Informácia o postupe použitom Radou pre rozpočtovú  
zodpovednosť pri aktualizácii limitu verejných výdavkov na roky  
2023 až 2025 a výpočte limitu verejných výdavkov na rok 2026  
Limity verejných výdavkov boli Radou pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ) prvýkrát vypočítané  
v decembri 2022 na obdobie rokov 2023 až 2025 a po predložení do Národnej rady Slovenskej republiky  
(NR SR) boli schválené uznesením NR SR č. 1964 z 1. februára 2023. Naplnili sa tým požiadavky  
ukotvené v ústavnom poriadku Slovenskej republiky vyplývajúce z Ústavného zákona č. 493/2011 Z.z.  
o rozpočtovej zodpovednosti. Limity predstavujú hlavný rozpočtový nástroj na zabezpečenie  
dlhodobej udržateľnosti verejných financií. Ide o operatívny nástroj riadenia rozpočtu, ktorý tak  
dopĺňa existujúce ústavné pravidlá týkajúce sa limitu dlhu (dlhová brzda).  
RRZ je povinná v zmysle §30aa, ods. 9 zákona č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej  
správy (ďalej len „zákon“) vykonať pravidelnú aktualizáciu platného limitu každoročne do 30. júna.  
K aktualizácii prichádza aj napriek platnosti všeobecnej únikovej doložky, počas ktorej sa neuplatňujú  
európske fiškálne pravidlá a vláda je z tohto dôvodu zbavená aj povinnosti zosúladiť rozpočet verejnej  
správy s výdavkovými limitmi (§30aa, ods. 22 zákona). V zmysle požiadaviek zákona a na základe  
metodiky dohodnutej s MF SR dňa 22. decembra 20221 sa platný limit verejných výdavkov aktualizuje  
o odhadované vplyvy legislatívnych zmien ovplyvňujúcich príjmy verejnej správy alebo dlhodobú  
udržateľnosť verejných financií a o platné sankcie dlhovej brzdy. Ostatné vplyvy sa pri tejto aktualizácii  
nezahrnú, nakoľko pri ich výpočte by sa porovnávala ich skutočná výška za predchádzajúci rok  
s predpokladmi pri výpočte limitu na daný rok, pričom na rok 2022 ešte limit nebol stanovený.  
Rada taktiež vypočítala limit verejných výdavkov na rok 2026, keďže zákon v §30aa, ods. 2 v druhej  
vete vyžaduje, aby RRZ v termíne aktualizácie vypočítala limit verejných výdavkov aj na tie roky, ktoré  
pokrýva trojročný rozpočet verejnej správy, aj keď je daný rok za horizontom funkčného obdobia vlády  
a platného limitu. Ide o predbežný výpočet umožňujúci zostavenie trojročného rozpočtu s možnosťou  
významnej revízie, keďže limit verejných výdavkov sa aj na rok 2026 bude opätovne vypočítavať na  
začiatku funkčného obdobia novej vlády2.  
Aktualizácia limitu verejných výdavkov na roky 2023 až 2025  
Pri aktualizácii RRZ zahrnula vplyvy legislatívnych opatrení schválených medzi 1. januárom 2023  
a 21. júnom 20233 (Tab 1) a platné sankcie dlhovej brzdy. Legislatívne opatrenia zahŕňajú zmeny  
registračného poplatku na osobné autá a zrušenie koncesionárskych poplatkov, ktoré znižujú príjmy  
verejnej správy. Súčasne sa zahrnuli aj vplyvy tých výdavkových opatrení, ktorých odhadované  
strednodobé vplyvy sa odlišujú od ich dlhodobých vplyvov. Ide o mimoriadnu valorizáciu dôchodkov,  
rodičovského príspevku a dávky v hmotnej núdzi, ktorých odhadované strednodobé vplyvy zvyšujú  
výdavky verejnej správy iba v jednom roku, čo má zanedbateľný vplyv na ukazovateľ dlhodobej  
udržateľnosti. Z pohľadu limitov vyššie výdavky na tieto opatrenia nepretrvajú za horizontom stredného  
obdobia a do aktualizácie sa premietnu v podobe zvýšenia limitu o vplyvy týchto opatrení v roku 20234  
1
Ide o zjednodušený prepočet, nakoľko v čase zostavenia základného scenára, z ktorého vychádza výpočet limitu na rok  
2
2026, strednodobé prognózy výborov (Výbor pre makroekonomické prognózy a Výbor pre daňové prognózy) obsahovali  
údaje do roku 2025. Výpočet štrukturálneho salda v základnom scenári v roku 2026 bol preto v zmysle platnej metodiky  
odhadnutý zjednodušeným prístupom v porovnaní s odhadom na roky 2023 až 2025. Pri výpočte limitu po voľbách do NR  
SR už budú údaje výborov za rok 2026 zahrnuté, čím dôjde k spresneniu limitu na rok 2026.  
