1
TABUĽKA ZHODY
právneho predpisu s právom Európskej únie
Smernica
Právne predpisy Slovenskej republiky
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/92/EÚ o posudzovaní vplyvov určitých verejných a súkromných projektov na životné prostredie z 13. decembra 2011 doplnená a zmenená smernicou Európskeho parlamentu a Rady 2014/52/EÚ zo 16. apríla 2014 (Ú. v. EÚ L 124, 25. 4. 2014)
Návrh zákona, č. ...... Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Č 1
O 1
Táto smernica sa vzťahuje na posudzovanie vplyvov tých verejných a súkromných projektov na životné prostredie, ktoré môžu mať pravdepodobne významný vplyv na životné prostredie.
N
NZ
Č I
§ 1
O1
P a)
Č 2
P b)
P c)
P d)
PRVÁ ČASŤ
ZÁKLADNÉ USTANOVENIA
Predmet zákona
Tento zákon upravuje
posudzovanie a hodnotenie vplyvov na životné prostredie1)
projektu alebo zmeny projektu pred jeho povolením podľa osobitných predpisov,2)
vydanie povolenia projektu alebo zmeny projektu podľa osobitného predpisu3),
pôsobnosť orgánov verejnej a štátnej správy,
práva a povinnosti fyzických osôb a právnických osôb pri posudzovaní vplyvov na životné prostredie,
Ú
GP-N
1) § 2 zákona č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 287/1994 Z. z.
2) Napríklad zákon č.
135/1961 Zb.
o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov, zákon č.
50/1976 Zb.
o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov, zákon Slovenskej národnej rady č.
51/1988 Zb.
o banskej činnosti, výbušninách a o štátnej banskej správe v znení neskorších predpisov, zákon č.
364/2004 Z. z.
o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov, zákon č.
541/2004 Z. z.
o mierovom využívaní jadrovej energie (atómový zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č.
569/2007 Z. z.
o geologických prácach (geologický zákon) v znení neskorších predpisov, zákon č.
513/2009 Z. z.
o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č.
39/2013 Z. z.
o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3) Zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
2
O 2
P a)
P b)
P c)
P d)
Na účely tejto smernice sa uplatňujú nasledujúce definície:
„projekt“ znamená:
-realizáciu stavieb alebo iných zariadení alebo plánov,
-iné zásahy do prírodného prostredia a krajiny, vrátane ťažby nerastných surovín;
„navrhovateľ“ znamená žiadateľa o povolenie súkromného projektu alebo verejný orgán, ktorý je iniciátorom projektu;
„povolenie“ znamená rozhodnutie príslušného orgánu alebo orgánov, ktoré oprávňuje navrhovateľa realizovať projekt;
„verejnosť“ znamená jednu alebo viacero fyzických osôb alebo právnických osôb a v súlade s vnútroštátnym právnym poriadkom alebo praxou ich združenia, organizácie alebo skupiny;
N
N
N
N
N
P e)
§ 2
P f)
P i)
P n)
P v)
P w)
zodpovednosť za porušenie povinností podľa tohto zákona.
Základné pojmy
Na účely tohto zákona
projekt alebo zmena projektu je realizácia stavby, iného zariadenia alebo plánu alebo činnosť alebo iný zásah do prírodného prostredia a krajiny meniaci fyzické aspekty lokality, vrátane ťažby nerastnej suroviny,
navrhovateľ je fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá záujem realizovať projekt alebo zmenu projektu, ktoré si vyžadujú povolenie,
povolenie je rozhodnutie povoľujúceho orgánu vydané v konaní o povolení, ktoré zahŕňa posudzovanie vplyvov, prerokovanie stavebného zámeru a konanie o stavebnom zámere podľa osobitného predpisu4), ktoré oprávňuje navrhovateľa realizovať projekt, zmenu projektu alebo umiestnenie projektu; ak projekt alebo jeho zmena podlieha viacerým konaniam o povolení, považuje sa za povolenie rozhodnutie, ktoré oprávňuje navrhovateľa realizovať projekt alebo jeho zmenu, vydané v každom z konaní o povolení,
verejnosť je jedna alebo viacero fyzických alebo právnických osôb a ich združenia alebo organizácie,
dotknutá verejnosť je verejnosť, ktorá je dotknutá
Ú
4) Zákon č.201/2022 Z. z. o výstavbe.
3
P e)
P f)
P g)
„dotknutá verejnosť“ znamená verejnosť, ktorá je dotknutá alebo pravdepodobne dotknutá, alebo záujem na postupoch environmentálneho rozhodovania uvedeného v článku 2 ods. 2; na účely tejto definície sa predpokladá, že mimovládne organizácie, podporujúce ochranu životného prostredia a spĺňajúce požiadavky vnútroštátneho práva, majú záujem;
„príslušný orgán“ alebo „príslušné orgány“ znamenajú orgán alebo orgány, ktoré členské štáty určia, aby zodpovedali za plnenie povinností vyplývajúcich z tejto smernice;
„posudzovanie vplyvov na životné prostredie“ je proces, ktorý pozostáva z:
i)prípravy správy o hodnotení vplyvov na životné prostredie navrhovateľom v zmysle článku 5 ods. 1 a 2;
ii)vykonania konzultácií v zmysle článku 6 a prípadne článku 7;
iii)preskúmania informácií uvedených v správe o hodnotení vplyvov na životné prostredie príslušným orgánom a prípadne všetkých doplňujúcich informácií predložených navrhovateľom v súlade s článkom 5 ods. 3, ako aj všetkých príslušných informácií získaných prostredníctvom konzultácií podľa článkov 6 a 7;
iv)odôvodnených záverov príslušného orgánu o
N
N
N
P o)
P c)
alebo pravdepodobne dotknutá konaním podľa tohto zákona, alebo záujem na takomto konaní, za dotknutú verejnosť sa považuje aj mimovládna organizácia5) založená na účel tvorby alebo ochrany životného prostredia alebo zachovania prírodných hodnôt a spĺňajúca požiadavky ustanovené v tomto zákone, ktorá záujem na konaní podľa tohto zákona,
príslušný orgán je orgán štátnej správy, ktorý plní povinnosti podľa tohto zákona; je ním ministerstvo, okresný úrad v sídle kraja, a Slovenská inšpekcia životného prostredia
posudzovanie vplyvov projektu alebo zmeny projektu je konanie, počas ktorého sa hodnotia významné vplyvy na životné prostredie a zdravie ľudí, a počas ktorého je zabezpečený prístup a konzultácie s verejnosťou (ďalej len „posudzovanie vplyvov“).
