DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Vláda Slovenskej republiky predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky vládny návrh zákona o fiduciárnom vyhlásení a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“).
Cieľom návrhu zákona o fiduciárnom vyhlásení je vyjadrenie právneho rešpektu faktického stavu existencie osôb, ktoré požívajú dôveru inej fyzickej osoby a to vrátane nezosobášených párov. Navrhované právne nástroje prinášajú viac istoty pri riešení vymedzených životných situácii najmä v oblasti vzájomného zastupovania v bežných veciach, dedenia, zdravotnej starostlivosti i ochrany maloletých.
Ďalším sledovaným cieľom je akceptácia hmotnoprávnej a procesnoprávnej autonómie fyzickej osoby zaznamenaním prejavu dôvery voči inej fyzickej osobe bez nutnosti skúmania reálneho stavu vzájomného ekonomického, emocionálneho alebo majetkového vzťahu.
Platné právo pozitívne ako aj negatívne vymedzuje navrhovaný inštitút fiduciárneho vyhlásenia. Fiduciárne vyhlásenie je právnym inštitútom sociálnej solidarity, ktorý rešpektuje prejav vôle vyhlasujúceho voči dôverníkovi, je jednoducho dostupný a s ním spojené predvídateľne právne následky. Medzi pramene práva a inštitucionálne obmedzenia patrí právo na rešpektovanie súkromného a rodinného života (čl. 8 Európskeho dohovoru), právo na ochranu pred neoprávneným zasahovaním do súkromného a rodinného života (Čl.19 ods. 2 Ústavy SR), právo inštitútu manželstva, rodičovstva a rodiny na ochranu zákonom (Čl.41 ods.1 Ústavy SR) a definícia manželstva ako zväzku muža a ženy, ktorý vzniká na základe ich dobrovoľného a slobodného rozhodnutia uzavrieť manželstvo po splnení podmienok ustanovených týmto zákonom (§ 1 ods. 1 zákon o rodine).
Návrh zákona súčasne rešpektuje privilegované postavenie manželstva zakotvené v Ústave SR (čl. 41 ods. 1): „Manželstvo je jedinečný zväzok medzi mužom a ženou. Slovenská republika manželstvo všestranne chráni a napomáha jeho dobru. Manželstvo, rodičovstvo a rodina sú pod ochranou zákona...“.
Fiduciárne vyhlásenie predstavuje jednoduchý právny úkon pred notárom, ktorým osoba do notárskej zápisnice prejaví vôľu, aby niekto iný konal v jej mene ako dôverník vo vymedzených životných situáciách. Navrhovaný právny inštitút rieši aj zásadnejšie právne otázky pre prípad smrti. Umožňuje pre prípad smrti určiť, že označený dôverník je preferovanou voľbou pri ustanovení za správcu dedičstva. Rovnako sa bude prihliadať na ustanovenie poručníka alebo opatrovníka deťom zosnulého. Návrh zákona v tejto časti rešpektuje práva zákonných zástupcov ako aj faktické rodinné spolužitia a aj týmto sleduje najlepší záujem dieťaťa.
Doterajšia hmotnoprávna úprava, ale ani procesnoprávna úprava nedáva prioritu vôli dotknutej fyzickej osoby v otázke, kto by mal byť ustanovený ako osoba, ktorá požíva dôveru a aké želania osoby by mala zohľadňovať. Rovnako platná právna úprava neupravuje možnosť, pre prípad, že sa osoba dostane do situácie, kedy jej zdravotný stav bude spôsobovať ťažkosti pri zabezpečovaní si svojich záležitostí, aby si mohla vopred označiť osobu, ktorá jej môže byť ustanovená ako opatrovník.
