1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 60/2018 Z. z. o technickej normalizácii v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá v súlade s bodom A.1. uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 15 zo dňa 12. januára 2022 k návrhu Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2022.
Aktuálne znenie zákona č. 60/2018 Z. z. o technickej normalizácii v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) neumožňuje Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky (ďalej len „úrad“) poveriť vykonávaním činností v oblasti technickej normalizácie inú právnickú osobu. Z dôvodu, že tento súčasný model fungovania technickej normalizácie nedokáže pružne reagovať na potreby a požiadavky verejnosti, cieľom návrhu zákona je vytvoriť legislatívne podmienky pre možnosť úradu poveriť vykonávaním niektorých alebo všetkých činností slovenského národného normalizačného orgánu inú právnickú osobu (ďalej len „poverená právnická osoba“). V prípade poverenia právnickej osoby vykonávaním všetkých činností slovenského národného normalizačného orgánu nadobúda, podľa návrhu zákona, poverená právnická osoba dňom oznámenia Európskej komisii postavenie slovenského národného normalizačného orgánu. Tvorbe návrhu zákona predchádzala aj analýza fungovania technickej normalizácie v ostatných členských štátoch Európskej únie, kde je štandardom, že technická normalizácia je oddelená od orgánu štátnej správy.
Cieľom návrhu zákona je aj úprava základných pojmov a ďalšie zmeny, ktorých potreba vykonania vyplynula z aplikačnej praxe.
Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, sociálne vplyvy, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
2
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákona č. 60/2018 Z. z. o technickej normalizácii v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“)
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
-
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
október 2022
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
-
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
apríl 2023
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
V súčasnosti všetky činnosti v oblasti technickej normalizácie zabezpečuje Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky (ďalej len „úrad“), ktorý postavenie ústredného orgánu štátnej správy. V štátoch Európskej únie je štandardom, že je technická normalizácia oddelená od orgánu štátnej správy, čo jej umožňuje pružnejšie reagovať na potreby trhu. Súčasný model technickej normalizácie v Slovenskej republike sa ukázal v priebehu času ako nevyhovujúci potrebám technickej normalizácie, rovnako neexistuje možnosť úradu poveriť inú právnickú osobu vykonávaním niektorých alebo všetkých činností slovenského národného normalizačného orgánu.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Cieľom návrhu zákona je vytvoriť legislatívne podmienky pre možnosť úrad poveriť inú právnickú osobu (ďalej len „poverená právnická osoba“) vykonávaním niektorých alebo všetkých činností slovenského národného normalizačného orgánu v súlade so zákonom č. 60/2018 Z. z. o technickej normalizácii v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“). V prvej etape úrad plánuje postupovať inšpirovaný českým modelom, ktorý v Českej republiky funguje viac ako 5 rokov, a to tak, že by si úrad zachoval postavenie slovenského národného normalizačného orgánu a poverenú právnickú osobu by poveril vykonávaním len niektorých činností v oblasti technickej normalizácie, ktoré súvisia s poskytovaním slovenských technických noriem a technických normalizačných informácií. V prípade, že by úrad v ďalšej etape poveril poverenú právnickú osobu vykonávaním všetkých činností slovenského národného normalizačného orgánu, nadobudne poverená právnická osoba, podľa návrhu zákona, dňom oznámenia Európskej komisii postavenie slovenského národného normalizačného orgánu.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Organizácie verejného a súkromného sektora.
3
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Alternatívne riešenia - Ako alternatívne riešenie bolo zvažované a posudzované taktiež vytvorenie samostatnej príspevkovej alebo neziskovej organizácie, ktorej predmetom činnosti by bolo vykonávanie činností v oblasti technickej normalizácie. Avšak po vyhodnotení kladov a záporov tohto riešenia, sa úrad rozhodol pre vytvorenie legislatívnych podmienok pre možnosť poveriť inú existujúcu právnickú osobu vykonávam niektorých, prípadne všetkých činností v oblasti technickej normalizácie, ako organizačne a ekonomicky najvhodnejšieho riešenia.
