Príloha č. 3a
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: Návrh zákona o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Predkladateľ: Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov.
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A.Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
0
0
B. Iné poplatky
0
0
C. Nepriame finančné náklady
1 600
0
D. Administratívne náklady
49 591
631 382
Spolu = A+B+C+D
51 191
631 382
Z toho
E. Vplyv na mikro, malé a stredné podn.
48 922
630 749
F. Úplná harmonizácia práva EÚ(okrem daní, odvodov, ciel a poplatkov, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality)
51 191
0
VÝPOČET PRAVIDLA 1in2out:
IN
OUT
G. Náklady okrem výnimiek = B+C+D-F
0
631 382
Príloha č. 3a
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie (dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP)
Číslo normy(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia(§, ods.)
Pôvod regulácie: SR/EÚ úplná harm./EÚ harm. s možnosťou voľby
Účinnosť regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet subjektov spolu
Počet subjektov MSP
Vplyv na 1 podnik. v €
Vplyv na kategóriu dotk. subjektov v €
Druh vplyvuIn (zvyšuje náklady) / Out (znižuje náklady)
1
Zavedenie nových informačných povinností pre obchodníka v súvislosti s oznamovaním hlavných parametrov určujúcich poradie ponúk vo výsledku vyhľadávania spotrebiteľa na online trhu
Návrh zákona
§ 11 ods. 6 písm. b)
EÚ úplná harmonizácia
01.08.23
obchodníci
14 300
14 286
1
18 291
In (zvyšuje náklady)
2
Vypustenie povinnosti obchodníka vypracovať odborné posúdenie
Návrh zákona
0
SK
01.08.23
obchodníci
79 688
79 608
4
339 763
Out (znižuje náklady)
3
Vypustenie povinnosti obchodníka preložiť odborné posúdenie
Návrh zákona
0
SK
01.08.23
obchodníci
79 688
79 608
2
135 905
Out (znižuje náklady)
4
Zverejňovanie porovnania cien palív
Návrh zákona
§ 8
EÚ úplná harmonizácia
01.08.23
čerpacie stanice s alternatívnymi palivami
400
100
7
2 964
In (zvyšuje náklady)
5
Vypustenie horizontálnej povinnosti obchodníka vydať doklad o vybavení reklamácie
Návrh zákona
0
SK
01.08.23
obchodníci (okrem niektorých segmentov trhu s osobitnou právnou úpravou reklamácií)
130 825
129 517
1
111 559
Out (znižuje náklady)
Príloha č. 3a
6
Zrušenie informačných povinností pri dočasnom uzavretí prevádzkárne obchodníka
Návrh zákona
0
SK
01.08.23
obchodníci
103 339
103 236
0
44 060
Out (znižuje náklady)
7
Zavedenie nových informačných povinností pre obchodníkov v súvislosti so zabezpečovaním autenticity spotrebiteľských hodnotení
Návrh zákona
§ 11 ods. 6 písm.a)
EÚ úplná harmonizácia
01.08.23
obchodníci
14 300
14 286
1
18 291
In (zvyšuje náklady)
8
Zavedenie informačných povinností pre prevádzkovateľov online trhov
Návrh zákona
§ 16
EÚ úplná harmonizácia
01.08.23
prevádzkovatelia online trhov
20
20
1
26
In (zvyšuje náklady)
9
Zavedenie povinnosti obchodníka predložiť prevádzkovateľovi online trhu vyhlásenie o tom, že je obchodník
Návrh zákona
§ 11 ods. 4 písm. f), § 16 ods. 1 písm. b)
EÚ úplná harmonizácia
01.08.23
obchodníci
10 900
10 891
0
2 324
In (zvyšuje náklady)
10
Zvadenie povinnosti obchodníka vypracovať čestné vyhlásenie o tom, že je obchodník
Návrh zákona
§ 11 ods. 4 písm. f), § 16 ods. 1 písm. b)
EÚ úplná harmonizácia
01.08.23
obchodníci
10 900
10 891
1
9 295
In (zvyšuje náklady)
Príloha č. 3a
Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov
1.Zavedenie nových informačných povinností pre obchodníka v súvislosti s oznamovaním hlavných parametrov určujúcich poradie ponúk vo výsledku vyhľadávania spotrebiteľa na online trhu
