NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
________________________________________________________________
VIII. volebné obdobie
Číslo: CRD-973/2023
1562a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, kotrým sa mení a dopĺňa zákon č. 539/2008 Z. z. o podpore regionálneho rozvoja v znení neskorších predpisov (tlač 1562) v druhom čítaní
___________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, kotrým sa mení a dopĺňa zákon č. 539/2008 Z. z. o podpore regionálneho rozvoja v znení neskorších predpisov (tlač 1562) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 2225 z 9. mája 2023 pridelila vládny návrh zákona, kotrým sa mení a dopĺňa zákon č. 539/2008 Z. z. o podpore regionálneho rozvoja v znení neskorších predpisov (tlač 1562) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj;
Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne
2
stanovisko k predmetnému návrhu zákona podľa § 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
III.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol návrh zákona pridelený zaujali k nemu nasledovné stanoviská:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 793 z 8. júna 2023 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi;
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 256 z 8. júna 2023 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi;
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III. spoločnej správy vyplynuli tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I bode 2 2 písm. d)] sa slová „určené Ministerstvom“ nahrádzajú slovami „zverejnenými na webovom sídle Ministerstva“.
Navrhuje sa precizovanie formy zverejňovania pravidiel definovania územia udržateľného mestského rozvoja.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.V čl. I sa vypúšťa bod 9.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Odstraňujú sa nezrovnalosti v súvislosti so skutočnosťou, že finančné nástroje poskytované z fondov EÚ, a teda nie ďalším zdrojom finančných prostriedkov z rozpočtu mimo fondov EÚ, ale v rámci fondov EÚ.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.V čl. I bode 13 7 ods. 2) a bode 21 8a ods. 4) sa vypúšťajú slová „ďalších finančných nástrojov Európskej únie a Slovenskej republiky“.
3
Odstraňujú sa nezrovnalosti v súvislosti so skutočnosťou, že finančné nástroje EÚ sú poskytované z fondov EÚ a teda nie sú ďalším zdrojom finančných prostriedkov z rozpočtu EÚ mimo fondov EÚ, ale v rámci fondov EÚ.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.V čl. I, 14. bode [§ 7 ods. 4 písm. c)] sa vypúšťa slovo „vykonávanými“.
Pozmeňujúci návrh vypúšťa nadbytočné slovo.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.V čl. I, 21. bode 8a ods. 4) sa slová „zdrojov Európskej únie“ nahrádzajú slovami „zdrojov fondov Európskej únie“.
Pozmeňujúci návrh pojmovo precizuje a zároveň zjednocuje ustanovenia návrhu zákona, konkrétne s čl. I, 13. bodom.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6.V čl. I, 21. bode 8a ods. 6) sa slovo „schvaľuje“ nahrádza slovami „prerokúva a schvaľuje“.
Pozmeňujúci návrh pojmovo precizuje a zároveň zjednocuje ustanovenia návrhu zákona, konkrétne s čl. I, 15. bodom.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.Za Čl. I sa vkladajú nové Čl. II až IV, ktoré znejú:
Čl. II
Zákon č. 528/2008 Z. z. o pomoci a podpore poskytovanej z fondov Európskeho spoločenstva v znení zákona č. 266/2009 Z. z., zákona č. 57/2010 Z. z., zákona č. 116/2011 Z. z., zákona č. 71/2012 Z. z., zákona č. 111/2012 Z. z., zákona č. 292/2014 Z. z., zákona č. 374/2014 Z. z.,
4
zákona č. 323/2015 Z. z., zákona č. 357/2015 Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 93/2017 Z. z., zákona č. 128/2020 Z. z., zákona č. 134/2020 Z. z., zákona č. 113/2022 Z. z. a zákona č. 121/2022 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 27a odsek 5 znie:
„(5) Správny orgán na základe podnetu podľa odseku 3 alebo odseku 4 rozhodne o vrátení sumy uvedenej v žiadosti o vrátenie podľa odseku 1 alebo odseku 4.“.
2.V § 27a ods. 9 sa vypúšťa posledná veta.
3.V § 28a ods. 2 písm. c) sa slová „aj po splatnosti“ nahrádzajú slovami „bez ohľadu na splatnosť“.