Nulový variant Náklady na technickú normalizáciu prevyšujú možnosti štátu na investovanie do jej rozvoja, a preto by sa neprijatím návrhu zákona zamedzilo rozvoju technickej normalizácie a došlo by k znemožneniu pre úrad účinne odpovedať na výzvy, ktorým čelí vnútorný trh Európskej únie v súvislosti s digitálnou a zelenou transformáciou. Rovnako by nedošlo k odstráneniu rôznych prístupov a výkladov týkajúcich sa dobrovoľnosti dodržiavania slovenských technických noriem a technických normalizačných informácií.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých konkrétnych ustanoveniach (paragrafy, články, body, atď.) ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ (tzv. goldplating) spolu s odôvodnením opodstatnenosti presahu.
Neuplatňuje sa.
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Preskúmanie účinnosti a účelnosti návrhu zákona navrhujeme vykonať po troch rokoch od nadobudnutia účinnosti rozhodnutia úradu o poverení právnickej osoby vykonávaním niektorých činností v oblasti technickej normalizácie a taktiež po troch rokoch od poverenia poverenej právnickej osoby vykonávaním všetkých činností v oblasti technickej normalizácie a oznámení o prenesení postavenia slovenského národného normalizačného orgánu na poverenú právnickú osobu. Trojročná lehota predstavuje dostatočný časový rámec, po uplynutí ktorého bude úrad vedieť objektívne zhodnotiť účelnosť a účinnosť svojich rozhodnutí vo vzťahu k poverenej právnickej osobe.
Kritériom, na základe ktorého bude preskúmanie účinnosti a účelnosti vykonané bude zhodnotenie prínosov, resp. zlepšenia stavu technickej normalizácie oproti stavu keď všetky činnosti v oblasti technickej normalizácie vykonával úrad a keď mal zároveň aj postavenie slovenského národného normalizačného orgánu.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
Áno
Nie
Čiastočne
4
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam.
Ak predkladaný materiál marginálny (zanedbateľný) vplyv na niektorú zo sledovaných oblastí v bode 9 a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny vplyv, uveďte skutočnosti vysvetľujúce, prečo je tento vplyv marginálny (zanedbateľný).
Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov alebo aj na vyjadrenie sa k marginálnym vplyvom a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
Prípadné vplyvy vyplývajúce z predloženého materiálu budú zabezpečené v rámci schválených limitov výdavkov kapitoly úradu na príslušné roky bez dodatočných požiadaviek na rozpočet verejnej správy.
11.Kontakt na spracovateľa
Mgr. Jana Mikušová
vedúca oddelenia podpory pre technickú normalizáciu
Tel. č.: 02/20 907 340
e-mail: jana.mikusova@normoff.gov.sk
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
5
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.
Navrhovateľ návrhu zákona: Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky
2.
Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 60/2018 Z. z. o technickej normalizácii v znení neskorších predpisov
3.
Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a)v primárnom práve
čl. 114 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
b)v sekundárnom práve
nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1025/2012 z 25. októbra 2012 o európskej normalizácii, ktorým sa menia a dopĺňajú smernice Rady 89/686/EHS a 93/15/EHS a smernice Európskeho parlamentu a Rady 94/9/ES, 94/25/ES, 95/16/ES, 97/23/ES, 98/34/ES, 2004/22/ES, 2007/23/ES, 2009/23/ES a 2009/105/ES a ktorým sa zrušuje rozhodnutie Rady 87/95/EHS a rozhodnutie Európskeho parlamentu a Rady č. 1673/2006/ES (Ú. v. L 316, 14.11.2012) v platnom znení (ďalej len „nariadenie (EÚ) č. 1025 /2012“)
Gestor: ÚNMS SR
nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1724 z 2. októbra 2018 o zriadení jednotnej digitálnej brány na poskytovanie prístupu k informáciám, postupom a asistenčným službám riešenia problémov a o zmene nariadenia (EÚ) č. 1024/2012 (ďalej ako „nariadenie (EÚ) 2018/1724“).
