DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
I.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Jaromír Šíbl, Tomáš Šudík, Anna Mierna, Vladimír Zajačik, Kristián Čekovský a Monika Kozelová predkladajú do legislatívneho procesu návrh zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Týmto návrhom zákon sa zabezpečuje rekodifikáciu procesov na úseku posudzovania vplyvov na životné prostredie a povoľovania stavebných projektov. Prípravou a predložením nového návrhu zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie sa zabezpečí kvalitné posúdenie priamych a nepriamych vplyvov na životné prostredie vrátane účinkov na zdravie ľudí a pre projekty, ktoré stavbou, vydanie stavebného povolenia. Rekodifikácia ponecháva právo verejnosti na prístup k informáciám a k spravodlivosti v záležitostiach životného prostredia.
Iniciatíva vytvorenia návrhu zákona vznikla z viacerých dôvodov. Prvým dôvodom bolo prijatie vnútroštátnej legislatívy v oblasti územného plánovania posilňujúcej význam územného plánovania a zavádzajúcej povinnosť mať územný plán obce pre všetky obce a nadobudnutie platnosti nového zákona o výstavbe, ktorý zefektívnil proces prípravy a realizácie stavieb. Ďalším dôvodom je vznik povinností vyplývajúcich z nesprávnej transpozície smernice upravenie transpozície smernice Európskeho parlamentu a Rady 2011/92/EÚ z 13. decembra 2011 o posudzovaní vplyvov určitých verejných a súkromných projektov na životné prostredie (kodifikované znenie) (Ú. v. L 26, 28.1.2012, s. 1) zmenenej smernicou 2014/52/EÚ zo 16. apríla 2014, ktorou sa mení smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/92/EÚ z 13. decembra 2011 o posudzovaní vplyvov určitých verejných a súkromných projektov na životné prostredie (Ú. v. L 124, 25.4.2014, s. 1), ktoré po overení súladu slovenských právnych predpisov so smernicou ako celkom identifikovala Európska Komisia v doručenom infringemente.
Termín „navrhovaná činnosť“ sa nahrádza pojmom „projekt“. Pojem „rozhodnutie v zisťovacom konaní“ sa nahrádza pojmom „rozhodnutie zo zisťovacieho konania“: Definuje sa pojem nulový variant.
Návrh zákona upravuje procesné postupy posudzovania strategických dokumentov a ich zmien a projektov a ich zmien a vydanie stavebného povolenia pre projekty, ktoré zároveň stavbou. Návrh zákona upravuje možnosti prístupu verejnosti do konania a procesné postavenie dotknutej verejnosti, dotknutých orgánov, rezortných orgánov, dotknutých právnických osôb a povoľujúcich orgánov do procesu zisťovacieho konania ako aj posudzovania vplyvov na životné prostredie. Odstráni sa povinnosť predkladať varianty projektu. Výsledkom zisťovacieho konania je rozhodnutie, v ktorom príslušný orgán určí či sa strategický dokument alebo projekt bude posudzovať podľa tohto zákona. Zároveň predstavuje jeden z podkladov pre podanie žiadosti o vydanie stavebného povolenia. Ak príslušný orgán rozhodne, že sa strategický dokument alebo projekt bude posudzovať podľa tohto zákona, postupuje sa ďalej v konaní prerokovaním návrhu rozsahu hodnotenia, v ktorom príslušný orgán určí napríklad varianty, ktoré je potrebné podrobnejšie vypracovať a hodnotiť. Správu o hodnotení predloží
obstarávateľ pre strategické dokumenty a navrhovateľ pre projekty spoločne so žiadosťou o vydanie stavebného povolenia. Výsledkom z posudzovania vplyvov na životné prostredie bude rozhodnutie o povolení stavby, ktoré obsahuje aj vyhodnotenie vplyvov projektu na životné prostredie vrátane vplyvov na zdravie a v prípade súhlasu s realizáciou projektu tak aj opatrenia a podmienky, ktorými sa predpokladá že sa zabezpečí predchádzanie, eliminácia, zmiernenie a kompenzácia nepriaznivých vplyvov projektu. Zákon upravuje aj procesné problémy aplikácie ustanovení pre konanie o podnete, ktorého výsledkom je rozhodnutie, v ktorom príslušný orgán určí, či je projekt predmetom posudzovania vplyvov na životné prostredie. Zákon upravuje prahové hodnoty v prílohe č. 8 k zákonu pre projekty podliehajúce posudzovaniu vplyvov na životné prostredie alebo zisťovaciemu konaniu.
Cieľom návrhu zákona je aj definovanie ustanovení, ktoré sa aplikujú v prípade potreby zabezpečenia civilnej ochrany obyvateľstva po vyhlásení stavu ropnej núdze, stavu núdze v elektroenergetike a stavu plynovej núdze. Potreba úpravy vyplýva zo súčasného pretrvávajúceho vojnového konfliktu na území Ukrajiny.
Návrh zákona reflektuje aj potrebu skrátenia konaní a zabezpečenia vyššej profesionality štátnej správy a administratívneho procesu.
Návrh zákona sa člení na päť častí:
- na prvú časť (Úvodné ustanovenia), ktorá definuje predmet a účel zákona, základné pojmy platné pre procesy podľa tohto zákona
- na druhú časť (Posudzovanie vplyvov strategického dokumentu alebo zmeny strategického dokumentu), ktorá definuje strategické dokumenty a ich zmeny a proces zisťovacieho konania a posudzovania vplyvov na životné prostredie.
- na tretiu časť (Posudzovanie vplyvov projektu alebo zmeny projektu), ktorá definuje projekty a ich zmeny a proces zisťovacieho konania a posudzovania vplyvov na životné prostredie.
- na štvrtú časť (Posudzovanie vplyvov presahujúcich štátne hranice), ktorá definuje špecifiká posudzovania strategických dokumentov a ich zmien a projektov a ich zmien pripravovaných na území Slovenskej republiky alebo na území iného štátu.
- na piatu časť (Pôsobnosť orgánov štátnej správy), ktorá upravuje kompetenčné a procesné ustanovenia orgánov verejnej správy na úseku na úseku posudzovania vplyvov na životné prostredie a s tým súvisiacich procesov.
- na šiestu časť (Spoločné ustanovenia), ktorá upravuje napríklad vzťah ku správnemu poriadku, osobitosti konania, účasť dotknutej verejnosti, konzultácie, doplňujúce informácie, riešenie rozporov, informačný systém,
- na siedmu časť (Prechodné a zrušujúce ustanovenia), ktorá obsahuje prechodné a zrušujúce ustanovenia.
Návrh zákona pozitívny aj negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie. Návrh zákona pozitívny vplyv na informatizáciu a na životné prostredie. Návrh zákona nebude mať vplyv na služby verejnej správy pre občana, na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a na sociálne vplyvy.
Problematika návrhu zákona je upravená v práve Európskej únie a v Medzinárodných dohovoroch konkrétne:
-Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/92/EÚ z 13. decembra 2011 o posudzovaní vplyvov určitých verejných a súkromných projektov na životné prostredie (kodifikované znenie) (Ú. v. L 26, 28.1.2012, s. 1) zmenenej smernicou 2014/52/EÚ zo 16. apríla 2014, ktorou sa mení smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/92/EÚ z 13. decembra 2011 o posudzovaní vplyvov určitých verejných a súkromných projektov na životné prostredie (Ú. v. EÚ L 124, 25.4.2014, s. 1),
-Smernica 2001/42/ES Európskeho parlamentu a Rady z 27. júna 2001 o posudzovaní účinkov určitých plánov a programov na životné prostredie
-DOHOVOR o hodnotení vplyvov na životné prostredie presahujúcich štátne hraniceprijatý v Espoo (Fínsko) 25. februára 1991
-Dohovor o prístupe k informáciám, účasti verejnosti na rozhodovacom procese a prístupe k spravodlivosti v záležitostiach životného prostredia (Aarhuský dohovor, Oznámenie MZV SR č. 43/2006 Z.z.).
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Platnosť a účinnosť návrhu zákona sa plánuje od 1. apríla 2024.
Prijatím nového zákona o posudzovaní vplyvov dôjde aj k nutnosti realizácie zmien v dotknutých právnych predpisov, ktorá je súčasťou predkladanej novelizácie dotknutých právnych predpisov. Cieľom je zosúladiť osobitné právne predpisy so schválenými zákonmi na úseku územného plánovania a výstavby, odstrániť prekážky fungovania novej stavebnej legislatívy v osobitnej právnej úprave a reflektovať zmeny v procesoch územného konania a výstavby v osobitných predpisoch prednostne v oblasti životného prostredia.
B. Osobitná časť
K § 1:
V odseku 1 je definovaný predmet zákona o posudzovaní vplyvov, ktorým je posudzovanie a hodnotenie vplyvov na životné prostredie strategického dokumentu a projektu, vydanie povolenia, určenie pôsobnosti orgánov verejnej a štátnej správy ako aj práv a povinností fyzických osôb a právnických osôb pri posudzovaní vplyvov na životné prostredie a zodpovednosť za porušenie povinností podľa zákona o posudzovaní vplyvov.
V odseku 2 taxatívne vymenované strategické dokumenty a projekty, na ktoré sa zákon nevzťahuje.
K § 2:
Na účely tohto zákona sa vymedzujú pojmy potrebné pre aplikačnú prax používané v procesoch podľa tohto zákona.
Ide o pojmy vplyv na životné prostredie, posudzovanie vplyvov strategického dokumentu, posudzovanie vplyvov projektu alebo zmeny projektu, strategický dokument, strategický dokument s celoštátnym dosahom, projekt alebo zmena projektu, nulový variant, obstarávateľ, navrhovateľ, účastníci konania podľa druhej časti zákona, účastníci konania podľa tretej časti zákona, subjekty konania, konanie o povolení, povolenie, príslušný orgán, rezortný orgán, povoľujúci orgán, schvaľujúci orgán, obstarávateľ, dotknutý orgán, dotknutá obec, dotknutý samosprávny kraj, verejnosť, dotknutá verejnosť, mimovládna organizácia podporujúca ochranu životného prostredia, dotknutá právnická osoba, strana pôvodu a dotknutá strana, obrat, finančná pomoc, stavba v režime integrovaného povoľovania.
