NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VIII. volebné obdobie
___________________________________________
Číslo: CRD-502/2023
1462a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona o žalobách na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1462) v druhom čítaní
___________________________________________________________________________
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona o žalobách na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1462) podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
2
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 2058 z 15. marca 2023 pridelila vládny návrh zákona o žalobách na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1462) na prerokovanie výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti.
Určila zároveň Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie vládneho návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).
III.
Vládny návrh zákona o žalobách na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1462) prerokovali výbory a odporúčali ho schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 730 z 27. apríla 2023 a
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uznesením č. 429 z 27. apríla 2023.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených v III. bode tejto spoločnej správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
3
1. V čl. I v § 3 písmene f) sa na konci pripájajú slová, ktoré znejú: „alebo orgánom podľa písm. e) bodu 2“.
Uvedenou právnou úpravou sa dosiahne zosúladenie definície vnútroštátnej žaloby so ostatnými ustanoveniami návrhu zákona, v zmysle ktorých môže vnútroštátnu žalobu, ktorou sa iniciuje konanie o abstraktnej kontrole podať okrem oprávnenej osoby aj orgán dohľadu (napr. NBS, SOI a pod.) alebo samoregulačný orgán podľa osobitného predpisu (zriadený podľa 128 zákona č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách). Navrhovaná úprava je v súlade so smernicou Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/1828 z 25. novembra 2020 o žalobách v zastúpení na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov a o zrušení smernice 2009/22/ES, ktorá je predloženým vládnym návrhom zákona transponovaná do právneho poriadku SR.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.V čl. I v § 6 ods. 1 sa za slovo „hospodárstva“ vkladajú slová „rozhodne o zápise a“.
Znenie odseku 1 sa zosúlaďuje s odsekom 5.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.V čl. I v § 8 ods. 2 sa za slovo „vyčiarkne“ vkladajú slová „na podnet iného členského štátu, Európskej komisie alebo aj bez návrhu“.
Uvedenou právnou úpravou sa reaguje na požiadavku smernice (čl. 4 ods. 5), aby bola zachovaná možnosť Európskej komisie alebo iného členského štátu vysloviť pochybnosti o tom, či oprávnená osoba spĺňa kritéria a aby sa následne začalo konanie, v ktorom sa preskúmajú tieto pochybnosti.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.V čl. I v § 8 sa vypúšťa odsek 3. Nasledujúce odseky sa primerane prečíslujú.
Vzhľadom na zmenu právnej úpravy v § 8 odseku 2 (uvádzacia veta) sa odsek 3 stáva nadbytočným.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4
5.V čl. I v § 8 odsek 4 znie:
„(4) Ministerstvo hospodárstva v rozhodnutí o vyčiarknutí uvedie dátum vyčiarknutia oprávnenej osoby zo zoznamu oprávnených osôb; rozhodnutie o vyčiarknutí ministerstvo hospodárstva zverejní na svojom webovom sídle. Ak oprávnená osoba vedie na súde konanie na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov, ministerstvo hospodárstva rozhodnutie o vyčiarknutí oznámi súdu, pričom súd preruší konanie a bezodkladne vyzve iné oprávnené osoby, aby v konaní pokračovali. Ak prejaví záujem o pokračovanie v konaní viac oprávnených osôb súd vyberie tú, ktorá sa ako prvá v poradí prihlási, alebo tú, ktorá na základe všetkých okolností prípadu najlepšie predpoklady pokračovať v konaní ako nástupnícka oprávnená osoba. Ak takto určená oprávnená osoba vstúpi do konania namiesto oprávnenej osoby, ktorá bola vyčiarknutá zo zoznamu oprávnených osôb, oznámi bezodkladne prihláseným spotrebiteľom, že v konaní pokračuje ako nástupca po vyčiarknutej oprávnenej osobe. Vyčiarknutá oprávnená osoba je povinná poskytnúť potrebnú súčinnosť nástupníckej oprávnenej osobe. Ak žiadna z oprávnených osôb neprejaví záujem pokračovať v konaní do šiestich mesiacov od doručenia výzvy súdu podľa druhej vety, súd konanie zastaví.“.
