NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
________________________________________________________________
VIII. volebné obdobie
Číslo: CRD-530/2023
1498a
S p r á v a
Výborov Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj o prerokovaní návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Miloša SVRČEKA, Jaroslava KARAHUTU a Jozefa LUKÁČA na vydanie zákona o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy (tlač 1498) v druhom čítaní
___________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ako gestorský výbor k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Miloša SVRČEKA, Jaroslava KARAHUTU a Jozefa LUKÁČA na vydanie zákona o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy (tlač 1498) v druhom čítaní podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky na základe uznesenia č. 2129 z 22. marca 2023 pridelila návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Miloša SVRČEKA, Jaroslava KARAHUTU a Jozefa LUKÁČA na vydanie zákona o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy (tlač 1498) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výbru Národnej rady Slovenskej republiky
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj;
2
Výbor prerokoval predmetný návrh zákona v opakovanom druhom čítaní a v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona podľa § 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
III.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol návrh zákona pridelený zaujali k nemu nasledovné stanoviská:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 723 z 26. apríla 2023 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi;
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 224 z 25. apríla 2023 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie o návrhu nerokoval, pretože podľa § 52 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov nebol uznášaniaschopný. Z celkového počtu 15 členov výboru boli prítomní 6 členovia.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III. tejto správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I, 6. bode sa za slová „§ 3d“ vkladajú slová „ods. 8“.
Pozmeňujúci návrh legislatívno-technickej povahy konkretizuje označenie ustanovenia, v rámci ktorého sa navrhovaná zmena vykonať.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.V čl. I (cestný zákon) bod 7 sa slovo „úradu“ nahrádza slovami „Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky“.
3
Legislatívno-technická úprava.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.V čl. I (cestný zákon) bod 9 znie:
„9. V § 11 ods. 1 sa slová „územného rozhodnutia“ nahrádzajú slovami „rozhodnutia o
povolení stavby“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 3f znie:
3f) § 40 ods. 2 zákona č. 200/2022 Z. z.“.
Legislatívno-technická úprava vyvolaná potrebou definovať vznik ochranného pásma novobudovanej alebo rekonštruovanej diaľnice, cesty a miestnej cesty v súlade so zmenou v pojmoch podľa novej stavebnej legislatívy.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.V čl. I (cestný zákon) bod 10 sa slová „orgán životného prostredia5)“ nahrádzajú slovami „príslušný stavebný úrad“ a slová „zákaze výstavby alebo obmedzení výstavby“ sa nahrádzajú slovami „povolení stavby“.
V pôvodnom znení cestného zákona sa uvádza výraz „orgán životného prostredia“ ktorý vydáva rozhodnutie o umiestnení stavby“. Toto znenie bolo v cestnom zákone uvedené z dôvodu, že v tom čase rozhodnutia o umiestnení stavby vydávali orgány životného prostredia a myslelo sa tým, že vydaním rozhodnutia o umiestnení stavby pozemnej komunikácie je územie rezervované pre stavbu pozemnej komunikácie a nesmú sa tam realizovať stavebné práce. Podľa novej legislatívy výsledkom konania o stavebnom zámere je rozhodnutie o povolení stavby, po vydaní takéhoto rozhodnutia by malo byť územie chránené a určené pre stavbu pozemnej komunikácie.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.V čl. I, 10. bode, § 12 sa slová „nesmú stavať a“ nahrádzajú slovami „nesmie stavať ani“.
Pozmeňujúci návrh gramatickou úpravou precizuje vyjadrenie zákazu výstavby na území plánovanej výstavby diaľnice.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4
6.V čl. I (cestný zákon) bod 11 znie:
„11. V § 16 ods. 1 sa slová „stavebné povolenie, ktoré vydáva špeciálny stavebný úrad
(§ 3a)“ nahrádzajú slovami „overenie projektu stavby“.
Legislatívno-technická úprava vyvolaná zmenou v pojmoch podľa novej stavebnej legislatívy. Podľa § 41 zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe je možné stavbu realizovať po overení projektu stavby, ktorému predchádza konanie o stavebnom zámere, ktorého výsledkom je rozhodnutie o povolení stavby. Rozhodnutie o povolení stavby ešte neoprávňuje realizovať stavbu.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.V čl. I (cestný zákon) bod 14 znie:
„14. V § 18 ods. 13 sa slová „po nadobudnutí právoplatnosti kolaudačného rozhodnutia“ nahrádzajú slovami „po vydaní kolaudačného osvedčenia stavby“.“.
Legislatívno-technická úprava vyvolaná zmenou v pojmoch podľa novej stavebnej legislatívy.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8.V čl. I (cestný zákon) bod 19 znie:
„19. Za § 24k sa vkladá § 24l, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 24l
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. apríla 2024
(1)Pôsobnosť špeciálneho stavebného úradu podľa predpisu účinného do 31. marca 2024 prechádza od 1. apríla 2024 na stavebný úrad v rozsahu podľa všeobecného predpisu o výstavbe.
(2)Majetok štátu, pohľadávky a záväzky, ktoré malo v správe ministerstvo na účely výkonu pôsobnosti špeciálneho stavebného úradu pre diaľnice, a Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky na účely výkonu pôsobnosti špeciálneho stavebného úradu okresným úradom v sídle kraja a okresným úradom pre cesty I., II. a III. triedy k 31. marcu 2024, prechádzajú do správy Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky.
(3)Práva a povinnosti vyplývajúce zo štátnozamestnaneckých vzťahov, z pracovnoprávnych vzťahov a z iných právnych vzťahov štátnych zamestnancov a zamestnancov, ktorí plnili úlohy súvisiace s výkonom pôsobnosti špeciálneho stavebného úradu pre diaľnice a špeciálneho stavebného úradu pre cesty I., II. a III. triedy, prechádzajú z ministerstva a z Ministerstva vnútra Slovenskej republiky k 1. aprílu 2024 na Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky.
(4)Nároky štátnych zamestnancov a zamestnancov vyplývajúce z prechodu práv a povinností podľa odseku 3 uspokojí Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky.
5
(5)Konania špeciálneho stavebného úradu, ktoré do 31. marca 2024 začali a ktoré neboli právoplatne skončené pred 1. aprílom 2024, dokončí stavebný úrad podľa všeobecného predpisu o výstavbe. Právne účinky úkonov, ktoré v konaní podľa prvej vety nastali pred 1. aprílom 2024, zostávajú zachované.“.
V nadväznosti na zrušenie špeciálnych stavebných úradov je potrebné v prechodnom ustanovení upraviť prechod práv nielen pokiaľ ide o ministerstvo dopravy, ale aj vo vzťahu k okresným úradom (teda ministerstvu vnútra).
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9.V čl. II (banský zákon) bod 4 v poznámke pod čiarou k odkazu 14 sa slová „Zákon č. 200/2022 Z. z.“ nahrádzajú slovami „Zákon č. 201/2022 Z. z.“.
