Príloha č. 3a
1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“)
Predkladateľ: Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov.
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A.Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
0
0
B. Iné poplatky
137 250
108 801
C. Nepriame finančné náklady
600 210
3 007 418
D. Administratívne náklady
70 500
276 906
Spolu = A+B+C+D
807 960
3 393 126
Z toho
E. Vplyv na mikro, malé a stredné podn.
756 041
3 393 126
F. Úplná harmonizácia práva EÚ(okrem daní, odvodov, ciel a poplatkov, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality)
0
0
VÝPOČET PRAVIDLA 1in2out:
IN
OUT
G. Náklady okrem výnimiek = B+C+D-F
807 960
3 393 126
Príloha č. 3a
1
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie (dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP)
Číslo normy(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia(§, ods.)
Pôvod regulácie: SR/EÚ úplná harm./EÚ harm. s možnosťou voľby
Účinnosť regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet subjektov spolu
Počet subjektov MSP
Vplyv na 1 podnik. v €
Vplyv na kategóriu dotk. subjektov v €
Druh vplyvuIn (zvyšuje náklady) / Out (znižuje náklady)
1
Preukázanie výšky predpokladaných nákladov na nápravnú činnosť vrátane vypracovania analýzy/posudku
359/2007 Z. z.
§ 36
SK
01.09.23
Prevádzkovatelia pracovných činností podľa § 1 ods. 2 zákona, ktoré vyžadujú súhlas/povolenie (veľké podniky, MSP)
6 000
5 500
104
623 024
In (zvyšuje náklady)
2
Zrušenie povinnosti finančného krytia zodpovednosti za environmentálnu škodu
359/2007 Z.z.
§ 13 ods. 2
SK
01.09.23
Prevádzkovatelia pracovných činností podľa § 1 ods. 2 zákona, ktoré vyžadujú súhlas/povolenie (MSP)
5 000
5 000
651
3 255 820
Out (znižuje náklady)
3
Navýšenie správneho poplatku pri vydaní rozhodnutia o udelení povolenia na cezhraničný pohyb odpadov38)
zákon č. 145/1995 Z. z.
Sadzobník správnych poplatkov časť X. Životné prostredie, položka 162 písm. v)
SK
01.09.23
fyzická osoba - podnikateľ, resp. právnická osoba
183
183
450
82 350
In (zvyšuje náklady)
Príloha č. 3a
2
4
Zavedenie správneho poplatku pri vydaní zmeny po udelení súhlasu na cezhraničný pohyb odpadov38) odpadov vhodných na využitie v domácnosti
zákon č. 145/1995 Z. z.
Sadzobník správnych poplatkov časť X. Životné prostredie, položka 162 písm. al)
SK
01.09.23
fyzická osoba - podnikateľ, resp. právnická osoba
183
183
300
54 900
In (zvyšuje náklady)
5
Vypustenie poplatku pri vydávaní rozhodnutia o udelení súhlasu na odovzdávanie odpadov vhodných na využitie v domácnosti
zákon č. 145/1995 Z. z.
Sadzobník správnych poplatkov časť X. Životné prostredie, položka 162 písm. o)
SK
01.09.23
fyzická osoba - podnikateľ, resp. právnická osoba
9 891
9 891
11
108 801
Out (znižuje náklady)
6
Rozširujúca povinnosť prevádzkovateľa skládky odpadov, týkajúca sa podávania žiadostí o zmenu prevádzkovateľa
zákon č. 39/2013 Z. z.
§ 26b
SK
01.09.23
fyzická osoba - podnikateľ, resp. právnická osoba
75
75
3
216
In (zvyšuje náklady)
7
Rozširujúca povinnosť prevádzkovateľa skládky odpadov, týkajúca sa poskytovania informácií o skládke odpadov
zákon 39/2013 Z.z.
§ 26 ods. 1 písm. g)
SK
01.09.23
fyzická osoba - podnikateľ, resp. právnická osoba
75
75
5
376
In (zvyšuje náklady)
Príloha č. 3a
3
8
Poskytnúť informácie potrebné na vypracovanie a aktualizáciu plánu alebo programu predchádzania vzniku odpadu
zákon č. 79/2015 Z. z.
§ 14 ods. 1 písm. n)
SK
01.09.23
fyzická osoba - podnikateľ, resp. právnická osoba
100
100
3
288
In (zvyšuje náklady)
9
Elektronizácia ohlasovacej povinnosti príjemcu nebezpečného odpadu
zákon č. 79/2015 Z. z.
§ 26 ods. 4
SK
01.09.23
fyzická osoba - podnikateľ, resp. právnická osoba
9 891
9 891
3
28 504
Out (znižuje náklady)
10
Rozširujúca povinnosť prevádzkovateľa skládky odpadov, týkajúca sa poskytovania informácií o skládke odpadov
zákon č. 79/2015 Z. z.
