NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VIII. volebné obdobie
CRD-538/2023
1505a
I n f o r m á c i a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Jaroslava Karahutu, Jozefa Lukáča a Miloša Svrčeka na vydanie zákona o zmene a doplnení niektorých zákonov v oblasti ochrany životného prostredia v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy (tlač 1505) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie ako gestorský výbor k poslaneckému návrhu zákona podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov informáciu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 2130 z 22. marca 2023 pridelila návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Jaroslava Karahutu, Jozefa Lukáča a Miloša Svrčeka na vydanie zákona o zmene a doplnení niektorých zákonov v oblasti ochrany životného prostredia v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy (tlač 1505) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
2
Za gestorský výbor určila Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie.
Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol poslanecký návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol návrh zákona pridelený zaujali k nemu nasledovné stanoviská:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky dňa 26. apríla 2023 neprijal uznesenie, keďže návrh uznesenia nezískal súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov podľa § 52 ods. 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie o návrhu dňa 25. apríla 2023 nerokoval, nakoľko podľa § 52 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov nebol uznášaniaschopný.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 223 z 25. apríla 2023 s poslaneckým návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade schváliť s pripomienkami.
3
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky, uvedených v bode III. tejto informácie, vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. II, 21. bode § 14 ods. 2 písm. h) sa slová „povolenie podľa osobitného predpisu“ nahrádzajú slovami „povolenie podľa osobitného predpisu57b)“.
Odôvodnenie k bodu 1: Ide o legislatívno-technickú úpravu,
vypustenie odkazu 57b, vzhľadom na vypustenie poznámky pod čiarou k odkazu 57b v nasledujúcej vete.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
2.V čl. II sa za bod 25 vkladá nový bod 26, ktorý znie:
„26. V § 47 sa za odsek 12 vkladá nový odsek 13, ktorý znie:
„(13) O výrub dreviny podľa odseku 3 možno požiadať aj v konaní o stavebnom zámere. Ak je žiadosť o výrub dreviny podľa odseku 3 súčasťou stavebného zámeru, orgán ochrany prírody vydávajúci súhlas je dotknutým orgánom v konaní o stavebnom zámere a namiesto súhlasu sa vydáva záväzné stanovisko v konaní o stavebnom zámere. Záväzné stanovisko podľa predchádzajúcej vety možno použiť na preukázanie súhlasu s výrubom dreviny rovnako, ako súhlas orgánu ochrany prírody podľa tohto zákona.“.“.
Doterajší odsek 13 sa označuje ako odsek 14.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie k bodu 2: V súlade so zásadou koncentrácie v
stavebnom konaní sa navrhuje aj súhlas na výrub realizovať vo forme záväzného stanoviska v konaní o stavebnom zámere, ak zo stavebného zámeru vyplýva, že k výrubu drevín dôjde. Naďalej platí zásada, že výrub nie je bez súhlasu možný, takže ak sa v konaní o stavebnom zámere nebude výrub požadovať a nedôjde k vydaniu súhlasu vo forme záväzného stanoviska, pričom následne bude výrub potrebný, bude nutné žiadať o súhlas samostatným konaním podľa tohto zákona.
4
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
3.V čl. II, 27. bode sa slová „odkazu 83“ nahrádzajú slovami „odkazu 83aa“.
Odôvodnenie k bodu 3: Ide o legislatívno-technickú úpravu,
uvedenie správneho označenia poznámky pod čiarou v ktorej sa má nahrádzať citácia.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
4.V čl. III body 5 a 6 znejú:
„5. V § 24 ods. 3 sa na konci pripájajú tieto slová: „a ak je povolenie nahradené záväzným stanoviskom v konaní o stavebnom zámere, na jeho zmenu alebo zrušenie sa použijú ustanovenia všeobecného predpisu o výstavbe“.
6. V § 26 odseky 1 až 3 znejú:
„(1) Ak sa podľa tohto zákona vyžaduje povolenie na osobitné užívanie vôd, alebo ak sa osobitné užívanie vôd povoľuje najneskôr s rozhodnutím o povolení stavby, povolenie na vodnú stavbu možno vydať len na základe súhlasu orgánu štátnej vodnej správy vyjadreného v záväznom stanovisku v konaní o stavebnom zámere. Na uskutočnenie jednoduchého vodného zariadenia, ak sa nepovoľuje ani neohlasuje podľa všeobecného predpisu o výstavbe,31b) sa nevyžaduje povolenie orgánu štátnej vodnej správy ani ohlásenie orgánu štátnej vodnej správy.