Legislatívno-technická úprava.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10.V čl. III sa vypúšťa 4. bod.
Doterajšie body 5 a 6 sa primerane prečíslujú.
V súvislosti s touto zmenou sa v doterajšom 6. bode na konci pripája táto veta:
„Poznámka pod čiarou k odkazu 18o sa vypúšťa.“.
Pozmeňujúci návrh legislatívno-technickej povahy vypúšťa nadbytočný bod, nakoľko odkaz na citovanú poznámku pod čiarou je uvedený len v § 41a ods. 2 a jeho zmena je riešená 6. bodom.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11.V čl. IV (zákon o obecnom zriadení) bod 1 znie:
„1. V § 2c ods. 3 sa na konci pripája táto veta: „Stavebný úrad sprístupní prostredníctvom informačného systému územného plánovania a výstavby obci kolaudačné osvedčenie týkajúce sa stavby v jej katastrálnom území bezodkladne po nadobudnutí jeho právoplatnosti.“.“.
Navrhuje sa vypustiť navrhované znenie spočívajúce v určovaní súpisných a orientačných čísiel bez návrhu a ponechať v súčasnosti platné znenie § 2c ods. 3 (na žiadosť osoby). K žiadosti viazané viaceré povinnosti a náležitosti, napr. zameranie adresného bodu, preukázanie práva k pozemku, informácia o
6
číslach podlaží a bytov v budove a pod., ktoré obec nemá možnosť zistiť, resp. zisťovala by iba s problémami. V súčasnosti si zameranie adresného bodu financuje žiadateľ, v prípade prenosu povinnosti na obec konať ex offo jej tým vznikajú finančné náklady (okrem uvedených problémov ako získať všetky relevantné dáta k zápisu údajov do registra). Súčasne by bolo nevyhnutné riešiť aj ďalšie „opatrenia“ nevyhnutné k plneniu týchto úloh napr. umožnenie vstupu na cudzí pozemok za účelom zamerania adresného bodu.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
12.V čl. IV (zákon o obecnom zriadení) sa za bod 3 vkladá nový bod 4, ktorý znie:
„4. § 4 sa dopĺňa odsekom 6, ktorý znie:
„(6) Obec môže pri výkone samosprávy podľa odseku 2 písm. k) postupovať aj tak, že sa v súvislosti s investičnou činnosťou v obci s investorom písomne dohodne, že súčasťou takejto investičnej činnosti bude aj iná činnosť vykonaná celkom alebo v časti na účet investora a v prospech obce a výsledok takejto inej činnosti bude bezodplatne prevedený na obec. V rozsahu, v akom obec postupuje podľa prvej vety ide o činnosť obce pri výkone samosprávy obce. Ak je inou činnosťou podľa prvej vety zhotovenie stavby,
a)stavba musí byť umiestnená v katastrálnom území alebo v jej jednotlivej časti, v ktorej sa vykonáva investičná činnosť, a musí byť určená na niektorý z účelov, na ktorý možno použiť výnos z miestneho poplatku za rozvoj, a
b)obec je dotknutým orgánom podľa všeobecného predpisu o výstavbe v rozsahu vydávania záväzného stanoviska k súladu dohody podľa prvej vety v časti zhotovenia stavby s návrhom stavebného zámeru.“.“.
Ostatné novelizačné body čl. IV sa primerane prečíslujú.
V reakcii na existujúcu prax sa navrhuje formalizovať právny titul na uzatváranie bezodplatných zmlúv obcou, ktorých predmetom je (aj) zhotovenie stavby bezodplatne v prospech obce investorom. V rozsahu dohodnutej stavby následne vzniká obci možnosť vydávať záväzné stanovisko v konaní o stavebnom zámere. Týmto spôsobom bude obec a investor môcť dohodnúť napríklad úpravy a stavby nadväzujúce na plánovanú investičnú činnosť.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
13.V čl. V (zákon o hlavnom meste) bod 5 znie:
„5. V § 7a sa odsek 2 dopĺňa písmenom j), ktoré znie:
„j) vydávať záväzné stanovisko o súlade stavebného zámeru so záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie, ak ide o jednoduché stavby a o stavby v lokalitách, kde tak určí štatút.“.“.
7
Navrhuje sa rozšíriť možnosť mestskej časti vydávať záväzné stanoviská o súlade stavebného zámeru s územnoplánovacou dokumentáciou a toto rozšírenie realizovať cez štatút hlavného mesta. Mestské zastupiteľstvo tak bude môcť úpravou štatútu určiť lokality, v ktorých sa k stavbe vyjadruje mestská časť, aj ak nejde o jednoduchú stavbu.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
14.V čl. V (zákon o hlavnom meste) bod 7 v § 7c ods. 2 písm. a) sa za slovo „vedených“ vkladajú slová „v informačných systémoch spravovaných“.
Povinnosť mestských častí k poskytovaniu akýchkoľvek údajov z konkrétne nešpecifikovaných evidencií považujeme za nedostatočne upravenú, obzvlášť, ak by mali byť poskytované osobné údaje fyzických osôb. Ak evidencie vedené na základe osobitných predpisov, tieto spravidla obsahujú aj ustanovenia týkajúce sa možnosti a rozsahu poskytovania údajov z nich. V podmienkach MV SR môže byť dotknutou evidencia fyzických osôb, ktorú vedú obce, avšak prostredníctvom informačného systému v správe MV SR.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
15.V čl. V (zákon o hlavnom meste) bod 8 v § 7d ods. 4 sa slová „15 dní“ nahrádzajú slovami „30 dní“.
V nadväznosti na úpravu vydávania záväzného stanoviska mestskou časťou sa navrhuje aj primerané predĺženie lehoty na vyjadrenie mestskej časti k stanovisku vydávanému hlavným mestom.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
16.V čl. V (zákon o hlavnom meste) bod 8 sa § 7d dopĺňa odsekom 6, ktorý znie:
„(6) Mestské zastupiteľstvo môže so súhlasom príslušnej mestskej časti v štatúte určiť lokality, kde záväzné stanovisko o súlade stavebného zámeru so záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie, aj ak ide o iné než jednoduché stavby, vydáva mestská časť a postupuje sa podľa odseku 3 a § 7a ods. 2 písm. j).“.
Navrhuje sa rozšíriť možnosť mestskej časti vydávať záväzné stanoviská o súlade stavebného zámeru s územnoplánovacou dokumentáciou a toto rozšírenie realizovať cez štatút hlavného
8
mesta. Mestské zastupiteľstvo tak bude môcť úpravou štatútu určiť lokality, v ktorých sa k stavbe vyjadruje mestská časť, aj ak nejde o jednoduchú stavbu.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
17.V čl. V (zákon o hlavnom meste) bod 11 v § 25a ods. 4 sa na konci pripája táto veta: „Na štatistické údaje a štatistické informácie, prístup k nim a ich poskytovanie sa použijú ustanovenia všeobecného predpisu o štátnej štatistike.“.