Zákon používa aj pojmy definované v osobitných právnych predpisoch1). Príkladom je pojem územnoplánovacia dokumentácia, stavebník, návrh stavebného zámeru, žiadosť o vydanie stavebného povolenia alebo stavebné povolenie.
K § 3:
V príslušnom ustanovení je definovaný účel posudzovania vplyvov na životné prostredie, ktorým je najmä včasne a účinne zabezpečiť vysokú úroveň ochrany životného prostredia vrátane zdravia ľudí a integrovať environmentálne aspekty do prípravy a schvaľovania strategického dokumentu alebo zmeny strategického dokumentu a do prípravy a povoľovania projektu alebo zmeny projektu so zreteľom na podporu trvalo udržateľného rozvoja za použitia princípu predbežnej opatrnosti, zistiť, opísať a odborne vyhodnotiť priame a nepriame vplyvy na životné prostredie strategického dokumentu alebo zmeny strategického dokumentu a projektu alebo zmeny projektu, objasniť a porovnať výhody a nevýhody strategického dokumentu alebo jeho zmeny a projektu alebo zmeny projektu v porovnaní s nulovým variantom, určiť opatrenia, ktoré zabránia znečisťovaniu životného prostredia, zabezpečia predchádzanie, elimináciu, zmiernenie a kompenzáciu nepriaznivých vplyvov na životné prostredie a ktoré zabránia poškodzovaniu životného prostredia, zabezpečiť odborný podklad a integráciu odôvodnených záverov príslušného orgánu z konaní podľa tohto zákona pre schvaľovanie strategického dokumentu alebo zmeny strategického dokumentu a pre konanie o povolení projektu alebo jeho zmeny podľa osobitných predpisov.
1) Napríklad zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní, zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K § 4:
V odseku 1 je definovaný pojem posudzovanie vplyvov strategického dokumentu alebo zmeny strategického dokumentu. Ide o vymedzenie strategických dokumentov a charakter ich zmien, ktoré predmetom posudzovania vplyvov podľa tohto zákon, pričom pri vymedzení sa vychádzalo najmä z definície smernice č. 2001/42/ES Európskeho parlamentu a Rady. Ustanovenie definuje predmet posudzovania vplyvov strategického dokumentu spôsobom, že uvádza znaky, ktoré musí napĺňať strategický dokument aby sa vyžadovalo jeho posudzovanie vplyvov. Jeden zo znakov je oblasť pre ktorú je strategický dokument pripravovaný. Strategické dokumenty z oblasti poľnohospodárstva, lesníctva, rybárstva, priemyslu, energetiky, dopravy, odpadového hospodárstva, vodného hospodárstva, telekomunikácií, cestovného ruchu, územného plánovania, lebo pre využívanie územia a regionálny rozvoj. Ak to vyplýva z rozhodnutia zo zisťovacieho konania posudzuje sa aj strategický dokument, ktorý určuje využívanie malých území na miestnej úrovni.
Odsek 2 stanovuje, že predmetom posudzovania strategického dokumentu je aj strategický dokument alebo zmena strategického dokumentu, ktorý podľa odborného stanoviska2) štátneho orgánu ochrany prírody a krajiny pravdepodobne môže mať samostatne alebo v kombinácii s iným strategickým dokumentom alebo zmenou strategického dokumentu významný vplyv na územie patriace do európskej sústavy chránených území, chránené vtáčie územie alebo územie európskeho významu.
Odsek 3 upravuje skutočnosti vo vzťahu na význam posudzovania vplyvov strategického dokumentu. Je dôležitým inštitútom, pretože prijatie strategického dokumentu do značnej miery ovplyvňuje realizáciu konkrétneho projektu, napríklad koncepcia rozvoja diaľničnej siete predurčuje jednotlivé stavby diaľnic na niekoľko rokov dopredu. Posudzovanie vplyvov strategického dokumentu umožňuje riešiť zásadné problémy v širších súvislostiach, ktoré nie je primerané riešiť pri posudzovaní konkrétneho projektu. Avšak v tejto súvislosti je dôležité ustanovenie, ktoré jednoznačne zamedzuje možnosť nahrádzať posudzovaním vplyvov strategického dokumentu posudzovanie projektu.
Odsek 4 stanovuje, že osobitné požiadavky na vypracovanie strategického dokumentu alebo jeho zmeny podľa osobitných predpisov (napríklad územnoplánovacia dokumentácia podľa stavebného zákona) sa nevzťahujú na posudzovanie vplyvov strategického dokumentu.
Odsek 5 rieši povinnosti dotknutej obce pri posudzovaní vplyvov strategického dokumentu miestnej úrovne, tieto povinnosti preberá z hľadiska účelnosti v prípade strategických dokumentov regionálneho a celoštátneho významu samosprávny kraj.
V prípade, že ide o strategický dokument, ktorý môže mať významný vplyv, ktorý presahuje štátne hranice, v odseku 6 sa odkazuje na ustanovenia v štvrtej časti.
K § 5
Ustanoveniami paragrafu je definovaný úvod procesu posudzovania vplyvov strategického dokumentu oznámenie o strategickom dokumente, ktoré by malo byť časovo zosúladené s prípravou strategického dokumentu alebo zmeny strategického dokumentu.
V odseku 1 sa definujú náležitosti oznámenia o strategickom dokumente, pre konkrétne typy strategických dokumentov, ktoré sú uvedené v prílohe 1.
Obstarávateľovi je stanovená povinnosť doručiť príslušnému orgánu oznámenie o strategickom dokumente v určenej podobe. V odseku 2 sa ukladá povinnosť príslušného orgánu vrátiť obstarávateľovi oznámenie o strategickom dokumente na jeho doplnenie, ktoré nebolo doručené v súlade s definovanými požiadavkami. Pričom sa určí primeraná lehota na doplnenie.
V odseku 3 sa upravujú povinnosti príslušného orgánu vo vzťahu k zverejneniu oznámenia o strategickom dokumente po doručení úplného oznámenia o strategickom dokumente. Zároveň príslušný orgán vyzve subjekty konania, aby doručili svoje stanoviská do 10 pracovných dní od oznámenia.
Odsek 4 upravuje povinnosť dotknutej obce/ dotknutého samosprávneho kraja. Ide o povinnosť k zverejniť oznámenie o strategickom dokumente po doručení úplného oznámenia o strategickom dokumente najmenej na 10 pracovných dní od oznámenia.
Odsek 5 stanovuje časové lehoty pre doručenie odôvodnených písomných stanovísk k oznámeniu o strategickom dokumente verejnosťou.
K § 6
V odseku 1 sa definuje pojem zisťovacie konanie strategického dokumentu a zároveň vymedzuje strategické dokumenty alebo ich zmeny, ktoré predmetom zisťovacieho konania podľa tohto zákona. Pri tomto vymedzení sa vychádzalo najmä z definície smernice Európskeho Parlamentu a Rady .
V odseku 2 sa upravuje, že vykonanie procesného úkonu totožného pre zisťovacie konanie a prvá fáza procesu posudzovania strategického dokumentu alebo jeho zmeny je oznámenie o strategickom dokumente alebo jeho zmeny.
Odsekom 3 sa určujú nástroje (napr. kritéria uvedené v prílohe č. 2, vyhodnotenie významu očakávaných vplyvov, stanovísk a výsledku konzultácií), na základe ktorých príslušný orgán rozhoduje o potrebe posudzovania strategického dokumentu alebo jeho zmeny, ktorý je predmetom zisťovacieho konania.
V odseku 4 stanovuje lehota pre rozhodnutie vo veci zisťovacieho konania, takéto rozhodnutie je potrebné odôvodniť a vysporiadať sa so stanoviskami doručenými k oznámeniu o strategickom dokumente. Rozhodnutie zo zisťovacieho konania sa zverejní a zašle účastníkom konania.
Dotknutá obec/dotknutý samosprávny kraj podľa odseku 5 zverejní rozhodnutie zo zisťovacieho konania do 3 dní od doručenia najmenej na 15 pracovných dní.
V odseku 6 sa zavádza platnosť rozhodnutia zo zisťovacieho konania, ktorá je daná na 3 roky od jeho vydania, platnosť tohto rozhodnutia ostáva zachovaná, ak sa do 3 rokov od jeho vydania strategický dokument schváli.
K § 7
V odseku 1 sa stanovuje úloha príslušného orgánu určiť rozsah hodnotenia strategického dokumentu a prerokovať rozsah hodnotenia pred jeho určením s obstarávateľom alebo verejnosťou, s dotknutou obcou a ak ide o strategický dokument, ktorý môže mať vplyv samostatne alebo v kombinácii s iným strategickým dokumentom alebo s iným projektom na územie sústavy chránených území, aj po dohode so štátnym orgánom ochrany prírody a krajiny.
Podľa odseku 2 sa stanovuje lehota na určenie rozsahu hodnotenia strategického dokumentu na 10 pracovných dní od určenej lehoty, doručenia stanoviska, nadobudnutia právoplatnosti zo zisťovacieho konania alebo odborného stanoviska orgánu ochrany prírody.
V odseku 3 sa určujú hlavné podklady (napr. oznámenie o strategickom dokumente a stanoviská k nemu), na základe ktorých príslušný orgán určuje rozsah hodnotenia strategického dokumentu.
V odseku 4 sa stanovujú minimálne požiadavky na obsah rozsahu hodnotenia, osobitné požiadavky na varianty , body z obsahu a štruktúry správy o hodnotení podľa prílohy č. 3, na ktoré je potrebné osobitne prihliadať, obsah a úroveň podrobnosti strategického dokumentu v súvislosti s tým, v akom štádiu je vhodnejšie posudzovať určité záležitosti na rozličných úrovniach tak, aby sa predišlo duplicite posudzovania vplyvov,
V odseku 5 sa podľa potreby môže určiť aj harmonogram časovej postupnosti a lehoty jednotlivých etáp hodnotenia, pričom určený harmonogram časovej postupnosti nemôže presahovať platnosť rozsahu hodnotenia strategického dokumentu.