3
Vzhľadom na to, že v čase výpočtu aktualizovaných limitov prebiehala schôdza NR SR, bolo potrebné stanoviť hraničný  
dátum, ku ktorému sa vplyvy schválených legislatívnych zmien zahrnuli do aktualizácie, pričom sa zohľadňoval čas  
potrebný na prípravu kvantifikácie vplyvov daného opatrenia a na vyhodnotenie pravdepodobnosti toho, či sa schválená  
legislatíva stane platnou.  
4
Uvedený spôsob zahrnutia mimoriadnych valorizácií sociálnych transferov súvisí s tým, že ide o reakciu na mimoriadnu  
situáciu spôsobenú vysokou infláciou. V prípade opakovania mimoriadnych valorizácii sociálnych transferov aj mimo  
1
(Tab 2 – body c, d, e). Na druhej strane boli do aktualizácie zahrnuté aj zmeny v minimálnych  
dôchodkoch, ktoré povedú k vyššiemu nárastu výdavkov (v pomere k HDP) v dlhodobom horizonte  
v porovnaní so strednodobým horizontom. Limity verejných výdavkov v takomto prípade vyžadujú  
kompenzáciu ich odhadovaných dlhodobých vplyvov, čo sa premietne do aktualizácie v podobe ich  
zníženia (Tab 2 – bod f).  
Tab 1: Vplyvy legislatívnych opatrení zohľadnených pri aktualizácii limitu verejných výdavkov  
(dopad na bilanciu VS, tis. eur)  
vplyv na  
Opatrenie  
2023  
2024  
2025  
2026  
UDU*  
poznámka  
(% HDP)  
Zmeny registračného poplatku na  
osobných autách  
Kvantifikácia IFP  
MF SR  
Kvantifikácia VpDP,  
jún 2023  
Kvantifikácia VpDP,  
jún 2023  
-13 500  
-34 836  
-523 566  
-38 009  
-27 000  
-27 000  
-27 000  
-
Zrušenie koncesionárskych poplatkov  
-76 146  
-77 061  
-77 990  
-
Mimoriadna valorizácia dôchodkov  
0
0
0
0
0
0
0,0  
0,0  
Mimoriadna valorizácia rodičovského  
príspevku  
Kvantifikácia RRZ  
Mimoriadna valorizácia dávky  
v hmotnej núdzi  
-4 011  
0
0
0
0,0  
0,1  
Kvantifikácia RRZ  
Kvantifikácia RRZ  
Zmeny v minimálnych dôchodkoch  
-10 915  
-25 993  
-26 059  
-26 396  
Celkové vplyvy  
-624 837 -129 139 -130 120 -131 386  
Pozn.: znamienka vyjadrujú vplyv na saldo verejnej správy  
* UDU – ukazovateľ dlhodobej udržateľnosti, kladná hodnota znamená zhoršenie udržateľnosti  
Zdroj: MF SR, RRZ  
Do aktualizácie limitov (Tab 2) sa zahrnuli aj vplyvy platných sankcií dlhovej brzdy, keďže po skončení  
24-mesačného obdobia od schválenia programového vyhlásenia vlády a vyslovení dôvery vláde5 platí  
povinnosť vlády predložiť vyrovnaný rozpočet verejnej správy na rok 2024, ktorý zároveň spĺňa aj  
požiadavku nerastúcich výdavkov oproti schválenému rozpočtu na rok 2023. Sankcie dlhovej brzdy boli  
vyčíslené na základe odhadu salda6 pri splnení limitu pre rok 2024 aktualizovaného len o vplyvy  
legislatívnych opatrení. K takto aktualizovanému limitu boli pripočítané ostatné zložky výdavkov, ktoré  
sú z limitu vyňaté, a odhadované príjmy pri použití najaktuálnejšej prognózy Výboru pre daňové  
prognózy.  