§ 114b ods. 2
SK
01.09.23
fyzická osoba - podnikateľ, resp. právnická osoba
15
15
5
75
In (zvyšuje náklady)
11
Rozširujúca povinnosť prevádzkovateľa skládky odpadov, týkajúca sa podávania žiadostí o zmenu prevádzkovateľa
zákon č. 79/2015 Z. z.
§ 19b
SK
01.09.23
fyzická osoba - podnikateľ, resp. právnická osoba
15
15
3
43
In (zvyšuje náklady)
12
Rozširujúca povinnosť výrobcov obalov a neobalových výrobkov obstarávať ľahké a veľmi ľahké plastové tašky z
zákon č. 79/2015 Z. z.
§ 54 ods. 5 písm. c)
SK
01.09.23
fyzická osoba - podnikateľ, resp. právnická osoba
18 250
18 250
3
46 687
In (zvyšuje náklady)
Príloha č. 3a
4
biologicky rozložiteľného materiálu
Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov
Osobitne pri každej regulácii s vplyvom na PP zhodnotenom v tabuľke č. 2 uveďte doplňujúce informácie tak, aby mohol byť skontrolovaný spôsob a správnosť výpočtov. Uveďte najmä, ako ste vypočítali vplyvy a z akého zdroja ste čerpali početnosti (uveďte aj link na konkrétne štatistiky, ak dostupné na internete). Jednotlivé regulácie môžu mať jeden alebo viac typov nákladov (A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality, B. Iné poplatky, C. Nepriame finančné náklady, D. Administratívne náklady). Rozčleňte ich a vypočítajte v súlade s metodickým postupom.
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam. Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
K Čl. III predkladaného návrhu zákona:
V návrhu na zmenu a doplnenie zákona č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa navrhuje upraviť ustanovenie § 13 - povinnosť finančného krytia zodpovednosti za environmentálnu škodu vrátane predpokladaných nákladov na nápravnú činnosť a nápravné opatrenia na odstránenie environmentálnej škody, ktorá môže byť spôsobená pracovnou činnosťou prevádzkovateľa, a to nepretržite po celý čas prevádzkovania jeho pracovnej činnosti.
V platnom právnom predpise majú túto povinnosť od roku 2012 všetci prevádzkovatelia, ktorí majú objektívnu zodpovednosť za environmentálnu škodu a vykonávajú konkrétne pracovné činnosti na ktoré sa vyžaduje súhlas alebo povolenie 1 ods. 2). Finančné krytie zodpovednosti za environmentálnu škodu je prevádzkovateľ povinný zabezpečiť formou uzatvorenia zmluvy o poistení zodpovednosti za environmentálnu škodu alebo formou zmluvného zabezpečenia vyhovujúceho spôsobu finančného krytia tejto zodpovednosti, napríklad zárukou banky alebo účelovo viazaným účtom. Výška finančného krytia musí zodpovedať výške predpokladaných nákladov na nápravnú činnosť vrátane analýzy rizika a nákladov na nápravné opatrenia na odstránenie environmentálnej škody.
K regulácii P. Č. 1 : Navrhuje sa, aby sa výška predpokladaných nákladov na nápravnú činnosť vrátane analýzy rizika a nákladov na nápravné opatrenia na odstránenie environmentálnej škody preukazovala príslušnému orgánu vypracovaným hodnotením rizika, odborným vyjadrením, znaleckým posudkom vypracovaným odborne spôsobilou osobou, autorizovanou osobou alebo znalcom.
Negatívnym vplyvom pre malých a stredných podnikateľov ale aj veľkých podnikov môže byť
vypracovanie odborného posudku na výšku predpokladaných nákladov na nápravnú činnosť, ktoré musia preukázať príslušnému orgánu, ak si takýto posudok/odhad nedali vypracovať v minulosti, keď uzatvárali zmluvy o svojom finančnom krytí. Výška na takýto odborný posudok sa odhaduje pre malé prevádzky typu lekáreň, autoservis, malé obchodné prevádzky vo výške cca 300 eur, pre malé prevádzky s chemickými látkami cca 500 eur (cena inžiniersko-technického výkonu cca 35-40 eur/hodina). Cena za odborný posudok sa bude odvíjať od typu prevádzky a jej pracovnej činnosti. Veľkí prevádzkovatelia (napr. spadajúci pod legislatívu priemyselných havárií a integrované povolenie), vrátane niektorých stredných prevádzkovateľov (najmä chemický priemysel), si v minulosti zabezpečovali podrobné posúdenia rizika a odborné posudky, u tých sa zvýšené náklady na zabezpečenie odborného posudku nepredpokladajú, predpokladajú sa len administratívne náklady súvisiace s preukázaním príslušnému orgánu(podanie). Pozn. do výpočtov sme použili priemernú hodnotu na podnikateľa za posudok 400 eur ako položku „nepriame náklady“ a administratívne náklady na ohlásenie/oznámenie a evidenciu/vedenie dokumentácie pre 6000 podnikateľských subjektov.
