1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VIII. volebné obdobie
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Návrh
ZÁKON
z ...../2023
o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
PRVÁ ČASŤ
ZÁKLADNÉ USTANOVENIA
§ 1
Predmet zákona
(1)Tento zákon upravuje
a)posudzovanie a hodnotenie vplyvov na životné prostredie,1)
1.strategického dokumentu alebo zmeny strategického dokumentu pred jeho schválením,
2.projektu alebo zmeny projektu pred jeho povolením podľa osobitných predpisov,2)
b)vydanie povolenia projektu alebo zmeny projektu podľa osobitného predpisu,3)
c)pôsobnosť orgánov verejnej a štátnej správy,
d)práva a povinnosti fyzických osôb a právnických osôb pri posudzovaní vplyvov na životné prostredie,
1) § 2 zákona č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 287/1994 Z. z.
2) Napríklad zákon č.
135/1961 Zb.
o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov, zákon Slovenskej národnej rady č.
51/1988 Zb.
o banskej činnosti, výbušninách a o štátnej banskej správe v znení neskorších predpisov, zákon č.
364/2004 Z. z.
o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov, zákon č.
541/2004 Z.
z.
o mierovom využívaní jadrovej energie (atómový zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č.
569/2007 Z. z.
o geologických prácach (geologický zákon) v znení neskorších predpisov, zákon č.
513/2009 Z. z.
o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č.
39/2013 Z. z.
o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
3) Zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
2
e)zodpovednosť za porušenie povinností podľa tohto zákona.
(2)Tento zákon sa nevzťahuje na
a)strategický dokument alebo zmenu strategického dokumentu, ktorého jediným účelom je obrana štátu alebo civilná ochrana,
b)strategický dokument alebo zmenu strategického dokumentu, ktorým je finančný alebo rozpočtový plán a program,
c)projekt alebo zmenu projektu, ktorého jediným účelom je obrana štátu, ak tak určí Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) po dohode s Ministerstvom obrany Slovenskej republiky, alebo reakcia na mimoriadnu situáciu podľa osobitného predpisu, 4)
d)projekt alebo zmenu projektu, ktorá vznikla v dôsledku trvania stavu ropnej núdze,5) stavu núdze v elektroenergetike6) alebo stavu plynovej núdze, ak tak určí ministerstvo na základe posúdenia všetkých relevantných okolností a dostupných údajov.
§ 2
Základné pojmy
Na účely tohto zákona
a)vplyv na životné prostredie je priamy alebo nepriamy účinok na životné prostredie vrátane účinku na zdravie ľudí, biotu, biodiverzitu, pôdu, klímu, ovzdušie, vodu, krajinu, prírodné lokality, hmotný majetok, kultúrne dedičstvo a vzájomné pôsobenie medzi nimi,
b)posudzovanie vplyvov strategického dokumentu je konanie, počas ktorého sa hodnotia pravdepodobné vplyvy strategického dokumentu na životné prostredie a zdravie ľudí, počas ktorého je zabezpečený prístup a konzultácie s verejnosťou (ďalej len „posudzovanie strategického dokumentu“),
c)posudzovanie vplyvov projektu alebo zmeny projektu je konanie, počas ktorého sa hodnotia významné vplyvy na životné prostredie a zdravie ľudí, a počas ktorého je zabezpečený prístup a konzultácie s verejnosťou (ďalej len „posudzovanie vplyvov“),
d)strategický dokument je návrh plánu alebo programu vrátane takého, ktorý je spolufinancovaný Európskou úniou, ktorý sa pripravuje a schvaľuje na štátnej, regionálnej alebo miestnej úrovni alebo ktorý je pripravovaný na schválenie Národnou radou Slovenskej republiky, obecným zastupiteľstvom, zastupiteľstvom vyššieho územného celku alebo vládou Slovenskej republiky a ich schválenie vyžaduje všeobecne záväzný právny predpis, rozhodnutie alebo uznesenie orgánu, pre ktorý sa pripravuje na schválenie,
4) Napríklad § 3 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov, čl. 1 ods. 4 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu, § 2 písm. a) zákona č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu.
5) § 2 písm. m) zákona č. 218/2013 Z. z. o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov a o riešení stavu ropnej núdze a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
6) § 20 ods. 1 zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
3
e)projekt alebo zmena projektu je realizácia stavby, iného zariadenia alebo plánu alebo činnosť alebo iný zásah do prírodného prostredia a krajiny meniaci fyzické aspekty lokality, vrátane ťažby nerastnej suroviny,
f)nulový variant je súčasný stav zložiek životného prostredia dotknutého územia v čase posudzovania vplyvov na životné prostredie a opis predpokladu jeho pravdepodobného vývoja na základe dostupných informácií o životnom prostredí a vedeckých znalostí, ak by sa projekt alebo zmena projektu nerealizovali alebo ak by sa strategický dokument alebo zmena strategického dokumentu neschválili,
g)obstarávateľ je fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá zabezpečuje vypracovanie strategického dokumentu alebo zmeny strategického dokumentu,
h)navrhovateľ je fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá záujem realizovať projekt alebo zmenu projektu, ktoré si vyžadujú povolenie,
i)účastníkmi konania podľa druhej časti zákona obstarávateľ, dotknutá verejnosť, dotknutá obec,
j)účastníkmi konania podľa tretej časti zákona navrhovateľ, dotknutá verejnosť, dotknutá obec a v konaní o podnete aj podávateľ podnetu,
k)subjektom konania je dotknutá obec, rezortný orgán, dotknutý orgán, povoľujúci orgán dotknutá právnická osoba a dotknutý samosprávny kraj,
l)konanie o povolení je konanie, v ktorom sa rozhoduje o návrhu na vydanie povolenia vo vzťahu k projektu alebo zmene projektu podľa osobitných predpisov,2)
m)povolenie je rozhodnutie povoľujúceho orgánu vydané v konaní o povolení, ktoré zahŕňa posudzovanie vplyvov, prerokovanie stavebného zámeru a konanie o stavebnom zámere podľa osobitného predpisu7), ktoré oprávňuje navrhovateľa realizovať projekt, zmenu projektu alebo umiestnenie projektu; ak projekt alebo jeho zmena podlieha viacerým konaniam o povolení, považuje sa za povolenie rozhodnutie, ktoré oprávňuje navrhovateľa realizovať projekt alebo jeho zmenu, vydané v každom z konaní o povolení,
n)príslušný orgán je orgán štátnej správy, ktorý plní povinnosti podľa tohto zákona; je ním ministerstvo, okresný úrad v sídle kraja, a Slovenská inšpekcia životného prostredia,8)
o)rezortný orgán je ústredný orgán štátnej správy, do pôsobnosti ktorého patrí projekt alebo jeho zmena,
p)povoľujúci orgán je orgán verejnej správy príslušný na rozhodovanie v konaní o povolení,
q)schvaľujúci orgán je orgán verejnej správy príslušný na schválenie strategického dokumentu alebo zmeny strategického dokumentu,
r)dotknutý orgán je orgán verejnej správy, ktorý je dotknutý konaním podľa tohto zákona a ktorého záväzný posudok, súhlas, stanovisko, rozhodnutie alebo vyjadrenie vydávané podľa osobitných predpisov9) podmieňujú povolenie projektu alebo zmeny projektu, alebo ktorého
7) Zákon č.201/2022 Z. z. o výstavbe.