Tab 2: Aktualizovaný limit verejných výdavkov (eur)  
2023  
2024  
2025  
1. Platný limit verejných výdavkov (schválený NR SR  
1. februára 2023)  
41 321 154 940  
44 309 099 762  
45 621 482 931  
2. Vplyv legislatívnych opatrení na limit  
(a+b+c+d+e+f)  
362 400 569  
-255 735 135  
-267 280 488  
a. Zmeny registračného poplatku na osobných autách  
-13 500 000  
-34 836 000  
523 565 812  
38 009 473  
4 011 300  
-154 850 015  
0
-27 000 000  
-27 000 000  
b. Zrušenie koncesionárskych poplatkov  
c. Mimoriadna valorizácia dôchodkov  
d. Mimoriadna valorizácia rodičovského príspevku  
e. Mimoriadna valorizácia dávky v hmotnej núdzi  
f. Zmeny v minimálnych dôchodkoch  
3. Sankcie dlhovej brzdy*  
-76 146 000  
-77 061 000  
0
0
0
0
0
0
-163 219 488  
0
-152 589 135  
-5 565 609 295  
4. Aktualizovaný limit verejných výdavkov (1+2+3)**  
41 683 555 509 38 487 755 332***  
45 354 202 443  
* Ide o zahrnutie požiadavky predloženia návrhu rozpočtu verejnej správy na rok 2024 s vyrovnaným saldom  
** Pri vyhodnotení plnenia limitu verejných výdavkov sa zohľadní skutočný vývoj zákonom stanovených položiek v  
porovnaní s predpokladmi pri výpočte limitu v zmysle platnej metodiky.  
*** V prípade schválenia programového vyhlásenia budúcej vlády sa táto sankcia nevyžaduje pre obdobie dvoch rokov  
a výdavkový limit by sa stanovil na 44 053 364 627 eur za nezmenených ostatných predpokladov.  
Zdroj: MFSR, RRZ  
období vysokej inflácie by k úprave limitov nedošlo a vláda by mala povinnosť vykryť ich financovanie v rámci platných  
limitov.  
K schváleniu programového vyhlásenia a vysloveniu dôvery vláde došlo 4. mája 2021.  
Ide o odhad salda zohľadňujúci aktuálny stav prípravy rozpočtu na základe údajov poskytnutých MF SR (z júna 2023)  
a najaktuálnejšie prognózy daňových a nedaňových príjmov Výboru pre daňové prognózy zverejnené 29. júna 2023.  
5
6
2
Aktualizovaný limit verejných výdavkov tak dosahuje 41 683 555 509 eur v roku 2023,  
38 487 755 332 eur v roku 2024 a 45 354 202 443 eur v roku 2025.  
Výpočet limitu verejných výdavkov na rok 2026  
Východiskovým bodom pre výpočet limitu verejných výdavkov na rok 2026 bol základný scenár vývoja  
verejných financií použitý pri výpočte limitu verejných výdavkov na roky 2023 až 2025 v decembri  
2022. Z tohto základného scenára sa v zmysle metodiky zohľadnila medziročná zmena štrukturálneho  
salda medzi rokmi 2025 a 2026 (Tab 3 – riadky 1 až 6). Medziročná zmena sa následne upravila  
o strednodobé vplyvy dlhodobých opatrení zahrnutých pri výpočte limitu (dôchodková reforma a zmena  
príspevku na opatrovanie) a vplyvy legislatívnych opatrení zahrnutých pri aktualizácii limitu na roky  
2023 až 2025 (Tab 1). Následne sa táto zmena upravila o požadovanú zmenu štrukturálneho salda podľa  
rizika udržateľnosti vyčísleného v základnom scenári. Vysoké riziko udržateľnosti7 by sa za predpokladu  
splnenia limitu verejných výdavkov do roku 2025 (t.j., vrátane vyrovnaného rozpočtu v roku 2024)  
znížilo do pásma stredného rizika. Pri strednom riziku požadované zlepšenie salda dosahuje 0,5 % HDP.  
Po zohľadnení uvedených faktorov dosiahla požadovaná medziročná zmena štrukturálneho salda v roku  
2026 oproti roku 2025 nulovú hodnotu.  
