Príloha č. 2
1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2023
2024
2025
2026
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: MŽP SR
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- Environmentálny fond
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
1 674 457
2 247 359
2 559 142
v tom: MŽP SR / 075
0
795 661
795 661
795 661
v tom: MV SR / 0D6
0
342 707
342 707
342 707
v tom: MV SR / 0EK
0
20 774
20 774
20 774
v tom: MPRV SR / 08V
0
515 315
1 088 217
1 400 000
z toho:
- vplyv na ŠR
0
1 674 457
2 247 359
2 559 142
Rozpočtové prostriedky
0
1 674 457
2 247 359
2 559 142
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
+ 40
+ 40
+ 40
v tom: MŽP SR / 075
0
+ 27
+ 27
+ 27
v tom: MV SR / 0D6
0
+ 13
+ 13
+ 13
v tom: MPRV SR / 08V
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
+ 40
+ 40
+ 40
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
809 166
809 166
809 166
v tom: MŽP SR / 075
0
589 596
589 596
589 596
v tom: MV SR / 0D6
0
219 570
219 570
219 570
v tom: MPRV SR / 08V
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
809 166
809 166
809 166
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: MŽP SR
0
0
0
0
v tom: MV SR
0
0
0
0
Príloha č. 2
2
v tom: MPRV SR
0
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
1 674 457
2 247 359
2 559 142
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
V rozpočte kapitoly Ministerstva vnútra SR a Ministerstva životného prostredia SR v príslušných rokoch 2024 2026 v súvislosti s navýšením personálnych kapacít v počte 13 + 27 nových zamestnancov nie alokované osobné výdavky a bežné výdavky na financovanie prevádzkových nákladov, materiálno-technického a priestorového vybavenia, výpočtovej a telekomunikačnej techniky a softvérových licencií. Z hľadiska kapitoly Ministerstva vnútra SR, Ministerstva životného prostredia SR a Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR uvedené výdavky predstavujú rozpočtovo nekrytý vplyv, ktorý musí byť dofinancovaný zo strany Ministerstva financií SR. Kapitoly si budú tieto výdavky uplatňovať pri príprave návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2024 – 2026.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Návrh zákona rieši problematiku ochrany prírody a krajiny, upravuje najmä ustanovenia zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov týkajúce sa ochrany území sústavy Natura 2000, ako aj súvisiace ustanovenia týkajúce sa dokumentácie ochrany prírody a krajiny, náhrady za obmedzenie bežného obhospodarovania pozemkov, pôsobnosti štátnych orgánov ochrany prírody a krajiny a organizácií ochrany prírody a krajiny, konania na úseku ochrany prírody a krajiny, zodpovednosti za porušenie povinností na úseku ochrany prírody a krajiny a tiež zásady vykonávania ťažby dreva a postupy týkajúce sa schvaľovania programov starostlivosti o lesy podľa zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov. Návrh zákona budú implementovať predovšetkým orgány štátnej správy ochrany prírody a krajiny - Ministerstvo životného prostredia SR, okresné úrady v sídle kraja a okresné úrady, ako aj organizácie ochrany prírody a krajiny - Štátna ochrana prírody Slovenskej republiky a správy národných parkov a štátna organizácia pôsobiaca v oblasti lesného hospodárstva Národné lesnícke centrum. Výkony verejnej správy budú poskytované na celonárodnej, ako aj regionálnej úrovni.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
x iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Príloha č. 2
3
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
V nadväznosti na rozsudok Súdneho dvora Európskej únie z 22. júna 2022 (C-661/2020), v ktorom Súdny dvor Európskej únie rozhodol, že Slovenská republika si nesplnila povinnosti, ktoré jej vyplývajú z článku 6 ods. 3 smernice Rady 92/43/EHS z 21. mája 1992 o ochrane prirodzených biotopov a voľne žijúcich živočíchov a rastlín (Ú. v. ES L 206, 22.7.1992; Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 15/zv. 2) v platnom znení v spojení s jej článkom 7, z článku 6 ods. 2 uvedenej smernice v spojení s jej článkom 7, ako aj z článku 4 ods. 1 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/147/ES z 30. novembra 2009 o ochrane voľne žijúceho vtáctva (kodifikované znenie) (Ú. v. L 20, 26.1.2010) v platnom znení, návrh zákona upravuje nové spôsoby regulácie ťažby dreva v rámci území sústavy Natura 2000 umožňujúce posúdenie ich vplyvov na tieto územia. Vyhotovovanie odborných podkladov, najmä odborných stanovísk a zisťovacích formulárov pre orgány štátnej správy ochrany prírody a krajiny bude v pôsobnosti jednotlivých organizácií ochrany prírody a krajiny, ktoré v súčasnosti personálne poddimenzované. Vzhľadom na uvedené bude potrebné zvýšiť počty zamestnancov Štátnej ochrany prírody Slovenskej republiky (1 zamestnanec pre každú správu CHKO/RCOP, spolu 15 zamestnancov), ako aj správ národných parkov (1 zamestnanec pre Správu NP Veľká Fatra, Správu NP Malá Fatra, Správu Pieninského NP, Správu NP Slovenský kras, Správu NP Poloniny, Správu NP Slovenský raj, Správu NP Muránska planina a 3 zamestnanci pre Správu NAPANT, spolu 10 zamestnancov). V rámci výkonu štátnej správy ochrany prírody a krajiny, kde pribudne nová agenda okresným úradom v sídle kraja, odborom starostlivosti o životné prostredie, ktoré v súčasnosti personálne poddimenzované, bude nutné prijať 13 nových zamestnancov (2 zamestnancov pre Prešov, Košice, B. Bystrica, Žilina a OÚ Trenčín a 1 zamestnanca pre Nitra, Trnava a OÚ Bratislava). Vzhľadom na potrebu metodického riadenia zamestnancov orgánov štátnej správy ochrany prírody a krajiny a organizácií ochrany prírody a krajiny bude potrebné prijať 2 nových zamestnancov aj na Ministerstvo životného prostredia SR, sekciu ochrany prírody a biodiverzity.