Informácia o hlavných parametroch určujúcich poradie ponúk vo výsledku vyhľadávania sa považuje v zmysle návrhu zákona na účely posudzovania nekalých obchodných praktík za podstatnú informáciu a dotkne sa približne 14 300 obchodníkov, z ktorých približne 14 286 predstavuje MSP. Kvantifikácia dotknutých subjektov bola uskutočnená expertným odhadom na základe údajov poskytnutých CEO Heureky Group pre článok časopisu Trend, ktorý je dostupný na:
Slovenský e-commerce nezastaviteľne rastie. / TREND
. Počet MPS bol určený
na 99,9 % z kvantifikovaného celkového počtu dotknutých subjektov. Percentuálne určenie vychádza zo záverov SBA publikovaných v Atlase MSP, ktorý je dostupný na:
Atlas MSP
, v
zmysle ktorého MSP v roku 2021 tvorili 99,9 % podiel z celkového počtu podnikateľských subjektov. Predmetná úprava je transpozíciou legislatívy a predstavuje pre podnikateľské prostredie zvýšenie administratívnych nákladov v hodnote odhadovanej na 18 291 eur.
2.Vypustenie povinnosti obchodníka vypracovať odborné posúdenie
Návrh zákona upúšťa od povinnosti nechať si vypracovať odborné posúdenie, ktorú obchodník podľa účinnej právnej úpravy v prípade zamietnutia reklamácie v prvých 12 mesiacoch od kúpy. Táto povinnosť sa dotýka len obchodníkov, ktorí predávajú spotrebiteľom výrobky, ktorých počet bol kvantifikovaný na 79 688, z ktorých 79 608 predstavuje MSP. Kvantifikácia dotknutých subjektov bola uskutočnená expertným odhadom na základe údajov z registra účtovných závierok vyselektovaných podľa ekonomických činností, ktorých sa povinnosť týka. Platné účtovné jednotky boli vyfiltrované podľa kódu SK NACE 47 a 45. Z týchto kategórií boli špecifikované subkategórie, pri ktorých podľa expertného odhadu prevláda pre danú ekonomickú činnosť vzťah obchodník-spotrebiteľ. Počet MSP bol určený na 99,9 % z kvantifikovaného celkového počtu dotknutých subjektov. Percentuálne určenie vychádza zo záverov SBA publikovaných v Atlase MSP, ktorý je dostupný na:
Atlas MSP
, v zmysle ktorého
MSP v roku 2021 tvorili 99,9 % podiel z celkového počtu podnikateľských subjektov. Predmetná úprava ušetrí obchodníkom administratívne náklady v hodnote odhadovanej na 339 763 eur.
3.Vypustenie povinnosti obchodníka predložiť odborné posúdenie
Vzhľadom na vypustenie povinnosti vypracovať v prípade zamietnutia reklamácie v prvých 12 mesiacoch od kúpy odborné posúdenie sa vypúšťa aj korešpondujúca povinnosť obchodníkov toto odborné posúdenie odôvodňujúce zamietnutie reklamácie poskytnúť najneskôr do 14 dní od zamietnutia reklamácie spotrebiteľovi. Návrh sa dotýka rovnakého okruhu subjektov, aký bol identifikovaný na účely bodu 2, teda 79 688 obchodníkov, z ktorých 79 608 predstavuje MSP. Kvantifikácia dotknutých subjektov bola uskutočnená expertným odhadom na základe údajov z registra účtovných závierok vyselektovaných podľa ekonomických činností, ktorých sa povinnosť týka. Platné účtovné jednotky boli vyfiltrované podľa kódu SK NACE 47 a 45. Z týchto kategórií boli špecifikované subkategórie, pri ktorých podľa expertného odhadu prevláda pre danú ekonomickú činnosť vzťah obchodník-spotrebiteľ. Počet MSP Počet MSP bol určený na 99,9 % z kvantifikovaného celkového počtu dotknutých subjektov. Percentuálne určenie vychádza zo záverov SBA publikovaných v Atlase MSP, ktorý je dostupný na:
Atlas MSP
,
v zmysle ktorého MSP v roku 2021 tvorili 99,9 % podiel z celkového počtu podnikateľských subjektov. Predmetná úprava ušetrí obchodníkom administratívne náklady v hodnote odhadovanej na 135 905 eur.