8) Zákon č. 525/2003 Z. z. o štátnej správe starostlivosti o životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
9) Napríklad
§ 15
, §
17
a §
19 zákona č. 44/1988 Zb.
o ochrane a využití nerastného bohatstva (banský zákon) v znení neskorších predpisov,
§ 28
zákona č.
314/2001 Z. z.
o ochrane pred požiarmi v znení neskorších predpisov,
§ 9
, § 12 §
16
a
§ 24
zákona č.
543/2002 Z. z.
o v znení neskorších predpisov, zákon č.
220/2004 Z. z.
o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon
4
vyjadrenie sa vyžaduje pred schválením strategického dokumentu alebo zmeny strategického dokumentu,
s)dotknutá obec je obec, ktorej územie môže byť dotknuté významným vplyvov strategického dokumentu alebo jeho zmeny, alebo ktorej územie môže byť dotknuté významným vplyvom projektu alebo jeho zmeny alebo na území, ktorého sa projekt alebo jeho zmena realizovať,
t)dotknutý samosprávny kraj je kraj, ktorého územie môže byť dotknuté významným vplyvom strategického dokumentu alebo jeho zmenou, s celoštátnym dosahom alebo regionálnym dosahom, alebo ktorého územie môže byť dotknuté významným vplyvom projektu alebo jeho zmeny alebo na území, ktorého sa má projekt alebo jeho zmena realizovať,
u)verejnosť je jedna alebo viacero fyzických alebo právnických osôb a ich združenia alebo organizácie,
v)dotknutá verejnosť je verejnosť, ktorá je dotknutá alebo pravdepodobne dotknutá konaním podľa tohto zákona, alebo záujem na takomto konaní, za dotknutú verejnosť sa považuje aj mimovládna organizácia10) založená na účel tvorby alebo ochrany životného prostredia alebo zachovania prírodných hodnôt a spĺňajúca požiadavky ustanovené v tomto zákone, ktorá má záujem na konaní podľa tohto zákona,
w)mimovládna organizácia podporujúca ochranu životného prostredia je občianske združenie, neinvestičný fond, nezisková organizácia poskytujúca verejnoprospešné služby okrem tej, ktorú založil štát, alebo nadácia11) založená na účel tvorby alebo ochrany životného prostredia alebo zachovania prírodných hodnôt,
x)dotknutá právnická osoba je právnická osoba, ktorú počas konania podľa tohto zákona požiada príslušný orgán o vyjadrenie sa k projektu, jeho zmene alebo strategickému dokumentu a jeho zmene,
y)strana pôvodu strana pôvodu je štát, na ktorého území sa navrhuje schváliť strategický dokument alebo jeho zmena alebo realizovať projekt alebo jeho zmena, ktorá môže mať významný vplyv presahujúci štátne hranice,
z) dotknutá strana je štát, ktorý môže byť dotknutý významným vplyvom strategického dokumentu alebo jeho zmeny alebo významne nepriaznivým vplyvom projektu alebo jeho zmeny presahujúcim štátne hranice,
č.
364/2004 Z. z.
v znení neskorších predpisov, zákon č.
541/2004 Z. z.
v znení neskorších predpisov, zákon č.
576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene
a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov, zákon č.
326/2005 Z. z.
o lesoch v znení neskorších predpisov
§ 13 ods. 2 a 3 zákona č. 355/2007 Z. z.
o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákon č. 569/2007 Z. z. o geologických prácach (geologický zákon) v znení neskorších predpisov, § 25 a § 26 zákona .../2023 Z.z. o ochrane ovzdušia a zákon č. 79/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov, § 7 písm. o) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 319/2002 Z. z. o obrane Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
10) Napríklad
§ 2 zákona č. 83/1990 Zb.
o združovaní občanov,
§ 2 ods. 1
a
2 písm. c)
zákona č. 147/1997 Z. z. o neinvestičných fondoch a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 207/1996 Z. z.,
§ 2 ods.
1
a 2 zákona č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení zákona č. 35/2002 Z. z.,
§ 2 zákona č. 34/2002 Z. z.
o nadáciách a o zmene Občianskeho zákonníka v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
11)
§ 2 zákona č. 83/1990 Zb.
o združovaní občanov v znení neskorších predpisov,
§ 2 ods. 1
a ods.
2 písm. c)
zákona č. 147/1997 Z. z. o neinvestičných fondoch a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 207/1996 Z. z. v znení neskorších predpisov,
§ 2 ods. 1
a
ods. 2 písm. g)
zákona č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení neskorších predpisov,
§ 2 zákona č. 34/2002 Z. z.
o nadáciách a o zmene Občianskeho zákonníka v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
5
za) dotknutá strana je štát, ktorý môže byť dotknutý významným vplyvom strategického dokumentu alebo jeho zmeny alebo významne nepriaznivým vplyvom projektu alebo jeho zmeny presahujúcim štátne hranice,
zb) stavba v režime integrovaného povoľovania je stavba,12) ktorá nie je stavbou podľa osobitného predpisu13) a ktorá slúži na účely výkonu činnosti v prevádzke.
§ 3
Účel posudzovania vplyvov na životné prostredie
Účelom posudzovania vplyvov na životné prostredie je najmä
a)včasne a účinne zabezpečiť vysokú úroveň ochrany životného prostredia vrátane zdravia ľudí a integráciu environmentálnych aspektov do prípravy a schvaľovania strategického dokumentu alebo zmeny strategického dokumentu a do prípravy a povoľovania projektu alebo zmeny projektu so zreteľom na podporu trvalo udržateľného rozvoja,14) za použitia princípu predbežnej opatrnosti,15)
b)zistiť, opísať a odborne vyhodnotiť priame a nepriame vplyvy na životné prostredie (ďalej len „vplyvy“) strategického dokumentu alebo zmeny strategického dokumentu a projektu alebo zmeny projektu,
c)objasniť a porovnať výhody a nevýhody strategického dokumentu alebo jeho zmeny a projektu alebo zmeny projektu v porovnaní s nulovým variantom,
d)určiť opatrenia, ktoré zabránia znečisťovaniu životného prostredia, zabezpečia predchádzanie, elimináciu, zmiernenie a kompenzáciu nepriaznivých vplyvov na životné prostredie a ktoré zabránia poškodzovaniu životného prostredia,
e)zabezpečiť odborný podklad a integráciu odôvodnených záverov príslušného orgánu z konaní podľa tohto zákona pre schvaľovanie strategického dokumentu alebo zmeny strategického dokumentu a pre konanie o povolení.
DRUHÁ ČASŤ
POSUDZOVANIE VPLYVOV STRATEGICKÉHO DOKUMENTU ALEBO ZMENY STRATEGICKÉHO DOKUMENTU
§ 4
Predmet posudzovania vplyvov
strategického dokumentu alebo jeho zmeny
(1)Predmetom posudzovania strategického dokumentu je strategický dokument pripravovaný pre oblasť poľnohospodárstva, lesníctva, rybárstva, priemyslu, energetiky, dopravy,
12) § 2 ods. 1 zákona č. 201/2022 Z. z.
13) § 1 zákona č. 135/1961 Zb., § 2 zákona č. 143/1998 Z. z. o civilnom letectve (letecký zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov, § 2 zákona č. 541/2004 Z. z. a o zmene a doplnení niektorých zákonov, § 2 zákona č. 513/2009 Z.z. a o zmene a doplnení niektorých zákonov
14)
§ 6
zákona č.
17/1992 Zb.
o životnom prostredí
15) § 13 a § 17 zákona č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí.
6
odpadového hospodárstva, vodného hospodárstva, telekomunikácií, cestovného ruchu, územného plánovania, alebo pre využívanie územia a regionálny rozvoj, ako aj strategický dokument spolufinancovaný Európskou úniou, ktorý zároveň vytvára rámec pre povolenie niektorého z projektov alebo ich zmien uvedených v prílohe č. 8, okrem strategického dokumentu, ktorý určuje využívanie malých území na miestnej úrovni, strategický dokument alebo zmena strategického dokumentu, ak to vyplýva z rozhodnutia zo zisťovacieho konania.
(2)Predmetom posudzovania strategického dokumentu je aj strategický dokument alebo zmena strategického dokumentu, ktorý podľa odborného stanoviska16) štátneho orgánu ochrany prírody a krajiny pravdepodobne môže mať samostatne alebo v kombinácii s iným strategickým dokumentom alebo zmenou strategického dokumentu významný vplyv na územie patriace do európskej sústavy chránených území,17) chránené vtáčie územie18) alebo územie európskeho významu19) (ďalej len „územie európskej sústavy chránených území“).
(3)Posudzovanie strategického dokumentu nenahrádza konanie uvedené v tretej časti zákona.
(4)Osobitné požiadavky na vypracovanie strategického dokumentu alebo jeho zmeny podľa osobitných predpisov 20) sa nevzťahujú na posudzovanie strategického dokumentu podľa tohto zákona.
(5)Pre strategické dokumenty s celoštátnym alebo regionálnym dosahom plní povinnosti dotknutej obce dotknutý samosprávny kraj.
(6)Ak ide o strategický dokument, ktorý môže mať významný vplyv presahujúci štátne hranice, postupuje príslušný orgán podľa ustanovení štvrtej časti.
§ 5
Oznámenie o strategickom dokumente
(1)Obstarávateľ doručí príslušnému orgánu oznámenie o strategickom dokumente vypracované podľa prílohy č. 1.
(2)Príslušný orgán vyzve obstarávateľa na doplnenie neúplného oznámenia o strategickom dokumente do piatich pracovných dní od jeho doručenia a určí rozsah a primeranú lehotu na jeho doplnenie.
(3)Príslušný orgán do piatich pracovných dní odo dňa doručenia úplného oznámenia o strategickom dokumente zverejní oznámenie o strategickom dokumente v informačnom systéme a vyzve účastníkov konania a subjekty konania, aby doručili príslušnému orgánu odôvodnené stanoviská do 10 pracovných dní.
16)
§ 28 ods. 7 zákona č. 543/2002 Z. z.
v znení neskorších predpisov.
17) § 28 ods. 1 zákona č. 543/2002 Z.z . v znení neskorších predpisov.
18) § 26 zákona č. 543/2002 Z.z . v znení neskorších predpisov.
19) § 27 zákona č. 543/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.
20) zákon č. 79/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č.
543/2002 Z. z.
v znení neskorších predpisov, zákon č.
364/2004 Z. z.
v znení neskorších predpisov.
7
(4)Dotknutá obec do troch pracovných dní odo dňa doručenia oznámenia o strategickom dokumente zverejní oznámenie o strategickom dokumente na svojom webovom sídle, na úradnej tabuli a iným v mieste obvyklým spôsobom najmenej po dobu 10 pracovných dní.
(5)Verejnosť môže doručiť príslušnému orgánu stanoviská k oznámeniu o strategickom dokumente do 10 pracovných dní odo dňa zverejnenia dotknutou obcou podľa odseku 4.
§ 6
Zisťovacie konanie strategického dokumentu a jeho zmeny
(1)Predmetom zisťovacieho konania strategického dokumentu je
a)strategický dokument pripravovaný pre oblasť neuvedenú v § 4 ods. 1, ktorý stanovuje rámec na povolenie projektu alebo jeho zmeny podľa prílohy č. 8,
b)strategický dokument podľa § 4 ods. 1, ktorý určuje využitie malých území na miestnej úrovni,
c) zmena strategického dokumentu okrem zmeny strategického dokumentu podľa § 4 ods. 1.
(2)Príslušný orgán vykoná zisťovacie konanie na základe doručeného oznámenia o strategickom dokumente podľa § 5 ods. 1. Ak ide o zisťovacie konanie zmeny strategického dokumentu, súčasťou oznámenia o strategickom dokumente je pôvodný strategický dokument s vyznačenou navrhovanou zmenou.
(3)V zisťovacom konaní príslušný orgán rozhodne, či sa strategický dokument bude posudzovať podľa tohto zákona na základe
a)doručeného oznámenia,
b)kritérií pre zisťovacie konanie podľa prílohy č. 2,
c)významu predpokladaných vplyvov,
d)doručených stanovísk.
(4)Príslušný orgán do 15 pracovných dní odo dňa uplynutia poslednej z lehôt podľa § 5 ods. 3 a ods. 5 vydá rozhodnutie zo zisťovacieho konania, ktoré zverejní v informačnom systéme a zašle účastníkom konania.
(5)Dotknutá obec zverejní rozhodnutie zo zisťovacieho konania do troch pracovných dní odo dňa doručenia rozhodnutia zo zisťovacieho konania na svojom webovom sídle, na úradnej tabuli a iným v mieste obvyklým spôsobom. Rozhodnutie zo zisťovacieho konania strategického dokumentu musí byť zverejnené najmenej po dobu 15 pracovných dní.
(6)Platnosť rozhodnutia zo zisťovacieho konania, v ktorom príslušný orgán rozhodol, že sa strategický dokument nebude posudzovať, je tri roky odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia.
