NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
________________________________________________________________
VIII. volebné obdobie
Číslo: CRD-972/2023
1561a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 95/2019 Z. z. o informačných technológiách vo verejnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1561) v druhom čítaní
___________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 95/2019 Z. z. o informačných technológiách vo verejnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1561) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 2224 z 9. mája 2023 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 95/2019 Z. z. o informačných technológiách vo verejnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1561) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj;
Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona podľa § 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
III.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol návrh zákona pridelený zaujali k nemu nasledovné stanoviská:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 792 z 8. júna 2023 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi;
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 255 z 8. júna 2023 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi;
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III. spoločnej správy vyplynuli tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I bod 11 znie:
„11. V § 12 sa odsek 1 dopĺňa písmenami k) a l), ktoré znejú:
„k) sprístupňovať orgánom verejnej moci a právnickým osobám prostredníctvom modulu procesnej integrácie a integrácie údajov povinne vytvárané aplikačné rozhrania informačných technológií verejnej správy a informácie potrebné na ich použitie a títo oprávnení na účel použitia aplikačných rozhraní informačných technológií verejnej správy používať modul procesnej integrácie a integrácie údajov; týmto spôsobom možno sprístupniť aj iné aplikačné rozhrania informačných technológií verejnej správy,
l) sprístupňovať orgánom verejnej moci a osobám prostredníctvom modulu procesnej integrácie a integrácie údajov17a) údaje evidované v informačných systémoch verejnej správy a aktualizovať ich.“
Poznámka pod čiarou k odkazu 17a znie:
17a) § 10 ods. 11 zákona č. 305/2013 Z. z. v znení zákona č. ....../2023 Z. z.“.“
Dopĺňa sa nové písmeno l), ktoré nadväzuje na navrhované znenie písmena k). Aby mohli byť elektronické služby orgánov verejnej moci nielen po technickej rovine, ale aj po rovine dátovej, sprístupnené na použitie prostredníctvom aplikačných programových rozhraní (API), ustanovuje sa aj povinnosť orgánu riadenia poskytovať údaje evidované v informačných systémoch verejnej správy, a pokiaľ to konkrétna elektronická služba orgánu verejnej moci predpokladá, aj údaje aktualizovať, v záujme
zachovania integrity, dostupnosti a dôveryhodnosti sprístupňovaných údajov.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.V čl. I bode 31 sa slová „sa na konci pripájajú tieto slová: „alebo 23a“.“ nahrádzajú slovami „sa slovo „alebo“ pred slovom „§ 23“ nahrádza čiarkou a na konci sa pripájajú tieto slová: „alebo 23a“.“.
Legislatívno-technická úprava, gramatická úprava v súlade s bodom 5 Legislatívnotechnických pokynov.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.V čl. II bode 3 sa označenie odkazu „8ab“ v § 6 ods. 4 nahrádza označením „9“.
V nadväznosti na túto zmenu sa primerane upraví aj úvodná veta k poznámke pod čiarou a označenie poznámky pod čiarou.
Legislatívno-technická úprava za účelom zachovania chronológie číslovania poznámok pod čiarou v súlade s bodom 47 Legislatívnotechnických pokynov.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.V čl. II sa za bod 4 vkladá nový bod 5, ktorý znie:
„5. V § 10 ods. 11 úvodná veta znie:
„Modul procesnej integrácie a integrácie údajov zabezpečuje prostredie pre elektronickú komunikáciu medzi informačnými systémami verejnej správy v správe rôznych orgánov verejnej moci pri výkone verejnej moci elektronicky a pre elektronickú komunikáciu medzi informačnými systémami verejnej správy a inými informačnými systémami.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa úprava všeobecnej definície funkcionalít a účelu modulu procesnej integrácie a integrácie údajov ako jedného zo spoločných modulov. Modul procesnej integrácie a integrácie údajov dnes slúži nielen na zabezpečenie elektronickej komunikácie medzi informačnými systémami verejnej správy v správe rôznych orgánov verejnej moci, ale aj pre elektronickú komunikáciu medzi informačnými systémami verejnej správy, ale aj inými informačnými