2
V návrhu zákona sa navrhuje zaviesť možnosť osoby vo forme fiduciárneho vyhlásenia súdu indikovať fyzickú osobu, ktorá bude v čase nespôsobilosti osoby alebo jej neschopnosti prejavovať vôľu. Vo vyhlásení možno súdu indikovať pre aké oblasti rozhodovania (právne úkony) byť dôverník ustanovený. Najčastejšie pôjde o situáciu rozhodovania o osobnej starostlivosti o osobu (napríklad o tom, či sa osobe poskytovať sociálna služba pobytovou formou alebo nepobytovou formou), o správe majetku, o zastupovaní v súdnych a iných konaniach (správne konanie), o správe záležitostí určitým spôsobom. Ak by to bolo v záujme osoby, súd by mohol prelomiť prejavenú vôľu vo fiduciárnom vyhlásení.
Vyhlásenie môže obsahovať aj ustanovenie o náhradnej osobe pre prípad, že ustanovená osoba nebude vhodná na výkon funkcie, odmietne prevziať funkciu alebo sa vzdá funkcie dôverníka.
Pokiaľ ide o formu vyhlásenia, z dôvodu ochrany pred zneužitím sa navrhuje forma notárskej zápisnice o právnom úkone. Vyhlásenie bude možné zrušiť prostredníctvom odvolania, pričom forma je rovnaká ako pri jeho udelení, t.j. notárska zápisnica. Po úspešnej lustrácií vyhlásenia súd z úradnej moci preskúma predovšetkým platnosť vyhlásenia, či splnené podmienky na účinky vyhlásenia a či označená osoba je schopná a spôsobilá prevziať funkciu, ku ktorej fiduciárne vyhlásenie smeruje a či je potrebné prijať iné opatrenia na ochranu záujmov osoby. Aby však súdy nepristupovali ku kontrole platnosti vyhlásenia príliš formalisticky, bude podľa platiť ustanovenie obsahujúce preferenciu rešpektu želaní (vôle) vyhlasujúcej osoby.
Účinnosť právnej úpravy sa navrhuje od 1. januára 2024.
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy a zároveň návrh zákona nezakladá vplyvy na podnikateľské prostredie, životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti, na služby verejnej správy pre občana ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona predpokladá pozitívne sociálne vplyvy.
Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
3
B.Osobitná časť
K čl. I
K § 1
Návrh zákona zavádza fiduciárne vyhlásenie, ktoré predstavuje právny inštitút sociálnej solidarity rešpektujúci prejav vôle vyhlasujúceho voči dôverníkovi. Zavádzaný právny inštitút je jednoducho dostupný a s ním spojené predvídateľné právne následky, čím sa zvyšuje právna istota dotknutých subjektov. Účelom aktu je vytvorenie právneho rámca, ktorý rešpektuje rôznorodé sociálne väzby a vytvára právnu reakciu na ich existenciu.
K § 2
Fiduciárne vyhlásenie je prejav vôle fyzickej osoby zapísanej v registri fyzických osôb vedenom Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky. Životné situácie, ktorých sa fiduciárne vyhlásenie týka musia byť uvedené v zákone o fiduciárnych vyhláseniach alebo v osobitných predpisoch. V prípade osobitných predpisov je obsah a rozsah oprávnenia, ktorý vyplýva z fiduciárneho vyhlásenia možné viazať aj na kvalitu a kvantitu prejavenej dôvery.
Kvalita fiduciárneho vyhlásenia sa posudzuje plynutím času od jeho zápisu v Notárskom centrálnom registri fiduciárnych vyhlásení, alebo poradím postupnosti dôverníkov pre prípad, ak by dôverník v skoršom poradí zomrel, bol vyhlásený za mŕtveho, alebo bol obmedzený v spôsobilosti na právne úkony, odmietol prejaviť súhlas alebo svoj súhlas odvolal.
Fiduciárne vyhlásenie a súhlas dôverníka možno odvolať a samotné odvolanie musí mať formu notárskej zápisnice o právnom úkone. Každé fiduciárne vyhlásenie bude obsahovať jednu životnú situáciu a jedna notárska zápisnica o právnom úkone môže obsahovať viacero fiduciárnych vyhlásení.
