1
TABUĽKA ZHODY
právneho predpisu s právom Európskej únie
Smernica
Právne predpisy Slovenskej republiky
Smernica 2001/42/ES Európskeho parlamentu a Rady z 27. júna 2001 o posudzovaní účinkov určitých plánov a programov na životné prostredie ((Ú. v. ES L 197 21.7.2001; Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 15/zv.006)
Návrh zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „NZ“)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Č 1
Ciele
Cieľom tejto smernice je zabezpečiť vysokú úroveň ochrany životného prostredia a prispieť k integrácii environmentálnych úvah do prípravy a schvaľovania plánov a programov so zreteľom na podporu trvalo udržateľného rozvoja tým, že sa zabezpečí, v súlade s touto smernicou, vykonanie environmentálneho posudzovania určitých plánov a programov, ktoré majú pravdepodobne významné účinky na životné prostredie.
N
NZ
Č I
§ 3
P a)
P b)
P c)
P d)
Účelom posudzovania vplyvov na životné prostredie je najmä
včasne a účinne zabezpečiť vysokú úroveň ochrany životného prostredia vrátane zdravia ľudí a integráciu environmentálnych aspektov do prípravy a schvaľovania strategického dokumentu alebo zmeny strategického dokumentu a do prípravy a povoľovania projektu alebo zmeny projektu so zreteľom na podporu trvalo udržateľného rozvoja, za použitia princípu predbežnej opatrnosti,
zistiť, opísať a odborne vyhodnotiť priame a nepriame vplyvy na životné prostredie (ďalej len „vplyvy“) strategického dokumentu alebo zmeny strategického dokumentu a projektu alebo zmeny projektu,
objasniť a porovnať výhody a nevýhody strategického dokumentu alebo jeho zmeny a projektu alebo zmeny projektu v porovnaní s nulovým variantom,
určiť opatrenia, ktoré zabránia znečisťovaniu životného prostredia, zabezpečia predchádzanie, elimináciu, zmiernenie
Ú
GP-N
2
P e)
a kompenzáciu nepriaznivých vplyvov na životné prostredie a ktoré zabránia poškodzovaniu životného prostredia,
zabezpečiť odborný podklad a integráciu odôvodnených záverov príslušného orgánu z konaní podľa tohto zákona pre schvaľovanie strategického dokumentu alebo zmeny strategického dokumentu a pre konanie o povolení.
Č 2
P a)
Definície
Na účely tejto smernice:
„plány a programy“ plány a programy vrátane tých, na ktorých financovaní sa podieľa Európske spoločenstvo, ako aj ich akékoľvek modifikácie:
ktoré predmetom prípravy a/alebo schvaľovania úradom na štátnej, regionálnej alebo miestnej úrovni alebo ktoré úrad pripravuje na schválenie prostredníctvom parlamentného alebo vládneho legislatívneho postupu a
ktoré vyžadujú legislatívne, regulatívne alebo administratívne predpisy;
N
NZ
Č I
§ 2
P d)
Č I
§ 4
O 1
PRVÁ ČASŤ ZÁKLADNÉ USTANOVENIA
Základné pojmy
Na účely tohto zákona
strategický dokument je návrh plánu alebo programu vrátane takého, ktorý je spolufinancovaný Európskou úniou, ktorý sa pripravuje a schvaľuje na štátnej, regionálnej alebo miestnej úrovni alebo ktorý je pripravovaný na schválenie Národnou radou Slovenskej republiky, obecným zastupiteľstvom, zastupiteľstvom vyššieho územného celku alebo vládou Slovenskej republiky a ich schválenie vyžaduje všeobecne záväzný právny predpis, rozhodnutie alebo uznesenie orgánu, pre ktorý sa pripravuje na schválenie,
Predmetom posudzovania strategického dokumentu je strategický dokument pripravovaný pre oblasť poľnohospodárstva, lesníctva, rybárstva, priemyslu, energetiky, dopravy, odpadového hospodárstva, vodného hospodárstva, telekomunikácií, cestovného ruchu, územného plánovania, alebo pre využívanie územia a regionálny rozvoj, ako aj strategický dokument spolufinancovaný Európskou úniou, ktorý zároveň vytvára rámec pre povolenie niektorého z projektov alebo ich
Ú
GP-N
GP-N
3
P b)
"environmentálne posudzovanie" je príprava environmentálnej správy, uskutočnenie konzultácií, zohľadnenie environmentálnej správy a výsledkov konzultácií pri rozhodovaní a poskytnutie informácií o rozhodnutí v súlade s článkami 4 až 9;
*N
O 2
Č I
§5
O 1
O 2
O 3
zmien uvedených v prílohe č. 8, okrem strategického dokumentu, ktorý určuje využívanie malých území na miestnej úrovni, strategický dokument alebo zmena strategického dokumentu, ak to vyplýva z rozhodnutia zo zisťovacieho konania.
Predmetom posudzovania strategického dokumentu je aj strategický dokument alebo zmena strategického dokumentu, ktorý podľa odborného stanoviska štátneho orgánu ochrany prírody a krajiny pravdepodobne môže mať samostatne alebo v kombinácii s iným strategickým dokumentom alebo zmenou strategického dokumentu významný vplyv na územie patriace do európskej sústavy chránených území, chránené vtáčie územie alebo územie európskeho významu (ďalej len „územie európskej sústavy chránených území“).
DRUHÁ ČASŤ
POSUDZOVANIE VPLYVOV STRATEGICKÉHO DOKUMENTU ALEBO ZMENY STRATEGICKÉHO DOKUMENTU
Obstarávateľ doručí príslušnému orgánu oznámenie podľa prílohy č. 1 v listinnej a elektronickej podobe.
Príslušný orgán vyzve obstarávateľa na doplnenie neúplného oznámenia o strategickom dokumente do piatich pracovných dní od jeho doručenia a určí rozsah a primeranú lehotu na jeho doplnenie.
Príslušný orgán do piatich pracovných dní odo dňa doručenia úplného oznámenia, zverejní oznámenie v informačnom systéme a vyzve účastníkov konania a subjekty konania, aby
Ú
GP-N
4
O 4
§ 7
O 1
O 6
§ 8
O 1
O 3
doručili príslušnému orgánu písomné stanoviská do 10 pracovných dní.
Dotknutá obec do troch pracovných dní odo dňa doručenia oznámenia zverejní oznámenie na svojom webovom sídle, na úradnej tabuli a iným v mieste obvyklým spôsobom a nepovinne miestnou tlačou alebo miestnou televíziou (ďalej len „spôsob v mieste obvyklý“) najmenej po dobu 10 pracovných dní.
Príslušný orgán prerokuje návrh rozsahu hodnotenia strategického dokumentu pred jeho určením s obstarávateľom, schvaľujúcim orgánom, dotknutým orgánom a ak ide o strategický dokument s miestnym dosahom, aj s dotknutou obcou; ak ide o strategický dokument, ktorý môže mať vplyv samostatne alebo v kombinácii s iným strategickým dokumentom alebo s iným projektom na územie sústavy chránených území, aj po dohode so štátnym orgánom ochrany prírody a krajiny.
Príslušný orgán bezodkladne po určení rozsahu hodnotenia zverejní rozsah hodnotenia v informačnom systéme a na webovom sídle ministerstva a oznámi adresu, na ktorú možno doručovať stanoviská do desiatich pracovných dní odo dňa jeho zverejnenia.
Obstarávateľ doručí príslušnému orgánu správu o hodnotení strategického dokumentu v listinnej a elektronickej podobe vypracovanú podľa prílohy č. 3 v súlade s určeným rozsahom hodnotenia.
Po doručení úplnej správy o hodnotení
GP-N
GP-N
5
O 4
O 5
O 6
strategického dokumentu príslušný orgán do piatich pracovných dní zverejní správu o hodnotení a návrh strategického dokumentu v informačnom systéme a na webovom sídle ministerstva a vyzve dotknutý orgán, schvaľujúci orgán a dotknutú obec, aby najneskôr do 15 pracovných dní odo dňa doručenia výzvy doručili príslušnému orgánu odôvodnené písomné stanoviská.
Príslušný orgán oznámi obstarávateľovi adresu na doručenie písomných stanovísk, na ktorú možno predkladať stanoviská verejnosti a bezodkladne vyzve obstarávateľa na zverejnenie informácie, ak ide o strategický dokument s miestnym alebo regionálnym dosahom, spôsobom v mieste obvyklým.
Príslušný orgán najneskôr do piatich pracovných dní od obdržania správy o hodnotení strategického dokumentu oznámi miesto a čas konania konzultácií podľa
§ 63
a
zároveň doručí správu o hodnotení strategického dokumentu a návrh strategického dokumentu v písomnej forme alebo na elektronickom nosiči dát na zaujatie stanoviska schvaľujúcemu orgánu, dotknutému orgánu; ak ide o strategický dokument s miestnym dosahom, aj dotknutej obci a ak ide o strategický dokument, ktorý môže mať vplyv samostatne alebo v kombinácii s iným strategickým dokumentom alebo s inou činnosťou na územie sústavy chránených území, aj štátnemu orgánu ochrany prírody a krajiny.
Ak ide o strategický dokument s miestnym dosahom, dotknutá obec do troch pracovných dní odo dňa doručenia správy o hodnotení
6
O 7
O 8
O 11
O 14
O 15
informuje o tejto skutočnosti verejnosť spôsobom v mieste obvyklým a zverejní doručenú správu o hodnotení počas 20 pracovných dní; zároveň oznámi verejnosti, v akej lehote môže podávať odôvodnené písomné stanoviská a názov a sídlo príslušného orgánu na doručenie stanovísk.
Správa o hodnotení strategického dokumentu a návrh strategického dokumentu musia byť verejnosti prístupné najmenej 15 pracovných dní.
Verejným prerokovaním správy o hodnotení strategického dokumentu zabezpečuje obstarávateľ oboznámenie verejnosti so strategickým dokumentom, správou o hodnotení strategického dokumentu a vytvára priestor pre verejnú diskusiu.
Termín a miesto verejného prerokovania oznámi obstarávateľ príslušnému orgánu najneskôr 10 dní pred jeho konaním a zároveň ho zverejní na webovom sídle obstarávateľa a v tlači najmenej desať dní pred jeho konaním. Informáciu o verejnom prerokovaní zároveň zašle dotknutým orgánom, a ak ide o strategický dokument s miestnym dosahom, aj dotknutej obci najneskôr desať dní pred jeho konaním.
Obstarávateľ doručí príslušnému orgánu zápisnicu z verejného prerokovania správy o hodnotení strategického dokumentu najneskôr do 5 pracovných dní od jeho konania.
Verejnosť môže doručiť odôvodnené písomné stanovisko k správe o hodnotení strategického
7
§ 10
O 1
O 2
O 3
O 6
dokumentu príslušnému orgánu najneskôr do 15 pracovných dní odo dňa zverejnenia informácie o správe o hodnotení strategického dokumentu.
Záverečné stanovisko
z posudzovania strategického dokumentu
Príslušný orgán vydá do 15 pracovných dní odo dňa doručenia odborného posudku k strategickému dokumentu záverečné stanovisko vypracované podľa prílohy č. 4, v ktorom rozhodne, či súhlasí alebo nesúhlasí so schválením strategického dokumentu.
Ak ide o strategický dokument, ktorý pravdepodobne môže mať samostatne alebo v kombinácii s iným strategickým dokumentom významný vplyv na územie európskej sústavy chránených území, príslušný orgán môže v záverečnom stanovisku odporučiť jeho schválenie iba na základe súhlasného stanoviska štátneho orgánu ochrany prírody a krajiny.
Príslušný orgán zverejní záverečné stanovisko bezodkladne po jeho vydaní v informačnom systéme a zašle účastníkom konania a subjektom konania; ak ide o strategický dokument s miestnym dosahom, aj dotknutej obci.
Obstarávateľ predloží na schválenie strategický dokument schvaľujúcemu orgánu, ktorý je v súlade s právoplatným rozhodnutím zo zisťovacieho konania, ak strategický dokument alebo jeho zmena podliehal zisťovaciemu konaniu alebo s právoplatným záverečným stanoviskom, ak strategický dokument alebo
GP-N
8
O 7
O 8
§ 12
O 1
O 2
P a)
P b)
O 3
O 4
§ 13
jeho zmena podliehal posudzovaniu vplyvov. Obstarávateľ doručí schválený strategický dokument bezodkladne po jeho schválení príslušnému orgánu a zároveň ho zverejní na svojom webovom sídle.
Príslušný orgán schválený strategický dokument zverejní v informačnom systéme do piatich pracovných dní od jeho doručenia.
Schvaľovanie strategického dokumentu
Návrh územnoplánovacej dokumentácie alebo zmeny a doplnky územnoplánovacej dokumentácie musia byť v súlade s právoplatným rozhodnutím zo zisťovacieho konania strategického dokumentu alebo so záverečným stanoviskom a musia obsahovať podmienky, ktoré určil príslušný orgán v rozhodnutí zo zisťovacieho konania strategického dokumentu alebo v záverečnom stanovisku.
Obstarávateľ spoločne so strategickým dokumentom predloží na schválenie
rozhodnutie zo zisťovacieho konania, v ktorom príslušný orgán rozhodol, že strategický dokument nie je predmetom posudzovania vplyvov alebo
záverečné stanovisko, v ktorom príslušný orgán súhlasil so strategickým dokumentom.
Obstarávateľ doručí schválený strategický dokument bezodkladne po jeho schválení príslušnému orgánu a zároveň ho zverejní na svojom webovom sídle.
Príslušný orgán schválený strategický dokument zverejní v informačnom systéme do piatich pracovných dní od jeho doručenia.
Sledovanie a vyhodnocovanie významných vplyvov strategického dokumentu
GP-N
9
O 1
O 2
P a)
P b)
P c)
O 3
O 4
Obstarávateľ je povinný zabezpečiť sledovanie a vyhodnocovanie významných vplyvov schváleného strategického dokumentu, ak bol predmetom posudzovania vplyvov na životné prostredie alebo ak mal túto povinnosť určenú v podmienkach v rozhodnutí zo zisťovacieho konania, prípadne použiť na tento účel existujúci monitoring a najmenej raz za štyri roky vypracovať správu o výsledkoch zo sledovania a vyhodnocovania významných vplyvov.
Sledovanie a vyhodnocovanie významných vplyvov schváleného strategického dokumentu spočíva
v systematickom sledovaní a vyhodnocovaní jeho významných vplyvov,
vo vyhodnocovaní jeho účinnosti,
v zabezpečení odborného porovnania významných vplyvov uvedených v správe o hodnotení strategického dokumentu so skutočným stavom.
Ak sa zistí, že skutočné vplyvy schváleného strategického dokumentu posúdeného podľa tohto zákona sú nepriaznivejšie, ako sa uvádza v správe o hodnotení strategického dokumentu, alebo ak schválený strategický dokument má nepredvídané škodlivé vplyvy, obstarávateľ je povinný zabezpečiť opatrenia na ich zmiernenie a zároveň zabezpečiť prepracovanie, dopracovanie alebo úpravu schváleného strategického dokumentu.