§ 7
Rozsah hodnotenia strategického dokumentu
8
(1)Príslušný orgán prerokuje návrh rozsahu hodnotenia strategického dokumentu pred jeho určením s obstarávateľom, schvaľujúcim orgánom, dotknutým orgánom a s dotknutou obcou; ak ide o strategický dokument, ktorý môže mať vplyv samostatne alebo v kombinácii s iným strategickým dokumentom na územie sústavy chránených území, aj po dohode so štátnym orgánom ochrany prírody a krajiny.21)
(2)Rozsah hodnotenia strategického dokumentu určí príslušný orgán do 10 pracovných dní odo dňa
a)uplynutia lehoty na doručenie posledného zo stanovísk k oznámeniu podľa § 5 ods. 3 a ods. 5,
b) nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia zo zisťovacieho konania, v ktorom príslušný orgán rozhodol, že sa strategický dokument bude posudzovať,
c) doručenia odborného stanoviska štátneho orgánu ochrany prírody a krajiny podľa osobitného predpisu.22)
(3)Podkladom pre určenie rozsahu hodnotenia strategického dokumentu je najmä
a)oznámenie o strategickom dokumente,
b)doručené stanoviská,
c)rozhodnutie zo zisťovacieho konania,
d)odborné stanovisko štátneho orgánu ochrany prírody a krajiny podľa osobitného predpisu, ak bolo vydané podľa odseku 2 písmena c),
e) zápisnica z prerokovania rozsahu hodnotenia.
(4)V rozsahu hodnotenia strategického dokumentu príslušný orgán určí najmä
a)varianty, ktoré je potrebné podrobnejšie vypracovať a hodnotiť,
b) body z obsahu a štruktúry správy o hodnotení podľa prílohy č. 3, na ktoré je potrebné osobitne prihliadať,
c) obsah a úroveň podrobnosti strategického dokumentu v súvislosti s tým, v akom štádiu je vhodnejšie posudzovať určité záležitosti na rozličných úrovniach tak, aby sa predišlo duplicite posudzovania vplyvov,
d) počet listinných vyhotovení správy o hodnotení strategického dokumentu (ďalej len „správa o hodnotení“).
(5)V rozsahu hodnotenia strategického dokumentu sa podľa potreby určí harmonogram časovej postupnosti a lehoty jednotlivých etáp hodnotenia. Určený harmonogram časovej postupnosti nemôže presahovať platnosť rozsahu hodnotenia strategického dokumentu.
21) § 65 zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov.
22) § 28 ods. 7 zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny.
9
(6)Príslušný orgán bezodkladne po určení rozsahu hodnotenia zverejní rozsah hodnotenia v informačnom systéme a oznámi adresu, na ktorú možno doručovať stanoviská do 10 pracovných dní odo dňa jeho zverejnenia.
(7)Obstarávateľ zverejní rozsah hodnotenia strategického dokumentu do troch pracovných dní po jeho doručení jeho doručení spôsobom v mieste obvyklým a na svojom webovom sídle, ak ho má zriadené.
(8)Platnosť rozsahu hodnotenia strategického dokumentu je dva roky odo dňa doručenia obstarávateľovi. V odôvodnených prípadoch príslušný orgán môže na žiadosť obstarávateľa pred uplynutím platnosti rozsahu hodnotenia jeho platnosť predĺžiť najviac o dva roky. Žiadosť o predĺženie platnosti rozsahu hodnotenia môže obstarávateľ podať iba raz. Po uplynutí platnosti rozsahu hodnotenia príslušný orgán konanie zastaví.
§ 8
Správa o hodnotení
(1)Obstarávateľ doručí príslušnému orgánu správu o hodnotení vypracovanú podľa prílohy č. 3 v súlade s určeným rozsahom hodnotenia.
(2)Príslušný orgán overí úplnosť správy o hodnotení do 15 pracovných dní odo dňa jej doručenia. Ak príslušný orgán zistí, že doručená správa o hodnotení je neúplná, vyzve navrhovateľa na doplnenie, určí primeranú lehotu a požadovaný rozsah doplnenia a poučí obstarávateľa, že ak neodstráni nedostatky správy o hodnotení do uplynutia platnosti rozsahu hodnotenia, konanie zastaví.
(3)Po doručení úplnej správy o hodnotení príslušný orgán do piatich pracovných dní zverejní správu o hodnotení a návrh strategického dokumentu v informačnom systéme.
(4)Príslušný orgán doručí správu o hodnotení a návrh strategického dokumentu dotknutému orgánu, schvaľujúcemu orgánu a dotknutej obci a ak ide o strategický dokument, ktorý môže mať vplyv samostatne alebo v kombinácii s iným strategickým dokumentom alebo s iným projektom na územie sústavy chránených území, aj štátnemu orgánu ochrany prírody a krajiny spolu s výzvou, aby najneskôr do 15 pracovných dní odo dňa doručenia výzvy doručili príslušnému orgánu odôvodnené stanoviská.
(5)Súčasťou výzvy podľa odseku 4 je oznámenie miesta a času konania konzultácií podľa
§ 47
a oznámenie miesta a času verejného prerokovania.
(6)Obstarávateľ do troch pracovných dní zverejní správu o hodnotení, návrh strategického dokumentu a adresu, na ktorú možno predkladať stanoviská na svojom webovom sídle, ak ho má zriadené.
(7)Dotknutá obec do troch pracovných dní odo dňa doručenia správy zverejní doručenú správu o hodnotení na svojom webovom sídle, na úradnej tabuli a iným v mieste obvyklým spôsobom, oznámi verejnosti, v akej lehote môže podávať odôvodnené stanoviská, názov a sídlo príslušného orgánu na doručenie stanovísk a zároveň oznámi miesto a čas verejného prerokovania.
10
(8)Správa o hodnotení a návrh strategického dokumentu musia byť verejnosti prístupné najmenej 15 pracovných dní.
(9)Verejnosť môže doručiť odôvodnené stanovisko k správe o hodnotení príslušnému orgánu najneskôr do 15 pracovných dní odo dňa zverejnenia informácie o správe o hodnotení.
(10)Verejným prerokovaním správy o hodnotení zabezpečuje obstarávateľ oboznámenie verejnosti so správou o hodnotení, s návrhom strategického dokumentu a vytvára priestor pre verejnú diskusiu. Verejné prerokovanie zabezpečí obstarávateľ v spolupráci s príslušným orgánom a dotknutou obcou a najneskôr päť pracovných dní pred uplynutím lehoty podľa odseku 8.
(11)Obstarávateľ doručí príslušnému orgánu zápisnicu podľa § 51 z verejného prerokovania správy o hodnotení najneskôr do piatich pracovných dní od jeho konania.
§ 9
Odborný posudok k strategickému dokumentu
(1)Ak je to potrebné, príslušný orgán určí odborne spôsobilú osobu podľa § 60 na vypracovanie odborného posudku podľa prílohy č. 7 (ďalej len „spracovateľ“) na náklady obstarávateľa.
(2)Príslušný orgán môže nahradiť odborný posudok konzultáciou skutočností, ktoré inak predmetom odborného posudku s osobou spôsobilou na výkon určitej činnosti podľa osobitného predpisu, ktorá je schopná prispieť k vyhodnoteniu relevantných skutočností.23)
(3)Príslušný orgán zašle bezodkladne určenému spracovateľovi
a)stanoviská k oznámeniu,
b)stanoviská k správe o hodnotení,
c)zápisnicu z verejného prerokovania,
d)doplňujúce informácie podľa § 47.