Tab 3: Výpočet úrovne plánovaného štrukturálneho salda na rok 2026 (% HDP)  
medziročná  
2025  
-3,9  
-0,4  
2026  
-4,4  
-0,4  
zmena  
1. Štrukturálne saldo v základnom scenári RRZ (dec. 2022)  
-0,5  
2. Strednodobé vplyvy dlhodobých opatrení zahrnutých pri  
výpočte limitu (december 2022)  
0,0  
0,0  
3. Strednodobé vplyvy opatrení zahrnutých pri aktualizácii  
limitu (jún 2023)  
4. Štrukturálne saldo upravené o strednodobé vplyvy  
dlhodobých opatrení (1+2+3)  
5. Požadovaná zmena štrukturálneho salda podľa stupňa  
rizika udržateľnosti  
-0,1  
-4,4  
-
-0,1  
-4,9  
-0,5  
stredné*  
0,5  
6. Požadovaná medziročná zmena v roku 2026 (4+5)  
7. Saldo verejnej správy pri splnení limitu v roku 2025  
8. Cyklická zložka  
-
-
-
-
-
0,0  
-4,1  
-0,1  
0,0  
9. Jednorazové vplyvy  
10. Štrukturálne saldo za predpokladu splnenia limitu v  
roku 2025 (7-8-9)  
11. Štrukturálne saldo za predpokladu splnenia limitu v  
roku 2026 (10+6)  
-4,0  
-
-
-4,0  
12. Plánované štrukturálne saldo na rok 2026 (eur)  
-
-5 839 742 198  
HDP v bežných cenách (nominálny HDP, tis. eur)  
138 139 454  
144 406 677  
* Ukazovateľ dlhodobej udržateľnosti vychádzajúci z odhadovaného salda v roku 2022 dosiahol  
v základnom scenári hodnotu 5,5 % HDP. Pri splnení limitu verejných výdavkov do roku 2025 by na  
základe mechanického prepočtu klesol na 4,3 % HDP, čo predstavuje pásmo stredného rizika  
udržateľnosti.  
Zdroj: RRZ  
V ďalšom kroku sa vypočítala úroveň plánovaného štrukturálneho salda na rok 2026 (Tab 3 – riadky 7  
až 12). Počiatočným bodom bola v tomto prípade odhadovaná úroveň salda v roku 2025 za predpokladu  
splnenia aktualizovaného limitu na rok 2025 očistená o aktuálny odhad vplyvu cyklu a jednorazové  
výdavky, ktorých predpoklad je pre rok 2025 nulový. Následne sa k úrovni štrukturálneho salda  
pripočítala požadovaná medziročná zmena vyjadrená v predchádzajúcom kroku. Takto získaná úroveň  
plánovaného štrukturálneho salda na rok 2026 dosiahla 4,0 % HDP, čo je východiskovým bodom pre  
výpočet limitu – k úrovni plánovaného štrukturálneho salda sa pripočítali a odpočítali najaktuálnejšie  
hodnoty položiek potrebných na výpočet limitu (Tab 4). Limit verejných výdavkov pre rok 2026 tak  
dosahuje 48 287 555 184 eur.  
7
Ukazovateľ dlhodobej udržateľnosti vychádzajúci z odhadovaného salda v roku 2022 dosiahol v základnom scenári  
hodnotu 5,5 % HDP, t.j. o 0,5 p.b. presiahol hranicu vysokého rizika dlhodobej udržateľnosti verejných financií.  
3
Tab 4: Výpočet limitu verejných výdavkov na rok 2026 (% HDP)  
2026  
(-) Plánované štrukturálne saldo VS (Tab 3 – riadok 12)  
(-) Konsolidované výdavky na správu dlhu VS  
-5 839 742 198  
2 142 899 329  
727 459 880  
(-) Výdavky zo štátneho rozpočtu na spolufinancovanie*  
(-) Odvody Európskej únii  
1 203 410 000  
-204 473 351  
43 420 825 060  
(+) Predpokladaný výsledok hospodárenia územnej samosprávy  
(+) Predpokladané konsolidované daňové príjmy bez jednorazových, cyklu a samospráv  
(+) Predpokladané konsolidované nedaňové príjmy bez jednorazových, EU fondov, POO a samospráv  
Limit verejných výdavkov  
3 305 230 486  
48 287 555 184  
* vrátane DPH na POO  
Zdroj: RRZ  
4