1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VIII. volebné obdobie
___________________________________________________________________________
K číslu: 914/2023
1616a
I n f o r m á c i a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Mareka ŠEFČÍKA a Milana VETRÁKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (tlač 1616) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
_______________________________________________________________________________
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 2318 z 23. mája 2023 pridelila návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Mareka ŠEFČÍKA a Milana VETRÁKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (tlač 1616) týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky :
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet,
-Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky.
Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).
III.
K predmetnému návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská:
1.Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi:
-Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky (uzn. č. 775 zo dňa 8. júna 2023)
2.Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet o návrhu nehlasoval, pretože podľa § 52 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov nebol uznášaniaschopný. Z 10 členov Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet boli prítomní 4 členovia.
2
IV.
Z uznesenia výboru Národnej rady Slovenskej republiky uvedeného pod bodom III. tejto správy vyplývajú pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V Čl. I sa dopĺňa nový bod 1., ktorý znie:
,,1. V § 5 ods. 5 písm. a) sa slová „okrem vreckového poskytovaného pri zahraničnej pracovnej ceste“ nahrádzajú slovami ,,vrátane vreckového poskytovaného pri zahraničnej pracovnej ceste do výšky 40 % nároku na stravné ustanovené osobitným predpisom15)“.
Pôvodné body 1. a 2. sa primerane preznačia.
Nový bod 1 nadobúda účinnosť 1. augusta 2023, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti pri spracúvaní čistopisu schváleného zákona.
Navrhuje sa oslobodiť od dane z príjmov nenárokovateľná cestovná náhrada viazaná na zahraničné pracovné cesty vreckové. Vyplatenie tejto náhrady podľa § 14 zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov je na rozhodnutí zamestnávateľa. Pôvodne bolo toto peňažné plnenie oslobodené od dane z príjmov. Novelou zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov účinnou od roku 2011 prišlo k zmene a tento inštitút nenárokovateľnej cestovnej náhrady sa stal podliehajúcim zdaneniu (dani z príjmu). Hlavnou úlohou vreckového je kompenzácia výdavkov, ktoré vznikli zamestnancovi počas pracovnej cesty v zahraničí. Zmena spôsobila, že túto náhradu zamestnávatelia takmer prestali vyplácať z dôvodu zvýšenia nákladov (daň a odvody) a teda zamestnanci prišli o časť kompenzácie najmä v prípadoch, kedy niektoré náklady spojené so zahraničnou pracovnou cestou nebolo možné preukázať alebo ich preukázanie by to bolo veľmi obtiažne. Napríklad v prípade vodičov nákladnej dopravy, by vreckové pomohlo kompenzovať ich výdavky v súvislosti s prenocovaním vo vozidle na parkoviskách a odstavných plochách, kde napríklad použitie toalety alebo sprchy je podmienené platbou cez tzv. turniket a je veľmi obtiažne túto platbu preukázať pokladničným alebo iným obdobným dokladom.
Zároveň sa navrhuje účinnosť navrhovanej zmeny na 1. august 2023.
Ústavnoprávny výbor NR SR
2.V čl. I, 2. bode, § 52zzs sa za slová „od 1. januára 2024“ vkladá slovo „oslobodený“.
Pozmeňujúci návrh dopĺňa absentujúce slovo.
Ústavnoprávny výbor NR SR
3
V.
Návrh spoločnej správy, vrátane stanoviska gestorského výboru prerokoval Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet na 133. schôdzi dňa 13. júna 2023.
Stanovisko gestorského výboru, ani návrh spoločnej správy Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, neboli schválené, keďže návrh stanoviska gestorského výboru (odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný návrh zákona schváliť
s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi) nezískal súhlas potrebnej väčšiny členov Výboru
Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet.
Predseda Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet určil za spravodajcu výboru poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Petra Kremského, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky informoval o výsledku rokovania výboru a navrhol Národnej rade Slovenskej republiky postup pri hlasovaní podľa príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky znení neskorších predpisov..
Bratislava 13. júna 2023
Marián Viskupič, v.r.
predseda
Výboru NR SR pre financie a rozpočet