Uvedenou právnou úpravou sa sleduje poskytnutie väčšieho časového priestoru na umožnenie, aby sa mohlo v začatom konaní pokračovať po vyčiarknutí pôvodnej oprávnenej osoby, a to najmä s prihliadnutím na administratívnu náročnosť takéhoto typu konania. Pri vyčiarknutí oprávnenej osoby súd preruší konanie, pričom ak do 6 mesiacov nebude k dispozícii nová oprávnená osoba, konanie sa zastaví.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6.V čl. I § 10 ods. 3 sa v druhej vete slová „Súd skúma len na námietku žalovaného obchodníka“ nahrádzajú slovami „Súd skúma splnenie podmienok podľa § 6 ods. 1 len na námietku žalovaného obchodníka“.
Legislatívno-technická úprava v kontexte prvej vety daného ustanovenia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.V čl. I § 11 ods. 2 sa v úvodnej vete slovo „alebo“ nahrádza slovom „a“ a slovo „zasiela“ sa nahrádza slovom „zasielajú“.
Nahradením spojky „alebo“ za spojku „a“ sa dosiahne, že každý subjekt bude povinný zasielať predmetnú informáciu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5
8.V čl. I v § 11 ods. 7 sa slová „môže jej súd priznať“ nahrádzajú slovami „súd jej prizná“.
Uvedenou právnou úpravou sa dosiahne súlad so smernicou (čl. 13 ods. 5).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9.V čl. I v § 12 ods. 5 sa v písmenách b) a c) za slovom „sporu“ vkladá čiarka a slová „ktorej uložil povinnosť podľa prvej vety,“.
Uvedenou právnou úpravou sa dosiahne, aby následky nečinnosti tretej osoby nemohli byť pričítané v neprospech strany sporu spôsobmi.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10.V čl. I v § 16 ods. 3 písm. a) sa slová „bankové spojenie spotrebiteľa“ nahrádzajú slovami „číslo bankového účtu spotrebiteľa, ak ho má zriadený“.
Navrhovanou právnou úpravou sa sleduje odstránenie diskriminácie pre tie osoby, ktoré nemajú zriadený účet v banke. Nie všetci spotrebitelia musia mať nevyhnutne zriadený bankový účet. V prípade, ak spotrebiteľ nebude mať účet v banke, plnenie sa mu bude uhrádzať inou formou (napr. šekom na výplatu na pošte a pod.).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11.V čl. I § 17 ods. 5 sa slová „počet prihlásených spotrebiteľov“ nahrádzajú slovami „uvedie počet prihlásených spotrebiteľov“.
V kontexte ustanovenia súd neurčuje v rozhodnutí počet prihlásených veriteľov ani určeného notára, nakoľko tieto skutočnosti známe pred vydaním rozhodnutia, tým pádom ich môže v rozhodnutí len „uviesť“.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6
12.V čl. I § 17 ods. 6 sa slovo „notárovi“ nahrádza slovami „určenému notárovi“.
Rešpektovanie legislatívnej skratky zavedenej v § 15 ods. 2.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
13.V čl. I § 20 ods. 5 sa slová „nie dotknuté ďalšie prostriedky nápravy, ktoré môže prihlásený spotrebiteľ uplatniť, a ktoré nie predmetom“ nahrádzajú slovami „nie dotknuté žiadne ďalšie prostriedky nápravy, ktoré prihláseným spotrebiteľom k dispozícii, a ktoré nie sú predmetom“.
Zjednotenie terminológie s § 17 ods. 13.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
14.V čl. I § 21 sa slová pre strany konania a pre dotknutých spotrebiteľov, ktorí boli prihlásení v konaní o vydanie nápravného opatrenia“ nahrádzajú slovami „pre oprávnenú osobu, obchodníka a prihlásených spotrebiteľov“.