Príloha č. 3a
4.Zverejňovanie porovnania cien palív
Návrh zákona dopĺňa informačnú povinnosť pre čerpacie stanice, ktoré ponúkajú okrem motorovej nafty a automobilového benzínu aj alternatívne palivo. Všetky tieto čerpacie stanice budú povinné zverejňovať porovnanie cien palív (podľa informácie zverejnenej na webovom sídle Ministerstva hospodárstva SR:
Porovnanie cien palív | E-mobilita a alternatívne palivá |
Priemysel | MHSR (gov.sk)
) a vo štvrťročnom intervale ho aktualizovať. Úprava predstavuje
transpozíciu a implementáciu regulácie. Počet dotknutých subjektov (400) a z toho počet MSP (100) vychádza z odhadu. Základ odhadu tvoril počet LPG staníc na Slovensku (380), ktorý pochádza z vnútorných štatistík Ministerstva hospodárstva SR. Predpokladané náklady na jednu vytlačenú A4 s porovnaním cien palív sú 1 euro a 5 minút času zamestnanca.
5.Vypustenie povinnosti obchodníka vydať doklad o vybavení reklamácie
Návrh zákona taktiež upúšťa od plošnej/generálnej povinnosti obchodníka vydať spotrebiteľovi o vybavení reklamácie písomný doklad, čím sa šetria podnikateľskému prostrediu administratívne náklady v hodnote odhadovanej na 111 559 eur. Predmetná zmena sa dotkne približne 130 825 obchodníkov, z ktorých 129 517 predstavuje MSP. Kvantifikácia dotknutých subjektov bola uskutočnená expertným odhadom na základe údajov z registra účtovných závierok vyselektovaných podľa ekonomických činností, ktorých sa povinnosť týka. Platné účtovné jednotky boli vyfiltrované podľa kódu SK NACE 47, 49.1, 49.3, 50.3, 51.1, 53, 55, 56, 93 a 96. Z týchto kategórií boli špecifikované subkategórie, pri ktorých podľa expertného odhadu prevláda pre danú ekonomickú činnosť vzťah obchodník-spotrebiteľ. Počet MSP bol určený na 99,9 % z kvantifikovaného celkového počtu dotknutých subjektov. Percentuálne určenie vychádza zo záverov SBA publikovaných v Atlase MSP, ktorý je dostupný na:
Atlas
MSP
, v zmysle ktorého MSP v roku 2021 tvorili 99,9 % podiel z celkového počtu
podnikateľských subjektov.
6.Zrušenie informačných povinností pri dočasnom uzavretí prevádzkarne obchodníka
Doterajšia úprava vyžaduje od obchodníka pri dočasnom uzavretí prevádzkarne dlhšom ako 1 deň informovať spotrebiteľov o začiatku a konci uzavretia ich vyznačením na mieste, kde je uvedená prevádzková doba. Predmetná zmena sa dotkne 103 339 obchodníkov, z ktorých 103 236 predstavuje MSP. Kvantifikácia dotknutých subjektov bola uskutočnená expertným odhadom na základe údajov z registra účtovných závierok vyselektovaných podľa ekonomických činností, ktorých sa povinnosť týka. Platné účtovné jednotky boli vyfiltrované podľa kódu SK NACE 47, 35.14, 35.23, 49.1, 49.3, 50.3, 51.1, 53, 55, 56, 93 a 96. Z týchto kategórie boli špecifikované subkategórie, pri ktorých podľa expertného odhadu prevláda pre danú ekonomickú činnosť vzťah obchodník-spotrebiteľ. Od takto kvantifikovaného okruhu dotknutých subjektov potom bol odčítaný počet obchodníkov, ktorí nemajú prevádzkarne, a to opäť využitím SK NACE kódov 47910, 47990, 47890, 47810 a 47820. Počet MSP bol určený na 99,9 % z kvantifikovaného celkového počtu dotknutých subjektov. Percentuálne určenie vychádza zo záverov SBA publikovaných v Atlase MSP, ktorý je dostupný na:
Atlas MSP
,
v zmysle ktorého MSP v roku 2021 tvorili 99,9 % podiel z celkového počtu podnikateľských subjektov. Predmetná úprava ušetrí podnikateľskému prostrediu administratívne náklady vo výške odhadovanej na 44 060 eur.