Gestor: MIRRI SR
c)v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
nie je upravený.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)uviesť lehotu na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitnú lehotu účinnosti jeho ustanovení:
do 1. januára 2013 pri nariadení (EÚ) č. 1025 /2012
b)uviesť informáciu o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie:
Konanie nebolo začaté.
6
c)uviesť informáciu o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav:
Aktuálne znenie zákona č. 60/2018 Z. z. o technickej normalizácii v znení neskorších predpisov zabezpečuje úplnú implementáciu ustanovení týkajúcich sa technickej normalizácie podľa nariadenia (EÚ) č. 1025 /2012; predložená novela predmetného zákona nemá vplyv na implementáciu ustanovení nariadenia (EÚ) č. 1025/2012 ani na implementáciu ustanovení nariadenia (EÚ) 2018/1724.
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
a)úplne.
7
B.Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Vo vzťahu k § 3 ods. 1 zákona ide o precizovanie existujúceho pojmu „technická norma“, tak aby bolo zrejmé, že technickou normou je medzinárodná norma, európska norma, harmonizovaná norma a národná norma, ktoré prijímané do sústavy slovenských technických noriem so značkou STN. Ďalej sa navrhuje doplnenie základných princípov tvorby technickej normy ustanovené v nariadení. Navrhuje sa doplnenie aj odkazov na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1025/2012 z 25. októbra 2012 o európskej normalizácii, ktorým sa menia a dopĺňajú smernice Rady 89/686/EHS a 93/15/EHS a smernice Európskeho parlamentu a Rady 94/9/ES, 94/25/ES, 95/16/ES, 97/23/ES, 98/34/ES, 2004/22/ES, 2007/23/ES, 2009/23/ES a 2009/105/ES a ktorým sa zrušuje rozhodnutie Rady 87/95/EHS a rozhodnutie Európskeho parlamentu a Rady č. 1673/2006/ES (Ú. v. L 316, 14. 11. 2012) v platnom znení (ďalej len „nariadenie“), kde bližšie definované predmetné pojmy. Zároveň sa ustanovuje, tak ako doteraz, že technická norma nie je technickým predpisom.
K bodu 2
Ide o legislatívno-technickú úpravu v nadväznosti na bod 1.
K bodu 3
Navrhuje sa doplnenie nového pojmu „preverovanie slovenskej technickej normy alebo technickej normalizačnej informácie“, ktorý bol síce v zákone č. 60/2018 Z. z. o technickej normalizácii v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) použitý, avšak nebol definovaný. Cieľom preverovania slovenskej technickej normy (ďalej len „STN“) alebo technickej normalizačnej informácie (ďalej len „TNI“) je zistenie, či je STN alebo TNI aktuálna alebo je potrebné zabezpečiť jej revíziu alebo pre jej neaktuálnosť a nemožnosť aktualizovania, jej zrušenie. Prax pravidelných preverovaní vyplýva z vnútorných pokynov medzinárodných normalizačných orgánov a európskych normalizačných organizácií a metodických postupov úradu.
K bodu 4
Uvedená zmena sa navrhuje z dôvodu, že v praxi úrad upravil ďalšie označenia, ktorými sa môže doplniť značka „STN“ alebo „TNI“ v metodickom postupe, ktorý vydáva a zverejňuje na svojom webovom sídle.
K bodu 5
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 6
Pôvodné ustanovenie § 4 zákona bude rozdelené do dvoch samostatných paragrafov ako § 4 a § 4a. Nové ustanovenie § 4 zákona ustanovuje práva a povinnosti úradu ako ústredného orgánu štátnej správy pre oblasť technickej normalizácie.
K bodu 7
Pôvodné ustanovenie § 4 ods. 2 zákona bolo zmenené na nový samostatný § 4a z dôvodu lepšej prehľadnosti zákona. Nový § 4a v návrhu zákona ustanovuje práva a povinnosti slovenského národného normalizačného orgánu, ktorým je v súčasnosti úrad.