V poznámke pod čiarou k odkazu 10 sa vypúšťa citácia „§ 31 zákona č. 540/2001 Z. z. o štátnej štatistike v znení neskorších predpisov,“.
Navrhuje sa explicitne vyjadriť, že pokiaľ ide o štatistické údaje a štatistické informácie, režim tohto zákona sa nepoužije a postupuje sa výlučne podľa predpisov o štátnej štatistike.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
18.Doterajší text čl. VI (o meste Košice) sa označuje ako bod 1 a dopĺňa sa bodom 2, ktorý znie:
„2. Za § 20 sa vkladá § 20a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 20a
Spolupráca mesta a mestských častí
(1)Mesto a mestské časti si vzájomne poskytujú údaje potrebné pre riadny a efektívny výkon ich úloh. Údaje sa poskytujú bezodplatne, elektronickými prostriedkami, v strojovo spracovateľnej podobe a automatizovaným spôsobom, ak je to možné. Spolu s údajmi sa poskytujú aj metaúdaje k poskytovaným údajom.
(2)Mestské časti sú povinné mestu poskytovať aj údaje
a)z evidencií vedených v informačných systémoch spravovaných mestskou časťou,
b)z kolaudačných rozhodnutí, ktoré boli vydané stavebným úradom v danom období,
c)z inventarizácie majetku mesta v správe mestskej časti, ak takáto inventarizácia bola vykonaná,
d)o kapacite materských škôl v zriaďovacej pôsobnosti mestských častí spolu s údajmi o demografickej štruktúre detí v materských školách.
(3)Mesto a mestská časť upravia písomnou zmluvou konkrétne podmienky technického zabezpečenia poskytovania údajov, štruktúru a rozsah údajov a metaúdajov vrátane metodiky zostavenia údajov a ostatné podrobnosti o spôsobe plnenia povinnosti poskytovať údaje; neuzavretie alebo zánik zmluvy nie je dôvodom na odklad alebo nesplnenie povinnosti podľa odsekov 1 a 2.
(4)Mesto a mestské časti môžu použiť a spracúvať údaje, ktoré si poskytli, len na účely plnenia svojich úloh.
(5)Mesto a mestské časti zverejňujú údaje zo svojej činnosti v štandardoch pre otvorené údaje a ich poskytovanie.6d)
Poznámka pod čiarou k odkazu 6d znie:
9
6d) § 24 zákona č. 95/2019 Z. z. o informačných technológiách vo verejnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
§ 39 a 40 vyhlášky č. 78/2020 Z. z. o štandardoch pre informačné technológie verejnej správy v znení neskorších predpisov.“.“.
Čl. VI bod 2 nadobúda účinnosť 1. septembra 2023, čo sa primerane premietne do ustanovenia o účinnosti návrhu zákona.
Navrhuje sa doplniť do zákona o meste Košice totožné ustanovenie o spolupráci mesta a mestských častí, aké sa dopĺňa do zákona o hlavnom meste, keďže táto oblasť je (aj vo veciach územného plánovania a výstavby) dôležitou pre riadny výkon úloh tak mesta, ako aj mestských častí.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
19.V čl. VII (zákon č. 229/1991 Zb.) bod 3 znie:
„3. V § 22b ods. 1 sa slovo „stavba23r)“ nahrádza slovami „inžinierska stavba23r)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 23r znie:
23r) § 2 ods. 9 zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.“.“.
Na definovanie investičnej lesnej cesty je potrebné použiť z novej stavebnej legislatívy osobitný pojem „inžinierska stavba“, ktorý zahŕňa investičnú lesnú stavbu.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
20.V čl. VIII (zákon č. 330/1991 Zb.) bod 1 znie:
„1. V § 8d odsek 2 znie:
„(2) Budúci účel využitia pozemkov v navrhovanom obvode projektu pozemkových úprav musí byť v súlade s platným územným plánom obce.6af) Ak sa navrhovaný obvod projektu pozemkových úprav nachádza na území obce, ktorá nemá a nie je povinná mať územný plán obce do dátumu podľa osobitného predpisu,6afa) budúci účel využitia pozemkov v navrhovanom obvode projektu pozemkových úprav musí byť odsúhlasený uznesením obecného zastupiteľstva a žiadateľ je povinný predložiť súhlas dotknutého orgánu podľa osobitného predpisu.6ac)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 6af znie:
6af) § 22 zákona č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní.“.“.
Navrhovaná úprava by znemožnila vykonávať pozemkové úpravy v obciach, ktoré by nemali platný územný plán. Všetky obce musia mať obstaraný a schválený územný plán do 31. marca 2032. Je preto potrebné ponechať platné znenie odseku 2 len s doplnením odkazu na ustanovenia nového zákona o územnom plánovaní
10
týkajúce sa územného plánu obce a zároveň jasne formulovať povinnosť obce doložiť súhlas orgánu ochrany poľnohospodárskej pôdy a orgánu štátnej správy lesného hospodárstva.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
21.V čl. VIII (zákon č. 330/1991 Zb.) sa vypúšťa bod 2.
Ostatné novelizačné body v čl. VIII sa primerane prečíslujú.
Navrhujeme vypustiť novelizačný bod 2 z dôvodu, že § 8g ods. 2 bol zosúladený s novou stavebnou legislatívou zákonom č. 257/2022 Z. z.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
22.V čl. VIII (zákon č. 330/1991 Zb.) sa za bod 6 vkladá nový bod 7, ktorý znie:
„7. V § 9 ods. 10 sa vypúšťa písmeno c).
Poznámka pod čiarou k odkazu 6f sa vypúšťa.“.
Ostatné novelizačné body v čl. VIII sa primerane prečíslujú.
Územné rozhodnutie o umiestnení stavby a územné rozhodnutie o využívaní územia v novej stavebnej legislatíve nie a nenahrádza ich „vytýčenie priestorovej polohy stavby“ a „regulatív funkčného využívania územia“.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
23.V čl. VIII (zákon č. 330/1991 Zb.) bod 7 znie:
„7. V § 10 ods. 7 sa vypúšťajú slová „rozhodnutie o umiestnení stavby6h)“ a slová „rozhodnutie o využívaní územia6i) vypracované v súlade so záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie,“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 6h a 6i sa vypúšťajú.“.
Územné rozhodnutie o umiestnení stavby a územné rozhodnutie o využívaní územia v novej stavebnej legislatíve nie a nenahrádza ich „vytýčenie priestorovej polohy stavby“ a „regulatív funkčného využívania územia“.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
11
Gestorský výbor odporúča schváliť.
