Komunikácia s verejnosťou
V roku 2022 sa informácie o činnosti Sociálnej poisťovne objavili vo viac ako
2.6.
10 300 príspevkoch publikovaných v tlači, v televíznych reportážach, v rozhlase
či na webových portáloch. Zástupcovia Sociálnej poisťovne pravidelne
vystupovali v reláciách najsledovanejších televíznych okruhov na Slovensku, napr.
Dámsky klub RTVS, Teleráno televízie Markíza, Ranné noviny TV JOJ, Raňajky v TV TA3 aj Ranné
správy na Jednotke RTVS. Servisné a poradenské témy a materiály Sociálna poisťovňa
pravidelne pripravovala do printových médií a na webové portály, vrátane špecializovaných
čitateľských príloh (Denník N, SME, Pravda, Hospodárske noviny, Nový čas, Plus 1 deň,
týždenník Trend, či portály topky.sk, podnikajte.sk, webnoviny.sk, finance.sk, ale aj portál pre
mladých startitup.sk atď.). Trojnásobný medziročný nárast bol zaznamenaný v spolupráci
s regionálnymi médiami (rádiá, TV, print, online). Redaktori sa na Sociálnu poisťovňu ako
relevantný zdroj informácií obracali častejšie ako v minulosti.
K významnému komunikačnému nástroju, ktorý Sociálna poisťovňa využíva v styku s klientmi,
patrí jej webové sídlo. V závere roka 2022 Sociálna poisťovňa v rámci pokračujúcej
elektronizácie svojich služieb spustila novú webovú stránku, ktorú realizovala prostredníctvom
interných zdrojov. Pri jej tvorbe bolo prenesených približne pol milióna súborov, vytvorených
903 podstránok, 995 položiek v štruktúre menu a vyvinutých bolo približne 50 nových
komponentov. Webová stránka teraz zohľadňuje nielen aktuálne štandardy štátnych
a verejnoprávnych inštitúcií, ale predovšetkým prináša jednoduchšiu, intuitívnejšiu a
prehľadnejšiu verziu webového sídla poskytovateľa sociálneho poistenia, na ktorom poistenci
nájdu to, čo potrebujú vďaka preklikom podľa svojich životných situácií alebo svojho
postavenia v systéme sociálneho poistenia.
Na webovej stránke bolo zverejnených v priebehu roka 188 tlačových správ k problematike
sociálneho poistenia a správ o činnosti pobočiek. Portál bol priebežne celý rok aktualizovaný
informáciami o zmenách v sociálnom poistení a doplňovaný o nové formuláre pre klientov tak,
aby im uľahčili kontaktovanie Sociálnej poisťovne a vybavovanie ich záležitostí.
Silná orientácia na elektronizáciu a digitalizáciu služieb sa pretavila v roku 2022 aj do zavedenia
nového EÚP. Cieľom služby je priblížiť sa klientovi, rozšíriť mu prístup k informáciám
o sociálnom poistení a uľahčiť mu riešenie jeho životných situácií. EÚP ponúka prehľad dôb
poistenia a ich evidenciu v systémoch Sociálnej poisťovne, informácie pre nárok na dávky a tiež
podklady pre výpočet výšky dávky sociálneho poistenia, kontrolu a spätnú kontrolu údajov.
Zamestnanec si dokáže overiť, či zaňho zamestnávateľ odvádza odvody na sociálne poistenie,
prehľad životných období, počas ktorých poistenec neplatí poistné na sociálne poistenie
a ďalšie.. EÚP je nové elektronické prostredie, do ktorého Sociálna poisťovňa bude postupne
pridávať nové funkcionality a služby, akou bola v roku 2022 napríklad aj ePN.
Projekt ePN bol spustený v máji 2022 a bol prvou službou svojho rozsahu, v rámci ktorej
nemusí povinné kroky urobiť občan, ale celý proces za neho vykonajú úrady. Projekt
zjednodušil, upravil a elektronizoval proces životnej situácie „Som chorý“. Nahradil papierové
potvrdzovanie dočasnej pracovnej neschopnosti a s ním súvisiace preposielanie papierových
tlačív od lekára, cez poistenca, jeho zamestnávateľa až po Sociálnu poisťovňu. Celý proces za
poistenca vykonávajú inštitúcie, poistenec od lekára ide domov, aby sa liečil. Projekt ePN získal
prvé miesto v súťaži Cena ITAPA za Najlepší projekt digitalizácie spoločnosti.
V prostredí sociálnych sietí pokračovala Sociálna poisťovňa v rozvoji fejsbukového profilu,
prostredníctvom ktorého poskytovala nielen užitočné informácie a poradenstvo v oblasti
sociálneho poistenia, ale aj aktívne komunikovala s klientmi: verejne aj cez súkromné správy
8
2022
|
Sociálna poisťovňa