Použité čísla vychádzajú z expertného odhadu na základe dostupných údajov z rôznych zdrojov interné údaje z aplikačnej praxe a databázy (napr. nakladanie s odpadmi, Seveso podniky, IPKZ podniky, komunikácia so zástupcom poisťovacieho sektoru, s odborne spôsobilými osobami, ktoré vypracúvajú odborné posúdenia.
Počet dotknutých subjektov bol stanovený na základe interných zdrojov ministerstva. Frekvencia plnenia povinnosti bola vybratá s prihliadnutím na obsah povinnosti.
K regulácii P. Č. 2: Zrušenie povinnosti finančného krytia zodpovednosti za environ-mentálnu škodu po splnení podmienky
Na základe aplikačnej praxe, sa navrhujú zmeny, ktoré by mali odstrániť administratívne a finančné zaťaženie (administratívne a nepriame náklady) malých a stredných podnikov, u ktorých je pravdepodobnosť vzniku závažnej environmentálnej škody zanedbateľná alebo nízka. Ide predovšetkým o prevádzky, v ktorých sa používajú, spracúvajú a skladujú chemické látky, prípravky na ochranu rastlín a biocídne výrobky v nie veľkých množstvách alebo nakladajú s malými množstvami odpadov alebo nebezpečných odpadov napr. maloobchodná činnosť s chémiou, lekárne, ambulancie, laboratóriá, autoservisy, atď.
Ak takýto prevádzkovatelia preukážu príslušnému orgánu, že ich pracovná činnosť nespôsobí environmentálnu škodu, pri ktorej náklady na nápravnú činnosť vrátane analýzy rizika a nákladov na nápravné opatrenia na odstránenie environmentálnej škody nepresiahnu 30 000 eur alebo 100 000 eur u prevádzkovateľa, ktorý zavedený systém environmentálneho manažérstva, nebudú mať povinnosť zabezpečiť finančné krytie svojej zodpovednosti. Činnosti s geneticky modifikovanými organizmami (GMO) v uzavretých priestoroch sa navrhuje vylúčiť z povinnosti finančného zabezpečenia úplne, z dôvodu, že tieto sa môžu vykonávať iba v uzavretých priestoroch za splnenia vysokých bezpečnostných štandardov vrátane prísnych environmentálnych kontrol, pričom riziko environmentálnej škody je zanedbateľné (21 používateľov –univerzity, vedecké ústavy SAV, 3 výrobné podniky).
Pozitívnym vplyvom na podnikateľské prostredie teda bude, že takéto MSP po preukázaní
splnenia podmienky nebudú mať povinnosť zabezpečiť finančné krytie svojej zodpovednosti. Najčastejšou formou finančného krytia sú poistenia a účelovo viazané účty.
Z aplikačnej praxe vieme, že výška finančného krytia zodpovednosti za environmentálnu škodu sa pohybuje v rozmedzí od stoviek eur po niekoľko miliónov eur v závislosti od veľkosti podniku, pracovnej činnosti, umiestnenia prevádzky vzhľadom na potenciálne ohrozené prírodné zdroje. Odhadujeme, že povinnosť finančného krytia sa doteraz vzťahovala na cca 6 000 prevádzkovateľov, z toho 5 500 MSP (napr. počet lekární je 2400, autoservisov/autochémia 1700). Po úprave regulácie by sa povinnosť finančného krytia mala vzťahovať iba na cca 1 000 prevádzkovateľov, z toho 500 MSP. Na základe uvedeného je v kalkulačke nákladov podnikateľského prostredia uvedených 5 000 subjektov, ktorých sa nová regulácia dotkne (už nebudú mať povinnosť finančného krytia).
Cena poistenia sa odvíja rovnako od rôznych faktorov výška krytia zodpovednosti, typ pracovnej činnosti, veľkosť podniku, umiestnenie podniku vzhľadom na blízke prírodné zdroje, výsledky posúdenia rizika atď.
Na základe nám dostupných informácií by priemerná cena za poistenie pre malého prevádzkovateľa, ktorý prevádzkuje lekáreň/ambulanciu/obchod mala byť v priemere vo výške 400 eur/ročne (limit krytie do výšky 50 000 eur). Pri krytí vo výške nad 50 000 eur pre malé a stredné podniky je cena poistenia v priemere 800 eur/ročne. Celkový podrobnejší obraz o cenách poistiek pre prevádzkovateľov na krytie environmentálnej škody nie je možné získať. SLASPO takéto údaje nemôže zbierať z dôvodu prípadného porušenia pravidiel ochrany hospodárskej súťaže. Pozn. do výpočtov sme použili priemernú hodnotu 600 eur ako položku „nepriame náklady“.