Obstarávateľ je povinný bezodkladne doručiť príslušnému orgánu správu o výsledkoch zo sledovania a vyhodnocovania významných vplyvov schváleného strategického dokumentu, ako aj informovať o zabezpečení povinností podľa ods. 3 v elektronickej podobe.
10
O 5
§ 50
O 1
P a)
P b)
P c)
P d)
O 2
O 3
O 4
Príslušný orgán zverejní dokumenty a informácie podľa ods. 4 v informačnom systéme do piatich pracovných dní od ich doručenia.
Účasť dotknutej verejnosti
Verejnosť sa stáva dotknutou verejnosťou, ak prejaví záujem na konaniach podľa druhej a tretej časti zákona doručením odôvodneného písomného stanoviska
k oznámeniu o strategickom dokumente podľa § 5,
k správe o hodnotení strategického dokumentu podľa § 8,
k oznámeniu o strategickom dokumente z oblasti územného plánovania podľa § 14 ods. 8,
k správe o hodnotení z oblasti územného plánovania podľa § 16,
Ak najmenej dve fyzické osoby staršie ako 18 rokov podpíšu spoločné odôvodnené písomné stanovisko, považujú sa za občiansku iniciatívu. Členovia občianskej iniciatívy sa na účely konania podľa tohto zákona považujú za jedného člena dotknutej verejnosti..
Občianska iniciatíva sa preukazuje podpisovou listinou, v ktorej je uvedené meno, priezvisko, trvalý pobyt a podpis osôb, ktoré spoločné stanovisko podporujú. Občianska iniciatíva vystupuje v konaní prostredníctvom splnomocnenca občianskej iniciatívy.
Splnomocnencom občianskej iniciatívy oprávneným konať v jej mene a prijímať písomnosti je fyzická osoba, ktorá je ako splnomocnenec uvedená v podpisovej listine.
GP-N
11
O 5
O 6
O 7
§ 51
O 1
Ak taký údaj chýba alebo je nejasný, splnomocnencom občianskej iniciatívy je fyzická osoba uvedená v podpisovej listine na prvom mieste.
Ak počet obsahovo zhodných doručených odôvodnených písomných stanovísk fyzických osôb dosiahne alebo prekročí počet 50, považujú sa tieto fyzické osoby za občiansku iniciatívu podľa ods. 2 a za jej splnomocnenca sa považuje ten, ktorého stanovisko bolo spomedzi uvedených stanovísk doručené príslušnému orgánu ako prvé v poradí. Splnomocnenec sa môže vzdať zastupovania občianskej iniciatívy písomným vyhlásením o vzdaní sa zastupovania, doručeným občianskej iniciatíve a zároveň príslušnému orgánu. Po doručení vyhlásenia sa budú podania doručovať občianskej iniciatíve prostredníctvom verejnej vyhlášky.
Doručením odôvodneného písomného stanoviska podľa ods. 1 verejnosť poskytuje súhlas príslušnému orgánu so spracovaním a zverejnením osobných údajov v ňom uvedených.
Dotknutá verejnosť, ktorá je účastníkom konania podľa druhej a tretej časti zákona sa stáva účastníkom konania aj v nadväzujúcich konaniach o povolení.
Konzultácie
Príslušný orgán uskutoční konzultácie, ak si to vyžaduje povaha veci, najmä ak sa tým prispeje k objasneniu skutočností potrebných pre rozhodovanie príslušného orgánu. Príslušný orgán môže v rámci konzultácie vykonať obhliadku miesta realizácie projektu alebo
GP-N
12
O 2
O 3
O 4
§ 54
O 1
O 2
O 3
O 4
P a)
P b)
P c)
zmeny projektu.
Konzultácia sa vykoná v ústnej podobe za účasti navrhovateľa, podľa potreby aj ostatných účastníkov konania a subjektov konania.
Konzultácia je neverejná.
O vykonanie konzultácie môže požiadať aj ktorýkoľvek zo subjektov konania Príslušný orgán takejto žiadosti vyhovie pokiaľ takéto prerokovanie naplní účel podľa ods. 1. Ak príslušný orgán nevyhovie žiadosti podľa ods. 4, túto skutočnosť oznámi jej žiadateľovi.
Informačný systém
Informačný systém zabezpečuje zhromažďovanie údajov a poskytovanie informácií o posudzovaní vplyvov na životné prostredie.
Informačný systém je súčasťou informačného systému verejnej správy .
Orgány verejnej správy a právnické osoby hospodáriace s verejnými prostriedkami sú povinné bezplatne poskytnúť prevádzkovateľovi informačného systému informácie, údaje, dokumenty a iné podklady na prevádzkovanie a aktualizáciu informačného systému.
Informačný systém je dostupný verejnosti a obsahuje najmä informácie o
strategických dokumentoch podliehajúcich konaniu podľa tohto zákona,
projektoch podliehajúcich konaniu podľa tohto zákona,
možnosti získať relevantné informácie o
GP-N
13
"environmentálna správa" je časť plánovacej alebo programovej dokumentácie, ktorá obsahuje informácie požadované článkom 5 a prílohou I;
N
P d)
P e)
P f)
P g)
P i)
P j)
§ 8
O 1
O 2
O 3
strategickom dokumente alebo projekte,
čase, mieste a spôsobe, ktorým sú relevantné informácie prístupné verejnosti vrátane informácie o konaní verejného prerokovania,
príslušnom orgáne, schvaľujúcom orgáne alebo povoľujúcom orgáne,
povoleniach potrebných na realizáciu projektu,
odbornom stanovisku podľa
predloženej dokumentácii,
podrobnostiach zabezpečenia účasti verejnosti v konaní s uvedením príslušného orgánu, ktorému možno zasielať pripomienky vrátane lehoty na zaslanie pripomienok,
praktických informáciách o prístupe k správnemu konaniu a súdnemu konaniu, najmä o prístupe verejnosti k opravným prostriedkom pred správnym orgánom a pred súdom a určenie štádia konania, v ktorom možno napadnúť rozhodnutia, skutky alebo nečinnosť.
Správa o hodnotení strategického dokumentu
Obstarávateľ doručí príslušnému orgánu správu o hodnotení strategického dokumentu v listinnej a elektronickej podobe vypracovanú podľa prílohy č. 3 v súlade s určeným rozsahom hodnotenia.
Príslušný orgán overí úplnosť správy o hodnotení do 15 pracovných dní odo dňa jej doručenia. Ak príslušný orgán zistí, že doručená správa o hodnotení je neúplná, vyzve navrhovateľa na jej doplnenie, určí primeranú lehotu a požadovaný rozsah jej doplnenia a poučí navrhovateľa, že ak neodstráni nedostatky správy o hodnotení do uplynutia platnosti rozsahu hodnotenia, konanie zastaví.
Po doručení úplnej správy o hodnotení
Ú
GP-N
14
P c)
O 4
O 5
O 6
strategického dokumentu príslušný orgán do piatich pracovných dní zverejní správu o hodnotení a návrh strategického dokumentu v informačnom systéme a na webovom sídle ministerstva a vyzve dotknutý orgán, schvaľujúci orgán a dotknutú obec, aby najneskôr do 15 pracovných dní odo dňa doručenia výzvy doručili príslušnému orgánu odôvodnené písomné stanoviská.
Príslušný orgán oznámi obstarávateľovi adresu na doručenie písomných stanovísk, na ktorú možno predkladať stanoviská verejnosti a bezodkladne vyzve obstarávateľa na zverejnenie informácie, ak ide o strategický dokument s miestnym alebo regionálnym dosahom, spôsobom v mieste obvyklým.
