Národná rada Slovenskej republiky
VIII. volebné obdobie
Číslo: CRD-977/2023
1585a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 452/2021 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1585) v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 452/2021 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1585) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „rokovací poriadok“) spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1638 z 18. apríla 2023 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti.
Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného vládneho návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili gestorskému výboru v určenej lehote žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 rokovacieho poriadku).
2
III.
Návrh zákona odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 785 z 8 júna 2023
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uznesením č. 448 z 8. júna 2023
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III tejto správy vyplývajú nasledujúce pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V Čl. I sa vypúšťa bod 10.
Ostatné body sa primerane prečíslujú.
Ustanovenie § 21 bolo komplexne novelizované zákonom z 9. 5. 2023 o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy (tlač 1498). Úpravy tohto ustanovenia nadobudnú účinnosť 1. 9. 2023. Vzhľadom na uvedenú skutočnosť je uvedený bod nadbytočný. Okrem iného rozdielne aj dátumy účinnosti oboch zákonov.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča neschváliť
2.V čl. I. sa vypúšťajú body 10 a 11.
Ostatné novelizačné body v čl. I sa primerane prečíslujú.
Legislatívno-technická úprava, vzhľadom na schválenie zákona o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy sú tieto dva body nadbytočné.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.V čl. I sa vypúšťa bod 11.
Úpravy navrhnuté v bode 11 boli schválené v čl. LVII bode 4. zákona o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy, ktorý bol pod tlačou 1498 schválený
3
Národnou radou SR dňa 9. mája 2023 a podpísaný prezidentkou SR 26. mája 2023 s účinnosťou od 1. septembra 2023.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča neschváliť
4.V čl. I sa za bod 14 vkladá nový bod 15, ktorý znie:
„15. V § 26 ods. 6 sa slová „1 až 4“ nahrádzajú slovami „1 až 5“.“.
Nasledujúce body sa prečíslujú.
V nadväznosti na novelizačný bod 14, ktorým sa v platnom § 26 vkladá nový odsek 5, je potrebné opraviť vnútorné odkazy.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
5.V čl. I sa vypúšťa bod 38.
Ostatné novelizačné body v čl. I sa primerane prečíslujú.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1972 z 11. decembra 2018, ktorou sa stanovuje európsky kódex elektronických komunikácií (ďalej len „Kódex“) neumožňuje členským štátom uloženie regulačných povinností týkajúcich sa prístupu do siete nad rámec prípadov, ktoré výslovne upravené v Kódexe. Navrhované ustanovenie § 57a medzi takéto taxatívne vymenované prípady nepatrí, ohrozuje bezpečnosť a integritu sietí a je v rozpore s odporúčaniami Európskej komisie ako aj so základnými princípmi regulácie elektronických komunikácií. Kódex v čl. 60 ods. 1 stanovuje podnikom povinnosť rokovať a dohodnúť výlučne prepojenie ich sietí (ktoré je špecifickým druhom prístupu), nie akýkoľvek iný druh prístupu. Rozšírené zásahy deformujú súťaž na trhu a odrádzajú operátorov od potrebných investícií do budovania a rozvoja svojich sietí. Uvedené vyplýva aj z dôvodovej správy predloženého návrhu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča neschváliť
4
6.V čl. I v bode 38 v § 57a v ods. 3 sa slová „podľa tohto paragrafu“ nahrádzajú slovami „podľa odsekov 1 a 2“.
Oprava dikcie ustanovenia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča neschváliť
7.V čl. I v bode 38 v § 57a v ods. 4 sa slová „Na tento paragraf“ nahrádzajú slovami „Na ustanovenia v odsekoch 1 a 2“.
Oprava dikcie ustanovenia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča neschváliť
8.V čl. I bod 45 znie:
„45. V § 87 odsek 10 znie:
„(10) Podnik je povinný oznámiť každú zmenu zmluvných podmienok účastníkovi na trvanlivom nosiči, jasným a zrozumiteľným spôsobom a zároveň ho informuje o jeho práve odstúpiť od zmluvy podľa odseku 9. Ak ide o zmenu, na základe ktorej účastníkovi vzniká právo odstúpiť od zmluvy o poskytovaní služieb, podnik oznámi zmenu aspoň mesiac vopred. Splnením povinnosti podľa tohto odseku je aj oznámenie zmeny SMS správou spolu s informáciou o možnosti odstúpiť od zmluvy o poskytovaní služieb a informáciou, kde koncový užívateľ nájde podrobné informácie, ktoré sa vzťahujú k oznamovanej zmene, ak je to odôvodnené.“.“
Cieľom Kódexu je vytvorenie možnosti účastníkom ukončiť zmluvu v prípade, ak zmeny zmluvných podmienok nie v prospech účastníkov. Oznamovanie zmien sa vzťahovať len na tie zmeny zmluvných podmienok, pri ktorých vzniká právo účastníka ukončiť zmluvu s podnikom (Recitály 275, 276 a ich systematické začlenenie pod článok 105 ods. 4 Smernice).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča neschváliť
9.V čl. I. sa za bod 48 vkladajú nové body 49 až 51, ktoré znajú:
„49. V § 89 ods. 6 sa slová „podľa § 88 ods. 6, 7, 11 15“ nahrádzajú slovami „podľa § 88 ods. 6, 7, 11 a 13 až 15“.