(2) V povolení na vodné stavby orgán štátnej vodnej správy určí podmienky a požiadavky na uskutočnenie stavby v rozsahu podľa všeobecného predpisu o výstavbe.32) Ak je vodná stavba súčasťou inej stavby podľa stavebného zámeru, súvisiacou vyvolanou úpravou alebo jej inou súčasťou, orgán štátnej vodnej správy nevydáva rozhodnutie o povolení vodnej stavby v samostatnom konaní; ak je dotknutým orgánom v konaní o stavebnom zámere, vydáva záväzné stanovisko ako dotknutý orgán v tomto konaní a toto záväzné stanovisko nahrádza rozhodnutie o povolení vodnej stavby.
(3) Pri vodných stavbách je orgán štátnej vodnej správy špeciálnym stavebným úradom.33) Orgán štátnej vodnej správy, ktorý je príslušný na povolenie vodnej stavby, vykoná aj kolaudáciu vodnej stavby.34) Orgán štátnej vodnej správy nie je orgánom územného plánovania a nekoná vo veciach vyvlastnenia.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 31b až 34 znejú:
31b) § 31 ods. 1 zákona .č 201/2022 Z. z.
32) § 38 ods. 4 až 6 zákona č. 201/2022 Z. z.
33) § 6 ods. 1 písm. e) zákona č. 201/2022 Z. z.
34) § 44 zákona č. 201/2022 Z. z.“.“.
Odôvodnenie k bodu 4:
K bodu 5
5
Navrhuje sa doplnenie pravidla o zmene povolenia, alebo jeho zrušení pre prípady, ak je nahradené záväzným stanoviskom. Ide o doplnenie chýbajúceho ustanovenia.
K bodu 6
Zmena sa navrhuje v odseku 1, ale pre prehľadnosť a správne uvedenie v návrhu novely sa navrhuje upraviť nové znenie celého príslušného bodu.
Zmeny v odseku 1 reagujú na ostatnú novelu zákona o vodách a zosúlaďujú znenie tohto odseku so zákonom o výstavbe. Primárne sa odstraňuje kolízia vyvolaná tým, že zákon o vodách obsahoval osobitnú úpravu rozsahu povoľovania a ohlasovania stavieb, ktorá bola v rozpore so zákonom o výstavbe.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
5.V čl. III sa za bod 8 vkladajú nové body 9 až 11, ktoré znejú:
„9. V § 26 odseky 11 až 14 znejú:
„(11) Na úpravu, zmenu alebo zriadenie koryta vodného toku, ktorý nie je sledovanou vodnou cestou alebo výhľadovo sledovanou vodnou cestou, s cieľom obnovy prirodzeného koryta vodného toku postačuje ohlásenie orgánu štátnej vodnej správy; prílohou ohlásenia je súhlasné záväzné stanovisko správcu vodného toku.
(12) Ak na odstránenie alebo zmenou vodnej stavby postačuje ohlásenie podľa všeobecného predpisu o výstavbe, možno odstránenie alebo zmenu vodnej stavby vykonať na základe ohlásenia len, ak tým nenastane významné zhoršenie ekologických funkcií vodného toku, výrazné zhoršenie ekologického stavu vodného toku podľa § 4a ods. 4, ani zhoršenie ochrany pred povodňami.
(13) Ak subjekt, v prospech ktorého bolo vydané povolenie zanikol a vodná stavba neprešla na ďalšieho nadobúdateľa 22 ods. 1), návrh na odstránenie alebo zmenu vodnej stavby, ktorá neplní svoju funkciu, môže predložiť správca vodného toku.
(14) Vodná stavba neplní svoju funkciu, najmä ak
a)vodná stavba naďalej neplní žiaden z účelov, na ktorý bola zhotovená alebo na ktorý bolo povolené osobitné užívanie vôd, a neplní ani funkciu súvisiacu s ochranou pred povodňami alebo
b)zaniklo povolenie na osobitné užívanie vôd.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 37aaa sa vypúšťa.
10.V § 26 sa vypúšťa odsek 15.
11.V § 26a ods. 1 sa za slová „vodná stavba“ vkladajú slová „a ani iná stavba alebo činnosť, ktorá podlieha povoleniu alebo ohláseniu podľa všeobecného predpisu o výstavbe31b).“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
6
Odôvodnenie k bodu 5: Zmeny reagujú na ostatnú novelu
zákona o vodách a zosúlaďujú znenie so zákonom o výstavbe. Primárne sa odstraňuje kolízia vyvolaná tým, že zákon o vodách obsahoval osobitnú úpravu rozsahu povoľovania a ohlasovania stavieb, ktorá bola v rozpore so zákonom o výstavbe (§ 26), resp. tak mohla byť vykladaná (§ 26a).
