1
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
69. schôdza výboru
Číslo: CRD - 524/2023
213
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
z 27. apríla 2023
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport prerokoval vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1467) - druhé čítanie a
A.súhlasí
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1467);
B.odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1467) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi, ktoré sú uvedené v prílohe tohto uznesenia;
C.ukladá predsedovi výboru
zapracovať stanovisko výboru do spoločnej správy výborov o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona vo výboroch.
Jozef Habánik Richard Vašečka
overovateľ výboru predseda výboru
2
Príloha k uzneseniu č. 213
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1467) - druhé čítanie
___________________________________________________________________
1.V čl. I bode 2 § 2 písm. i) sa slovo „systéme“ nahrádza slovom „zariadeniach“.
Diagnostikovanie a na základe diagnostiky a určenie, že ide o dieťa so ŠVVP by mali výlučne realizovať zariadenia poradenstva a prevencie a odborní zamestnanci pôsobiaci v týchto zariadeniach (3. 5. stupeň poradenského systému).
Je správne, ak súčasťou procesu v poradniach aj závery pedagógov, ale títo vedia podľa kompetenčného rámca vykonať iba pedagogickú diagnostiku, nie odbornú diagnostiku na posúdenie, či dieťa/žiak je dieťaťom/žiakom so ŠVVP.
Absolventi študijných programov učiteľstva pre primárne a sekundárne vzdelávanie pre intaktných žiakov nedisponujú vzhľadom na skladbu jednotlivých predmetov v študijných programoch vedomosťami, zručnosťami a kompetenciami z oblasti špeciálnej pedagogiky, ako ani z oblasti špeciálnopedagogickej diagnostiky, preto nie kompetentní realizovať ju so záverom definovania ŠVVP dieťaťa/žiaka.
2.V čl. I sa za bod 4 vkladá nový 5 bod, ktorý znie:
„5. § 2 sa dopĺňa písmenami ah) a ai), ktoré znejú:
„ah) segregáciou vo výchove a vzdelávaní konanie alebo opomenutie konania, ktoré je v rozpore so zásadou rovnakého zaobchádzania podľa osobitného predpisu2a) a v dôsledku ktorého dochádza alebo by mohlo dôjsť k priestorovému, organizačnému, fyzickému alebo sociálnemu vylučovaniu alebo oddeľovaniu skupiny detí, žiakov, poslucháčov alebo účastníkov výchovy a vzdelávania bez dôvodu, ktorý vyplýva z tohto zákona,
ai) dodržiavaním zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní prijímanie opatrení na jej predchádzanie a jej elimináciu.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 2a znie:
3
2a) § 2a ods. 2 a 3 zákona č. 365/2004 Z. z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (antidiskriminačný zákon) v znení neskorších prepisov.“.“
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Novovložený bod nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
V základných pojmoch sa ustanovuje inštitút školskej segregácie a inštitút dodržiavania zákazu školskej segregácie v súlade s požiadavkami európskeho primárneho ako aj sekundárneho práva napríklad smernice Rady 2000/43/ES z 29. júna 2000, ktorou sa ustanovuje zásada rovnakého zaobchádzania medzi osobami bez ohľadu na ich rasový alebo etnický pôvod.
Súčasne sa precizuje rozsah a pôsobnosť inštitútu školskej segregácie a dodržiavania zákazu školskej diskriminácie na celú regulačnú oblasť zákona č. 245/2008 Z. z., teda aj na služby ktoré nie definované ako výchovno-vzdelávací proces, a sú službami podľa § 5 ods. 2 písm. b) a d) zákona č. 365/2004 Z. z. a nie službou vzdelávania podľa § 5 ods. 2 písm. c) zákona č. 365/2004 Z. z. v súlade s dikciou zákona č. 245/2008 Z. z.
3.V Čl. I bode 15 v § 14 ods. 5 písmeno e) znie:
„e) dohodu medzi školou alebo školským zariadením, v ktorom sa experimentálne overovanie uskutočňuje, zriaďovateľom, garantom experimentálneho overovania a predkladateľom návrhu alebo ministerstvom školstva, ak sa experimentálne overovanie začína na podnet ministerstva školstva,“.
Uvedené sa navrhuje z dôvodu spresnenia, aby bolo zrejmé, že dohodu s garantom, školou alebo školským zariadením uzatvára ministerstvo školstva, ak ide o experimentálne overovanie schválené na základe vlastného podnetu ministerstva školstva. Zároveň sa ako strana dohody dopĺňa zriaďovateľ, ak nie je zároveň predkladateľom návrhu na experimentálne overovanie.
4.V Čl. I bod 20 znie:
„20. V § 28 ods. 8 druhej vete celom texte sa slová „špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami“ nahrádzajú slovami „zdravotným znevýhodnením“, bodka na konci sa nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „deti so
4
špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ktoré nie deťmi so zdravotným znevýhodnením, sa zaraďujú do tried spolu s ostatnými deťmi.“.“.
Legislatívno-technická úprava.
5.V čl. I bode 22 v § 28 ods. 12 sa za slovo „riaditeľ“ (2x) vkladá slovo „materskej“ (2x).
Vloženie chýbajúceho slova v spojení „riaditeľ materskej školy“.
6.V Čl. I bode 22 § 28 ods. 12 druhej vete sa na konci pripájajú tieto slová: „alebo zástupcu zariadenia“.
Legislatívno-technická úprava.
7.V Čl. I bod 23 znie:
„23. V § 28 ods. 13 prvej vete sa slová „integrovaného dieťaťa nie je na prospech integrovanému dieťaťu alebo deťom, ktoré účastníkmi výchovy a vzdelávania“ nahrádzajú slovami „dieťaťa so zdravotným znevýhodnením alebo dieťaťa s nadaním nie je na prospech tomuto dieťaťu“.“.
V nadväznosti na nové znenie bodu 23 sa vykoná súvisiaca legislatívno-technická úprava - primerane sa preznačí označenie odsekov v bode 24.
Navrhuje sa zachovať určenie postupu v situácií, keď zákonný zástupca nesúhlasí s iným spôsobom vzdelávania dieťaťa so zdravotným znevýhodnením alebo dieťaťa s nadaním navrhnutým riaditeľom školy.
V tejto súvislosti sa zároveň reflektuje na redefiníciu špeciálnej výchovno-vzdelávacej potreby.
8.V Čl. I bode 31 § 29 ods. 9 celom texte sa slová „dočasného charakteru“ nahrádzajú slovami „ľahkého stupňa“.
Uvedené sa navrhuje z dôvodu zosúladenia predkladaného návrhu s odbornou terminológiou, keďže pojmy narušená komunikačná schopnosť dočasného charakteru a vývinové poruchy dočasného charakteru odborná literatúra nepozná tieto zdravotné znevýhodnenia sú trvalého charakteru.