V ostatných členských štátoch Európskej únie je štandardom, že je technická normalizácia
8
oddelená od orgánu štátnej správy. Aktuálne znenie zákona neumožňuje úradu poveriť vykonávaním činností v oblasti technickej normalizácie inú právnickú osobu, avšak prax ukázala, že aktuálny spôsob zabezpečovania napríklad poskytovania STN a TNI nie je vyhovujúci. Súčasné zabezpečovanie činností národného normalizačného orgánu v rámci ústredného orgánu štátnej správy považujú európske normalizačné organizácie CEN a CENELEC za krajné riešenie a nie je úradu známe, že iný člen Európskej únie zabezpečuje výkon činností národného normalizačného orgánu obdobne ako v súčasnosti Slovenská republika. Úrad môže právnickú osobu vo svojej zakladateľskej pôsobnosti, ktorá nebola založená za účelom dosahovania zisku (ďalej len „poverená právnická osoba“) poveriť vykonávaním všetkých alebo niektorých činností slovenského národného normalizačného orgánu z dôvodu možnosti úradu flexibilnejšie reagovať na požiadavky a potreby odbornej verejnosti v oblasti technickej normalizácie a zvýšenie dostupnosti produktov a služieb technickej normalizácie. Zároveň poverenou právnickou osobou môže byť len právnická osoba, v ktorej úrad rozhodujúci vplyv na strategické ciele, ako aj významné rozhodnutia a úrad nad ňou vykonáva kontrolu obdobnú kontrole, akú vykonáva nad vlastnými organizačnými zložkami. O tomto poverení musí úrad vydať rozhodnutie, ktorého podmienkou nadobudnutia účinnosti je jeho zverejnenie v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.
Poverená právnická osoba, Slovenská legálna metrológia n. o., ktorá môže byť v zmysle návrhu zákona poverená vykonávaním činností v oblasti technickej normalizácie, pôsobí v rezorte úradu dlhodobo (od r. 1994), poskytuje verejnoprospešné služby a funguje na neziskovom základe. Rozhodovací vplyv úradu na riadenie poverenej právnickej osoby, ako aj kontrola a garancia presadzovania záujmov štátu v tejto poverenej právnej osobe je zabezpečená. Úrad v zmysle § 19 ods. 3 zákona č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení neskorších predpisov vymenúva nadpolovičnú väčšinu členov správnej rady vrátane predsedu správnej rady. Úrad zabezpečenú nadpolovičnú väčšinu v orgánoch poverenej právnickej osoby, ako v riadiacom orgáne v správnej rade, tak aj v kontrolnom orgáne v dozornej rade. Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 60/2018 Z. z. o technickej normalizácii v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) uvádza kritériá poverenej právnickej osoby a napriek tomu, že v rezorte pôsobí iba 1 organizácia, ktorá spĺňa kritéria, predkladateľ neuvádza konkrétny názov „Slovenská legálna metrológia n.o.“ v návrhu zákona, pretože poverená právnická osoba bude vykonávať nové činnosti, ktoré v súčasnosti nezastrešuje a úrad predpokladá, že ak pristúpi realizácii zámeru túto organizáciu poveriť, príde aj k zmene jej názvu tak, aby názov organizácie odzrkadľoval nové činnosti, za ktoré bude zodpovedná.
V novonavrhnutom ustanovení § 4a návrhu zákona ustanovené kompetencie slovenského národného normalizačného orgánu a v súlade s § 4b ods. 1 návrhu zákona, úrad rozhodne, či poverí poverenú právnickú osobu vykonávaním niektorých týchto činností okrem § 4a písm. a) alebo ju poverení vykonávaním všetkých činností, pričom úradu zostane vždy zachované postavenie ostatného ústredného orgánu štátnej správy pre oblasť technickej normalizácie v zmysle § 30 zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení zákona č. 505/2009 Z. z. Rozsah poverenia bude vymedzený v rozhodnutí, ktoré musí úrad vydať v súlade s § 4b ods. 3 návrhu zákona. Toto rozhodnutie bude zverejnené aj v Zbierke zákonov Slovenskej republiky. Predpokladá sa, že v prvom kroku bude Slovenská legálna metrológia n. o. poverená výkonom niektorých činností, konkrétne tými, ktoré uvedené v § 4a písm. h) l) a písm. n), pričom sa jedná o činnosti obchodného charakteru, ktoré nie sú obvyklými činnosťami ústredného orgánu štátnej správy.