7.Zavedenie nových informačných povinností pre obchodníka v súvislosti so zabezpečovaním autenticity spotrebiteľských hodnotení
Návrh zákona na účely posudzovania nekalých obchodných praktík zavádza medzi podstatné informácie aj informácie o tom, či a akým spôsobom obchodník zabezpečuje, že hodnotenia spotrebiteľov, ak k nim poskytuje spotrebiteľom prístup, skutočne pochádzajú od spotrebiteľov,
Príloha č. 3a
ktorí si produkt naozaj kúpili alebo ho použili. Počet dotknutých obchodníkov bol kvantifikovaný na 14 300, z ktorých 14 286 predstavuje MSP. Kvantifikácia dotknutých subjektov bola uskutočnená expertným odhadom na základe údajov poskytnutých CEO Heureky Group pre článok časopisu Trend, ktorý je dostupný na:
Slovenský e-commerce
nezastaviteľne rastie. / TREND
. Počet MPS bol určený na 99,9 % z kvantifikovaného
celkového počtu dotknutých subjektov. Percentuálne určenie vychádza zo záverov SBA publikovaných v Atlase MSP, ktorý je dostupný na:
Atlas MSP
, v zmysle ktorého MSP v roku
2021 tvorili 99,9 % podiel z celkového počtu podnikateľských subjektov. Predmetná úprava je transpozíciou legislatívy a predstavuje pre podnikateľské prostredie zvýšenie administratívnych nákladov v hodnote odhadovanej na 18 291 eur.
8.Zavedenie informačných povinností pre prevádzkovateľa online trhu
Návrh zákona prináša nové informačné povinnosti prevádzkovateľa online trhu, ktorými oznamovanie hlavných parametrov určujúcich poradie ponúk vo výsledku vyhľadávania spotrebiteľa na online trhu a ich významu vo vzťahu k iným parametrom vyhľadávania, oznamovanie toho, či osoba ponúkajúca produkt na online trhu je obchodníkom podľa vyhlásenia, ktoré prevádzkovateľovi online trhu poskytla, poskytnutie poučenia, že v takom prípade sa na zmluvu nebudú vzťahovať predpisy na ochranu spotrebiteľa a oznámenie o deľbe so zmluvou súvisiacich povinností, ak k nej dochádza. Kvantifikácia dotknutých obchodníkov bola uskutočnená na modelovom príklade 20 podnikateľských subjektov, nakoľko nie je možné určiť konkrétny počet dotknutých subjektov, ktorý by sa však mal v zmysle dostupných informácií pohybovať v desiatkach. Počet MPS bol aj v tomto modelovom príklade určený na 99,9 % z kvantifikovaného celkového počtu dotknutých subjektov. Percentuálne určenie vychádza zo záverov SBA publikovaných v Atlase MSP, ktorý je dostupný na:
Atlas MSP
,
v zmysle ktorého MSP v roku 2021 tvorili 99,9 % podiel z celkového počtu podnikateľských subjektov. Toto ustanovenie zvýši podnikateľskému prostrediu administratívne náklady v hodnote odhadovanej na 26 eur.
9.Zavedenie povinnosti obchodníka predložiť prevádzkovateľovi online trhu vyhlásenie o tom, že je obchodník
Návrh zákona stanovuje obchodníkom povinnosť predložiť prevádzkovateľovi online trhu vyhlásenie o tom, že je obchodníkom. Úprava je transpozíciou legislatívy. Počet dotknutých subjektov bol expertným odhadom kvantifikovaný na 10 900 obchodníkov. Tento odhad je založený na počte internetových obchodov, ktoré možno nájsť na najväčšom online trhu na Slovensku, ktorým je
Heureka.
Počet MPS bol určený na 99,9 % z kvantifikovaného celkového
počtu dotknutých subjektov, čo je v tomto prípade 10 891 subjektov. Percentuálne určenie vychádza zo záverov SBA publikovaných v Atlase MSP, ktorý je dostupný na:
Atlas MSP
,
v zmysle ktorého MSP v roku 2021 tvorili 99,9 % podiel z celkového počtu podnikateľských subjektov. Predmetná úprava predstavuje pre podnikateľské prostredie zvýšenie nákladov v hodnote odhadovanej na 2 324 eur.
10.Zavedenie povinnosti obchodníka vypracovať čestné vyhlásenie o tom, že je obchodník
Predmetná povinnosť je predpokladom pre splnenie povinnosti špecifikovanej v bode 9, a preto okruh dotknutých obchodníkov bude totožný s okruhom dotknutých obchodníkov na účely bodu 9. Počet dotknutých subjektov bol expertným odhadom kvantifikovaný na 10 900 obchodníkov. Tento odhad je založený na počte internetových obchodov, ktoré možno nájsť na najväčšom online trhu na Slovensku, ktorým je
Heureka.
Počet MPS bol určený na 99,9 %
z kvantifikovaného celkového počtu dotknutých subjektov, čo je v tomto prípade 10 891 subjektov. Percentuálne určenie vychádza zo záverov SBA publikovaných v Atlase MSP, ktorý
Príloha č. 3a
je dostupný na:
Atlas MSP
, v zmysle ktorého MSP v roku 2021 tvorili 99,9 % podiel
z celkového počtu podnikateľských subjektov. Predmetná úprava je transpozíciou legislatívy a predstavuje pre podnikateľské prostredie zvýšenie nákladov v hodnote odhadovanej na 9 295 eur.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Uveďte formu konzultácií vrátane zdôvodnenia jej výberu a trvanie konzultácií, termíny stretnutí. Uveďte spôsob oslovenia dotknutých subjektov, zoznam konzultujúcich subjektov, tiež link na webovú stránku, na ktorej boli konzultácie zverejnené.
Uveďte hlavné body konzultácií a ich závery.
Uveďte zoznam predložených alternatívnych riešení problematiky od konzultujúcich subjektov, ako aj návrhy od konzultujúcich subjektov na zníženie nákladov regulácií na PP, ktoré neboli akceptované a dôvod neakceptovania.
Alternatívne namiesto vypĺňania bodu 3.2 môžete uviesť ako samostatnú prílohu tejto analýzy Záznam z konzultácií obsahujúci požadované informácie.
K návrhu zákona o ochrane spotrebiteľa bola zverejnená predbežná informácia na stránke Slov-lex.sk (
https://www.slov-lex.sk/legislativne-procesy/SK/PI/2020/32
) dňa 19. 2. 2020
s možnosťou pre verejnosť podávať podnety do 31. 3. 2020. Na základe prejaveného záujmu bola zriadená pracovná skupina zo zástupcov podnikateľských subjektov, spotrebiteľských organizácií a štátnych orgánov. Pracovnej skupine bol zaslaný prvý návrh zákona o ochrane spotrebiteľa v júli 2020. Pripomienky boli priebežne vyhodnocované a zapracovávané. Najzásadnejší rozpor vznikol na úrovni štátnych orgánov. Týkal sa systematiky novej právnej úpravy. K ustanoveniam, ktoré boli predmetom rozporu (vymedzenie spotrebiteľských zmlúv a reklamácie), bolo predložených najviac pripomienok od členov pracovnej skupiny. K rozporu boli oslovení aj ostatní členovia pracovnej skupiny so žiadosťou o zaujatie stanoviska. Rozpor bol odstránený dohodou o ponechaní úpravy niektorých spotrebiteľských inštitútov v Občianskom zákonníku s tým, že na rozdiel od súčasnosti pôjde o komplexnú úpravu a úprava sa nebude deliť medzi zákon o ochrane spotrebiteľa a Občiansky zákonník (z dôvodu prehľadnosti a zjednodušenia orientácie tak podnikateľov, ako aj spotrebiteľov). Po vyriešení rozporu bola vypracovaná revidovaná verzia návrhu zákona, ktorá sa predkladá do legislatívneho procesu. Intenzívne konzultácie pokračovali v priebehu medzirezortného pripomienkového konania.