9.V Čl. I bod 33 znie:
„33. V § 29 ods. 10 druhej vete sa slová „integrovanému žiakovi alebo žiakom, ktorí účastníkmi výchovy a vzdelávania“ nahrádzajú slovami „žiakovi so zdravotným postihnutím alebo žiakovi s nadaním“.“.
5
Zmena nadväzuje na predchádzajúcu právnu úpravu a naďalej ponecháva postup v situácií, keď zákonný zástupca nesúhlasí so spôsobom výchovy a vzdelávania žiaka s výchovno-vzdelávacími potrebami navrhnutým riaditeľom základnej školy.
V tejto súvislosti sa zároveň reflektuje na redefiníciu špeciálnej výchovno-vzdelávacej potreby.
10.V čl. I bode 55 v § 56 ods. 1 tretej vete sa vypúšťajú slová „ani v náhradnom termíne“.
Vypustenie slov sa navrhuje z dôvodu ich duplicity, keďže v prvej časti vety sa uvádza, že ide o situáciu, keď nemožno žiaka vyskúšať a hodnotiť v náhradnom termíne.
11.V čl. I bode 69 (§ 68 ods. 3) sa za slovo „riaditeľ“ vkladá slovo „strednej“.
Vloženie chýbajúceho slova a zosúladenie terminológie v rámci § 68, v ktorom sa v celom texte používa spojenie „riaditeľ strednej školy“.
12.V Čl. I sa za bod 74 vkladá nový bod 75, ktorý znie:
„75. V § 95 sa vypúšťa odsek 2.
Doterajšie odseky 3 až 9 sa označujú ako odseky 2 až 8.“.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Novovložený bod nadobúda účinnosť 1. septembra 2023, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Technická úprava zosúladenie s § 94 ods. 1 písm. a).
13.V Čl. I sa za bod 74 vkladá nový bod 75, ktorý znie:
„75. V § 95 ods. 8, § 99 ods. 5, § 104 ods. 8 a § 107 ods. 3 sa slová „asistent učiteľa“ vo všetkých tvaroch nahrádzajú slovami „pedagogický asistent“ v príslušnom tvare.“.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Novovložený bod nadobúda účinnosť 1. septembra 2023, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Zosúladenie terminológie so zákonom č. 138/2019 Z. z.
6
14.V Čl. I bode 75 sa za slovo „znevýhodnením“ vkladajú slová „okrem žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou ľahkého stupňa alebo s vývinovými poruchami ľahkého stupňa“.
Úpravu nadväzujúca na navrhovanú zmenu v § 29 ods. 9.
15.V Čl. I sa za bod 85 vkladá nový bod 86, ktorý znie:
„86. V § 131 ods. 6 písm. g) sa slovo „piateho“ nahrádza slovom „siedmeho“.“.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Novovložený bod nadobúda účinnosť 1. septembra 2023, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Úpravou sa reaguje na skúsenosti z aplikačnej praxe, keď deti so zdravotným znevýhodnením zostávajú do siedmeho roka v materskej škole, v povinnom predprimárnom vzdelávaní a odborné činnosti im teda ešte nemôže poskytovať škola.
16.V Čl. I bode 87 § 144 ods. 1 písm. p) sa slová „v správe z diagnostického vyšetrenia“ nahrádzajú slovami „vo vyjadrení podľa § 145b ods. 1“.
Úprava nadväzujúca na navrhované zmeny v § 145b.
17.V Čl. I sa za bod 87 vkladá nový bod 88, ktorý znie:
„88. V § 144 odsek 10 znie:
„(10) Neprítomnosť dieťaťa alebo neplnoletého žiaka ospravedlňuje jeho zákonný zástupca alebo zástupca zariadenia; vo výnimočných a osobitne odôvodnených prípadoch škola môže vyžadovať lekárske potvrdenie o chorobe alebo iný doklad potvrdzujúci odôvodnenosť neprítomnosti. Ak neprítomnosť žiaka z dôvodu ochorenia trvá najviac päť po sebe nasledujúcich vyučovacích dní, neprítomnosť ospravedlňuje zákonný zástupca alebo zástupca zariadenia; ak neprítomnosť žiaka z dôvodu ochorenia trvá viac ako päť po sebe nasledujúcich vyučovacích dní, vyžaduje sa aj predloženie potvrdenia od lekára. Ak neprítomnosť dieťaťa, ktoré plní povinné predprimárne vzdelávanie, z dôvodu ochorenia trvá najviac sedem po sebe nasledujúcich vyučovacích dní, neprítomnosť ospravedlňuje zákonný zástupca alebo zástupca zariadenia; ak neprítomnosť takého dieťaťa z dôvodu ochorenia trvá viac ako sedem po sebe nasledujúcich vyučovacích dní, vyžaduje sa aj predloženie potvrdenia od lekára. V čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu môže zákonný zástupca alebo zástupca zariadenia ospravedlniť neprítomnosť z dôvodu ochorenia bez lekárskeho potvrdenia aj v trvaní viac dní ako podľa druhej vety alebo tretej vety; počet dní určí ministerstvo školstva.“.“.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Novovložený bod nadobúda účinnosť 1. septembra 2023, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
7
Cieľom je debyrokratizácia pri ospravedlňovaní žiakov z neúčasti na vyučovaní a zníženie záťaže detských lekárov.
18.V Čl. I bode 88 § 145a odsek 1 znie:
„(1) Podporným opatrením je opatrenie poskytované školou alebo školským zariadením potrebné na to, aby sa dieťa alebo žiak mohli plnohodnotne zapájať do výchovy a vzdelávania a rozvíjať svoje vedomosti, zručnosti a schopnosti.“.
Úpravou sa rozširuje definícia podporného opatrenia a spresňuje okruh adresátov podporných opatrení, ktorými nie len deti a žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ale všetky deti alebo žiaci, pre ktorých je podporné opatrenie v zmysle definície potrebné.
19.V Čl. I bode 88 § 145a ods. 2 písm. f) sa za slovo „doučovania“ vkladajú slová „alebo cieleného učenia na dosiahnutie najvyššieho individuálneho kognitívneho potenciálu dieťaťa alebo žiaka“.
Ide o spresnenie, tak aby aj deti a žiaci v tzv. hraničnom pásme dostali podporné opatrenie. Úpravou sa dosiahnuť zavedenie obdobného podporného opatrenia k doučovaniu, ktorého cieľom však nie je „dobiehanie“ učiva ale dodatočný rozvoj kognitívnych schopností detí alebo žiakov, ktorí to potrebujú.
20.V Čl. I bode 88 § 145a sa odsek 2 dopĺňa písmenami t) a u), ktoré znejú:
„t) prevencia na podporu fyzického zdravia, duševného zdravia a prevencia výskytu rizikového správania; poskytovanie zabezpečuje škola alebo školské zariadenie,
u) krízová intervencia; poskytovanie zabezpečuje materská škola, materská škola pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, základná škola, základná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, stredná škola, stredná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, centrum poradenstva a prevencie alebo špeciálne výchovné zariadenia.“.
