1
Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Zákon č. 402/2013 Z. z. o Úrade pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb a Dopravnom úrade a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov upravuje, okrem pôsobnosti oboch úradov, kreovania funkcií a podmienok na výkon funkcií ich štatutárnych orgánov, aj práva a obmedzenia súvisiace s ochranou verejného záujmu pri výkone funkcií predsedov a podpredsedov Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb a Dopravného úradu. Tieto podmienky a obmedzenia súvisiace s ochranou verejného záujmu však upravuje rovnako ako ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov. Novelami tohto ústavného zákona č. 66/2019 Z. z. a č. 232/2019 Z. z. s účinnosťou od 1. januára 2019 bola rozšírená jeho pôsobnosť aj na predsedov a podpredsedov oboch úradov, ktorí sa týmto zaradili medzi verejných funkcionárov podľa § 2 ods. 1 písm. zb) citovaného ústavného zákona. Je preto žiaduce, aby zákon č. 402/2013 Z. z. o Úrade pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb a Dopravnom úrade a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov bol novelizovaný tak, aby nedochádzalo k zmätočnému posudzovaniu, kontrole a prípadnému konaniu voči uvedeným verejným funkcionárom a aby sa predišlo neprehľadnosti z dôvodu vzniknutej duplicitnej právnej úpravy, čo je hlavným cieľom predkladaného návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 402/2013 Z. z. o Úrade pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb a Dopravnom úrade a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Predmetným návrhom zákona sa súčasne vypúšťajú ustanovenia, ktoré sa týkajú funkcie podpredsedu Dopravného úradu.
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet, podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na služby verejnej správy pre občana ani na informatizáciu spoločnosti a životné prostredie. Návrh zákona nemá vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
2
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 402/2013 Z. z. o Úrade pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb a Dopravnom úrade a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1972 z 11. decembra 2018, ktorou sa stanovuje európsky kódex elektronických komunikácií (prepracované znenie) (Ú. v. EÚ L 321, 17.12.2018)
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
apríl 2023
2.Definovanie problému
Potreba odstránenia duplicít v právnych predpisoch v postavení predsedu a podpredsedu Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb,.
3.Ciele a výsledný stav
Návrh zákona upravuje vznik a zánik výkonu funkcie predsedu úradu a podpredsedu úradu. Zároveň sa odstraňuje duplicita s ústavným zákonom č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov.
4.Dotknuté subjekty
Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb, Dopravný úrad
5.Alternatívne riešenia
Neboli posudzované žiadne alternatívne riešenia, vzhľadom na to, že neboli identifikované spôsoby, ktoré by naplnili sledovaný cieľ.
Pokiaľ by nedošlo k nastaveniu legislatívneho prostredia, nebola by odstránená duplicita s ústavným zákonom č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých konkrétnych ustanoveniach (paragrafy, články, body, atď.) ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ (tzv. goldplating) spolu s odôvodnením opodstatnenosti presahu.
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
3
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam. Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
11.Kontakt na spracovateľa
JUDr. Michaela Jánošíková, Odbor elektronických komunikácií, Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republikymichaela.janosikova@mindop.sk, tel: (02) 5949 4587
12.Zdroje
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 402/2013 Z. z. o Úrade pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb a Dopravnom úrade a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3.Predmet návrhu zákona je – nie je upravený v práve Európskej únie:
a)v primárnom práve (uviesť názov zmluvy a číslo článku),
Článok 114 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
b)v sekundárnom práve (uviesť druh, inštitúciu, číslo, názov a dátum vydania právneho aktu vzťahujúceho sa na upravovanú problematiku, vrátane jeho gestora),
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1972 z 11. decembra 2018, ktorou sa stanovuje európsky kódex elektronických komunikácií (prepracované znenie) (Ú. v. L 321, 17.12.2018), Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky a Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb
c) v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie (uviesť číslo a označenie relevantného rozhodnutia a stručne jeho výrok alebo relevantné právne vety).
Nie je upravená v judikatúre
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)uviesť lehotu na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitnú lehotu účinnosti jeho ustanovení,
Smernica 2018/1972 – 21. december 2020
b) uviesť informáciu o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie,
nie je vedené žiadne konanie
c) uviesť informáciu o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav.
1.Zákon č.402/2013 Z. z. o Úrade pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb a Dopravnom úrade a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
5
2.460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky
3.Zákon č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov
4.Zákon č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
5.Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov
6.Zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
7.Zákon č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
8.Zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov
9.Zákon č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
10.Zákon č. 22/2004 Z. z. o elektronickom obchode a o zmene a doplnení zákona č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 284/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov
11.Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov
12.Zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov
13.Zákon č. 162/2015 Z. z. Správny súdny poriadok
14.Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
Úplné
6
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Ustanovenie reaguje na zmenu znenia názvu Ministerstva dopravy SR, ktorá je účinná od 1. januára 2023.
K bodu 2
Vypúšťaná druhá veta sa zaradila na záver novelizovaného § 3 ods. 12. Súčasne sa upravuje spôsob odvolania predsedu Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb, ak prestane spĺňať podmienky na výkon funkcie.
K bodu 3
Ustanovuje sa vhodnejšia lehota na navrhnutie kandidáta na predsedu regulačného úradu Národnej rade Slovenskej republiky.
K bodom 4 a 20
Navrhovaná úprava reaguje na prijatie nových procesných pravidiel v rámci Civilného mimosporového poriadku, ktorý od roku 2016 umožňuje len obmedzenie spôsobilosti fyzickej osoby na právne úkony, t. j. osobu nie je možné pozbaviť spôsobilosti na právne úkony. Uvedené je súčasne aj v súlade s judikatúrou Európskeho súdu pre ľudské práva.
K bodu 5
Navrhuje sa upresnenie znenia v súvislosti s novou úpravou odvolania z funkcie predsedom národnej rady.
K bodom 6 a 7
V súlade s transparentnosťou výberového konania sa požiadavka na znalosť cudzieho jazyka zakotvuje priamo do zákona.
K bodom 8 až 11, 23, 25, 26 a 28
Vypúšťajú sa ustanovenia duplicitné s ústavným zákonom č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov pokiaľ ide o podmienky výkonu funkcie predsedov Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb a Dopravného úradu a podpredsedu Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb. Rovnako sa vypúšťajú ustanovenia duplicitné so zákonom č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov pokiaľ ide o zákaz podnikať alebo vykonávať inú zárobkovú činnosť.
K bodom 12 až 19, 21 až 24 a 27
Návrh zákona upravuje zrušenie funkcie podpredsedu Dopravného úradu, nakoľko doterajšia prax ukázala, že táto funkcia je nadbytočná.
K bodom 29 a 30
Vzhľadom na existenciu novej smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1972, ktorou sa stanovuje európsky kódex elektronických komunikácií, sa mení a dopĺňa aj transpozičná príloha.
7
K Čl. II
Účinnosť sa navrhuje 1. augusta 2023.
Bratislava dňa 14. apríla 2023
Eduard Heger, v.r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Andrej Doležal, v.r.
minister dopravy Slovenskej republiky