(4)Obstarávateľ je povinný na vyžiadanie poskytnúť spracovateľovi odborného posudku údaje nevyhnutné na vypracovanie odborného posudku, ktoré má k dispozícii.
(5)Spracovateľ vypracuje odborný posudok k strategickému dokumentu najneskôr do 20 pracovných dní od doručenia oznámenia o určení spracovateľa. Lehotu na vypracovanie odborného posudku môže príslušný orgán v odôvodnených prípadoch na základe žiadosti spracovateľa predĺžiť o 20 pracovných dní. Žiadosť o predĺženie lehoty na vypracovanie odborného posudku možno podať iba raz.
23) Napríklad zákon č. 543/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov zákon č. 364/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 326/2005 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 355/2007 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 569/2007 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 39/2013 Z. z. v znení neskorších predpisov. zákon č. 79/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov..
11
(6) V odbornom posudku k strategickému dokumentu sa vyhodnotí najmä
a)správa o hodnotení,
b)stanoviská doručené k správe o hodnotení,
c)úplnosť zistenia významných vplyvov strategického dokumentu,
d)použité metódy hodnotenia a úplnosť vstupných informácií,
e)navrhované opatrenia a podmienky, ktorými sa predpokladá zabezpečenie predchádzania, eliminácie, zmiernenia a prípadne aj kompenzácie významných nepriaznivých vplyvov strategického dokumentu vrátane návrhu na sledovanie a vyhodnocovanie významných vplyvov strategického dokumentu.
(7)Obstarávateľ doručí vypracovaný odborný posudok k strategickému dokumentu príslušnému orgánu.
(8)Príslušný orgán bezodkladne zverejní odborný posudok k strategickému dokumentu v informačnom systéme.
§ 10
Záverečné stanovisko
z posudzovania strategického dokumentu
(1)Príslušný orgán vydá do 15 pracovných dní odo dňa doručenia odborného posudku k strategickému dokumentu záverečné stanovisko vypracované podľa prílohy č. 4, v ktorom rozhodne, či súhlasí so schválením strategického dokumentu.
(2)Ak ide o strategický dokument, ktorý pravdepodobne môže mať samostatne alebo v kombinácii s iným strategickým dokumentom významný vplyv na územie európskej sústavy chránených území, príslušný orgán môže v záverečnom stanovisku odporučiť jeho schválenie iba na základe súhlasného stanoviska štátneho orgánu ochrany prírody a krajiny.
(3)Príslušný orgán zverejní záverečné stanovisko bezodkladne po jeho vydaní v informačnom systéme a zašle ho účastníkom konania a subjektom konania.
(4)Dotknutá obec do troch pracovných dní odo dňa doručenia záverečného stanoviska informuje o tejto skutočnosti verejnosť spôsobom v mieste obvyklým; zároveň oznámi verejnosti kde a kedy možno v dotknutej obci do záverečného stanoviska nahliadnuť, robiť z neho výpisy, odpisy alebo na vlastné náklady zhotoviť kópie. Záverečné stanovisko musí byť zverejnené najmenej po dobu 15 pracovných dní.
(5)Platnosť záverečného stanoviska je tri roky od jeho vydania. Platnosť záverečného stanoviska zostáva zachovaná, ak sa v uvedenej lehote schváli strategický dokument.
(6) Obstarávateľ doručí schválený strategický dokument bezodkladne po jeho schválení príslušnému orgánu a zároveň ho zverejní na svojom webovom sídle, ak ho má zriadené.
(7)Príslušný orgán schválený strategický dokument zverejní v informačnom systéme do piatich pracovných dní od jeho doručenia.
12
§ 11
Osobitosti posudzovania strategického dokumentu z oblasti územného plánovania
(1)Strategický dokument z oblasti územného plánovania je strategický dokument, ktorého obstarávateľom je orgán územného plánovania,na ktorý sa vzťahuje osobitný predpis.24)
(2)Ustanovenia § 5 § 10 sa primerane použijú na konanie o strategickom dokumente z oblasti územného plánovania.
(3)Orgán územného plánovania doručí príslušnému orgánu oznámenie o strategickom dokumente z oblasti územného plánovania vypracované podľa prílohy č. 5 a oznámenie o začatí obstarávania územnoplánovacej dokumentácie.
(4)Príslušný orgán do piatich pracovných dní odo dňa od doručenia úplného oznámenia zverejní oznámenie v informačnom systéme spoločne s oznámením o začatí obstarávania územnoplánovacej dokumentácie,25) a s návrhom územnoplánovacej dokumentácie, ak ide o malú zmenu a vyzve účastníkov konania a subjekty konania, aby doručili príslušnému orgánu odôvodnené stanoviská do 30 pracovných dní.
(5)Orgán územného plánovania a dotknutá obec zverejní oznámenie a návrh územnoplánovacej dokumentácie na svojom webovom sídle, na úradnej tabuli a iným spôsobom v mieste obvyklým najmenej po dobu 30 pracovných dní; zároveň oznámi verejnosti kam môže podávať odôvodnené stanoviská.
(6)Účastníci konania a subjekty konania doručia príslušnému orgánu stanoviská k oznámeniu do 30 pracovných dní odo dňa doručenia výzvy.
(7)Verejnosť môže doručiť príslušnému orgánu stanovisko k oznámeniu do 30 pracovných dní odo dňa zverejnenia oznámenia v informačnom systéme, alebo odo dňa zverejnenia informácie orgánom územného plánovania alebo dotknutou obcou.
(8)Podkladom pre určenie rozsahu hodnotenia strategického dokumentu z oblasti územného plánovania je najmä
a)oznámenie,
b) oznámenie o začatí obstarávania územnoplánovacej dokumentácie,26)
c) návrh územnoplánovacej dokumentácie, ak ide o malú zmenu,
d)doručené stanoviská,
24) zákona č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní.
25) § 27 zákona č. 200/2022 Z. z.
26) § 29 ods. 2 zákona č. 200/2022 Z. z.
13
e)rozhodnutie zo zisťovacieho konania,
f) zápisnica z prerokovania rozsahu hodnotenia.
(9)V rozsahu hodnotenia strategického dokumentu z oblasti územného plánovania príslušný orgán určí najmä
a)ciele a geografický rozmer riešenia strategického dokumentu, ktorý je potrebné podrobnejšie vypracovať a hodnotiť,
b)na ktoré body z obsahu a štruktúry správy o hodnotení strategického dokumentu z oblasti územného plánovania podľa prílohy č. 6 je potrebné osobitne prihliadať pri zohľadnení súčasných poznatkov a metód hodnotenia vplyvov, obsahu a úrovne podrobností strategického dokumentu.
(10)Orgán územného plánovania doručí príslušnému orgánu správu o hodnotení strategického dokumentu z oblasti územného plánovania vypracovanú podľa prílohy č. 6 spolu s návrhom územnoplánovacej dokumentácie.
