenčný počet  
zamestnancov  
osoby  
5 497  
5 458  
5 458  
5 458  
Zvýšenie počtu zamestnancov v roku 2023 z 5 458 postupne na 5 497 do konca roka 2023  
(zvýšenie o 39 zamestnancov), v roku 2024 až 2026 bez navýšenia počtu zamestnancov.  
V prípade potreby výraznejšej úspory finančných prostriedkov správneho fondu, by sa  
muselo pristúpiť k radikálnemu zníženiu zamestnancov, čo by malo vplyv jednak na zníženie  
variabilných a časť fixných nákladov (nájomné – zníženie kapacity prenajatých priestorov a z  
toho vyplývajúce platby za služby – spotreba energie a iných neskladovateľných dodávok, náklady  
na školenie a pod.).  
V dôsledku uvoľňovania počtu zamestnancov, na úsporu finančných prostriedkov  
správneho fondu vplývajú len variabilné náklady (tzn. osobné náklady, časť režijných nákladov,  
kancelársky materiál, obstarávanie DHM, DHIM, ochranné pracovné prostriedky, príspevky na  
závodné stravovanie a pod.)  
Tzv. fixné náklady (nájomné, spotreba energií, platby za výkony pôšt a telekomunikácií,  
poistenie majetku Sociálnej poisťovne, poukazočné, dane a poplatky, služby zabezpečované  
dodávateľským spôsobom a pod.) zostávajú prakticky nemenné a vyvíjajú sa podľa vývoja cien,  
rozsahu vykonávanej spoločensky významnej administratívnej agendy v rámci klientely Sociálnej  
poisťovne a pod.  
Takéto nekompromisné zníženie počtu zamestnancov v priebehu jedného kalendárneho  
roka, by spôsobilo spomalenie až ohrozenie prevádzkyschopnosti Sociálnej poisťovne, ktorá má v  
oblasti výkonu sociálneho zabezpečenia v Slovenskej republike, majoritné postavenie.  
6 z 8  
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2024 a rozpočtový výhľad na roky 2025 a 2026  
Kvantifikácia návrhu rozpočtu kategórie tovarov a služieb na jednotlivé roky podľa  
rozpočtových položiek je uvedená v nasledujúcej tabuľke:  
v tis. eur  
Rozpočtový výhľad na  
Ukazovateľ  
Rok 2024  
rok 2025  
rok 2026  
a
1
2
3
Tovary a služby v tom :  
26 135  
4 465  
18 451  
Cestovné náhrady  
Energia, voda a komunikácie  
Materiál  
40  
9 571  
897  
11  
1 731  
169  
31  
7 286  
682  
Dopravné  
123  
22  
96  
Rutinná a štandardná údržba  
Nájomné  
701  
945  
112  
164  
358  
688  
Služby  
13 858  
2 256  
9 310  
Z dôvodu dosiahnutia vyrovnaného rozpočtu na roky 2024 až 2026 je úplná eliminácia  
kapitálových výdavkov.  
v tis. eur  
Rozpočtový výhľad na  
Ukazovateľ  
Rok 2024  
rok 2025  
rok 2026  
a
1
2
3
Kapitálové výdavky v tom :  
Nákup pozemkov a nehmotných aktív  
Pozemkov  
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Softvéru  
Nákup strojov, prístrojov, zariadení, techniky a  
náradia  
-
-
-
Interiérového vybavenia  
Výpočtovej techniky  
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Telekomunikačnej techniky  
Prevádzkových strojov, prístrojov, zariadení, techniky  
a náradia  
Špeciálnych strojov, prístrojov, zariadení, techniky,  
náradia  
-
-
-
-
-
-
Nákup dopravných prostriedkov všetkých druhov  
Prípravná a projektová dokumentácia  
Realizácia stavieb a ich technické zhodnotenie  
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Výdavky správneho fondu navrhované vo vyrovnanom rozpočte na roky 2024 až 2026  
nezodpovedá vývoju tvorby správneho fondu a predloženie takéhoto návrhu rozpočtu Sociálnej  
poisťovne by znamenalo porušenie § 122 ods. 4 písm. a) a ods. 7 zákona č. 461/2003 Z. z. vo  
väzbe na porušenie povinností podľa zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o  
zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov tým, že predložený návrh  
rozpočtu nezohľadnil vývoj reálnej výšky potreby a zdrojov.  
7 z 8  
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2024 a rozpočtový výhľad na roky 2025 a 2026  
III.  
Záver  
Z hľadiska celkového hospodárenia Sociálnej poisťovne je možné očakávať v rokoch  
2023 až 2026 výsledky:  
v tis. eur  
Očakávaná  
skutočnosť v rozpočtu na  
roku 2023  
Návrh  
Rozpočtový výhľad na  
Ukazovateľ  
rok 2025  
rok 2026  
rok 2024  
a
Zdroje celkom  
2
3
4
1
12 757 927  
11 706 975  
1 060 000  
11 861 011  
11 585 444  
242 789  
13 919 423 14 785 359 15 107 532  
13 022 507 13 894 677 14 188 918  
Príjmy v bežnom roku  
z toho transfer zo ŠR SR  
Výdavky celkom, v tom:  
výdavky poistenia  
2 800 000  
3 600 000  
3 500 000  
13 028 741 13 866 745 14 141 069  
12 880 048 13 751 575 14 008 274  
správny fond  
115 759  
81 600  
97 969  
výdavky z transakcií (úver poskytnutý  
z garančného fondu)  
32 778  
-154 036  
896 916  
32 934  
-6 234  
33 570  
27 932  
34 826  
47 849  
Bilančný rozdiel v bežnom roku  
Bilančný rozdiel celkom  
890 682  
918 614  
966 463  
Hospodárenie Sociálnej poisťovne bude v rokoch 2023 až 2026 ovplyvňovať deficitné  
hospodárenie v základnom fonde nemocenského poistenia a v základnom fonde starobného  
poistenia. Deficit bude Sociálna poisťovňa riešiť v zmysle § 167 ods. 1 zákona o sociálnom  
poistení z rezervného fondu solidarity a aj z vnútorných zdrojov v zmysle § 122 ods. 4 písm. g)  
a § 123 ods. 2 písm. b) bod 6.  
x x x  
Predpokladá sa, že Sociálna poisťovňa postúpi príspevky na SDS v rokoch 2024 až  
2026:  
v tis. eur  
Návrh  
Rozpočtový výhľad na  
Príspevky na SDS  
rozpočtu na  
rok 2024  
1
rok 2025  
2
rok 2026  
3
a
Postúpené príspevky na SDS celkom  
1 241 798  
1 324 196  
1 393 706  
v tom:  
EAO  
štát  
Sociálna poisťovňa  
1 147 651  
62 646  
699  
1 217 835  
74 243  
761  
1 283 687  
76 702  
828  
uhradené príspevky zo základného fondu garančného  
poistenia  
30 802  
31 357  
32 489  
8 z 8