V odseku 6 sa upravujú povinnosti príslušného orgánu vo vzťahu k zverejneniu a zasielaniu určeného rozsahu hodnotenia obstarávateľovi a vybraným subjektom konania.
V odseku 7 sa upravuje povinnosť obstarávateľa bezodkladne zverejniť určený rozsah hodnotenia stanoveným spôsobom do 3 dní.
Odsekom 8 sa zavádza sa platnosť rozsahu hodnotenia strategického dokumentu, ktorá je daná na 3 roky od jeho zverejnenia, táto doba platnosti môže byť predĺžená. Žiadosť o predĺženie platnosti rozsahu hodnotenia môže obstarávateľ podať iba raz. Po márnom uplynutí platnosti rozsahu hodnotenia príslušný orgán konanie zastaví.
K § 8
V odseku 1 sa stanovuje povinnosť obstarávateľa zabezpečiť vyhodnotenie vplyvu strategického dokumentu v správe o hodnotení strategického dokumentu predpísaným spôsobom, ktorú doručí príslušnému orgánu.
V odseku 2 sa upravuje postup príslušného orgánu overiť úplnosť správy o hodnotení strategického dokumentu do 15 pracovných dní od doručenia. Ak je správa neúplná príslušný orgán povinnosť vrátiť obstarávateľovi neúplnú správu o hodnotení strategického dokumentu na doplnenie, určiť primeranú lehotu a požadovaný rozsah jej doplnenia. Zároveň poučí obstarávateľa, že ak neodstráni nedostatky správy o hodnotení do uplynutia platnosti rozsahu hodnotenia, konanie zastaví.
Odsekom 3 sa upravujú príslušnému orgánu povinnosti vo vzťahu k zverejneniu úplnej správy o hodnotení strategického dokumentu po jej doručení. Zároveň je príslušný orgán povinný informovať o správe o hodnotení strategického dokumentu a spôsobe jej pripomienkovania.
Podľa odseku 4 príslušný orgán doručí správu o hodnotení a návrh strategického dokumentu na zaujatie stanoviska schvaľujúcemu orgánu, dotknutému orgánu, dotknutej obci/ dotknutému samosprávnemu kraju a ak ide o strategický dokument, ktorý môže mať vplyv na územie sústavy chránených území, aj štátnemu orgánu ochrany prírody a krajiny a zároveň ich výzve na doručenie stanovísk do 15 pracovných dní od doručenia.
Podľa odseku 5 príslušný orgán oznámi miesto a čas konzultácii a verejného prerokovania.
V odseku 6 sa stanovuje, že obstarávateľ do 3 pracovných dní zverejní správu o hodnotení strategického dokumentu, návrh tohto dokumentu a adresu na posielanie pripomienok.
V odseku 7 sa upravujú povinnosti dotknutej obce/dotknutého samosprávneho kraju vo vzťahu k zverejneniu správy o hodnotení, poskytnutí informácie o možnosti a spôsobe pripomienkovania a následnej povinnosti voči príslušnému orgánu.
Podľa odseku 8 musí byť správa o hodnotení a návrh strategického dokumentu k dispozícii verejnosti najmenej na 15 dní.
Odsek 8 definuje účel verejného prerokovávania správy o hodnotení strategického dokumentu.
Podľa odseku 9 verejnosť môže doručiť odôvodnené stanovisko k správe o hodnotení príslušnému orgánu najneskôr do 15 pracovných dní odo dňa zverejnenia informácie o správe o hodnotení.
Odsek 10 upravujú povinnosť obstarávateľa a príslušného orgánu zabezpečiť verejné prerokovanie správy o hodnotení strategického dokumentu. Zároveň definuje lehoty a spôsob zverejnenia informácií o pripravovanom verejnom prerokovaní tak, aby bola zabezpečená efektívna účasť verejnosti.
V odseku 11 sa upravuje povinnosť príslušného orgánu zverejniť informáciu o verejnom prerokovávaní strategického dokumentu na svojom webovom sídle a v informačnom systéme.
Podľa odseku 12 je povinnosťou dotknutej obce/ dotknutého samosprávneho kraja bezodkladne informovať verejnosť o verejnom prerokovaní správy o hodnotení predpísaným spôsobom.
V odseku 13 sa stanovuje povinnosť pre obstarávateľa doručiť zápisnicu z verejného prerokovania správy o hodnotení v určenej lehote príslušnému orgánu.
K § 9
V odseku 1 sa umožňuje určiť spracovateľa pre vypracovanie odborného posudku k strategickému dokumentu výhradne odborne spôsobilými fyzickými alebo právnickými osobami podľa požiadaviek zákona.
V odseku 2 sa stanovuje, ak to vyplýva z povahy strategického dokumentu, môže sa na vypracovaní odborného posudku nahradiť konzultáciou s odborne spôsobilou osobou podľa
osobitného predpisu. Napríklad podľa zákona o odpadoch, ochrane prírody, integrovanej prevencii, geologických prácach, ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o vodách
V odseku 3 sa stanovuje povinnosť príslušnému orgánu zaslať spracovateľovi odborného posudku všetky dostupné podklady k vypracovaniu posudku.
Podľa odseku 4 sa stanovuje povinnosť obstarávateľa poskytnúť určenému spracovateľovi odborného posudku doplňujúce informácie, ktoré má k dispozícii.
V odseku 5 sa upravuje sa lehota na vypracovanie odborného posudku, ktorá sa môže na základe odôvodnenej žiadosti raz predĺžiť.
Odsek 6 sa stanovujú sa základné požiadavky na obsah odborného posudku napr. úplnosť správy o hodnotení, vyhodnotenie stanovísk, použitie metód hodnotenia a pod.
Podľa odseku 7 obstarávateľ je povinný bezodkladne doručiť príslušnému orgánu vypracovaný odborný posudok, ktorý mu predložil spracovateľ.
Odsekom 8 sa upravujú sa povinnosti príslušného orgánu zverejniť odborný posudok v informačnom systéme.
K § 10
Odsek 1 upravuje lehotu príslušného orgánu pre vypracovanie záverečného stanoviska po doručení odborného posudku a odkazuje na obsah a štruktúru záverečného stanoviska, ktoré definované v prílohe č.4. Stanovuje povinnosť príslušného orgánu uviesť v záverečnom stanovisku, okrem iného, či odporúča alebo neodporúča jeho schválenie, prípadne za akých podmienok.
Odsek 2 podmieňuje vydanie súhlasného záverečného stanoviska z posudzovania strategického dokumentu súhlasným stanoviska štátneho orgánu ochrany prírody a krajiny, v prípade, že ide o strategický dokument, ktorý pravdepodobne môže mať samostatne alebo v kombinácii s iným strategickým dokumentom významný vplyv na územie európskej sústavy chránených území.
V odseku 3 sa upravuje povinnosť príslušného orgánu zaslať záverečné stanovisko určeným subjektom. Zároveň sa určuje povinnosť príslušného orgánu zverejniť záverečné stanovisko v informačnom systéme.
V odseku 4 sa určuje povinnosť dotknutej obce/dotknutého samosprávneho kraja informovať verejnosť o záverečnom stanovisku a mieste a čase zverejnenia.
Odsekom 5 sa zavádza sa platnosť záverečného stanoviska z posudzovania strategického dokumentu ktorá je daná na tri roky od jeho zverejnenia.
V odseku 6 sa stanovuje sa povinnosť obstarávateľa doručiť schválený strategický dokument bezodkladne po jeho schválení príslušnému orgánu a zároveň ho zverejniť na svojom webovom sídle.
V odseku 7 sa ukladajú povinnosti príslušnému orgánu zverejniť schválený strategický dokument v informačnom systéme.
K § 11
V ustanovení sa upravujú osobitosti konania pre posudzovania strategického dokumentu z oblasti územného plánovania, ktoré vyplynuli z potreby zosúladenia úkonov vykonávaných podľa zákona a podľa osobitného predpisu upravujúceho proces a náležitosti prípravy územnoplánovacích dokumentácií s cieľom zamedziť duplicitným úkonom a prieťahom v týchto konaniach.
Podľa odseku 1 sa definuje strategický dokument z oblasti územného plánovania podľa zákona č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní a obstarávateľ, ktorým je orgán územného plánovania.
Odsekom 2 sa odkazuje na ustanovenia § 5 10, ktoré sa primerane použijú pre konanie o hodnotení strategického dokumentu z oblasti územného plánovania.
Orgán územného plánovania podľa odseku 3 doručí príslušnému orgánu oznámenia o strategickom dokumente podľa prílohy č. 5 spolu s oznámením o začatí obstarávania územnoplánovacej dokumentácie.
Podľa odseku 4 príslušný orgán zverejní oznámenie v informačnom systéme spoločne s oznámením o začatí obstarávania územnoplánovacej dokumentácie. Ak ide o malú zmenu aj s návrhom územnoplánovacej dokumentácie. Zároveň vyzve účastníkov konania a subjekty konania, aby doručili príslušnému orgánu odôvodnené stanoviská v súlade aj s procesom obstarávania územnoplánovacej dokumentácie.
Odsekom 5 sa ukladá povinnosť orgánu územného plánovania a dotknutej obci/ dotknutému samosprávnemu kraju zverejniť oznámenie a návrh územnoplánovacej dokumentácie na svojom webovom sídle, na úradnej tabuli a iným spôsobom v mieste obvyklým najmenej po dobu 30 pracovných dní. V oznámení sa verejnosti uvedie, kam môžu podávať odôvodnené stanoviská.
Podľa odseku 6 môžu účastníci konania a subjekty konania doručia príslušnému orgánu písomné stanoviská k oznámeniu do 30 pracovných dní odo dňa doručenia výzvy. Rovnako ako je stanovené v zákone č. 200/2022 Z .z.
Odsek 7 sa stanovuje, že verejnosť môže doručiť príslušnému orgánu stanovisko k oznámeniu do 30 pracovných dní odo dňa zverejnenia oznámenia v informačnom systéme, alebo odo dňa zverejnenia informácie orgánom územného plánovania alebo dotknutou obcou.