Fiduciárne vyhlásenie nezakladá vplyv na prejavy vôle, ktoré vykonané na základe Občianskeho zákonníka alebo iného právneho predpisu (napr. plnomocenstvo).
K § 3
Notárska komora Slovenskej republiky vedie Notársky centrálny register fiduciárnych vyhlásení, ktorý obsahuje fiduciárne vyhlásenia vo forme notárskej zápisnice o právnom úkone a registrujú sa v ňom údaje ustanovené zákonom. Formou notárskej zápisnice musí byť vykonaný zápis, zmena a zánik fiduciárneho vyhlásenia. Rovnako súhlas dôverníka, odvolanie súhlasu ako aj jeho zmena alebo zánik musí mať formu notárskej zápisnice. Overenie existencie fiduciárneho vyhlásenia je možné prostredníctvom webového sídla Notárskej komory Slovenskej republiky, je bezplatné a zároveň je podmienené znalosťou informácií z notárskej zápisnice, ktoré fyzická osoba a dôverník majú k dispozícii. Právny úkon v životnej situácii fyzickej osoby alebo dôverníka, s ktorým tento zákon alebo osobitný predpis spája právny následok si štátny orgán alebo súd overuje rovnakým spôsobom na webovom sídle Notárskej komory Slovenskej republiky. Na overenie si existencie fiduciárneho vyhlásenia a udelenia súhlasu budú potrebné vstupné údaje (overujúca osoba bude musieť disponovať údajmi ohľadom osôb, notárskej zápisnice a životnej situácie), t.j. overenie nebude voľne prístupné komukoľvek.
4
K § 4
Pojem dôverník v tomto návrhu zákona je odlišný od pojmu dôverník, ktorý je upravený v iných právnych predpisoch. Uvedený právny pojem je vytvorený iba na účely tohto zákona a nie na účely celého právneho poriadku. Pojem dôverníka poznajú a na konkrétny účel používajú aj osobitné predpisy. Napríklad Zákonník práce používa pojem “zamestnanecký dôverník”, zákon o sociálnych službách pojem “dôverník prijímateľa sociálnej služby” a napríklad Trestný poriadok pojem dôverníka, ktorý sprevádza na úkonoch trestného konania poškodeného.
Na účely tohto zákona je stanovený rozsah a obsah pojmu dôverník. Dôverníkom pre jedno fiduciárne vyhlásenie môže byť v tom istom okamihu iba jedna fyzická osoba, ktorá spĺňa podmienky ustanovené zákonom. Dôverníkom môže byť podľa tohto zákona iba plnoletá fyzická osoba, zapísaná v registri fyzických osôb vedenom Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky, ktorá spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu. Nakoľko fiduciárne vyhlásenie môže obsahovať postupnosť dôverníkov, dôverníkom je v tomto prípade ten, kto vyjadril súhlas s ustanovením za dôverníka a v postupnosti figuruje ako prvý v poradí.
Dôverník je povinný konať s náležitou starostlivosťou a potrebnou lojalitou voči záujmom vyhlasujúceho. Vynaloženie náležitej starostlivosti predpokladá, že dôverník vykoná s ohľadom na okolnosti prípadu a s prihliadnutím na obsah právneho úkonu fyzickej osoby takú činnosť, aby dôverníkov úmysel z jej zamýšľaných následkov rozpoznala a realizovala v jeho najlepšom rozpoznateľnom záujme.
K § 5
Životné situácie vymenované taxatívnym spôsobom na účely tohto zákona a vytvárajú právny rešpekt zamýšľanému prejavu vôle. Životné situácie tak ako ich právny predpis predpokladá katalógom základných potrieb na budovanie inštitútu sociálnej solidarity. Základom je prejavenie dôvery smerujúce k budúcemu možnému opatrovníctvu dospelých, ustanovenia správcu dedičstva.
V prípade osôb (najmä detí), pri ktorých je fyzická osoba zákonným zástupcom je možnosť ustanoviť dôverníka za poručníka alebo opatrovníka viazaná na rozhodovaciu diskréciu súdu a jeho posúdenie v konkrétnej veci či ustanovenie dôverníka je v najlepšom záujme dieťaťa. Podmienkou je, aby v prípade rozhodovania súdu o ustanovení dôverníka za poručníka alebo opatrovníka pre prípad smrti fyzickej osoby neexistoval žiadny iný zákonný zástupca dieťaťa.
Informácie o zdravotnom stave vyhlasujúceho môže dôverník získať buď za jeho života alebo v prípade smrti.
Pri interpretácii pojmu bežná vec je potrebné vychádzať z konkrétnych pomerov a okolnosti a teda je potrebné skúmať a náležite zisťovať individuálne okolnosti každého jednotlivého prípadu, je však potrebné prihliadať aj na všeobecné zvyklosti. Za bežné možno považovať také veci, ktoré pri hospodárení s určitou vecou bežné a obvyklé, ktoré sa pravidelne opakujú a ktoré sa nevymykajú z rámca obvyklého hospodárenia s vecou. Bežnými vecami budú napríklad nákupy spotrebných predmetov do domácnosti, potravín, ošatenia, predaj ovocia zo spoločnej záhrady, objednávka nutných opráv domu, objednávka paliva, vyberanie a platenie nájomného, príjem rôznych zásielok, plnenie rôznych pravidelných
5
platobných povinností (napr. združeného inkasa) a pod. Naproti tomu súdna prax za bežnú vec nepovažuje napríklad darovanie nehnuteľnosti alebo poskytnutie daru nie nepatrnej hodnoty tretej osobe, alebo uzavretie zmluvy o záložnom práve 151e a nasl.), uzavretie nájomnej zmluvy, právne úkony týkajúce sa nadobudnutia, výmeny a predaja nehnuteľností a iných hodnotných vecí a pod. Medzi bežné veci môže na účely tohto zákona patriť napr. disponovanie s účtom, pričom vo vzťahu k platobnej inštitúcii sa bežnosť/nie bežnosť neposudzuje, pričom však vo vzťahu k účelu platby musí dôverník dodržať rozsah "v bežnej veci", inak môže vo vzťahu k tretej osobe (príjemcovi platby) trpieť solučný úkon neplatnosťou.
K § 6
Súd povinnosť prihliadať na fiduciárne vyhlásenie ak rozhoduje o veci, ktorej sa vyhlásenie týka, ale nie je fiduciárnym vyhlásením viazaný. Dôvodom je zabezpečenie právnej ochrany záujmov vyhlasujúcej osoby a to najmä ak sa podstatným spôsobom zmenili okolnosti fiduciárneho vyhlásenia. Za preukázanú zmenu podstatných okolností sa okrem iného považovať napríklad nespôsobilosť konať s náležitou starostlivosťou alebo potrebnou lojalitou. Ďalej napríklad nemôže požívať dôveru vyhlasujúceho z dôvodu potencionálneho zneužívania ekonomickej, vzťahovej alebo zdravotnej znalosti ako aj zneužívania dominantného alebo mocenského postavenia dôverníka. Ustanovenie neobsahuje taxatívny výpočet dôvodov neustanovenia dôverníka za opatrovníka, správcu dedičstva alebo poručníka a preto nie dotknuté podmienky podľa osobitných predpisov a musia sa zohľadňovať.
Či ide o vážnu ujmu je potrebné posúdiť so zreteľom na okolnosti konkrétneho prípadu, najmä s prihliadnutím na to, o aké právo a v akej oblasti spoločenských vzťahov išlo, aká bola intenzita ujmy na dotknutých právach a aká následky by to malo na poškodeného, napríklad či ide o škodlivý následok na právach ľahšie alebo obťažnejšie odstrániteľný.
K Čl. II
V súvislosti s Čl. I, ktorý vytvára predpoklady pre zníženie právnej neistoty fyzickej osoby v niektorých životných situáciách, sa v zákone č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov navrhuje v §11 ods. 1 rozšíriť okruh osôb vo vzťahu k zodpovednému zástupcovi pri prevádzkovaní živnosti, ak je ním za podmienok upravených osobitným zákonom (t.j. zákonom č. 82/2005 Z.z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmena a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov) manžel (manželka) podnikateľa alebo podnikateľov príbuzný v priamom rade alebo súrodenec, alebo ak ide o právnickú osobu, jej spoločník alebo člen, a ak ide o obec, jej starosta. Navrhovaná zmena zohľadní potrebnú úpravu v nadväznosti na zmeny v zákone o nelegálnej práci.
K Čl. III
V súvislosti s Čl. I, ktorý vytvára predpoklady pre zníženie právnej neistoty fyzickej osoby v niektorých životných situáciách, sa v zákone č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky navrhuje doplniť nové ustanovenie, ktoré upraví vedenie Notárskeho centrálneho registra fiduciárnych vyhlásení.
6
K Čl. IV
V súvislosti s Čl. I, ktorý vytvára predpoklady pre zníženie právnej neistoty fyzickej osoby v niektorých životných situáciách, sa v zákone č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov navrhuje v § 81 ods. 1, písm. d) treťom bode rozšíriť okruh osôb, pri ktorých ošetrovaní byť policajtovi poskytnuté služobné voľno s nárokom na služobný plat pri ošetrovaní dôverníka ustanoveného podľa zákona o fiduciárnom vyhlásení, ktorý sa ocitol v životnej situácii súvisiacej s potrebou ošetrovania. Úprava je vykonávaná v nadväznosti na úpravy navrhované v Čl. X (novela zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení).
K Čl. V
V súvislosti s Čl. I, ktorý vytvára predpoklady pre zníženie právnej neistoty fyzickej osoby v niektorých životných situáciách, sa v zákone č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov navrhuje v § 60 ods. 1, rozšíriť okruh osôb, pri ktorých ošetrovaní sa ospravedlňuje neprítomnosť sudcu vo výkone funkcie– pri ošetrovaní dôverníka ustanoveného podľa zákona o fiduciárnom vyhlásení, ktorý sa ocitol v životnej situácii súvisiacej s potrebou ošetrovania. Úprava je vykonávaná v nadväznosti na úpravy navrhované v Čl. X (novela zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení).
K Čl. VI
V súvislosti s Čl. I, ktorý vytvára predpoklady pre zníženie právnej neistoty fyzickej osoby v niektorých životných situáciách, sa v zákone č. 154/2001 Z. z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry v znení neskorších predpisov navrhuje vo všetkých relevantných ustanoveniach rozšíriť okruh osôb o dôverníka ustanoveného podľa zákona o fiduciárnom vyhlásení, ktorý sa ocitol v životnej situácii súvisiacej s potrebou ošetrovania. Úprava je vykonávaná v nadväznosti na úpravy navrhované v Čl. X (novela zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení).
K Čl. VII
V súvislosti s Čl. I, ktorý vytvára predpoklady pre zníženie právnej neistoty fyzickej osoby v niektorých životných situáciách a v nadväznosti na úpravy navrhované v Čl. X (novela zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení) je potrebné pre potreby aplikačnej praxe upraviť príslušné ustanovenia Zákonníka práce, ktoré na upravované ustanovenia zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení odkazujú..
K Čl. VIII
V súvislosti s Čl. I, ktorý vytvára predpoklady pre zníženie právnej neistoty fyzickej osoby v niektorých životných situáciách, sa v zákone č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov navrhuje v § 96, ods. 2 rozšíriť okruh osôb pri ošetrovaní ktorých patrí príslušníkovi platené služobné voľno pri ošetrovaní dôverníka ustanoveného podľa zákona o fiduciárnom vyhlásení, ktorý sa ocitol v životnej situácii súvisiacej s potrebou ošetrovania. Úprava je vykonávaná v nadväznosti na úpravy navrhované v Čl. X (novela zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení).