Počet dotknutých subjektov bol stanovený na základe interných zdrojov ministerstva. Frekvencia plnenia povinnosti bola vybratá s prihliadnutím na obsah povinnosti.
K Čl. II Predkladaného návrhu zákona
K regulácii P. Č. 3: Navrhuje sa zvýšenie správneho poplatku vo veci cezhraničnej prepravy odpadov, t. j. vydávanie rozhodnutia pre cezhraničnú prepravu odpadov z územia Slovenskej republiky do krajín EÚ, na územie Slovenskej republiky z krajín EÚ, dovoz odpadov na územie Slovenskej republiky z tretích krajín, vývoz odpadov z územia Slovenskej republiky do tretích krajín a tranzit odpadov cez územie Slovenskej republiky. Zároveň sa navrhuje spoplatnenie zmeny podľa čl. 17 Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1013/2006 zo 14. júna 2006 o preprave odpadu (Ú. v. L 190, 12.7.2006) v platom znení (ďalej len „nariadenie (ES) č. 1013/2006 v platnom znení“) .
K uvedenému navýšeniu správneho poplatku pristúpilo MŽP SR ako kompetentný orgán pre cezhraničný pohyb odpadov po analýze správnych/administratívnych poplatkov ustanovených v okolitých členských štátoch EÚ. Doteraz zavedená výška správneho poplatku pre túto oblasť bola najnižšia v porovnaní s okolitými štátmi.
Negatívnym vplyvom je, že navýšenie správneho poplatku pri vydaní rozhodnutia o udelení
povolenia na cezhraničný pohyb odpadov sa zvýšia priame finančné náklady na jednu fyzickú osobu podnikateľa, resp. právnickú osobu z 50 na 500 €, a to za úhradu správneho poplatku pri vydaní rozhodnutia o udelení povolenia na cezhraničný pohyb odpadov.
Počet dotknutých subjektov bol stanovený na základe interných zdrojov ministerstva. Frekvencia plnenia povinnosti bola vybratá s prihliadnutím na obsah povinnosti.
K regulácii P. Č. 4: Navrhuje sa zavedenie správneho poplatku pri vydaní zmeny po udelení súhlasu na cezhraničný pohyb odpadov.
Negatívnym vplyvom je, že správny poplatok pri vydaní zmeny po udelení súhlasu na
cezhraničný pohyb odpadov zvýši priame finančné náklady na jednu fyzickú osobu podnikateľa, resp. právnickú osobu na 300 €, a to za úhradu správneho poplatku pri vydaní zmeny po udelení súhlasu na cezhraničný pohyb odpadov.
Počet dotknutých subjektov bol stanovený na základe interných zdrojov ministerstva. Frekvencia plnenia povinnosti bola vybratá s prihliadnutím na obsah povinnosti.
K regulácii P. Č. 5: Navrhuje sa zrušenie správneho poplatku pri vydávaní rozhodnutia o udelení súhlasu na odovzdávanie odpadov vhodných na využitie v domácnosti.
Pozitívnym vplyvom je zníženie nákladov podnikateľských subjektov.
Vypustením povinnosti zaplatenia správneho poplatku pri vydávaní rozhodnutia o udelení súhlasu na odovzdávanie odpadov vhodných na využitie v domácnosti sa znížia priame finančné náklady na jednu fyzickú osobu podnikateľa, resp. právnickú osobu 11 €, a to za úhradu správneho poplatku za vydanie rozhodnutia o udelenie príslušného súhlasu a v prípade zmeny takéhoto rozhodnutia zníženie predstavuje 4 €, a to tiež za úhradu správneho poplatku za vydanie zmeny rozhodnutia o udelenie súhlasu. Touto reguláciou nedochádza k zmene iných nákladov, napr. administratívnych nákladov.
V roku 2021 bolo udelený 73 rozhodnutí na cezhraničnú prepravu/dovoz odpadov na územie Slovenskej republiky, 47 rozhodnutí na cezhraničnú prepravu/vývoz odpadov z územia Slovenskej republiky a 63 rozhodnutí na tranzit odpadov cez územie Slovenskej republiky. Čo sa týka zmeny prepravy po udelení súhlasu podľa čl. 17 nariadenie (ES) č. 1013/2006 v platnom znení o zmenu môže požiadať každý oznamovateľ/žiadateľ, ktorému bolo udelené rozhodnutie na cezhraničnú prepravu, dovoz, vývoz alebo tranzit odpadov a to aj opakovane, ak nastane v odsúhlasenej preprave akákoľvek zmena. V praxi sa často stáva, že k jednej odsúhlasenej preprave môže nastať viacero zmien, ktoré je potrebné odsúhlasiť. Zároveň však nemusí nastať žiadna zmena.
Počet dotknutých subjektov bol stanovený na základe interných zdrojov ministerstva. Frekvencia plnenia povinnosti bola vybratá s prihliadnutím na obsah povinnosti.
K Čl. I predkladaného návrhu zákona
K regulácii P. Č. 6: Zavádza sa nová povinnosť prevádzkovateľa podávať žiadosť o zmenu prevádzkovateľa
Na rozdiel od doterajšej právnej úpravy bude zmena prevádzkovateľa skládky odpadov podmienená vydaním súhlasu inšpekcie. Inšpekcia musí súhlas vydať vždy, keď prevádzkovateľ predloží zákonom stanovené dokumenty čo v praxi znamená, že zmena prevádzkovateľa nezávisí na subjektívnom posúdení žiadosti; jej podmienkou je len predloženie stanovených dokumentov, teda žiadosti a fotokópie dokladu preukazujúceho zmenu prevádzkovateľa (napr. kúpna zmluva, rozhodnutie o zlúčení spoločnosti.....), potvrdenia preukazujúceho, že prevádzkovateľ skládky odpadov každoročne odvádza stanovenú výšku účelovej finančnej rezervy a vyhlásenia o tom, že nový prevádzkovateľ nie je v konkurznom ani vyrovnávacom konaní. Inšpekcia zároveň zistí, či je nový prevádzkovateľ ekonomicky stabilný, tzn. nový prevádzkovateľ nemá evidované žiadne nedoplatky voči daňovému úradu, colnému úradu, Sociálnej poisťovni ani nedoplatky na zdravotnom poistení po splatnosti.
Ak k zmene prevádzkovateľa skládky odpadov dôjde z dôvodu zlúčenia, splynutia alebo rozdelenia spoločnosti, nový prevádzkovateľ doloží žiadosť správou audítora alebo správou nezávislého experta; tieto správy sa nevyhotovujú výlučne pre vydanie súhlasu o zmenu prevádzkovateľa, ale súčasťou dokumentov, predkladaných v návrhu na zápis do obchodného registra.
Vzhľadom na predpokladanú finančnú náročnosť novej povinnosti, keď nový prevádzkovateľ skládky odpadov môže žiadosť o zmenu prevádzkovateľa podávať elektronicky alebo vo forme listovej zásielky, boli zvýšené náklady pre jeden dotknutý subjekt odhadnuté na 3 eurá.
Počet dotknutých subjektov bol stanovený na základe interných zdrojov ministerstva. Frekvencia plnenia povinnosti bola vybratá s prihliadnutím na obsah povinnosti.
K regulácii P. Č. 7: Zavádza sa nová povinnosť prevádzkovateľa skládky odpadov poskytovať informácie o skládke odpadov
Uvedená povinnosť sa nebude týkať všetkých prevádzkovateľov skládky odpadov, ale len tých, ktorí si nesplnili zákonnú povinnosť skládku odpadov uzatvoriť a zrekultivovať. V takýchto prípadoch bude uzavretie a rekultiváciu skládky odpadov zabezpečovať ministerstvo, ktoré k zabezpečeniu úkonov potrebuje všetky informácie, ktorými prevádzkovateľ skládky odpadov na základe svojej prevádzkovej činnosti disponuje a ktoré nie dostupné ani v dokumentácii skládky odpadov. Môže sa jednať napr. o informácie o zmenách telesa skládky (zosuv, podmočenie), bez ktorých nie je možné pripraviť prehľad stavebných prác, potrebných na uzavretie skládky a ani potrebné práce naceniť. Vzhľadom na predpokladanú finančnú náročnosť novej povinnosti, keď prevádzkovateľ skládky odpadov môže požadované informácie zasielať elektronicky alebo vo forme listovej zásielky, boli zvýšené náklady pre jeden dotknutý subjekt odhadnuté na 3 eurá.
Počet dotknutých subjektov bol stanovený na základe interných zdrojov ministerstva. Frekvencia plnenia povinnosti bola vybratá s prihliadnutím na obsah povinnosti.
K Čl. IV predkladaného návrhu zákona:
V návrhu na zmenu a doplnenie zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa navrhuje povinnosť poskytnúť informácie potrebné na vypracovanie aktualizácie plánu alebo predchádzania vzniku odpadu, elektronizácia ohlasovacej povinnosti príjemcu nebezpečného odpadu a rozširujúce povinnosti prevádzkovateľa skládky odpadov, týkajúce sa poskytovania informácií o skládke odpadov a podávania žiadostí o zmenu prevádzkovateľa skládky odpadov.