systémami mimo verejnej správy, napr. aj v súlade s právnou úpravou zákona č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii), či niektorých ďalších osobitných predpisov 99 ods. 18 zákona č. 566/ o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.V čl. II bod 5 znie:
„5. V § 10 sa odsek 11 dopĺňa písmenami g) až j), ktoré znejú:
„g) sprístupňovanie aplikačných rozhraní informačných technológií verejnej správy,
h) pseudonymizáciu a anonymizáciu údajov,
i) cezhraničnú výmenu údajov podľa osobitného predpisu,12a)
j) sprístupňovanie údajov fyzickej osobe, fyzickej osobe podnikateľovi alebo právnickej osobe, ktoré sa takejto osoby týkajú, a správu týchto údajov takouto osobou, a to aj prostredníctvom mobilnej aplikácie v správe ministerstva investícií; správa údajov zahŕňa najmä ich získavanie, ukladanie, zobrazovanie alebo podávanie žiadosti o ich opravu elektronicky.“
Poznámka pod čiarou k odkazu 12a znie:
12a) Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1724 z 2. októbra 2018 o zriadení jednotnej digitálnej brány na poskytovanie prístupu k informáciám, postupom a asistenčným službám a službám riešenia problémov a o zmene nariadenia (EÚ) č. 1024/2012.“.“
Oproti pôvodnému návrhu sa navrhuje rozšírenie funkcionalít modulu procesnej integrácie a integrácie údajov o sprístupňovanie údajov fyzickým osobám, fyzickým osobám podnikateľom a právnickým osobám, ktorých sa tieto údaje týkajú, a to v záujme vytvorenia legálnej možnosti pre tieto osoby pre získanie digitálnej kópie ich údajov nachádzajúcich sa v informačných systémoch verejnej správy, a to jednak v nadväznosti na aktuálny technologický vývoj reflektujúci mimo iného aj Európsku dátovú stratégiu a nadväzujúce právne záväzné akty Európskej únie a plnenie cieľa digitálnej transformácie spoločnosti. Navrhovaná právna úprava prispeje zásadným spôsobom k jednoduchšej digitalizácií služieb verejnej správy a služieb vo verejnom záujme, ako aj umožní fyzickým osobám, fyzickým osobám podnikateľom a právnickým osobám aktívne digitálne využívanie ich údajov. Navyše, sprístupňovanie údajov sa zrealizuje používateľsky prívetivým spôsobom - prostredníctvom mobilnej aplikácie, takže pre získanie digitálnej kópie údaja nebude potrebné osobné navštívenie úradu, alebo listinná žiadosť. Navrhované
rozšírenie funkcionalít modulu procesnej integrácie a integrácie údajov teda v praxi zabezpečí ľahkú dostupnosť dôveryhodných a aktuálnych údajov fyzickým osobám, fyzickým osobám podnikateľom a právnickým osobám, ktoré budú dostupné a získané z dôveryhodného zdroja v štátom zabezpečenom a garantovanom prostredí centrálnych informačných technológií, za účelom využívania služieb súkromného sektora i overovania údajov a údajov z dokladov príslušnými orgánmi. Uvedené bude mať pozitívny ekonomický dopad (posilnenie digitálnej ekonomiky, šetrenie verejných zdrojov, zrýchlenie a zjednodušenie riešenia životných situácií ).
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6.V čl. II bode 5 sa označenie odkazu „12aa“ nad slovom „predpisu“ nahrádza označením „12a“.
V nadväznosti na to sa primerane upraví aj úvodná veta k poznámke pod čiarou a označenie poznámky pod čiarou.
Legislatívno-technická úprava v súlade s bodom 18 Legislatívnotechnických pokynov.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča neschváliť.
7.V čl. II sa za bod 5 vkladajú nové body 6 až 8, ktoré znejú:
„6. V § 10 sa za odsek 11 vkladá nový odsek 12, ktorý znie:
„(12) Údaje poskytované fyzickej osobe, fyzickej osobe podnikateľovi alebo právnickej osobe podľa odseku 11 písm. j) sa považujú za úplné, zodpovedajúce skutočnosti a použiteľné na právne účely, ak sa zobrazujú prostredníctvom mobilnej aplikácie alebo inej informačnej technológie verejnej správy určenej na správu údajov fyzickej osoby, fyzickej osoby podnikateľa alebo právnickej osoby a ktorej správcom je ministerstvo investícií .“.
Doterajšie odseky 12 až 14 sa označujú ako odseky 13 až 15.
