NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VIII. volebné obdobie
Číslo: CRD-494/2023
1466a
Spoločná správa
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony (tlač 1466)
___________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony (tlač 1466) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 2158 z 28. marca 2023 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci.
Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
2
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 rokovacieho poriadku).
III.
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony (tlač 1466a) prerokovali a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 735 z 27. apríla 2023,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením č. 449 z 25. apríla 2023.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci uznesením č. 263 z 27. apríla 2023.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených v III. bode tejto spoločnej správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I sa za bod 1 vkladajú nové body 2 a 3, ktoré znejú:
„2. V § 26 ods. 1 písmeno e) znie:
„e) čerpá rodičovskú dovolenku podľa osobitného predpisu,45a) ak neplynie obdobie uvedené v § 140 ods. 1 písm. b).“.
3. V § 26 ods. 4 písmeno d) znie:
„d) v období, v ktorom nárok na rodičovský príspevok podľa osobitného predpisu36) a v ktorom podľa svojho vyhlásenia nevykonáva činnosť povinne nemocensky poistenej a povinne dôchodkovo poistenej samostatne zárobkovo činnej osoby, ak neplynie obdobie uvedené v § 140 ods. 2 písm. b),“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Tieto body nadobúdajú účinnosť 1. januára 2024, čo sa premietne do článku o účinnosti.
V nadväznosti na úpravu vylúčenia povinnosti platiť poistné na nemocenské poistenie, dôchodkové poistenie a poistenie v nezamestnanosti zamestnancom alebo samostatne zárobkovo činnou osobou (SZČO) v súvislosti s tehotenstvom, pôrodom, starostlivosťou
3
o dieťa a nárokom na materské navrhovanú v bode 27 a 30 sa navrhuje aj úprava prerušenia ich povinného poistenia. Prerušenie poistenia nastane tak ako doteraz v období čerpania rodičovskej dovolenky v prípade zamestnanca a v prípade SZČO v období, v ktorom nárok na rodičovský príspevok, ak v tomto období podľa vlastného vyhlásenia nevykonáva činnosť povinne poistenej SZČO. Z tohto pravidla sa navrhuje výnimka, na základe ktorej sa poistenie zamestnanca alebo SZČO nepreruší v období, v ktorom im trvá nárok na výplatu materského alebo nárok na materské nevznikol (z dôvodu nesplnenia podmienky získania najmenej 270 dní nemocenského poistenia). Keďže obdobia uvedené v predchádzajúcej vete obdobím vylúčenia povinnosti platiť poistné, nie je dôvod na prerušenie poistenia.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.V čl. I sa za bod 26 vkladajú nové body 27 až 31, ktoré znejú:
„27. V § 140 ods. 1 písmeno b) znie:
„b) v období, v ktorom
1.mu trvá nárok na výplatu materského,
2.by mu trval nárok na materské, ak nárok na materské nevznikol z dôvodu nesplnenia podmienky získania najmenej 270 dní nemocenského poistenia podľa § 48 ods. 1 alebo § 49 ods. 1,“.
28. V § 140 ods. 2 úvodnej vete sa vypúšťa slovo „od“.
29. V § 140 ods. 2 písm. a) sa pred slovo „jej“ vkladá slovo „od“.
30. V § 140 ods. 2 písmeno b) znie:
„b) v období, v ktorom
1.jej trvá nárok na výplatu materského,
2.by jej trval nárok na materské, ak nárok na materské nevznikol z dôvodu nesplnenia podmienky získania najmenej 270 dní nemocenského poistenia podľa § 48 ods. 1 alebo § 49 ods. 1,“.
31. V § 140 ods. 2 písm. c) a d) sa pred slovo „prvého“ vkladá slovo „od“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Tieto body nadobúdajú účinnosť 1. januára 2024, čo sa premietne do článku o účinnosti.
K bodom 27 a 30
S účinnosťou od 1. novembra 2022 bola schválená novela Zákonníka práce, ktorej cieľom, vychádzajúc zo smernice (EÚ) 2019/1158, bolo
4
doplniť a spresniť ustanovenia, ktoré sa týkajú rovnováhy medzi pracovným a súkromným životom rodičov a osôb s opatrovateľskými povinnosťami, napr. inštitút tzv. otcovskej dovolenky. Zároveň bola schválená novela zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o sociálnom poistení“) podľa ktorej, v záujme transpozície záväzkov vyplývajúcich zo smernice 2019/1158, konkrétne v súvislosti s právom pracovníka na príspevok pri čerpaní otcovskej/rodičovskej dovolenky, otcovi dieťaťa vzniká nárok na materské v rozsahu dvoch týždňov (14 kalendárnych dní) v období šiestich týždňov od narodenia dieťaťa. Prekážkou tohto nároku nie je poberanie materského alebo rodičovského príspevku matkou dieťaťa. Vzhľadom na to, že obdobie poberania materského iným poistencom (otcom) je v podmienkach Slovenskej republiky v porovnaní s inými krajinami Európskej únie nastavené nadštandardne, tak celkové obdobie poberania materského (napr. 28 týždňov) sa rozdeľuje na dve obdobia poberania materského (napr. 2 týždne a 26 týždňov), t. j. v období otcovskej a rodičovskej dovolenky.
V súvislosti s uvedeným sa navrhuje spresniť úpravu vylúčenia povinnosti platiť poistné pre zamestnanca alebo povinne poistenú SZČO. Ak zamestnancovi alebo povinne poistenej SZČO vznikne nárok na výplatu materského, obdobie vylúčenia povinnosti platiť poistné bude totožné s obdobím trvania nároku na výplatu materského.
Súčasne sa navrhuje vylúčenie povinnosti platiť poistné uplatniť aj na prípady, ak ku vzniku nároku na materské nedošlo len z dôvodu, že nebola splnená podmienka nemocenského poistenia najmenej 270 dní v posledných dvoch rokoch pred pôrodom v prípade poistenkyne, alebo pred dňom, od ktorého žiada o priznanie materského v prípade iného poistenca (napr. otca). Ostatné podmienky nároku na materské však musia byť splnené. Týka sa to napr. podmienky starostlivosti o dieťa, podmienky absencie príjmu za vykonanú prácu u zamestnanca. Uvedené sa navrhuje primerane upraviť aj vo vzťahu k povinne poistenej SZČO, pri ktorej sa okrem starostlivosti o dieťa skúma aj podmienka zaplateného poistného.
Na základe navrhovanej právnej úpravy bude mať vylúčenú povinnosť platiť poistné aj taký zamestnanec a povinne poistená SZČO, ktorým nárok na materské nevznikne z dôvodu, že nesplnili podmienku nemocenského poistenia najmenej 270 dní. V takomto prípade bude vylúčenie povinnosti platiť poistné trvať rovnaké obdobie a za rovnakých podmienok, ako by inak trval nárok na materské. Sociálna poisťovňa tak v aplikačnej praxi, aj na účely vylúčenia povinnosti platiť poistné zamestnancom a povinne poistenou SZČO, naviaže na doteraz zaužívané postupy uplatňované pri posudzovaní nároku na materské.
Navrhovanou právnou úpravou sa vylúčenie povinnosti platiť poistné uplatní napr. aj na zamestnanca (otca), ktorý sa stará o dieťa v čase
5
rodičovskej dovolenky a má nárok na výplatu materského alebo by mal nárok na materské.
K bodom 28, 29 a 31
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s bodom 30.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.V čl. I bode 35 § 226 ods. 2 písm. b) sa za slová „účte poistenca“ vkladajú slová „v rozsahu určenom Sociálnou poisťovňou“.
[§ 226 ods. 2 písm. b)]
Z dôvodu vykonateľnosti sa navrhuje sprecizovať ustanovenie, v zmysle ktorého je Sociálna poisťovňa povinná na žiadosť poistenca zaslať informáciu vedenú na elektronickom účte poistenca do 60 dní od doručenia žiadosti, a to tak, že Sociálna poisťovňa určí rozsah týchto informácií. Elektronický účet poistenca je klientska zóna, ktorá okrem osobných údajov, údajov o dôchodkovom poistení, nemocenskom poistení, poistení v nezamestnanosti, úrazovom poistení, vymeriavacích základoch a údajov týkajúcich sa platenia poistného, obsahuje aj iné údaje a rôzne funkcionality, ako napríklad prehľad zamestnávateľov, prehľad neevidovaného obdobia, prehľad rozhodnutí, ePN, rôzne kalkulačky a podobne. Súčasne sa obsah a rozsah evidovaných údajov a funkcionalít elektronického účtu poistenca dynamicky vyvíja a priebežne dopĺňa. Je preto nevyhnutné sprecizovať ustanovenie tak, aby Sociálna poisťovňa v zaslanej informácii poistencovi uvádzala len relevantné údaje o účasti na poistení, vymeriavacích základoch, platení poistného, na základe ktorých sa poistenec bude môcť rozhodnúť a korigovať v budúcnosti svoje správanie v oblasti sociálneho poistenia. Detailná definícia rozsahu poskytovaných údajov by tiež mohla v budúcnosti vyvolať potrebu častých legislatívnych zmien z dôvodu doplnenia nových služieb a funkcionalít elektronického účtu poistenca, čo v konečnom dôsledku prinesie nižšiu flexibilitu a spomalenie zavádzania nových digitálnych služieb poistencom.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.V čl. I sa za bod 37 vkladá nový bod 38, ktorý znie:
„38. V § 226 ods. 6 sa vypúšťajú slová „z dôvodu, že zamestnanec bol uznaný za dočasne práceneschopného,“ a za slová „§ 140 ods. 1“ sa vkladajú slová „písm. a) až e)“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
6
Tento bod nadobúda účinnosť 1. januára 2024, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s potrebou spresniť právnu úpravu zavedenú zákonom č. 125/2022 Z. z. od 1. januára 2023 týkajúcu sa povinností Sociálnej poisťovne podľa § 226 ods. 7 (po preznačení odsek 6) zákona o sociálnom poistení. Navrhuje sa, aby Sociálna poisťovňa zamestnávateľovi sprístupňovala informácie o jeho zamestnancovi, ktoré spracúva vo svojom informačnom systéme a nevyhnutné na určenie obdobia, počas ktorého zamestnanec nie je povinný platiť poistné. Ide o informácie napríklad o tom, že zamestnanec bol uznaný za dočasne práceneschopného, o potrebe osobného a celodenného ošetrovania fyzickej osoby zamestnancom, o nároku zamestnanca na výplatu rehabilitačného alebo rekvalifikačného.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.V čl. I bode 38 § 226b ods. 3 písm. c) prvom bode a ods. 5 písm. a) sa slová „vzniku nároku na výplatu“ nahrádzajú slovom „priznania“.
[§ 226b ods. 3 písm. c) a ods. 5 písm. a)]
Navrhuje sa precizovať ustanovenie upravujúce obdobie, počas ktorého sa sprístupňovať dôchodková prognóza, a to použitím vhodnejšej terminológie tak, aby sa v praxi predišlo výkladovým problémom, nakoľko nárok na výplatu môže vzniknúť aj tri roky spätne od jeho uplatnenia.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6.V čl. I bode 38 § 226b ods. 5 úvodnej vete sa za slovo „prognózu“ vkladajú slová „desať rokov od jej sprístupnenia, najdlhšie“.
[§ 226b ods. 5 úvodná veta]
S ohľadom na účel dôchodkovej prognózy, ktorým je aktuálne informovanie poistenca o jeho predpokladaných budúcich dôchodkových nárokoch sa navrhuje skrátiť lehotu, počas ktorej je Sociálna poisťovňa povinná uchovávať dôchodkovú prognózu na 10 rokov od jej sprístupnenia, najdlhšie však do priznania starobného dôchodku alebo predčasného starobného dôchodku poistenca, alebo dovŕšenia dôchodkového veku poistenca, ak ide o poberateľa invalidného dôchodku.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7
7.V čl. I sa za 46. bod vkladajú nové body 47. a 48., ktoré znejú:
„47. Nad § 293fza sa vkladá nadpis „Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. júla 2023“.
48. Nadpis pod § 293fza sa vypúšťa.“.
Tieto body nadobúdajú účinnosť 1. júla 2023, čo sa premietne aj do článku o účinnosti.
V súvislosti s touto úpravou sa vypustí nadpis nad § 293fza (čl. I, 47. bod).
Nasledujúce body sa primerane preznačia, čo sa premietne aj do článku o účinnosti.
Legislatívno-technická úprava v súvislosti so zachovaním postupnosti číslovania prechodných ustanovení.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8.V čl. I, 47. bode, úvodná veta znie:
„Za § 293fza sa vkladajú § 293fzb a § 293fzc, ktoré znejú:“.
V súvislosti s touto úpravou sa § 293fza označí ako § 293fzb a § 293fzb sa označí ako § 293fzc.
Legislatívno-technická úprava v súvislosti so zachovaním postupnosti číslovania prechodných ustanovení.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9.V čl. I sa za 47. bod vkladajú nové body 48. a 49., ktoré znejú:
„48. Nad § 293ga sa vkladá nadpis „Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. januára 2024“.
49. Nadpis pod § 293ga sa vypúšťa.“.
Tieto body nadobúdajú účinnosť 1. januára 2024, čo sa premietne aj do článku o účinnosti.
V súvislosti s touto úpravou sa vypustí nadpis pod § 293gb (čl. I, 48. bod).
Nasledujúce body sa primerane preznačia, čo sa premietne aj do článku o účinnosti.
Legislatívno-technická úprava v súvislosti so zachovaním postupnosti číslovania prechodných ustanovení.
8
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10.V čl. I, 48. bode, úvodná veta znie:
„Za § 293ga sa vkladá § 293gb, ktorý znie:“.
Legislatívno-technická úprava v súvislosti so zachovaním postupnosti číslovania prechodných ustanovení.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11.V čl. II [§ 108 ods. 1 prvá veta] sa slovo „dvoch“ nahrádza slovom „troch“.
[§ 108 ods. 1 prvá veta]
Navrhuje sa zosúladenie lehoty na zasielanie výpisu z osobného dôchodkového účtu sporiteľa (2. pilier) s navrhovanou lehotou na zasielanie výpisu z osobného účtu a výkazu predpokladaných dôchodkových dávok účastníka a výpisu z osobného účtu a výkazu dôchodkových dávok poberateľa dávky (3. pilier), a to do konca marca kalendárneho roka. Dôchodková správcovská spoločnosť bude v predĺženej lehote na zasielanie predmetného výpisu súčasne generovať údaje a zasielať ich Sociálnej poisťovni na účely zostavenia a zaslania dôchodkovej prognózy (máj).
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony (tlač 1466a) a v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov
schváliť.
9
VI.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o návrhoch 1 11 v štvrtej časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom gestorského výboru schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne vecič. 272 z 2. mája 2023.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločnú spravodajkyňu Luciu Drábikovú, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informovala o výsledku rokovania výborov a predkladala návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Bratislava 2. mája 2023
Vladimír Ledecký v.r.
predseda výboru