24.V čl. VIII (zákon č. 330/1991 Zb.) bod 8 znie:
„8. V § 14 ods. 7 sa vypúšťajú slová „rozhodnutie o využívaní územia, rozhodnutie o umiestnení stavby vypracované v súlade so záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie,“.“.
Územné rozhodnutie o umiestnení stavby a územné rozhodnutie o využívaní územia už v novej stavebnej legislatíve nie sú.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
25.V čl. VIII (zákon č. 330/1991 Zb.) sa za bod 8 vkladá nový bod 9, ktorý znie:
„9. Poznámka pod čiarou k odkazu 16 znie:
16) § 19 až 23 zákona č. 201/2022 Z. z.“.“.
Ostatné novelizačné body v čl. VIII sa primerane prečíslujú.
Legislatívno-technická úprava.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
26.V čl. VIII (zákon č. 330/1991 Zb.) bod 9 znie:
„9. Poznámka pod čiarou k odkazu 23e znie:
23e) § 18 zákona č. 200/2022 Z. z.“.“.
Legislatívno-technická úprava.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
27.V čl. VIII (zákon č. 330/1991 Zb.) sa za bod 9 vkladá nový bod 10, ktorý znie:
„10. V § 34 ods. 9 sa slová „verejnoprospešné stavby23f)“ nahrádzajú slovami „stavby vo verejnom záujme23f)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 23f znie:
23f) § 5 písm. w) zákona č. 200/2022 Z. z.“.“.
Ostatné novelizačné body v čl. VIII sa primerane prečíslujú.
Legislatívno-technická úprava.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
12
Gestorský výbor odporúča schváliť.
28.V čl. VIII (zákon č. 330/1991 Zb.) bode 10 sa na konci pripája táto veta:
„Poznámka pod čiarou k odkazu 23g sa vypúšťa.“.
Legislatívno-technická úprava.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
29.V čl. VIII (zákon č. 330/1991 Zb.) sa vypúšťajú body 11 až 13 a 15.
Ostatné novelizačné body v čl. VIII sa primerane prečíslujú.
Legislatívno-technická úprava.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
30.V čl. VIII (zákon č. 330/1991 Zb.) bod 17 znie:
„17. Poznámky pod čiarou k odkazom 6g, 11, 11a, 12 a 13a sa vypúšťajú.“.
Legislatívno-technická úprava.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
31.V čl. IX (živnostenský zákon) bod 3 sa označenie „§ 80al“ nahrádza označením „§ 80am“ a označenie „§ 80am“ sa nahrádza označením „§ 80an“.
Legislatívno-technická úprava.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
32.V čl. IX, 3. bode, § 80am ods. 1 a 3 sa na konci pripájajú slová „a zmien týchto stavieb“, v ods. 2 sa na konci pripájajú slová „a jej zmien“ a v ods. 3 sa slová „Oprávnenia na uskutočňovanie stavieb“ nahrádzajú slovami „Živnostenské oprávnenia na uskutočňovanie stavieb a ich zmien“.
Pozmeňujúci návrh pojmovo zjednocuje navrhované prechodné ustanovenie so znením živností pod poradovým číslom 10 (čl. IX, 5. bod) a 13 (čl. IX, 7. bod) a rovnako s platným znením zákona (Príloha č. 4a, živnosť pod poradovým číslom 23).
13
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
33.V čl. IX (živnostenský zákon) bod 8 v stĺpci Poznámka sa slová „§ 31 ods. 2 písm. j) a k)“ nahrádzajú slovami „§ 31 ods. 2 písm. k) a l)“.
Legislatívno-technická úprava.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
34.V čl. IX, 10. bode sa na konci pripája táto veta:
„Doterajšie poradové čísla 24 až 73 sa označujú ako poradové čísla 23 až 72.“.
Pozmeňujúci návrh legislatívno-technickej povahy zabezpečuje prečíslovanie zostávajúcich bodov Prílohy č. 4a.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
35.V čl. X, 1. bode sa slová „odsekoch 4 a 5“ nahrádzajú slovami „odseku 5“ a na konci sa pripájajú slová „a v odseku 4 sa slová „krajinný architekt alebo stavebný inžinier“ nahrádzajú slovami „krajinný architekt, územný plánovač, stavebný inžinier, kontrolný inžinier, hlavný stavbyvedúci alebo stavebný dozor pre vyhradené stavby““.
Pozmeňujúci návrh terminologicky precizuje zámer navrhovateľov nahradiť pojmy v platnom znení.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
36.V čl. X, 4. bode 1 ods. 5) a 44. bode 16c ods. 9) sa slovo „podľa“ nahrádza slovom „v“ dvakrát.
Pozmeňujúci návrh gramaticky upravuje navrhovanú zmenu v zmysle platného znenia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
14
37.V čl. X (zákon o autorizovaných architektoch) bod 7 v § 3 ods. 20 sa slová „odsekov 4 6“ nahrádzajú slovami „odsekov 9, 10 a 12 14“ a v poznámke pod čiarou k odkazu 3d sa slová „položka 20“ nahrádzajú slovami „položka 14“.
Legislatívno-technická úprava.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
38.V čl. X, 7. bode, § 4 písm. b) sa slová „stanoviska k súladu zrealizovanej stavby“ nahrádzajú slovami „stanoviska o súlade zhotovenej stavby“.
Pozmeňujúci návrh terminologicky zjednocuje použitý pojem s ustanoveniami čl. X, 9. bodu - § 5 ods. 2 písm. b) a ods. 6 písm. b) návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
39.V čl. X, 7. bode, § 4 písm. e) sa slová „projektových podkladov stavby, stavby“ nahrádzajú slovami „projektových podkladov stavby a zhotovovania stavby“ a v 9. bode, § 5 ods. 2 písm. e) sa za slová „projektových podkladov“ vkladá slovo „stavby“.
Pozmeňujúci návrh pojmovo vylepšuje navrhované ustanovenie tak, aby z neho jasne vyplývalo, že architekt a inžinier oprávnení na vykonávanie dohľadu nad súladom projektových podkladov stavby a zhotovovaním stavby s architektonickým návrhom.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
40.V čl. X, 9. bode, § 5 ods. 1 písm. b) úvodnej vete sa vypúšťa slovo „poskytovanie“.
Pozmeňujúci návrh gramatickej povahy zosúlaďuje znenie písmena b) so znením úvodnej vety.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
41.V čl. X, 10. bode, § 5b ods. 3 sa za prvé slová „hlavného stavbyvedúceho“ vkladajú slová „pre vyhradené stavby“.
15
Pozmeňujúci návrh terminologicky v zmysle uvedeného vnútorného odkazu na § 5b ods. 1 písm. b) (čl. X, 10. bod návrhu zákona) zjednocuje navrhované pojmy.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
42.V čl. X, 13. bode, § 9 ods. 1 sa slová „Autorizovaný architekt a autorizovaný inžinier“ nahrádzajú slovami „Architekt a inžinier“.