(11)Orgán územného plánovania po prerokovaní správy o hodnotení strategického dokumentu z oblasti územného plánovania a návrhu územnoplánovacej dokumentácie doručí príslušnému orgánu návrh správy o prerokovaní návrhu územnoplánovacej dokumentácie a stanoviská podľa odseku 4 spolu so zápisnicou z verejného prerokovania správy o hodnotení strategického dokumentu z oblasti územného plánovania.
(12)Orgán územného plánovania je povinný poskytnúť príslušnému orgánu všetky informácie, ktoré sú potrebné na vypracovanie záverečného stanoviska.
§ 12
Schvaľovanie strategického dokumentu
(1) Návrh strategického dokumentu alebo jeho zmeny musí byť v súlade s právoplatným rozhodnutím zo zisťovacieho konania strategického dokumentu alebo so záverečným stanoviskom a musia obsahovať podmienky, ktoré určil príslušný orgán v rozhodnutí zo zisťovacieho konania strategického dokumentu alebo v záverečnom stanovisku.
(2)Obstarávateľ spoločne so strategickým dokumentom predloží na schválenie
a)rozhodnutie zo zisťovacieho konania, v ktorom príslušný orgán rozhodol, že strategický dokument nie je predmetom posudzovania vplyvov alebo
b)záverečné stanovisko, v ktorom príslušný orgán súhlasil so strategickým dokumentom.
(3)Obstarávateľ doručí schválený strategický dokument bezodkladne po jeho schválení príslušnému orgánu a zároveň ho zverejní na svojom webovom sídle, ak ho má zriadené.
(4)Príslušný orgán schválený strategický dokument zverejní v informačnom systéme do piatich pracovných dní od jeho doručenia.
§ 13
14
Sledovanie a vyhodnocovanie významných vplyvov
strategického dokumentu
(1) Obstarávateľ je povinný zabezpečiť sledovanie a vyhodnocovanie významných vplyvov schváleného strategického dokumentu, ak bol predmetom posudzovania vplyvov na životné prostredie alebo ak mal túto povinnosť určenú v podmienkach v rozhodnutí zo zisťovacieho konania, prípadne použiť na tento účel existujúci monitoring a najmenej raz za štyri roky vypracovať správu o výsledkoch zo sledovania a vyhodnocovania významných vplyvov.
(2) Sledovanie a vyhodnocovanie významných vplyvov schváleného strategického dokumentu spočíva
a) v systematickom sledovaní a vyhodnocovaní jeho významných vplyvov,
b) vo vyhodnocovaní jeho účinnosti,
c) v zabezpečení odborného porovnania významných vplyvov uvedených v správe o hodnotení strategického dokumentu so skutočným stavom.
(3) Ak sa zistí, že skutočné vplyvy schváleného strategického dokumentu posúdeného podľa tohto zákona nepriaznivejšie, ako sa uvádza v správe o hodnotení strategického dokumentu, alebo ak schválený strategický dokument nepredvídané škodlivé vplyvy, obstarávateľ je povinný zabezpečiť opatrenia na ich zmiernenie a zároveň zabezpečiť prepracovanie, dopracovanie alebo úpravu schváleného strategického dokumentu.
(4) Obstarávateľ je povinný bezodkladne doručiť príslušnému orgánu správu o výsledkoch zo sledovania a vyhodnocovania významných vplyvov schváleného strategického dokumentu, ako aj informovať o zabezpečení povinností podľa odseku 3.
(5) Príslušný orgán zverejní dokumenty a informácie podľa odseku 4 v informačnom systéme do piatich pracovných dní od ich doručenia.
TRETIA ČASŤ
POSUDZOVANIE VPLYVOV PROJEKTU ALEBO ZMENY PROJEKTU
PRVÁ HLAVA
ZISŤOVACIE KONANIE PROJEKTU ALEBO JEHO ZMENY
§ 14
Predmet zisťovacieho konania
(1) Predmetom zisťovacieho konania je
a)projekt uvedený v prílohe č. 8 časti A, ktorý je realizovaný výhradne alebo najmä na účel rozvoja a testovania nových metód alebo výrobkov alebo metód alebo výrobkov, ktorých použitie bude trvať najviac dva roky,
15
b)projekt uvedený v prílohe č. 8 časti B,
c)zmena projektu uvedeného v prílohe č. 8 časti A, ktorá nie je zmenou podľa § 19 ods. 1 písm. b) a môže mať významný nepriaznivý vplyv, ak ide o projekt posúdený, povolený, realizovaný alebo v štádiu realizácie,
d)zmena projektu uvedeného v prílohe č. 8 časti B, ktorá môže mať významný nepriaznivý vplyv, ak ide o projekt už posúdený, povolený, realizovaný alebo v štádiu realizácie,
(2)Za zmenu sa považuje aj ukončenie povoleného projektu, ktoré je spojené s likvidáciou, sanáciou alebo s rekultiváciou, ak také ukončenie projektu nebolo súčasťou posudzovania vplyvov.
§ 15
Zisťovacie konanie
(1)Príslušný orgán vykoná zisťovacie konanie na základe doručeného oznámenia o projekte navrhovateľa podľa prílohy č. 9 alebo oznámenia o zmene projektu navrhovateľa podľa prílohy č. 14 (ďalej len „oznámenie“)
(2)Príslušný orgán vyzve navrhovateľa na doplnenie neúplného oznámenia do 10 pracovných dní odo dňa doručenia a určí rozsah a primeranú lehotu na jeho doplnenie.
(3)Zisťovacie konanie začína dňom doručenia úplného oznámenia príslušnému orgánu.
(4)Príslušný orgán zverejní úplné oznámenie do piatich pracovných dní odo dňa doručenia oznámenia v informačnom systéme a vyzve účastníkov konania a subjekty konania, aby doručili stanoviská do 15 pracovných dní.
(5)Stanovisko subjektu konania môže obsahovať požiadavku, aby sa projekt alebo zmena projektu posudzoval a požiadavky, ktoré sa majú podrobne vyhodnotiť v správe o hodnotení alebo odôvodnenú požiadavku, aby sa projekt alebo zmena projektu neposudzoval. Subjekt konania môže v stanovisku navrhnúť opatrenia a podmienky, ktorými sa predpokladá predchádzanie, eliminácia alebo zmiernenie vplyvov zmeny projektu na životné prostredie alebo podmienky a opatrenia, ktoré si k projektu uplatňuje subjekt konania v konaní o povolení.
(6)Dotknutá obec do troch pracovných dní odo dňa doručenia oznámenia podľa odseku 4 zverejní oznámenie na svojom webovom sídle, na úradnej tabuli a iným v mieste obvyklým spôsobom najmenej po dobu 15 pracovných dní a zároveň oznámi, kde a kedy možno do oznámenia nahliadnuť, v akej lehote môže verejnosť zasielať pripomienky a miesto, kde sa môžu pripomienky podávať.
(7)Verejnosť môže doručiť príslušnému orgánu odôvodnené stanoviská k oznámeniu do 15 pracovných dní odo dňa zverejnenia dotknutou obcou podľa odseku 6.