V rámci interných predpisov a odmeňovania zamestnancov v rezorte Ministerstva životného prostredia SR boli základom pre výpočet vplyvov na výdavky ekonomickej kategórie 610 Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania, ekonomickej kategórie 620 Poistné a príspevok do poisťovní 9. platová trieda podľa zákona č. 313/2001 Z. z. o verejnej službe v znení neskorších predpisov (Štátna ochrana prírody SR a správy národných parkov), ďalej zákona č. 55/2017 Z. z. zákon o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Príloha č. 2
4
v znení neskorších predpisov (pre zamestnancov na Ministerstva životného prostredia SR), ako aj zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
V rámci internej personálnej politiky Ministerstva vnútra SR bola základom pre výpočet vplyvov na výdavky ekonomickej kategórie 610 Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania, ekonomickej kategórie 620 Poistné a príspevok do poisťovní 6. platová trieda podľa zákona č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe v znení neskorších predpisov.
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR zabezpečuje financovanie vyhotovenia programov starostlivosti o lesy, ako nástroja štátu na zabezpečenie trvalo udržateľného hospodárenia v lesoch. Odbornou autoritou, ktorá tento proces metodicky riadi je príspevková organizácia Národné lesnícke centrum, ktorá prostredníctvom vlastných zamestnancov vypracuje novú metodiku pre zapracovanie novej súčasti pre vyhotovenie programov starostlivosti o lesy, upraví programové riešenia pre vyhotovenie programov starostlivosti o lesy vrátane nevyhnutných úprav informačného systému lesného hospodárstva a bude poskytovať súčinnosť pri zabezpečení prechodných ustanovení tohto návrhu v rokoch 2024 a 2025. V roku 2024 sa predpokladá pre 20 zamestnancov Národného lesníckeho centra objem osobných výdavkov vo výške 515 315 eur (z toho mzdové výdavky vo výške 381 150 eur a poistné vo výške 134 165 eur). Mzdové náklady boli vypočítané na základe priemernej mzdy Národného lesníckeho centra za rok 2022 vo výške 1588 eur a v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov pre pracovný čas 7,5 hod. denne a ročný fond 2 000 hodín. Pre rok 2024, ako aj rok 2025 sa uvažuje s valorizáciou platov na úrovni 5%. Pre rok 2025 uvedené úlohy budú vykonávať 4 zamestnanci Národného lesníckeho centra a uvažovalo sa s objemom osobných výdavkov vo výške 108 217 eur (z toho mzdové výdavky v objeme 80 042 eur a poistné vo výške 28 175 eur). Vychádzalo sa z priemernej valorizovanej mzdy zamestnancov príspevkovej organizácie Národného lesníckeho centra vo výške 1 667 eur. Vzhľadom na skutočnosť, že Národného lesníckeho centra je príspevková organizácia kapitoly Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR, výdavky vykazované v kategórii bežné transfery. Pre rok 2026 na uvedených úlohách už nebudú participovať zamestnanci Národného lesníckeho centra.