Odsek 8 stanovuje podklady pre určenie rozsahu hodnotenia strategického dokumentu z oblasti územného plánovania.
Podľa odseku 9 sa v rozsahu hodnotenia strategického dokumentu z oblasti územného plánovania príslušný orgán určí najmä rozsah strategického dokumentu, ktorý je potrebné podrobnejšie vypracovať a hodnotiť a na ktoré body prílohy č. 6 je potrebné osobitne prihliadať pri zohľadnení súčasných poznatkov a metód hodnotenia vplyvov, obsahu a úrovne podrobností strategického dokumentu.
Obstarávateľ územnoplánovacej dokumentácie podľa odseku 10 doručí príslušnému orgánu správu o hodnotení vypracovanú podľa rozsahu hodnotenia spolu s návrhom územnoplánovacej dokumentácie.
Podľa odseku 11 orgán územného plánovania doručí návrh správy o prerokovaní návrhu územnoplánovacej dokumentácie a stanoviská podľa ods. 4 príslušnému orgánu spolu so zápisnicou z verejného prerokovania správy o hodnotení strategického dokumentu z oblasti územného plánovania.
Podľa odseku 12 orgán územného plánovania je povinný poskytnúť príslušnému orgánu všetky informácie, ktoré sú potrebné na vypracovanie záverečného stanoviska.
K § 12
V odseku 1 sa stanovuje povinnosť, že pri príprave a schvaľovaní strategického dokumentu alebo jeho zmeny je potreba zohľadniť výsledok z rozhodnutia zo zisťovacieho konania a z posúdenia strategického dokumentu (záverečné stanovisko) vrátane jeho podmienok a opatrení.
Odsekom 2 sa stanovuje, že obstarávateľ pri schvaľovaní strategického dokumentu musí predložiť aj všetky dokumenty a doklady súvisiace procesom posudzovania vplyvov.
V odseku 3 sa stanovuje sa povinnosť obstarávateľa doručiť schválený strategický dokument bezodkladne po jeho schválení príslušnému orgánu a zároveň ho zverejniť na svojom webovom sídle.
V odseku 4 sa ukladajú povinnosti príslušnému orgánu zverejniť schválený strategický dokument v informačnom systéme.
K § 13
V odseku 1 sa stanovuje povinnosť obstarávateľovi sledovať a vyhodnocovať významné vplyvy strategického dokumentu predpísaným spôsobom, pričom môže použiť existujúci monitoring.
Odsek 2 určuje spôsob sledovanie a vyhodnocovanie významných vplyvov.
Odsek 3 rieši prípad, keď sa zistí, že skutočné vplyvy schváleného strategického dokumentu nepriaznivejšie, ako sa uvádza v správe o hodnotení strategického dokumentu, alebo ak schválený strategický dokument nepredvídané škodlivé vplyvy. Vtedy je obstarávateľ povinný zabezpečiť opatrenia na ich zmiernenie a zároveň zabezpečiť prepracovanie, dopracovanie alebo úpravu schváleného strategického dokumentu.
Podľa odseku 4 je uložená povinnosť obstarávateľovi oznámiť príslušnému orgánu výsledky sledovania a vyhodnocovania vplyvov schváleného strategického dokumentu predpísaným spôsobom.
Odsek 5 stanovuje sa povinnosť príslušného orgánu zverejniť výsledky sledovania a vyhodnocovania schváleného strategického dokumentu predpísaným spôsobom.
K § 14
V odseku 1 sa definujú projekty a zmeny projektov, ktoré predmetom zisťovacieho konania podľa tohto zákona.
V odseku 2 sa uvádza, že sa za zmenu sa považuje aj ukončenie povoleného projektu , ktoré je spojené s likvidáciou, sanáciou alebo s rekultiváciou, ak také ukončenie projektu nebolo súčasťou posúdenia vplyvov.
K § 15
V odseku 1 rieši vstupnú dokumentáciu na základe, ktorej sa začne zisťovacie konanie, ktorou je oznámenie o projekte pokiaľ je predmetom zisťovacieho konania projekt alebo oznámenie o zmene projektu pokiaľ je predmetom zisťovacieho konania zmena projektu. V predmetnom odseku sa nachádzajú odkazy na jednotlivé prílohy podľa tohto zákona, ktoré obsahujú štruktúru dokumentácie, ktorou vstupuje navrhovateľ do konania podľa tohto zákona.
Odsek 3 sa zaoberá možnosťou príslušného orgánu vrátiť oznámenie, ktoré považuje z hľadiska prílohy za neúplné do 10 pracovných dní, pričom príslušný orgán povinnosť určiť rozsah a primeranú lehotu na jeho doplnenie.
Odsek 3 definuje začiatok zisťovacieho konania, ktorý nastáva dňom doručenia úplného oznámenia príslušnému orgánu.
V odseku 4 je určená povinnosť príslušnému orgánu zverejniť úplné oznámenie do piatich pracovných dní odo dňa doručenia úplného oznámenia v informačnom systéme a vyzvať účastníkov konania a subjekty konania na doručenie stanovísk v lehote 15 pracovných dní.
Odsek 5 stanovuje, že stanovisko subjektu konania môže obsahovať požiadavku, aby sa projekt alebo zmena posudzoval a požiadavky, ktoré sa majú podrobne vyhodnotiť v správe o hodnotení alebo odôvodnenú požiadavku, aby sa projekt alebo zmena projektu neposudzoval. Subjekt konania môže v stanovisku navrhnúť opatrenia a podmienky, ktorými sa predpokladá predchádzanie, eliminácia alebo zmiernenie vplyvov zmeny projektu na životné prostredie alebo podmienky a opatrenia, ktoré si k projektu uplatňuje subjekt konania v konaní o povolení.
Odsek 6 upravuje povinnosť dotknutej obce zverejniť oznámenie o projekte alebo zmene projektu po doručení úplného oznámenia najmenej na 15 pracovných dní odo dňa doručenia oznámenia.
Odsek 7 stanovuje časové lehoty na doručovanie písomných stanovísk k oznámeniu o projekte alebo o zmene projektu verejnosťou.
K § 16
Odsek 1 uvádza, že výsledok zisťovacieho konania, ktorým je rozhodnutie zo zisťovacieho konania, v ktorom príslušný orgán rozhodne, či je projekt alebo zmena projektu predmetom posudzovania vplyvov. Taktiež vymedzuje záväznosť takéhoto rozhodnutia.
Odsek 2 definuje podklady pre vydanie rozhodnutia zo zisťovacieho konania.
Odsek 3 stanovuje povinnosť príslušnému orgánu aplikovať výberové kritériá, ktoré definované v prílohe tohto zákona a vyhodnotiť ich v odôvodnení rozhodnutia zo zisťovacieho konania.
Odsek 4 určuje povinnosť príslušného orgánu upovedomiť verejnosť o podkladoch rozhodnutia pred vydaním rozhodnutia zo zisťovacieho konania prostredníctvom informačného systému. Taktiež dáva priestor oboznámeným účastníkom konania vyjadriť sa k podkladom rozhodnutia a navrhnúť doplnenie dokazovania.
V odseku 5 stanovené lehoty na vydanie rozhodnutia zo zisťovacieho konania rozdielne pre zisťovacie konanie projektu, zisťovacie konanie pre zmenu projektu a pre zisťovacie konanie pre zvlášť zložité prípady.
Odsek 6 definuje možnosť príslušného orgánu v prípade, že rozhodol, že sa projekt alebo zmena projektu nebude posudzovať, určiť vo výrokovej časti rozhodnutia opatrenia a podmienky, ktorými sa predpokladá zabezpečenie predchádzania, eliminácie a zmiernenia vplyvov projektu alebo zmeny projektu na životné prostredie.
Odsek 7 rieši zverejnenie rozhodnutia zo zisťovacieho konania príslušným orgánom v informačnom systéme a jeho zaslanie účastníkom konania.
Odsek 8 rieši povinnosť uverejniť rozhodnutie zo zisťovacieho konania dotknutou obcou najmenej po dobu 15 pracovných dní.
Odsek 9 uvádza, že proti rozhodnutiu zo zisťovacieho konania, v ktorom príslušný orgán rozhodol, že sa projekt alebo zmena projektu bude posudzovať, nemožno podať odvolanie.
Odsek 10 stanovuje, že právoplatné rozhodnutie zo zisťovacieho konania, v ktorom príslušný orgán rozhodol, že sa projekt alebo zmena projektu bude posudzovať, je platné 90 dní, počas ktorých navrhovateľ môže požiadať príslušný orgán o vydanie rozsahu hodnotenia.
Odsek 11 definuje, že právoplatné rozhodnutie zo zisťovacieho konania v ktorom príslušný orgán rozhodol, že sa projekt alebo zmena projektu nebude posudzovať, je platné tri roky, počas, ktorých je navrhovateľ oprávnený podať návrh na začatie konania o povolení.
K § 17
Odsek 1 rieši začiatok konania o podnete, ktorým je doručenie úplného odôvodneného písomného podnetu. Konanie o podnete môže začať aj z vlastného podnetu. Základnou podmienkou začiatku takého konania je aby vo veci nebolo vydané povolenie. Ďalej ustanovenie odkazuje na prílohu tohto zákona, ktorá definuje štruktúru podnetu.
Odsek 2 sa zaoberá možnosťou príslušného orgánu vyzvať podávateľa podnetu na doplnenie neúplného podnetu do piatich pracovných dní, pričom príslušný orgán povinnosť určiť rozsah a primeranú lehotu na jeho doplnenie.
Odsek 3 definuje začiatok konania o podnete, ktorý nastáva dňom doručenia úplného podnetu.
Odsek 4 ustanovuje povinnosť povoľujúceho orgánu prerušiť konanie o povolení, ak sa počas jeho trvania začalo konanie o podnete o projekte alebo zmene projektu, ktorý nebol predmetom konania podľa tohto zákona do doby nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia z konania o podnete.
Odsek 5 stanovuje povinnosti príslušného orgánu po doručení úplného podnetu, ktorými zverejnenie podnetu v informačnom systéme a zaslanie upovedomenie o začatí konania účastníkom konania a subjektom konania.