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
6.V čl. III sa za bod 11 vkladá nový bod 12, ktorý znie:
„12. Poznámka pod čiarou k odkazu 46aa znie:
46aa) § 18 zákona č. 200/2022 Z. z. v znení zákona č. .../2023 Z. z.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie k bodu 6: Legislatívno-technická úprava.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
7.V čl. III sa za bod 12 vkladá nový bod 13, ktorý znie:
„13. V § 46 ods. 2 tretia veta znie: „Ak je predmetom revitalizácie stavba, alebo činnosť, ktorá podlieha povoleniu alebo ohláseniu podľa všeobecného predpisu o výstavbe,31b) postupuje sa podľa všeobecného predpisu o výstavbe.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie k bodu 7: Legislatívno-technická úprava.
Primárne sa odstraňuje kolízia vyvolaná tým, že zákon o vodách obsahoval osobitnú úpravu rozsahu povoľovania a ohlasovania stavieb, ktorá mohla byť vykladaná v rozpore so zákonom o výstavbe.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
8.V čl. III, 13. bode § 60 ods. 1 písm. h) sa pred slovo „územným“ vkladá slovo „k“ a pred slovo „Koncepcii“ sa vkladá slovo „ku“.
Odôvodnenie k bodu 8: Ide o legislatívno-technickú a
gramatickú úpravu.
7
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
9.V čl. III, 17. bode § 73 ods. 1 sa pred slovo „predpisy“ vkladajú slová „vzťahujú všeobecné“ a pred slovo „predpis“ sa vkladajú slová „vzťahuje všeobecný“.
Odôvodnenie k bodu 9: Ide o legislatívno-technickú a
gramatickú úpravu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
10.V čl. IV bodoch 2, 5, 42 v § 39a ods. 1 sa slová „podľa § 18 ods. 2 písm. a) alebo b)“ nahrádzajú slovami „podľa § 18 ods. 2“.
Odôvodnenie k bodu 10: Navrhuje sa rozšíriť integrované
konanie na všetky prípady zisťovacieho konania.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
11.V čl. IV, 6. bode sa slová „pripájajú tieto slová“ nahrádzajú slovami „bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto slová:“.
Odôvodnenie k bodu 11: Ide o legislatívno-technickú a
gramatickú úpravu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
12.V čl. IV sa za bod 14 vkladá nový bod 15, ktorý znie:
„15. V § 18 odsek 3 znie:
„(3) Zmenou povolenej navrhovanej činnosti je aj ukončenie navrhovanej činnosti spojené s likvidáciou, sanáciou, rekultiváciou alebo s viac ako jednou z týchto činností. Ukončenie navrhovanej činnosti podľa prvej vety je samostatným predmetom posudzovania vplyvov alebo zisťovacieho konania len vtedy, ak nebolo súčasťou posudzovania vplyvov navrhovanej činnosti.“.“.
Odôvodnenie k bodu 12: Navrhuje sa upraviť znenie
odseku 3 tak, aby jasnejšie vyjadrovalo skutočnosť, že
8
ukončenie činnosti nie je osobitným typom konania, ale ide o zmenu činnosti a podľa ustanovených podmienok, ak sú splnené, sa ako zmena aj posudzuje, resp. vstupuje do zisťovacieho konania.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
13.V čl. IV, 20. bode § 20 ods. 6 sa slová „ktoré môžu osobné údaje“ nahrádzajú slovami „ktoré môžu obsahovať osobné údaje“.
Odôvodnenie k bodu 13: Ide o legislatívno-technickú a
gramatickú úpravu, doplnenie chýbajúceho slova v legislatívnom texte návrhu zákona.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
14.V čl. IV, 22. bode § 23 ods. 4 a 31. bode § 29 ods. 9 sa slová „sa nemusí prihliadať“ nahrádzajú slovami „sa nemusí prihliadnuť“.
Odôvodnenie k bodu 14: Ide o legislatívno-technickú úpravu,
uvedenie správnych slov, ktoré sa majú v zákone nahradiť.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
15.V čl. IV, 39. bode § 38 ods. 4 písmená a) a b) znejú:
„a) ku konaniu o stavebnom zámere,
b) ku kolaudácii.“.