7. § 10 sa dopĺňa odsekom 16, ktorý znie:
„(16) Ministerstvo investícií je oprávnené spracúvať osobné údaje na účel a v rozsahu nevyhnutnom pre zabezpečenie využívania funkcionalít spoločných modulov podľa odseku 3 a po dobu nevyhnutnú na dosiahnutie tohto účelu; osobné údaje sa nezverejňujú.“.
8. Za § 10 vkladá § 10a, ktorý znie:
§ 10a
Sprístupňovanie údajov fyzickej osobe, fyzickej osobe podnikateľovi alebo právnickej osobe
(1)Fyzickej osobe, fyzickej osobe podnikateľovi alebo právnickej osobe sa elektronicky automatizovaným spôsobom podľa § 10 ods. 11 písm. j) a v rozsahu podľa odseku 2 sprístupňujú údaje evidované v informačných systémoch verejnej správy, notifikácie o zmenách a opravách takýchto údajov a notifikácie o skutočnosti, aký orgán verejnej moci, kedy a z akého právneho dôvodu k jej údajom pristupoval, ak sprístupňovanie takýchto údajov a súvisiacich notifikácií nevylučuje osobitný predpis.12b)
(2)Ministerstvo investícií je na účely sprístupňovania údajov fyzickej osobe, fyzickej osobe podnikateľovi alebo právnickej osobe podľa odseku 1 a na účely správy týchto údajov oprávnené určiť rozsah takto sprístupňovaných údajov. Orgán verejnej moci je povinný údaje určené v rozsahu podľa prvej vety ministerstvu investícií poskytovať, a to vždy v ich aktuálnej podobe.
(3)Na účely notifikácie osoby o zmenách v jej údajoch sprístupňovaných podľa § 10 ods. 11 písm. j) a o skutočnosti, aký orgán verejnej moci, kedy a z akého právneho dôvodu k týmto údajom pristupoval, je orgán verejnej moci povinný poskytovať ministerstvu investícií notifikácie o zmenách takýchto údajov a notifikácie obsahujúce údaje o tom, aký orgán verejnej moci, kedy a z akého právneho dôvodu k jej údajom pristupoval, a to bezodkladne potom, čo k zmenám takýchto údajov alebo k pristúpeniu k takýmto údajom došlo.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 12b znie:
12b) § 2 písm. f) zákona č. 540/2001 Z. z. o štátnej štatistike v znení neskorších predpisov.
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 46/1993 Z. z. o Slovenskej informačnej službe v znení neskorších predpisov.
§ 2 písm. a) zákona č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
§ 3 ods. 16 a 17 zákona č. 541/2004 Z. z. o mierovom využívaní jadrovej energie (atómový zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Čl. 3 ods. 7 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 223/2009 z 11. marca 2009 o európskej štatistike a o zrušení nariadenia (ES, Euratom) č. 1101/2008 o prenose dôverných štatistických údajov Štatistickému úradu Európskych spoločenstiev, nariadenia Rady (ES) č. 322/97 o štatistike Spoločenstva a rozhodnutia Rady 89/382/EHS, Euratom o založení Výboru pre štatistické programy Európskych spoločenstiev (Ú. v. EÚ L 87, 31.3.2009).
§ 96b zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 61/2018 Z. z.
Zákon č. 45/2011 Z. z. o kritickej infraštruktúre v znení neskorších predpisov.
§ 10 zákona č. 324/2011 Z. z. o poštových službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
§ 117 zákona č. 452/2021 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení zákona č. 533/2021 Z. z.
Zákon č. 500/2022 Z. z. o Vojenskom spravodajstve.”.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
(K bodu 6) Navrhuje sa doplnenie § 10 o nový odsek, ktorý nadväzuje na novú funkcionalitu modulu procesnej integrácie a integrácie údajov podľa odseku 11 písm. j). Navrhovaná právna úprava zakladá logický právny účinok - právnu záväznosť údajov - spojený s používaním mobilnej aplikácie vytvorenej a spravovanej Ministerstvom investícií, regionálneho rozvoja a investícií SR alebo používaním inej informačnej technológie verejnej správy, slúžiacej na správu údajov fyzickej osoby, fyzickej osoby podnikateľa alebo právnickej osoby. Ministerstvo, ako správca príslušnej informačnej technológie verejnej správy určenej na správu údajov fyzickej osoby, fyzickej osoby podnikateľa alebo právnickej osoby zodpovedá za to, že hodnota údajov sprístupňovaných zo zdrojových informačných systémov nebola pozmenená.