5) Napríklad
§ 2 zákona č. 83/1990 Zb.
o združovaní občanov,
§ 2 ods. 1
a
2 písm. c)
zákona č. 147/1997 Z. z. o neinvestičných fondoch a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 207/1996 Z. z.,
§ 2 ods. 1
a 2 zákona č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení zákona č. 35/2002 Z. z.,
§ 2 zákona č. 34/2002 Z. z.
o nadáciách a o zmene Občianskeho zákonníka v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
4
O 3
významných vplyvoch projektu na životné prostredie s ohľadom na výsledky preskúmania uvedeného v bode iii), a v prípade potreby, jeho vlastného doplňujúceho preskúmania; a
v)integrácie odôvodnených záverov príslušného orgánu do akýchkoľvek rozhodnutí uvedených v článku 8a
Členské štáty sa môžu rozhodnúť pri každom jednotlivom prípade a ak to ustanovujú vnútroštátne právne predpisy, neuplatňovať túto smernicu na projekty alebo časti projektov, ktorých jediným účelom je obrana, alebo na projekty, ktorých jediným účelom je reakcia na mimoriadne udalosti, ak sa domnievajú, že takéto uplatňovanie by malo nepriaznivé účinky na tieto účely.
N
§ 1
O 2
P c)
P d)
Predmet zákona
Tento zákon sa nevzťahuje na
projekt alebo zmenu projektu, ktorého jediným účelom je obrana štátu, ak tak určí Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) po dohode s Ministerstvom obrany Slovenskej republiky, alebo reakcia na mimoriadnu situáciu podľa osobitného predpisu 6).
projekt alebo zmenu projektu, ktorá vznikla v dôsledku trvania stavu ropnej núdze7), stavu núdze v elektroenergetike8) alebo stavu plynovej núdze, ak tak určí ministerstvo na základe posúdenia všetkých relevantných okolností a dostupných údajov.
Ú
Ú
GP-N
6) Napríklad § 3 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov, čl. 1 ods. 4 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu, § 2 písm. a) zákona č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu.
7) § 2 písm. m) zákona č. 218/2013 Z. z. o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov a o riešení stavu ropnej núdze a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
8) § 20 ods. 1 zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
5
O 1
O 2
Pa)
Pb)
Pc)
Pd)
Pe)
P f)
O 3
Prechodné ustanovenia počas trvania stavu ropnej núdze, stavu núdze v elektroenergetike a stavu plynovej núdze
Počas stavu ropnej núdze,9) stavu núdze v elektroenergetike10) a stavu plynovej núdze sa ustanovenia tretej časti tohto zákona nebudú uplatňovať na navrhovanú činnosť alebo zmenu navrhovanej činnosti, ktorá vznikla v dôsledku trvania stavu ropnej núdze, stavu núdze v elektroenergetike alebo stavu plynovej núdze.
Za stav plynovej núdze sa na účely tohto zákona považuje vážne ohrozenie, narušenie alebo prerušenie dodávok plynu v Slovenskej republike v dôsledku
mimoriadnej udalosti alebo krízovej situácie,11)
opatrení hospodárskej mobilizácie, 12)
havárie v zariadeniach na ťažbu, prenos a distribúciu plynu,
ohrozenia bezpečnosti a spoľahlivosti distribučnej sústavy,
nevyrovnanej bilancie distribučnej sústavy alebo jej časti,
trestného činu terorizmu.13)
O stave plynovej núdze na účely tohto zákona rozhodne ministerstvo na základe posúdenia všetkých relevantných okolností a dostupných údajov.
Ú
Ú
Ú
9) § 2 písm. m) zákona č. 218/2013 Z. z. o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov a o riešení stavu ropnej núdze a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
10) § 20 ods. 1 zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
11) Napríklad § 3 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov, čl. 1 ods. 4 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu, § 2 písm. a) zákona č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu.
12) § 5 zákona č. 179/2011 Z. z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene a doplnení zákona č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu v znení neskorších predpisov.
13) § 140b zákona č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon.
6
O 4
P a)
Pb)
O 5
O 6
O 7
V prípade pochybností je ministerstvo oprávnené konzultovať rozhodnutie o stave plynovej núdze na účely tohto zákona s Ministerstvom hospodárstva Slovenskej republiky.
Pred uplatnením postupu podľa ods. 1 navrhovateľ predloží ministerstvu žiadosť, preukazujúcu potrebu realizácie navrhovanej činnosti alebo zmeny navrhovanej činnosti v dôsledku trvania stavu ropnej núdze, stavu núdze v elektroenergetike alebo stavu plynovej núdze. Žiadosť, doplnená príslušnou dokumentáciou sa predkladá v písomnej aj elektronickej forme a je vypracovaná v rozsahu
zámeru s náležitosťami podľa
prílohy č.
13, ak je predmetom žiadosti projekt, alebo
oznámenie o zmene projektu s náležitosťami podľa
prílohy č. 8a
, ak je predmetom žiadosti zmena projektu.
Po posúdení žiadosti a predloženej dokumentácie ministerstvo rozhodne, či projekt spĺňa podmienky ustanovené v ods. 1. V rozhodnutí zároveň navrhovateľovi určí podmienky realizácie projektu, prípadne zmeny projektu a ďalšieho postupu.
Ministerstvo môže pred vydaním rozhodnutia podľa ods. 4 požiadať dotknuté orgány a iné orgány, ktoré môžu byť rozhodnutím dotknuté (ďalej len „iné orgány“) o zaslanie vyjadrenia k žiadosti. Dotknuté orgány a iné orgány zašlú svoje vyjadrenia v lehote do 30 pracovných dní odo dňa doručenia požiadavky ministerstva; na vyjadrenia zaslané po lehote sa neprihliada.
