1
Dôvodová správaNávrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Igor MATOVIČ.
Vzhľadom na výrazne lepšie hospodárenie verejnej správy v roku 2022, dosiahol deficit hospodárenia verejnej správy výšku len cca 2% HDP miesto predpokladaných cca 5% HDP. Lepšie hospodárenie síce na jednej strane znamená, že prišlo k úspore verejných zdrojov viac ako 3 miliardy eur, ale na druhej strane prišlo k neželanému efektu, že platy poslancov či plat prezidentky výrazným spôsobom skokovito vzrastú, keďže vzhľadom na nízky deficit nebude pre ne platiť žiadne zákonné krátenie. Znamená to, že platy poslancov vzrastú o cca 837 eur mesačne na úroveň cca 6651 eur a navyše aj spätne od začiatku roka. V prípade pani prezidentky má prísť ku skokovitému nárastu platu o 2568 eur na úroveň 16976 eur mesačne spoločne s paušálnymi náhradami, z ktorých sa navyše neplatia žiadne dane a odvody. Rovnako platí, že aj v prípade platu prezidentky by išlo o spätné zvýšenie platu od začiatku roka.
Tak výrazné skokové navýšenie platov poslancov považujeme v situácii výrazne nižšieho rastu platov obyčajných ľudí za nemorálne. Rovnako je v rozpore s morálkou, že poslanci ako aj pani prezidentka majú mať vyššie platy bez toho, aby sa akýmkoľvek spôsobom o lepšie hospodárenie verejnej správy zaslúžili. Preto obyčajní pracujúci ľudia považujú tak drastické navýšenie platov poslancov v tejto situácii za nesprávne a my sa s ich postojom plne stotožňujeme.
Predkladáme preto návrh zmeny zákona tak, aby nakoniec prišlo de facto k zmrazeniu výšky prostriedkov určených na platy poslancov na úrovni z roku 2022. Keďže spätné zníženie platov od nového roku by bolo retroaktívne a v rozpore s ústavou, navrhujeme, aby sa platy poslancov v druhom polroku znížili o dvojnásobok sumy, o ktorú im v prvom polroku majú byť zvýšené v porovnaní s rokom 2022. Tým dosiahneme priemernú výšku platu poslanca v roku 2023 v priemere na úrovni roku 2022.
Návrh zákona má pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie, na služby verejnej správy pre občana, žiadne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, žiadne sociálne vplyvy, žiadne vplyvy na životné prostredie a žiadne vplyvy na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
2
K Čl. I
Navrhuje sa tzv. zmrazenie platov vrátane paušálnych náhrad poslancov Národnej rady Slovenskej republiky a prezidentky Slovenskej republiky od 1. júla 2023 do 31. decembra 2023 vo výške určenej v roku 2022.
Zároveň sa navrhuje, aby sa plat a paušálne náhrady vyplácané od 1. júla 2023 do 31. decembra 2023 znížili o sumu, o ktorú sa oproti roku 2022 zvýšil plat a paušálne náhrady vyplatené od 1. januára 2023 do 30. júna 2023.
K Čl. II
Navrhuje účinnosť zákona od 1. júla 2023.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Igor MATOVIČ
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
4
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
5
A.3. PoznámkyA.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.