4.§ 28a sa dopĺňa odsekom 11, ktorý znie:
„(11) Poskytovateľ postupom podľa odsekov 1 10 môže uzavrieť dohodu o splátkach alebo dohodu o odklade plnenia aj s inou osobou ako prijímateľom, ak z právoplatného súdneho rozhodnutia, ktoré sa týka projektu, v rámci ktorého poskytovateľ voči prijímateľovi v správe pohľadávku z príspevku alebo pohľadávku z rozhodnutia, vyplýva osobe povinnosť vrátiť poskytovateľovi príspevok alebo jeho časť alebo nahradiť poskytovateľovi škodu alebo vrátiť bezdôvodné obohatenie, alebo ide o osobu, ktorá je blízka zakladateľovi alebo spoločníkovi prijímateľa alebo ktorá je ovládajúcou osobou68da) alebo ovládanou osobou68db) prijímateľa alebo zakladateľa alebo spoločníka prijímateľa; plnením tejto osoby sa znižuje pohľadávka z príspevku alebo pohľadávka z rozhodnutia poskytovateľa, ktorú voči prijímateľovi. Na účely účtovníctva sa plnenie inej osoby ako prijímateľa považuje za plnenie prijímateľa.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 68da a 68db znejú:
„68da) § 66a ods. 2 Obchodného zákonníka.
68db) § 66a ods. 1 Obchodného zákonníka.“.
5.§ 28b sa dopĺňa odsekom 5, ktorý znie:
„(5) Na účely účtovníctva sa plnenie inej osoby ako prijímateľa považuje za plnenie prijímateľa, ak
a) z právoplatného súdneho rozhodnutia, ktoré sa týka projektu, v rámci ktorého poskytovateľ voči prijímateľovi v správe pohľadávku z príspevku alebo pohľadávku z rozhodnutia, vyplýva osobe povinnosť vrátiť poskytovateľovi príspevok alebo jeho časť alebo nahradiť poskytovateľovi škodu alebo vydať bezdôvodné obohatenie, alebo
b) ide o plnenie osoby, ktorá je blízka zakladateľovi alebo spoločníkovi prijímateľa alebo ktorá je ovládajúcou osobou68da) alebo ovládanou osobou68db) prijímateľa alebo zakladateľa alebo spoločníka prijímateľa.“.
6.V § 46ac ods. 4 a 6 sa vypúšťajú slová „jeden a pol násobku“ a slová „najviac však 100% poskytnutého príspevku alebo jeho časti na predmet zákazky“.
7.Za § 46aj sa vkladá § 46ak, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 46ak
5
Prechodné ustanovenie k úprave účinnej od 1. septembra 2023
Konanie začaté podľa § 27a ods. 5, § 46ac ods. 4 alebo § 46ac ods. 6 v znení účinnom do 31. augusta 2023 a právoplatne neukončené do 31. augusta 2023 sa dokončí podľa zákona účinného od 1. septembra 2023.“.
Čl. III
Zákon č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 357/2015 Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z., zákona č. 171/2016 Z. z., zákona č. 315/2016 Z. z., zákona č. 93/2017 Z. z., zákona č. 280/2017 Z. z., zákona č. 112/2018 Z. z., zákona č. 154/2019 Z. z., zákona č. 461/2019 Z. z., zákona č. 128/2020 Z. z., zákona č. 134/2020 Z. z., zákona č. 198/2020 Z. z., zákona č. 202/2021 Z. z., zákona č. 279/2021 Z. z., zákona č. 39/2022 Z. z., zákona č. 64/2022 Z. z., zákona č. 113/2022 Z. z., zákona č. 121/2022 Z. z. a zákona č. 198/2022 Z. z. sa dopĺňa takto:
§ 25a sa dopĺňa odsekmi 4 a 5, ktoré znejú:
„(4) Poskytovateľ môže prijímateľovi poskytnúť dodatočný príspevok aj na projekt, ktorého realizáciu bude podľa zmluvy podľa § 25 prijímateľ povinný ukončiť po uplynutí obdobia oprávnenosti výdavkov,64c) ak:
a)sú splnené podmienky podľa odseku 1 a
b)je podľa zmluvy podľa § 25 prijímateľ povinný financovať výdavky na ukončenie realizácie projektu z vlastných zdrojov.
(5) Postup podľa odsekov 1 3 sa uplatní aj na projekty, ktorým sa poskytuje príspevok podľa osobitného predpisu.64d)“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 64c a 64d znejú:
64c) Čl. 65 ods. 2 nariadenia (EÚ) č. 1303/2013 v platnom znení.