Ak ministerstvo rozhodne o uplatnení postupu podľa ods. 1, bezodkladne zverejní na svojom webovom sídle doručenú žiadosť, priloženú dokumentáciu a rozhodnutie podľa ods. 4; v prípade potreby môže ministerstvo zverejniť aj ďalšie informácie, ktoré mu známe z iných súvisiacich konaní.
Ú
Ú
Ú
Ú
7
O 8
Pred vydaním rozhodnutia o tom, že sa uplatní postup podľa ods. 1, ministerstvo oznámi Komisii dôvody postupu podľa ods. 1. Spolu s oznámením poskytne Komisii podrobnosti o webovom sídle, na ktorom je zverejnená žiadosť a súvisiaca dokumentácia, vrátane samotného rozhodnutia.14)
Ú
Č 2
O 1
Členské štáty prijmú všetky potrebné opatrenia, aby zabezpečili, že pred udelením povolenia sa pre projekty, ktoré pravdepodobne budú mať významné vplyvy na životné prostredie okrem iného z dôvodu ich charakteru, veľkosti alebo umiestnenia, bude vyžadovať povolenie a budú posúdené z hľadiska ich vplyvov na životné prostredie. Tieto projekty definované v článku 4.
N
NZ
§ 19
O 1
O 2
Pa)
Pb)
Pc)
Pd)
TRETIA HLAVA
POSUDZOVANIE VPLYVOV
Predmet posudzovania vplyvov
Posudzovanie vplyvov projektu alebo jeho zmeny je konanie, prostredníctvom ktorého sa hodnotia významné vplyvy a počas ktorého sa zabezpečí účasť verejnosti a konzultácie so subjektmi konania, ktorého výsledkom je vydanie povolenia (ďalej len „posudzovanie vplyvov“).
Predmetom posudzovania vplyvov je
projekt uvedený v prílohe č. 8 časti A,
zmena projektu uvedeného v prílohe č. 8 časti A, ak zmena samotná dosahuje alebo presahuje prahovú hodnotu ustanovenú v prílohe č. 8 časti A,
zmena projektu uvedeného v prílohe č. 8 časti A, pre ktorú nie je stanovená prahová hodnota, ak to vyplýva z rozhodnutia zo zisťovacieho konania pre zmenu projektu,
zmena projektu uvedeného v prílohe č. 8 časti A, ktorá nie je zmenou podľa písmena b) a môže mať významný nepriaznivý vplyv ak ide o projekt
Ú
Ú
GP-N
14) článok 2 bod 4. písm. c) smernice Európskeho parlamentu a Rady
2011/92/EÚ
z 13. decembra 2011 o posudzovaní vplyvov určitých verejných a súkromných projektov na
životné prostredie.
8
Pe)
Pf)
Pg)
Ph)
Pi)
Pj)
posúdený, povolený, realizovaný alebo v štádiu realizácie ak to vyplýva z rozhodnutia zo zisťovacieho konania pre zmenu projektu,
projekt uvedený v prílohe č. 8 časti B, ak to vyplýva z rozhodnutia zo zisťovacieho konania,
zmena projektu uvedeného v prílohe č. 8 časti B, ktorá môže mať významný nepriaznivý vplyv ak ide o projekt posúdený, povolený, realizovaný alebo v štádiu realizácie ak to vyplýva z rozhodnutia zo zisťovacieho konania pre zmenu projektu,
zmena projektu nedosahujúceho alebo nepresahujúceho prahové hodnoty uvedené v prílohe č. 8, ak v jej dôsledku dôjde k dosiahnutiu alebo presiahnutiu prahovej hodnoty uvedenej v prílohe č. 8 a môže mať významný nepriaznivý vplyv, ak ide o projekt posúdený, povolený, realizovaný alebo v štádiu realizácie, ak to vyplýva z rozhodnutia zo zisťovacieho konania pre zmenu projektu
projekt, ak to vyplýva z rozhodnutia o podnete,
ukončenie projektu uvedeného v prílohe č. 8, ktoré je spojené s likvidáciou, sanáciou, rekultiváciou alebo s viac ako jednou z týchto činností, ak také ukončenie projektu nebolo súčasťou posúdenia projektu, ak to vyplýva z rozhodnutia zo zisťovacieho konania pre zmenu projektu,
projekt alebo zmena projektu neuvedená v písmenách a) i), ktorá podľa odborného stanoviska9) štátneho orgánu ochrany prírody a krajiny pravdepodobne môže mať samostatne alebo v kombinácii s iným projektom alebo strategickým dokumentom alebo jeho zmenou významný vplyv na územie európskej sústavy chránených území.
TRETIA ČASŤ POSUDZOVANIE VPLYVOV PROJEKTU ALEBO ZMENY PROJEKTU
9
O 2
Posudzovanie vplyvov na životné prostredie možno začleniť do jestvujúcich procesov povoľovania projektov v členských štátoch alebo, ak to nie je možné, do iných procesov alebo do procesov, ktoré sa ustanovia na dosiahnutie cieľov tejto smernice.
N
§14
O1
Pa)
Pb)
Pc)
Pd)
O2
§1
O1
Pb)
PRVÁ HLAVA
ZISŤOVACIE KONANIE PROJEKTU ALEBO JEHO ZMENY
Predmetom zisťovacieho konania je
projekt uvedený v prílohe č. 8 časti A, ktorý je realizovaný výhradne alebo najmä na účel rozvoja a testovania nových metód alebo výrobkov alebo metód alebo výrobkov, ktorých použitie bude trvať najviac dva roky,
projekt uvedený v prílohe č. 8 časti B,
zmena projektu uvedeného v prílohe č. 8 časti A, ktorá nie je zmenou podľa § 18 ods. 2 písm. b) a môže mať významný nepriaznivý vplyv, ak ide o projekt posúdený, povolený, realizovaný alebo v štádiu realizácie,
zmena projektu uvedeného v prílohe č. 8 časti B, ktorý môže mať významný nepriaznivý vplyv, ak ide o projekt posúdený, povolený, realizovaný alebo v štádiu realizácie,
Za zmenu sa považuje aj ukončenie povoleného projektu, ktoré je spojené s likvidáciou, sanáciou alebo rekultiváciou , ak také ukončenie projektu nebolo súčasťou posúdenia vplyvov.