Úhrady za činnosti v oblasti technickej normalizácie, ktorými bude poverená právnická osoba, bude vyberať táto poverená právnická osoba a budú jej príjmom. Zakotvuje sa legislatívna možnosť úradu zrušiť poverenie poverenej právnickej osoby, ak by si neplnila riadne povinnosti, ktorými bola poverená. Poverenie právnickej osoby zanikne, ak úrad stratí
9
rozhodujúci vplyv nad poverenou právnickou osobou podľa odseku 2. Úrad môže poverenej právnickej osobe poskytovať príspevok na činnosť zo štátneho rozpočtu avšak, ak sa v prvom kroku odčlenenia iba niektoré činností, ktoré sa týkajú najmä poskytovania STN a TNI, úrad poskytovanie príspevku nepredpokladá.
Zároveň sa prijatím návrhu zákona vytvorí legislatívna možnosť preniesť postavenie slovenského národného normalizačného orgánu na poverenú právnickú osobu v zmysle § 4b ods. 9 návrhu zákona.
K bodu 8
Ide o legislatívno-technickú úpravu v nadväznosti na úpravu ustanovenia § 4a písm. c) návrhu zákona.
K bodu 9
Ide o legislatívno-technickú úpravu v nadväznosti na vytvorenie legislatívnej možnosti poveriť vykonávaním niektorých alebo všetkých činností slovenského národného normalizačného orgánu poverenú právnickú osobu. Ak dôjde k preneseniu postavenia slovenského národného normalizačného orgánu z úradu na poverenú právnickú osobu, Rada pre technickú normalizáciu (ďalej len RTN“), bude jej poradným orgánom.
K bodu 10
Ide o legislatívno-technickú úpravu v nadväznosti na body 6 a 7.
K bodu 11
Kritériá stanovené európskymi normalizačnými organizáciami (napr. CEN, CENELEC), ktoré kontrolujú ich splnenie zo strany národných normalizačných organizácii, ktoré ich členom, a preto nemôže RTN posudzovať, či úrad tieto kritériá spĺňa. RTN dohliada na činnosť slovenského národného normalizačného orgánu pri plnení úloh podľa § 5 ods. 1 písm. a) návrhu zákona, a teda kontroluje plnenie povinností slovenského národného normalizačného orgánu, ktoré mu vyplývajú z členstva v európskej normalizačnej organizácii alebo medzinárodnom normalizačnom orgáne.
K bodu 12
Ide o precizovanie ustanovenia zákona, nakoľko RTN schvaľuje aj kritéria na tvorbu TNI v štátnom jazyku.
K bodu 13
Úlohou RTN je okrem iného zabezpečiť aj účasť zainteresovaných strán, ktoré tvoria odbornú verejnosť, ktorej sa predovšetkým technická normalizácia dotýka, a ktoré majú najväčší záujem na jej rozvíjaní a riadnom fungovaní.
K bodu 14
Ide o precizovanie textu predmetného ustanovenia, nakoľko RTN v skutočnosti nehodnotí každý podnet odbornej verejnosti, ale vyjadruje sa k ročnému plánu tvorby pôvodných STN a pôvodných TNI, ktoré sa predkladajú RTN na vyjadrenie do konca januára každého kalendárneho roka.
K bodu 15
Technické komisie si môžu v prípade potreby vytvoriť ad hoc pracovné orgány, ktorými pracovné skupiny, ktoré riešia čiastkové úlohy v pôsobnosti technickej komisie (napr. tvorba pôvodnej STN).
10
Ak neexistuje technická komisia pre určitú oblasť, ktorá je predmetom tvorby STN alebo TNI, tak slovenský národný normalizačný orgán vytvára projektovú komisiu, ktorá pracuje počas tvorby STN alebo TNI. Projektová komisia ukončuje svoju činnosť dňom oznámenia prijatia normalizačného dokumentu do sústavy slovenských technických noriem.
K bodu 16
Ide o legislatívno-technickú úpravu v nadväznosti na bod 7.