Príslušný orgán najneskôr do piatich pracovných dní od obdržania správy o hodnotení strategického dokumentu oznámi miesto a čas konania konzultácií podľa
§ 63
a
zároveň doručí správu o hodnotení strategického dokumentu a návrh strategického dokumentu v písomnej forme alebo na elektronickom nosiči dát na zaujatie stanoviska schvaľujúcemu orgánu, dotknutému orgánu; ak ide o strategický dokument s miestnym dosahom, aj dotknutej obci a ak ide o strategický dokument, ktorý môže mať vplyv samostatne alebo v kombinácii s iným strategickým dokumentom alebo s inou činnosťou na územie sústavy chránených území, aj štátnemu orgánu ochrany prírody a krajiny.
Ak ide o strategický dokument s miestnym dosahom, dotknutá obec do troch pracovných dní odo dňa doručenia správy o hodnotení
15
O 7
O 8
O 9
O 10
O 11
informuje o tejto skutočnosti verejnosť spôsobom v mieste obvyklým a zverejní doručenú správu o hodnotení počas 20 pracovných dní; zároveň oznámi verejnosti, v akej lehote môže podávať odôvodnené písomné stanoviská a názov a sídlo príslušného orgánu na doručenie stanovísk.
Správa o hodnotení strategického dokumentu a návrh strategického dokumentu musia byť verejnosti prístupné najmenej 15 pracovných dní.
Verejným prerokovaním správy o hodnotení strategického dokumentu zabezpečuje obstarávateľ oboznámenie verejnosti so strategickým dokumentom, správou o hodnotení strategického dokumentu a vytvára priestor pre verejnú diskusiu.
Do uplynutia doby sprístupnenia správy o hodnotení zabezpečí obstarávateľ v spolupráci s príslušným orgánom verejné prerokovanie správy o hodnotení. Obstarávateľ sa môže dohodnúť na inom termíne po dohode s príslušným orgánom, ktorý nemôže byť dlhší ako 3 mesiace.
Verejné prerokovanie strategického dokumentu s celoštátnym dosahom vykoná rezortný orgán v spolupráci s príslušným orgánom najneskôr do uplynutia poslednej z lehôt na doručenie stanovísk podľa § 10 ods. 3 alebo 4 alebo ak sa s príslušným orgánom nedohodne na inom termíne.
Termín a miesto verejného prerokovania oznámi obstarávateľ príslušnému orgánu najneskôr 10 dní pred jeho konaním a zároveň
16
O 12
O 13
O 14
O 15
§ 11
O 10
ho zverejní na webovom sídle obstarávateľa a v tlači najmenej desať dní pred jeho konaním. Informáciu o verejnom prerokovaní zároveň zašle dotknutým orgánom, a ak ide o strategický dokument s miestnym dosahom, aj dotknutej obci najneskôr desať dní pred jeho konaním.
Príslušný orgán zverejní informáciu o termíne a mieste konania verejného prerokovania správy o hodnotení bez zbytočného odkladu v informačnom systéme a na svojom webovom sídle.
Ak ide o strategický dokument s miestnym dosahom informuje dotknutá obec bezodkladne verejnosť o verejnom prerokovaní správy o hodnotení strategického dokumentu spôsobom v mieste obvyklým.
Obstarávateľ doručí príslušnému orgánu zápisnicu z verejného prerokovania správy o hodnotení strategického dokumentu najneskôr do 5 pracovných dní od jeho konania.
Verejnosť môže doručiť odôvodnené písomné stanovisko k správe o hodnotení strategického dokumentu príslušnému orgánu najneskôr do 15 pracovných dní odo dňa zverejnenia informácie o správe o hodnotení strategického dokumentu.
Osobitosti posudzovania strategického dokumentu z oblasti územného plánovania
Obstarávateľ doručí príslušnému orgánu správu o hodnotení strategického dokumentu z oblasti územného plánovania vypracovanú podľa prílohy č. 6 spolu s návrhom
GP-N
17
"verejnosť" je jedna alebo viac fyzických alebo právnických osôb a podľa národnej legislatívy alebo zaužívanej praxe aj ich združenia, organizácie alebo skupiny.
N
O 11
O 12
§ 50
O 1
P a)
P b)
P c)
P d)
O 2
územnoplánovacej dokumentácie v elektronickej podobe.
Orgán územného plánovania doručí návrh správy o prerokovaní návrhu územnoplánovacej dokumentácie a stanoviská podľa ods. 4 príslušnému orgánu spolu so zápisnicou z verejného prerokovania správy o hodnotení strategického dokumentu z oblasti územného plánovania.
Orgán územného plánovania je povinný poskytnúť príslušnému orgánu všetky informácie, ktoré sú potrebné na vypracovanie záverečného stanoviska.
Účasť dotknutej verejnosti
Verejnosť sa stáva dotknutou verejnosťou, ak prejaví záujem na konaniach podľa druhej a tretej časti zákona doručením odôvodneného písomného stanoviska
k oznámeniu o strategickom dokumente podľa § 5,
k správe o hodnotení strategického dokumentu podľa § 8,
k oznámeniu o strategickom dokumente z oblasti územného plánovania podľa § 14 ods. 8,
k správe o hodnotení z oblasti územného plánovania podľa § 16,
Ak najmenej dve fyzické osoby staršie ako 18 rokov podpíšu spoločné odôvodnené písomné stanovisko, považujú sa za občiansku iniciatívu. Členovia občianskej iniciatívy sa na účely konania podľa tohto zákona považujú za jedného člena dotknutej verejnosti..
Ú
GP-N
18
P d)
O 3
O 4
O 5
O 6
Občianska iniciatíva sa preukazuje podpisovou listinou, v ktorej je uvedené meno, priezvisko, trvalý pobyt a podpis osôb, ktoré spoločné stanovisko podporujú. Občianska iniciatíva vystupuje v konaní prostredníctvom splnomocnenca občianskej iniciatívy.
Splnomocnencom občianskej iniciatívy oprávneným konať v jej mene a prijímať písomnosti je fyzická osoba, ktorá je ako splnomocnenec uvedená v podpisovej listine. Ak taký údaj chýba alebo je nejasný, splnomocnencom občianskej iniciatívy je fyzická osoba uvedená v podpisovej listine na prvom mieste.
Ak počet obsahovo zhodných doručených odôvodnených písomných stanovísk fyzických osôb dosiahne alebo prekročí počet 50, považujú sa tieto fyzické osoby za občiansku iniciatívu podľa ods. 2 a za jej splnomocnenca sa považuje ten, ktorého stanovisko bolo spomedzi uvedených stanovísk doručené príslušnému orgánu ako prvé v poradí. Splnomocnenec sa môže vzdať zastupovania občianskej iniciatívy písomným vyhlásením o vzdaní sa zastupovania, doručeným občianskej iniciatíve a zároveň príslušnému orgánu. Po doručení vyhlásenia sa budú podania doručovať občianskej iniciatíve prostredníctvom verejnej vyhlášky.
Doručením odôvodneného písomného stanoviska podľa ods. 1 verejnosť poskytuje súhlas príslušnému orgánu so spracovaním a zverejnením osobných údajov v ňom uvedených.
19
O 7
Dotknutá verejnosť, ktorá je účastníkom konania podľa druhej a tretej časti zákona sa stáva účastníkom konania aj v nadväzujúcich konaniach o povolení.
Č 3
O 1
O 2
P a)
Rozsah
Environmentálne posudzovanie sa vykonáva v súlade s článkami 4 9 pre plány a programy uvedené v odsekoch 2 4, ktoré majú pravdepodobne významné environmentálne účinky.