PRVÁ ČASŤ
ZÁKLADNÉ USTANOVENIA
Predmet zákona
Tento zákon upravuje
vydanie povolenia projektu alebo zmeny projektu podľa osobitného predpisu15),
Ú
Ú
GP-N
GP-N
15) Zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
10
§ 30
O1
O2
O3
O4
Pa)
Pb)
Pc)
PIATA HLAVA
OSOBITNÉ USTANOVENIA O POSUDZOVANÍ VPLYVOV PROJEKTU V PRÍPADE STAVBY
Zisťovacie konanie stavby
Ak je predmetom zisťovacieho konania stavba16) alebo ak byť súčasťou navrhovanej činnosti alebo jej zmeny stavba, a zároveň nejde o stavbu v režime integrovaného povoľovania podľa osobitného predpisu17), súčasťou zisťovacieho konania je aj prerokovanie stavebného zámeru.
Ak navrhovateľ požiada príslušný orgán, aby sa neuplatnil postup podľa odseku 1, osobitné ustanovenia o zisťovacom konaní v prípade stavby sa nepoužijú.
Za účastníka zisťovacieho konania podľa odseku 1 sa považuje aj účastník konania o stavebnom zámere podľa osobitného predpisu. 18)
V prípade zisťovacieho konania podľa odseku 1
plní navrhovateľ podľa tohto zákona povinnosti stavebníka podľa osobitného predpisu, 19)
súčasťou zámeru alebo oznámenia o zmene je aj návrh stavebného zámeru podľa osobitného predpisu, 20)
súčasťou písomného stanoviska k zámeru alebo oznámeniu o zmene podľa § 15 ods. 6 alebo § 19 ods.
Ú
Ú
Ú
Ú
GP-N
16) § 2 zákona č. 201/2022 Z. z.
17) § 2 písm. n) bod 1 zákona č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
18) § 33 ods. 1 zákona č. 201/2022 Z. z.
19) § 19 ods. 1 zákona č. 201/2022 Z. z.
20) § 35 zákona č. 201/2022 Z. z.
11
Pd)
O 5
O 6
§ 31
O1
3 písm. c) je aj záväzné stanovisko k návrhu stavebného zámeru podľa osobitného predpisu,21) ak je na jeho vydanie oprávnený subjekt konania príslušný podľa osobitného predpisu, 22)
písomné stanovisko k zámeru alebo oznámeniu o zmene podľa § 15 ods. 6 alebo § 19 ods. 3 písm. c) sa doručujú v lehotách podľa osobitného predpisu; 23) na písomné stanovisko doručené po lehote príslušný orgán nemusí prihliadať.
Príslušný orgán doručí písomné stanoviská podľa odseku 4 písm. c) navrhovateľovi, ktorý je povinný prerokovať tieto stanoviská v rámci prerokovania návrhu stavebného zámeru a vypracovať správu o prerokovaní návrhu stavebného zámeru podľa osobitného predpisu. 24) Správu o prerokovaní návrhu stavebného zámeru doručí navrhovateľ príslušnému orgánu do 30 dní od doručenia písomného stanoviska podľa predchádzajúcej vety.
Ak je to potrebné, príslušný orgán najneskôr do 10 dní od doručenia správy o prerokovaní návrhu stavebného zámeru podľa odseku 5 určí navrhovateľovi povinnosť prepracovať návrh stavebného zámeru v súlade s pripomienkami uvedenými v písomných stanoviskách a doručiť opakovanú správu o prerokovaní návrhu stavebného zámeru.
Ak správny orgán nariadi ústne pojednávanie podľa všeobecného predpisu o správnom konaní, 25) na ústne pojednávanie prizve príslušný orgán účastníkov konania, ktorí môžu prispieť k objasneniu veci, alebo
Ú
Ú
Ú
GP-N
21) § 36 ods. 3 a 5 zákona č. 201/2022 Z. z.
22) § 36 ods. 1 zákona č. 201/2022 Z. z.
23) § 36 ods. 3 zákona č. 201/2022 Z. z.
24) § 36 ods. 6 a 7 zákona č. 201/2022 Z. z.
25) § 21 zákona č. 71/1967 Zb.
12
O 2
O 3
O 4
Pa)
Pb)
Pc)
§ 32
O 1
tých, vo vzťahu ku ktorým to povaha veci vyžaduje.
Navrhovateľ predloží žiadosť o vydanie rozhodnutia o povolení stavby podľa osobitného predpisu26) do 45 dní od predloženia správy o prerokovaní návrhu stavebného zámeru alebo od predloženia opakovanej správy o prerokovaní návrhu stavebného zámeru, ak príslušný orgán požiadal o opakované prerokovanie.
Súčasťou rozhodnutia vydaného v zisťovacom konaní, v ktorom príslušný orgán rozhodol, že navrhovaná činnosť alebo jej zmena nie je predmetom posudzovania vplyvov, je aj rozhodnutie o povolení stavby podľa osobitného predpisu;49) ustanovenie § 16 ods. 5 týmto nie sú dotknuté.
Príslušný orgán zisťovacie konanie zastaví, ak:
je písomné vyjadrenie dotknutého orgánu nesúhlasné,
dôvod nesúhlasu sa týka vplyvov na životné prostredie alebo zdravie,
je zrejmé, že dôvod nesúhlasu nie je možné odstrániť ani opatreniami, ktoré zabránia znečisťovaniu životného prostredia, zmiernia znečisťovanie životného prostredia alebo zabránia poškodzovaniu životného prostredia, alebo ktoré eliminujú alebo zmierňujú nepriaznivé vplyvy na životné prostredie podľa § 16 ods. 5.
Posudzovanie vplyvov stavby
Ak príslušný orgán v zisťovacom konaní určil, že navrhovaná činnosť alebo jej zmena je predmetom posudzovania vplyvov, príslušný orgán vydá rozsah
Ú
Ú
Ú
Ú
GP-N
26) § 37 zákona č. 201/2022 Z. z.
13
O 2
O 3
O 4
O 5
Pa)
Pb)
Pc)
Pd)
Pe)
hodnotenia podľa § 20.
Po predložení správy o hodnotení, postupuje príslušný orgán podľa § 21 23. Súčasťou postupu podľa § 21 ods. 6 10 je aj prerokovanie návrhu stavebného zámeru podľa osobitného predpisu.
Ak navrhovateľ požiada príslušný orgán, aby sa neuplatnil postup podľa odseku 2, osobitné ustanovenia o posudzovaní vplyvov po zisťovacom konaní sa nepoužijú.
Účastníkom posudzovania vplyvov podľa odseku 2 je aj účastník konania o stavebnom zámere podľa osobitného predpisu.41)
V prípade posudzovania vplyvov podľa odseku 2
plní navrhovateľ podľa tohto zákona povinnos stavebníka,
súčasťou správy o hodnotení je návrh stavebného zámeru, ktorý je v súlade s podmienkami určenými v rozsahu hodnotenia,
návrh stavebného zámeru, ktorý byť predmetom prerokovania návrhu stavebného zámeru podľa osobitného predpisu a predmetom verejného prerokovania podľa § 23 musí byť v súlade s podmienkami určenými v rozsahu hodnotenia,
súčasťou písomného stanoviska podľa § 21 ods. 6 je aj záväzné stanovisko k návrhu stavebného zámeru podľa osobitného predpisu,44) ak je na jeho vydanie oprávnený subjekt konania príslušný podľa osobitného predpisu,45)
písomné stanovisko podľa § 21 ods. 6 sa doručuje v lehotách podľa osobitného predpisu;46) na písomné
Ú
Ú
Ú
Ú
14
O 6
O 7
§ 33
O 1
O 2
Pa)
Pb)
O3
stanovisko doručené po lehote príslušný orgán nemusí prihliadať.
Príslušný orgán doručí písomné stanoviská podľa odseku 5 písm. e) navrhovateľovi, ktorý je povinný prerokovať tieto stanoviská v rámci prerokovania návrhu stavebného zámeru a vypracovať správu o prerokovaní návrhu stavebného zámeru podľa osobitného predpisu.47) Správu o prerokovaní návrhu stavebného zámeru doručí navrhovateľ príslušnému orgánu do 30 dní od doručenia písomného stanoviska podľa predchádzajúcej vety.
Ak je to potrebné, príslušný orgán najneskôr do 10 dní od doručenia správy o prerokovaní návrhu stavebného zámeru podľa odseku 6 určí navrhovateľovi povinnosť prepracovať návrh stavebného zámeru v súlade s pripomienkami uvedenými v písomných stanoviskách a doručiť opakovanú správu o prerokovaní návrhu stavebného zámeru.
Ak správny orgán nariadi ústne pojednávanie podľa všeobecného predpisu o správnom konaní, 27) na ústne pojednávanie prizve príslušný orgán účastníkov konania, ktorí môžu prispieť k objasneniu veci, alebo tých, vo vzťahu ku ktorým to povaha veci vyžaduje.
Navrhovateľ je oprávnený podať žiadosť o vydanie rozhodnutia o povolení stavby podľa osobitného predpisu48) do 60 dní od
márneho uplynutia lehoty podľa § 32 ods. 7 alebo
doručenia opakovanej správy o prerokovaní návrhu stavebného zámeru podľa § 32 ods. 7.
Výsledkom posudzovania vplyvov navrhovanej
Ú
Ú
Ú
Ú
Ú
GP-N
27) § 21 zákona č. 71/1967 Zb.
15
§ 34
O 1
O 2
O 3
O 4
Pa)
Pb)
činnosti alebo jej zmeny podľa § 32 ods. 1 je rozhodnutie o povolení stavby,28) ktorého súčasťou aj obsahové náležitosti rozhodnutia z posudzovania vplyvov podľa § 24 a prílohy č. 12, ak navrhovateľ podal žiadosť o vydanie rozhodnutia o povolení stavby. V prípade podľa predchádzajúcej vety sa samostatné rozhodnutie z posudzovania vplyvov nevydáva.
Posudzovanie vplyvov v prípade stavby
Ak je predmetom posudzovania vplyvov navrhovanej činnosti alebo jej zmeny podľa § 18 ods. 2 stavba, alebo ak byť súčasťou navrhovanej činnosti alebo jej zmeny podľa § 18 ods. 2 stavba, a zároveň nejde o stavbu v režime integrovaného povoľovania podľa osobitného predpisu, súčasťou posudzovania vplyvov je aj prerokovanie stavebného zámeru.
Ak navrhovateľ požiada príslušný orgán, aby sa neuplatnil postup podľa odseku 1, osobitné ustanovenia o posudzovaní vplyvov navrhovanej činnosti alebo jej zmeny sa nepoužijú.
Účastníkom posudzovania vplyvov podľa odseku 1 je aj účastník konania o stavebnom zámere podľa osobitného predpisu.41)
V prípade posudzovania vplyvov podľa odseku 1
plní navrhovateľ podľa tohto zákona povinnosti stavebníka,
súčasťou zámeru podľa § 19 je aj návrh stavebného zámeru podľa osobitného predpisu,43)
súčasťou písomného stanoviska k zámeru podľa § 19
Ú
Ú
Ú
Ú
GP-N
28) § 38 zákona č. 201/2022 Z. z.
16
Pc)
Pd)
Pe)
Pf)
Pg)
O 5
O 6
Pa)
Pb)
Pc)
ods. 9 je aj záväzné stanovisko k návrhu stavebného zámeru podľa osobitného predpisu,44) ak je na jeho vydanie oprávnený subjekt konania príslušný podľa osobitného predpisu,45)
písomné stanovisko k zámeru podľa § 19 ods. 9 sa doručuje v lehotách podľa osobitného predpisu; 46) na písomné stanovisko doručené po lehote príslušný orgán nemusí prihliadať,
súčasťou postupu podľa § 21 ods. 6 10 je aj prerokovanie návrhu stavebného zámeru podľa osobitného predpisu.
súčasťou správy o hodnotení je návrh stavebného zámeru, ktorý je v súlade s podmienkami určenými v rozsahu hodnotenia,
návrh stavebného zámeru, ktorý byť predmetom prerokovania návrhu stavebného zámeru podľa osobitného predpisu a predmetom verejného prerokovania podľa § 23 musí byť v súlade s podmienkami určenými v rozsahu hodnotenia.