K bodu 17
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na nové znenie ustanovenia § 5 ods. 1 písm. f) zákona (zavedenie vypustenej skratky).
K bodu 18
Úprava sa navrhuje aj z dôvodu, že pojem „iná technická norma“ zahŕňa aj pojem „medzinárodná norma“.
K bodu 19
Ide o legislatívno-technickú úpravu v nadväznosti na bod 7.
K bodu 20
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti so zmenou vykonanou v ustanovení § 6 (bod 15).
K bodu 21
Úrad môže zodpovedať len za jazykovú a terminologickú správnosť pôvodných STN a pôvodných TNI, nakoľko ostatné technické normy sa prekladajú z cudzieho jazyka a v prípade nejasností alebo rozporov, je potrebné vždy vychádzať z originálneho znenia danej technickej normy.
K bodu 22
V § 10 ods. 2 zákona sa navrhuje doplnenie lehoty „bezodkladne“ za účelom zabezpečenia splnenia danej povinnosti a taktiež z dôvodu jednoznačnosti a predchádzaniu problémom v aplikačnej praxi.
K bodom 23 a 24
Ide o legislatívno-technickú úpravu v nadväznosti na body 6 a 7.
K bodu 25
Ide o legislatívno-technickú úpravu v nadväznosti na bod 2.
K bodu 26
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súlade s bodom 5.2. Legislatívnych pravidiel vlády Slovenskej republiky.
K bodu 27
Cieľom doplnenia nového písmena c) v § 14 ods. 4 zákona, je umožniť spracovateľom pôvodných STN alebo TNI rozširovať jej časť za účelom zvyšovania informovanosti a vzdelávania odbornej verejnosti.
11
K bodu 28
Ide o formulačnú úpravu, ktorej potreba vyplynula z aplikačnej praxe.
K bodu 29
Navrhuje sa doplnenie nového odseku 8 v § 15 zákona v nadväznosti na nové ustanovenie § 15a ods. 2 zákona, ktoré bolo do zákona doplnené v rámci tzv. „kilečka 2“. Úrad rozhodne o bezodplatnom poskytnutí pôvodnej STN alebo pôvodnej TNI, ak je to potrebné z dôvodu zabezpečenia nevyhnutnej ochrany oprávneného záujmu v čase mimoriadnej situácie a v takomto prípade, tomu, kto si takúto pôvodnú STN alebo pôvodnú TNI zakúpil prostredníctvom služby STN-online, nevznikne nárok na vrátanie uhradenej úhrady.
K bodu 30
Ide o legislatívno-technickú úpravu v nadväznosti na bod 9.
K bodu 31
Zmena hornej hranice pre za iný správny delikt pre fyzickú osobu podnikateľa a pre právnickú osobu sa navrhuje z dôvodu jej zosúladenia s § 16 ods. 1 písm. a) a b) zákona.
K bodu 32
Ide o doplnenie splnomocňovacieho ustanovenia v nadväznosti na doplnenie § 4a písm. n).
K bodom 33 a 34
Vzhľadom na vytvorenie legislatívnej možnosti (bod 7) poverenia právnickej osoby vykonávaním niektorých alebo všetkých činností slovenského národného normalizačného orgánu a taktiež z dôvodu sprehľadnenia zákona č. 60/2018 Z. z. o technickej normalizácii v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) sa navrhuje vypustenie slovného spojenia „úrad ako“, ktoré sa používalo v spojitosti „úrad ako slovenský národný normalizačný orgán“ a slúžilo na rozlíšenie činností, ktoré Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky (ďalej len „úrad“) vykonáva ako slovenský národný normalizačný orgán od činností, ktoré úrad vykonáva ako ústredný orgán štátnej správy pre oblasť technickej normalizácie podľa zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona od 1. september 2023, tak aby bola zabezpečená dostatočná dlhá legisvakačná doba aj s prihliadnutím na dĺžku trvania legislatívneho procesu.
Bratislava 12. apríl 2023
Eduard Heger, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Katarína Surmíková Tatranská, v. r.
predsedníčka Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky