1
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Igor MATOVIČ.
Vzhľadom na výrazne lepšie hospodárenie verejnej správy v roku 2022, dosiahol deficit hospodárenia verejnej správy výšku len cca 2% HDP miesto predpokladaných cca 5% HDP. Lepšie hospodárenie síce na jednej strane znamená, že prišlo k úspore verejných zdrojov viac ako 3 miliardy eur, ale na druhej strane prišlo k neželanému efektu, že platy poslancov či plat prezidentky výrazným spôsobom skokovito vzrastú, keďže vzhľadom na nízky deficit nebude pre ne platiť žiadne zákonné krátenie. Znamená to, že platy poslancov vzrastú o cca 837 eur mesačne na úroveň cca 6651 eur a navyše aj spätne od začiatku roka. V prípade pani prezidentky prísť ku skokovitému nárastu platu o 2568 eur na úroveň 16976 eur mesačne spoločne s paušálnymi náhradami, z ktorých sa navyše neplatia žiadne dane a odvody. Rovnako platí, že aj v prípade platu prezidentky by išlo o spätné zvýšenie platu od začiatku roka.
Tak výrazné skokové navýšenie platov poslancov považujeme v situácii výrazne nižšieho rastu platov obyčajných ľudí za nemorálne. Rovnako je v rozpore s morálkou, že poslanci ako aj pani prezidentka majú mať vyššie platy bez toho, aby sa akýmkoľvek spôsobom o lepšie hospodárenie verejnej správy zaslúžili. Preto obyčajní pracujúci ľudia považujú tak drastické navýšenie platov poslancov v tejto situácii za nesprávne a my sa s ich postojom plne stotožňujeme.
Predkladáme preto návrh zmeny zákona tak, aby nakoniec prišlo de facto k zmrazeniu výšky prostriedkov určených na platy poslancov na úrovni z roku 2022. Keďže spätné zníženie platov od nového roku by bolo retroaktívne a v rozpore s ústavou, navrhujeme, aby sa platy poslancov v druhom polroku znížili o dvojnásobok sumy, o ktorú im v prvom polroku majú byť zvýšené v porovnaní s rokom 2022. Tým dosiahneme priemernú výšku platu poslanca v roku 2023 v priemere na úrovni roku 2022.
Návrh zákona pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie, na služby verejnej správy pre občana, žiadne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, žiadne sociálne vplyvy, žiadne vplyvy na životné prostredie a žiadne vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
2
B. Osobitná časť
K Čl. I
Navrhuje sa tzv. zmrazenie platov vrátane paušálnych náhrad poslancov Národnej rady Slovenskej republiky a prezidentky Slovenskej republiky od 1. júla 2023 do 31. decembra 2023 vo výške určenej v roku 2022.
Zároveň sa navrhuje, aby sa plat a paušálne náhrady vyplácané od 1. júla 2023 do 31. decembra 2023 znížili o sumu, o ktorú sa oproti roku 2022 zvýšil plat a paušálne náhrady vyplatené od 1. januára 2023 do 30. júna 2023.
K Čl. II
Navrhuje účinnosť zákona od 1. júla 2023.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Igor MATOVIČ
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
4
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
5
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.