ÚSTAVNOPRÁVNY VÝBOR
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
161. schôdza
Číslo: CRD-502/2023
730
U z n e s e n i e
Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky
z 27. apríla 2023
k vládnemu návrhu zákona o žalobách na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1462)
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
A. s ú h l a s í
s vládnym návrhom zákona o žalobách na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1462);
B. o d p o r ú č a
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona o žalobách na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1462) schváliť so zmenami a doplnkami uvedenými v prílohe tohto uznesenia;
C.p o v e r u j e
predsedu výboru, aby spracoval výsledky rokovania Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky z 27. apríla 2023 spolu s výsledkami rokovania Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti do písomnej spoločnej správy výborov Národnej rady Slovenskej republiky a predložil ju na schválenie gestorskému výboru.
Milan Vetrák
predseda výboru
overovatelia výboru:
Lukáš Kyselica
Matúš Šutaj Eštok
P r í l o h a
k uzneseniu Ústavnoprávneho
výboru Národnej rady SR č. 730
z 27. apríla 2023
____________________________
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k vládnemu návrhu zákona o žalobách na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1462)
___________________________________________________________________________
1. V čl. I v § 3 písmene f) sa na konci pripájajú slová, ktoré znejú: „alebo orgánom podľa písm. e) bodu 2“.
Uvedenou právnou úpravou sa dosiahne zosúladenie definície vnútroštátnej žaloby so ostatnými ustanoveniami návrhu zákona, v zmysle ktorých môže vnútroštátnu žalobu, ktorou sa iniciuje konanie o abstraktnej kontrole podať okrem oprávnenej osoby aj orgán dohľadu (napr. NBS, SOI a pod.) alebo samoregulačný orgán podľa osobitného predpisu (zriadený podľa 128 zákona č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách). Navrhovaná úprava je v súlade so smernicou Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/1828 z 25. novembra 2020 o žalobách v zastúpení na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov a o zrušení smernice 2009/22/ES, ktorá je predloženým vládnym návrhom zákona transponovaná do právneho poriadku SR.
2.V čl. I v § 6 ods. 1 sa za slovo „hospodárstva“ vkladajú slová „rozhodne o zápise a“.
Znenie odseku 1 sa zosúlaďuje s odsekom 5.
3.V čl. I v § 8 ods. 2 sa za slovo „vyčiarkne“ vkladajú slová „na podnet iného členského štátu, Európskej komisie alebo aj bez návrhu“.
Uvedenou právnou úpravou sa reaguje na požiadavku smernice (čl. 4 ods. 5), aby bola zachovaná možnosť Európskej komisie alebo iného členského štátu vysloviť pochybnosti o tom, či oprávnená osoba spĺňa kritéria a aby sa následne začalo konanie, v ktorom sa preskúmajú tieto pochybnosti.
4.V čl. I v § 8 sa vypúšťa odsek 3. Nasledujúce odseky sa primerane prečíslujú.
Vzhľadom na zmenu právnej úpravy v § 8 odseku 2 (uvádzacia veta) sa odsek 3 stáva nadbytočným.
5.V čl. I v § 8 odsek 4 znie:
„(4) Ministerstvo hospodárstva v rozhodnutí o vyčiarknutí uvedie dátum vyčiarknutia oprávnenej osoby zo zoznamu oprávnených osôb; rozhodnutie o vyčiarknutí ministerstvo hospodárstva zverejní na svojom webovom sídle. Ak oprávnená osoba vedie na súde konanie na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov, ministerstvo hospodárstva rozhodnutie o vyčiarknutí oznámi súdu, pričom súd preruší konanie a bezodkladne vyzve iné oprávnené osoby, aby v konaní pokračovali. Ak prejaví záujem o pokračovanie v konaní viac oprávnených osôb súd vyberie tú, ktorá sa ako prvá v poradí prihlási, alebo tú, ktorá na základe všetkých okolností prípadu najlepšie predpoklady pokračovať v konaní ako nástupnícka oprávnená osoba. Ak takto určená oprávnená osoba vstúpi do konania namiesto oprávnenej osoby, ktorá bola vyčiarknutá zo zoznamu oprávnených osôb, oznámi bezodkladne prihláseným spotrebiteľom, že v konaní pokračuje ako nástupca po vyčiarknutej oprávnenej osobe. Vyčiarknutá oprávnená osoba je povinná poskytnúť potrebnú súčinnosť nástupníckej oprávnenej osobe. Ak žiadna z oprávnených osôb neprejaví záujem pokračovať v konaní do šiestich mesiacov od doručenia výzvy súdu podľa druhej vety, súd konanie zastaví.“.