Príslušný orgán postupuje po doručení písomného stanoviska podľa odseku 4 písm. d) primerane podľa § 33
Príslušný orgán posudzovanie vplyvov zastaví, ak:
je písomné vyjadrenie dotknutého orgánu nesúhlasné,
dôvod nesúhlasu sa týka vplyvov na životné prostredie alebo zdravie,
je zrejmé, že dôvod nesúhlasu nie je možné odstrániť ani opatreniami a podmienkami na prípravu, realizáciu a prípadne na ukončenie navrhovanej činnosti alebo jej
Ú
Ú
17
§ 35
zmeny.
Overenie projektu stavby podľa osobitného predpisu29) a kolaudačné osvedčenie stavby podľa osobitného predpisu30) môžu byť príslušným orgánom vydané, len ak návrh stavebného zámeru, ktorý bol podkladom pre ich vydanie, je v súlade s týmto zákonom a s rozhodnutiami vydanými podľa tohto zákona a ich podmienkami.
GP-N
Č 3
O 1
P a)
P b)
P c)
Posudzovanie vplyvov na životné prostredie identifikuje, opíše a posúdi náležitým spôsobom, pri každom prípade jednotlivo, priame a nepriame významné vplyvy projektu na tieto faktory:
obyvateľstvo a ľudské zdravie;
biodiverzitu s osobitným dôrazom na druhy a biotopy chránené podľa smernice 92/43/EHS a smernice 2009/147/ES;
územie, pôdu, vodu, vzduch a klímu;
N
N
N
N
NZ
§ 23
O 1
O 13
OBSAH A ŠTRUKTÚRA SPRÁVY O HODNOTENÍ
Opis technického, technologického a stavebného riešenia celého projektu alebo jeho zmeny vo všetkých relevantných fázach
Požiadavky na vstupy počas stavebných (vrátane demolačných prác, ak je to relevantné) a prevádzkových fáz
Zásah do krajiny, chránených území a horninového prostredia (napr. významné terénne úpravy).
Pôda záber pôdy celkom, z toho zastavané územie (poľnohospodársky pôdny fond, lesohospodársky pôdny fond), dočasný a trvalý záber, bonitovaná pôdno-ekologická jednotka, ak je to relevantné.
Voda odber vody celkom, maximálny a priemerný odber (m3/hod., m3/rok), z toho voda pitná, úžitková, zdroj vody (verejný vodovod, povrchový zdroj, iný), umiestnenie odberného zariadenia, spotreba vody celkom (m3/hod., m3/rok).
Zásah do krajiny, chránených území a horninového
Ú
Ú
Ú
GP-N
29) § 41 zákona č. 201/2022 Z. z.
30) § 46 zákona č. 201/2022 Z. z.
18
P d)
hmotný majetok, kultúrne dedičstvo a krajinu;
N
§ 27
O 5
§ 37
O 11
O 12
prostredia (napr. významné terénne úpravy).
Surovinové a materiálové zdroje druh, spotreba (denná, ročná), spôsob získavania (vlastný zdroj, dovoz).
Energetické zdroje druh, spotreba (denná, ročná), spôsob získavania (vlastný zdroj, iné).
Nároky na dopravu a inú infraštruktúru druh, intenzita (maximálna, priemerná a minimálna).
Nároky na pracovné sily.
Odhad očakávaných výstupov stavebných (vrátane demolačných prác, ak je to relevantné) a prevádzkových fáz
Ovzdušie zdroje znečistenia ovzdušia (stacionárne, mobilné), kvalitatívna a kvantitatívna charakteristika emisií vrátane emisií skleníkových plynov, spôsob zachytávania emisií, spôsob merania emisií, časové pôsobenie zdroja (stále, pravidelné, náhodné).
Zápach a iné výstupy (zdroj, intenzita).
Odpadové vody zdroje vzniku odpadových vôd, celkové množstvo (m3/rok), druh a kvalitatívne ukazovatele, spôsob transportu, nakladanie (kanalizácia, čistiareň odpadových vôd, spoločná, vlastná, kapacita, účinnosť), kvalitatívne ukazovatele vypúšťaných odpadových vôd, miesto vypúšťania do recipientu a ich celkové množstvo (m3/rok).
Odpady druh, kategória a množstvo odpadu vrátane celkového množstva (t/rok), miesto vzniku odpadu, spôsob nakladania s odpadom.
Hluk a vibrácie (zdroje, intenzita).
Žiarenie a iné fyzikálne polia (svetelné, tepelné, magnetické a iné) – zdroj, intenzita.
Ú
Ú
Ú
GP-N
GP-N
19
OPIS VHODNÝCH VARIANTOV PREŠTUDOVANÝCH NAVRHOVATEĽOM, KTORÉ RELEVANTNÉ K PROJEKTU ALEBO JEHO ZMENE A JEHO ŠPECIFICKÝM VLASTNOSTIAM A UVEDENIE HLAVNÝCH DÔVODOV VÝBERU VÝSLEDNÉHO VARIANTU, VRÁTANE POROVNANIA VPLYVOV NA ŽIVOTNÉ PROSTREDIE (napríklad so zreteľom na projektové riešenie, technológiu, umiestnenie, veľkosť a rozsah projektu alebo jeho zmeny)
SÚČASNÝ STAV ŽIVOTNÉHO PROSTREDIA DOTKNUTÉHO ÚZEMIA A NA ZÁKLADE DOSTUPNÝCH INFORMÁCII OPIS JEHO PRAVDEPODOBNÉHO VÝVOJA V PRÍPADE, AK BY SA PROJEKT NEREALIZOVAL
Geomorfologické pomery typ reliéfu, sklon, výšková členitosť, expozícia;
Geologické pomery geologická charakteristika dotknutého územia, inžiniersko-geologické vlastnosti, geodynamické javy (napr. svahové pohyby, seizmicita, erózia a iné), ložiská nerastných surovín, paleontologické náleziská a významné geologické lokality (napr. skalné výtvory, krasové územia a ďalšie) a stav znečistenia horninového prostredia;
Hydrologické a hydrogeologické pomery povrchové vody (napr. vodné toky, vodné plochy) a podzemné vody vrátane geotermálnych a minerálnych a ich kvalitatívne a kvantitatívne charakteristiky vrátane zraniteľnosti a stupňa znečistenia podzemných a povrchových vôd;
Pôdne pomery pôdny typ a druh a ich kvalitatívne a kvantitatívne charakteristiky vrátane bonitovanej pôdnoekologickej jednotky, stupňa náchylnosti na fyzikálnu, chemickú a biologickú degradáciu pôd a stupňa ich znečistenia;
Klimatické pomery atmosférické zrážky (napr. priemerný ročný úhrn a časový priebeh), teplota
20
P e)
vzájomné pôsobenie medzi faktormi uvedenými v písmenách a) až d).