Doplnením sa rozširuje okruh podporných opatrení o ďalšie opatrenia, ktoré súvisia s podporou duševného zdravia detí a žiakov a riešenia krízových situácií žiakov a detí.
8
21.V čl. I bode 88 § 145b znie:
㤠145b
(1)Podporné opatrenie sa poskytuje na základe vyjadrenia
a) pedagogického zamestnanca v kategórii učiteľ alebo školský špeciálny pedagóg, vyjadrenia odborného zamestnanca školy alebo vyjadrenia zariadenia poradenstva a prevencie v rámci odbornej činnosti podľa § 131 ods. 4 písm. a), ods. 5 písm. d) alebo ods. 6 písm. d), ak ide o podporné opatrenie podľa § 145a ods. 2 písm. a), c), e), f), j), k), n), q), r), alebo písm. s), alebo
b) zariadenia poradenstva a prevencie v rámci odbornej činnosti podľa § 131 ods. 4 písm. a), ods. 5 písm. d) alebo ods. 6 písm. d), ak ide o podporné opatrenie podľa § 145a ods. 2 písm. b), d), g), h), i), l), m), o) alebo písm. p).
(2) O vyjadrenie na účel poskytnutia podporného opatrenia môže riaditeľa školy alebo riaditeľa školského zariadenia požiadať zákonný zástupca dieťaťa alebo neplnoletého žiaka, plnoletý žiak, zástupca zariadenia alebo pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec. Ak ide o dieťa alebo o neplnoletého žiaka, o vyjadrenie zariadenia poradenstva a prevencie na účel poskytnutia podporného opatrenia možno požiadať len s informovaným súhlasom jeho zákonného zástupcu. O vyjadrenie na účel poskytnutia podporného opatrenia a o poskytnutie podporného opatrenia možno požiadať písomne. Škola alebo školské zariadenie môže umožniť požiadať o vyjadrenie na účel poskytnutia podporného opatrenia alebo o poskytnutie podporného opatrenia aj elektronicky bez kvalifikovaného elektronického podpisu použitím informačného systému.
(3)Ak nie je možné vyjadriť sa na účel poskytnutia podporného opatrenia v škole alebo v školskom zariadení, ktoré nie je zariadením poradenstva a prevencie, riaditeľ školy alebo riaditeľ školského zariadenia požiada o vyjadrenie zariadenie poradenstva a prevencie.
(4)Vyjadrenie obsahuje návrh podporného opatrenia spolu s navrhovaným rozsahom jeho poskytnutia. Vyjadrenie sa poskytuje žiadateľovi; ak o vyjadrenie požiadal pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec, poskytuje sa aj zákonnému zástupcovi dieťaťa alebo neplnoletého žiaka, zástupcovi zariadenia alebo plnoletému žiakovi.
(5)Ak ide o podporné opatrenie, ktorým je poskytnutie zdravotnej starostlivosti, na jeho navrhnutie sa vyžaduje aj písomné vyjadrenie všeobecného lekára pre deti a dorast.
(6)Dieťa alebo žiak právo na poskytnutie podporného opatrenia uvedeného vo vyjadrení.
(7)Na základe vyjadrenia môže riaditeľa školy alebo riaditeľa školského zariadenia o poskytnutie podporného opatrenia požiadať ten, komu bolo vyjadrenie poskytnuté.
(8)K návrhu podporného opatrenia uvedeného vo vyjadrení a k navrhovanému rozsahu jeho poskytovania sa riaditeľ školy alebo riaditeľ školského zariadenia písomne vyjadrí s ohľadom na personálne, priestorové, materiálno-technické a finančné podmienky školy alebo školského zariadenia na poskytnutie podporného opatrenia. Písomné vyjadrenie riaditeľ školy alebo riaditeľ školského zariadenia poskytuje osobám podľa odseku 7 do 10 dní odo dňa, kedy bol požiadaný o poskytnutie podporného opatrenia, v odôvodnenom prípade do 20 dní.
9
(9)Škola alebo školské zariadenie zabezpečí poskytnutie podporného opatrenia, ak podľa písomného vyjadrenia riaditeľa školy alebo riaditeľa školského zariadenia na jeho poskytnutie v navrhovanom rozsahu personálne, priestorové, materiálno-technické a finančné podmienky. Ak škola alebo školské zariadenie podľa písomného vyjadrenia riaditeľa školy alebo riaditeľa školského zariadenia nemá personálne, priestorové, materiálno-technické alebo finančné podmienky na poskytnutie podporného opatrenia v navrhovanom rozsahu a nemá možnosť ich zabezpečiť, ten, kto požiadal o poskytnutie podporného opatrenia, môže požiadať príslušný orgán miestnej štátnej správy v školstve o preskúmanie písomného vyjadrenia riaditeľa školy alebo riaditeľa školského zariadenia. Orgán miestnej štátnej správy v školstve preskúma písomné vyjadrenie riaditeľa školy alebo riaditeľa školského zariadenia do 30 dní odo dňa, kedy bol požiadaný o preskúmanie, a na tento účel si môže vyžiadať vyjadrenie Štátnej školskej inšpekcie.
(10)Ak príslušný orgán miestnej štátnej správy v školstve zistí, že písomné vyjadrenie riaditeľa školy alebo riaditeľa školského zariadenia
a)je opodstatnené, vykoná všetky potrebné úkony na zabezpečenie poskytnutia podporného opatrenia v najlepšom záujme dieťaťa alebo žiaka v škole alebo v školskom zariadení, ktoré navštevuje,
b)nie je opodstatnené, určí, že škola alebo školské zariadenie je povinné poskytnúť podporné opatrenie v navrhovanom rozsahu.
(11)Ak príslušný orgán miestnej štátnej správy v školstve zistí, že nie je možnosť zabezpečiť poskytnutie podporného opatrenia podľa odseku 10 písm. a), bezodkladne požiada organizáciu zriadenú ministerstvom školstva na plnenie úloh v oblasti poradenstva a prevencie, ktorá určí spôsob poskytnutia podporného opatrenia v najlepšom záujme dieťaťa alebo žiaka a poskytne škole alebo školskému zariadeniu, ktoré dieťa alebo žiak navštevuje, súčinnosť pri zabezpečení jeho poskytnutia.
(12)Poskytnuté podporné opatrenie možno prehodnotiť z hľadiska napĺňania jeho účelu. Pri prehodnotení poskytnutého podporného opatrenia sa postupuje podľa odsekov 2 až 11.“.
Úpravou sa modifikujú podmienky a postup pri poskytovaní podporných opatrení.
Dosahuje zjednodušenie poskytovania podporných opatrení každému dieťaťu alebo žiakovi, ktorí ho potrebujú a vytvárajú sa predpoklady na to, aby každá škola, na ktorej sa vzdelávajú deti alebo žiaci s potrebou poskytnutia podporných opatrení mala kapacitu tieto podporné opatrenia poskytnúť a to, v krajných prípadoch, aj v súčinnosti s príslušnou organizáciou zriadenou ministerstvom školstva.
