2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Zvýšenie výdavkov kapitoly MH SR/SOI Výsledkom riešenia dlhodobého negatívneho kompetenčného konfliktu týkajúceho sa dohľadu nad dodržiavaním práv spotrebiteľov v oblasti elektronických komunikácií v rozsahu zákona o ochrane spotrebiteľa je zverenie tejto pôsobnosti Slovenskej obchodnej inšpekcii (SOI). Ide o novú pôsobnosť, ktorej riadny výkon si vyžaduje personálne posilnenie o špecialistov na reguláciu elektronických komunikácií, kvantifikované na +20 zamestnancov:
-Ústredný inšpektorát SOI (+4 zamestnanci): 2 metodici + 2 právnici,
-8 krajských inšpektorátov (+ 16 zamestnancov): 2 inšpektori x 8 inšpektorátov.
Kvantifikácia počtu zamestnancov zohľadňuje:
-rozsah používania služieb spotrebiteľmi (spotrebitelia v súčasnosti využívajú telekomunikačné služby na dennej báze, teda denne dochádza k desiatkam až stovkám obchodných praktík a k uzavretiu, zmene alebo zániku spotrebiteľských zmlúv),
-požiadavku na špecializáciu zamestnancov na špecifickú časť trhu (zásadná odlišnosť v regulácii, aplikačnej praxi, trendoch, vývoji v tejto časti trhu v porovnaní s tradičnými segmentmi s ustálenou pôsobnosťou SOI, ako je spotrebný tovar a bežné spotrebiteľské služby, náročnosť a predpokladanú obsiahlosť právnych dokumentov, ktoré bude nutné pri výkone dohľadu posudzovať) a potrebu ich zastupiteľnosti.
SOI bude vykonávať dohľad nad niektorými základnými povinnosťami obchodníkov v tejto oblasti, najmä dodržiavanie zákazu používať nekalé obchodné praktiky a neprijateľné zmluvné podmienky. Problematika nekalých obchodných praktík, resp. neprijateľných podmienok je založená na všeobecne stanovených skutkových podstatách, ktoré je možné aplikovať naprieč širokým spektrom oblastí trhu, avšak nevyhnutnou súčasťou tejto aplikácie je znalosť daného sektoru vrátane špecifickej právnej regulácie, ktorá sa na neho vzťahuje. Bez potrebných vedomostí danej problematiky nie je možné adekvátne a kvalifikovanej posúdiť napr. otázku, či tá-ktorá podmienka nezakladá značnú nerovnováhu v právach a povinnostiach zmluvných strán v neprospech spotrebiteľa.
Pre riadne zabezpečenie výkonu novej pôsobnosti SOI je potrebné vytvorenie 20 systematizovaných štátnozamestnaneckých miest v nasledovnom zaradení:
1.na Ústrednom inšpektoráte SOI – 4 štátnozamestnanecké miesta v 7. platovej triede:
a)2 štátnozamestnanecké miesta – metodik pre elektronické komunikácie (potrebné vysokoškolské vzdelanie 2. stupňa technického zamerania alebo právnické vzdelanie a prax najmenej 3 roky)
Metodici budú vykonávať koncepčnú a metodickú činnosť pri tvorbe a realizácii štátnej kontroly vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a trhového dohľadu na úrovni