Pozmeňujúci návrh zabezpečuje akceptáciu legislatívnych skratiek „architekt“ a „inžinier“ zavedených v čl. X, 7. bode, § 3 ods. 1 a 4 návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
43.V čl. X (zákon o autorizovaných architektoch) bod 22 znie:
„22. § 14c vrátane nadpisu znie:
„§ 14c
Obchodné spoločnosti
(1)Autorizované osoby alebo registrované osoby podľa tohto zákona môžu na účel výkonu povolania založiť obchodnú spoločnosť, ktorej predmetom činnosti je poskytovanie služieb v regulovaných povolaniach podľa tohto zákona, a vykonávať povolanie prostredníctvom tejto právnickej osoby, ak v nej väčšinovými spoločníkmi alebo akcionármi. Autorizované osoby a registrované osoby, ktoré spoločníkmi alebo akcionármi obchodných spoločností podľa prvej vety, vykonávajú povolanie v mene spoločnosti a na jej účet a na tieto obchodné spoločnosti sa primerane vzťahujú ustanovenia § 6 až 10 a § 12.
(2)Iná obchodná spoločnosť než podľa odseku 1 môže mať zapísané v predmete svojej činnosti poskytovanie služieb v regulovaných povolaniach podľa tohto zákona, ak zamestnáva ako odborného garanta osobu autorizovanú osobu alebo registrovanú na ich výkon podľa tohto zákona a ak tieto služby poskytuje prostredníctvom takejto osoby alebo pod jej osobným odborným dohľadom. Ak obchodná spoločnosť podľa prvej vety prestane spĺňať podmienku zamestnávania autorizovanej osoby alebo registrovanej osoby ako odborného garanta a tento stav trvá viac než tri mesiace, nesmie mať v predmete svojej činnosti zapísané poskytovanie služieb v regulovaných povolaniach podľa tohto zákona.
(3)Podkladom pre zápis predmetu činnosti obchodnej spoločnosti podľa odseku 1 do obchodného registra je autorizačné osvedčenie podľa § 19 alebo registračné osvedčenie podľa § 19a vydané spoločníkovi alebo akcionárovi. Podkladom na zápis predmetu činnosti obchodnej spoločnosti podľa odseku 2 do obchodného registra a na overenie splnenia podmienky podľa odseku 2 je autorizačné osvedčenie podľa § 19 alebo registračné osvedčenie podľa § 19a vydané odbornému garantovi.
(4)Autorizovaná osoba a registrovaná osoba, ktoré odborným garantom v obchodnej spoločnosti podľa odseku 2, povinné oznámiť komore začatie a skončenia právneho
16
vzťahu s obchodnou spoločnosťou, predmetom ktorého je výkon činnosti odborného garanta, a to bezodkladne po tom, ako táto skutočnosť nastane.
(5)Ak komora zistí, že právnická osoba zapísané v predmete svojej činnosti poskytovanie služieb v regulovaných povolaniach podľa tohto zákona a komora neeviduje autorizovanú osobu alebo registrovanú osobu, ktorá v tejto obchodnej spoločnosti vykonáva činnosť odborného garanta, na strane komory vzniká právny záujem na zosúladenie údajov zapísaných v obchodnom registri so skutočným právnym stavom a na správnosti zapísaných údajov a je oprávnená podať návrh na začatie konania o zrušenie zápisu údajov alebo konania o zosúladenie údajov podľa Civilného mimosporového poriadku.
(6)Ak výkonom činnosti odborného garanta vznikne škoda, za ktorú zodpovedá odborný garant, spoločne a nerozdielne s ním zodpovedá za túto škodu aj štatutárny orgán alebo člen štatutárneho orgánu a nadriadený tohto odborného garanta, ak
a)škoda vznikla v dôsledku splnenia ich pokynu, preukázateľne vydaného odbornému garantovi a súčasne
b)bol odborným garantom preukázateľne upozornený na rozpor pokynu so všeobecne záväznými právnymi predpismi, rozhodnutiami orgánu verejnej moci, technickými normami, alebo inak uloženými povinnosťami viažucimi sa na danú činnosť.
(7)Zodpovednosť podľa pracovnoprávnych predpisov, predpisov trestného práva, zodpovednosť za priestupky a iné správne delikty a ani zodpovednosť podľa iných všeobecne záväzných právnych predpisov nie je ustanovením odseku 6 dotknutá.“.“.
Navrhuje sa upustiť od regulácie majetkovej účasti a oprávnenia konať v obchodných spoločnostiach vykonávajúcich autorizované činnosti a ponechať dnes účinný koncept odborného garanta. Navrhuje sa však tiež posilniť evidenčné oprávnenie komôr a previazanie na existujúci mechanizmus konaní o oprave zapísaných údajov v obchodnom registri. Zmyslom je, aby komory mali evidenciu pôsobenia odborných garantov a ak zistia, že na trhu pôsobia spoločnosti, ktoré odborného garanta v komore evidovaného nemajú, mohli komory iniciovať konanie smerujúce k odstráneniu zápisu príslušného predmetu činnosti pre rozpor s právnym stavom (nesplnenie podmienky). Rovnako sa navrhuje posilnenie zodpovednosti na strane „vedenia“ obchodnej spoločnosti v tom zmysle, že v prípadoch kedy by mohlo dôjsť k zneužitiu postavenia silnejšieho a k vynúteniu vykonania úkonu odborným garantom, ktorý je v rozpore so zákonom, či technickými predpismi napriek upozorneniu na tento nesúlad, aby takéto prípady niesli so sebou zodpovednosť za prípadne spôsobenú škodu. Odsekom 7 sa navrhuje vyjadriť, že popri zodpovednosti podľa odseku 6 stále môžu vzniknúť aj zodpovednostné vzťahy podľa iných zákonov, vrátane Trestného zákona. Vynucovanie úkonov odborného garanta, ktoré v rozpore so zákonom či technickými normami preto naďalej, tak ako dnes, môže mať aj trestnoprávny rozmer pre všetky zúčastnené osoby, vrátane tých, ktoré pokyny udeľujú.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
17
44.V čl. X, 28. bode, § 15a ods. 4 sa slová „poskytovateľa služieb“ nahrádzajú slovom „uchádzača“.
Pozmeňujúci návrh pojmovo zjednocuje navrhované ustanovenie tak, aby bolo zrejmé, že komora preskúma odbornú kvalifikáciu uchádzača, ak existuje podstatný rozdiel medzi touto kvalifikáciou a odbornou prípravou v Slovenskej republike.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
45.V čl. X, 29. bod znie:
„29. V § 15a ods. 7 sa za slovo „architekt“ vkladajú slová „a hosťujúci inžinier“ a za slovo „architektovi“ sa vkladajú slová „a hosťujúcemu inžinierovi“.“.