Odôvodnenie k bodu 15: Ide o legislatívno-technickú a
gramatickú úpravu, doplnenie predložiek do legislatívneho textu návrhu zákona.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
16.V čl. IV, bod 42 v § 39a ods. 1 sa na konci bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto slová: „ak navrhovateľ v návrhu nenavrhne inak.“.
9
Odôvodnenie k bodu 16: Navrhuje sa zaviesť dispozičná
zásada do integrovaného konania, podľa ktorej navrhovateľ môže svojim úkonom navrhnúť, aby sa nekonalo v integrovanom konaní, ale samostatne v posudzovaní vplyvov, resp. zisťovacom konaní a samostatne v konaní vo výstavbe. Ak navrhovateľ nenavrhne inak, príslušný orgán vždy vykoná integrované konanie zmena teda zavádza tzv. opt-out princíp.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
17.V čl. IV, bod 42 v § 39a ods. 4 sa na konci bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto slová: „ak je to potrebné.“.
Odôvodnenie k bodu 17: Legislatívno-technická úprava.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
18.V čl. IV, bod 42 v § 39a odseky 10 a 11 znejú:
„(10) Ak ide o integrované konanie, na účely posudzovania vplyvov podľa § 18 ods. 1 sa použijú nasledovné osobitosti:
a)integrované konanie začína dňom doručenia správy o hodnotení činnosti podľa § 31 ods. 1,
b)správa o hodnotení činnosti podľa § 31 ods. 1 obsahuje aj návrh stavebného zámeru,34aa) vypracovaný pre návrh optimálneho variantu podľa kapitoly V prílohy č. 11 tohto zákona, ktorý je výsledkom hodnotenia,
c)nemožno postupovať podľa § 32 ods. 1,
d)príslušný orgán územného plánovania vydáva záväzné stanovisko k súladu stavebného zámeru so záväznou časťou príslušnej územnoplánovacej dokumentácie,
e)navrhovateľ doručí do 60 dní od uplynutia poslednej lehoty podľa odseku 9 alebo § 34 alebo § 35 príslušnému orgánu správu o výsledku prerokovania stavebného zámeru34ac) a je povinný prerokovať neakceptované pripomienky v lehote 20 dní postupom podľa osobitného predpisu,34ae)
f)navrhovateľ doručí do 20 dní od uplynutia lehoty podľa písmena e) príslušnému orgánu žiadosť o vydanie rozhodnutia o povolení stavby a správu o prerokovaní návrhu stavebného zámeru,34ab)
g)ak zo správy o prerokovaní návrhu stavebného zámeru vyplývajú rozpory, príslušný orgán o nich rozhodne v rámci záverečného stanoviska postupom podľa osobitného predpisu,34af)
h)súčasťou záverečného stanoviska, v ktorom príslušný orgán určí, že súhlasí s realizáciou navrhovanej činnosti alebo jej zmeny
10
1.je aj povolenie stavby, pričom toto povolenie je podmienené súhlasným záväzným stanoviskom príslušného orgánu územného plánovania, ak tak ustanovuje osobitný predpis,
2.sú aj podmienky realizácie navrhovanej činnosti alebo jej zmeny.
i) záverečné stanovisko príslušný orgán v lehote 30 dní odo dňa doručenia žiadosti o vydanie rozhodnutia o povolení stavby alebo prerokovania rozporov s vecne príslušným nadriadeným orgánom štátnej správy podľa písmena g).