5
50. V § 89 sa za odsek 6 vkladá nový odsek 7, ktorý znie:
„(7) Prevádzkovatelia, ktorých prístupové siete alebo zariadenia používa odovzdávajúci alebo prijímajúci podnik, povinní zabezpečiť, aby nedošlo k nedostupnosti služby, ktorou by sa oneskoril proces zmeny podniku poskytujúceho službu prístupu k internetu.“.
Doterajší odsek 7 sa označuje ako odsek 8.
51. V § 89 ods. 8 sa za písmeno a) vkladá nové písmeno b), ktoré znie:
„b) požiadaviek na postup prevádzkovateľov, ktorých prístupové siete alebo zariadenia používa odovzdávajúci alebo prijímajúci podnik, pri zmene podniku poskytujúceho službu prístupu k internetu, najmä na účely predídenia nedostupnosti služby, ktorou by sa oneskoril proces zmeny podniku poskytujúceho službu prístupu k internetu,“.
Doterajšie písmená b) až d) sa označujú ako písmená c) až e).“.
Ostatné novelizačné body v čl. I sa primerane prečíslujú.
V prípade, kedy je prístup na internet poskytovaný prostredníctvom prístupovej siete alebo zariadenia tretieho subjektu - prevádzkovateľa veľkoobchodných služieb, je zmena poskytovateľa internetu závislá od aktívnej súčinnosti tohto prevádzkovateľa (pričom on sám nemá záujem vyvíjať aktivity navyše v záujme promptnej zmeny poskytovateľa internetu). Aby nedochádzalo k odmietnutiu alebo značnému oneskoreniu zmeny poskytovateľa internetu len z dôvodu nečinnosti prevádzkovateľa prístupovej siete alebo zariadenia, je potrebné špecifikovať povinnosť tohto prevádzkovateľa a zaviazať ho dodržiavať postup zmeny podniku poskytujúceho služby prístupu k internetu s tým, že detaily postupu aj vo vzťahu k tejto tretej osobe upraví vykonávací predpis. Povinnosť súčinnosti týchto subjektov uvádza aj Kódex v čl. 106.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
10.V čl. I sa vypúšťa bod 65.
Ostatné novelizačné body v čl. I sa primerane prečíslujú.
Navrhovaná právna úprava príliš extenzívne vykladá pojem spotrebiteľa a ide tak nad rámec Kódexu. Definíciu spotrebiteľa celkom jednoznačne upravuje Kódex, podľa ktorej je „spotrebiteľ“ je každá fyzická osoba, ktorá používa alebo požaduje verejne dostupnú elektronickú komunikačnú službu na účely, ktoré nie súčasťou jej obchodnej činnosti, podnikateľskej činnosti, remesla alebo profesie. Právna úprava § 116 Nevyžiadaná komunikácia
6
slúži na ochranu spotrebiteľa. Fyzické osoby podnikatelia spotrebiteľom nie sú a svoje kontaktné údaje bežne zverejňujú.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča neschváliť
11.V čl. I bod 79 znie:
„79. V § 124 ods. 1 sa vypúšťajú slová „6, 11 a“ a slová „§ 109 ods. 3, 5 a 8“ sa nahrádzajú slovami „§ 109 ods. 3 a 5“.
Legislatívno-technická úprava v súvislosti s vypustením čl. I bod 38.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
12.V čl. I. bod 80 v § 124 ods. 3 sa slová „§ 89 ods. 3 a 5“ nahrádzajú slovami „§ 89 ods. 3, 5 a 7“.
Legislatívno-technická úprava v súvislosti s doplnením § 89 ods. 7.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
13.V čl. I v bode 82. sa slová „§ 131“ nahrádzajú slovami „§ 131a“ a slová „§ 131a“ sa nahrádzajú slovami „§ 131b“.
Preznačenie prechodného ustanovenia v nadväznosti na zákon o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy, ktorý bol pod tlačou 1498 schválený Národnou radou SR dňa 9. mája 2023 a podpísaný prezidentkou SR 26. mája 2023 a ktorým sa v čl. LVII 21. bode vkladá nový § 131a.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
14.V čl. II sa slová „1. augusta 2023“ nahrádzajú slovami „1. septembra 2023“. V tejto súvislosti v čl. I v bode 82 v § 131a v nadpise aj v texte sa slová „1. augusta 2023“ nahrádzajú slovami
7
„1. septembra 2023“ a v čl. I v bode 82 v § 131a sa slová „1. augustom 2023“ nahrádzajú slovami „1. septembrom 2023“.
Posunutie účinnosti a úprava súvisiacich prechodných ustanovení zohľadňuje ústavné lehoty v legislatívnom procese schvaľovania zákona ako aj potrebnú legisvakanciu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
Gestorský výbor odporúča hlasovať nasledovne:
-o bodoch 2, 4, 9, 11 až 14 spoločne s odporúčaním s c h v á l i ť
-o bodoch 1, 3, 5 až 8 a 10 spoločne s odporúčaním n e s c h v á l i ť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona
odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 452/2021 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1585) s c h v á l i ť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe, ktoré gestorský výbor odporúčal schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti č. 479 z 13. júna 2023.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Milana Kuriaka predložiť návrhy v zmysle príslušných ustanovení rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Bratislava 13. júna 2023
Peter K r e m s k ý, v.r.
predseda Výboru NR SR
pre hospodárske záležitosti