Pozmeňujúci návrh precizuje novelizované znenie tak, aby sa navrhovaná zmena premietla v celom ustanovení § 15a.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
46.V čl. X (zákon o autorizovaných architektoch) sa za bod 29 vkladá nový bod 30, ktorý znie:
„30. V § 15b odsek 2 znie:
„(2) Bezúhonnosť sa na účely podľa § 15 ods. 1, § 15a ods. 1 a § 31 ods. 6 preukazuje výpisom z registra trestov nie starším ako tri mesiace. Ak sa v členskom štáte nevydávajú výpisy z registra trestov, možno bezúhonnosť preukazovať iným rovnocenným dokumentom vydávaným členským štátom alebo čestným vyhlásením uchádzača podľa práva členského štátu.“.“.
Ostatné novelizačné body v čl. X sa primerane prečíslujú.
V nadväznosti na navrhované doplnenie § 31 o nový odsek 6 zákona č. 138/1992 Zb. o autorizovaných architektoch a autorizovaných stavebných inžinieroch v platnom znení navrhujeme novelizovať aj korešpondujúce ustanovenie § 15b ods. 2 (bezúhonnosť) uvedeného zákona tak, aby bolo možné preukazovať bezúhonnosť výpisom z registra trestov aj u uchádzačov na vykonanie skúšky odbornej spôsobilosti na výkon činnosti energetickej certifikácie budov.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
47.V čl. X sa za 29. bod vkladá nový 30. bod, ktorý znie:
18
„30. V § 15b ods. 4 sa slová „§ 15a ods. 4“ nahrádzajú slovami „§ 15a ods. 5“.“.
Nasledujúce body čl. X sa primerane prečíslujú.
Pozmeňujúci návrh doplnením nového bodu koriguje vnútorný odkaz v platnom znení § 15b vzhľadom na zmenu vykonanú v čl. X, 28. bode návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
48.V čl. X, 37. bode, § 16 ods. 18 sa slovo „odboru“ nahrádza slovami „študijného odboru“.
Pozmeňujúci návrh precizuje navrhované ustanovenie jeho pojmovým zosúladením s ustanovením čl. X, 90. bodu 31 ods. 5) návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
49.V čl. X, 45. bode, § 16c ods. 11 sa slová „zamerania, odbornej“ nahrádzajú slovami „zamerania a odbornej“.
Pozmeňujúci návrh gramatickej povahy.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
50.V čl. X, 45. bode, § 16c ods. 12 a 13 sa za slová „odborne spôsobilých“ vkladá slovo „osôb“.
Pozmeňujúci návrh precizuje navrhované ustanovenie jeho zosúladením so znením § 3 ods. 16 a 17 (čl. X, 7. bod návrhu zákona).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
51.V čl. X, 45. bode, § 16c ods. 13 sa slová „§ 3a ods. 17“ nahrádzajú slovami „§ 3 ods. 17“.
Pozmeňujúci návrh koriguje nesprávny vnútorný odkaz na neexistujúce ustanovenie.
19
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
52.V čl. X, 45. bode (§ 16c) sa vypúšťa znenie poznámky pod čiarou k odkazu 3c.
Pozmeňujúci návrh vypúšťa duplicitnú poznámku pod čiarou k odkazu 3c, ktorá je v identickom znení zavedená v čl. X, 7. bode návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
53.V čl. X, 50. bode, § 18 ods. 1 písm. k) sa slová „kategória, špecializácia“ nahrádzajú slovami „kategória alebo špecializácia udelené komorou“.
Pozmeňujúci návrh harmonizuje navrhované znenie so znením čl. X, 53. bodu, § 18a ods. 1 písm. i) návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
54.V čl. X (zákon o autorizovaných architektoch) bod 63 § 21a ods. 1 sa vypúšťajú slová „na výkon činností stavbyvedúci, stavebný dozor“.
Legislatívno-technická úprava.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
55.V čl. X, 63. bode, § 21a ods. 3 a 4 sa slová „vykonávanie energetickej certifikácie“ nahrádzajú slovami „výkon činnosti energetickej certifikácie budov“.
Pozmeňujúci návrh zosúlaďuje navrhované znenie so znením čl. X, 7. bodu (§ 3 ods. 17) a 91. bodu (§ 31 ods. 6) návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
56.V čl. X, 71. bode (§ 23b ods. 3) sa za slová „§ 23b ods. 3“ vkladajú slová „prvej vete“.
20
Pozmeňujúci návrh legislatívno-technickej povahy s cieľom konkretizovať časť ustanovenia, kde sa navrhovaná zmena vykonať, s ohľadom na znenie čl. X, 72. bodu návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
57.V čl. X (zákon o autorizovaných architektoch) bod 76 znie:
„76. V § 24 sa odsek 2 písm. b) dopĺňa štvrtým a piatym bodom, ktoré znejú:
„4. zoznam architektov spoločne poskytujúcich služby podľa § 9 ods. 1 a zoznam obchodných spoločností podľa § 14c ods. 1, ktorých spoločníkom alebo akcionárom je architekt, a podľa § 14c ods. 2, v ktorých architekt vykonáva činnosť odborného garanta,
5. zoznam územných plánovačov spoločne poskytujúcich služby podľa § 9 ods. 1 a zoznam obchodných spoločností podľa § 14c ods. 1, ktorých spoločníkom alebo akcionárom je územný plánovač, a podľa § 14c ods. 2, v ktorých územný plánovač vykonáva činnosť odborného garanta,“.
V nadväznosti na zmeny v § 14c sa navrhuje upraviť primeraným spôsobom aj ustanovenie o vedení evidencií.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
58.V čl. X (zákon o autorizovaných architektoch) bod 83 sa slová „podľa § 14c, ktorých spoločníkom alebo akcionárom je inžinier,“ nahrádzajú slovami „podľa § 14c ods. 1, ktorých spoločníkom alebo akcionárom je inžinier, a podľa § 14c ods. 2, v ktorých inžinier vykonáva činnosť odborného garanta,“.
V nadväznosti na zmeny v § 14c sa navrhuje upraviť primeraným spôsobom aj ustanovenie o vedení evidencií.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
59.V čl. X, 85. bode, § 31 ods. 2 písm. h) sa slovo „projektoch“ nahrádza slovom „projektov“.
Pozmeňujúci návrh gramatickej povahy.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
60.V čl. X, 91. bode, § 31 ods. 6 sa slová „vzdelanie a prax“ nahrádzajú slovami „požiadavky na vzdelanie a odbornú prax“.
