Mení sa spôsob podávania žiadosti o zaradenie do registra bývalých štátnych zamestnancov. Zavádza sa možnosť podať žiadosť o zaradenie do registra elektronicky prostredníctvom centrálneho informačného systému, konkrétne cez jeho verejný portál. Využívať časť služieb verejného portálu môže štátny zamestnanec alebo bývalý štátny zamestnanec, ak sú registrovaní a prihlásení na verejnom portáli, t. j. majú používateľský účet a osobný profil. V prípade žiadostí vo vzťahu k registru bývalých štátnych zamestnancov sa navyše vyžaduje, aby boli žiadatelia „stotožnení“, t. j. ich účet na verejnom portáli zriadil služobný úrad alebo si účet zriadili sami s použitím elektronického občianskeho preukazu a systém na základe údajov automaticky overil, že sú evidovaní v module štátnych zamestnancov. Žiadosť o zaradenie do registra bude naďalej možné podať aj listinne.
Zavádza sa možnosť požiadať o zaradenie do registra skôr ako štátnemu zamestnancovi skončí jeho štátnozamestnanecký pomer (napr. počas výpovednej doby). Systém však umožní služobnému úradu zaradiť žiadateľa do registra na základe takto podanej žiadosti až po reálnom skončení jeho štátnozamestnaneckého pomeru.
Naďalej platí, že samotné zaradenie do registra vykonáva primárne bývalý služobný úrad na základe podanej žiadosti (listinnej alebo elektronickej), ak žiadateľ spĺňa všetky zákonné podmienky. V praxi sa zaradenie vykonáva cez modul štátnych zamestnancov z osobitného zoznamu, v ktorom sa nachádzajú len štátni zamestnanci, ktorým skončil štátnozamestnanecký pomer.
Systém umožňuje zaradenie a evidenciu bývalého štátneho zamestnanca aj opakovane, napr. dvoma rôznymi služobnými úradmi, na ktorých vykonával štátnu službu.
Vzhľadom na vyššie uvedené platí, že k zaradeniu bývalého štátneho zamestnanca do registra je potrebné, aby bol evidovaný v module štátnych zamestnancov.
Zákon síce neustanovuje služobnému úradu konkrétnu lehotu na vybavenie žiadosti o zaradenie do registra, avšak s ohľadom na sledovaný účel a cieľ evidencie v registri (primárne možnosť prihlasovať sa do vnútorného výberového konania) sa očakáva vybavenie žiadosti v primeranom čase, aby nebol ohrozený sledovaný účel a cieľ registra.
Náležitosti žiadosti o zaradenie sa oproti pôvodnému stavu výraznejšie nezmenili. Platí však, že rozsah údajov evidovaný v registri môže byť širší oproti údajom zadávaným v žiadosti o zaradenie, nakoľko systém bude sťahovať do registra údaje bývalého štátneho zamestnanca súvisiace s jeho zaradením zadávané služobným úradom a vybrané údaje bývalého štátneho zamestnanca z jeho osobného profilu (ak ich bude mať v osobnom profile vyplnené).
Ďalej sa zavádza možnosť požiadať služobný úrad elektronicky prostredníctvom verejného portálu o zmenu údajov evidovaných v registri (zmeniť bude možné len niektoré údaje).
Predlžuje sa pôvodná doba evidencie bývalého štátneho zamestnanca v registri z jedného na dva roky odo dňa skončenia štátnozamestnaneckého pomeru. V odseku 4 sa ďalej upravujú podmienky pre vyradenie bývalého štátneho zamestnanca z registra. Zohľadnili sa aj nové podmienky uvedené v § 8 v znení návrhu zákona (horná veková hranica 65 rokov).
Zavádza sa možnosť požiadať o vyradenie z registra elektronicky prostredníctvom verejného portálu. V tomto prípade systém vykoná vyradenie bývalého štátneho zamestnanca automaticky