7
K Čl. IX
V súvislosti s Čl. I, ktorý vytvára predpoklady pre zníženie právnej neistoty fyzickej osoby v niektorých životných situáciách, sa v zákone č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov navrhuje v § 116 ods. 2, písm. f), rozšíriť okruh osôb, pri ktorých ošetrovaní budú mať zdravotnícke zariadenia povinnosť potvrdzovať potvrdenie dočasnej pracovnej neschopnosti– pri ošetrovaní dôverníka ustanoveného podľa zákona o fiduciárnom vyhlásení, ktorý sa ocitol v životnej situácii súvisiacej s potrebou ošetrovania. Úprava je vykonávaná v nadväznosti na úpravy navrhované v Čl. X (novela zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení).
K Čl. X
V súvislosti s Čl. I, ktorý vytvára predpoklady pre zníženie právnej neistoty fyzickej osoby v niektorých životných situáciách, sa v zákone č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov navrhuje v § 39 ods. 1 rozšíriť okruh osôb, ktoré majú nárok na nemocenskú dávku ošetrovné o dôverníka ustanoveného podľa zákona o fiduciárnom vyhlásení, ktorý sa ocitol v životných situáciách podľa navrhovaného odseku 5, keď ošetruje chorú fyzickú osobu, ktorá fiduciárnym vyhlásením určila, že pre prípad choroby ju ošetrovať (resp. ošetruje rodiča tejto fyzickej osoby alebo choré dieťa tejto fyzickej osoby) alebo sa stará o dieťa fyzickej osoby, ktorá ho určila za dôverníka.
K Čl. XI
V súvislosti s Čl. I, ktorý vytvára predpoklady pre zníženie právnej neistoty fyzickej osoby v niektorých životných situáciách, sa v zákone č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov navrhuje v § 9, ods. 2 navrhuje rozšíriť okruh príjmov, ktoré oslobodené od dane príplatok k podpore pri ošetrovaní dôverníka ustanoveného podľa zákona o fiduciárnom vyhlásení, ktorý sa ocitol v životnej situácii súvisiacej s potrebou ošetrovania. Úprava je vykonávaná v nadväznosti na úpravy navrhované v Čl. X (novela zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení).
K Čl. XII
V súvislosti s Čl. I, ktorý vytvára predpoklady pre zníženie právnej neistoty fyzickej osoby v niektorých životných situáciách, sa v zákone č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov navrhuje v § 51 ods. 7 navrhuje rozšíriť okruh osôb pri ošetrovaní ktorých sa absolventovi školy ospravedlní neprítomnosť na vykonávaní absolventskej praxe pri ošetrovaní dôverníka ustanoveného podľa zákona o fiduciárnom vyhlásení, ktorý sa ocitol v životnej situácii súvisiacej s potrebou ošetrovania. Úprava je vykonávaná v nadväznosti na úpravy navrhované v Čl. X (novela zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení).
K Čl. XIII
V súvislosti s Čl. I, ktorý vytvára predpoklady pre zníženie právnej neistoty fyzickej osoby v niektorých životných situáciách, sa v zákone č. 576/2004 Z.z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov navrhuje v § 25 ods. 1, písm. b) a
8
c) rozšíriť okruh osôb v súvislosti so sprístupňovaním údajov zo zdravotnej dokumentácie.