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Dochádza k vytvoreniu resp. k zmene bariér na trhu?
Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (napr. špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)?
Ovplyvňuje zmena regulácie cezhraničné investície (príliv/odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)?
Ovplyvní dostupnosť základných zdrojov (e, pracovná sila, suroviny, mechanizmy, energie atď.)?
Ovplyvňuje zmena regulácie inovácie, vedu a výskum?
Ako prispieva zmena regulácie k cieľu Slovenska mať najlepšie podnikateľské prostredie spomedzi susediacich krajín EÚ?
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
zvyšuje nemení znižuje
Príloha č. 3a
Návrhom zákona sa zvyšuje konkurencieschopnosť podnikateľského prostredia, nakoľko sa znižuje administratívna záťaž podnikateľov.
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
zvyšuje nemení znižuje
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Ak materiál vplyvy na PP, ktoré nemožno zaradiť do predchádzajúcich častí, či pozitívne alebo negatívne, tu ich uveďte. Patria sem:
a)sankcie alebo pokuty, ako dôsledok porušenia právne záväzných ustanovení;
b)vplyvy súvisiace so žiadosťami o alebo prijímaním dotácií, fondov, štátnej pomoci a čerpaním iných obdobných foriem podpory zo strany štátu, keďže sprievodným javom uchádzania sa či získania benefitov, na ktoré nie je právny nárok priamo zo zákona, ale vzniká na základe prejavu vôle dotknutého subjektu;
c)regulované ceny podľa zákona č. 18/1996 Z. z. o cenách;
d)iné vplyvy, ktoré predpokladá materiál, ale nemožno ich zaradiť do častí 3.1 a 3.3.
1.Vypustenie zákazu ukladať spotrebiteľom povinnosti bez právneho dôvodu
Návrh zákona upúšťa od zákazu ukladať spotrebiteľovi povinnosti bez právneho dôvodu. Okruh dotknutých subjektov bol expertným odhadom kvantifikovaný na 130 935 obchodníkov, z ktorých 130 804 je MSP. Toto ustanovenie predstavuje pomerne široký základ pre ukladanie sankcií orgánom dohľadu. V zmysle údajov poskytnutých Slovenskou obchodnou inšpekciou bolo za roky 2020 a 2021 porušenie uvedeného ustanovenia konštatované spolu 116-krát a za tieto porušenia boli uložené sankcie vo výške úhrnne minimálne 36 450 eur. Uvedené porušenia boli však podľa údajov Slovenskej obchodnej inšpekcie vždy konštatované spolu s porušením iných ustanovení na ochranu spotrebiteľa, a preto nie je možná presná kvantifikácia. V zmysle návrhu zákona zostávajú spotrebitelia adekvátne chránení a zároveň sa odstránením predmetného ustanovenia posilňuje princíp právnej istoty dotknutých subjektov a jasnejšie vymedzuje právny základ ukladania sankcií pre príslušné orgány dohľadu.