64d) Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/1060 z 24. júna 2021, ktorým sa stanovujú spoločné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde plus, Kohéznom fonde, Fonde na spravodlivú transformáciu a Európskom námornom, rybolovnom a akvakultúrnom fonde a rozpočtové pravidlá pre uvedené fondy, ako aj pre Fond pre azyl, migráciu a integráciu, Fond pre vnútornú bezpečnosť a Nástroj finančnej podpory na riadenie hraníc a vízovú politiku (Ú. v. EÚ L 231, 30.6.2021) v platnom znení.“.
Čl. IV
Zákon č. 121/2022 Z. z. o príspevkoch z fondov Európskej únie a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa mení a dopĺňa takto:
6
1.V § 3 písm. c) sa na konci čiarka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „v prípade projektov podľa § 22a ods. 1 sa žiadosťou rozumie aj žiadosť o poskytnutie príspevku podľa osobitného predpisu,12a)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 12a znie:
12a) Zákon č. 292/2014 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.
2.V § 3 písm. s) sa za slovami „podľa § 13 ods. 2“ vypúšťa čiarka a slová „ktorej bola schválená žiadosť v konaní podľa tohto zákona“.
3.V § 10 ods. 4 druhá veta znie:
„Riadiaci orgán môže písomne poveriť vykonávaním úloh podľa odseku 7 prvej vety len sprostredkovateľský orgán, ktorým je ministerstvo, Úrad vlády Slovenskej republiky alebo
Pôdohospodárska platobná agentúra.“.
4.V § 11 ods. 1 sa za slová „ostatný ústredný orgán štátnej správy“ vkladá čiarka a slová „Pôdohospodárska platobná agentúra“.
5.V § 13 odsek 1 znie:
„(1) Príspevok sa poskytuje na základe písomnej zmluvy uzavretej so žiadateľom, ktorého žiadosť bola schválená v konaní podľa tohto zákona alebo, ak to umožňuje osobitný predpis73a), priamo s prijímateľom podľa osobitného predpisu73b) alebo so subjektom, ktorý spĺňa podmienky ustanovené osobitným predpisom.73c) Poskytnutie príspevku na základe zmluvy je viazané na splnenie podmienok dohodnutých v zmluve.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 73a až 73c znejú:
73a) Nariadenie (EÚ) 2021/1060 v platnom znení.
73b) § 3 ods. 2 písm. b) zákona č. 292/2014 Z. z.
73c) Čl. 73 ods. 4 nariadenia (EÚ) 2021/1060 v platnom znení.“.
6.V § 13 ods. 3 sa za slovo „zmluvy“ vkladá čiarka a slová „ak tento zákon v § 22a ods. 1 neustanovuje inak“.
7.V § 22 ods. 8 sa nad slovom „predpisu“ odkaz „79“ nahrádza odkazom „80“.
8.Za § 22 sa vkladá § 22a, ktorý vrátane nadpisu znie:
§ 22a
Osobitné ustanovenia k priamemu poskytnutiu príspevku
(1) Príspevok na fázovaný projekt podľa osobitného predpisu83a) sa prijímateľovi poskytuje na základe zmluvy podľa § 22 a zmluvy podľa osobitného predpisu83b) po overení splnenia podmienok ustanovených osobitným predpisom.83a) Právny nárok na poskytnutie príspevku podľa tohto odseku vzniká nadobudnutím účinnosti zmluvy podľa § 22, ak zmluva podľa
7
osobitného predpisu83b) obsahuje práva a povinnosti prijímateľa a poskytovateľa týkajúcich sa fázovania projektu.
(2) Príspevok na projekt oprávnený na priame poskytnutie príspevku podľa osobitného predpisu73c) sa prijímateľovi poskytuje na základe zmluvy uzavretej podľa § 22 po overení splnenia podmienok ustanovených osobitným predpisom.73c) Poskytovateľ koná v postavení budúcej zmluvnej strany zmluvy podľa § 22.
(3) Na poskytnutie príspevku podľa odsekov 1 a 2 sa neuplatňuje postup pri poskytovaní príspevku podľa § 13 ods. 2, 4 a 5, § 14 21, § 22 ods. 4 písm. a) a b) a § 23 27. Ustanovenia § 22 ods. 3 a ods. 4 písm. c) a d) sa použijú primerane.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 83a a 83b znejú:
83a) Čl. 118a nariadenia (EÚ) 2021/1060 v platnom znení.