Zjednotenie terminológie s § 20 ods. 4.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
15.V čl. I v § 23 ods. 2 druhá veta znie: „Súčasťou žaloby je písomný záznam o uskutočnení konzultácie podľa odseku 3 alebo vyhlásenie o dôvodoch, prečo sa konzultácia neuskutočnila.“.
Navrhovanou právnou úpravou sa upravia všetky potencionálne situácie v prípade, ak vyzve oprávnená osoba obchodníka na konzultáciu. Nedá sa totiž úplne vo všetkých prípadoch predpokladať, že konzultácia vždy prebehne, pričom záznam o nej bol podľa predloženého návrhu zákona obligatórnou náležitosťou žaloby. Preto je potrebné vyriešiť aj situácie, kedy sa konzultácia neuskutoční, pričom v takom prípade oprávnená osoba uvedie dôvody, prečo sa tak stalo.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
16.V čl. I v § 27 odsek 4 znie:
7
„(4) Ak tento zákon neustanovuje inak, na konanie o žalobe na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov sa vzťahuje Civilný sporový poriadok.“.
Z dôvodu právnej istoty sa navrhuje nahradiť pôvodný zámer primeranej aplikácie CSP na jeho priamu aplikáciu s odklonmi, ktoré predpokladá návrh zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
17.V čl. I v § 28 ods. 2 sa za slová „nemožno uplatniť“ vkladajú slová „v konaní o vydanie nápravného opatrenia“.
Navrhovanou právnou úpravou sa sleduje dosiahnuť stav, aby bolo možné žalovať v období troch rokov spätne len porušenia, ktorých následkom bola konkrétna ujma konkrétnym spotrebiteľom. Takýto zásah nebude možný v prípade tzv. formulárových zmlúv, a teda v prípade abstraktnej kontroly. Ide o to nestretať obchodníkov za staré zmluvné podmienky, ktoré medzičasom mohli byť zmenené.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
18.V čl. II sa za bod 1 vkladá nový bod 2, ktorý znie:
„2. V § 40 sa slová „na námietku žalovaného uplatnenú najneskôr pri prvom procesnom úkone, ktorý mu patrí“ nahrádzajú slovami „do otvorenia pojednávania alebo predbežného prejednania sporu“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Bod 2 nadobudne účinnosť dňom vyhlásenia, čo sa zohľadní v ustanovení o účinnosti.
Navrhuje sa umožniť súdu skúmať kauzálnu príslušnosť v obchodných sporoch aj z úradnej moci, ale len do začatia pojednávania, resp. predbežného prejednania sporu, čo podporu myšlienku špecializácie súdov.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
19.V čl. IV sa vkladajú nové body 1 až 3, ktoré znejú:
„1. V § 19 ods. 2 písm. g) sa vypúšťa druhý bod.
8
Doterajší tretí bod sa označuje ako druhý bod.
Vypustenie sa navrhuje v nadväznosti na zrušenie smernice 2009/22/ES a jej nahradenie smernicou (EÚ) 2020/1828, ktorá bude do vnútroštátneho práva transponovaná prostredníctvom predloženého vládneho návrhu zákona. Vedenie zoznamu oprávnených osôb a oznamovanie oprávnených osôb zapísaných v zozname Európskej komisii je upravené v čl. I predloženého vládneho návrhu zákona.
2. V § 25 odsek 1 znie:
„(1) Združenie môže podať návrh na vydanie predbežného opatrenia podľa § 21 ods. 1 orgánu dozoru alebo na základe plnomocenstva zastupovať spotrebiteľa v konaní pred orgánmi verejnej moci.“.