Podľa odseku 3 sa environmentálne posudzovanie vykonáva pre všetky plány a programy,
ktoré sa pripravujú pre poľnohospodárstvo, lesníctvo, rybárstvo, energetiku, dopravu, odpadové hospodárstvo, vodné hospodárstvo, telekomunikácie, turistiku, plánovanie miest a vidieka alebo využívanie územia a ktoré stanovujú rámec pre súhlas budúceho rozvoja projektov uvedených v prílohách I a II k smernici 85/337/EHS, alebo
N
N
N
NZ
Č I
§ 2
P a)
P b)
Č.I
§4
O 1
PRVÁ ČASŤ
ZÁKLADNÉ USTANOVENIA
Na účely tohto zákona
vplyv na životné prostredie je priamy alebo nepriamy účinok na životné prostredie vrátane účinku na zdravie ľudí, biotu, biodiverzitu, pôdu, klímu, ovzdušie, vodu, krajinu, prírodné lokality, hmotný majetok, kultúrne dedičstvo a vzájomné pôsobenie medzi nimi,
posudzovanie vplyvov strategického dokumentu je konanie, počas ktorého sa hodnotia pravdepodobné vplyvy strategického dokumentu na životné prostredie a zdravie ľudí, počas ktorého je zabezpečený prístup a konzultácie s verejnosťou (ďalej len „posudzovanie strategického dokumentu“),
DRUHÁ ČASŤ
POSUDZOVANIE VPLYVOV STRATEGICKÉHO DOKUMENTU ALEBO ZMENY STRATEGICKÉHO DOKUMENTU
Predmet posudzovania vplyvov
strategického dokumentu alebo jeho zmeny
Predmetom posudzovania strategického dokumentu je strategický dokument pripravovaný pre oblasť poľnohospodárstva, lesníctva, rybárstva, priemyslu, energetiky, dopravy, odpadového hospodárstva, vodného hospodárstva, telekomunikácií, cestovného ruchu, územného plánovania, alebo pre využívanie územia a regionálny rozvoj, ako aj
Ú
Ú
GP-N
GP-N
20
P b)
O 3
pri ktorých sa určilo, že vyžadujú posudzovanie podľa článku 6 alebo 7 smernice 92/43/EHS s
ohľadom na ich pravdepodobný účinok na lokality.
Plány a programy uvedené v odseku 2, ktoré určujú využívanie malých území na miestnej úrovni a menšie modifikácie plánov a programov na ktoré sa vzťahuje odsek 2, vyžadujú environmentálne posudzovanie iba v prípade, ak členské štáty určia, že majú pravdepodobne významné environmentálne účinky.
N
N
O 2
Č I
§ 6
O 1
P a)
P b)
P c)
strategický dokument spolufinancovaný Európskou úniou, ktorý zároveň vytvára rámec pre povolenie niektorého z projektov alebo ich zmien uvedených v prílohe č. 8, okrem strategického dokumentu, ktorý určuje využívanie malých území na miestnej úrovni, strategický dokument alebo zmena strategického dokumentu, ak to vyplýva z rozhodnutia zo zisťovacieho konania.
Predmetom posudzovania strategického dokumentu je aj strategický dokument alebo zmena strategického dokumentu, ktorý podľa odborného stanoviska ) štátneho orgánu ochrany prírody a krajiny pravdepodobne môže mať samostatne alebo v kombinácii s iným strategickým dokumentom alebo zmenou strategického dokumentu významný vplyv na územie patriace do európskej sústavy chránených území, chránené vtáčie územie alebo územie európskeho významu ) (ďalej len „územie európskej sústavy chránených území“).
Zisťovacie konanie strategického dokumentu a jeho zmeny
Predmetom zisťovacieho konania strategického dokumentu je
strategický dokument pripravovaný pre oblasť neuvedenú v § 4 ods. 1 písm. a), ktorý stanovuje rámec na povolenie projektu alebo jeho zmeny podľa prílohy č. 8,
strategický dokument podľa § 4 ods. 1 písm. a), ktorý určuje využitie malých území na miestnej úrovni,
zmena strategického dokumentu okrem zmeny strategického dokumentu podľa § 4 ods. 1 písm. b).
Ú
Ú
GP-N
21
O 4
O 5
Členské štáty určia, či iné plány alebo programy ako uvedené v odseku 2, ktoré stanovujú rámec pre odsúhlasenie budúceho rozvoja projektov, majú pravdepodobne významné environmentálne účinky.
Členské štáty určia, či plány alebo programy, na ktoré sa vzťahujú odseky 3 a 4 majú pravdepodobne významné environmentálne účinky preskúmaním každého jednotlivého prípadu, alebo špecifikovaním typov plánov a programov alebo kombináciou oboch týchto prístupov. Za týmto účelom členské štáty vezmú vo všetkých prípadoch do úvahy relevantné kritériá uvedené v prílohe II a tým zabezpečia, že sa plány a programy s
N
N
O 2
O 3
P a)
P b)
P c)
P d)
§ 6
O 1
P a)
Č I
§ 6
O 2
Príslušný orgán vykoná zisťovacie konanie na základe doručeného oznámenia podľa § 5. Ak ide o zisťovacie konanie zmeny strategického dokumentu, súčasťou oznámenia o strategickom dokumente je pôvodný strategický dokument s vyznačenou navrhovanou zmenou.
V zisťovacom konaní príslušný orgán rozhodne, či sa strategický dokument bude posudzovať podľa tohto zákona na základe
doručeného oznámenia,
kritérií pre zisťovacie konanie podľa prílohy č. 2,
významu predpokladaných vplyvov,
doručených stanovísk.
Zisťovacie konanie strategického dokumentu a jeho zmeny
Predmetom zisťovacieho konania strategického dokumentu je
strategický dokument pripravovaný pre oblasť neuvedenú v § 4 ods. 1 písm. a), ktorý stanovuje rámec na povolenie projektu alebo jeho zmeny podľa prílohy č. 8,
Zisťovacie konanie strategického dokumentu a jeho zmeny
Príslušný orgán vykoná zisťovacie konanie na základe doručeného oznámenia podľa § 5. Ak ide o zisťovacie konanie zmeny strategického dokumentu, súčasťou oznámenia o strategickom dokumente je pôvodný strategický dokument s vyznačenou navrhovanou zmenou.
Ú
Ú
GP-N
22
O 6
pravdepodobne významnými účinkami na životné prostredie zahrnú pod účinnosť tejto smernice.
Pri preskúmaní každého jednotlivého prípadu a pri špecifikovaní typov plánov a programov podľa odseku 5, sa uskutočnia konzultácie s orgánmi uvedenými v článku 6 (3).
N
O 3
P a)
P b)
P c)
P d)
O 4
O 5
O 6
Č I
§ 2
P b)
V zisťovacom konaní príslušný orgán rozhodne, či sa strategický dokument bude posudzovať podľa tohto zákona na základe
doručeného oznámenia,
kritérií pre zisťovacie konanie podľa prílohy č. 2,
významu predpokladaných vplyvov,
d)doručených stanovísk.
Príslušný orgán do 15 pracovných dní odo dňa uplynutia poslednej z lehôt podľa § 5 ods. 3 a ods. 5 vydá rozhodnutie zo zisťovacieho konania, ktoré zverejní v informačnom systéme a zašle účastníkom konania.
Dotknutá obec zverejní rozhodnutie zo zisťovacieho konania do troch pracovných dní odo dňa doručenia rozhodnutia zo zisťovacieho konania. a informuje o tejto skutočnosti verejnosť spôsobom v mieste obvyklým. . Rozhodnutie zo zisťovacieho konania strategického dokumentu musí byť zverejnené najmenej po dobu 15 pracovných dní.
Platnosť rozhodnutia zo zisťovacieho konania, v ktorom príslušný orgán rozhodol, že sa strategický dokument nebude posudzovať, je tri roky odo dňa nadobudnutia jeho právoplatnosti.
Základné pojmy
Na účely tohto zákona
posudzovanie vplyvov strategického dokumentu je konanie, počas ktorého sa hodnotia pravdepodobné vplyvy strategického dokumentu na životné prostredie a zdravie ľudí, počas ktorého je zabezpečený prístup a
Ú
GP-N
23
P c)
§ 37
O 1
§ 51
O 1
O 2
O 3
O 4
konzultácie s verejnosťou (ďalej len „posudzovanie strategického dokumentu“),
posudzovanie vplyvov projektu alebo zmeny projektu je konanie, počas ktorého sa hodnotia významné vplyvy na životné prostredie a zdravie ľudí, a počas ktorého je zabezpečený prístup a konzultácie s verejnosťou (ďalej len „posudzovanie vplyvov“),
ŠTVRTÁ ČASŤ
POSUDZOVANIE VPLYVOV
PRESAHUJÚCICH ŠTÁTNE HRANICE
Predmet posudzovania vplyvov presahujúcich štátne hranice
Posudzovanie vplyvov presahujúcich štátne hranice je konanie, počas ktorého je zabezpečená účasť a konzultácie s dotknutou stranou.
Konzultácie
Príslušný orgán uskutoční konzultácie, ak si to vyžaduje povaha veci, najmä ak sa tým prispeje k objasneniu skutočností potrebných pre rozhodovanie príslušného orgánu. Príslušný orgán môže v rámci konzultácie vykonať obhliadku miesta realizácie projektu alebo zmeny projektu.
Konzultácia sa vykoná v ústnej podobe za účasti navrhovateľa, podľa potreby aj ostatných účastníkov konania a subjektov konania.
Konzultácia je neverejná.
O vykonanie konzultácie môže požiadať aj ktorýkoľvek zo subjektov konania Príslušný orgán takejto žiadosti vyhovie pokiaľ takéto prerokovanie naplní účel podľa ods. 1. Ak
GP-N
GP-N
24
O 7
Členské štáty zabezpečia, že ich závery podľa odseku 5, vrátane dôvodov, prečo nevyžaduje
environmentálne posudzovanie podľa článkov 4 až 9, sú prístupné verejnosti.
O 5
Č I
§ 6
O 1
P a)
P b)
Pc)
O 2
O 3
P a)
P b)
príslušný orgán nevyhovie žiadosti podľa ods. 4, túto skutočnosť oznámi jej žiadateľovi.
O priebehu a výsledku konzultácie vyhotoví príslušný orgán zápisnicu, ktorý podpíše zamestnanec príslušného orgán a túto skutočnosť uvedie v odôvodnení rozhodnutia.
Zisťovacie konanie strategického dokumentu a jeho zmeny
Predmetom zisťovacieho konania strategického dokumentu je
strategický dokument pripravovaný pre oblasť neuvedenú v § 4 ods. 1 písm. a), ktorý stanovuje rámec na povolenie projektu alebo jeho zmeny podľa prílohy č. 8,
strategický dokument podľa § 4 ods. 1 písm. a), ktorý určuje využitie malých území na miestnej úrovni,
zmena strategického dokumentu okrem zmeny strategického dokumentu podľa § 4 ods. 1 písm. b).
Príslušný orgán vykoná zisťovacie konanie na základe doručeného oznámenia podľa § 5. Ak ide o zisťovacie konanie zmeny strategického dokumentu, súčasťou oznámenia o strategickom dokumente je pôvodný strategický dokument s vyznačenou navrhovanou zmenou.
V zisťovacom konaní príslušný orgán rozhodne, či sa strategický dokument bude posudzovať podľa tohto zákona na základe
doručeného oznámenia,
kritérií pre zisťovacie konanie podľa prílohy č. 2,
Ú
GP-N
25
O 8
Predmetom tejto smernice nie nasledovné plány a programy:
- plány a programy, ktorých jediným účelom je národná obrana alebo civilná ochrana,
- finančné alebo rozpočtové plány a programy.
N
P c)
P d)
O 4
O 5
O 6
Č I
§ 1
O 2
P a)
P b)
P c)
významu predpokladaných vplyvov,
doručených stanovísk.
Príslušný orgán do 15 pracovných dní odo dňa uplynutia poslednej z lehôt podľa § 5 ods. 3 a ods. 5 vydá rozhodnutie zo zisťovacieho konania, ktoré zverejní v informačnom systéme a zašle účastníkom konania.
Dotknutá obec zverejní rozhodnutie zo zisťovacieho konania do troch pracovných dní odo dňa doručenia rozhodnutia zo zisťovacieho konania. a informuje o tejto skutočnosti verejnosť spôsobom v mieste obvyklým. . Rozhodnutie zo zisťovacieho konania strategického dokumentu musí byť zverejnené najmenej po dobu 15 pracovných dní.
Platnosť rozhodnutia zo zisťovacieho konania, v ktorom príslušný orgán rozhodol, že sa strategický dokument nebude posudzovať, je tri roky odo dňa nadobudnutia jeho právoplatnosti.
Predmet zákona
Tento zákon sa nevzťahuje na
strategický dokument alebo zmenu strategického dokumentu, ktorého jediným účelom je obrana štátu alebo civilná ochrana,
strategický dokument alebo zmenu strategického dokumentu, ktorým je finančný alebo rozpočtový plán a program,
projekt alebo zmenu projektu, ktorého jediným účelom je obrana štátu, ak tak určí Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) po dohode s Ministerstvom obrany Slovenskej republiky, alebo reakcia na mimoriadnu situáciu podľa
Ú
GP-N
26
O 9
Táto smernica sa nevzťahuje na plány a programy spolufinancované v súčasných programových intervaloch1) pre nariadenia rady (ES) č. 1260/19992) a (ES) č. 1257/19993).
n.a.
P d)
osobitného predpisu ).
projekt alebo zmenu projektu, ktorá vznikla v dôsledku trvania stavu ropnej núdze, stavu núdze v elektroenergetike ) alebo stavu plynovej núdze, ak tak určí ministerstvo na základe posúdenia všetkých relevantných okolností a dostupných údajov.
Č 4
O 1
O 2
O 3
Všeobecné záväzky
Environmentálne posudzovanie uvedené v článku 3 sa vykonáva počas prípravy plánu alebo programu a pred jeho schválením alebo postúpením na legislatívne konanie.
Požiadavky tejto smernice sa začlenia do existujúcich postupov členských štátov na schválenie plánov a programov alebo sa pridružia do postupov vytvorených pre súlad s touto smernicou.
Kde plány a programy tvoria časť určitej hierarchie, členské štáty, aby predišli duplikácii posudzovania, zohľadnia fakt, že posudzovanie sa uskutoční v súlade s touto smernicou na rozličných úrovniach hierarchie. Pre účely, mimo iného, predchádzaniu zdvojenia posudzovania, členské štáty použijú článok 5 (2) a (3)
N
N
n.a.
n.a.
NZ
Č 1
§ 1
O 1
P a)
P 1
PRVÁ ČASŤ ZÁKLADNÉ USTANOVEMIA
Predmet zákona
Tento zákon upravuje
posudzovanie vplyvov na životné prostredie
strategického dokumentu alebo zmeny strategického dokumentu pred jeho schválením
Ú
GP-N
27
Č 5
O 1
O 2
Environmentálna správa
Tam, kde sa podľa článku 3 (1) požaduje environmentálne posudzovanie, vypracuje sa
environmentálna správa, v ktorej sa určia, popíšu a zhodnotia pravdepodobne významné účinky implementácie plánu alebo programu na životné prostredie a primerané alternatívy, ktoré zohľadňujú ciele a geografický rozmer plánu alebo programu. Informácie, ktoré sa za týmto účelom poskytujú sú uvedené v prílohe I.