2.Vypustenie zákazu odmietnuť predať spotrebiteľovi vystavený výrobok
Návrh zákona upúšťa od zákazu odmietnuť predať spotrebiteľovi výrobok, ktorý vystavený alebo inak pripravený na predaj, alebo odmietnuť poskytnutie služby, ktorá je v jeho prevádzkových možnostiach. Okruh dotknutých subjektov bol expertným odhadom kvantifikovaný na 130 935 obchodníkov, z ktorých 130 804 je MSP. Uvedené ustanovenie predstavuje pomerne široký základ pre ukladanie sankcií orgánom dohľadu. V zmysle údajov poskytnutých Slovenskou obchodnou inšpekciou bolo porušenie predmetného ustanovenia za roky 2020 a 2021 konštatované 12-krát a za tieto porušenia boli uložené sankcie v úhrnnej výške 4 850 eur. V zmysle návrhu zákona zostávajú spotrebitelia adekvátne chránení a zároveň sa odstránením predmetného ustanovenia posilňuje princíp právnej istoty dotknutých subjektov a jasnejšie vymedzuje právny základ ukladania sankcií pre príslušné orgány dohľadu.
3.Zavedenie opatrenia o blokovaní
Príloha č. 3a
Návrh zákona implementuje nariadenie (EÚ) 2017/2394 o spolupráci medzi národnými orgánmi zodpovednými za presadzovanie právnych predpisov na ochranu spotrebiteľa a o zrušení nariadenia (ES) č. 2006/2004 v platnom znení. Na zabezpečenie správneho uplatňovania tohto nariadenia návrh zákona zavádza oprávnenie orgánu dohľadu vydať za splnenie návrhom zákona predpokladaných kritérií opatrenie o blokovaní, ktorým sa dohliadanej osobe ukladá povinnosť odstrániť alebo zmeniť obsah v online priestore, obmedziť alebo zamedziť spotrebiteľom prístup k online priestoru, niektorým alebo všetkým funkciám online priestoru alebo zverejniť upozornenie pre spotrebiteľov, ktorí pristupujú k online priestoru. Vzhľadom na fakt, že mieru porušovania ustanovení návrhu zákona v spojení s potenciálnou možnosťou využitia tohto oprávnenia orgánom dohľadu nie je možné predikovať, nie nie možné určiť okruh dotknutých subjektov ani kvantifikovať vplyvy.
4.Posilnenie individualizácie sankcie
Návrh zákona implementuje nariadenie (EÚ) 2017/2394 o spolupráci medzi národnými orgánmi zodpovednými za presadzovanie právnych predpisov na ochranu spotrebiteľa a o zrušení nariadenia (ES) č. 2006/2004 v platnom znení, pod vplyvom ktorého návrh zákona oproti doterajšej úprave kladie oveľa väčší dôraz na individualizáciu správnej sankcie. Rozširuje sa inštitút dobrovoľného opatrenia (tzv. druhá šanca), pri ukladaní sankcie sa prihliada na súčinnosť a ochotu dohliadaného subjektu odstrániť alebo zmierniť negatívne dôsledky porušenia povinnosti vo vzťahu k spotrebiteľom a pri určovaní výšky ukladanej pokuty sa berie do úvahy ročný obrat dohliadanej osoby. Osobitne sa ustanovuje, že orgán dohľadu nezačne správne konanie a neuloží pokutu, ak obchodník pred začatím správneho konania preukáže, že sa s dotknutým spotrebiteľom dohodol alebo že voči nemu bola vyvodená disciplinárna zodpovednosť záujmovým združením, ktorého je členom, alebo tvorcom kódexu správania, ktorý sa podnikateľ zaviazal dodržiavať. Zavádza sa teda niekoľko inštitútov na zmiernenie sankčného postihu alebo úplne upustenie od uloženia sankcie za predpokladu dosiahnutia nápravy aj bez potreby administratívnoprávnej sankcie. Tieto zmeny majú na podnikateľské prostredie pozitívny vplyv. Je možné predpokladať, že prihliadanie na obrat dohliadanej osoby pri určovaní výšky pokuty bude mať pozitívny vplyv najmä na MSP. Z údajov Slovenskej obchodnej inšpekcie za rok 2020 vyplýva, že uložila spolu 714 pokút v celkovej sume 584 055 eur (pozn.: poriadkové pokuty nie započítané). Priemerná výška pokuty bola 818 eur. Ak by aspoň 50% sankcionovaných subjektov využilo inštitúty smerujúce k upusteniu od sankcie, pozitívny vplyv týchto inštitútov by bolo možné vyčísliť na hodnotu 292 026 eur.
Návrh zákona však súčasne v čl. I § 43 zvyšuje sadzby pokút za porušenie povinností podľa tohto zákona, a to najmä pod vplyvom harmonizácie sankčných ustanovení v smernici 93/13/EHS, smernici 98/6/ES, smernici 2005/29/ES a smernici 2011/83/EÚ v znení smernice (EÚ) 2019/2161, ktorá požaduje ustanoviť za porušenie povinností obsiahnutých v týchto štyroch smerniciach hornú hranicu sadzby pokuty na úrovni aspoň 4 % ročného obratu obchodníka v dotknutom členskom štáte alebo dotknutých členských štátoch a ak informácie o ročnom obrate nie známe, tak minimálne vo výške 2 mil. eur. V druhom prípade, ak nebude možné zistiť obrat obchodníka, ide v podmienkach SR o výrazné zvýšenie sadzieb pokút. Táto horná hranica sa uplatňuje v striktnom súlade s požiadavkami smernice (EÚ) 2019/2161 len na prípady s cezhraničným aspektom. K zmierneniu týchto negatívnych vplyvov majú dopomôcť aj vyššie prezentované inštitúty. Súčasne je potrebné uviesť, že sankčné mechanizmy sa aktivujú len v prípade obchodníkov, ktorí porušia zákonnú povinnosť a nejde o štandardné náklady podnikateľského prostredia.
Príloha č. 3a
5.Predĺženie lehoty na odstúpenie od zmluvy uzavretej pri nevyžiadanej návšteve alebo v súvislosti s ňou alebo na predajnej akcii alebo v súvislosti s ňou
Návrh zákona využíva možnosť, ktorú poskytuje smernica 2011/83/EÚ v znení smernice 2019/2161 predĺžiť lehotu, v ktorej môže spotrebiteľ odstúpiť od zmluvy uzavretej pri nevyžiadanej návšteve alebo v súvislosti s ňou alebo na predajnej akcii alebo v súvislosti s ňou zo 14 na 30 dní. Celkový okruh dotknutých subjektov nie je možné kvantifikovať a vzhľadom na absenciu dát o počte nevyžiadaných návštev nie je možné celkový okruh dotknutých subjektov ani odhadnúť. Organizátori predajnej akcie však majú voči Slovenskej obchodnej inšpekcii informačnú povinnosť, a preto je možné operovať aspoň s týmito údajmi. Za rok 2020 evidovala Slovenská inšpekcia 392 takýchto oznámení. Uvedené predĺženie lehoty na odstúpenie od zmluvy môže mať na dotknutých obchodníkov negatívny vplyv.
6.Zavedenie oslobodenia od určitých povinností pri zmluve uzatvorenej mimo prevádzkových priestorov, ak cena nepresiahne 25 eur
Návrh zákona využíva možnosť, ktorú poskytuje smernica 2011/83/EÚ neuplatňovať niektoré ustanovenia o povinnostiach obchodníka pre prípad zmluvy uzatvorenej mimo prevádzkových priestorov obchodníka, ak celková cena, ktorú spotrebiteľ zaplatiť, nepresiahne stanovenú hodnotu, a ak o tom obchodník pred uzavretím zmluvy spotrebiteľa informuje. Kvantifikácia okruhu dotknutých subjektov nie je možná, nakoľko nie je možné určiť počet obchodníkov, ktorí so spotrebiteľmi uzatvárajú zmluvy mimo prevádzkových priestorov s cenou do stanovenej hodnoty. Z tohto dôvodu bola kvantifikácia uskutočnená na 1 podnikateľský subjekt. Táto nová úprava na podnikateľské prostredie pozitívny vplyv a zníži podnikateľskému prostrediu administratívne náklady v hodnote odhadovanej na 0,80 eur na 1 podnikateľa.