NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VIII. volebné obdobie
1751
NÁVRH
na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov
Podľa § 89 ods. 1 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky za mimoriadnych okolností, keď môže dôjsť k ohrozeniu základných ľudských práv a slobôd alebo bezpečnosti alebo ak hrozia štátu značné hospodárske škody, národná rada sa môže na návrh vlády uzniesť na skrátenom legislatívnom konaní o návrhu zákona. Na rokovanie vlády Slovenskej republiky sa predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Návrh zákona sa predkladá v nadväznosti na rozsudok Súdneho dvora Európskej únie z 22. júna 2022 (C-661/20), v ktorom Súdny dvor Európskej únie rozhodol, že Slovenská republika si nesplnila povinnosti, ktoré jej vyplývajú z článku 6 ods. 3 smernice Rady 92/43/EHS z 21. mája 1992 o ochrane prirodzených biotopov a voľne žijúcich živočíchov a rastlín (Ú. v. ES L 206, 22.7.1992; Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 15/zv. 2) v platnom znení v spojení s jej článkom 7, z článku 6 ods. 2 uvedenej smernice v spojení s jej článkom 7, ako aj z článku 4 ods. 1 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/147/ES z 30. novembra 2009 o ochrane voľne žijúceho vtáctva (kodifikované znenie) (Ú. v. L 20, 26.1.2010) v platnom znení a to tým, že vyňala programy starostlivosti o lesy a ich zmeny, náhodnú ťažbu dreva a opatrenia na predchádzanie ohrozeniu lesov a odstránenie následkov škôd spôsobených prírodnými katastrofami z požiadavky, aby v prípade, že môžu mať pravdepodobne významný vplyv na územia sústavy Natura 2000, podliehali primeranému posúdeniu ich vplyvov na príslušné územia z hľadiska cieľov ochrany týchto území, neprijala vhodné opatrenia na zabránenie poškodzovaniu biotopov a podstatnému rušeniu v chránených vtáčích územiach vyhlásených na ochranu hlucháňa hôrneho a neprijala osobitné ochranné opatrenia týkajúce sa biotopov hlucháňa hôrneho v rámci chránených vtáčích území vyhlásených na jeho ochranu, aby sa zabezpečilo jeho prežitie a rozmnožovanie v oblasti jeho rozšírenia.
Návrhom zákona sa sleduje zabezpečenie náležitej transpozície a uplatnenia príslušných ustanovení smerníc Európskej únie v súlade s uvedeným rozsudkom Súdneho dvora Európskej únie. Návrhom zákona sa tiež sleduje zabezpečenie náležitej transpozície a uplatnenia smernice o ochrane biotopov v nadväznosti na odôvodnené stanovisko Európskej komisie v rámci konania o porušení zmlúv č. 2016/2091 - nedostatočnosť národného zoznamu území európskeho významu a odôvodnené stanovisko Európskej komisie v rámci konania o porušení zmlúv č. 2019/2141 - nesplnenie povinností, ktoré vyplývajú z článku 4 ods. 4 a článku
6 smernice o ochrane biotopov. Predmetom návrhu zákona je ďalej tiež úprava, ktorá umožní efektívnejšie plnenie úloh na úseku obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky.
Vzhľadom na termín volieb do Národnej rady Slovenskej republiky a jeho zohľadnenie v harmonograme schôdzí Národnej rady Slovenskej republiky v roku 2023 je potrebné, aby tento návrh zákona bol prerokovaný na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky, ktorá začína 13. júna 2023. Pokiaľ Slovenská republika nesplní povinnosti vyplývajúce z ustanovení vyššie uvedených smerníc Európskej únie, tak Súdny dvor Európskej únie môže vydať rozsudok obsahujúci uloženie finančnej sankcie. Rozsah finančnej sankcie v tomto prípade nemusí prestavovať len uloženie paušálnej pokuty, ale aj denné penále. Z toho dôvodu, hrozia Slovenskej republike značné hospodárske škody, čím je splnená jedna z materiálnych podmienok na skrátené legislatívne konanie. Na základe uvedených skutočností z dôvodu možných značných hospodárskych škôd je potrebné podľa § 89 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky, aby sa uzniesla na skrátenom legislatívnom konaní o vládnom návrhu zákona.
V Bratislave 12. júna 2023
Ľudovít Ódor v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Milan Chrenko v. r.
minister životného prostredia
Slovenskej republiky