Obsah
Návrh rozpočtu verejnej správy
2
Návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2024 2026
Zoznam tabuliek
Návrh rozpočtu verejnej správy
3
Návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2024 2026
Zoznam grafov
Návrh rozpočtu verejnej správy
4
Návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2024 2026
Zhrnutie
Vláda pripravila návrh vyrovnaného rozpočtu verejnej správy na roky 2024 2026 v nadväznosti na aktuálne platné sankcie vyplývajúce z dlhovej brzdy. V súlade s čl. 12 ods. 9 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti dňa 5. mája 2023, kedy uplynulo 24 mesiacov od schválenia programového vyhlásenia vlády a vyslovenia dôvery vláde, sa obnovila povinnosť uplatňovať najprísnejšie sankčné opatrenia dlhovej brzdy. Týmto sankčným opatrením vo vzťahu k rozpočtu verejnej správy je, že vláda nesmie predložiť Národnej rade SR návrh rozpočtu verejnej správy s rozpočtovaným schodkom a medziročným nominálnym rastom konsolidovaných výdavkov verejnej správy oproti rozpočtu verejnej správy na predchádzajúci rozpočtový rok, okrem výdavkov na správu štátneho dlhu, prostriedkov Európskej únie, prostriedkov štátneho rozpočtu na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie, odvodov do Európskej únie a okrem výdavkov na likvidáciu škôd spôsobených živelnými pohromami. Zároveň podľa zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy vláda predkladá národnej rade návrh rozpočtu verejnej správy do 15. októbra bežného roka, ak národná rada nerozhodne inak.
Pre zdravé verejné financie nemusí byť z dlhodobého hľadiska vyrovnané hospodárenie problematické, ak sa verejné financie k nemu dopracujú postupným a pre ekonomiku nebolestivým tempom. Zákonná potreba eliminácie schodkového hospodárenia pre rok 2024 si v súčasnej situácii však vyžaduje okamžité prijatie výrazných rozpočtových škrtov, čo je pre Slovenskú republiku neprimeraná záťaž a vláda SR vníma predloženie tohto návrhu vyrovnaného rozpočtu výlučne ako splnenie zákonnej povinnosti.
Vzhľadom na skutočnosť, že je potrebné zosúladiť dlhovú brzdu s platnou legislatívou k limitom verejných výdavkov ako systémového nástroja riadenia rozpočtu verejnej správy a z dôvodu, že platné sankcie dlhovej brzdy nemusia byť vždy vhodným nástrojom na ozdravenie verejných financií, je vhodné otvoriť otázku reformy ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti.
Schválenie a následná realizácia vyrovnaného rozpočtu by viedli v roku 2024 k prudkej recesii - HDP by kleslo o 6,4 % a zamestnanosť o 5,4 %. Reálne mzdy by sa znížili o 4 %, čo by viedlo k poklesu životnej úrovne v podobe prepadu spotreby domácností. Vyrovnanie bilancie by sa udialo najmä na výdavkoch na kompenzácie vo verejnej správe, medzispotrebe a investíciách verejnej správy, pričom podľa modelových prepočtov by okamžité vyrovnanie bilancie rozpočtu v roku 2024 viedlo k výpadku všetkých zložiek domáceho dopytu, pričom najväčší výpadok by zaznamenala spotreba verejnej správy. Domácnosti by najmä z dôvodu straty zamestnania vo verejnej správe premietli pokles príjmov do nižšej spotreby o 6 %. Napriek tomu, že ekonomika by sa vrátila k rastu v roku 2025, pôvodné úrovne reálneho a nominálneho HDP do roku 2027 nestihne dobehnúť a permanentne stratí približne 7 % výkonu.
Návrh rozpočtu verejnej správy
5
Návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2024 2026
Prudká ekonomická recesia by ochromila aj trh práce. Miera nezamestnanosti by v roku 2025 presiahla 10 %. Len časť zamestnancov by sa postupne vrátila na pracovný trh. Reálna mzda by klesla v roku 2024 o 4 % a reálne disponibilné príjmy až o 7 %.
Prognóza daňových príjmov pre účely rozpočtu verejnej správy je postavená na predpoklade rastu ekonomiky v roku 2023 na