§ 16
Rozhodnutie zo zisťovacieho konania
16
(1)Výsledkom zisťovacieho konania je rozhodnutie zo zisťovacieho konania, v ktorom príslušný orgán rozhodne, či je projekt alebo zmena projektu predmetom posudzovania vplyvov. Rozhodnutie zo zisťovacieho konania je záväzné pre konanie o povolení.
(2)Podkladmi pre vydanie rozhodnutia zo zisťovacieho konania sú najmä
a)oznámenie,
b)doručené stanoviská,
c)zápisnica z konzultácie podľa § 47, ak príslušný orgán takúto konzultáciu nariadil
d)ďalšie relevantné informácie, ktoré príslušnému orgánu známe z iných súvisiacich konaní, najmä výsledky overovaní alebo posudzovaní vykonaných podľa osobitného predpisu.2)
(3)Príslušný orgán aplikuje v zisťovacom konaní výberové kritériá uvedené v prílohe č. 12, ktoré následne vyhodnotí v odôvodnení rozhodnutia zo zisťovacieho konania.
(4)Pred vydaním rozhodnutia zo zisťovacieho konania príslušný orgán upovedomí účastníkov konania prostredníctvom informačného systému o možnosti oboznámiť sa s podkladmi rozhodnutia, vyjadriť sa k podkladom a navrhnúť doplnenie dokazovania.
(5)Príslušný orgán vydá od uplynutia poslednej lehoty podľa § 15 odsek 4 rozhodnutie zo zisťovacieho konania do
a)do 15 pracovných dní, ak je predmetom zisťovacieho konania projekt,
b)do 20 pracovných dní, ak je predmetom zisťovacieho konania zmena projektu,
c)vo zvlášť zložitých prípadoch do 45 pracovných dní. Príslušný orgán upovedomí o dôvodoch predĺženia lehoty na vydanie rozhodnutia zo zisťovacieho konania účastníkov konania a subjekty konania.
(6)Ak príslušný orgán rozhodol, že sa projekt alebo zmena projektu nebude posudzovať, výroková časť rozhodnutia môže obsahovať opatrenia a podmienky, ktorými sa predpokladá zabezpečenie predchádzania, eliminácie a zmiernenia vplyvov projektu alebo zmeny projektu na životné prostredie.
(7)Príslušný orgán bezodkladne zverejní rozhodnutie zo zisťovacieho konania v informačnom systéme a zašle ho účastníkom konania a subjektom konania.
(8)Dotknutá obec zverejní rozhodnutie zo zisťovacieho konania do troch pracovných dní odo dňa doručenia rozhodnutia zo zisťovacieho konania na svojom webovom sídle, na úradnej tabuli a iným v mieste obvyklým spôsobom. Rozhodnutie zo zisťovacieho konania musí byť zverejnené najmenej po dobu 15 pracovných dní.
(9)Proti rozhodnutiu zo zisťovacieho konania, v ktorom príslušný organ určil, že sa projekt alebo zmena projektu bude posudzovať, nemožno podať odvolanie.
(10) Právoplatné rozhodnutie zo zisťovacieho konania, v ktorom príslušný orgán rozhodol, že sa projekt alebo zmena projektu bude posudzovať, je platné 90 dní, počas ktorých navrhovateľ môže požiadať príslušný orgán o vydanie rozsahu hodnotenia podľa § 21.
17
(11)Právoplatné rozhodnutie zo zisťovacieho konania, v ktorom príslušný orgán rozhodol, že sa projekt alebo zmena projektu nebude posudzovať, je platné tri roky odo dňa nadobudnutia jeho právoplatnosti. Po nadobudnutí právoplatnosti rozhodnutia je navrhovateľ oprávnený podať návrh na začatie konania o povolení.
DRUHÁ HLAVA
KONANIE O PODNETE
§ 17
Konanie o podnete
(1)Príslušný orgán začne konanie o podnete na základe úplného a odôvodneného podnetu alebo z vlastného podnetu na projekt alebo zmenu projektu pred vydaním povolenia. Podnet vypracovaný podľa prílohy č. 15 môže podať ktokoľvek.
(2)Príslušný orgán vyzve podávateľa podnetu na doplnenie neúplného podnetu do piatich pracovných dní od jeho doručenia, pričom určí rozsah a primeranú lehotu na doplnenie, ktorá nemôže byť kratšia ako 10 pracovných dní.
(3)Konanie o podnete začína dňom doručenia úplného podnetu.
(4)Ak konanie o podnete začalo počas konania o povolení projektu alebo zmeny projektu, ktorý nebol predmetom zisťovacieho konania alebo posudzovania vplyvov, konanie o povolení sa preruší do nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia z konania o podnete podľa § 18, v ktorom sa rozhodlo, že sa projekt nebude posudzovať, alebo z rozhodnutia z posudzovania vplyvov podľa §25 .
(5)Príslušný orgán po doručení úplného podnetu do piatich pracovných dní
a)zverejní podnet v informačnom systéme a
b)zašle upovedomenie o začatí konania účastníkom konania a subjektom konania, ktorých zároveň vyzve, aby v lehote určenej príslušným orgánom, ktorá nesmie byť kratšia ako 10 pracovných dní, doručili príslušnému orgánu odôvodnené stanoviská.
(6)Príslušný orgán môže kedykoľvek počas konania vyzvať navrhovateľa, aby v lehote určenej príslušným orgánom, ktorá nesmie byť kratšia ako 10 pracovných dní odo dňa doručenia výzvy, predložili podklady a informácie týkajúce sa projektu príslušnému orgánu.
§ 18
Rozhodnutie z konania o podnete
(1)Výsledkom konania o podnete je rozhodnutie, v ktorom príslušný orgán určí, či je projekt alebo zmena projektu, ktorý nedosahuje prahovú hodnotu podľa prílohy č. 8, alebo ktorý je plánovaný na chránených územiach a ich ochranných pásmach podľa osobitného
18
predpisu predmetom posudzovania vplyvov na životné prostredie. Toto rozhodnutie je záväzné pre konanie o povolení.
(2)Podkladmi pre vydanie rozhodnutia z konania o podnete sú najmä:
a)podnet,
b)doručené stanoviská,
c)doplňujúce informácie podľa § 48 ods. 5
d)ďalšie relevantné informácie, ktoré príslušnému orgánu známe z iných súvisiacich konaní, najmä výsledky overovaní alebo posudzovaní vykonaných podľa osobitného predpisu.2)
(3)Príslušný orgán v rozhodnutí o podnete vyhodnotí výberové kritériá uvedené v prílohe č. 12.
(4)Príslušný orgán vydá rozhodnutie z konania o podnete do 15 pracovných dní, vo zvlášť zložitých prípadoch do 30 pracovných dní odo dňa uplynutia lehoty na vyjadrenie sa k podkladom rozhodnutia.
(5)Ak ide o rozhodnutie z konania o podnete, v ktorom príslušný orgán rozhodol, že projekt nie je predmetom posudzovania vplyvov, výroková časť rozhodnutia môže obsahovať aj opatrenia a podmienky, ktorými sa predpokladá zabezpečenie predchádzania, eliminácie alebo zmiernenia vplyvov projektu.
