Návrhom zákona sa zvyšuje konkurencieschopnosť podnikateľského prostredia, nakoľko sa znižuje administratívna záťaž podnikateľov.
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
☐ zvyšuje ☒ nemení☐ znižuje
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie Ak má materiál vplyvy na PP, ktoré nemožno zaradiť do predchádzajúcich častí, či už pozitívne alebo negatívne, tu ich uveďte. Patria sem:
a)sankcie alebo pokuty, ako dôsledok porušenia právne záväzných ustanovení;
b)vplyvy súvisiace so žiadosťami o alebo prijímaním dotácií, fondov, štátnej pomoci a čerpaním iných obdobných foriem podpory zo strany štátu, keďže sú sprievodným javom uchádzania sa či získania benefitov, na ktoré nie je právny nárok priamo zo zákona, ale vzniká na základe prejavu vôle dotknutého subjektu;
c)regulované ceny podľa zákona č. 18/1996 Z. z. o cenách;
d)iné vplyvy, ktoré predpokladá materiál, ale nemožno ich zaradiť do častí 3.1 a 3.3.
1.Vypustenie zákazu ukladať spotrebiteľom povinnosti bez právneho dôvodu
Návrh zákona upúšťa od zákazu ukladať spotrebiteľovi povinnosti bez právneho dôvodu. Okruh dotknutých subjektov bol expertným odhadom kvantifikovaný na 130 935 obchodníkov, z ktorých 130 804 je MSP. Toto ustanovenie predstavuje pomerne široký základ pre ukladanie sankcií orgánom dohľadu. V zmysle údajov poskytnutých Slovenskou obchodnou inšpekciou bolo za roky 2020 a 2021 porušenie uvedeného ustanovenia konštatované spolu 116-krát a za tieto porušenia boli uložené sankcie vo výške úhrnne minimálne 36 450 eur. Uvedené porušenia boli však podľa údajov Slovenskej obchodnej inšpekcie vždy konštatované spolu s porušením iných ustanovení na ochranu spotrebiteľa, a preto nie je možná presná kvantifikácia. V zmysle návrhu zákona zostávajú spotrebitelia adekvátne chránení a zároveň sa odstránením predmetného ustanovenia posilňuje princíp právnej istoty dotknutých subjektov a jasnejšie vymedzuje právny základ ukladania sankcií pre príslušné orgány dohľadu. 2.Vypustenie zákazu odmietnuť predať spotrebiteľovi vystavený výrobok
Návrh zákona upúšťa od zákazu odmietnuť predať spotrebiteľovi výrobok, ktorý má vystavený alebo inak pripravený na predaj, alebo odmietnuť poskytnutie služby, ktorá je v jeho prevádzkových možnostiach. Okruh dotknutých subjektov bol expertným odhadom kvantifikovaný na 130 935 obchodníkov, z ktorých 130 804 je MSP. Uvedené ustanovenie predstavuje pomerne široký základ pre ukladanie sankcií orgánom dohľadu. V zmysle údajov poskytnutých Slovenskou obchodnou inšpekciou bolo porušenie predmetného ustanovenia za roky 2020 a 2021 konštatované 12-krát a za tieto porušenia boli uložené sankcie v úhrnnej výške 4 850 eur. V zmysle návrhu zákona zostávajú spotrebitelia adekvátne chránení a zároveň sa odstránením predmetného ustanovenia posilňuje princíp právnej istoty dotknutých subjektov a jasnejšie vymedzuje právny základ ukladania sankcií pre príslušné orgány dohľadu.
3.Zavedenie opatrenia o blokovaní