N
vzduchu (napr. priemerná ročná a časový priebeh), veternosť (napr. rýchlosť a smer prevládajúcich vetrov), slnečné žiarenie a svit, oblačnosť, druh, zdroj a množstvo emisií skleníkových plynov a zraniteľnosť dotknutého územia voči prejavom zmeny klímy;
Ovzdušie relevantné zdroje znečistenia ovzdušia a ich kvalitatívne a kvantitatívne emisné charakteristiky a stav znečistenia ovzdušia (imisné koncentrácie sledovaných znečisťujúcich látok);
Biota potenciálna prirodzená vegetácia, kvalitatívna a kvantitatívna charakteristika biotopov a druhov najmä chránených, vzácnych, ohrozených a zraniteľných, biodiverzita, významné migračné koridory a trasy;
Chránené územia podľa osobitných predpisov a ich ochranné pásma1, prípadne iné ochranné pásma ak je to relevantné;
Krajina štruktúra krajiny (krajinné prvky, využívanie krajiny a krajinná mozaika), stabilita (stabilita biotického a abiotického prostredia, ekologická stabilita) a scenéria (krajinný obraz, scenéria charakteristický vzhľad krajiny), kvalitatívna a kvantitatívna charakteristika prvkov územného systému ekologickej stability;
Obyvateľstvo základné demografické údaje (napr. počet a zdravotný stav), infraštruktúra (doprava, produktovody, telekomunikácie, odpady a nakladanie s nimi), aktivity (poľnohospodárstvo a lesné hospodárstvo, priemysel, služby, rekreácia a cestovný ruch);
Celkové zhodnotenie kvality životného prostredia syntéza pozitívnych a negatívnych faktorov (napr. zraniteľnosť horninového prostredia, pôd, povrchových a podzemných vôd, ovzdušia, bioty a krajiny, citlivosť faktorov pohody a kvality života obyvateľstva).
21
A.ZLOŽKY ŽIVOTNÉHO PROSTREDIA PRAVDEPODOBNE OVPLYVNENÉ PROJEKTOM ALEBO JEHO ZMENOU
Zložka životného prostredia
Významnosť vplyvu*
Odborné zdôvodnenie výberu nevýznamného vplyvu**
Obyvateľstvo
(napr.: zdravotný stav, zamestnanosť, pohoda a kvalita života, kultúrne hodnoty nehmotnej povahy)
Horninové prostredie
(napr.: nerastné suroviny, geodynamické javy, geomorfologické pomery, paleontologické a geologické lokality)
Klíma
(napr.: emisie skleníkových plynov, mikroklimatické pomery)
Ovzdušie
(napr.: množstvo a koncentrácia emisií a imisií)
Voda
(podzemná a povrchová voda, napr.: kvalita, kvantita, chránené vodné útvary)
Pôda
(napr.: záber, znečistenie)
22
Biota a biodiverzita
(flóra a fauna)
Chránené druhy a chránené územia31
Krajina
(napr.: krajinná štruktúra, ÚSES, stabilita a scenéria, urbánny komplex)
Hmotný majetok
Kultúrne dedičstvo
(napr.: historické pamiatky, archeologické náleziská)
Iné
* pravdepodobne významný alebo pravdepodobne nevýznamný; vybrať jednu z možností
** zdôvodniť len nevýznamné vplyvy; vplyvy identifikované ako významné sa vyhodnocujú v kapitole F tejto prílohy
B.VYHODNOTENIE PRAVDEPODOBNEJ VÝZNAMNOSTI VPLYVOV PROJEKTU ALEBO JEHO ZMENY NA ŽIVOTNÉ PROSTREDIE (Z TABUĽKY V KAPITOLE E.) (ktoré vyplývajú z/zo)
stavebných (vrátane potrebných demolačných prác) prác a prevádzky projektu alebo jeho zmeny a ak je to relevantné jeho ukončovania;
31) Zákon č. 543/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.
23
využívania prírodných zdrojov, najmä krajiny, pôdy, vody vrátane vodného útvaru a biodiverzity so zreteľom na udržateľnú dostupnosť týchto zdrojov;
emisií znečisťujúcich látok, vzniku rušivých vplyvov (napr.: hluku, vibrácií, svetla, tepla a žiarenia) a nakladania s odpadom (zneškodňovanie, zhodnocovanie);
vplyvu projektu alebo jeho zmeny na klímu (napríklad povaha a miera emisií skleníkových plynov vrátane vodnej pary) a zraniteľnosť projektu alebo jeho zmeny voči zmene klímy;
vplyvu projektu alebo jeho zmeny na chránené územia a ich ochranné pásma a európsku sústavu chránených území Natura 2000;
prevádzkových rizík a ich možného vplyvu na verejné zdravie, kultúrne dedičstvo alebo životné prostredie (napr. s ohľadom na závažné havárie32 alebo prírodné katastrofy);
kumulácie vplyvov s inými existujúcimi a/alebo schválenými projektmi;
používaných technológií a látok (napr.: s ohľadom na dosiahnutý stupeň poznania vyjadrený v referenčných dokumentoch);
priestorovej syntézy vplyvov projektu alebo jeho zmeny v dotknutom území (napr. predpokladaná antropogénna záťaž dotknutého územia, priestorové rozloženie predpokladaných preťažených lokalít dotknutého územia, priestorová syntéza pozitívnych vplyvov projektu alebo jeho zmeny);
iných (napr. lokálne špecifiká; sociálnoekonomické, historické).)