Odsek 6 stanovuje možnosť príslušného orgánu vyzvať navrhovateľa počas konania na predloženie podkladov a informácií týkajúcich sa projektu alebo zmeny projektu príslušnému orgánu.
K § 18
Odsek 1 definuje predmet konania o podnete, ktorým je projekt alebo zmena projektu nedosahujúci prahovú hodnotu podľa prílohy č. 8, alebo ktorý je plánovaný na chránených územiach a ich ochranných pásmach podľa osobitného predpisu a výsledok konania o podnete, ktorým je rozhodnutie v ktorom príslušný orgán určí, či je projekt alebo zmena projektu predmetom posudzovania vplyvov.
Odsek 2 definuje podklady na vydanie rozhodnutia z konania o podnete.
Odsek 3 určuje povinnosť príslušného orgánu vyhodnotiť výberové kritériá ktoré uvedené v prílohe tohto zákona.
Odsek 4 stanovuje lehotu na vydanie rozhodnutia z konania o podnete, ktorá sa začína dňom uplynutia poslednej z lehôt na vyjadrenie sa k podkladom rozhodnutia.
Odsek 5 stanovuje možnosť príslušného orgánu určiť opatrenia a podmienky, ktorými sa predpokladá zabezpečenie predchádzania, eliminácie alebo zmiernenia vplyvov projektu v rozhodnutí o podnete.
Odsek 6 určuje povinnosť príslušného orgánu zverejniť rozhodnutie z konania o podnete v informačnom systéme.
V odseku 7 je definovaná platnosť právoplatného rozhodnutia z konania o podnete v ktorom príslušný orgán rozhodol, že projekt nie je predmetom posudzovania vplyvov odo dňa jeho vydania, ktorý oprávňuje povoľujúci orgán pokračovať v konaní o povolení. Ďalej uvádza, že postavenie účastníka konania nezostáva zachované v konaní o povolení.
Odsek 8 stanovuje, že postavenie účastníka konania zostáva v konaní o povolení zachované ak príslušný orgán rozhodol, že projekt alebo zmena projektu je predmetom posudzovania vplyvov.
Odsek 10 upravuje povinnosť príslušného orgánu vydať rozsah hodnotenia do 25 pracovných dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia z konania o podnete.
K § 19
Definuje vlastnosti projektu alebo zmeny projektu, ktorý je predmetom posudzovania vplyvov. Uvádza, že sa nemožno vyhnúť účelovým rozdeľovaním projektu. Pri vyhodnocovaní, či ide o účelové rozdeľovanie projektu, príslušný orgán prihliada na jeho celkový rozsah projektu, na kumulatívne a synergické vplyvy, medzi ktorými existuje priestorová alebo prevádzková súvislosť so zjavným časovým prepojením.
K § 20
Upravuje posudzovanie vplyvov, ktoré začína na základe doručeného úplného oznámenia. Upravuje možnosť príslušného orgánu vyzvať navrhovateľa na doplnenie neúplného oznámenia. Upravujú sa povinnosti príslušného orgánu informovať verejnosť o projekte a spôsob pripomienkovania oznámenia verejnosťou, pričom sa stanovila lehota 15 pracovných dní na doručenie stanovísk. Zároveň sa stanovila povinnosť dotknutej obci informovať
verejnosť o doručení oznámenia o projekte a o možnosti doručiť odôvodnené stanoviská k oznámeniu o projekte v lehote 15 pracovných dní.
K § 21
Definuje sa povinnosť prerokovať návrh rozsahu hodnotenia pred jeho určením s navrhovateľom a so subjektmi konania, podľa potreby s účastníkmi konania a následné vypracovanie zápisnice. Definujú sa podklady pre vydanie rozsahu hodnotenia projektu a lehota 10 pracovných dní na vydanie rozsahu hodnotenia. Proti vydanému rozsahu hodnotenia sa nedá odvolať. V rozsahu hodnotenia môže podľa potreby príslušný orgán určiť varianty, ktoré je potrebné podrobnejšie vypracovať a hodnotiť, body z obsahu a štruktúry správy o hodnotení podľa prílohy č. 10, na ktoré je potrebné osobitne prihliadať, harmonogram jednotlivých etáp hodnotenia, spoločné posudzovanie vplyvov viacerých projektov, ak v prevádzkovej alebo priestorovej súvislosti, počet listinných vyhotovení správy o hodnotení. Ďalej sa určuje povinnosť príslušného orgánu rozposlať rozsah hodnotenia, ktorý musí byť verejnosti prístupný po dobu sedem pracovných dní odo dňa jeho zverejnenia. Platnosť rozsahu hodnotenia je dva roky od jeho určenia príslušným orgánom. V odôvodnených prípadoch môže príslušný orgán na žiadosť navrhovateľa pred uplynutím platnosti rozsahu hodnotenia predĺžiť jeho platnosť najviac o dva roky. Žiadosť o predĺženie platnosti rozsahu hodnotenia môže navrhovateľ podať iba raz.
K § 22
Definuje povinnosť navrhovateľa počas trvania platnosti rozsahu hodnotenia predložiť správu o hodnotení podľa prílohy k zákonu a na základe určeného rozsahu hodnotenia. Príslušný orgán v lehote 20 pracovných dní overí úplnosť správy o hodnotení a ak zistí, že je neúplná vyzve navrhovateľa na jej doplnenie a určí primeranú lehotu a požadovaný rozsah jej doplnenia pričom poučí navrhovateľa, že ak neodstráni nedostatky správy o hodnotení projektu do uplynutia platnosti rozsahu hodnotenia, konanie zastaví. Ďalej sa určujú povinnosti príslušného orgánu po doručení úplnej správ o hodnotení ako jej zaslanie účastníkom konania, subjektom konania a zverejnenie netechnického všeobecne zrozumiteľného záverečného zhrnutia správy o hodnotení. Následne príslušný orgán určí spracovateľa odborného posudku. Ďalej je definovaná povinnosť dotknutej obce zverejní netechnické všeobecne zrozumiteľné záverečné zhrnutie správy o hodnotení projektu po dobu najmenej 30 pracovných dní na svojom webovom sídle a na úradnej tabuli, čím zabezpečí možnosť verejnosti oboznámiť sa so správou o hodnotení a možnosťou správu o hodnotení pripomienkovať zabezpečí možnosť vstupu verejnosti do konania. Lehota na doručovanie odôvodnených stanovísk pre účastníkov konania, subjekty ako aj verejnosť je stanovená na 30 pracovných dní. Ďalej je definovaný obsah stanoviska.
K § 23
Upravuje sa povinnosť obstarávateľa a príslušného orgánu zabezpečiť verejné prerokovanie správy o hodnotení. Zároveň definuje lehoty a spôsob zverejnenia informácií o pripravovanom verejnom prerokovaní tak, aby bola zabezpečená efektívna účasť verejnosti. Zároveň sa upravuje povinnosti dotknutej obce bezodkladne informovať verejnosť o verejnom prerokovaní správy o hodnotení predpísaným spôsobom a stanovuje sa povinnosť vyhotoviť z verejného prerokovania zápisnicu. Definuje sa spôsob a lehoty pripomienkovania správy o hodnotení vybraných účastníkov konania, subjektov konania a verejnosti. Pred vypracovaním záverečného stanoviska si môže príslušný orgán vyžiadať od navrhovateľa doplňujúce informácie, ktoré má navrhovateľ k dispozícii.
K § 24
Určujú sa podmienky na vypracovanie odborného posudku výhradne odborne spôsobilými fyzickými alebo právnickými osobami podľa požiadaviek zákona a možnosť nahradiť odborný posudok konzultáciou skutočností, ktoré inak predmetom odborného posudku s osobou spôsobilou na výkon určitej činnosti podľa osobitného predpisu, ktorá je schopná prispieť k vyhodnoteniu relevantných skutočností. Definujú sa podklady potrebné na vypracovanie odborného posudku a povinnosť navrhovateľa poskytnúť spracovateľovi odborného posudku údaje nevyhnutné na vypracovanie odborného posudku, ktoré k dispozícii. Stanovuje sa lehota na vypracovanie odborného posudku najneskôr do 20 pracovných dní od doručenia oznámenia o určení spracovateľa a možnosť uvedenú lehotu v odôvodnených prípadoch predĺžiť na základe žiadosti spracovateľa odborného posudku o 20 pracovných dní. Žiadosť o predĺženie lehoty na vypracovanie odborného posudku možno podať iba raz. Určujú sa skutočnosti, ktoré spracovateľ v odbornom posudku vyhodnotí a povinnosť spracovateľa odborného posudku po jeho vypracovaní odborný posudok doručiť priamo príslušnému orgánu.
Upravuje sa povinnosť príslušného orgánu zverejniť odborný posudok v informačnom systéme a na webovom sídle ministerstva.
K § 25
Ustanovenie upravuje výsledok posudzovania vplyvov, ktorým je rozhodnutie z posudzovania vplyvov. Príslušný orgán vydá rozhodnutie z posudzovania vplyvov po zohľadnení kritérií a uvedie, či súhlasí alebo nesúhlasí s realizáciou projektu, opatrenia a podmienky, ktorými sa zabezpečí predchádzanie, elimináciu, zmiernenie a prípadne aj kompenzácia nepriaznivých vplyvov projektu, ak súhlasí s realizáciou projektu, stanoví podmienky, ktoré si uplatňuje pre následné konanie o povolení, celkové hodnotenie významných vplyvov projektu, ako aj opatrenia a podmienky, ktorými sa zabezpečí predchádzanie, elimináciu, zmiernenie a prípadne aj kompenzácia nepriaznivých vplyvov a rozsah poprojektovej analýzy. Stanovuje sa podmienka, ak ide o projekt, ktorý pravdepodobne môže mať samostatne alebo v kombinácii s iným projektom alebo so strategickým dokumentom alebo jeho zmenou významný vplyv na územie európskej sústavy chránených území, príslušný orgán môže vydať súhlasné rozhodnutie z posudzovania vplyvov len za splnenia podmienok stanovených osobitným predpisom. Príslušný orgán a dotknutá obec majú povinnosť zverejniť rozhodnutie z posudzovania vplyvov. Platnosť rozhodnutia z posudzovania vplyvov je 5 rokov odo dňa nadobudnutia jeho právoplatnosti môže byť predĺžená najviac o dva roky príslušným orgánom na základe odôvodnenej žiadosti od navrhovateľa, doručenej počas platnosti právoplatného rozhodnutia z posudzovania vplyvov.
