3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Ak má materiál vplyvy na PP, ktoré nemožno zaradiť do predchádzajúcich častí, či už pozitívne alebo negatívne, tu ich uveďte. Patria sem:
a)sankcie alebo pokuty, ako dôsledok porušenia právne záväzných ustanovení;
b)vplyvy súvisiace so žiadosťami o alebo prijímaním dotácií, fondov, štátnej pomoci a čerpaním iných obdobných foriem podpory zo strany štátu, keďže sú sprievodným javom uchádzania sa či získania benefitov, na ktoré nie je právny nárok priamo zo zákona, ale vzniká na základe prejavu vôle dotknutého subjektu;
c)regulované ceny podľa zákona č. 18/1996 Z. z. o cenách;
d)iné vplyvy, ktoré predpokladá materiál, ale nemožno ich zaradiť do častí 3.1 a 3.3.
Návrhom zákona môžu byť ovplyvnené vybrané podnikateľské subjekty v oblasti lesného hospodárstva v súvislosti s úpravou týkajúcou sa vykonávania ťažby dreva a jej posudzovania. Návrhom zákona sa zavádzajú postupy, na základe ktorých bude možné vykonávať ťažbu dreva na základe posúdenia jej vplyvov na územia sústavy Natura 2000 v súlade so smernicami Európskej únie v oblasti ochrany prírody a rozsudkom Súdneho dvora Európskej únie z 22. júna 2022 (C-661/20). Za týmto účelom sa zjednodušia doterajšie postupy týkajúce sa vykonávania náhodnej ťažby tým, že obhospodarovatelia lesa budú postupovať podľa jednotného dokumentu (programu starostlivosti o lesy, resp. osobitného dokumentu schváleného okresným úradom v sídle kraja podľa prechodných ustanovení návrhu zákona do schválenia programu starostlivosti o lesy, prípadne jeho zmeny) a nebudú musieť čakať na vydanie rozhodnutie o obmedzení činnosti, resp. vydanie súhlasného stanoviska organizácie ochrany prírody, tak ako tomu bolo doteraz, čo bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské subjekty v oblasti lesného hospodárstva. Pozitívny vplyv taktiež bude mať zúženie rozsahu ohlasovacej povinnosti v súvislosti s vykonávaním náhodnej ťažby podľa zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov, ktorá sa uplatňuje aj mimo chránených území. Nakoľko bude nutné opätovne posúdiť úmyselnú ťažbu vykonávanú podľa programov starostlivosti o lesy, ktoré v minulosti neboli posúdené z hľadiska vplyvov na územia sústavy Natura 2000, uvedené môže mať v závislosti od výsledku posúdenia za následok, že budú uplatnené obmedzujúce opatrenia ochrany prírody. Súhlas orgán ochrany prírody sa bude vyžadovať len v prípadoch, ak bude ťažbu nutné realizovať nad rámec podmienok ťažby určených vo vyššie uvedených dokumentoch. Na vykonávanie ťažby dreva sa budú súčasne vzťahovať výnimky z územnej ochrany podľa § 29 zákona o ochrane prírody a krajiny, ktoré sa podľa doterajšej právnej úpravy neuplatňovali. Vzhľadom na skutočnosť, že opatrenia ochrany prírody týkajúce sa hospodárenia v lesoch, ktoré sa budú uplatňovať podľa novej právnej úpravy, sa mohli uplatňovať, resp. boli uplatňované aj podľa doterajšej právnej úpravy, avšak na základe odlišných postupov, v praxi nie je možné odhadnúť, či a v akom rozsahu sa zavedenie nových inštitútov v rámci novej právnej úpravy dotkne hospodáriacich subjektov. Za predpokladu, že posudzovanie ťažby dreva z hľadiska vplyvov na územia sústavy Natura 2000 bude vykonávané obdobne, ako tomu bolo podľa existujúcej právnej úpravy, vplyv novej právnej úpravy na podnikateľské subjekty v oblasti lesného hospodárstva nebude negatívny.
Navrhovanou úpravou dôjde tiež k zefektívneniu postupov v prípade náhrad za obmedzenie bežného obhospodarovania pozemkov (zmluvná starostlivosť, zmluvy o výkupe pozemkov), čo