32) Napríklad zákon č. 541/2002 Z. z v znení neskorších predpisov, zákon č. 39/0213 Z. z.v znení neskorších predpisov, zákon č. 128/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov.
24
O 2
Vplyvy uvedené v odseku 1 na faktory v ňom stanovené zahŕňajú očakávané vplyvy vyplývajúce zo zraniteľnosti projektu voči rizikám závažných havárií a/alebo prírodných katastrof, ktoré majú význam pre dotknutý projekt.“
N
C.KOMPLEXNÉ HODNOTENIE PRAVDEPODOBNEJ VÝZNAMNOSTI VPLYVOV PROJEKTU ALEBO JEHO ZMENY VRÁTANE ICH AKCEPTOVATEĽNOSTI Z HĽADISKA ÚNOSNOSTI
OPATRENIA A PODMIENKY, KTORÝMI SA PREDPOKLADÁ ZABEZPEČENIE PREDCHÁDZANIA, ELIMINÁCIE, ZMIERNENIA A PRÍPADNE AJ KOMPENZÁCIE VÝZNAMNÝCH NEPRIAZNIVÝCH VPLYVOV PROJEKTU ALEBO JEHO ZMENY A MIERA ICH EFEKTÍVNOSTI POČAS JEHO VÝSTAVBY, PREVÁDZKY A AK JE TO RELEVANTNÉ, AJ UKONČENIA:
Územnoplánovacie;
Technické, technologické a stavebné;
Organizačné a prevádzkové;
Vyplývajúce zo zraniteľnosti projektu alebo jeho zmeny voči rizikám závažných priemyselných havárií7) alebo prírodných katastrof a podrobnosti o pripravenosti a navrhovanej reakcii na takéto situácie, ak je to relevantné;
Ú
Č 4
O 1
Pokiaľ článok 2 ods. 4 neustanovuje inak, projekty uvedené v prílohe I podliehajú posúdeniu v súlade s článkami 5 až 10.
N
NZ
§ 19
O 1
TRETIA HLAVA
POSUDZOVANIE VPLYVOV
Predmet posudzovania vplyvov
Posudzovanie vplyvov projektu alebo jeho zmeny je konanie, prostredníctvom ktorého sa hodnotia významné vplyvy a počas ktorého sa zabezpečí účasť verejnosti a konzultácie so subjektmi konania, ktorého výsledkom je vydanie povolenia(ďalej len
Ú
Ú
Ú
GP-N
25
O 2
P a)
Pb)
Pc)
Pd)
Pe)
Pf)
Pg)
Ph)
Pi)
„posudzovanie vplyvov“).
Predmetom posudzovania vplyvov je
projekt uvedený v prílohe č. 8 časti A,
zmena projektu uvedeného v prílohe č. 8 časti A, ak zmena samotná dosahuje alebo presahuje prahovú hodnotu ustanovenú v prílohe č. 8 časti A,
zmena projektu uvedeného v prílohe č. 8 časti A, pre ktorú nie je stanovená prahová hodnota, ak to vyplýva z rozhodnutia zo zisťovacieho konania pre zmenu projektu,
zmena projektu uvedeného v prílohe č. 8 časti A, ktorá nie je zmenou podľa písmena b) a môže mať významný nepriaznivý vplyv ak ide o projekt posúdený, povolený, realizovaný alebo v štádiu realizácie ak to vyplýva z rozhodnutia zo zisťovacieho konania pre zmenu projektu,
projekt uvedený v prílohe č. 8 časti B, ak to vyplýva z rozhodnutia zo zisťovacieho konania,
zmena projektu uvedeného v prílohe č. 8 časti B, ktorá môže mať významný nepriaznivý vplyv ak ide o projekt posúdený, povolený, realizovaný alebo v štádiu realizácie ak to vyplýva z rozhodnutia zo zisťovacieho konania pre zmenu projektu,
zmena projektu nedosahujúceho alebo nepresahujúceho prahové hodnoty uvedené v prílohe č. 8, ak v jej dôsledku dôjde k dosiahnutiu alebo presiahnutiu prahovej hodnoty uvedenej v prílohe č. 8 a môže mať významný nepriaznivý vplyv, ak ide o projekt posúdený, povolený, realizovaný alebo v štádiu realizácie, ak to vyplýva z rozhodnutia zo zisťovacieho konania pre zmenu projektu
projekt, ak to vyplýva z rozhodnutia o podnete,
ukončenie projektu uvedeného v prílohe č. 8, ktoré je
Ú
26
O 2
P a)
P b)
Pokiaľ článok 2 ods. 4 neustanovuje inak, členské štáty určia, či projekty uvedené v prílohe II budú podliehať posúdeniu v súlade s článkami 5 10. Členské štáty to určia na základe:
skúmania každého jednotlivého prípadu
alebo
prahov alebo kritérií stanovených členskými štátmi.
Členské štáty môžu rozhodnúť uplatňovať oba postupy uvedené v písmenách a) a b).
N
N
N
Pj)
§14
O 1
Pa)
Pb)
Pc)
Pd)
spojené s likvidáciou, sanáciou, rekultiváciou alebo s viac ako jednou z týchto činností, ak také ukončenie projektu nebolo súčasťou posúdenia projektu, ak to vyplýva z rozhodnutia zo zisťovacieho konania pre zmenu projektu,
projekt alebo zmena projektu neuvedená v písmenách a) i), ktorá podľa odborného stanoviska9) štátneho orgánu ochrany prírody a krajiny pravdepodobne môže mať samostatne alebo v kombinácii s iným projektom alebo strategickým dokumentom alebo jeho zmenou významný vplyv na územie európskej sústavy chránených území.
TRETIA ČASŤ
POSUDZOVANIE VPLYVOV PROJEKTU ALEBO ZMENY PROJEKTU
PRVÁ HLAVA
ZISŤOVACIE KONANIE PROJEKTU ALEBO JEHO ZMENY
Predmet zisťovacieho konania
Predmetom zisťovacieho konania je
projekt uvedený v prílohe č. 8 časti A, ktorý je realizovaný výhradne alebo najmä na účel rozvoja a testovania nových metód alebo výrobkov alebo