Uvedenou právnou úpravou sa sleduje poskytnutie väčšieho časového priestoru na umožnenie, aby sa mohlo v začatom konaní pokračovať po vyčiarknutí pôvodnej oprávnenej osoby, a to najmä s prihliadnutím na administratívnu náročnosť takéhoto typu konania. Pri vyčiarknutí oprávnenej osoby súd preruší konanie, pričom ak do 6 mesiacov nebude k dispozícii nová oprávnená osoba, konanie sa zastaví.
6.V čl. I § 10 ods. 3 sa v druhej vete slová „Súd skúma len na námietku žalovaného obchodníka“ nahrádzajú slovami „Súd skúma splnenie podmienok podľa § 6 ods. 1 len na námietku žalovaného obchodníka“.
Legislatívno-technická úprava v kontexte prvej vety daného ustanovenia.
7.V čl. I § 11 ods. 2 sa v úvodnej vete slovo „alebo“ nahrádza slovom „a“ a slovo „zasiela“ sa nahrádza slovom „zasielajú“.
Nahradením spojky „alebo“ za spojku „a“ sa dosiahne, že každý subjekt bude povinný zasielať predmetnú informáciu.
8.V čl. I v § 11 ods. 7 sa slová „môže jej súd priznať“ nahrádzajú slovami „súd jej prizná“.
Uvedenou právnou úpravou sa dosiahne súlad so smernicou (čl. 13 ods. 5).
9.V čl. I v § 12 ods. 5 sa v písmenách b) a c) za slovom „sporu“ vkladá čiarka a slová „ktorej uložil povinnosť podľa prvej vety,“.
Uvedenou právnou úpravou sa dosiahne, aby následky nečinnosti tretej osoby nemohli byť pričítané v neprospech strany sporu spôsobmi.
10.V čl. I v § 16 ods. 3 písm. a) sa slová „bankové spojenie spotrebiteľa“ nahrádzajú slovami „číslo bankového účtu spotrebiteľa, ak ho má zriadený“.
Navrhovanou právnou úpravou sa sleduje odstránenie diskriminácie pre tie osoby, ktoré nemajú zriadený účet v banke. Nie všetci spotrebitelia musia mať nevyhnutne zriadený bankový účet. V prípade, ak spotrebiteľ nebude mať účet v banke, plnenie sa mu bude uhrádzať inou formou (napr. šekom na výplatu na pošte a pod.).
11.V čl. I § 17 ods. 5 sa slová „počet prihlásených spotrebiteľov“ nahrádzajú slovami „uvedie počet prihlásených spotrebiteľov“.
V kontexte ustanovenia súd neurčuje v rozhodnutí počet prihlásených veriteľov ani určeného notára, nakoľko tieto skutočnosti známe pred vydaním rozhodnutia, tým pádom ich môže v rozhodnutí len „uviesť“.
12.V čl. I § 17 ods. 6 sa slovo „notárovi“ nahrádza slovami „určenému notárovi“.
Rešpektovanie legislatívnej skratky zavedenej v § 15 ods. 2.