Environmentálna správa vypracovaná podľa odseku 1 musí obsahovať informácie, ktoré možno odôvodnene požadovať pri zohľadnení súčasných poznatkov a metód posudzovania, obsah a úroveň podrobnosti plánu alebo programu, v akom štádiu rozhodovacieho procesu sa nachádza a rozsah v akom určité záležitosti vhodnejšie posudzované na rozličných úrovniach procesu, aby sa predišlo
zdvojovaniu posudzovania.
N
N
NZ
Č I
§ 7
O 4
P a)
P b)
P c)
P d)
O 5
§ 8
O 1
O 3
DRUHÁ ČASŤ
Rozsah hodnotenia strategického dokumentu
V rozsahu hodnotenia strategického dokumentu príslušný orgán určí najmä
varianty, ktoré je potrebné podrobnejšie vypracovať a hodnotiť,
body z obsahu a štruktúry správy o hodnotení podľa prílohy č. 3, na ktoré je potrebné osobitne prihliadať,
obsah a úroveň podrobnosti strategického dokumentu v súvislosti s tým, v akom štádiu je vhodnejšie posudzovať určité záležitosti na rozličných úrovniach tak, aby sa predišlo duplicite posudzovania vplyvov,
počet listinných vyhotovení správy o hodnotení.
V rozsahu hodnotenia strategického dokumentu sa podľa potreby určí harmonogram časovej postupnosti a lehoty jednotlivých etáp hodnotenia. Určený harmonogram časovej postupnosti nemôže presahovať platnosť rozsahu hodnotenia strategického dokumentu.
Správa o hodnotení strategického dokumentu
Obstarávateľ doručí príslušnému orgánu správu o hodnotení strategického dokumentu v listinnej a elektronickej podobe vypracovanú podľa prílohy č. 3 v súlade s určeným rozsahom hodnotenia.
Po doručení úplnej správy o hodnotení strategického dokumentu príslušný orgán do piatich pracovných dní zverejní správu o hodnotení a návrh strategického dokumentu v informačnom systéme a na webovom sídle ministerstva a vyzve dotknutý orgán,
Ú
Ú
GP-N
GP-N
28
O 4
O 5
O 6
schvaľujúci orgán a dotknutú obec, aby najneskôr do 15 pracovných dní odo dňa doručenia výzvy doručili príslušnému orgánu odôvodnené písomné stanoviská.
Príslušný orgán oznámi obstarávateľovi adresu na doručenie písomných stanovísk, na ktorú možno predkladať stanoviská verejnosti a bezodkladne vyzve obstarávateľa na zverejnenie informácie, ak ide o strategický dokument s miestnym alebo regionálnym dosahom, spôsobom v mieste obvyklým.
Príslušný orgán najneskôr do piatich pracovných dní od obdržania správy o hodnotení strategického dokumentu oznámi miesto a čas konania konzultácií podľa § 63 a zároveň doručí správu o hodnotení strategického dokumentu a návrh strategického dokumentu v písomnej forme alebo na elektronickom nosiči dát na zaujatie stanoviska schvaľujúcemu orgánu, dotknutému orgánu; ak ide o strategický dokument s miestnym dosahom, aj dotknutej obci a ak ide o strategický dokument, ktorý môže mať vplyv samostatne alebo v kombinácii s iným strategickým dokumentom alebo s inou činnosťou na územie sústavy chránených území, aj štátnemu orgánu ochrany prírody a krajiny.
Ak ide o strategický dokument s miestnym dosahom, dotknutá obec do troch pracovných dní odo dňa doručenia správy o hodnotení informuje o tejto skutočnosti verejnosť spôsobom v mieste obvyklým a zverejní doručenú správu o hodnotení počas 20 pracovných dní; zároveň oznámi verejnosti, v akej lehote môže podávať odôvodnené písomné
29
O 7
O 8
O 9
O 10
O 11
stanoviská a názov a sídlo príslušného orgánu na doručenie stanovísk.
Správa o hodnotení strategického dokumentu a návrh strategického dokumentu musia byť verejnosti prístupné najmenej 15 pracovných dní.
Verejným prerokovaním správy o hodnotení strategického dokumentu zabezpečuje obstarávateľ oboznámenie verejnosti so strategickým dokumentom, správou o hodnotení strategického dokumentu a vytvára priestor pre verejnú diskusiu.
Do uplynutia doby sprístupnenia správy o hodnotení zabezpečí obstarávateľ v spolupráci s príslušným orgánom verejné prerokovanie správy o hodnotení. Obstarávateľ sa môže dohodnúť na inom termíne po dohode s príslušným orgánom, ktorý nemôže byť dlhší ako 3 mesiace.
Verejné prerokovanie strategického dokumentu s celoštátnym dosahom vykoná rezortný orgán v spolupráci s príslušným orgánom najneskôr do uplynutia poslednej z lehôt na doručenie stanovísk podľa § 10 ods. 3 alebo 4 alebo ak sa s príslušným orgánom nedohodne na inom termíne.
Termín a miesto verejného prerokovania oznámi obstarávateľ príslušnému orgánu najneskôr 10 dní pred jeho konaním a zároveň ho zverejní na webovom sídle obstarávateľa a v tlači najmenej desať dní pred jeho konaním. Informáciu o verejnom prerokovaní zároveň zašle dotknutým orgánom, a ak ide o strategický dokument s miestnym dosahom, aj
30
O 12
O 13
O 14
O 15
§ 11
O 9
P a)
P b)
dotknutej obci najneskôr desať dní pred jeho konaním.
Príslušný orgán zverejní informáciu o termíne a mieste konania verejného prerokovania správy o hodnotení bez zbytočného odkladu v informačnom systéme a na svojom webovom sídle.
Ak ide o strategický dokument s miestnym dosahom informuje dotknutá obec bezodkladne verejnosť o verejnom prerokovaní správy o hodnotení strategického dokumentu spôsobom v mieste obvyklým.
Obstarávateľ doručí príslušnému orgánu zápisnicu z verejného prerokovania správy o hodnotení strategického dokumentu najneskôr do 5 pracovných dní od jeho konania.
Verejnosť môže doručiť odôvodnené písomné stanovisko k správe o hodnotení strategického dokumentu príslušnému orgánu najneskôr do 15 pracovných dní odo dňa zverejnenia informácie o správe o hodnotení strategického dokumentu.
Osobitosti posudzovania strategického dokumentu z oblasti územného plánovania
V rozsahu hodnotenia strategického dokumentu z oblasti územného plánovania príslušný orgán určí najmä
ciele a geografický rozmer riešenia strategického dokumentu, ktorý je potrebné podrobnejšie vypracovať a hodnotiť,
na ktoré body z obsahu a štruktúry správy o hodnotení strategického dokumentu z oblasti územného plánovania podľa prílohy č. 6 je potrebné osobitne prihliadať pri zohľadnení
GP-N
31
O 3
O 4
Dostupné relevantné informácie o environmentálnych účinkoch plánov a programov získané na inej úrovni rozhodovania alebo prostredníctvom inej legislatívy spoločenstva môžu byť použité na poskytovanie informácií uvedených v prílohe I.
Keď sa rozhoduje o rozsahu a úrovni podrobnosti informácií, ktoré musí environmentálna správa obsahovať, uskutočnia sa konzultácie s orgánmi uvedenými v článku 6 (3)
n.a.