21
Pozmeňujúci návrh terminologicky precizuje navrhované znenie.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
61.V čl. X (zákon o autorizovaných architektoch) bod 100 znie:
„100. V § 41 ods. 1 sa za písmeno c) vkladajú nové písmená d) až f), ktoré znejú:
„d) úhrady za správne úkony,
e) náhrady trov konaní,
f) príjmy z vlastnej vzdelávacej a vydavateľskej činnosti,“.
Doterajšie písmená d) až f) sa označujú ako písmená h) až i).“.
Dotácia slúži na podporu konkrétnej oblasti v súlade s účelom určeným poskytovateľom dotácie, pričom sa dotácia poskytuje na základe žiadosti, žiadateľ o dotáciu musí spĺňať podmienky poskytnutia dotácie a na jej poskytnutie nie je právny nárok. Z uvedeného vyplýva, že dotáciu z výdavkov štátneho rozpočtu nie je možné považovať za vlastný príjem akejkoľvek právnickej osoby alebo fyzickej osoby. Nie je vylúčené, aby Slovenská komora architektov a Slovenská komora stavebných inžinierov boli prijímateľmi dotácie, ale toto musí vyplývať z osobitného zákona, na základe ktorého sa dotácia poskytuje.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
62.V čl. X, 104. bode 41c) sa slová „Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky“ nahrádzajú slovom „úrad“.
Pozmeňujúci návrh zabezpečuje akceptáciu legislatívnej skratky „úrad“ zavedenej v čl. X, 36. bode, § 16 ods. 14 návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
63.V čl. XII (o vlastníctve bytov a nebytových priestorov) bod 1 v § 1 odsek 2 znie:
„(2) Tento zákon sa nevzťahuje na rodinné domy,1) ktoré majú len jeden byt.“.
Legislatívno-technická úprava vzhľadom na schválené znenie zákona o výstavbe a navrhnuté zmeny.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
22
Gestorský výbor odporúča schváliť.
64.V čl. XII (o vlastníctve bytov a nebytových priestorov) sa za bod 2 vkladá nový bod 3, ktorý znie:
„3. V § 6 ods. 1 sa na konci pripája táto veta: „Povinnosť správy domu sa nevzťahuje na
a)rodinné domy,
b)domy, v ktorých všetky byty a všetky nebytové priestory vo vlastníctve toho istého vlastníka; povinnosť správy vznikne, ak aspoň jeden byt alebo jeden nebytový priestor nadobudne iný vlastník.“.“.
Ostatné novelizačné body v čl. XII sa primerane prečíslujú.
Vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome majú povinnosť zabezpečiť správu domu. Táto povinnosť sa vzťahuje na domy, ktoré vlastnícky rozdelené na jednotlivé byty a nebytové priestory. Podľa doterajšej právnej úpravy sa povinnosť správy nevzťahovala na rodinné domy, teda na domy s najviac tromi bytmi. Preto sa navrhuje vylúčiť povinnosť správy pre takéto rodinné domy.
Zároveň sa navrhuje, aby sa povinnosť správy domu nevzťahovala na domy, v ktorých byty a nebytové priestory vo vlastníctve len jedného vlastníka. Povinnosť správy domu by však vznikla momentom prevodu alebo prechodu niektorého bytu alebo nebytového priestoru na inú osobu, čím by nastala pluralita subjektov vlastníckeho práva v dome, teda nevyhnutnosť zabezpečenia správy tohto domu.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
65.V čl. XIII (zákon o správe majetku štátu) sa za bod 7 vkladá nový bod 8, ktorý znie:
„8. V § 8c odsek 2 znie:
„(2) Funkciu zriaďovateľa na účely tohto zákona vykonáva
a)ústredný orgán štátnej správy alebo Generálna prokuratúra Slovenskej republiky, na ktorých rozpočet je zapojený správca, vrátane správcu, ktorým je štátny orgán bez právnej subjektivity,
b)ministerstvo financií v ostatných prípadoch.“.“.
Ostatné novelizačné body v čl. XIII sa primerane prečíslujú.
Prijatím návrhu sa jednoznačne definuje, že funkciu zriaďovateľa na účely tohto zákona bude plniť ústredný orgán štátnej správy, na ktorého rozpočet (rozpočtovú kapitolu) je priamo alebo nepriamo zapojený každý správca (štátna rozpočtová organizácia, štátna príspevková organizácia, preddavková organizácia). V prípade krajských prokuratúr funkciu zriaďovateľa bude aj naďalej plniť Generálna prokuratúra Slovenskej republiky. V ostatných prípadoch funkciu zriaďovateľa bude plniť Ministerstvo financií Slovenskej
23
republiky, napríklad voči ústredným orgánom štátnej správy ako správcom majetku štátu, či voči iným štátnym orgánom alebo právnickým osobám so samostatnou rozpočtovou kapitolu.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
66.V čl. XIII (zákon o správe majetku štátu) bod 16 v § 13a ods. 1 písm. d) prvom bode sa za slová „elektrickú prípojku“ vkladá čiarka a slová „telekomunikačnú prípojku“ a vypúšťajú sa slová „Poznámka pod čiarou k odkazu 22 znie:
22) § 2 ods. 19 zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.“.“.
Navrhuje sa doplniť ustanovenie aj o telekomunikačnú prípojku, keďže aj je inžinierskou stavbou a vypustiť duplicitnú poznámku pod čiarou.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
67.V čl. XIII, 16. bode, § 13a ods. 2 sa slová „zmluvy o vecnom bremene“ nahrádzajú slovami „zmluvy o zriadení vecného bremena“.
Pozmeňujúci návrh pojmovo precizuje navrhované znenie jeho zjednotením so znením § 13a ods. 3 a 4 (čl. XIII, 16. a 17. bod návrhu zákona).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
68.V čl. XIV (zákon o civilnej ochrane) bod 6 znie:
„6. V § 14 ods. 2 písmená a) a b) znejú:
„a) pri prerokúvaní územných plánov mikroregiónu, územných plánov obcí a územných plánov zón,
b) v konaní o stavebnom zámere, ak ide o zariadenie civilnej ochrany,“.“.
Legislatívno-technická úprava, dopĺňajúca v písmene a) kompetenciu okresného úradu aj pre územný plán mikroregiónu.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
69.V čl. XIV, 8. bode 14 ods. 3) sa na konci prvej vety pripájajú slová „a nad slovom „stanoviskom“ sa vypúšťa odkaz na poznámku pod čiarou 16ba“ a druhá veta sa vypúšťa.
24
Pozmeňujúci návrh legislatívno-technicky konkretizuje miesto vypustenia poznámky pod čiarou k odkazu 16ba v citovanom ustanovení a zároveň berie do úvahy znenie 9. bodu, v ktorom sa navrhuje nové znenie uvedenej poznámky, takže nedochádza k jej vypusteniu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
70.V čl. XV, 3. bode, § 19u ods. 1 sa za slová „v znení účinnom“ vkladá slovo „do“ a v ods. 3 sa slová „do konca nasledujúceho mesiaca“ nahrádzajú slovami „do konca mesiaca nasledujúceho“.
Pozmeňujúci návrh terminologicky konkretizuje navrhované prechodné ustanovenia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
71.V čl. XV, 4. bode, položke 59, 2. bode časti Oslobodenie sa slovo „prevádzky“ nahrádza slovom „prevádzkarne“.
Pozmeňujúci návrh pojmovo zosúlaďuje navrhované znenie s § 17 zákona č. 455/1991 Z. z. živnostenský zákon v znení neskorších predpisov.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
72.V čl. XV (zákon o správnych poplatkoch) bod 4 položke 60 písmeno a) znie:
a)budovu na bývanie, ktorej celkový poplatok je určený súčtom poplatkov za každý byt a nebytový priestor v bytovom dome, ktorého podlahová plocha
1.nepresahuje 30m2
13,- eur
2.nepresahuje 40m2
26,- eur
3.nepresahuje 60m2
47,- eur
4.nepresahuje 70m2
69,- eur
5.nepresahuje 95m2
100,- eur
6.nepresahuje 130m2
154,- eur
7.presahuje 130m2
191,- eur
25
Poplatky sa uhrádzajú prostredníctvom služby eKolok, ktorá vzhľadom na ponúknuté platobné kanály s možnosťou platenia poplatkov v hotovosti, z dôvodu úľavy pri návrhoch podaných elektronicky 6 ods. 2) a z dôvodu zaokrúhľovania sadzieb poplatku je nevhodné, aby algoritmus výpočtu poplatku bol v centových sumách.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
73.V čl. XV (zákon o správnych poplatkoch) bod 4 položke 60a písmeno a) znie:
a)budovu na bývanie, ktorej celkový poplatok je určený súčtom poplatkov za každý byt a nebytový priestor v bytovom dome, ktorého podlahová plocha
1.nepresahuje 30m2
20,- eur
2.nepresahuje 40m2
40,- eur
3.nepresahuje 60m2
71,- eur
4.nepresahuje 70m2
104,- eur
5.nepresahuje 95m2
150,- eur
6.nepresahuje 130m2
231,- eur
7.presahuje 130m2
287,- eur
Poplatky sa uhrádzajú prostredníctvom služby eKolok, ktorá vzhľadom na ponúknuté platobné kanály s možnosťou platenia poplatkov v hotovosti, z dôvodu úľavy pri návrhoch podaných elektronicky 6 ods. 2) a z dôvodu zaokrúhľovania sadzieb poplatku je nevhodné, aby algoritmus výpočtu poplatku bol v centových sumách.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
74.V čl. XV (zákon o správnych poplatkoch) bod 4 položka 60a sa Poznámky dopĺňajú štvrtým bodom, ktorý znie:
„4. Poplatok podľa tejto položky sa nevyberá, ak je rozhodnutie o povolení stavby zároveň overením projektu podľa všeobecného predpisu o výstavbe.18ab)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 18ab znie:
18ab) § 41 ods. 5 zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.“.
Navrhuje sa precizovať ustanovenie, aby bolo nepochybné, že poplatok za overenie projektu stavby sa vyberať len v prípadoch, keď je overenie projektu stavby samostatným úkonom stavebného úradu.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
26
Gestorský výbor odporúča schváliť.
75.V čl. XV (zákon o správnych poplatkoch) bod 4 položke 61 písmeno a) znie:
a)budovu na bývanie, ktorej celkový poplatok je určený súčtom poplatkov za každý byt a nebytový priestor v bytovom dome, ktorého podlahová plocha
1.nepresahuje 30m2
6,- eur
2.nepresahuje 40m2
13,- eur
3.nepresahuje 60m2
24,- eur
4.nepresahuje 70m2
34,- eur
5.nepresahuje 95m2
50,- eur
6.nepresahuje 130m2
77,- eur
7.presahuje 130m2
95,- eur
Poplatky sa uhrádzajú prostredníctvom služby eKolok, ktorá vzhľadom na ponúknuté platobné kanály s možnosťou platenia poplatkov v hotovosti, z dôvodu úľavy pri návrhoch podaných elektronicky 6 ods. 2) a z dôvodu zaokrúhľovania sadzieb poplatku je nevhodné, aby algoritmus výpočtu poplatku bol v centových sumách.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
76.V čl. XV (zákon o správnych poplatkoch) bod 4 položke 62 písmeno a) znie:
a)budovu na bývanie, ktorej celkový poplatok je určený súčtom poplatkov za každý byt a nebytový priestor v bytovom dome, ktorého podlahová plocha
1.nepresahuje 30m2
33,- eur
2.nepresahuje 40m2
66,- eur
3.nepresahuje 60m2
120,- eur
4.nepresahuje 70m2
173,- eur
5.nepresahuje 95m2
250,- eur
6.nepresahuje 130m2
386,- eur
7.presahuje 130m2
478,- eur
Poplatky sa uhrádzajú prostredníctvom služby eKolok, ktorá vzhľadom na ponúknuté platobné kanály s možnosťou platenia poplatkov v hotovosti, z dôvodu úľavy pri návrhoch podaných elektronicky 6 ods. 2) a z dôvodu zaokrúhľovania sadzieb poplatku je nevhodné, aby algoritmus výpočtu poplatku bol v centových sumách.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
27
Gestorský výbor odporúča schváliť.
77.V čl. XV (zákon o správnych poplatkoch) bod 4 položka 62a Oslobodenia druhom bode sa slová „tejto položky“ nahrádzajú slovami „písmena a) tretieho a štvrtého bodu a podľa písmena c)“.
Keďže v prvom bode oslobodenie upravené odkazom na predošlé položky, v ktorých oslobodené aj štátne rozpočtové organizácie, navrhuje sa upraviť druhý bod len na tie časti položky 62a, ktoré nepodliehajú oslobodeniu podľa prvého bodu. Dôvodom je odstránenie duplicity.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
78.V čl. XV (zákon o správnych poplatkoch) bod 4 v celom texte sa slová „cestná komunikácia a miestna komunikácia“ vo všetkých tvaroch nahrádzajú slovami „pozemná komunikácia“ v príslušnom tvare.
Legislatívno-technická úprava.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
79.V čl. XVI (o katastri nehnuteľností) bod 6 sa slová „§ 57 ods. 3“ nahrádzajú slovami „§ 57 ods. 7 prvej vete“, odkaz „16a“ sa nahrádza odkazom „17b“ a v poznámke pod čiarou sa odkaz „2a“ nahrádza odkazom „17b“.
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na zmeny navrhované v tlači 1468.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
80.V čl. XVIII (zákon o geodézii a kartografii) sa na začiatok vkladajú nové body 1 a 2, ktoré znejú:
„1. V § 3 a § 4 ods. 1 písm. c) sa za slovami „Ministerstvo životného prostredia