13.V čl. I § 20 ods. 5 sa slová „nie dotknuté ďalšie prostriedky nápravy, ktoré môže prihlásený spotrebiteľ uplatniť, a ktoré nie predmetom“ nahrádzajú slovami „nie dotknuté žiadne ďalšie prostriedky nápravy, ktoré prihláseným spotrebiteľom k dispozícii, a ktoré nie sú predmetom“.
Zjednotenie terminológie s § 17 ods. 13.
14.V čl. I § 21 sa slová pre strany konania a pre dotknutých spotrebiteľov, ktorí boli prihlásení v konaní o vydanie nápravného opatrenia“ nahrádzajú slovami „pre oprávnenú osobu, obchodníka a prihlásených spotrebiteľov“.
Zjednotenie terminológie s § 20 ods. 4.
15.V čl. I v § 23 ods. 2 druhá veta znie: „Súčasťou žaloby je písomný záznam o uskutočnení konzultácie podľa odseku 3 alebo vyhlásenie o dôvodoch, prečo sa konzultácia neuskutočnila.“.
Navrhovanou právnou úpravou sa upravia všetky potencionálne situácie v prípade, ak vyzve oprávnená osoba obchodníka
na konzultáciu. Nedá sa totiž úplne vo všetkých prípadoch predpokladať, že konzultácia vždy prebehne, pričom záznam o nej bol podľa predloženého návrhu zákona obligatórnou náležitosťou žaloby. Preto je potrebné vyriešiť aj situácie, kedy sa konzultácia neuskutoční, pričom v takom prípade oprávnená osoba uvedie dôvody, prečo sa tak stalo.
16.V čl. I v § 27 odsek 4 znie:
„(4) Ak tento zákon neustanovuje inak, na konanie o žalobe na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov sa vzťahuje Civilný sporový poriadok.“.
Z dôvodu právnej istoty sa navrhuje nahradiť pôvodný zámer primeranej aplikácie CSP na jeho priamu aplikáciu s odklonmi, ktoré predpokladá návrh zákona.
17.V čl. I v § 28 ods. 2 sa za slová „nemožno uplatniť“ vkladajú slová „v konaní o vydanie nápravného opatrenia“.
Navrhovanou právnou úpravou sa sleduje dosiahnuť stav, aby bolo možné žalovať v období troch rokov spätne len porušenia, ktorých následkom bola konkrétna ujma konkrétnym spotrebiteľom. Takýto zásah nebude možný v prípade tzv. formulárových zmlúv, a teda v prípade abstraktnej kontroly. Ide o to nestretať obchodníkov za staré zmluvné podmienky, ktoré medzičasom mohli byť zmenené.
18.V čl. II sa za bod 1 vkladá nový bod 2, ktorý znie:
„2. V § 40 sa slová „na námietku žalovaného uplatnenú najneskôr pri prvom procesnom úkone, ktorý mu patrí“ nahrádzajú slovami „do otvorenia pojednávania alebo predbežného prejednania sporu“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Bod 2 nadobudne účinnosť dňom vyhlásenia, čo sa zohľadní v ustanovení o účinnosti.
Navrhuje sa umožniť súdu skúmať kauzálnu príslušnosť v obchodných sporoch aj z úradnej moci, ale len do začatia pojednávania, resp. predbežného prejednania sporu, čo podporu myšlienku špecializácie súdov.
19.V čl. IV sa vkladajú nové body 1 až 3, ktoré znejú:
„1. V § 19 ods. 2 písm. g) sa vypúšťa druhý bod.
Doterajší tretí bod sa označuje ako druhý bod.
Vypustenie sa navrhuje v nadväznosti na zrušenie smernice 2009/22/ES a jej nahradenie smernicou (EÚ) 2020/1828, ktorá bude do vnútroštátneho práva transponovaná prostredníctvom predloženého vládneho návrhu zákona. Vedenie zoznamu oprávnených osôb a oznamovanie oprávnených osôb zapísaných v zozname Európskej komisii je upravené v čl. I predloženého vládneho návrhu zákona.