N
O 10
§ 2
P b)
§ 8
O 1
O 3
súčasných poznatkov a metód hodnotenia vplyvov, obsahu a úrovne podrobností strategického dokumentu.
Obstarávateľ doručí príslušnému orgánu správu o hodnotení strategického dokumentu z oblasti územného plánovania vypracovanú podľa prílohy č. 6 spolu s návrhom územnoplánovacej dokumentácie v elektronickej podobe.
Základné pojmy
Na účely tohto zákona
posudzovanie vplyvov strategického dokumentu je konanie, počas ktorého sa hodnotia pravdepodobné vplyvy strategického dokumentu na životné prostredie a zdravie ľudí, počas ktorého je zabezpečený prístup a konzultácie s verejnosťou (ďalej len „posudzovanie strategického dokumentu“),
Správa o hodnotení strategického dokumentu
Obstarávateľ doručí príslušnému orgánu správu o hodnotení strategického dokumentu v listinnej a elektronickej podobe vypracovanú podľa prílohy č. 3 v súlade s určeným rozsahom hodnotenia.
Po doručení úplnej správy o hodnotení strategického dokumentu príslušný orgán do piatich pracovných dní zverejní správu o hodnotení a návrh strategického dokumentu v
Ú
GP-N
GP-N
32
O 4
O 5
O 7
O 8
informačnom systéme a na webovom sídle ministerstva a vyzve dotknutý orgán, schvaľujúci orgán a dotknutú obec, aby najneskôr do 15 pracovných dní odo dňa doručenia výzvy doručili príslušnému orgánu odôvodnené písomné stanoviská.
Príslušný orgán oznámi obstarávateľovi adresu na doručenie písomných stanovísk, na ktorú možno predkladať stanoviská verejnosti a bezodkladne vyzve obstarávateľa na zverejnenie informácie, ak ide o strategický dokument s miestnym alebo regionálnym dosahom, spôsobom v mieste obvyklým.
Príslušný orgán najneskôr do piatich pracovných dní od obdržania správy o hodnotení strategického dokumentu oznámi miesto a čas konania konzultácií podľa § 63 a zároveň doručí správu o hodnotení strategického dokumentu a návrh strategického dokumentu v písomnej forme alebo na elektronickom nosiči dát na zaujatie stanoviska schvaľujúcemu orgánu, dotknutému orgánu; ak ide o strategický dokument s miestnym dosahom, aj dotknutej obci a ak ide o strategický dokument, ktorý môže mať vplyv samostatne alebo v kombinácii s iným strategickým dokumentom alebo s inou činnosťou na územie sústavy chránených území, aj štátnemu orgánu ochrany prírody a krajiny. )
Správa o hodnotení strategického dokumentu a návrh strategického dokumentu musia byť verejnosti prístupné najmenej 15 pracovných dní.
Verejným prerokovaním správy o hodnotení
33
O 9
O 15
strategického dokumentu zabezpečuje obstarávateľ oboznámenie verejnosti so strategickým dokumentom, správou o hodnotení strategického dokumentu a vytvára priestor pre verejnú diskusiu.
Do uplynutia doby sprístupnenia správy o hodnotení zabezpečí obstarávateľ v spolupráci s príslušným orgánom verejné prerokovanie správy o hodnotení. Obstarávateľ sa môže dohodnúť na inom termíne po dohode s príslušným orgánom, ktorý nemôže byť dlhší ako 3 mesiace.
Verejnosť môže doručiť odôvodnené písomné stanovisko k správe o hodnotení strategického dokumentu príslušnému orgánu najneskôr do 15 pracovných dní odo dňa zverejnenia informácie o správe o hodnotení strategického dokumentu.
Č 6
O 1
Konzultácie
Návrh plánu alebo programu a environmentálna správa vypracovaná v súlade s článkom 5 sa sprístupní orgánom uvedeným v odseku 3 tohoto článku a verejnosti.
N
NZ
Č I
§ 8
O 3
DRUHÁ ČASŤ
POSUDZOVANIE VPLYVOV STRATEGICKÉHO DOKUMENTU ALEBO ZMENY STRATEGICKÉHO DOKUMENTU
Správa o hodnotení strategického dokumentu
Po doručení úplnej správy o hodnotení strategického dokumentu príslušný orgán do piatich pracovných dní zverejní správu o hodnotení a návrh strategického dokumentu v informačnom systéme a na webovom sídle ministerstva a vyzve dotknutý orgán, schvaľujúci orgán a dotknutú obec, aby najneskôr do 15 pracovných dní odo dňa doručenia výzvy doručili príslušnému orgánu odôvodnené písomné stanoviská.
Ú
GP-N
34
O 4
O 5
O 6
O 7
Príslušný orgán oznámi obstarávateľovi adresu na doručenie písomných stanovísk, na ktorú možno predkladať stanoviská verejnosti a bezodkladne vyzve obstarávateľa na zverejnenie informácie, ak ide o strategický dokument s miestnym alebo regionálnym dosahom, spôsobom v mieste obvyklým.
Príslušný orgán najneskôr do piatich pracovných dní od obdržania správy o hodnotení strategického dokumentu oznámi miesto a čas konania konzultácií podľa § 63 a zároveň doručí správu o hodnotení strategického dokumentu a návrh strategického dokumentu v písomnej forme alebo na elektronickom nosiči dát na zaujatie stanoviska schvaľujúcemu orgánu, dotknutému orgánu; ak ide o strategický dokument s miestnym dosahom, aj dotknutej obci a ak ide o strategický dokument, ktorý môže mať vplyv samostatne alebo v kombinácii s iným strategickým dokumentom alebo s inou činnosťou na územie sústavy chránených území, aj štátnemu orgánu ochrany prírody a krajiny. )
Ak ide o strategický dokument s miestnym dosahom, dotknutá obec do troch pracovných dní odo dňa doručenia správy o hodnotení informuje o tejto skutočnosti verejnosť spôsobom v mieste obvyklým a zverejní doručenú správu o hodnotení počas 20 pracovných dní; zároveň oznámi verejnosti, v akej lehote môže podávať odôvodnené písomné stanoviská a názov a sídlo príslušného orgánu na doručenie stanovísk.
Správa o hodnotení strategického dokumentu a návrh strategického dokumentu musia byť
35
O 2
Orgány uvedené v odseku 3 a verejnosť uvedená v odseku 4 dostanú včasnú a účinnú príležitosť vyjadriť svoje stanovisko k návrhu plánu alebo programu a k sprievodnej environmentálnej správe vo vhodnom čase pred schválením plánu alebo programu alebo ich
O 9
O 10
O 13
O 15
§ 2
P i)
P k)
verejnosti prístupné najmenej 15 pracovných dní.
Do uplynutia doby sprístupnenia správy o hodnotení zabezpečí obstarávateľ v spolupráci s príslušným orgánom verejné prerokovanie správy o hodnotení. Obstarávateľ sa môže dohodnúť na inom termíne po dohode s príslušným orgánom, ktorý nemôže byť dlhší ako 3 mesiace.
Verejné prerokovanie strategického dokumentu s celoštátnym dosahom vykoná rezortný orgán v spolupráci s príslušným orgánom najneskôr do uplynutia poslednej z lehôt na doručenie stanovísk podľa § 10 ods. 3 alebo 4 alebo ak sa s príslušným orgánom nedohodne na inom termíne.
ak ide o strategický dokument s miestnym dosahom informuje dotknutá obec bezodkladne verejnosť o verejnom prerokovaní správy o hodnotení strategického dokumentu spôsobom v mieste obvyklým.
Verejnosť môže doručiť odôvodnené písomné stanovisko k správe