Rozumie sa najmä na prístup k:
-sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
-kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
-pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
-zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
-zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
-k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
-bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
-doprave,
-ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
-spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
-informáciám,
-k iným právam (napr. politickým).
Navrhovaná úprava:
(pozitívny vplyv)
a)zavádza novú povinnosť pre športové organizácie zabezpečiť v svojej pôsobnosti vzdelávanie o ostatných negatívnych javoch v športe, dané opatrenie zlepší pre členov športových organizácií prístup k vzdelávaniu,
b)redukuje kvalifikačné predpoklady na výkon funkcie člena kontrolného orgánu, uvedené opatrenie zjednoduší prístup k výkonu funkcie v kontrolnom orgáne,
c)zabezpečí hlasovacie právo pre každého člena národného športového zväzu, uvedené opatrenie poskytne každému členovi národného športového zväzu právo participovať na dianí a aktívne uplatňovať svoje členské práva v príslušnom národnom športovom zväze,
d)umožní okamžité skončenia zmluvného vzťahu zo strany profesionálnych športovcov z dôvodov uvedených v zákone, uvedené opatrenie zvýši právnu ochranu profesionálnych športovcov,
e)zvýši počet dní na regeneráciu (predtým používaný pojem dovolenka) z 20 kalendárnych dní na 28 kalendárnych dní za kalendárny rok, uvedené opatrenie zlepší právo na regeneráciu profesionálnych športovcov,
f)dopĺňa zamerania agentúry aj na ďalšie oblasti negatívnych javov, ako sú rasová a rodová diskriminácia, detské násilie, či šírenie nenávistných prejavov v športe.
Navrhovaná úprava reguluje lekárske prehliadky pre športových reprezentantov a zveruje národným športovým zväzom kompetenciu vo svojich predpisoch určiť/rozšíriť lekárske prehliadky aj na ostatných členov národného športového zväzu. Národné športové zväzy vedia určiť, pre ktorých športovcov resp. pre aké športové odvetvia je potrebné absolvovanie lekárskej prehliadky.
Navrhovaná úprava mení režim zmluvy o profesionálnom vykonávaní športu (zamestnanecký pomer) na osobitný, hybridný režim zmluvy o profesionálnom vykonávaní športu, v ktorom bude profesionálny športovec szčo, avšak budú mu patriť mnohé práva podobné zamestnancovi (nárok na regeneráciu, materskú dovolenku, rodičovskú dovolenku, združovacie právo a pod.). Na základe dostupných dát od Sociálnej poisťovne, ku dňu 20.03.2023 eviduje len 208 fyzických osôb, ktoré vykonávajú športovú činnosť na základe zmluvy o profesionálnom vykonávaní športu (zamestnanci). Skončením odvodových prázdnin v roku 2021, mnoho profesionálnych športovcov začalo vykonávať športovú činnosť ako SZČO. Zároveň v zmysle navrhnutej úpravy budú môcť profesionálni športovci vykonávať šport na základe zmluvy o profesionálnom vykonávaní športu (viacero výhod oproti štandardnému SZČO), na základe pracovnoprávneho vzťahu alebo v obdobnom pracovnom vzťahu podľa osobitného predpisu v rezortnom športovom stredisku alebo ako samostatne zárobkovo