(6)Príslušný orgán bezodkladne rozhodnutie z konania o podnete zverejní v informačnom systéme.
(7)Právoplatné rozhodnutie z konania o podnete, v ktorom príslušný orgán rozhodol, že projekt nie je predmetom posudzovania vplyvov, je platné 3 roky odo dňa jeho vydania a oprávňuje povoľujúci orgán pokračovať v konaní o povolení. Postavenie účastníka konania nezostáva zachované v konaní o povolení.
(8)V prípade rozhodnutia z konania o podnete, v ktorom príslušný orgán rozhodol, že projekt je predmetom posudzovania vplyvov, postavenie účastníkov konania v konaní o povolení zostáva zachované.
(9)Príslušný orgán po nadobudnutí právoplatnosti rozhodnutia z konania o podnete do 25 pracovných dní vydá rozsah hodnotenia.
TRETIA HLAVA
POSUDZOVANIE VPLYVOV
§ 19
Predmet posudzovania vplyvov
(1)Predmetom posudzovania vplyvov je
a)projekt uvedený v prílohe č. 8 časti A,
19
b)zmena projektu uvedeného v prílohe č. 8 časti A, ak zmena samotná dosahuje alebo presahuje prahovú hodnotu ustanovenú v prílohe č. 8 časti A,
c)zmena projektu uvedeného v prílohe č. 8 časti A, pre ktorú nie je stanovená prahová hodnota, ak to vyplýva z rozhodnutia zo zisťovacieho konania pre zmenu projektu,
d)zmena projektu uvedeného v prílohe č. 8 časti A, ktorá nie je zmenou podľa písmena b) a môže mať významný nepriaznivý vplyv ak ide o projekt posúdený, povolený, realizovaný alebo v štádiu realizácie, ak to vyplýva z rozhodnutia zo zisťovacieho konania pre zmenu projektu,
e)projekt uvedený v prílohe č. 8 časti B, ak to vyplýva z rozhodnutia zo zisťovacieho konania,
f)zmena projektu uvedeného v prílohe č. 8 časti B, ktorá môže mať významný nepriaznivý vplyv ak ide o projekt posúdený, povolený, realizovaný alebo v štádiu realizácie ak to vyplýva z rozhodnutia zo zisťovacieho konania pre zmenu projektu,
g)zmena projektu , ktorý nedosahuje alebo nepresahuje prahové hodnoty uvedené v prílohe č. 8, ak v jej dôsledku dôjde k dosiahnutiu alebo presiahnutiu prahovej hodnoty uvedenej v prílohe č. 8 a môže mať významný nepriaznivý vplyv, ak ide o projekt posúdený, povolený, realizovaný alebo v štádiu realizácie, ak to vyplýva z rozhodnutia zo zisťovacieho konania pre zmenu projektu
h)projekt, ak to vyplýva z rozhodnutia o podnete,
i)ukončenie projektu uvedeného v prílohe č. 8, ktoré je spojené s likvidáciou, sanáciou, rekultiváciou alebo s viac ako jednou z týchto činností, ak také ukončenie projektu nebolo súčasťou posúdenia projektu, ak to vyplýva z rozhodnutia zo zisťovacieho konania pre zmenu projektu,
j)projekt alebo zmena projektu neuvedená v písmenách a) i), ktorá podľa odborného stanoviska27) štátneho orgánu ochrany prírody a krajiny pravdepodobne môže mať samostatne alebo v kombinácii s iným projektom alebo so strategickým dokumentom alebo jeho zmenou významný vplyv na územie európskej sústavy chránených území.
(2)Posudzovaniu vplyvov sa nemožno vyhnúť účelovým rozdeľovaním projektu. Pri vyhodnocovaní, či ide o účelové rozdeľovanie projektu, príslušný orgán prihliada na jeho celkový rozsah projektu, na kumulatívne a synergické vplyvy, medzi ktorými existuje priestorová alebo prevádzková súvislosť so zjavným časovým prepojením.
§ 20
(1)Navrhovateľ doručí príslušnému orgánu oznámenie o projekte vypracované podľa prílohy č. 9.
(2)Príslušný orgán vyzve navrhovateľa na doplnenie neúplného oznámenia o projekte do 10 pracovných dní od jeho doručenia, pričom určí rozsah doplnenia.
27)
§ 28 ods. 7 zákona č. 543/2002 Z. z.
v znení neskorších predpisov.
20
(3)Príslušný orgán do piatich pracovných dní
a)zverejní oznámenie o projekte,
b)zverejní informáciu o doručení oznámenia o projekte v informačnom systéme,
c)zašle upovedomenie o začatí konania navrhovateľovi a subjektom konania, ktoré zároveň vyzve, aby doručili príslušnému orgánu odôvodnené stanovisko k oznámeniu o projekte.
(4)Dotknutá obec do troch pracovných dní odo dňa doručenia upovedomenia o začatí konania podľa odseku 3 zverejní upovedomenie o začatí konania na svojom webovom sídle, na úradnej tabuli a iným v mieste obvyklým spôsobom najmenej po dobu 15 pracovných dní; zároveň oznámi verejnosti, kde a kedy možno v dotknutej obci do oznámenia o projekte nahliadnuť, robiť výpisy, odpisy alebo kópie, v akej lehote môže verejnosť podávať odôvodnené stanoviská k oznámeniu o projekte a názov a adresu príslušného orgánu na doručenie stanovísk k oznámeniu o projekte.
(5)Verejnosť môže doručiť odôvodnené stanovisko k oznámeniu o projekte príslušnému orgánu do 15 pracovných dní od odo dňa jeho zverejnenia podľa odseku 4.
(6)Subjekty konania môžu doručiť príslušnému orgánu odôvodnené stanovisko k oznámeniu o projekte do 15 pracovných dní odo dňa doručenia upovedomenia o začatí konania podľa odseku 3 písm. c).
§ 21
Rozsah hodnotenia
(1)Príslušný orgán prerokuje návrh rozsahu hodnotenia pred jeho určením s navrhovateľom a so subjektmi konania, podľa potreby s účastníkmi konania a vypracuje zápisnicu z prerokovania návrhu rozsahu hodnotenia.
(2)Podkladom pre určenie rozsahu hodnotenia projektu je najmä
a)oznámenie o projekte,
b)doručené odôvodnené stanoviská,
c)rozhodnutie zo zisťovacieho konania, ak mu takéto konanie predchádzalo,
d)rozhodnutie z konania o podnete ak mu takéto konanie predchádzalo,
e)odborné stanovisko štátneho orgánu ochrany prírody a krajiny alebo záväzné stanovisko orgánu štátnej vodnej správy 28) ak ide o projekt, ktorý môže mať samostatne alebo v kombinácii s iným projektom alebo so strategickým dokumentom alebo jeho zmenou významný vplyv na územie európskej sústavy chránených území alebo vodný útvar,
28) § 28 zákona č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady