Príloha č. 2
1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Výdavky verejnej správy celkom
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Financovanie zabezpečené v rozpočte
Iné ako rozpočtové zdroje
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
Príloha č. 2
2
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
V prevažnej miere návrh spočíva v prenesení pôsobnosti, a teda financovanie bude zabezpečené aj alikvotným presunom rozpočtových prostriedkov. V súčasnosti rozpočtovo nekrytý vplyv spočíva v posilnení vybraných administratívnych zložiek, ktoré sú dlhodobo poznačené personálnou poddimenzovanosťou, čím je ohrozený výkon verejných služieb. Predkladateľ si bude uplatňovať krytie tohto navýšenia v rámci žiadosti o rozpočtové opatrenie a v rámci prípravy návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2024 až 2027.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Návrh zákona rieši problematiku posudzovania vplyvov na životné prostredie, zefektívnenie procesov súvisiacich s posudzovaním vplyvov na životné prostredie a vydávaním povolení a zavedenie nových typov poplatkov.
Návrh budú implementovať predovšetkým Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky, Slovenská inšpekcia životného prostredia a regionálne pracoviská sídliace v krajských mestách.
Výkony verejnej správy sa budú poskytovať celonárodne prostredníctvom Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky a regionálne na pracoviskách sídliacich v krajských mestách v celkovom počte 8.
Počas prechodného obdobia sa budú služby poskytovať spôsobom, ktorý sa uplatňuje aj v súčasnosti s časovým obmedzením a neskôr budú služby na poskytovanie služieb v rámci jednotlivých lokalít a typov projektov už v novom systéme elektronicky.
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) 2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Príloha č. 2
3
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financieVýpočet vplyvu na príjmy
V súvislosti s aplikáciou nového zákona v nadväznosti na už prijaté právne predpisy v oblasti stavebného práva bude navýšená potreba zamestnancov. Toto budezabezpečené čiastočným presunom už exitujúcich zamestnancov z orgánov štátnej a verejnej správy a zároveň aj navýšením novoprijatých zamestnancov, či už na MŽP SR alebo na orgánoch štátnej správy v pôsobnosti MŽP SR na regionálnej úrovni. Takisto bude navýšená potreba školení pre aplikáciu nového zákona pre jednotlivé príslušné orgány. Zároveň MŽP SR a orgány štátnej správy v pôsobnosti ministerstva, ako príslušné orgány podľa zákona o posudzovaní vplyvov na ŽP, môžu vyžadovať od obcí a navrhovateľov sankcie a poriadkové pokuty za neplnenie povinností vyplývajúcich z tohto zákona resp. poplatky za určité konania v zmysle tohto zákona. Presné vyčíslenie príjmov z poplatkov a sankcii, správnych deliktov však vzhľadom na rozsiahlosť konaní a voľný trh nie je možné opísať a kvantifikovať.
Výpočet výdavkov
Odhady boli vykonané na základe vlastného prieskumu personálnej náročnosti zabezpečovanej agendy. S dátovou požiadavkou boli oslovená rozsiahla vzorka všeobecných aj špeciálnych stavebných úradov, v rámci ktorej sa zisťoval počet relevantných konaní a pokrytie agendy zamestnancami. Predpokladané mzdy zodpovedajú nárokom kladeným na agendu stavebného konania, pričom podporný personál má navrhované mzdy v súlade s priemernou hodnotou mzdového ohodnotenia vo verejnej správe. Mzdy sú konzervatívne indexované ročnou mierou 2 %. Výdavky na tovary a služby zodpovedajú štandardu na zamestnanca v štruktúrach predkladateľa. S ohľadom na povahu agendy nie je predpoklad, že by sa zásadne odchyľovali pri zabezpečovaní agendy stavebného konania.
V prevažnej miere návrh spočíva v prenesení pôsobnosti, a teda financovanie bude zabezpečené aj alikvotným presunom rozpočtových prostriedkov. V súčasnosti rozpočtovo nekrytý vplyv spočíva v posilnení vybraných administratívnych zložiek, ktoré sú dlhodobo poznačené personálnou poddimenzovanosťou, čím je ohrozený výkon verejných služieb. Predkladateľ si bude uplatňovať krytie tohto navýšenia v rámci žiadosti o rozpočtové opatrenie.
Osobné výdavky pozostávajú z nárastu potreby nových zamestnancov na zabezpečenie plnenia úloh a činností podľa návrhu zákona a tvoria ich osobné náklady:
Navýšenie limitu počtu zamestnancov:
Navýšenie limitu osobných výdavkov:
Príloha č. 2
4
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom