1
Analýza vplyvov na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Biznis vrstva
A – nová služba
B – zmena služby
Kód koncovej služby
Názov koncovej služby
Úroveň elektronizácie
A
ks_235682
Informovanie o výberovom konaní
5
A
ks_235683
Sprístupňovanie údajov uchádzačom a štátnym zamestnancom, ktoré o nich eviduje IS CISŠS
4
A
ks_186511
Zverejňovanie informácií o výberových konaniach
4
A
ks_235414
Vedenie Registra nadbytočných štátnych zamestnancov
4
6.1. Predpokladá predložený návrh zmenu existujúcich koncových služieb verejnej správy alebo vytvorenie nových služieb pre občana alebo podnikateľa?
A
ks_186509
Vedenie Registra výberových konaní
4
Aplikačná a technologická vrstva
A – nový systém
B – zmena systému
Kód systému
Názov systému
Vo vládnom cloude – áno / nie
6.2. Predpokladá predložený návrh zmenu existujúceho alebo vytvorenie nového informačného systému verejnej správy? Predpokladá správca umiestnenie informačného systému vo vládnom cloude?
A
isvs_6140
Centrálny informačný systém štátnej služby
áno
Financovanie procesu informatizácie
Rezortná úroveň
Nadrezortná úroveň
A - z prostriedkov EÚ B - z ďalších zdrojov financovania
6.3. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Uveďte príslušnú úroveň financovania a kvantifikáciu finančných výdavkov uveďte v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy.)
X
A
Zjednodušenie prístupu ku konaniu a odstraňovanie byrokracie
Elektronické konanie
6.4.1. Predpokladá predložený návrh vedenie konania o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb?
Áno
Nie
Predložený návrh nepredpokladá vedenie konania o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb. Prostredníctvom zavádzaného systému sa realizujú viaceré úkony/ podania (elektronicky) zo strany
2
občanov, avšak ich výsledkom nie je vedenie konania a vydanie rozhodnutia zo strany orgánu verejnej moci, t. j. nedochádza k výkonu verejnej moci. Systém primárne zastrešuje oblasť štátnozamestnaneckých vzťahov.
6.4.2. Je dané konanie možné v celku vykonať elektronicky?
Áno
Nie
Vzhľadom na ponúkané možnosti sme zvolili „Nie“, pričom platí naše vyjadrenie k otázke 6.4.1.
6.4.3. Je úprava konania kompatibilná s inštitútmi zákona o e-Governmente a je na dané konanie zákon o e-Governmente možné použiť?
Áno
Nie
Vzhľadom na ponúkané možnosti sme zvolili „Nie“, pričom platí naše vyjadrenie k otázke 6.4.1.
Zásada „jedenkrát a dosť“
6.5.1. Predpokladá predložený návrh predkladanie dokumentov, informácií alebo preukazovanie skutočností (ďalej len „údaje“) orgánu, ktorý konanie vedie?
Áno
Nie
Predložený návrh síce nepredpokladá vedenie konania o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb, avšak predpokladá/ umožňuje občanovi, ktorý sa uchádza o prijatie, bývalému štátnemu zamestnancovi podľa § 8 a absolventovi podľa § 9 vykonanie určitých zákonom ustanovených úkonov elektronicky prostredníctvom verejného portálu systému na rôzne zákonné účely. Pri týchto úkonoch dochádza k poskytovaniu údajov, príp. aj k predloženiu fotokópie dokumentov. Nižšie uvádzame úkony, ktoré sa realizujú cez verejný portál systému a je na ne naviazaný ďalší zákonný postup. Presný rozsah povinných náležitostí jednotlivých úkonov bude predmetom úpravy nového vykonávacieho právneho predpisu vydaného na základe § 27 predkladaného návrhu.
I. Prijatie do štátnej služby 38 ods. 3
predkladaného návrhu):
Za účelom prijatia na obsadzované štátnozamestnanecké miesto môže uchádzač podať na služobný úrad žiadosť v ktorej uvedie: označenie služobného úradu, údaj, či bol vybraný na základe výberového konania, identifikátor uchádzača v rámci VK, názov funkcie/ miesta, zaradenie miesta v organizačnej štruktúre, titul, meno, priezvisko, občianstvo, typ identifikátora a identifikátor, dátum narodenia, pohlavie, druh a číslo dokladu totožnosti, kontaktné údaje, adresu trvalého pobytu, korešpondenčnú adresu a údaje potrebné na zabezpečenie výpisu z RT/ odpisu RT služobným úradom (miesto, okres a štát narodenia, rodné priezvisko, prezývku, pôvodné meno, pôvodné priezvisko, meno, priezvisko a rodné priezvisko otca a meno, priezvisko a rodné priezvisko matky). Prílohou žiadosti môže byť životopis, motivačný list, príp. iné dokumenty, ktoré vyžaduje predložiť konkrétny služobný úrad.