22.V Čl. I sa za bod 89 vkladajú nové body 90 a 91, ktoré znejú:
„90. V § 157 odsek 9 znie:
„(9) Ministerstvo školstva poskytuje Sociálnej poisťovni z centrálneho registra na účel analýz ekonomického zázemia detí a žiakov vykonávaných ministerstvom školstva rodné číslo
10
a) zákonného zástupcu dieťaťa,
b) zákonného zástupcu žiaka,
c) žiaka, ktorý dovŕšil 15. rok veku.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 93aa sa vypúšťa.
91. Za § 158 sa vkladá § 158a, ktorý znie:
㤠158a
Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny poskytuje ministerstvu školstva z informačného systému riadenia sociálnych dávok na účel vypracúvania koncepcií v oblasti vzdelávania a na štatistické účely, analytické účely a rozpočtové účely
a) rodné číslo, identifikátor fyzickej osoby, obec a štát bydliska nezaopatreného dieťaťa, na ktoré sa poberá prídavok na dieťa,
b) rodné číslo, identifikátor fyzickej osoby, rodinný stav, obec a štát bydliska žiadateľa o prídavok na dieťa,
c) rodné číslo, identifikátor fyzickej osoby, rodinný stav, obec a štát bydliska posudzovanej osoby,
d) pomer dieťaťa k žiadateľovi o prídavok na dieťa.“.“.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Novovložené body 90 a 91 nadobúdajú účinnosť 1. septembra 2023, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Ide o úpravu, ktorá vytvorí právny základ na výmenu údajov vo vzťahu ku všetkým relevantným osobám (nielen vo vzťahu k osobám žijúcom v najmenej rozvinutých okresoch) medzi ministerstvom školstva a Sociálnou poisťovňou na jednej strane a ÚPSVaR a ministerstvom školstva na druhej strane na účel plnenia úloh z Plánu obnovy a odolnosti (vytvorenie jednotného systému monitorovania segregácie a systému včasného varovania a monitorovania predčasného ukončenia školskej dochádzky).
23.V Čl. I sa za bod 90 vkladá nový bod 91, ktorý znie:
„91. V § 161l ods. 2 sa číslo „2024“ nahrádza číslom „2026“.“.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Novovložený bod nadobúda účinnosť 1. septembra 2023, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Predlžuje sa obdobie, počas ktorého je možné plniť povinné predprimárne vzdelávanie v (nesieťovom) zariadení predprimárneho vzdelávania, vytvorí predpoklady na to, aby boli
11
dostatočné kapacity na plnenie predprimárneho vzdelávania v období, keď sa začne uplatňovať plnenie právneho nároku na predprimárne vzdelávanie pre deti vo veku od 3 rokov.
24.V Čl. I sa za bod 90 vkladá nový bod 91, ktorý znie:
„91. V § 161qa ods. 1 a 2 sa číslo „2023“ nahrádza číslom „2026“.“.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Novovložený bod nadobúda účinnosť 1. septembra 2023, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Predlžuje sa výnimka na miernejšie podmienky personálneho zabezpečenia zariadení poradenstva a prevencie, vzhľadom na to, že na základe poznatkov z aplikačnej praxe je pravdepodobné, že systémovú požiadavku na celé úväzky nebude možné plniť od 1. 1. 2024.
25.V čl. II bode 16 6 ods. 25) sa za slovo „vypúšťa“ vkladajú slová „bodkočiarka a“.
Legislatívno-technické spresnenie, spolu s časťou vety za bodkočiarkou je potrebné vypustiť aj samotnú bodkočiarku.
26.Za Čl. I sa vkladá nový Čl. II, ktorý znie:
„Čl. II
Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení zákona č. 551/2003 Z. z., zákona č. 600/2003 Z. z., zákona č. 5/2004 Z. z., zákona č. 43/2004 Z. z., zákona č. 186/2004 Z. z., zákona č. 365/2004 Z. z., zákona č. 391/2004 Z. z., zákona č. 439/2004 Z. z., zákona č. 523/2004 Z. z., zákona č. 721/2004 Z. z., zákona č. 82/2005 Z. z., zákona č. 244/2005 Z. z., zákona č. 351/2005 Z. z., zákona č. 534/2005 Z. z., zákona č. 584/2005 Z. z., zákona č. 310/2006 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 460/2006 Z. z., zákona č. 529/2006 Z. z., uznesenia Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 566/2006 Z. z., zákona č. 592/2006 Z. z., zákona č. 677/2006 Z. z., zákona č. 274/2007 Z. z., zákona č. 519/2007 Z. z., zákona č. 555/2007 Z. z., zákona č. 659/2007 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 204/2008 Z. z., zákona č. 434/2008 Z. z., zákona č. 449/2008 Z. z., zákona č. 599/2008 Z. z., zákona č. 108/2009 Z. z., zákona č. 192/2009 Z. z., zákona č. 200/2009 Z. z., zákona č. 285/2009 Z. z., zákona č. 571/2009 Z. z., zákona č. 572/2009 Z. z., zákona č. 52/2010 Z. z., zákona č. 151/2010 Z. z., zákona č. 403/2010 Z. z., zákona č. 543/2010 Z. z., zákona č. 125/2011 Z. z., zákona č. 223/2011 Z. z., zákona č. 250/2011 Z. z., zákona č. 334/2011 Z. z., zákona č. 348/2011 Z. z., zákona č. 521/2011 Z. z., zákona č. 69/2012 Z. z., zákona č. 252/2012 Z. z., zákona č. 413/2012 Z. z., zákona č. 96/2013 Z. z., zákona č. 338/2013 Z. z., zákona č. 352/2013 Z. z., zákona č. 183/2014 Z. z., zákona č. 195/2014 Z. z., zákona č.
12
204/2014 Z. z., zákona č. 240/2014 Z. z., zákona č. 298/2014 Z. z., zákona č. 25/2015 Z. z., zákona č. 32/2015 Z. z., zákona č. 61/2015 Z. z., zákona č. 77/2015 Z. z., zákona č. 87/2015 Z. z., zákona č. 112/2015 Z. z., zákona č. 140/2015 Z. z., zákona č. 176/2015 Z. z., zákona č. 336/2015 Z. z., zákona č. 378/2015 Z. z., zákona č. 407/2015 Z. z., zákona č. 440/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 285/2016 Z. z., zákona č. 310/2016 Z. z., zákona č. 355/2016 Z. z., zákona č. 2/2017 Z. z., zákona č. 85/2017 Z. z., zákona č. 184/2017 Z. z., zákona č. 264/2017 Z. z., zákona č. 266/2017 Z. z., zákona č. 279/2017 Z. z., zákona č. 63/2018 Z. z., zákona č. 87/2018 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 191/2018 Z. z., zákona č. 282/2018 Z. z., zákona č. 314/2018 Z. z., zákona č. 317/2018 Z. z., zákona č. 366/2018 Z. z., zákona č. 368/2018 Z. z., zákona č. 35/2019 Z. z., zákona č. 83/2019 Z. z., zákona 105/2019 Z. z., zákona č. 221/2019 Z. z., zákona č. 225/2019 Z. z., zákona č. 231/2019 Z. z., zákona č. 321/2019 Z. z., zákona č. 381/2019 Z. z., zákona č. 382/2019 Z. z., zákona č. 385/2019 Z. z., zákona č. 390/2019 Z. z., zákona č. 393/2019 Z. z., zákona č. 466/2019 Z. z., zákona č. 467/2019 Z. z., zákona č. 46/2020 Z. z., zákona č. 63/2020 Z. z., zákona č. 66/2020 Z. z., zákona č. 68/2020 Z. z., zákona č. 95/2020 Z. z., zákona č. 125/2020 Z. z., zákona č. 127/2020 Z. z., zákona č. 157/2020 Z. z., zákona č. 198/2020 Z. z., zákona č. 258/2020 Z. z., zákona č. 275/2020 Z. z., zákona č. 296/2020 Z. z., zákona č. 330/2020 Z. z., zákona č. 365/2020 Z. z., zákona č. 372/2020 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 388/2020 Z. z., zákona č. 426/2020 Z. z., zákona č. 126/2021 Z. z., zákona č. 130/2021 Z. z., zákona č. 215/2021 Z. z., zákona č. 265/2021 Z. z., zákona č. 283/2021 Z. z., zákona č. 355/2021 Z. z., zákona č. 397/2021 Z. z., zákona č. 412/2021 Z. z., zákona č. 431/2021 Z. z., zákona č. 454/2021 Z. z., zákona č. 92/2022 Z. z., zákona č. 125/2022 Z. z., zákona č. 248/2022 Z. z., zákona č. 249/2022 Z. z., zákona č. 350/2022 Z. z., zákona č. 352/2022 Z. z., zákona č. 399/2022 Z. z., zákona č. 421/2022 Z. z., zákona č. 518/2022 Z. z., zákona č. 65/2023 Z. z. a zákona č. 71/2023 Z. z. sa mení takto:
V § 170 ods. 10 písm. b) úvodnej vete sa vypúšťajú slová „z najmenej rozvinutých okresov“.“.
Doterajšie články sa primerane preznačia.
Novovložený článok nadobúda účinnosť 1. septembra 2023, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Ide o úpravu, ktorá vytvorí právny základ na výmenu údajov vo vzťahu ku všetkým relevantným osobám ( nielen vo vzťahu k osobám žijúcom v najmenej rozvinutých okresoch) medzi ÚPSVaR a ministerstvom školstva na účel plnenia úloh z Plánu obnovy a odolnosti (vytvorenie jednotného systému monitorovania segregácie a systému včasného varovania a monitorovania predčasného ukončenia školskej dochádzky.
13
27.Za Čl. I sa vkladá nový Čl. II, ktorý znie:
„Čl. II
Zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 369/2004 Z. z., zákona č. 413/2004 Z. z., zákona č. 81/2005 Z. z., zákona č. 131/2005 Z. z., zákona č. 204/2005 Z. z., zákona č. 628/2005 Z. z., zákona č. 231/2006 Z. z., zákona č. 316/2006 Z. z., zákona č. 348/2007 Z. z., zákona č. 519/2007 Z. z., zákona č. 385/2008 Z. z., zákona č. 474/2008 Z. z., zákona č. 317/2009 Z. z., zákona č. 400/2009 Z. z., zákona č. 578/2009 Z. z., zákona č. 102/2010 Z. z., zákona č. 151/2010 Z. z., zákona č. 390/2011 Z. z., zákona č. 62/2012 Z. z., zákona č. 438/2012 Z. z., zákona č. 288/2013 Z. z., zákona č. 462/2013 Z. z., zákona č. 325/2014 Z. z., zákona č. 32/2015 Z. z., zákona č. 392/2015 Z. z., zákona č. 217/2016 Z. z., zákona č. 243/2017 Z. z., zákona č. 63/2018 Z. z., zákona č. 318/2018 Z. z., zákona č. 388/2018 Z. z., zákona č. 138/2019 Z. z., zákona č. 224/2019 Z. z., zákona č. 381/2019 Z. z., zákona č. 470/2019 Z. z., zákona č. 395/2021 Z. z., zákona č. 414/2021 Z. z., zákona č. 264/2022 Z. z. a zákona č. 389/2022 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 13a ods. 2 písm. a) sa slovo „a“ nahrádza čiarkou.
2.V § 13a sa odsek 2 dopĺňa písmenom c), ktoré znie:
„c) supervízora.“.
3.V § 13b sa za odsek 2 vkladá nový odsek 3, ktorý znie:
„(3) Pedagogickému zamestnancovi alebo odbornému zamestnancovi, ktorý vykonáva činnosť supervízora, patrí príplatok za výkon špecializovanej činnosti najviac v sume 5 % platovej tarify platovej triedy a pracovnej triedy, do ktorej je zaradený, zvýšenej o 14 %.“.
Doterajší odsek 3 sa označuje ako odsek 4.
4.V § 13b ods. 4 sa slová „a 2“ nahrádzajú slovami „až 3“.“.
Doterajšie články sa primerane preznačia.
Ide o zmeny súvisiace s navrhovanými zmenami v zákone č. 138/2019 Z. z. v kontexte s posilnením kariérovej pozície supervízora. V tejto súvislosti je primerané, aby za činnosti supervízora existoval osobitný príplatok.
28.V Čl. II sa za bod 6 vkladá nový bod 7, ktorý znie:
„7. V § 6 ods. 5 druhej vete sa na konci bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto slová: „ak § 38 ods. 5 neustanovuje inak.“.“.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Novovložený bod nadobúda účinnosť 1. septembra 2023, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
14
Úprava na odstránenie nekonzistentnosti medzi § 38 ods. 5 a § 6 ods. 5 v situácii, ak obec nie je školským úradom.
Z povahy veci je opodstatnené, aby obec ako zriaďovateľ rozhodovala v druhom stupni o prijatí, resp. o prijatí prestupom vždy bez ohľadu na to, či je školským úradom alebo nie.
29.V Čl. II bode 11 sa vypúšťajú slová „a § 9 ods. 12 písm. h) prvom bode“.
Ide o legislatívno-technické úpravy, ktoré súvisia s vypustením bodov 20 a 22.
30. V Čl. II bode 12 sa vypúšťajú slová „a § 9 ods. 12 písm. i) úvodnej vete“.
Ide o legislatívno-technické úpravy, ktoré súvisia s vypustením bodov 20 a 22.
31.V Čl. II bode 15 § 6 odsek 23 znie:
„(23) Ak obec neposkytla v predchádzajúcom kalendárnom roku z príjmov podľa osobitného predpisu30a) materským školám vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti plnú výšku finančných prostriedkov vypočítaných podľa osobitného predpisu30ea) na základe počtu detí materských škôl v zriaďovateľskej pôsobnosti obce,
a) obecné zastupiteľstvo prerokuje neposkytnutie finančných prostriedkov v plnej výške do 30. júna príslušného kalendárneho roka a
b) obec zverejní dôvody, pre ktoré neposkytla plnú výšku finančných prostriedkov, na svojom webovom sídle do 31. júla príslušného kalendárneho roka.“.
Cieľom úpravy je zvýšiť mieru verejnej kontroly nad finančnými prostriedkami, ktoré dostáva za dieťa obec na predprimárne vzdelávanie z dane z príjmu fyzických osôb doplnením povinnosti obce zverejniť dôvody, pre ktoré neposkytla plnú výšku finančných prostriedkov na predprimárne vzdelávanie.
32.V Čl. II sa vypúšťajú body 20 až 22.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Vypustenie bodov sa primerane premietne aj do článku upravujúceho účinnosť.
Úpravou sa zohľadňujú špecifiká poskytovania finančných prostriedkov na mzdy a prevádzku z podielových daní zo strany samosprávnych krajov.
15
33.V Čl. II bod 23 znie:
„23. V § 9aa ods. 2 písm. c) sa za slovo „obec“ vkladajú slová „alebo samosprávny kraj“ a za slová „roka a“ vkladajú slová „do 31. októbra príslušného rozpočtového roka“.“.
Úpravou sa zohľadňujú špecifiká poskytovania finančných prostriedkov na mzdy a prevádzku z podielových daní zo strany samosprávnych krajov.
34.V Čl. II bod 25 znie:
„25. § 14 sa dopĺňa odsekom 14, ktorý znie:
„(14) Na účel výkonu práva na prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie podľa osobitného predpisu,23a) na účel vypracúvania koncepcií v oblasti predprimárneho vzdelávania a na štatistické účely, analytické účely a rozpočtové účely ministerstvo spracúva údaje o deťoch vo veku od dvoch rokov do piatich rokov veku, ktoré nie deťmi materských škôl, z registra fyzických osôb poskytované Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky vo formáte a spôsobom určeným ministerstvom v rozsahu
a) rodné číslo, identifikátor fyzickej osoby,
b) meno, priezvisko, rodné priezvisko,
c) zaradenie do skupiny podľa osobitného predpisu,50b)
d) dátum, miesto, okres a štát narodenia,
e) adresa trvalého pobytu,
f) adresa prechodného pobytu,
g) štátna príslušnosť,
h) národnosť,
i) rodné číslo, identifikátor fyzickej osoby, meno, priezvisko a rodné priezvisko zákonných zástupcov dieťaťa.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 50b znie:
50b) § 14 zákona č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení zákona č. 454/2004 Z. z.“.“.
Návrhom sa zohľadňuje požiadavka podľa § 13 ods. 2 zákona č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, podľa ktorého ak je právny základ na spracúvanie osobných údajov ustanovený v osobitnom predpise, osobitný zákon musí ustanovovať aj zoznam spracúvaných osobných údajov alebo rozsah spracúvaných osobných údajov.
35.V Čl. II sa za bod 25 vkladá nový bod 26, ktorý znie:
„26. V § 15 ods. 3 písm. b) sa slovo „predpisu.31)“ nahrádza slovami „predpisu,31) ak § 19 ods. 10 neustanovuje inak.“.“.
16
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Novovložený bod nadobúda účinnosť 1. septembra 2023, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Legislatívno-technická úprava na zohľadnenie nového znenia § 19 ods. 10, podľa ktorého materské školy zriadené ústredným orgánom štátnej správy sa nefinancujú podľa zákona č. 597/2003 Z. z.
36.V Čl. II sa za bod 26 vkladá nový bod 27, ktorý znie:
„27. V § 19 ods. 7 druhej vete sa za slovom „zariadenia“ vypúšťa čiarka a slová „ktoré je právnickou osobou“.“.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Novovložený bod nadobúda účinnosť 1. septembra 2023, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Ustanovením sa reaguje na potrebu flexibilnejšieho zriaďovania elokovaných pracovísk, predovšetkým elokovaných pracovísk materských škôl bez právnej subjektivity.
37. V Čl. II sa za bod 27 vkladá nový bod 28, ktorý znie:
„28. V § 21 sa za odsek 13 vkladá nový odsek 14, ktorý znie:
„(14) Ak sa v škole uskutočňuje na základe zmluvy o spolupráci s verejnou vysokou školou pedagogická prax študentov, na vonkajšom označení budovy školy sa môže uviesť, podľa miery spolupráce s verejnou vysokou školou, aj označenie univerzitná cvičná škola, fakultná cvičná škola alebo spolupracujúca cvičná škola.“.
Doterajší odsek 14 sa označuje ako odsek 15.“.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Novovložený bod nadobúda účinnosť 1. septembra 2023, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Pri spolupráci s vysokou školou je opodstatnené, aby sa príslušné školy mohli označovať obdobným spôsobom ako sa označujú fakultné resp. univerzitné nemocnice.
38.V Čl. II sa za bod 28 vkladá nový bod 29, ktorý znie:
„29. V § 38 ods. 5 prvej vete sa za slovo „riaditeľa“ vkladajú slová „súkromnej školy alebo cirkevnej školy“ a za prvú vetu sa vkladá nová druhá veta, ktorá znie: „O odvolaní proti rozhodnutiu riaditeľa základnej školy, ktorej zriaďovateľom je obec, podľa § 5 ods. 3 písm. a) a b) rozhoduje zriaďovateľ.“.“.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
17
Novovložený bod nadobúda účinnosť 1. septembra 2023, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Úpravou sa presúva výkon druhostupňových rozhodnutí voči rozhodnutiam riaditeľov základných škôl o prijatí žiaka alebo o prijatí žiaka prestupom na obec a to aj v prípade, že obec nie je školským úradom.
Účelom úpravy je zefektívnenie rozhodovania v odvolacom konaní, keďže obec pozná miestne podmienky v praxi lepšie, ako regionálny úrad školskej správy.
39.V Čl. II bode 29 § 39hk ods. 1 sa na konci bodka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „to platí, aj ak ide o zverejnenie dôvodov, pre ktoré obec neposkytla plnú výšku finančných prostriedkov na svojom webovom sídle.“.
Úprava súvisiaca s navrhovanou zmenou v § 6 ods. 23.
40.V Čl. II bode 29 § 39hk sa vypúšťa odsek 2.
Reflektuje sa na navrhované vypustenie novelizačných bodov 20 až 22.
41.V čl. III bode 8 § 4e ods. 1 úvodnej vete sa za slovo „opatrení“ vkladajú slová „a na účel poskytovania odborných činností podpornej úrovne prvého stupňa a druhého stupňa v systéme poradenstva a prevencie“.
Je opodstatnené, aby noví zamestnanci, ktorých škola na základe tohto príspevku zamestná, realizovali nie len podporné opatrenia podľa §145a školského zákona, ale v rámci svojej odbornosti aj odborné činnosti podľa §130 a §131 školského zákona. Napríklad, aby psychológ na škole robil aj prevenciu či orientačnú diagnostiku.
42.V čl. III bode 8 § 4e ods. 1 písm. b) sa na konci pripájajú tieto slová: „alebo iného pedagogického zamestnanca na zabezpečenie poskytovania činností podpornej úrovne prvého stupňa v systéme poradenstva a prevencie“.
Je opodstatnené, aby noví zamestnanci, ktorých škola na základe tohto príspevku zamestná, realizovali nie len podporné opatrenia podľa §145a školského zákona, ale v rámci svojej odbornosti aj odborné činnosti podľa §130 a §131 školského zákona. Napríklad, aby
18
psychológ na škole robil aj prevenciu či orientačnú diagnostiku.
43.V čl. III bode 8 § 4e ods. 3 písm. a) a bode 30 § 8c ods. 5 písm. a) sa slová „správe z diagnostického vyšetrenia“ nahrádzajú slovami „príslušnom vyjadrení“.
Úpravy nadväzujúce na navrhované zmeny v § 145b školského zákona.
44.V čl. III bode 9 sa za slovo „opatrení“ vkladajú slová „a na účel poskytovania odborných činností podpornej úrovne prvého stupňa a druhého stupňa v systéme poradenstva a prevencie“.
Úprava nadväzujúca na navrhované zmeny v § 4e ods. 1.
45.V Čl. III sa za bod 31 vkladá nový bod 32, ktorý znie:
„32. V § 9l ods. 1 a 17 sa číslo „2024“ nahrádza číslom „2026“.“.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Novovložený bod nadobúda účinnosť 1. septembra 2023, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Úprava nadväzuje na navrhovanú zmenu v školskom zákone, podľa ktorej sa predlžuje obdobie, počas ktorého je možné plniť povinné predprimárne vzdelávanie aj v zariadení predprimárneho vzdelávania a to do 31. augusta 2026.
Vzhľadom na uvedenú skutočnosť sa predlžuje aj obdobie poskytovania príspevku na výchovu a vzdelávanie pre zariadenia predprimárneho vzdelávania.
46.V Čl. IV bode 1 sa na konci pripájajú tieto slová: „a slová „triede pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami“ sa nahrádzajú slovami „triede pre deti a žiakov so zdravotným znevýhodnením“.“.
Legislatívno-technická úprava.
47.V Čl. IV bode 2 § 10 ods. 4 druhej vete a bode 10 § 90f sa za slovo „školy“ vkladá čiarka a slová „ktorý nezískal vysokoškolské vzdelanie,“.
Legislatívno-technická úprava.
48.V Čl. IV sa za bod 3 vkladajú nové body 4 a 5, ktoré znejú:
„4. V § 11 ods. 1 písm. b) sa na začiatku vkladajú slová „učiteľa materskej školy, ktorý poskytuje výchovu a vzdelávanie deťom, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné, a“.
19
5. V § 11 ods. 1 písm. d) sa za slovo „školy,“ vkladajú slová „ktorý poskytuje výchovu a vzdelávanie deťom, pre ktoré nie je predprimárne vzdelávanie povinné,“.“.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Novovložené body nadobúdajú účinnosť 1. septembra 2029, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Úprava zohľadňuje požiadavku míľnika Plánu obnovy a odolnosti, aby deti v povinnom predprimárnom vzdelávaní boli vzdelávané učiteľmi s najmenej vysokoškolským vzdelaním prvého stupňa.
49.V Čl. IV sa za bod 6 vkladajú nové body 7 a 8, ktoré znejú:
„7. V § 21 ods. 3 písm. g) sa na konci pripájajú tieto slová: „v špecifických vyučovacích predmetoch“.
8. V § 21 ods. 3 sa za písmeno g) vkladá nové písmeno h), ktoré znie:
„h) koordinuje a metodicky usmerňuje činnosť pedagogických asistentov,“.
Doterajšie písmeno h) sa označuje ako písmeno i).“.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Novovložené body nadobúdajú účinnosť 1. septembra 2023, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Úpravou sa sleduje, aby školský špeciálny pedagóg vykonával priamu výchovno-vzdelávaciu činnosť len v predmetoch, ktoré súvisia s jeho profilom ide o predmety, ktorý ako „špeciálne“ bežne používané v štátnych vzdelávacích programoch, resp. v rámcových učebných plánoch.
Zároveň sa reaguje na skutočnosť, že v súčasnosti absentuje v školách metodické usmerňovanie a koordinácia činnosti pedagogických asistentov, pričom na túto činnosť vhodné obsahové zameranie činností školského špeciálneho pedagóga.
50.V Čl. IV sa za bod 6 vkladá nový bod 7, ktorý znie:
„7. V § 24 ods. 2 písm. a) sa za slovo „intervenciu,“ vkladajú slová „terapeutickú intervenciu,“.“.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Novovložený bod nadobúda účinnosť 1. septembra 2023, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Cieľom je uľahčiť prácu psychológov v zariadeniach poradenstva a prevencie tým, že
20
by sa časť terapeutickej intervencie vykonávala už v školách.
Úprava reflektuje na navrhovanú zmenu v školskom zákone (bod 85), ktorou sa terapia doplnila medzi činnosti podpornej úrovne druhého stupňa, ktoré môže vykonávať aj odborný zamestnanec školy.
51.V Čl. IV sa za bod 6 vkladá nový bod 7, ktorý znie:
„7. V § 28 odsek 3 znie:
„(3) Pedagogického asistenta možno zaradiť najvyššie do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou. Zahraničného lektora možno zaradiť najvyššie do kariérového stupňa samostatný pedagogický zamestnanec.“.“.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Novovložený bod nadobúda účinnosť 1. septembra 2023, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Cieľom úpravy je vytvoriť predpoklady na odborný rast pedagogických asistentov tak, aby sa táto pozícia v školách zatraktívnila a eliminovala sa vysoká fluktuácia pedagogických asistentov v školách.
Stabilizácia pozície pedagogického asistenta taktiež prispieť k efektívnej implementácií úpravy poskytovania podporných opatrení v školách a školských zariadeniach.
52.V čl. IV sa za bod 6 vkladá nový bod 7, ktorý znie:
„7. V § 31 ods. 5 písm. a) sa slová „vychovávateľ alebo majster odbornej výchovy“ nahrádzajú slovami „vychovávateľ, majster odbornej výchovy alebo školský špeciálny pedagóg“.“.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Novovložený bod nadobúda účinnosť 1. septembra 2023, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Cieľom je rozšírenie kategórií pedagogických zamestnancov, ktorí môžu byť uvádzajúcimi pedagogickými zamestnancami aj o školského špeciálneho pedagóga.
53.V Čl. IV sa za bod 6 vkladajú nové body 7 až 10, ktoré znejú:
„7. V § 32 písm. b) prvom bode sa na konci vypúšťa slovo „alebo“.