K § 26
Definuje kritériá pre vyhodnotenie významných vplyvov projektu v rozhodnutí z posudzovania vplyvov, ktoré musí príslušný orgán zohľadniť pri vydávaní rozhodnutia z posudzovania vplyvov.
K § 27
Stanovuje povinnosť navrhovateľa zabezpečiť súlad ním predkladaného návrhu na začatie povoľovacieho konania projektu alebo zmeny projektu s rozhodnutím vydaným podľa tohto zákona a jeho podmienkami a zároveň zakazuje povoľujúcemu orgánu vydať rozhodnutie bez vydaného rozhodnutia o posudzovaní vplyvov alebo bez rozhodnutia zo zisťovacieho konania, v ktorom príslušný orgán určil, že sa projekt alebo jeho zmena nebude posudzovať, ak ide o projekt, alebo jeho zmenu, ktorá podlieha rozhodovaniu podľa tohto zákona. Stanovuje sa povinnosť povoľujúceho orgánu zverejniť rozhodnutie oprávňujúce začať konanie o povolení na svojom webovom sídle a na svojej úradnej tabuli.
K § 28
Stanovuje mechanizmus v prípade pochybností, či projekt, ktorý podlieha povoleniu alebo jeho zmena byť predmetom zisťovacieho konania alebo posudzovania vplyvov, povoľujúci orgán požiada príslušný orgán o vydanie záväzného stanoviska a zašle príslušnému orgánu návrh stavebného zámeru a súvisiacu dokumentáciu. Príslušný orgán na základe tejto žiadosti vydá záväzné stanovisko, v ktorom uvedie, či projekt alebo jeho zmena podlieha zisťovaciemu konaniu alebo posudzovaniu vplyvov. V prípade zistenia, že projekt podlieha zisťovaciemu konaniu alebo posudzovaniu vplyvov povoľujúci orgán bezodkladne po doručení záväzného stanoviska konanie o povolení zastaví a dokumentáciu z konania postúpi na príslušný orgán. Ak povoľujúci orgán zistí, že projekt je zaraditeľný podľa prílohy č. 8 k zákonu povinnosť prerušiť konanie a odstúpiť dokumentáciu príslušnému orgánu. Príslušný orgán posúdi odstúpenú dokumentáciu a rozhodne, či zo strany navrhovateľa došlo k účelovému rozdeľovaniu projektu; pri posudzovaní prihliada na celkový rozsah projektu a na kumulatívne a synergické vplyvy projektu z hľadiska existujúcej priestorovej alebo prevádzkovej súvislosti so zjavným časovým prepojením.
K § 29
Stanovuje sa povinnosť zabezpečiť súlad realizovaného projektu, s rozhodnutiami vydanými podľa tohto zákona, s ich opatreniami a podmienkami, a to počas celej prípravy, realizácie, prevádzky a ukončenia projektu a vykonávanie poprojektovú analýzu, ktorá pozostáva systematického sledovania a merania vplyvov projektu, kontroly plnenia a vyhodnocovania účinnosti požiadaviek uvedených v odseku 1 a v povolení projektu alebo jeho zmeny a zabezpečenia odborného porovnania vplyvov uvedených v rozhodnutí vydanom podľa tohto zákona so skutočným stavom.
K § 30 - § 33
Definuje špecifiká zisťovacieho konania a posudzovania vplyvov projektov, ktoré stavbou podľa osobitného predpisu.
K § 34
Zaoberá sa osobitosťami líniových stavieb, ktorým je doručenie oznámenia o projekte, ktoré obsahujúceho nulový variant stavu, ktorý by nastal, ak by sa projekt alebo zmena projektu nerealizovala a najmenej dva realizačné varianty projektu. Ak navrhovateľ predloží štúdiu variantov podľa ods. 3 a ods. 4, nemá povinnosť uvádzať v zámere dva realizačné varianty projektu.
K § 35
Definuje predmet posudzovania vplyvov presahujúcich štátne hranice, ktorým je posudzovanie strategický dokument pripravovaný na území Slovenskej republiky, ktorý môže mať významný vplyv na životné prostredie presahujúci štátne hranice, strategický dokument pripravovaný na území iného štátu, ktorý môže mať významný vplyv na životné prostredie Slovenskej republiky projekt navrhovaný na území Slovenskej republiky uvedený v prílohe č. 18 alebo v prílohe č. 8, ktorý môže mať významne nepriaznivý vplyv na životné prostredie presahujúci štátne hranice, projekt pripravovaný na území iného štátu, ktorý môže mať významne nepriaznivý vplyv na životné prostredie Slovenskej republiky, strategický dokument uvedený v písmenách a) a b), ak o to požiada dotknutá strana, projekt uvedený v písmenách c) a d) , ak o to požiada dotknutá strana, iný strategický dokument neuvedený v písmenách a), b) a e), ak sa na tom strana pôvodu a dotknutá strana dohodnú, iný projekt neuvedený v písmenách c), d) a f)), ak sa na tom strana pôvodu a dotknutá strana dohodnú.
K § 36 - § 37
Upravuje špecifiká posudzovania strategického dokumentu pripravovaného na území Slovenskej republiky, ktorý presahuje štátne hranice, ministerstvo povinnosť bezodkladne informovať o konaní dotknutú stranu. V prípade posudzovania strategického dokumentu pripravovaného na území iného štátu je ministerstvo povinné v lehote určenej stranou pôvodu odpovedať na informáciu o strategickom dokumente, ktorý môže mať významný vplyv na územie Slovenskej republiky; v odpovedi ministerstvo uvedie, či Slovenská republika ako dotknutá strana záujem zúčastniť sa posudzovania strategického dokumentu.
K § 38 - § 40
Upravuje špecifiká posudzovania projektu pripravovaného na území Slovenskej republiky, ktorý presahuje štátne hranice, ministerstvo povinnosť bezodkladne informovať o konaní dotknutú stranu. V prípade posudzovania projektu pripravovaného na území iného štátu je ministerstvo povinné v lehote určenej stranou pôvodu odpovedať na informáciu o projekte, ktorý môže mať významný vplyv na územie Slovenskej republiky; v odpovedi ministerstvo uvedie, či Slovenská republika ako dotknutá strana záujem zúčastniť sa posudzovania projektu.
K § 41 - § 44
Upravuje pôsobnosť orgánov štátnej správy posudzovania vplyvov na životné prostredie , ktorými sú ministerstvo, okresné úrady v sídle kraja a inšpekcia.
K § 45
Definuje spoločné ustanovenia pre všetky konania podľa tohto zákona, ktorým je napríklad spôsob vstupu verejnosti dokonania ako aj ustanovenie, že pojem strategický dokument sa vzťahuje aj na zmenu strategického dokumentu, ak nie je v ustanoveniach tohto zákona uvedené inak a pojem projekt sa vzťahuje aj na zmenu projektu, ak nie je v ustanoveniach tohto zákona uvedené inak. Definuje možnosť príslušného orgánu vyžiadať si informácie od obstarávateľa alebo navrhovateľa doplňujúce informácie potrebné pre vydanie rozhodnutia za účelom zistenia skutočného stavu veci. Ďalej uvádza, že záväzné stanoviská a stanoviská od dotknutého orgánu, schvaľujúceho orgánu, povoľujúceho orgánu, rezortného orgánu a dotknutej obce nenahrádzajú rozhodnutia a povolenia podľa osobitného predpisu. Ukladá povinnosť príslušného orgánu postupovať v konaní tak aby nedošlo k sprístupneniu utajovanej skutočnosti, bankového tajomstva, daňového tajomstva alebo obchodného tajomstva a aby zabezpečil dodržanie povinnosti mlčanlivosti obmedzujúcej prístup k informáciám. Ďalej stanovuje možnosť na základe vyžiadania obstarávateľa alebo navrhovateľa vyhodnotiť kritériá pre udržateľné investície stanovené s cieľom zabrániť významnému narušeniu environmentálnych cieľov podľa osobitného predpisu.3)
K § 46
Definuje vzťah správneho poriadku k zákonu o posudzovaní vplyvov, kde vymedzuje časti zákona na ktoré sa všeobecné ustanovenia správneho poriadku nevzťahujú.
K § 47
Sa zaoberá účasťou dotknutej verejnosti na konaniach podľa druhej a tretej časti zákona doručením odôvodneného stanoviska. Definuje občiansku iniciatívu ako najmenej dve fyzické osoby staršie ako 18 rokov, ktoré podpíšu spoločné odôvodnené stanovisko preukazujúcu sa
3) článok 17 Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/852 z 18. júna 2020 o vytvorení rámca na uľahčenie udržateľných investícií a o zmene nariadenia (EÚ) 2019/2088.
podpisovou listinou, ktorá vystupuje v konaní prostredníctvom splnomocnenca občianskej iniciatívy. Taktiež určuje, že ak počet obsahovo zhodných doručených odôvodnených písomných stanovísk fyzických osôb dosiahne alebo prekročí počet 50, považujú sa tieto fyzické osoby za občiansku iniciatívu a za jej splnomocnenca sa považuje ten, ktorého stanovisko bolo spomedzi uvedených stanovísk doručené príslušnému orgánu ako prvé v poradí.
K § 48
Umožňuje príslušnému orgánu uskutočniť konzultácie ak si to vyžaduje povaha veci, najmä ak sa tým prispeje k objasneniu skutočností potrebných pre rozhodovanie príslušného orgánu. Príslušný orgán môže v rámci konzultácie vykonať obhliadku miesta realizácie projektu alebo zmeny projektu.
K § 49
Definuje doručovanie podľa tohto zákona, ktoré sa vykonáva v elektronickej podobe, ak nie je ustanovené inak a na ktoré sa vzťahujú ustanovenia osobitného predpisu 4).