V nadväznosti na vyššiu náročnosť pri samotnom vyhotovení programov starostlivosti o lesy sa zvýši aj ich cena o 10 eur. Samotné vyhotovenie programov starostlivosti o lesy zabezpečuje Národné lesnícke centrum prostredníctvom služby odborne spôsobilými osobami. Tieto osoby vyhotovujú programy starostlivosti o lesy každý rok na 1/10 lesných pozemkov, čo predstavuje približne 200 000 ha (obdobie platnosti programov starostlivosti o lesy je 10 rokov). Navrhované regulatívy ochrany prírody sa budú týkať chránených území, ktoré sa nachádzajú približne na 70 % územia lesných pozemkov. Pretože vyhotovenie programov starostlivosti o lesy sa zabezpečuje v priebehu 2 rokov a najnáročnejšie práce pripadajú na prvý rok vyhotovenia, 70 % týchto zvýšených nákladov bude poskytovaných v prvom roku vyhotovenia (tzv. rozpracovanie programov starostlivosti o lesy) a zvyšok v druhom roku vyhotovenia (tzv. dopracovanie programov starostlivosti o lesy). Predpokladané finančné prostriedky na samotné vyhotovenie programov starostlivosti o lesy pre rok 2025 vo výške 980 000 eur a pre rok 2026 vo výške 1 400 000 eur.
Príloha č. 2
5
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2023
2024
2025
2026
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
Príloha č. 2
6
Tabuľka č. 4
MŽP SR druh 21
MŽP SR (ŠOP SR + správy národných parkov) druh 22
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2023
2024
2025
2026
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
65 716
65 716
65 716
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
48 696
48 696
48 696
8 PT: tarifa 1429 €, osobný príplatok: 600 €, priem. funkčný plat 2029 €
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
17 020
17 020
17 020
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2 - 641001 transfery PO
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
65 716
65 716
65 716
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2023
2024
2025
2026
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
729 945
729 945
729 945
9 PT: tarifa : 1303 €, osobný príplatok: 500 €,priem. funkčný plat: 1803 €
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
540 900
540 900
540 900
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
189 045
189 045
189 045
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2 - 641001 transfery PO (ŠOP SR a správy národných parkov)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
729 945
729 945
729 945
Príloha č. 2
7
MV SR
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2023
2024
2025
2026
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
363 481
363 481
363 481
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
219 570
219 570
219 570
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
76 740
76 740
76 740
Tovary a služby (630)2
0
59 982
59 982
59 982
Bežné transfery (640)2
0
7 189
7 189
7 189
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
363 481
363 481
363 481
Príloha č. 2
8
MPRV SR (NLC) druh 22
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2023
2024
2025
2026
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
515 315
1 088 217
1 400 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
0
Tovary a služby (630)2
0
0
0
0
Bežné transfery (640)2 v tom: 641001 Transfery príspevkovej organizácií
0
515 315
1 088 217
1 400 000
Počíta sa s existujúcimi zamestnanci NLC (pre rok 2024 sa počíta s 20 zamestnancami a pre rok 2025 sa počíta so 4 zamestnancami) a navýšením ich miezd s ohľadom na to, že nebudú môcť vykonávať inú (napr. komerčnú) činnosť.
Pre rok 2024:
20 zamestnancov NLC, mzdy: 381 150 eur (priemerka 1588 eur), poistné: 134 165 eur;
Pre rok 2025:
4 zamestnancov NLC, mzdy: 80 042 eur (priemerka 1667 eur), poistné: 28 175 eur. Odborne spôsobilé osoby – externí: objem 980 000 eur;
Pre rok 2026:
Odborne spôsobilé osoby – externí: objem 1 400 000 eur.
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
515 315
1 088 217
1 400 000
Príloha č. 2
9
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Tabuľka č. 5
MŽP SR
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2023
2024
2025
2026
poznámka
Počet zamestnancov celkom
0
2
2
2
z toho vplyv na ŠR
0
2
2
2
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
2 029
2 029
2 029
z toho vplyv na ŠR
0
2 029
2 029
2 029
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
65 716
65 716
65 716
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
48 696
48 696
48 696
z toho vplyv na ŠR
0
48 696
48 696
48 696
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
17 020
17 020
17 020
z toho vplyv na ŠR
0
17 020
17 020
17 020
MŽP SR (ŠOP SR + správy národných parkov)
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2023
2024
2025
2026
poznámka
Počet zamestnancov celkom
0
25
25
25
z toho vplyv na ŠR
0
25
25
25
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
1803
1803
1803
z toho vplyv na ŠR
0
1803
1803
1803
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
729 945
729 945
729 945
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
540 900
540 900
540 900
z toho vplyv na ŠR
0
540 900
540 900
540 900
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
189 045
189 045
189 045
z toho vplyv na ŠR
0
189 045
189 045
189 045
Príloha č. 2
10
MV SR
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2023
2024
2025
2026
poznámka
Počet zamestnancov celkom
0
13
13
13
z toho vplyv na ŠR
0
13
13
13
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
1 408
1 408
1 408
z toho vplyv na ŠR
0
1 408
1 408
1 408
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
296 310
296 310
296 310
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
219 570
219 570
219 570
z toho vplyv na ŠR
0
219 570
219 570
219 570
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
76 740
76 740
76 740
z toho vplyv na ŠR
0
76 740
76 740
76 740
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.