3
pozn.: Predloženým návrhom sa nemení rozsah údajov, ktoré v súčasnosti môže obsahovať žiadosť o prijatie, len sa zavádza možnosť podať danú žiadosť elektronicky prostredníctvom verejného portálu systému. Údaje, ktoré občan evidované v rámci svojho účtu/ osobného profilu na verejnom portáli, systém v podávanej žiadosti automaticky predvyplní.
II) Zaradenie do registra bývalých štátnych
zamestnancov a zmena údajov v registri 27b
ods. 1 až 3 predkladaného návrhu)
a) Za účelom zaradenia do registra môže bývalý štátny zamestnanec (príp. štátny zamestnanec) podať na služobný úrad žiadosť v ktorej uvedie kontaktné údaje. Systém ostatné údaje žiadosti automaticky predvyplní z údajov evidovaných v module štátnych zamestnancov.
b) Za účelom zmeny údajov v registri môže bývalý štátny zamestnanec evidovaný v registri podať na služobný úrad žiadosť v ktorej uvedie popis žiadanej zmeny v údajoch a kontaktné údaje. Systém ostatné údaje žiadosti automaticky predvyplní z údajov evidovaných v registri bývalých štátnych zamestnancov.
III) Zaradenie do registra absolventov 27c
ods. 1 predkladaného návrhu)
Za účelom zaradenia do registra môže absolvent podľa § 9 podať žiadosť v ktorej uvedie: titul, meno, priezvisko, občianstvo, dátum narodenia, pohlavie, kontaktné údaje, typ identifikátora, identifikátor, najvyšší dosiahnutý stupeň vzdelania, posledný skončený stupeň vzdelania a dátum skončenia prípravy na povolanie. Údaje, ktoré absolvent evidované v rámci svojho účtu/ osobného profilu na verejnom portáli, systém v podávanej žiadosti automaticky predvyplní.
6.5.2. Predpokladá predložený návrh, aby sa predkladali údaje, ktoré sa nachádzajú v zákonom ustanovenej evidencii vedenej orgánom, ktorý konanie vedie alebo iným orgánom?
Áno
Nie
Predpokladá sa (pri úkonoch uvedených pri otázke 6.5.1.), že sa budú predkladať čiastočne aj údaje, ktoré vedie Ministerstvo vnútra SR v registri adries a v registri fyzických osôb.
6.5.3. Budú údaje poskytované režimom podľa zákona č. 177/2018 Z. z. v znení neskorších predpisov alebo iným obdobným spôsobom, ktorý zabezpečí, aby si údaje orgán, ktorý konanie vedie, získaval z úradnej moci a nemuseli mu byť predkladané subjektom súkromného práva, navrhovateľom, žiadateľom, účastníkom konania (ďalej len „účastník konania“)?
Áno
Nie
Platí naše vyjadrenie k otázke 6.5.1. a 6.5.2. Režim zákona č. 177/2018 Z. z. predkladaný návrh rešpektuje v prípade preukazovania bezúhonnosti, nakoľko výpis z RT aj odpis RT (pre občana, štátneho zamestnanca) bude zabezpečovať cez systém elektronicky samotný služobný úrad.
V prípade úkonov uvedených pri otázke 6.5.2. bude občan, ktorý sa uchádza o prijatie, bývalý štátny zamestnanec podľa § 8 a absolvent podľa § 9 predkladať údaje, príp. aj dokumenty ako
4
súčasť elektronicky podávaných žiadostí. Zákon bude naďalej umožňovať podávanie predmetných žiadostí aj v listinnej podobe s výnimkou žiadosti o zaradenie do registra absolventov.
Pre povahu podávaných žiadostí nebolo vhodné a primerané vyžadovať vysokú úroveň autentifikácie vyššie uvedených osôb pri podávaní žiadostí, nakoľko nejde o výkon verejnej moci a zbytočne by sa limitovali osoby pri využívaní služieb cez verejný portál systému. Nakoľko nevieme vždy 100 % overiť identitu osoby, ktorá podala žiadosť elektronicky, nie je z bezpečnostného hľadiska vhodné doťahovať si údaje, resp. mu ich dať k dispozícii z referenčných registrov (RFO/ RA). Systém však počíta s tým, že sa vybrané poskytnuté údaje overia voči referenčným registrom (RFO/ RA) prostredníctvom integrácie na IS CSRÚ.
