Rozumie sa najmä na prístup k:
-sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
-kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
-pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
-zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
-zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
-k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
-bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
-doprave,
-ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
-spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
-informáciám,
-k iným právam (napr. politickým).
Týmto návrhom nie je dotknutá samotná definícia ambulantnej pohotovostnej služby, podľa ktorej je APS definovaná ako zdravotná starostlivosť poskytovaná osobe, ktorá nie je v bezprostrednom ohrození života alebo v bezprostrednom ohrození niektorých jej základných životných funkcií.
Predmetom návrhu zákona je úprava času prevádzkovania ambulancií APS, a to skrátenie o 2 hodiny v bežné pracovné dni a o 3 hodiny vo sviatok, v sobotu a v nedeľu a zároveň úprava poplatkov na ambulantnej pohotovostnej službe a ústavnej pohotovostnej službe a úprava povinnosti samosprávneho kraja potvrdiť ordinačné hodiny vo všeobecnej ambulantnej starostlivosti v rozsahu piatich pracovných dní.
Návrh zákona nezasahuje a nijako menení už v súčasnosti platnú legislatívnu možnosť prevádzkovať doplnkovú ambulantnú pohotovostnú službu pre deti a dorast v zmysle § 8a zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov nad rámec pevných bodov ambulantnej pohotovostnej služby.
Predkladaný návrh zákona má za cieľ udržať prevádzkovanie ambulancií pohotovostnej služby v SR pri rešpektovaní obmedzených personálnych kapacitách v súčasnosti.
Zároveň predkladaný návrh zákona zvyšuje poplatky, avšak ide o opatrenie, ktoré by malo mať minimalistický dopad na obyvateľstvo, a to najmä z dôvodu, ak pôjde o odôvodnenú návštevu pohotovostnej služby.