(11) Ak ide o integrované konanie, na účely zisťovacieho konania podľa § 18 ods. 2 sa použijú nasledovné osobitosti:
a)integrované konanie začína predložením zámeru alebo oznámenia o zmene navrhovanej činnosti podľa § 29 ods. 1,
b)súčasťou zámeru alebo oznámenia o zmene navrhovanej činnosti podľa § 29 ods. 1 je aj návrh stavebného zámeru,
c)príslušný orgán územného plánovania vydáva záväzné stanovisko k súladu stavebného zámeru so záväznou časťou príslušnej územnoplánovacej dokumentácie,
d)navrhovateľ doručí do 30 dní od uplynutia poslednej lehoty podľa odseku 9 alebo § 23 ods. 4 alebo § 29 ods. 9 príslušnému orgánu správu o výsledku prerokovania stavebného zámeru34ac) a je povinný prerokovať neakceptované pripomienky v lehote 20 dní postupom podľa osobitného predpisu,34ae)
e)navrhovateľ doručí do 20 dní od uplynutia lehoty podľa písmena
d) príslušnému orgánu žiadosť o vydanie rozhodnutia o povolení stavby a správu o prerokovaní návrhu stavebného zámeru,34ab)
f)ak zo správy o prerokovaní návrhu stavebného zámeru vyplývajú rozpory, príslušný orgán o nich rozhodne v rámci rozhodnutia vydaného v zisťovacom konaní postupom podľa osobitného predpisu,34af)
g)súčasťou rozhodnutia vydaného v zisťovacom konaní, v ktorom príslušný orgán určí, že navrhovaná činnosť alebo jej zmena sa nebude posudzovať podľa tohto zákona
1.je aj povolenie stavby, pričom toto povolenie je podmienené súhlasným záväzným stanoviskom príslušného orgánu územného plánovania, ak tak ustanovuje osobitný predpis,
2.vo výrokovej časti aj podmienky realizácie navrhovanej činnosti alebo jej zmeny, ak je to potrebné,
h)rozhodnutie vydané v zisťovacom konaní vydáva príslušný orgán v lehote 30 dní odo dňa doručenia žiadosti o vydanie rozhodnutia o povolení stavby alebo prerokovania rozporov s vecne príslušným nadriadeným orgánom štátnej správy podľa písmena f).“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 34ae a 34af znejú:
34ae) § 36 ods. 6 zákona č. 201/2022 Z. z.
34af) § 37 zákona č. 201/2022 Z. z.“.
11
Odôvodnenie k bodu 18: Navrhujú sa úpravy nadväzujúce na
zmenu rozsahu integrovaného konania a zahrnutie všetkých typov zisťovacích konaní. Pre prehľadnosť sa navrhujú ako nové znenie dotknutých odsekov.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
19.V čl. IV sa za bod 51 vkladá nový bod 52, ktorý znie:
„52. V prílohe č. 8 v časti 2. Energetický priemysel položka číslo 16 znie:
Prahové hodnoty
Pol. číslo
Činnosť, objekty a zariadenia
Časť A
(povinné hodnotenie)
Časť B
(zisťovacie konanie)
16.
Potrubia na prepravu plynu, ropy alebo chemikálií vrátane súvisiacich zariadení
so svetlosťou od 800 mm vrátane alebo dĺžkou od 40 km vrátane
so svetlosťou od 300 mm do 800 mm alebo dĺžkou od 5 km do 40 km
„.“.
Nasledujúci bod sa primerane prečísluje.
Odôvodnenie k bodu 19: Navrhuje sa v súlade so
smernicou upraviť prahové hodnoty na povinné hodnotenie, ako aj zisťovacie konanie v predmetnom sektore.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
20.V čl. V bod 13 znie:
„13. Poznámka pod čiarou k odkazu 37 znie:
„37) § 19 ods. 1 písm. b) zákona č. 201/2022 Z. z.“.“.
Odôvodnenie k bodu 20: Legislatívno-technická úprava.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
12
21.V čl. IX sa vypúšťa 3. bod.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie k bodu 21: Ide o legislatívno-technickú úpravu.
Schválený zákon o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákon zo 17. februára 2023 v čl. VII 1. bode rieši odkaz 12 a poznámku pod čiarou k odkazu 12 iným spôsobom.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
22.V čl. IX sa za bod 8 vkladá nový bod 9, ktorý znie:
„9. V § 3 ods. 6 písm. a) a b) sa slová „osobitného predpisu,12)“ nahrádzajú slovami „všeobecného predpisu o výstavbe“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie k bodu 22: Legislatívno-technická úprava.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
23.V čl. IX, 19. bode § 31 ods. 1 písm. g) sa slová „stavebného poriadku stavebného poriadku“ nahrádzajú slovami „stavebného poriadku“.
Odôvodnenie k bodu 23: Ide o legislatívno-technickú a
gramatickú úpravu, vypustenie duplicity.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
24.V čl. IX, bod 21 sa § 40j dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
„(3) Ak je súčasťou integrovaného povoľovania prevádzky posudzovanie vplyvu prevádzky na životné prostredie, pričom vplyv predmetnej činnosti na životné prostredie bol posúdený a záverečné stanovisko nadobudlo právoplatnosť do 31. marca 2024, posudzovanie vplyvov na životné prostredie ako súčasť integrovaného povoľovania sa v rozsahu tohto záverečného stanoviska považuje za vykonané a súčasťou žiadosti o vydanie povolenia alebo žiadosti o zmenu povolenia je záverečné stanovisko.“.
13
Odôvodnenie k bodu 24: Keďže konanie o posudzovaní
vplyvov na životné prostredie bude novou súčasťou integrovaného povoľovania a keďže záverečné stanovisko z posúdenia je platné sedem rokov, navrhuje sa, aby v prípade, ak záverečné stanovisko nadobudlo právoplatnosť do 31. marca 2024, nebolo v integrovanom konaní potrebné vykonať posúdenie vplyvu na životné prostredie, ale len preukázať už vykonané posúdenie.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
25.Za čl. XI sa vkladá nový článok XII, ktorý znie:
„Čl. XII
Zákon č. .../2023 Z. z. o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 20 ods. 16 písm. d) sa slová „osobitného predpisu“ nahrádzajú slovami „všeobecného predpisu o výstavbe“ a poznámka pod čiarou k odkazu 41 znie:
„41) § 3 zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.“.
2.Poznámka pod čiarou k odkazu 46 znie:
„46) § 18 zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní v znení zákona č. .../2023 Z. z.“.
3.V § 25 ods. 3 sa na konci pripája čiarka a slová „ak všeobecný predpis o územnom plánovaní alebo všeobecný predpis o výstavbe neustanovujú inak“.
4.V poznámke pod čiarou k odkazu 52 sa vypúšťa citácia „zákon č. 50/1976 Zb. v znení neskorších predpisov“ a na konci sa pripájajú tieto slová „zákon č. 200/2022 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 201/2022 Z. z. v znení zákona č. .../2023 Z. z.“.
5.V § 26 ods. 1 písm. a) a ods. 4 sa slovo „povolenia“ nahrádza slovami „rozhodnutia o povolení“.
6.V § 26 ods. 9 sa slová „nepodlieha stavebnému konaniu“ nahrádzajú slovami „nie je predmetom povoľovania podľa všeobecného predpisu o výstavbe“.
7.V § 26 ods. 11 sa na konci pripája táto veta „Ak je stacionárny zdroj predmetom povoľovania podľa všeobecného predpisu o výstavbe, súhlasy podľa odseku 1 písm. a) c) sa nahrádzajú záväzným stanoviskom dotknutého orgánu podľa všeobecného predpisu o výstavbe.“.
8.Poznámka pod čiarou k odkazu 73 znie:
14
73) § 19 zákona č. 200/2022 Z. z.“.
9.V § 43 ods. 1 písm. m) prvý bod znie:
„1. Koncepcii územného rozvoja regiónu a územnému plánu mikroregiónu,77)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 77 znie:
77) § 20 a 21 zákona č. 200/2022 Z. z.“.
10.V § 44 ods. 1 písm. l) prvý bod znie:
„1. územného plánu obce a územného plánu zóny,“.
11.V § 53 ods. 2 písm. c) sa slová „nepodlieha stavebnému konaniu“ nahrádzajú slovami „nie je predmetom povoľovania podľa všeobecného predpisu o výstavbe“.
12.V § 61 ods. 2 písm. a) sa na konci pripája čiarka a tieto slová „ak všeobecný predpis o výstavbe neustanovuje inak“.
13.V prílohe č. 6 ods. 1 písmeno i) znie:
„i) návrh stavebného zámeru podľa všeobecného predpisu vo výstavbe,121)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 121 znie:
121) § 3 ods. 2 zákona č. 201/2022 Z. z.“.
14.V prílohe č. 6 ods. 2 písmeno a) znie:
„a) projekt stavby podľa všeobecného predpisu o výstavbe,121)“.“.
Nasledujúci článok sa primerane prečísluje.
Odôvodnenie k bodu 25: Navrhuje sa úprava ustanovení v
zákone o ochrane ovzdušia, ktorý bol schválený tesne pred predložením návrhu zákona tlač 1505, s cieľom zosúladenia s novou stavebnou legislatívou. Navrhované zmeny nepredstavujú vecný posun zákona o ochrane ovzdušia, ale len zosúladenie konfliktných ustanovení s novými pravidlami územného plánovania a výstavby.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
15
V.
Návrh spoločnej správy Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie, nebol schválený, keďže návrh uznesenia nezískal súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov podľa čl. 84 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky a § 52 ods. 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Predseda Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie zároveň určil za spravodajcu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Jána Szőllősa, ktorý predkladá predmetnú informáciu a na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky bude informovať o výsledku rokovania výboru a bude navrhovať ďalší postup.
Jaroslav K a r a h u t a, v. r.
predseda výboru