83b) § 25 zákona č. 292/2014 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.“.
Nasledujúci článok sa primerane prečísluje.
V súvislosti s vložením nových novelizačných článkov sa primerane upraví názov zákona.
K čl. II (zákon č. 528/2008 Z. z.)
K bodu 1 (§ 27a ods. 5)
Po vzore pravidiel pre nové programové obdobie 2021 2027, ako aj programové obdobie 2014 2020, sa pri korekciách za porušenie pravidiel a postupov verejného obstarávania vypúšťa pravidlo o navyšovaní korekcie o 1,5 násobok aj pre programové obdobie 2007 2013. Toto programové obdobie je síce voči Európskej komisii uzatvorené, ale v rámci Slovenskej republiky naďalej prebiehajú procesy vysporiadania finančných vzťahov s prijímateľmi. Za účelom zjednotenia prístupu k prijímateľom v rámci iných programových období a s cieľom odbúrania prísnejších pravidiel pre programové obdobie 2007 2013 sa navrhuje vypustenie pravidla „1,5 násobku“.
K bodu 2 (§27a ods. 9)
Legislatívno-technická úprava vzhľadom k vypusteniu pravidla navyšovania korekcie na 1,5 násobok je potrebné vypustiť aj ustanovenie o tom, na aký účet sa toto navýšenie vracia (odvádza).
K bodu 3 §28a ods. 2 písm. c)]
Úprava znenia ustanovenia s cieľom jednoznačnosti jeho výkladu. Podstatou ustanovenia je, že ak sa dlh stane nezaplatením niektorej splátky splatný, poskytovateľ môže žiadať jeho úhradu bez ohľadu na splatnosť nasledujúcich splátok a nielen po splatnosti nasledujúcich splátok.
8
K bodu 4 (§ 28a ods. 11)
Po vzore pravidiel pre programové obdobie 2014 2020 a 2021 2027 by sa aj pre dobiehajúce vysporiadanie finančných vzťahov v rámci programového obdobia 2007 2013 mala ustanoviť možnosť uzatvoriť dohodu o splátkach alebo dohodu o odklade plnenia aj s inou osobou ako prijímateľ, ak riadiaci orgán (alebo sprostredkovateľský orgán) voči takejto osobe pohľadávku vo svojej správe. Spravidla pôjde o situácie, kedy štatutárny orgán, alebo iná osoba konajúca v mene prijímateľa nahradiť poskytovateľovi škodu z titulu spáchania trestného činu poškodzovania finančných záujmov Európskej únie. Môže však ísť aj o iné prípady, resp. rozhodnutia, ktoré zakladajú pohľadávku v správe riadiaceho orgánu (alebo sprostredkovateľského orgánu). Plnením tejto fyzickej alebo právnickej osoby sa pohľadávka v správe riadiaceho orgánu (sprostredkovateľského orgánu) voči prijímateľovi znižuje o uhradenú sumu a z pohľadu účtovníctva takýchto pohľadávok sa plnenie tejto tretej osoby považuje za plnenie prijímateľa.
K bodu 5 (§28b ods. 5)
Upravuje sa možnosť úhrady pohľadávky voči prijímateľovi v správe poskytovateľa aj zo strany inej právnickej alebo fyzickej osoby ako prijímateľ, ak poskytovateľ voči takejto osobe pohľadávku vo svojej správe. Spravidla pôjde o situácie, kedy štatutárny orgán, alebo iná osoba konajúca v mene prijímateľa nahradiť poskytovateľovi škodu z titulu spáchania trestného činu poškodzovania finančných záujmov Európskej únie alebo povinnosť vydať bezdôvodné obohatenie. Môže však ísť aj o iné prípady, resp. rozhodnutia ktoré zakladajú pohľadávku v správe poskytovateľa. Plnením tejto fyzickej alebo právnickej osoby sa pohľadávka v správe poskytovateľa voči prijímateľovi znižuje o uhradenú sumu a z pohľadu účtovníctva takýchto pohľadávok sa plnenie tejto tretej osoby považuje za plnenie prijímateľa.