(K bodu 7) Navrhuje sa doplnenie § 10 o spresnenie kompetencie ministerstva investícií ako správcu spoločných modulov spracúvať osobné údaje, ktoré do týchto modulov poskytované povinnými orgánmi verejnej moci, alebo inými oprávnenými osobami za účelom reálnej využiteľnosti funkcionalít týchto spoločných modulov. Ministerstvo investícií vystupuje pri správe spoločných modulov ako správca informačných technológií a informačných systémov verejnej správy, pričom je povinné dodržiavať a plniť všetky povinnosti, ktoré mu z tohto postavenia vyplývajú a týkajú sa nielen bezpečnosti, ale aj ochrany osobných údajov v zmysle osobitných predpisov, najmä zákona č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a GDPR. Pri spracúvaní osobných údajov v spoločných moduloch ide o spracúvanie pri výkone verejnej moci zverenej ministerstvu investícií, ale tiež o spracúvanie na splnenie úlohy realizovanej vo verejnom záujme, pričom verejným záujmom je v danom prípade vytvorenie fundamentálnej bázy pre digitalizáciu životných situácií, poskytovanie moderných komplexne digitalizovaných elektronických služieb verejnej správy, a tiež vytvorenie možnosti pre fyzické a právnické možnosti získať prehľad o údajoch, aké o nich jednotliví správcovia informačných systémov a v nich nachádzajúcich sa registrov evidujú, sledovať ich kvalitu, získať ich do svojej dispozície a
efektívnym moderným digitálnym spôsobom ich využívať v štátom zabezpečenom dôveryhodnom prostredí.
(K bodu 8) V nadväznosti na vytvorenie informačnej technológie v správe ministerstva investícií umožňujúcej fyzickej osobe, fyzickej osobe podnikateľovi, ale aj právnickej osobe aktívne využívanie jej údajov, ktoré jej sprístupnené v štátom zabezpečenom prostredí z dôveryhodných zdrojov sa legálne zakotvujú povinnosti orgánov verejnej moci v záujme zabezpečenia dostupnosti, integrity, aktuálnosti, správnosti a dôveryhodnosti údajov sprístupňovaných z informačných systémov verejnej správy, a tiež ich ďalšej možnej využiteľnosti a právnej akceptovateľnosti pri využívaní digitálnych služieb súkromného sektora na základe vedomého a dôsledne informovaného prejavu vôle takejto osoby s cieľom rozširovania dôsledných legislatívnych základov digitálnej ekonomiky moderného dátového štátu.
Navrhovaná právna úprava obsahuje logické výnimky z jej použitia. Sprístupňovanie údajov konkrétnej fyzickej osobe, fyzickej osobe podnikateľovi a právnickej osobe môže byť obmedzené iba, ak to výslovne osobitný predpis vylučuje z relevantných dôvodov, ktorých dôvodnosť je vyššia ako oprávnený záujem fyzickej osoby, fyzickej osoby podnikateľa alebo právnickej osoby na aktívnom využívaní údajov o nej evidovaných v informačných systémoch verejnej správy, prípadne aj ďalších informačných systémoch, najmä z dôvodu bezpečnosti, ochrany dôverných štatistických informácií, utajovaných skutočností, či informácií a údajov v špecifickom právnom režime a prostredí Slovenskej informačnej služby a Vojenského spravodajstva. Výnimky zo všeobecného pravidla sprístupňovania údajov konkrétnej osobe sa navrhujú vymedziť taxatívnym spôsobom odkazom na osobitné zákony v záujme nevytvárania neoprávnených legálnych prekážok pre uplatňovanie dispozičných oprávnení týchto osôb voči ich údajom.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8.V čl. II za sa bod 6 vkladá nový bod 7, ktorý znie:
„7. V § 13 odsek 3 znie:
„(3) Aktiváciu podľa odseku 1 písm. b) vykoná správca modulu elektronických schránok na žiadosť majiteľa elektronickej schránky, a to bezodkladne po doručení žiadosti.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa úprava predmetného ustanovenia, pretože jeho aktuálne znenie neumožňuje aktiváciu schránky bezprostredne po odoslaní žiadosti. Doteraz platilo, že žiadateľ musel počkať tri pracovné dni pre aktiváciu schránky, pričom do momentu vykonania aktivácie je voči žiadateľovi vykonávaná úradná komunikácia v listinnej podobe, pričom listiny zasielané poštou. V praktickej rovine sa aktuálne nastavenie právnej úpravy negatívne prejavu v prípadoch, keď používateľ podáva elektronické podanie, ktoré nevyžaduje aktivovaná schránku na doručovanie (napr. v prípade ohlásenia živnosti; je riešená v rámci životnej situácie „Začatie podnikania“). Aktuálne platí, že aj napriek tomu, že používateľ súčasne s podaním elektronického formulára pre ohlásenie živnosti požiada o aktiváciu schránky, schránka môže byť aktivovaná neskôr ako mu bude vydané potvrdenie o ohlásení živnosti. V tomto prípade nemôže príslušný okresný úrad toto potvrdenie doručiť elektronicky do jeho schránky, ale musí ho zaslať poštou v listinnej podobe, čo nie je ani pre používateľa ani pre okresný úrad efektívny, žiadúci a šetrný spôsob vyriešenia ohlásenia živnosti.