Počet dotknutých subjektov bol stanovený na základe interných zdrojov ministerstva. Frekvencia plnenia povinnosti bola vybratá s prihliadnutím na obsah povinnosti.
K regulácii P. Č. 8: Ustanovuje sa nová povinnosť pre držiteľa odpadu, a to poskytovať informácie potrebné na vypracovanie a aktualizáciu plánu alebo programu predchádzania vzniku odpadu.
Ustanovenie novej povinnosti držiteľa odpadu reaguje na potreby aplikačnej praxe. Zosúladenie plánu alebo programu predchádzania vzniku odpadu nie je možné vykonať bez aktívnej spolupráce držiteľov odpadu, ktorí majú najpodrobnejšie informácie o materiálovom toku odpadov. Nová povinnosť nemá ustanovený pravidelný rámec, držiteľ odpadu ju bude plniť len na základe žiadosti orgánu štátnej správy odpadového hospodárstva. Vzhľadom na predpokladanú finančnú náročnosť novej povinnosti, keď držiteľ odpadu môže požadované informácie zasielať elektronicky alebo vo forme listovej zásielky, boli zvýšené náklady pre jeden dotknutý subjekt odhadnuté na 3 eurá.
Negatívnym vplyvom je zvýšenie finančných nákladov podnikateľských subjektov; výška
zvýšených nákladov bola odhadnutá na 3 eurá.
Pozitívnym vplyvom je aktualizácia plánu alebo programu predchádzania vzniku odpadu, ktorá
zodpovedá reálnemu stavu na trhu.
Počet dotknutých subjektov bol stanovený na základe interných zdrojov ministerstva. Frekvencia plnenia povinnosti bola vybratá s prihliadnutím na obsah povinnosti.
K regulácii P. Č. 9: Zrušenie povinnosti listinného upovedomovania okresných úradov o prijatí nebezpečného odpadu.
Pôvodný § 26 ods. 4 sa nahrádza novým znením z dôvodu elektronizácie sprievodného listu nebezpečného odpadu, na základe čoho zanikne povinnosť listinného upovedomovania príslušných okresných úradov. Po ukončení prepravy nebezpečného odpadu doplní príjemca nebezpečného odpadu povinné polia v sprievodnom liste nebezpečného odpadu, ktorý následne zašle prostredníctvom informačného systému elektronicky odosielateľovi nebezpečného odpadu a príslušným okresným úradom. Zánik písomnej formy upovedomovania ušetrí jednému dotknutému podnikateľskému subjektu náklady vo výške 3 eurá.
Pozitívnym vplyvom je zníženie finančných nákladov podnikateľských subjektov; výška
znížených nákladov bola odhadnutá na 3 eurá.
Počet dotknutých subjektov bol stanovený na základe interných zdrojov ministerstva. Frekvencia plnenia povinnosti bola vybratá s prihliadnutím na obsah povinnosti.
K regulácii P. Č. 10: Zavádza sa nová povinnosť prevádzkovateľa skládky odpadov poskytovať informácie o skládke odpadov
Uvedená povinnosť sa nebude týkať všetkých prevádzkovateľov skládky odpadov, ale len tých, ktorí si nesplnili zákonnú povinnosť skládku odpadov uzatvoriť a zrekultivovať. V takýchto prípadoch bude uzavretie a rekultiváciu skládky odpadov zabezpečovať ministerstvo, ktoré k zabezpečeniu úkonov potrebuje všetky informácie, ktorými prevádzkovateľ skládky odpadov na základe svojej prevádzkovej činnosti disponuje a ktoré nie dostupné ani v dokumentácii skládky odpadov. Môže sa jednať napr. o informácie o zmenách telesa skládky (zosuv, podmočenie), bez ktorých nie je možné pripraviť prehľad stavebných prác, potrebných na uzavretie skládky a ani potrebné práce naceniť. Vzhľadom na predpokladanú finančnú náročnosť novej povinnosti, keď prevádzkovateľ skládky odpadov môže požadované informácie zasielať elektronicky alebo vo forme listovej zásielky, boli zvýšené náklady pre jeden dotknutý subjekt odhadnuté na 3 eurá.
Negatívnym vplyvom je zvýšenie finančných nákladov podnikateľských subjektov; výška
zvýšených nákladov bola odhadnutá na 3 eurá.
Pozitívnym vplyvom je uzavretie a rekultivácia skládky odpadov, ktorú z rôznych dôvodov
nevykonal jej prevádzkovateľ.
Počet dotknutých subjektov bol stanovený na základe interných zdrojov ministerstva. Frekvencia plnenia povinnosti bola vybratá s prihliadnutím na obsah povinnosti.