K bodu 6 (§ 46ac ods. 4 a 6)
Úpravu, ktorá sa navrhuje v § 27a (vypustenie 1,5 násobku) je potrebné synchronicky zaviesť aj do § 46ac, ktorý upravuje postup riadiaceho orgánu pri verejných obstarávaniach vyhlásených do 31.12.2009.
K bodu 7 (§ 46ak)
Ustanovuje sa prechodné ustanovenie pre konania týkajúce sa uloženia korekcie za porušenie pravidiel a postupov verejného obstarávania. V nadväznosti na vypustenie 1,5 násobku sa prechodným ustanovením ustanovuje, že začaté a právoplatne neukončené konania sa dokončia podľa novej úpravy.
K čl. III (zákon č. 292/2014 Z. z.)
K § 25a ods. 4
9
Rovnaké dôvody, ktoré viedli k zavedeniu možnosti poskytnutia dodatočného príspevku, a ktoré relevantné aj v súčasnosti, vedú k precizovaniu právnej úpravy v tom zmysle, že v poskytovaní dodatočného príspevku možno pokračovať aj potom, keď prijímateľ dokončuje realizáciu projektu z vlastných zdrojov, pretože oprávnenosť výdavkov financovateľných z nenávratného finančného príspevku skončila z časových dôvodov vyplývajúcich z európskej legislatívy, konkrétne podľa čl. 65 ods. 2 nariadenia (EÚ) č. 1303/2013 alebo podľa výzvy na predkladanie žiadostí o poskytnutie nenávratného finančného príspevku podľa § 17 (ďalej ako „výzva“). Ide o obdobie od 1.1.2024, prípadne o skoršie obdobie po ukončení oprávnenosti výdavkov podľa výzvy, do skutočného ukončenia realizácie projektu podľa podmienok dohodnutých medzi poskytovateľom a prijímateľom v zmluve o poskytnutí nenávratného finančného príspevku podľa § 25. Zmluva o poskytnutí nenávratného finančného príspevku podľa § 25 musí obsahovať aj záväzok prijímateľa dokončiť realizovaný projekt v dohodnutom čase, najneskôr však do konečného termínu sfunkčnenia nefungujúcich projektov podľa kapitoly 7 Usmernenia k ukončeniu operačných programov prijatých na účely využívania pomoci z Európskeho fondu regionálneho rozvoja, Európskeho sociálneho fondu, Kohézneho fondu a Európskeho námorného a rybárskeho fondu a programov cezhraničnej spolupráce v rámci nástroja predvstupovej pomoci (IPA II)(2014 2020) (2022/C 474/01) a povinnosť prijímateľa financovať ukončenie realizácie projektu z vlastných finančných zdrojov, teda nad rámec poskytnutého nenávratného finančného príspevku a dodatočného príspevku. Uplatniteľnosť doterajších ustanovení § 25a nie je týmto doplnením dotknutá.
K § 25a ods. 5
Vzhľadom na to, že režim fázovaných projektov podľa čl. 118 a 118a nariadenia (EÚ) 2021/1060 predpokladá dokončenie druhej fázy projektu, ktorý sa začal pôvodne realizovať v jeho prvej fáze v programovom období 2014 2020, v programovom období 2021-2027 bolo potrebné rozšíriť úpravu poskytnutia dodatočného príspevku aj na druhú fázu takéhoto projektu za rovnakých podmienok, aké platili pri poskytnutí dodatočného príspevku v prvej fáze projektu. Účelom tohto ustanovenia nie je umožniť poskytnutie dodatočného príspevku v novom programovom období vo všeobecnosti, keďže primárnym dôvodom na jeho poskytnutie bola potreba reakcie na krízové situácie, v dôsledku ktorých došlo k nepredvídateľnému zvýšeniu vstupov vo vzťahu k výdavkom projektov.
K čl. IV (zákon č. 121/2022 Z. z.)
K bodu 1 [§ 3 písm. c)]:
V súvislosti s doplnením § 22a vznikla potreba rozšírenia definície pojmu „žiadosť“ tak, aby pre účely iniciácie postupu
10
vzťahujúceho sa na fázované projekty, oprávnené na priame poskytnutie príspevku podľa čl. 118a nariadenia (EÚ) 2021/1060, pokrývala aj žiadosť o poskytnutie príspevku podľa zákona č. 292/2014 Z. z.