K Čl. XIV
V súvislosti s Čl. I, ktorý vytvára predpoklady pre zníženie právnej neistoty fyzickej osoby v niektorých životných situáciách, sa v zákone č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov navrhuje v § 2a rozšíriť okruh osôb, ktoré majú výnimku zo zákazu nelegálneho zamestnávania a nelegálnej práce o fyzickú osobu, ktorá bola určená za fiduciárneho dôverníka, vo vzťahu k fyzickej osobe- podnikateľovi alebo vo vzťahu k spoločníkom spoločnosti s ručením obmedzeným, ktorá najviac dvoch spoločníkov a ktorá vykonáva prácu pri kumulatívnom splnení podmienok –fiduciárne vyhlásenie musí byť urobené vo vzťahu ku všetkým životným situáciám, fiduciárne vyhlásenie musí byť zapísané v registri najmenej jeden rok a zároveň musí byť vzájomné, t.j. fyzická osoba vykonávajúca prácu musí byť fiduciárnym dôverníkom pre fyzickú osobu, pre ktorú je práca vykonávaná a zároveň fyzická osoba, pre ktorú je práca vykonávaná, musí byť fiduciárnym dôverníkom pre fyzickú osobu vykonávajúca prácu. Kumulatívnym splnením týchto podmienok sa zabrániť špekulatívnemu konaniu zamestnávateľov.
K Čl. XV
V súvislosti s Čl. I, ktorý vytvára predpoklady pre zníženie právnej neistoty fyzickej osoby v niektorých životných situáciách, sa v zákone č. 281/2015 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov navrhuje v § 116, ods. 2, písm. c), rozšíriť okruh osôb na základe ošetrovania ktorých bude mať profesionálny vojak nárok na poskytnutie služobného voľna– pri ošetrovaní dôverníka ustanoveného podľa zákona o fiduciárnom vyhlásení, ktorý sa ocitol v životnej situácii súvisiacej s potrebou ošetrovania. Úprava je vykonávaná v nadväznosti na úpravy navrhované v Čl. X (novela zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení).
K Čl. XVI
V súvislosti s Čl. I, ktorý vytvára predpoklady pre zníženie právnej neistoty fyzickej osoby v niektorých životných situáciách, sa v zákone č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov navrhuje v § 44, ods. 10 rozšíriť okruh osôb pri ošetrovaní ktorých sa športovcovi prerušuje dovolenka pri ošetrovaní dôverníka ustanoveného podľa zákona o fiduciárnom vyhlásení, ktorý sa ocitol v životnej situácii súvisiacej s potrebou ošetrovania. Úprava je vykonávaná v nadväznosti na úpravy navrhované v Čl. X (novela zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení).
K Čl. VII
V súvislosti s Čl. I, ktorý vytvára predpoklady pre zníženie právnej neistoty fyzickej osoby v niektorých životných situáciách, sa v zákone č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov navrhuje v § 106, rozšíriť okruh osôb, pri ktorých ošetrovaní sa štátny zamestnanec alebo štátna zamestnankyňa zaradia na pôvodné štátnozamestnanecké miesto za podmienok, ktoré nesmú byť menej priaznivé– pri ošetrovaní dôverníka ustanoveného podľa zákona o fiduciárnom vyhlásení, ktorý sa ocitol v životnej situácii súvisiacej s potrebou ošetrovania. Úprava je vykonávaná v nadväznosti na úpravy navrhované v Čl. X (novela zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení).
9
K Čl. VIII
V súvislosti s Čl. I, ktorý vytvára predpoklady pre zníženie právnej neistoty fyzickej osoby v niektorých životných situáciách, sa v zákone č. č. 35/2019 Z. z. o finančnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov navrhuje vo všetkých relevantných ustanoveniach rozšíriť okruh osôb o dôverníka ustanoveného podľa zákona o fiduciárnom vyhlásení, ktorý sa ocitol v životnej situácii súvisiacej s potrebou ošetrovania. Úprava je vykonávaná v nadväznosti na úpravy navrhované v Čl. X (novela zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení).
K Čl. XIX
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť 1. januára 2024, čím sa vytvára dostatočná legisvakačná doba.
V Bratislave, 14. apríl 2023
Eduard Heger
predseda vlády Slovenskej republiky
Viliam Karas
minister spravodlivosti Slovenskej republiky