8. V § 32 písm. b) druhom bode sa na konci bodka nahrádza slovom „alebo“.
9. V § 32 sa písmeno b) dopĺňa tretím bodom, ktorý znie:
„3. činnosť pedagogického zamestnanca cvičnej školy alebo cvičného školského zariadenia,25) ak vykonával najmenej päť rokov pracovnú činnosť
21
v príslušnej kategórii a podkategórii pedagogického zamestnanca alebo v príslušnej kategórii odborného zamestnanca.“.
10. V § 33 sa vypúšťa písmeno b).
Doterajšie písmená c) až e) sa označujú ako písmená b) až d).“.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Novovložené body nadobúdajú účinnosť 1. septembra 2023, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Úpravou sa sleduje zabezpečenie potrebného počtu kvalitných „cvičných“ učiteľov a to bez ohľadu na skutočnosť, či majú prvú atestáciu.
Zároveň sa tu ponecháva priestor pre vysoké školy, aby si nastavili kritéria pre „cvičných“ učiteľov.
Podmienka päťročnej praxe je tu splnená aj v prípade, že uchádzač o pozíciu cvičného učiteľa vykonával príslušnú pracovnú činnosť v kategórii odborného zamestnanca ako aj kategórii pedagogického zamestnanca kumulatívne.
54.V Čl. IV sa za bod 6 vkladá nový bod 7, ktorý znie:
„7. § 36 sa dopĺňa odsekom 5, ktorý znie:
„(5) V škole alebo školskom zariadení možno vykonávať na každých 20 detí, žiakov alebo poslucháčov týždenne 1 hodinu špecializovanej činnosti v kariérovej pozícii supervízor, o ktorú sa znižuje základný úväzok, najviac však o 5 hodín.“.“.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Novovložený bod nadobúda účinnosť 1. septembra 2023, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Úpravou sa sleduje optimálne využitie personálnych kapacít supervízorov a súvisiacich finančných nákladov v pomere k počtu detí, žiakov a poslucháčov v škole alebo školskom zariadení.
55.V Čl. IV sa za bod 6 vkladá nový bod 7, ktorý znie:
„7. V § 38 odsek 6 znie:
„(6) Supervízor
a)koordinuje a dohliada na odbornosť a úroveň výkonu pracovnej činnosti v kategóriách a podkategóriách pedagogických zamestnancov alebo v kategóriách odborných zamestnancov a podieľa sa na zvyšovaní profesijných kompetencií pedagogických zamestnancov alebo odborných zamestnancov alebo
22
b)vykonáva riadiacu činnosť na základe poverenia riaditeľom školy alebo riaditeľom školského zariadenia v oblastiach a rozsahu vymedzených v poverení.“.“.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Novovložený bod nadobúda účinnosť 1. septembra 2023, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Úpravou sa dopĺňa výkon kompetencií supervízora v školách aj vo vzťahu k činnosti pedagogických zamestnancov.
Ide aj o zosúladenie s § 36 ods. 1, podľa ktorého špecializované činnosti v kariérovej pozícií supervízor vykonáva aj pedagogický zamestnanec.
Zároveň supervízor bude môcť na základe poverenia riaditeľa školy alebo školského zariadenia vykonávať aj riadiacu činnosť v oblasti vymedzenej týmto poverením.
56. V Čl. IV sa za bod 7 vkladá nový bod 8, ktorý znie:
„8. V § 64 ods. 2 písm. a) treťom bode sa slová „c), d) až“ nahrádzajú slovami „b) až“.“.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Novovložený bod nadobúda účinnosť 1. septembra 2023, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Navrhuje sa príplatok za profesijný rozvoj priznávať aj za úspešné absolvovanie špecializačného vzdelávania na výkon špecializovaných činností v kariérovej pozícií triedny učiteľ.
Uvedenou zmenou sa reflektuje špecifickosť a dôležitosť kariérovej pozície triedneho učiteľa vo výchovno-vzdelávacej činnosti škôl.
57.V Čl. IV sa za bod 8 vkladá nový bod 9, ktorý znie:
„9. V § 82 ods. 4 prvej vete sa za slovo „zamestnancom“ vkladajú slová „alebo s odborným zamestnancom“.“.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Novovložený bod nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Úpravou sa posilní postavenie odborných zamestnancov v pracovnoprávnej oblasti.
Stabilizácia pozície odborného zamestnanca v školách a školských zariadeniach je potrebná z hľadiska toho, že ide o kľúčové kategórie
23
zamestnancov pre efektívnu implementáciu poskytovania podporných opatrení.
Zároveň sa touto úpravou zrovnoprávni postavenie odborných zamestnancov s pedagogickými zamestnancami.
58.V Čl. IV sa za bod 8 vkladá nový bod 9, ktorý znie:
„9. V § 82 ods. 7 prvej vete sa za slovo „riaditeľa,“ vkladá slovo „najneskôr“, v tretej vete sa slová „podľa odseku 4“ nahrádzajú slovami „na dobu určitú najviac na dva roky“ a na konci sa pripája táto veta: „Takýto pracovný pomer možno uzatvoriť aj opakovane.“.“.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Novovložený bod nadobudne účinnosť 1. septembra 2023, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Cieľom doplnenie ustanovenia je nastaviť rovnaké podmienky na získanie odstupného pri ukončení pracovného pomeru po dosiahnutí veku 65 rokov, pre pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov na jednej strane a riaditeľov škôl na strane druhej.
Cieľom je aj vytvoriť podmienky na to, aby na základe potrieb jednotlivých škôl v príslušných vzdelávacích oblastiach, v ktorých je nedostatok pedagógov s požadovanou kvalifikáciou mohli efektívnejšie pôsobiť skúsení pedagogickí zamestnanci a odborní zamestnanci aj po dosiahnutí veku 65 rokov.
59.V čl. V novelizačný bod znie:
„V čl. V sa vypúšťajú slová „čl. I bodu 38 a čl. III bodu 11 § 13 ods. 14 písm. c), ktoré nadobúdajú účinnosť 1. septembra 2023,“ a slová „bodov 77, 79 a 95“ sa nahrádzajú slovami „bodov 38, 77, 79 a 95 a čl. III bodu 11 § 13 ods. 14 písm. c)“.“.
V čl. V sa návrhom zákona navrhuje posun účinnosti čl. I bodu 38 zákona č. 415/2021 Z. z., ktorým sa do zákona č. 245/2008 Z. z. vkladá § 14a upravujúci katalóg výsledkov experimentálneho overovania a inovácií vo výchove a vzdelávaní. V tejto súvislosti je potrebné rovnako posunúť aj účinnosť súvisiaceho čl. III bodu 11 § 13 ods. 14. písm. c), ktorým sa do zákona č. 596/2003 Z. z. vkladá úprava právomoci Štátnej školskej inšpekcie kontrolovať súlad používania katalógu výsledkov experimentálneho overovania a inovácií vo výchove a vzdelávaní s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania.
24