K bodu 2 [§ 3 písm. s)]:
Na úpravu uvedenú v § 13 ods. 1 vyvolanú doplnením možnosti poskytnutia príspevku na fázované projekty podľa § 22a ods. 1, bolo potrebné reagovať v definícii prijímateľa. Dochádza k vypusteniu časti doterajšej definície tak, aby bolo zrejmé, že sa tento pojem vzťahuje aj na subjekty, ktorým je poskytovaný príspevok na základe uzavretej zmluvy podľa zákona č. 292/2014 Z. z.
K bodu 3 (§ 10 ods. 4)
Upresnenie a doplnenie úpravy. Ustanovenie § 10 ods. 4 druhej vety umožňuje radiacemu orgánu poveriť vykonávaním úloh podľa § 10 ods. 7 len ministerstvo alebo Úrad vlády SR. Cieľom tohto ustanovenia však malo byť len obmedzenie plnenia platobných úloh pre ministerstvo alebo Úrad vlády SR, tzn. toto obmedzenie by malo platiť len pre ustanovenie § 10 ods. 7 prvej vety a nie pre celý odsek 7. Zároveň sa medzi subjekty, ktoré môžu byť riadiacim orgánom poverené na plnenie platobných úloh dopĺňa Pôdohospodárska platobná agentúra.
K bodu 4 (§ 11 ods. 1)
Dopĺňa sa, že ako sprostredkovateľský orgán môže byť určená aj Pôdohospodárska platobná agentúra. Pôdohospodárska platobná agentúra v zmysle nastavovaného systému implementácie plniť úlohu sprostredkovateľského orgánu, avšak doterajšie znenie zákona to neumožňuje, pretože určuje, že sprostredkovateľským orgánom môže byť len ministerstvo, ostatný ústredný orgán štátnej správy alebo príspevková organizácia, pričom Pôdohospodárska platobná agentúra nie je žiadnym z týchto subjektov.
K bodu 5 (§ 13 ods. 1)
Rozširuje sa okruh subjektov, s ktorými môže poskytovateľ uzavrieť zmluvu podľa § 22 tak, aby bola zabezpečená plná uplatniteľnosť osobitného ustanovenia k priamemu poskytnutiu príspevku podľa § 22a.
K bodu 6 (§ 13 ods. 3)
Doplnenie ustanovenia reaguje na priame poskytnutie príspevku podľa § 22a ods. 1, ktorý odchylne od dotknutého ustanovenia upravuje moment vzniku právneho nároku na poskytnutie príspevku v prípade fázovaných projektov.
K bodu 7 (§ 22 ods. 8)
11
Legislatívno-technická úprava odkazu na nesprávny právny predpis.
K bodu 8 (§ 22a ods. 1 až 3)
K ods. 1
S cieľom zabezpečiť kontinuitu projektov financovaných z programového obdobia 2014-2020, sa zaviedli do nariadenia (EÚ) 2021/1060 ustanovenia upravujúce možnosť a podmienky fázovania projektov (čl. 118 nariadenia). Predmetná úprava fázovania bola doplnená nariadením (EÚ) 2022/2039 z 19. októbra 2022, ktorým sa do nariadenia vložil nový článok 118a, ktorý umožňuje financovať druhú fázu projektu z programového obdobia 2021-2027 priamo bez procesu výberu operácie, teda bez konania o žiadosti.
Vo vzťahu k vnútroštátnej právnej úprave SR platí, že zatiaľ čo fázovanie projektov nad 5 mil. Eur podľa čl. 118 nariadenia (EÚ) 2021/1060 je v zásade možné pri existujúcej právnej úprave, na fázovanie projektov podľa čl. 118a nariadenia (EÚ) 2021/1060 aktuálne nie sú v zákone vytvorené legislatívne podmienky.
Právna úprava v osobitnom ustanovení k priamemu poskytnutiu príspevku vo vzťahu k procesu fázovania podľa čl. 118a nariadenia (EÚ) 2021/1060 sa obmedzuje na vytvorenie právneho základu na priamy vznik zmluvy podľa § 22 bez konania o žiadosti v rámcoch, ktoré upravuje samotný § 22. Vzhľadom na to, že každý poskytovateľ môže mať uzavreté zmluvy podľa § 22 v rôznom konkrétnom znení, vychádzajúce z podmienok výziev vyhlasovaných v programovom období 2014-2020 a z podmienok konkrétnych projektov, detailné postupy predchádzajúce uzavretiu zmluvy podľa § 22 bude upravovať riadiaca dokumentácia jednotlivých poskytovateľov. Riadiaca dokumentácia bude súčasne reflektovať na nové postavenie poskytovateľov v programovom období 2021-2027.
