DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Návrh zákona o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa predkladá na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na mesiace jún december 2021 v nadväznosti na Programové vyhlásenie vlády SR na roky 2021 až 2024.
Cieľom návrhu je úprava v nadväznosti na potreby aplikačnej praxe a skúsenosti zväzov tak, aby
sa zákon celkovo zjednodušil a aby sa zlepšila jeho prehľadnosť a zrozumiteľnosť,
sa regulovali len nevyhnutné oblasti, najmä v rámci súťažného športu a došlo k zníženiu administratívnej záťaže,
došlo vo viacerých oblastiach k zvýšeniu transparentnosti,
došlo k zjednodušeniu systému zmluvných vzťahov.
Navrhuje sa novým spôsobom upraviť subjekty v športe, športovca, športového odborníka, športový klub, športový zväz a členov medzinárodných športových organizácií, ktoré boli doposiaľ upravené ako národné športové organizácie.
Návrhom sa zvyšuje transparentnosť rokovaní orgánov s rozhodovacou právomocou. Navrhuje sa tiež upraviť novým spôsobom konflikt záujmov, pretože doterajšie znenie bolo predmetom sporov a nejednotného výkladu.
Zákon umožňuje stať sa národným športovým zväzom pri splnení zákonom ustanovených podmienok aj takým športovým zväzom s výlučnou pôsobnosťou na území SR pre športy, ktoré nie uznané medzinárodným olympijským výborom alebo ich medzinárodná športová federácia nie je členom Svetovej asociácie medzinárodných športových federácií,
Zákon upúšťa od regulácie športu pre všetkých čím sa upúšťa od nadmernej regulácie a financovanie a rozvoj športu pre všetkých sa výrazne zjednodušia. Návrh zákona zároveň umožňuje ministerstvu školstva poskytovať finančné prostriedky na šport pre všetkých.
Vo vzťahu k úprave športovej reprezentácie sa vypúšťajú viaceré ustanovenia z dôvodu, že sa ich úprava ponecháva na samotné zväzy ako nominujúce subjekty.
Po novom sa tiež upravujú zmluvné vzťahy, pričom najväčšia zmena spočíva v zjednodušení právnej úpravy, navrhuje sa upraviť postavenie profesionálnych športovcov v zmluvnom vzťahu so športovou organizáciou na základe osobitného vzťahu medzi klubom a športovcov podľa zmluvy “sui generis”, pričom sa zachovávajú v čo najväčšej miere práva športovcov tak, aby sa ich postavenie približovalo postaveniu zamestnanca a existovala jedna typová zmluva. Vypúšťa sa tiež zmluva o príprave talentovaného športovca s cieľom zrušiť inštitút talentovaného športovca vzhľadom na jeho neurčitosť, ktorú ukázala aplikačná prax. Upravuje sa aj možnosť, aby amatérski športovci boli odmeňovaní príležitostne, ak nemajú príjmy ani zo
závislej činnosti a ani zo sústavného vykonávania samostatnej zárobkovej činnosti ako profesionálni športovci.
Pri sponzorskej zmluve sa navrhuje zjednodušiť vzťah medzi sponzorom a sponzorovaným a nevyžadovať zverejňovanie priebežného používania sponzorského zákonom, keďže ide o súkromnoprávny vzťah.
Navrhuje sa tiež zmena vo vzťahu k právu na prístup k spravodlivosti v oblasti športu v súvislosti so spormi zo športovej činnosti. Tie zväzy, ktoré nemajú kapacitu vytvoriť si vlastné orgány na riešenie sporov, sa môžu spojiť s inými zväzmi alebo využiť rozhodcovský súd. Zároveň sa navrhuje, aby sa osoba, ktorej sa predmetné rozhodnutie týka, mohla po vyčerpaní všetkých prostriedkov na zabezpečenie spravodlivosti v pôsobnosti orgánov na riešenie sporov podľa predpisov národného športového zväzu alebo národnej športovej organizácie, domáhať svojich práv na súde.