Úpravy nadväzujú na zrušenie smernice 2009/22/ES a jej nahradenie smernicou (EÚ) 2020/1828, ktorá bude do vnútroštátneho práva transponovaná prostredníctvom predloženého vládneho návrhu zákona. Podmienky na zápis do zoznamu oprávnených osôb, podávanie žiadostí na zápis do zoznamu a vedenie tohto zoznamu je upravené v čl. I predloženého vládneho návrhu zákona.
3. V § 25 sa vypúšťajú odseky 2 až 4.
Doterajšie odseky 5 a 6 sa označujú ako odseky 2 a 3.“.
Doterajší text čl. IV sa označuje ako bod 4.
Úpravy nadväzujú na zrušenie smernice 2009/22/ES a jej nahradenie smernicou (EÚ) 2020/1828, ktorá bude do vnútroštátneho práva transponovaná prostredníctvom predloženého vládneho návrhu zákona. Podmienky na zápis do zoznamu oprávnených osôb, podávanie žiadostí na zápis do zoznamu a vedenie tohto zoznamu je upravené v čl. I predloženého vládneho návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
20.V čl. V sa vkladá nový bod 1, ktorý znie:
„1. Poznámka pod čiarou k odkazu 28 znie:
28) Zákon č. 250/2007 Z. z. v znení neskorších predpisov.
Zákon č. .../2023 Z. z. o žalobách na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov a o
zmene a doplnení niektorých zákonov.“.“.
Doterajší text čl. V sa označuje ako bod 2.
9
Doplnenie poznámky pod čiarou k odkazu 28 sa navrhuje v nadväznosti na zrušenie smernice 2009/22/ES a jej nahradenie smernicou (EÚ) 2020/1828, ktorá bude do vnútroštátneho práva transponovaná prostredníctvom predloženého vládneho návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
21.V čl. VI sa vkladá nový bod 1, ktorý znie:
„1. Poznámka pod čiarou k odkazu 2 znie:
2) Občiansky zákonník.
Zákon č. 250/2007 Z. z. v znení neskorších predpisov.
Zákon č. .../2023 Z. z. o žalobách na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov a o
zmene a doplnení niektorých zákonov.“.“.
Doterajší text čl. VI sa označuje ako bod 2.
Doplnenie poznámky pod čiarou k odkazu 2 sa navrhuje v nadväznosti na zrušenie smernice 2009/22/ES a jej nahradenie smernicou (EÚ) 2020/1828, ktorá bude do vnútroštátneho práva transponovaná prostredníctvom predloženého vládneho návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
22.V čl. VII sa slová „V § 1 sa za prvú vetu vkladá nová druhá veta, ktorá znie:“ nahrádzajú slovami „§ 1 sa dopĺňa vetou, ktorá znie:“.
Úprava legislatívnej techniky.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
23.V čl. VIII sa vypúšťajú slová „1. júna 2023, okrem čl. I § 1 4 a § 9 29 a čl. II čl. VII, ktoré nadobúdajú účinnosť“.
Vzhľadom na priebeh legislatívneho procesu, potreby dodržania ústavnej 15 dňovej lehoty pre prezidentku Slovenskej republiky na podpísanie zákona a primeranej lehoty na zverejnenie zákona v Zbierke zákonov Slovenskej republiky, ako aj zabezpečenia dostatočnej legisvakančnej lehoty pre adresátov právnej normy
10
a dodržania transpozičnej lehoty sa primerane upravuje navrhovaná účinnosť zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o všetkých uvedených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch (body 1 až 23) spoločne, s odporúčaním schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona o žalobách na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1462) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný vládny návrh zákona schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona o žalobách na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v druhom čítaní (tlač 1462a) bola schválená uznesením Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky č. 749 z 2. mája 2023.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločnú spravodajkyňu Máriu Kolíkovú, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky informovala o výsledku rokovania výborov a pri rokovaní o predmetnom vládnom návrhu zákona predkladala návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Milan Vetrák v. r.
predseda Ústavnoprávneho výboru
Národnej rady Slovenskej republiky
Bratislava 2. mája 2023