Uvedeným postupom vznikne situácia, kedy bude prvá fáza pokrytá vlastným záväzkom pôvodného poskytovateľa na základe zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku za programové obdobie 2014-2020 a popri ňom bude existovať záväzok na druhú fázu pokrytú novým záväzkom nového poskytovateľa na základe zmluvy podľa § 22 (t. j. kumulatívna novácia).
Týmto ustanovením sa zároveň vo vzťahu k fázovaným projektom osobitne určuje moment vzniku právneho nároku na poskytnutie príspevku a to tak, že vzniká v momente, keď splnené obe podmienky, t. j. zmluva na programové obdobie 2014-2020 obsahuje úpravu práv a povinností k fázovaniu a súčasne nová zmluva na programové obdobie 2021 - 2027 nadobudla účinnosť. Ak zmluva na programové obdobie 2014-2020 takúto úpravu neobsahuje, je nutné upraviť práva a povinnosti zmenou zmluvy vo vzťahu k fázovaniu projektu (napr. dodatkom), čím dôjde k splneniu časti podmienky pre
12
vznik právneho nároku na poskytnutie príspevku. Druhá časť je splnená, ak nová zmluva na programové obdobie 2021 - 2027 nadobudne účinnosť.
K ods. 2
Rovnakú možnosť priameho výberu projektov ako v odseku 1 je potrebné v zákone upraviť aj pre projekty, ktoré získali Známku excelentnosti alebo ak ide o projekty, ktoré spĺňajú podmienky podľa čl. 73 ods. 4 nariadenia (EÚ) 2021/1060, resp. pro futuro pre iné prípadné situácie a projekty, pri ktorých priame uzavretie zmluvy podľa § 22 t. j. bez predchádzajúceho konania o žiadosti (výberu operácie) nariadenie v budúcnosti umožní. Poskytovateľ pri priamom výbere projektov koná ako budúca zmluvná strana zmluvy podľa § 22, t. j. všetky úkony vykonáva v príprave na uzavretie tejto zmluvy v rámci predzmluvných vzťahov. Konkrétna organizácia týchto úkonov závisí priamo na konkrétnom prípade, pričom poskytovateľ môže využiť aj inštitúty, ktoré pre uzavretie zmluvy upravuje Obchodný zákonník, napríklad Verejný návrh na uzavretie zmluvy podľa § 276 a nasl. Obchodného zákonníka.
K ods. 3
Pre projekty oprávnené na priame poskytnutie príspevku sa vylučuje aplikácia príslušných ustanovení zákona upravujúcich konanie o žiadosti o poskytnutie NFP. Pri priamom poskytnutí príspevku poskytovateľ nekoná ako správny orgán, ale ako (budúca) zmluvná strana obchodnoprávnej zmluvy, ktorou je zmluva podľa § 22.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8.V čl. II sa slová „15. júla“ nahrádzajú slovami „1. septembra“.
Pozmeňujúci návrh zabezpečuje posunutie účinnosti návrhu zákona vzhľadom na predpokladaný termín jeho prerokovania na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky so začiatkom 13. júna 2023, ako aj potrebu dodržania lehoty podľa čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
13
V.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto:
hlasovať spoločne o bodoch 1 8 zo spoločnej správy, s odporúčaním gestorského výboru schváliť.
VI.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, kotrým sa mení a dopĺňa zákon č. 539/2008 Z. z. o podpore regionálneho rozvoja v znení neskorších predpisov (tlač 1562) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný návrh zákona schváliť v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v spoločnej správe.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, kotrým sa mení a dopĺňa zákon č. 539/2008 Z. z. o podpore regionálneho rozvoja v znení neskorších predpisov (tlač 1562) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 266 dňa 13. júna 2023.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločnú spravodajkyňu Janu MAJOROVÚ GARSTKOVÚ, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona predkladala návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Jozef L U K Á Č, v. r.
predseda
Výboru NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
V Bratislave 13. júna 2023