Informácia o postupe použitom Radou pre rozpočtovú
zodpovednosť pri aktualizácii limitu verejných výdavkov na roky
2023 až 2025 a výpočte limitu verejných výdavkov na rok 2026
Limity verejných výdavkov boli Radou pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ) prvýkrát vypočítané
v decembri 2022 na obdobie rokov 2023 až 2025 a po predložení do Národnej rady Slovenskej republiky
(NR SR) boli schválené uznesením NR SR č. 1964 z 1. februára 2023. Naplnili sa tým požiadavky
ukotvené v ústavnom poriadku Slovenskej republiky vyplývajúce z Ústavného zákona č. 493/2011 Z.z.
o rozpočtovej zodpovednosti. Limity predstavujú hlavný rozpočtový nástroj na zabezpečenie
dlhodobej udržateľnosti verejných financií. Ide o operatívny nástroj riadenia rozpočtu, ktorý tak
dopĺňa existujúce ústavné pravidlá týkajúce sa limitu dlhu (dlhová brzda).
RRZ je povinná v zmysle §30aa, ods. 9 zákona č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej
správy (ďalej len „zákon“) vykonať pravidelnú aktualizáciu platného limitu každoročne do 30. júna.
K aktualizácii prichádza aj napriek platnosti všeobecnej únikovej doložky, počas ktorej sa neuplatňujú
európske fiškálne pravidlá a vláda je z tohto dôvodu zbavená aj povinnosti zosúladiť rozpočet verejnej
správy s výdavkovými limitmi (§30aa, ods. 22 zákona). V zmysle požiadaviek zákona a na základe
metodiky dohodnutej s MF SR dňa 22. decembra 20221 sa platný limit verejných výdavkov aktualizuje
o odhadované vplyvy legislatívnych zmien ovplyvňujúcich príjmy verejnej správy alebo dlhodobú
udržateľnosť verejných financií a o platné sankcie dlhovej brzdy. Ostatné vplyvy sa pri tejto aktualizácii
nezahrnú, nakoľko pri ich výpočte by sa porovnávala ich skutočná výška za predchádzajúci rok
s predpokladmi pri výpočte limitu na daný rok, pričom na rok 2022 ešte limit nebol stanovený.
Rada taktiež vypočítala limit verejných výdavkov na rok 2026, keďže zákon v §30aa, ods. 2 v druhej
vete vyžaduje, aby RRZ v termíne aktualizácie vypočítala limit verejných výdavkov aj na tie roky, ktoré
pokrýva trojročný rozpočet verejnej správy, aj keď je daný rok za horizontom funkčného obdobia vlády
a platného limitu. Ide o predbežný výpočet umožňujúci zostavenie trojročného rozpočtu s možnosťou
významnej revízie, keďže limit verejných výdavkov sa aj na rok 2026 bude opätovne vypočítavať na
začiatku funkčného obdobia novej vlády2.
Aktualizácia limitu verejných výdavkov na roky 2023 až 2025
Pri aktualizácii RRZ zahrnula vplyvy legislatívnych opatrení schválených medzi 1. januárom 2023
a 21. júnom 20233 (Tab 1) a platné sankcie dlhovej brzdy. Legislatívne opatrenia zahŕňajú zmeny
registračného poplatku na osobné autá a zrušenie koncesionárskych poplatkov, ktoré znižujú príjmy
verejnej správy. Súčasne sa zahrnuli aj vplyvy tých výdavkových opatrení, ktorých odhadované
strednodobé vplyvy sa odlišujú od ich dlhodobých vplyvov. Ide o mimoriadnu valorizáciu dôchodkov,
rodičovského príspevku a dávky v hmotnej núdzi, ktorých odhadované strednodobé vplyvy zvyšujú
výdavky verejnej správy iba v jednom roku, čo má zanedbateľný vplyv na ukazovateľ dlhodobej
udržateľnosti. Z pohľadu limitov vyššie výdavky na tieto opatrenia nepretrvajú za horizontom stredného
obdobia a do aktualizácie sa premietnu v podobe zvýšenia limitu o vplyvy týchto opatrení v roku 20234
1
Ide o zjednodušený prepočet, nakoľko v čase zostavenia základného scenára, z ktorého vychádza výpočet limitu na rok
2
2026, strednodobé prognózy výborov (Výbor pre makroekonomické prognózy a Výbor pre daňové prognózy) obsahovali
údaje do roku 2025. Výpočet štrukturálneho salda v základnom scenári v roku 2026 bol preto v zmysle platnej metodiky
odhadnutý zjednodušeným prístupom v porovnaní s odhadom na roky 2023 až 2025. Pri výpočte limitu po voľbách do NR
SR už budú údaje výborov za rok 2026 zahrnuté, čím dôjde k spresneniu limitu na rok 2026.
3
Vzhľadom na to, že v čase výpočtu aktualizovaných limitov prebiehala schôdza NR SR, bolo potrebné stanoviť hraničný
dátum, ku ktorému sa vplyvy schválených legislatívnych zmien zahrnuli do aktualizácie, pričom sa zohľadňoval čas
potrebný na prípravu kvantifikácie vplyvov daného opatrenia a na vyhodnotenie pravdepodobnosti toho, či sa schválená
legislatíva stane platnou.
4
Uvedený spôsob zahrnutia mimoriadnych valorizácií sociálnych transferov súvisí s tým, že ide o reakciu na mimoriadnu
situáciu spôsobenú vysokou infláciou. V prípade opakovania mimoriadnych valorizácii sociálnych transferov aj mimo
1