Pre úplnosť - časť údajov, resp. dokumenty, ktoré sa predkladajú v rámci podávaných žiadostí, nie aktuálne súčasťou nejakej existujúcej evidencie.
6.5.4. Ak si orgán, ktorý konanie vedie, údaje nebude získavať z úradnej moci ale mu budú predkladané účastníkom konania, je v návrhu upravené prechodné obdobie, po ktorého uplynutí si údaje orgán, ktorý konanie vedie, bude získavať z úradnej moci?
Áno
Nie
Aktuálne nie je plánovaná zmena nastavenia podávania žiadostí a s tým spojeného poskytovania údajov, resp. predkladania dokumentov. Platí preto aj pre budúcnosť naše vyjadrenie uvedené pri otázke 6.5.3.
Výmena údajov medzi orgánmi verejnej moci
6.6.1. Predpokladá predložený návrh zriadenie novej evidencie údajov alebo upravuje vedenie evidencie údajov?
Áno
Nie
Návrh predpokladá, že interný portál systému budú tvoriť nové evidencie údajov spadajúce pod niektoré jeho moduly a registre, viď. ich zoznam nižšie:
I. modul služobných úradov (súčasný názov „register štátnozamestnaneckých miest“)
II. modul obsadzovania miest, ktorý pozostáva z registra výberových konaní, registra žiadostí o prijatie a registra žiadostí o overenie bezúhonnosti
III. modul kvalifikovaných uchádzačov, ktorý sa skladá z registra bývalých štátnych zamestnancov (súčasný názov - „register nadbytočných ŠZ“) a registra absolventov (súčasný názov - „register úspešných absolventov“)
IV. modul štátnych zamestnancov (súčasný názov „register štátnych zamestnancov“)
V. modul vzdelávania
VI. modul služobných preukazov
5
6.6.2. Umožňuje predložený návrh poskytovanie údajov z evidencie iným orgánom verejnej moci, resp. iným osobám na plnenie ich zákonom ustanovených úloh bez obmedzenia subjektu (teda vo všetkých prípadoch, kedy tieto údaje na plnenie zákonom ustanovených úloh potrebujú)?
Áno
Nie
1) Predložený návrh upravuje oblasť poskytovania údajov z evidencií vedených v moduloch/ registroch uvedených pri otázke 6.6.1. len oprávneným subjektom. Podrobnosti upraví nový vykonávací právny predpis vydaný na základe nového § 27 predkladaného návrhu.
2) Vzhľadom na povahu evidencií systému (obsahom bezpredmetnú pre iné subjekty ako služobné úrady, príp. Úrad vlády SR napr. evidencia služobných preukazov alebo s obsahom citlivých údajov- napr. o štátnom zamestnancovi), účel ich zriadenia (napr. kvôli obsadzovaniu miest, overeniu bezúhonnosti) a predpokladanú dobu uchovávania údajov (pri väčšine evidencií budú údaje evidované len na dobu určitú, a potom budú vymazané, príp. anonymizované, t. j. nejde o trvalé evidencie) je systém síce nastavený na poskytovanie údajov iným subjektom, ale limitovali sa objekty/ zoznam objektov, ktoré sa budú poskytovať ako aj subjekty, ktorým sa môžu poskytovať. Limity súvisia aj s faktom, že centrálny informačný systém štátnej služby nie je referenčným registrom (v budúcnosti budú referenčné len 2 moduly- viď. vyjadrenie k otázke 6.7.1.).
3) Nižšie uvádzame návrh znenia ustanovení z pripravovaného nového vykonávacieho právneho predpisu, ktoré budú upravovať poskytovanie údajov z vybraných evidencií systému:
(§ XY)
(1) Z centrálneho informačného systému sa môžu poskytovať v elektronickej podobe, automatizovaným spôsobom, bezodplatne a v rozsahu plnenia úloh podľa zákona o štátnej službe alebo podľa osobitného predpisu služobným úradom, orgánom verejnej moci a fyzickým osobám a právnickým osobám, ak im bola zverená pôsobnosť v oblasti verejnej správy podľa osobitných predpisov, ako aj iným členským štátom Európskej únie alebo tretím štátom, ak tak ustanovuje medzinárodná zmluva, ktorou je Slovenská republika viazaná, údaje služobného úradu alebo služobných úradov o
a)organizačnom útvare alebo organizačných útvaroch; údaje sa poskytujú bez údajov štátneho zamestnanca,
b)štátnozamestnaneckom mieste alebo štátnozamestnaneckých miestach; údaje sa poskytujú v rozsahu údajov opisu štátnozamestnaneckého miesta a bez údajov štátneho zamestnanca,
c)výberovom konaní alebo výberových konaniach v rozsahu údajov zverejňovaných na verejnom portáli.
6
(2) Z centrálneho informačného systému sa môžu poskytovať v elektronickej podobe, automatizovaným spôsobom, bezodplatne a v rozsahu plnenia úloh podľa zákona o štátnej službe alebo podľa osobitného predpisu všetkým služobným úradom údaje o vzdelávacej aktivite alebo vzdelávacích aktivitách evidovaných v module poskytovaného vzdelávania.
(3) Úrad vlády môže v odôvodnených prípadoch poskytnúť údaje podľa odseku 1 písm. c) v elektronickej podobe, automatizovaným spôsobom, bezodplatne služobnému úradu alebo orgánu verejnej moci na základe vzájomnej dohody.
6.6.3. Je zabezpečené poskytovanie údajov z evidencie elektronicky a automatizovaným spôsobom?
Áno
Nie
Poskytovanie údajov je zabezpečené elektronicky, bezodplatne a automatizovaným spôsobom prostredníctvom komponentu pre externú integráciu (súčasť nášho systému). Z pohľadu využitia „modulu procesnej integrácie a integrácie údajov“ je jeho využitie plánované po vypublikovaní 2 referenčných registrov (viď. vyjadrenie k otázke 6.7.1.). Táto úprava bude predmetom samostatných zmien dotknutej legislatívy.
Úprava poskytovania údajov z vybraných evidencií spadajúcich pod moduly a registre systému bude predmetom nového vykonávacieho právneho predpisu vydaného na základe nového § 27 predkladaného návrhu, t. j. nie je predmetom predkladaného návrhu.
6.6.4. Je na poskytovanie údajov z evidencie využitý režim podľa zákona č. 177/2018 Z. z. v znení neskorších predpisov?
Áno
Nie
Poskytovanie údajov z centrálneho informačného systému štátnej služby (z vybraných evidencií) ustanoví vyššie spomínaný nový vykonávací právny predpis (viď. vyjadrenie pri otázke 6.6.2.). V budúcnosti je plánované využívanie poskytovania údajov v režime podľa z. č. 177/2018 Z. z. v znení neskorších predpisov pre poskytovanie údajov v režime „referenčné údaje“ po ich vypublikovaní (viď. vyjadrenie k otázke 6.7.1.).
Referenčné údaje
6.7.1. Predpokladá predložený návrh zriadenie novej evidencie údajov alebo upravuje vedenie evidencie údajov, ktoré budú navrhnuté na zaradenie do zoznamu referenčných údajov podľa § 51 zákona č. 305/2013 Z. z. o e-Governmente?
Áno
Nie
V zmysle schváleného projektu k systému, sa referenčným registrom stať modul štátnych zamestnancov (v rámci projektovej dokumentácie označovaný ako register štátnych zamestnancov) a modul služobných úradov (v rámci projektovej dokumentácie označovaný ako register štátnozamestnaneckých miest). Nakoľko je potrebné najskôr zabezpečiť naplnenie týchto modulov dátami od služobných úradov a dosiahnuť požadovanú dátovú kvalitu, tak predkladaný návrh ešte neustanovuje, že pôjde o referenčné registre a ktoré údaje budú navrhnuté na zaradenie do zoznamu referenčných údajov. Počíta sa však s tým, že sa
7
v tejto súvislosti po naplnení modulov dátami, zaháji proces vyhlásenia vybraných údajov za referenčné a súbežne sa iniciuje aj zmena dotknutej legislatívy.
6.7.2. Kedy je plánované zaradenie údajov z evidencie do zoznamu referenčných údajov podľa § 51 zákona č. 305/2013 Z.z. o e-Governmente?
Aktuálne nie je objektívne možné určiť presný termín, kedy dôjde k zaradeniu vybraných údajov z modulu štátnych zamestnancov a modulu služobných úradov do zoznamu referenčných údajov (viď. vyjadrenie k otázke 6.7.1.). Odhadujeme, že to bude najskôr v roku 2025.