ohrozeného svedka sa považuje aj blízka osoba ohrozeného svedka uvedená v návrhu na začatie programu ochrany, na ktorú môže byť vyvíjaný nátlak. Navrhuje sa, že ohrozený svedok a taktiež jeho blízka osoba na základe súhlasného stanoviska komisie získavajú štatút chráneného svedka a začnú sa voči nim vykonávať opatrenia a úkony vyplývajúce z programu ochrany.
Program ochrany podľa návrhu predstavuje nástroj, ktorým útvar Policajného zboru a poskytuje ochranu a pomoc ohrozenému svedkovi a chránenému svedkovi prostredníctvom realizácie opatrení najmä v súčinnosti s orgánmi verejnej moci, ako aj právnických a fyzických osôb.
S cieľom optimalizovať procesy súvisiace s programom ochrany v oblasti predkladania návrhov na začatie programu ochrany a ukončenie programu ochrany sa rozšíri okruh subjektov, ktorým sa umožní podať písomný návrh na začatie programu ochrany v súdnom konaní o samosudcu a prokurátora, pričom návrh na ukončenie vykonávania programu ochrany sa umožní podať v súdnom konaní i prokurátorovi.
Súčasťou návrhu na začatie programu ochrany sú explicitne uvedené údaje ohrozeného svedka (meno, priezvisko, dátum narodenia, rodné číslo, adresa trvalého alebo prechodného bydliska), trestný čin, o ktorom ohrozený svedok poskytuje dôkaz v trestnom konaní, hroziace nebezpečenstvo, na základe ktorého vzniká dôvodná obava z ohrozenia života alebo zdravia ohrozeného svedka, odôvodnenie významu poskytnutej svedeckej výpovede alebo iného dôkazu poskytnutého ohrozeným svedkom pre trestné konanie, osobné a majetkové pomery ohrozeného svedka a súhlasné stanovisko ohrozeného svedka so zámerom vykonávať voči nemu program ochrany ako aj s návrhom povinností, ktoré je nevyhnutné v programe ochrany dodržiavať, za účelom rozhodovania komisie a zároveň ako východisko pri tvorbe podmienok vykonávania programu ochrany. Ak skutočnosti nasvedčujú tomu, že ohrozenému svedkovi hrozí bezprostredné nebezpečenstvo môže byť súčasťou návrhu na zaradenie do programu ochrany požiadavka vo forme návrhu na predbežné vykonávanie programu ochrany.
Ďalším cieľom navrhovanej právnej úpravy je zjednodušenie schvaľovacieho procesu programu ochrany, ktorý zabezpečuje medzirezortná komisia, ktorá je oprávnená rozhodnúť o návrhu na začatie programu ochrany alebo návrhu na ukončenie programu ochrany aj v prípade, že za návrh zahlasujú najmenej traja prítomní členovia komisie alebo ich náhradníci. Pri bezprostrednom ohrození života alebo zdravia ohrozeného svedka je predseda komisie oprávnený rozhodnúť po doručení návrhu na zaradenie do programu ochrany o predbežnom vykonávaní programu ochrany, ktoré nahrádza návrh na vykonávanie neodkladných opatrení. Nevyhnutným predpokladom realizácie opatrení vyplývajúcich z programu ochrany je písomný súhlas ohrozeného svedka (plnoletej osoby uvedenej v návrhu na začatie programu ochrany) s podmienkami programu ochrany, ktoré príslušný útvar Policajného zboru určí ohrozenému svedkovi na základe hrozby, v dôsledku ktorej vzniká u ohrozeného svedka dôvodná obava ohrozenia jeho života alebo zdravia, osobných a majetkových pomerov ohrozeného svedka a s dodržiavaním stanovených pravidiel, t. j. povinností, ktoré musí svedok dodržiavať, aby vykonávanie programu ochrany bolo účinné a aby sa eliminovali prípadné hrozby.
Návrh zákona kladie dôraz na minimalizovanie rizík realizáciou vhodných opatrení. Napríklad informácie súvisiace s metódami, formami práce a prostriedkami, ktoré sú v rámci programu ochrany uplatňované nie sú sprístupňované, tak ako aj informácie súvisiace so zmenenou totožnosťou, nakoľko sú utajovanou skutočnosťou, s ktorou neoprávnená manipulácia by mohla zapríčiniť poškodenie právom chránených záujmov dotknutého subjektu a predmetné poškodenie by mohlo byť nevýhodné pre záujmy Slovenskej republiky. Vychádzajúc z problémov aplikačnej praxe sa navrhuje, aby bol útvar oprávnený vykonávať právne úkony smerujúce k zachovaniu nadobudnutých dôchodkových práv chráneného svedka. Ďalšími z opatrení, ktoré prispejú k riešeniu problémov súvisiacich so zmenou životných podmienok, sú rôzne druhy pomoci a podpory, napríklad psychologická starostlivosť, krízová intervencia a pod., ktoré sú zamerané na sociálnu adaptáciu ako aj pomoc finančného charakteru, ktorá má prispieť k ekonomickému osamostatneniu a rýchlejšej integrácii v novom prostredí.
V záujme zlepšovania opatrení sa navrhuje do procesu programu ochrany implementovať kontrolu dodržiavania pravidiel stanovených v programe ochrany, ako aj v priebehu realizácie predbežného vykonávania programu ochrany.
Precizuje sa úprava vykonávania programu ochrany počas výkonu väzby alebo výkonu trestu odňatia slobody, ako aj osobitosti vykonávania programu ochrany v prípravnom konaní a v konaní pred súdom, pri ktorých sa voči svedkovi uplatňuje osobitný režim.
Navrhované znenie právnej úpravy zjednodušuje administratívny proces programu ochrany, nakoľko neobsahuje úpravu súvisiacu s prerušením vykonávania programu ochrany a obnovením vykonávania programu ochrany a súčasne zlučuje odstúpenie od ochrannej dohody a zánik programu ochrany do ukončenia programu ochrany, ktorým sa určuje spôsob a podmienky jeho ukončenia.
V navrhovanej úprave sa poukazuje na možnosť poskytovania ochrany a pomoci na medzinárodnej úrovni, najmä na základe požiadaviek policajných útvarov s rovnakou náplňou činnosti, ako aj medzinárodných organizácií, napr. Medzinárodného trestného súdu.