Návrh na vyslanie príslušníkov Ozbrojených síl Slovenskej republiky do vojenskej asistenčnej misie Európskej únie pre Ukrajinu na územie členských štátov Európskej únie a na vyslovenie súhlasu s prítomnosťou zahraničných ozbrojených síl na území Slovenskej republiky určených na plnenie úloh vojenskej asistenčnej misie Európskej únie pre Ukrajinu
1.Politické aspekty a medzinárodné súvislosti návrhu
Dňa 24. februára 2022 sa začala masívna nevyprovokovaná vojenská invázia Ruskej federácie voči Ukrajine. Slovenská republika odsúdila konanie agresora a jasne sa postavila na stranu brániacej sa Ukrajiny. Svoju podporu Slovenská republika demonštrovala viacerými formami, vrátane dodávok vojenskej techniky a materiálu. Rýchlym poskytnutím viacerých balíkov vojenskej pomoci sa Slovenská republika zaradila medzi popredných darcov spomedzi štátov demokratického sveta.
Okrem nevyhnutných dodávok zbraní potrebuje Ukrajina najmä dostatok príslušníkov vlastných ozbrojených síl, ktorí prešli náležitým výcvikom a vedia dodané zbrane obsluhovať. V tejto súvislosti schválili členské štáty Európskej únie zriadenie vojenskej asistenčnej misie pre Ukrajinu (ďalej len EUMAM UA), ktorej cieľom je naplniť urgentné požiadavky ukrajinských ozbrojených síl (ďalej len UAF) v oblasti výcviku a posilniť tak ich kapacity v boji za obnovenie teritoriálnej integrity Ukrajiny v medzinárodne uznaných hraniciach. Misia bola zriadená rozhodnutím prijatým na zasadnutí Rady ministrov zahraničných vecí 17. októbra 2022 a spustená na základe rozhodnutia Rady č. 2022/2243 zo 14. novembra 2022. Zatiaľ sa plánuje jej trvanie do konca roku 2024. Aktuálne za cieľ poskytnúť výcvik pre 30 tisíc príslušníkov UAF.
Misia vychádza z existujúcich výcvikových iniciatív členských štátov EÚ, ktoré sa postupne rozširujú a vzájomne zlaďujú. Výcvik sa uskutočňuje na území na báze modulárneho prístupu. Doposiaľ sa do asistenčnej misie zapojilo 24 členských štátov poskytnutím výcvikových modulov alebo personálu. Hlavný dôraz je kladený najmä na výcvik nových mobilizovaných ukrajinských vojakov, na obsluhu zbraňových systémov či zvládanie plánovacích procesov. Výcvik sa ukazuje ako obzvlášť dôležitý v aktuálnej situácii, kedy sa dodávky zbraní zintenzívňujú a rozširujú aj o ďalšie nové zbraňové systémy, s ktorými UAF nemajú skúsenosti.
Slovenská republika poskytuje výcvik príslušníkom UAF formou spoločného mnohonárodného cvičenia. Účasť Slovenskej republiky v rámci EUMAM UA umožní rozšíriť a zosúladiť existujúce výcvikové iniciatívy členských štátov EÚ. Ozbrojené sily Slovenskej republiky tak budú poskytovať výcvik UAF na území Slovenskej republiky v rámci misie EUMAM UA i za možnej účasti zahraničných partnerov. Poskytnutie výcviku sa bude odvíjať v závislosti od potrieb Ukrajiny a možností Ozbrojených síl Slovenskej republiky a Ministerstva obrany Slovenskej republiky. Súčasne sa príslušníci Ozbrojených síl Slovenskej republiky zapoja do príslušných veliteľských štruktúr na území členských štátov na podporu EUMAM UA.
2
Zapojenie Slovenskej republiky do výcviku príslušníkov UAF je nielen jasnou podporou legitímne sa brániacej Ukrajiny, prejavom súdržnosti na úrovni EÚ, ale i investíciou do obnovy bezpečného prostredia na našej východnej hranici v budúcnosti.
2.Vojensko-odborné aspekty návrhu
Slovenská republika je pripravená poskytnúť do EUMAM UA príspevok vo forme vyslania príslušníkov Ozbrojených síl Slovenskej republiky do veliteľských štruktúr misie a poskytnúť výcvik príslušníkom UAF. V súlade s tým sa predmetným materiálom navrhuje:
vyslať do 6 príslušníkov Ozbrojených síl Slovenskej republiky do vojenských štruktúr EÚ na podporu EUMAM UA na území členských štátov Európskej únie
-s pôsobnosťou v príslušných veliteľstvách misie,
-na podporu plánovacích kapacít určených veliteľstiev misie,
-na plnenie úloh podľa opisu funkčnej náplne pre danú pozíciu,
-v termíne od schválenia NR SR do ukončenia mandátu EUMAM UA.
plnenie úloh EUMAM UA určenými príslušníkmi Ozbrojených síl Slovenskej republiky a Vojenskej polície Slovenskej republiky na území Slovenskej republiky v prospech UAF za prítomnosti príslušníkov ozbrojených síl Ukrajiny, členských krajín EÚ, USA a Veľkej Británie
-poskytovaním výcvikových modulov vo vojenských výcvikových priestoroch a špecializovaných školiacich a výcvikových zariadeniach Slovenskej republiky,
-v počte do 900 profesionálnych vojakov z vyššie uvedených krajín na jeden výcvikový modul,
-v dĺžke trvania jednotlivých výcvikových modulov od 1 do 12 týždňov,
-poskytnutím základného a zdokonaľovacieho výcviku jednotlivcov a jednotiek v taktike a streľbe manévrových jednotiek a jednotiek bojovej podpory, ako aj odborností radiačnej, chemickej a biologickej ochrany, odborností vojenskej polície a protivzdušných, ženijných, delostreleckých, zdravotníckych a logistických spôsobilostí,
-za použitia kolesovej a pásovej techniky a ručných zbraní,
-v termíne od schválenia NR SR do ukončenia mandátu EUMAM UA.
3.Právne aspekty návrhu
Právny rámec pre vyslanie Ozbrojených síl Slovenskej republiky do asistenčnej misie EUMAM UA a pre prítomnosť zahraničných ozbrojených síl určených na plnenie úloh asistenčnej misie pre Ukrajinu je stanovený vnútroštátnym ako aj medzinárodným právom.
Na vnútroštátnej úrovni sa návrh predkladá na základe čl. 86 písm. l) Ústavy SR, podľa ktorého do pôsobnosti Národnej rady Slovenskej republiky patrí vyslovenie súhlasu s vyslaním Ozbrojených síl Slovenskej republiky mimo územia Slovenskej republiky, ak nejde o prípad
3
uvedený v čl. 119 písm. p) a súčasne na základe čl. 86 písm. m) Ústavy SR, podľa ktorého do pôsobnosti Národnej rady Slovenskej republiky patrí vyslovenie súhlasu s prítomnosťou zahraničných ozbrojených síl na území Slovenskej republiky.
Spolupráca s príslušnými orgánmi EÚ, ako aj zahraničnými partnermi v oblastiach riadenia, činnosti a zabezpečenia príslušníkov Ozbrojených síl Slovenskej republiky počas ich pôsobenia mimo územia Slovenskej republiky a na území Slovenskej republiky bude v súlade s týmto návrhom zabezpečená bilaterálnymi a medzinárodnými zmluvami a dohodami.
Status a konkrétne podmienky pôsobenia príslušníkov zahraničných ozbrojených síl na území Slovenskej republiky sa budú riadiť bilaterálnymi a medzinárodnými zmluvnými dokumentami.