Za súčasného technického stavu modulu elektronických schránok neexistuje technická prekážka, ktorá by bránila v bezodkladnej aktivácii schránky na doručovanie, ak o to používateľ požiada. Ide len o zmenu nastaveného technického riešenia. Bezodkladnou aktiváciou schránky sa zabezpečí okamžitá úradná komunikácia s používateľom, čo zlepší riešenie životnej situácie. Vzhľadom na to, že bezodkladná aktivácia schránky sa vykoná iba na žiadosť fyzickej osoby alebo fyzickej osoby podnikateľa, nie je dôvod legislatívne predlžovať proces spracovania tejto žiadosti. Žiadosť by mala byť spracovaná v čo najkratšom možnom čase od jej doručenia.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9.V čl. II bode 7 13 ods. 6) sa slovo „zaňho“ nahrádza slovami „za majiteľa elektronickej schránky“.
Legislatívno-technická úprava.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10. čl. II sa za bod 7 vkladá nový bod 8, ktorý znie:
„8. V § 14 odsek 3 znie:
„(3) Správca modulu elektronických schránok opätovne aktivuje elektronickú schránku, ak nedošlo k zrušeniu elektronickej schránky, a to, ak ide o elektronickú schránku deaktivovanú podľa
a)odseku 2 písm. a) alebo písm. b), ak ide o fyzickú osobu podnikateľa, na žiadosť osoby oprávnenej podľa osobitných predpisov pokračovať v podnikaní majiteľa elektronickej schránky, a to bezodkladne po doručení žiadosti,
b)odseku 2 písm. b), ak súd zistí, že ten, kto bol vyhlásený za mŕtveho, je nažive a rozhodnutie o vyhlásení za mŕtveho je zrušené, na žiadosť osoby, ktorej sa toto rozhodnutie týka, a to bezodkladne po doručení žiadosti,
c)odseku 2 písm. c) na žiadosť tejto osoby alebo odseku 2 písm. d) na žiadosť fyzickej osoby podnikateľa, ak pominuli dôvody deaktivácie, a to bezodkladne po doručení žiadosti,
d)odseku 2 písm. e) na žiadosť tejto osoby, a to a to bezodkladne po jej doručení.”.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Právna úprava reflektuje na právnu úpravu obsiahnutú v predchádzajúcom bode, pričom ide o dôvody per analogiam.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11. V čl. II sa za bod 11 vkladá nový bod 12, ktorý znie:
„12. § 18 sa dopĺňa odsekmi 7 až 9, ktoré znejú:
„(7) Ministerstvo investícií je na účely koordinácie agendy verejnej správy v rámci životnej situácie14a) oprávnené určiť rozsah údajov pre notifikácie podľa odseku 2. Orgán verejnej moci je povinný údaje v rozsahu podľa prvej vety ministerstvu investícií poskytovať.
(8) Na účely informovanosti osoby o nadväzujúcej elektronickej službe, ktorú obvykle koncový používateľ v rámci životnej situácie využíva a na účely vytvorenia plynulej používateľskej cesty medzi jednotlivými elektronickými službami ministerstvo investícií na základe údajov získaných podľa odseku 7 zasiela notifikácie osobe, ktorá je účastníkom konania alebo ktorej sa vec týka.