2. V § 25 odsek 1 znie:
„(1) Združenie môže podať návrh na vydanie predbežného opatrenia podľa § 21 ods. 1 orgánu dozoru alebo na základe plnomocenstva zastupovať spotrebiteľa v konaní pred orgánmi verejnej moci.“.
Úpravy nadväzujú na zrušenie smernice 2009/22/ES a jej nahradenie smernicou (EÚ) 2020/1828, ktorá bude do vnútroštátneho práva transponovaná prostredníctvom predloženého vládneho návrhu zákona. Podmienky na zápis do zoznamu oprávnených osôb, podávanie žiadostí na zápis do zoznamu a vedenie tohto zoznamu je upravené v čl. I predloženého vládneho návrhu zákona.
3. V § 25 sa vypúšťajú odseky 2 až 4.
Doterajšie odseky 5 a 6 sa označujú ako odseky 2 a 3.“.
Doterajší text čl. IV sa označuje ako bod 4.
Úpravy nadväzujú na zrušenie smernice 2009/22/ES a jej nahradenie smernicou (EÚ) 2020/1828, ktorá bude do vnútroštátneho práva transponovaná prostredníctvom predloženého vládneho návrhu zákona. Podmienky na zápis do zoznamu oprávnených osôb, podávanie žiadostí na zápis do zoznamu a vedenie tohto zoznamu je upravené v čl. I predloženého vládneho návrhu zákona.
20.V čl. V sa vkladá nový bod 1, ktorý znie:
„1. Poznámka pod čiarou k odkazu 28 znie:
28) Zákon č. 250/2007 Z. z. v znení neskorších predpisov.
Zákon č. .../2023 Z. z. o žalobách na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov a o
zmene a doplnení niektorých zákonov.“.“.
Doterajší text čl. V sa označuje ako bod 2.
Doplnenie poznámky pod čiarou k odkazu 28 sa navrhuje v nadväznosti na zrušenie smernice 2009/22/ES a jej nahradenie smernicou (EÚ) 2020/1828, ktorá bude do vnútroštátneho práva transponovaná prostredníctvom predloženého vládneho návrhu zákona.
21.V čl. VI sa vkladá nový bod 1, ktorý znie:
„1. Poznámka pod čiarou k odkazu 2 znie:
2) Občiansky zákonník.
Zákon č. 250/2007 Z. z. v znení neskorších predpisov.
Zákon č. .../2023 Z. z. o žalobách na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov a o
zmene a doplnení niektorých zákonov.“.“.
Doterajší text čl. VI sa označuje ako bod 2.
Doplnenie poznámky pod čiarou k odkazu 2 sa navrhuje v nadväznosti na zrušenie smernice 2009/22/ES a jej nahradenie smernicou (EÚ) 2020/1828, ktorá bude do vnútroštátneho práva transponovaná prostredníctvom predloženého vládneho návrhu zákona.
22.V čl. VII sa slová „V § 1 sa za prvú vetu vkladá nová druhá veta, ktorá znie:“ nahrádzajú slovami „§ 1 sa dopĺňa vetou, ktorá znie:“.
Úprava legislatívnej techniky.
23.V čl. VIII sa vypúšťajú slová „1. júna 2023, okrem čl. I § 1 4 a § 9 29 a čl. II čl. VII, ktoré nadobúdajú účinnosť“.
Vzhľadom na priebeh legislatívneho procesu, potreby dodržania ústavnej 15 dňovej lehoty pre prezidentku Slovenskej republiky na podpísanie zákona a primeranej lehoty na zverejnenie zákona v Zbierke zákonov Slovenskej republiky, ako aj zabezpečenia dostatočnej legisvakančnej lehoty pre adresátov právnej normy a dodržania transpozičnej lehoty sa primerane upravuje navrhovaná účinnosť zákona.