K regulácii P. Č. 11: Zavádza sa nová povinnosť prevádzkovateľa skládky odpadov podávať žiadosť o zmenu prevádzkovateľa skládky odpadov
Na rozdiel od doterajšej právnej úpravy bude zmena prevádzkovateľa podmienená vydaním súhlasu okresného úradu. Okresný úrad musí súhlas vydať vždy, keď prevádzkovateľ predloží zákonom stanovené dokumenty čo v praxi znamená, že zmena prevádzkovateľa nezávisí na subjektívnom posúdení žiadosti; jej podmienkou je len predloženie stanovených dokumentov,
teda žiadosti a fotokópie dokladu preukazujúceho zmenu prevádzkovateľa skládky odpadov (napr. kúpna zmluva, rozhodnutie o zlúčení spoločnosti.....), potvrdenia preukazujúceho, že prevádzkovateľ skládky odpadov každoročne odvádza stanovenú výšku účelovej finančnej rezervy a vyhlásenia o tom, že nový prevádzkovateľ nie je v konkurznom ani vyrovnávacom konaní. Okresný úrad zároveň zistí, či je nový prevádzkovateľ skládky odpadov ekonomicky stabilný, tzn. nový prevádzkovateľ nemá evidované žiadne nedoplatky voči daňovému úradu, colnému úradu, Sociálnej poisťovni ani nedoplatky na zdravotnom poistení po splatnosti.
Ak k zmene prevádzkovateľa skládky odpadov dôjde z dôvodu zlúčenia, splynutia alebo rozdelenia spoločnosti, nový prevádzkovateľ doloží žiadosť správou audítora alebo správou nezávislého experta; tieto správy sa nevyhotovujú výlučne pre vydanie súhlasu o zmenu prevádzkovateľa, ale súčasťou dokumentov, predkladaných v návrhu na zápis do obchodného registra.
Vzhľadom na predpokladanú finančnú náročnosť novej povinnosti, keď nový prevádzkovateľ skládky odpadov môže žiadosť o zmenu prevádzkovateľa podávať elektronicky alebo vo forme listovej zásielky, boli zvýšené náklady pre jeden dotknutý subjekt odhadnuté na 3 eurá.
Negatívnym vplyvom je zvýšenie finančných nákladov podnikateľských subjektov; výška
zvýšených nákladov bola odhadnutá na 3 eurá.
Pozitívnym vplyvom je minimalizácia negatívneho vplyvu tzv. bielych koní, ktorí po prevzatí
skládky odpadov cielene nevykonávali činnosti, smerujúce k uzavretiu a rekultivácii skládky odpadov a vzhľadom na svoju finančnú nestabilitu neboli zo strany štátu postihnuteľní.
Počet dotknutých subjektov bol stanovený na základe interných zdrojov ministerstva. Frekvencia plnenia povinnosti bola vybratá s prihliadnutím na obsah povinnosti.
K regulácii P. Č. 12: Zavádza sa nová povinnosť výrobcov obalov a neobalových výrobkov obstarávať ľahké a veľmi ľahké plastové tašky z biologicky rozložiteľného materiálu
Navrhovaná regulácia spoplatnenia kompostovateľných veľmi ľahkých plastových tašiek
negatívny administratívny vplyv na malých a stredných podnikateľov. Príkladom negatívnych
administratívnych vplyvov je prieskum trhu, vykonaný v súvislosti s obstaraním kompostovateľných ľahkých a veľmi ľahkých plastových tašiek či vykonanie zmeny softvéru v elektronickej registračnej pokladnici, ktorou sa do softvéru zavedie nová položka kompostovateľná plastová taška a zodpovedajúca cena za túto tašku.
V súvislosti so zavedením spoplatnenia kompostovateľných veľmi ľahkých plastových tašiek obchodné prevádzky poskytujúce takýto druh obalu zároveň ušetria náklady na nákup veľmi ľahkých plastových tašiek, pretože ich doteraz poskytovali zadarmo. Podľa ohlásení výrobcov obalov bolo za rok 2021 poskytnutých 380 245 924 ks veľmi ľahkých plastových tašiek, čo podľa prieskumu trhu predstavuje približne náklad na ich obstaranie vo výške 229 000 Eur (cca 1,50 Eur na jedno 3kg balenie). Keďže výrobca obalov, ktorý poskytuje plastové tašky k nákupu tovaru alebo výrobkov, povinnosť poskytovať ich za úhradu zodpovedajúcu minimálne náhrade nákladov, ktoré zodpovedajú nákladom na ich získanie, tak nebude v súvislosti s nákupom kompostovateľných veľmi ľahkých plastových tašiek stratový.
Počet dotknutých subjektov bol stanovený na základe interných zdrojov ministerstva. Frekvencia plnenia povinnosti bola vybratá s prihliadnutím na obsah povinnosti.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Uveďte formu konzultácií vrátane zdôvodnenia jej výberu a trvanie konzultácií, termíny stretnutí. Uveďte spôsob oslovenia dotknutých subjektov, zoznam konzultujúcich subjektov, tiež link na webovú stránku, na ktorej boli konzultácie zverejnené.
Uveďte hlavné body konzultácií a ich závery.
Uveďte zoznam predložených alternatívnych riešení problematiky od konzultujúcich subjektov, ako aj návrhy od konzultujúcich subjektov na zníženie nákladov regulácií na PP, ktoré neboli akceptované a dôvod neakceptovania.
Alternatívne namiesto vypĺňania bodu 3.2 môžete uviesť ako samostatnú prílohu tejto analýzy Záznam z konzultácií obsahujúci požadované informácie.
Verejnosť bola o príprave návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnené niektorých zákonov informovaná Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky, a to zverejnením „Predbežnej informácie k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnené niektorých zákonov.“ na portáli Slov-Lex dňa 4. 8. 2022 pod č. PI/2022/182 s určením termínu na vykonanie konzultácií v termíne od 5.8.2022 do 18.8.2022.
Verejnosť neprejavila záujem o vykonanie konzultácií k predmetnému návrhu zákona.
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Dochádza k vytvoreniu resp. k zmene bariér na trhu?
Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (napr. špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)?
Ovplyvňuje zmena regulácie cezhraničné investície (príliv/odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)?
Ovplyvní dostupnosť základných zdrojov (financie, pracovná sila, suroviny, mechanizmy, energie atď.)?
Ovplyvňuje zmena regulácie inovácie, vedu a výskum?
Ako prispieva zmena regulácie k cieľu Slovenska mať najlepšie podnikateľské prostredie spomedzi susediacich krajín EÚ?
Neidentifikované
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
zvyšuje nemení znižuje
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
zvyšuje nemeníznižuje
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Ak materiál vplyvy na PP, ktoré nemožno zaradiť do predchádzajúcich častí, či pozitívne alebo negatívne, tu ich uveďte. Patria sem:
a)sankcie alebo pokuty, ako dôsledok porušenia právne záväzných ustanovení;
b)vplyvy súvisiace so žiadosťami o alebo prijímaním dotácií, fondov, štátnej pomoci a čerpaním iných obdobných foriem podpory zo strany štátu, keďže sprievodným javom uchádzania sa či získania benefitov, na ktoré nie je právny nárok priamo zo zákona, ale vzniká na základe prejavu vôle dotknutého subjektu;
c)regulované ceny podľa zákona č. 18/1996 Z. z. o cenách;
d)iné vplyvy, ktoré predpokladá materiál, ale nemožno ich zaradiť do častí 3.1 a 3.3.
Z navrhovaného materiálu vyplývajú aj nižšie uvedené vplyvy na podnikateľské prostredie:
K Čl. I, bod 86 - nový mechanizmus pre uzavretie, rekultiváciu a následné monitorovanie tých skládok odpadov, ktorých prevádzkovateľ si nesplnil svoje zákonné povinnosti
K Čl. I, bod 87- nová právomoc ministerstva, súvisiaca s vymáhaním náhrady nákladov, ktoré vznikli štátu v súvislosti s uzavretím skládky odpadov od prevádzkovateľa skládky odpadov
K Čl. I, bod 93 - nová sankcia za porušenie povinností
K Čl. I, bod 95 - obmedzenie činnosti FO alebo PO vykonávajúcej funkciu štatutárneho alebo dozorného orgánu v podnikateľskom subjekte
K Čl. VI, bod 11 - nový mechanizmus pre riešenie situácií, keď fyzická osoba alebo podnikateľský subjekt nezákonne umiestňuje odpad na svojom alebo cudzom pozemku
K Čl. VI, bod 54 - nová právomoc ministerstva, súvisiaca s uzatváraním a rekultiváciou skládky odpadov a následným vymáhaním náhrady nákladov
K Čl. VI, bod 55 - nová právomoc ministerstva, súvisiaca s vymáhaním náhrady nákladov,
ktoré vznikli štátu v súvislosti s uzavretím skládky odpadov od prevádzkovateľa skládky odpadov
K Čl. VI, bod 65 - obmedzenie činnosti FO alebo PO vykonávajúcej funkciu štatutárneho alebo dozorného orgánu v podnikateľskom subjekte
K Čl. VII posunutie účinnosti zákona, ktorým sa zavádza povinnosť vedenia evidencie a jej ohlasovania výlučne elektronicky prostredníctvom informačného systému