K § 50
Zaoberá sa informačným systémom, ktorý prevádzkuje a aktualizuje ministerstvo, ktoré môže prevádzkovaním poveriť právnickú osobu, ktorá je jeho zriaďovateľom.
K § 51
Definuje náležitosti zápisnice ako záväzného výstupu z verejného prerokovania.
K § 52
Zavádza správne poplatky a určuje, že poplatky za úkony a konania spoplatnené podľa Sadzobníka správnych poplatkov časti V Stavebná správa podľa zákona o správnych poplatkoch v znení účinnom od 1. apríla 2024, príjmom ministerstva, ak je stavba alebo činnosť predmetom integrovaného konania o povolení stavby a posudzovaní vplyvov podľa tohto zákona. Ministerstvo môže použiť sumu poplatkov, ktoré jeho príjmom podľa prvej vety, len na účely plnenia úloh orgánov štátnej správy posudzovania vplyvov na životné prostredie podľa tohto zákona.
K § 53
Zaoberá sa dôvodmi na základe ktorých môže príslušný orgán zastaviť konanie podľa tohto zákona, ktorými navrhovateľ vezme podanie späť do vydania rozhodnutia podľa tohto zákona, navrhovateľ nepredloží správu o hodnotení príslušnému orgánu počas platnosti rozsahu hodnotenia, navrhovateľ napriek predchádzajúcej výzve je nečinný a nespolupracuje s dotknutou obcou na uskutočnení verejného prerokovania a bol o možnosti zastavenia konania poučený, navrhovateľ neuhradil náklady podľa § 54 ods. 3 a bol o možnosti zastavenia konania poučený, odpadol dôvod konania, bolo vydané povolenie projektu pred začatím konania o podnete. Stanovuje povinnosť príslušného orgánu zverejniť rozhodnutie o zastavení konania v informačnom systéme. Zároveň určuje prípady kedy nemôže navrhovateľ predložiť návrh na začatie konania v tej istej veci.
4) zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e- Governmente).
K § 54
Vymedzuje, že náklady spojené s posudzovaním vplyvu strategického dokumentu uhrádza obstarávateľ, náklady spojené s posudzovaním vplyvu projektu uhrádza navrhovateľ. Definuje spôsobom uhrádzania finančných nákladov súvisiacich s vypracovaním odborného posudku.
K § 55
Definuje environmentálny dohľad, ktorým sa zabezpečuje dodržiavanie rozhodnutí a ich podmienok, vydaných podľa tohto zákona a podľa osobitných predpisov v oblasti životného prostredia.5) Menuje právomoci orgánu environmentálneho dohľadu. Pri výkone environmentálneho dohľadu orgán environmentálneho dohľadu právo vyžadovať od podnikateľa, inej právnickej osoby alebo od inej fyzickej osoby akékoľvek informácie a podklady, ktoré sú nevyhnutné pre výkon environmentálneho dohľadu.
K § 56 -§ 57
Definuje správne delikty a výšku pokuty, ktorú je oprávnený príslušný orgán uložiť.
K § 58
Definuje, že príslušný orgán môže v konaniach podľa tohto zákona primerane predĺžiť lehotu na zasielanie stanovísk, ak to vyžaduje povaha veci, najmä ak ide o strategický dokument s celoštátnym dosahom, líniovú stavbu alebo konanie podľa štvrtej časti zákona.
K § 59
Ukladá povinnosť príslušnému orgánu evidovať dokumentáciu spojenú s konaním podľa tohto zákona najmenej 15 rokov od skončenia konania. Ukladá povinnosť obstarávateľovi a navrhovateľovi evidovať dokumentáciu spojenú s konaním podľa tohto zákona najmenej 10 rokov od skončenia konania.
K § 60 - §62
Definuje odbornú spôsobilosť ako aj podmienky nadobudnutia odbornej spôsobilosti. Určenie spracovateľa odborného posudku ako aj možnosti v lehote odstúpiť od spracovania odborného posudku na strane príslušného orgánu ako aj samotného spracovateľa odborného posudku. Definuje spôsob udelenia osvedčenia o odbornej spôsobilosti a podmienky jej udelenia. Zaoberá sa zmluvou o vypracovaní odborného posudku.
K § 63
Definuje osobitné ustanovenia o stavebnom dozore pre environmentálne stavby, ktorá skúma súlad stavby s podmienkami určenými v rozhodnutí podľa tohto zákona. Túto činnosť môžu uskutočňovať len fyzické osoby, ktoré majú zákonom požadovanú profesijnú kvalifikáciu, autorizáciu alebo iné oprávnenie podľa predpisov o regulovaných povolaniach a regulovaných činnostiach v rozsahu jeho oprávnenia.
5 ) Napríklad zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov, zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia v znení neskorších predpisov, zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č.
372/1990 Zb.
o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon)v znení neskorších predpisov.
K § 64 - §65
Definujú sa špecifické ustanovenia platné v čase vyhlásenia ropnej núdze,6) stavu núdze v elektroenergetike7) a stavu plynovej núdze sa ustanovenia tretej časti tohto zákona nebudú uplatňovať na navrhovanú činnosť alebo zmenu navrhovanej činnosti, ktorá vznikla v dôsledku trvania stavu ropnej núdze, stavu núdze v elektroenergetike alebo stavu plynovej núdze. Stanovuje sa možnosť podať žiadosť, po posúdení ktorej na základe predloženej dokumentácie ministerstvo rozhodne, či projekt spĺňa ustanovené podmienky a či sa ustanovenia tretej časti tohto zákona nebudú uplatňovať na projekt alebo zmenu projektu. V rozhodnutí zároveň navrhovateľovi určí podmienky realizácie projektu, prípadne zmeny projektu a ďalší postup.
K § 66 - §67
Definujú sa špecifické ustanovenia platné v čase vyhlásenia ropnej núdze,8) stavu núdze v elektroenergetike9) a stavu plynovej núdze sa ustanovenia tretej časti tohto zákona nebudú uplatňovať na navrhovanú činnosť alebo zmenu navrhovanej činnosti, ktorá vznikla v dôsledku trvania stavu ropnej núdze, stavu núdze v elektroenergetike alebo stavu plynovej núdze. Stanovuje sa možnosť podať žiadosť, po posúdení ktorej na základe predloženej dokumentácie ministerstvo rozhodne, či projekt spĺňa ustanovené podmienky a či sa ustanovenia tretej časti tohto zákona nebudú uplatňovať na projekt alebo zmenu projektu. V rozhodnutí zároveň navrhovateľovi určí podmienky realizácie projektu, prípadne zmeny projektu a ďalší postup.
K Čl. III (442/2002 Z. z.)
K bodu 1
Úprava je vyvolaná zmenou v nadväznosti na ustanovenie § 38 a § 46 zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K bodu 2 a 3
Úprava vyvolaná v nadväznosti na úpravu § 31 ods. 4 a ods. 5 schváleného zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe. Vodovodné prípojky a kanalizačné prípojky sa povoľujú s hlavnou stavbou a väčšinou sú súčasťou hlavnej stavby.
K bodu 4
Technická úprava textu v nadväznosti na úpravu § 36 zákona č. 201/2022Z.z.
K bodu 5
Technická úprava textu v nadväznosti na vyvolanú zmenu zákona č. 201/2022 Z. z.
K bodu 6
Technická úprava textu v nadväznosti na vyvolanú zmenu zákona č. 201/2022 Z. z.
K bodu 7
Technická úprava textu v nadväznosti na vyvolanú zmenu zákona č. 201/2022 Z. z.
6) § 2 písm. m) zákona č. 218/2013 Z. z. o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov a o riešení stavu ropnej núdze a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
7) § 20 ods. 1 zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
8) § 2 písm. m) zákona č. 218/2013 Z. z. o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov a o riešení stavu ropnej núdze a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
9) § 20 ods. 1 zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
K bodu 8
Technická úprava textu v nadväznosti na vyvolanú zmenu zákona č. 201/2022 Z. z.
K bodu 9
Technická úprava textu v nadväznosti na schválený zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní“.
K bodu 10
Úprava vyvolaná v nadväznosti na ustanovenie § 36 zákona č. 201/2002 Z. z. o výstavbe.
K bodu 11
Technická úprava textu v nadväznosti na vyvolanú zmenu zákona č. 201/2022 Z. z.
K bodu 12
Technická úprava textu v nadväznosti na úpravu zákona č. 201/2022Z.z.
K bodu 13
Poznámka pod čiarou sa mení v nadväznosti na schválený zákona č. 201/2022Z.z.
K bodu 14
Úprava vyvolaná v nadväznosti na schválený zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K bodu 15
Úprava vyvolaná v nadväznosti na ustanovenie § 46 a zavedený pojem „zhotovenie stavby“ schváleného zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K bodu 16
Úprava vyvolaná v nadväznosti na schválený zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K Čl. IV (543/2002)
K bodom 1 až 3
Vzhľadom na novú právnu úpravu zákonov o územnom plánovaní a výstavbe sa aktualizujú poznámky pod čiarou k ustanoveniam, ktoré súvisia s touto novou právnou úpravou.
K bodom 4 až 8
Navrhovanou úpravou sa zosúlaďuje postup pri vydávaní záväzných stanovísk s novou právnou úpravou zákonov o územnom plánovaní a výstavbe. V tomto smere sa na jednej strane vypúšťa povinnosť vydávania záväzných stanovísk v konaniach, ktoré nová právna úprava zákonov o územnom plánovaní a výstavbe neobsahuje, na druhej strane sa v obmedzenom rozsahu zavádza povinnosť vydávania záväzných stanovísk v nových konaniach, v ktorých môžu byť dotknuté záujmy ochrany prírody a krajiny.
K bodom 9 a 10
Vzhľadom na novú právnu úpravu zákonov o územnom plánovaní a výstavbe sa aktualizujú poznámky pod čiarou k ustanoveniam, ktoré súvisia s touto novou právnou úpravou.
K bodom 11 až 13
Vzhľadom na zmeny definície stavby, ako aj nové pojmy zavedené zákonom o výstavbe a nové kategórie stavieb, ktoré v rôznej miere podliehajú režimu zákona o výstavbe sa upravujú činnosti, ktoré podliehajú súhlasu orgánu ochrany prírody v druhom stupni ochrany z hľadiska
záujmov ochrany prírody a krajiny, pričom tieto súhlasy sa nebudú vyžadovať v prípade činnosti, pre ktoré bolo vydané stavebné povolenie.
K bodom 14 až 19
Činnosti súvisiace s výstavbou, na ktoré sa vyžadoval súhlas sa ustanovujú ako zakázané činnosti. Uvedené sa navrhuje z dôvodu, že v prípade týchto činností sa budú môcť vydávať výnimky len za splnenie zákonom stanovených podmienok. Vychádzajúc zo znenia ostatných zákazov ustanovených pre tretí stupeň ide o logickú úpravu, keďže väčšina zakázaných činnosti na záujmy ochrany prírody a krajiny podstatne menší nepriaznivý vplyv ako je tomu v prípade stavebnej činnosti alebo vykonávania terénnych úprav. Vybrané zákazy sa v zmysle prechodných ustanovení zákona nebudú vzťahovať na stavby, pre ktoré bolo vydané stavebné povolenie, resp. súhlas podľa tohto zákona.
K bodom 20 až 25
Ide o úpravu podmienok územnej ochrany v rámci štvrtého a piateho stupňa ochrany v nadväznosti na úpravu v ustanoveniach § 14.
K bodom 26 až 28
Ide o úpravu podmienok územnej ochrany v prípade prírodných pamiatok (jaskýň a prírodných vodopádov), kde sa spresňujú ustanovenia za účelom ich zosúladenia s novou úpravou zákona o výstavbe obdobne ako tomu je v prípade podmienok územnej ochrany ustanovených pre jednotlivé stupne ochrany.
K bodu 29
Ide o úpravu terminológie v nadväznosti na postup pri nájdení osobitne chránených častí prírody a krajiny v súvislosti s realizáciou stavieb, resp. stavebných prác.
K bodu 30
Vzhľadom na novú právnu úpravu zákonov o územnom plánovaní a výstavbe sa aktualizuje poznámka pod čiarou k ustanoveniu, ktoré súvisí s touto novou právnou úpravou.
K bodu 31
Úprava sa navrhuje z dôvodu náležitého vymedzenia rozsahu uplatňovania vybranej dokumentácie ochrany prírody a krajiny vo vzťahu k plánovacím dokumentom a činnostiam.
K bodom 32 a 33
V nadväznosti na predchádzajúce úpravy, resp. znenie zákona sa ako neodôvodnené vypúšťajú vybrané výnimky umožňujúce prevod pozemkov vo vlastníctve štátu
K bodom 34 až 36
V nadväznosti na predchádzajúce zmeny a doplnenia v ustanoveniach zákona sa upravuje pôsobnosť jednotlivých orgánov ochrany prírody.
K bodom 37 a 38
Vzhľadom k predchádzajúcim k zmenám a doplneniam v zákone sa príslušne upravujú ustanovenia týkajúce sa konania orgánov ochrany prírody.
K bodu 39
Dopĺňajú sa prechodné ustanovenie vzhľadom na zmeny v ustanoveniach § 9 a 14 zákona.
K Čl. V (525/2003)
Navrhovanou úpravou sa upravuje pôsobnosť orgánov štátnej správy starostlivosti o životné prostredie ako špeciálnych stavebných úradov v nadväznosti na zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K ČI. VI (364/2004)
K bodu 1
Úprava je vyvolaná zmenou v nadväznosti na ustanovenie § 31 ods. 4, ods. 5, a § 38 zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K bodu 2
V nadväznosti na právnu úpravu postavenia špeciálnych stavebných úradov sa mení aj postavenie orgánu štátnej správy na špeciálny stavebný úrad, úprava v nadväznosti na § 6 ods. 1 písm. e) zákona č. 201/2022Z.z.
Technická úprava textu v nadväznosti na zmenu pojmu „stavebného povolenia“ na „rozhodnutie o povolení stavby“.
K bodu 3
Technická úprava textu v nadväznosti na úpravu § 38 zákona č. 201/2022Z.z.
K bodu 4
Zmena pojmu v nadväznosti na terminológiu podľa schváleného zákona č. 201/2022 Z. z.
K bodu 5
Zmena v nadväznosti na vyvolanú zmenu zákona č. 201/2022 Z. z.
K bodu 6
Zmena vyvolaná v nadväznosti na úpravu § 24 zákona č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní.
K bodu 7
Zmena vyvolaná v nadväznosti na úpravu § 40 zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K bodu 8
Zmena vyvolaná v nadväznosti na úpravu § 36 a § 40 zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K bodu 9
Zmena odkazu v nadväznosti na schválený zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní“.
K bodu 10
Úprava vyvolaná v nadväznosti na schválený zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K bodu 11
Úprava vyvolaná v nadväznosti na úpravu § 31 ods. 4 a ods. 5 schváleného zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe. Vodovodné prípojky a kanalizačné prípojky sa povoľujú s hlavnou stavbou a väčšinou sú súčasťou hlavnej stavby.
K bodu 12
Technická úprava textu v nadväznosti na úpravu § 38 zákona č. 201/2022Z.z.
K bodu 13
Technická úprava textu v nadväznosti na úpravu § 38 zákona č. 201/2022Z.z.
K bodu 14
Úprava vyvolaná v nadväznosti na schválený zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K bodu 15
Úprava vyvolaná v nadväznosti na ustanovenie § 36 a 37 ods. 1 schváleného zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K bodu 16
Úprava vyvolaná v nadväznosti na schválený zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K bodu 17
Úprava vyvolaná v nadväznosti na § 37 a § 38 schváleného zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K bodu 18
Úprava vyvolaná v nadväznosti na schválený zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K bodu 19
Úprava vyvolaná v nadväznosti na schválený zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K Čl. VII (569/2007)
K bodom 1 až 3
Legislatívno-technická úprava poznámok pod čiarou.
K bodu 4
Legislatívno-technická úprava vyvolaná zmenou v pojmoch podľa novej stavebnej legislatívy.
K bodu 5
Úprava vyvolaná zrušením niektorých inštitútov v rámci územného plánovania, ako aj konania vo výstavbe, zavedením inštitútu záväzných stanovísk v spojení s dotknutými orgánmi a dotknutými právnickými osobami a s tým súvisiacimi zmenami v spôsobe udeľovania povolení, súhlasov a obdobných vyjadrení k stavbám a súvisiacim činnostiam.
K bodu 6
Legislatívno-technická úprava poznámok pod čiarou.
K bodu 7
Úprava vyvolaná zmenou v pojmoch podľa novej stavebnej legislatívy a zmenami v procesoch územného plánovania a konania vo výstavbe.
K Čl. VIII ( 514/2008)
K bodom 1 až 3
Legislatívno-technická úprava poznámok pod čiarou
K Čl. IX (7/2009)
K bodu 1
Úprava vyvolaná v nadväznosti na úpravu § 38, § 46, § 48 schváleného zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K bodu 2
Technická úprava textu v nadväznosti na vyvolanú zmenu § 32, § 33 zákona č. 200/2022 Z. z.
K bodu 3
Technická úprava textu v nadväznosti na vyvolanú zmenu § 46 zákona č. 201/2022 Z. z.
K bodu 4
Technická úprava textu v nadväznosti na vyvolanú zmenu § 38 a § 46 zákona č. 201/2022 Z. z.
K bodu 5
Technická úprava textu v nadväznosti na vyvolanú zmenu § 38 a § 46 zákona č. 201/2022 Z. z.
K bodu 6
Úprava vyvolaná v nadväznosti na zmenu § 38 a § 46 zákona č. 201/2022 Z. z.
K bodu 7
Úprava vyvolaná v nadväznosti na zmenu § 32, § 33 zákona č. 200/2022 Z. z o územnom plánovaní.
K bodu 8
Úprava vyvolaná v nadväznosti na schválený zákon č. 201/2022.
K Čl. X (137/2010)
K bodom 1 až 11
Legislatívno-technické zmeny, súvisiace s nadobudnutím účinnosti zákona č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní a zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K Čl. XI (79/2015)
K bodom 1 až 18
Legislatívno-technické zmeny, súvisiace s nadobudnutím účinnosti zákona č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní a zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K bodu 19
Za účelom právnej istoty účastníkov konania sa ustanovuje, že konania, vedené vo veci udelenia súhlasu na skladovanie výkopovej zeminy pre pôvodcu odpadu, vyjadrenia k výstavbe, týkajúcej sa odpadového hospodárstva, vyjadrenia k územnoplánovacej dokumentácii pri jej prerokovaní a vyjadrenia ku Koncepcii územného rozvoja Slovenska, ktoré boli začaté pred 31.marcom 2024 a do tohto termínu neboli právoplatne ukončené, sa budú riadiť podľa doterajších predpisov. Znamená to, že orgány štátnej správy odpadového hospodárstva budú aj po 1. apríli 2024 aplikovať ustanovenia zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov v tých konaniach, ktoré k 1. aprílu 2024 neboli ukončené.
Čl. XII (128/2015)
K bodom 1 až 3
Legislatívno-technická úprava poznámok pod čiarou.
K Čl. XII (329/2018)
Legislatívno-technické zmeny, súvisiace s nadobudnutím účinnosti zákona č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní a zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K Čl. XIV (201/2022)
K bodom 1 až 13
Legislatívno-technické zmeny, súvisiace s návrhom predkladaným zákonom o posudzovaní vplyvov na životné prostredie. Najmä z dôvodu, že zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe, ako aj zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní, bol prijatý bez úprav súvisiacich predpisov. Úpravami sa spresňujú, zosúlaďujú jednotlivé ustanovenia a odstránia sa nejasnosti a prekážky fungovania novej stavebnej legislatívy v procesoch územného konania a výstavby.
K Čl. XV
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona od 1. apríla 2024 tak, aby bola v súlade s účinnosťou zákona o územnom plánovaní a zákona o výstavbe. Dĺžka legisvakančnej lehoty je nevyhnutná pre prípravu aplikácie novelizovaných právnych predpisov zo strany všetkých dotknutých orgánov ako aj navrhovateľov.