(9) Ministerstvo investícií je oprávnené spracúvať osobné údaje v rozsahu, v akom obsahom informácie orgánu verejnej moci podľa odseku 7, najmenej však v rozsahu identifikátor osoby, meno, priezvisko, dátum narodenia, adresa pobytu a štátne občianstvo; osobné údaje sa nezverejňujú. Ministerstvo investícií spracúva osobné údaje v rozsahu podľa predvádzajúcej vety na účely vytvorenia a zaslania notifikácie a plnenia povinností ministerstva investícií vo veci zasielania notifikácií podľa tohto zákona, v rozsahu a po dobu nevyhnutnú na dosiahnutie tohto účelu.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 14a znie:
14a) § 9 ods. 1 písm. w) zákona č. 95/2019 Z. z. v znení zákona č. ...../2023 Z. z.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
K bodu 12
Navrhuje sa doplnenie právnej úpravy notifikácií o možnosť zasielania notifikácií ministerstvom. Na zabezpečenie bezproblémového riešenia (najmä vytvorenia plynulej používateľskej cesty) riešení životných situácií z pohľadu koncového používateľa, a to osobitne vo vzťahu k informovanosti účastníka konania o splnení určitého procesného kroku v rámci riešenia životnej situácie alebo nasledujúcom procesnom kroku, je potrebné zasielať notifikácie z centrálnej úrovne, t. j. z jedného orgánu komplexe zastrešujúceho túto činnosť. Dôvodom je fakt, že rôzne procesné kroky v rámci životnej situácie (môžu byť) riešené na rôznych orgánoch verejnej moci alebo subjektoch mimo verejnej správy, a preto neprichádza do úvahy zabezpečenie jednotného, procesne správneho a včasného zaslania relevantnej notifikácie účastníkovi konania. Decentralizovaný prístup nie je schopný zabezpečiť plynulé a včasné informovanie účastníka konania v každom jednotlivom procesnom kroku v rámci riešenia životnej situácie. Zároveň je potrebné zdôrazniť, že pri riešení životných situácií využívané minimálne sčasti centrálne informačné technológie v správe ministerstva určené na riešenie životných situácií. Z týchto dôvodov bol zvolený centralizovaný prístup k zasielaniu notifikácií, a preto sa ustanovujú navrhované oprávnenia ministerstva a povinnosti orgánov verejnej moci. Nakoniec je potrebné doplniť, že toto oprávnenie môže alebo nemusí ministerstvo využiť (nemusí sa využiť pri riešení všetkých životných situácií).
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
12. V čl. II bode 16 a v čl. III bode 78 v § 37 ods. 3 sa slovo „zvyšku“ nahrádza slovami
„zvyšnej časti“.
Gramatická úprava.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
13. Čl. II sa dopĺňa bodom 20, ktorý znie:
„20. V § 60j ods. 1, 2 a 5 sa slová „30. septembra 2023“ nahrádzajú slovami „31. mája 2024“.
Vzhľadom na technickú náročnosť zmeny a súčasné nastavenie zmien u dotknutých OVM sa navrhuje predĺžiť prechodné obdobie do 31. mája 2024 vo vzťahu k deaktivácií elektronických schránok pri osobách, ktoré mali zriadene elektronické schránky pre viaceré právne postavenia. Predĺženie prechodného obdobia sa bude vzťahovať aj na presun elektronických správ z deaktivovanej elektronickej schránky do tej, ktorá ostane v prevádzke.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
14. V čl. III v § 37 ods. 6 sa slová „iných než osobné údaje“ nahrádzajú slovami „okrem
osobných údajov“.
Legislatívno-technická úprava, gramatická úprava.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
V.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto:
a)hlasovať spoločne o bodoch 1 5 a 7 14 zo spoločnej správy, s odporúčaním gestorského výboru schváliť.
b)hlasovať o bode 6 zo spoločnej správy, s odporúčaním gestorského výboru neschváliť;
VI.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 95/2019 Z. z. o informačných technológiách vo verejnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1561) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný návrh zákona schváliť v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v spoločnej správe.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 95/2019 Z. z. o informačných technológiách vo verejnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1561) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 265 dňa 13. júna 2023.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločnú spravodajkyňu Janu MAJOROVÚ GARSTKOVÚ, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona predkladala návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Jozef L U K Á Č, v. r.
predseda
Výboru NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
V Bratislave 13. júna 2023