Navrhuje sa zároveň upraviť aj postavenie a pôsobnosti hlavného kontrolóra športu, s jednoznačne vymedzenými kompetenciami a zodpovednostnými vzťahmi.
V súvislosti s financovaním športu sa príspevok na národný športový projekt mení na príspevok na plnenie úloh verejného záujmu.
Navrhuje sa tiež vypustiť inštitút spôsobilosti prijímateľa verejných prostriedkov, pretože aplikačná prax ukázala, že je málo efektívny. Za každé porušenie zákona bude sankcia a ak príjemca prestane spĺňať podmienky, bude mu môcť ministerstvo školstva pozastaviť financovanie. Príspevok národnému športovému zväzu bude po novom zložený z dvoch častí: základná časť paušálna pre všetky zväzy v rovnakej sume na zabezpečenia základného fungovania každého zväzu a druhá časť percentuálne vypočítaná podľa vzorca, v závislosti od športovej úspešnosti zväzu a veľkosti jeho mládežníckej členskej základne. Aplikačná prax ukázala, že najmä malé zväzy potrebujú základnú paušálnu sumu na pokrytie administratívnych a fixných nákladov potrebných na prevádzku sekretariátu a zamestnanca, ktorý by mal zabezpečiť plnenie povinností zväzu vo vzťahu k štátu a k svojim členom. Dôvodom týchto zmien je zvýšenie transparentnosti a menšia možnosť arbitrárnosti v rozhodovaní o financovaní športu.
Zmeny nemajú vplyv na rozpočet verejnej správy, keďže ide len o nové nastavenie systému prerozdeľovania existujúceho objemu finančných prostriedkov. Návrh garantuje minimálnu sumu finančných prostriedkov, ktorú ministerstvo školstva použije na podporu a rozvoj školského športu a na podporu značenia turistických trás. Zároveň sa upravujú základné parametre financovania súťažného športu zdravotne znevýhodnených športovcov.
Po novom sa navrhuje upraviť informačný systém športu, kde sa navrhujú registre, prostredníctvom ktorých sa získajú nové údaje použiteľné na účely poskytovania finančných prostriedkov z ministerstva školstva, ale aj na získanie relevantných informácií napr. o existujúcej športovej infraštruktúre a z nich vychádzajúcej potrebe budovania resp. rekonštrukcií športovej infraštruktúry z hľadiska geografickej potreby a regionálneho rozvoja, ako aj účelnosti vynakladania finančných prostriedkov štátu a samospráv. Rovnako aj register
verejných prostriedkov v športe prinesie viac transparentnosti a zlepší dostupnosť relevantných údajov pre účelné, hospodárne a účinné vynakladanie finančných prostriedkov z verejných zdrojov tak, aby sa vylúčili duplicity a zlepšila sa efektívnosť nakladania s verejnými financiami.
Navrhujú sa aj úpravy vo vzťahu k vzdelávaniu, najmä vo vzťahu k inštruktorom športu, kde novým spôsobom upravuje všeobecná spôsobilosť, na nadobudnutie ktorej bude potrebné buď absolvovať príslušné vzdelávanie, alebo skúšku bez potreby ďalšieho overovania alebo doškoľovania. Po novom sa tiež zavádza všeobecné pravidlo, že vzdelanie v oblasti športu je nadobudnuté bez časového obmedzenia.
Nová úprava sa týka aj rozšírenia pôsobnosti Antidopingovej agentúry SR aj na boj proti negatívnym javom v športe, a teda proti manipulácii športových podujatí, rasovej alebo rodovej diskriminácii a nenávistným a násilným prejavom v športe.
Materiál nepredpokladá vplyv na rozpočet verejnej správy, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, vplyvy na životné prostredie, ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana. Materiál predpokladá pozitívny aj negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, pozitívny a negatívny sociálny vplyv a pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti.
Návrh je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a inými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a v súlade s právom Európskej únie.