1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom (ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Martin FECKO.
Vojenský obvod Javorina nachádzajúci sa v okrese Kežmarok v Prešovskom kraji vznikol dňa 1. januára 1953 pričom rozloha jeho územia bola v rozsahu 316 384 415 m2 a pozostával z katastrálnych území Blažov, Ihla, Levočská Dolina, Ľubické Kúpele a Sypková. Napriek tomu, že vznik vojenského obvodu Javorina smeroval najmä k naplneniu účelu vojenskej ochrany štátneho územia, bol neopomenuteľne spätý aj so zánikom obcí, na ktorých území sa rozprestieral, a teda obce Blažov, Dvorce, Ľubické Kúpele, Ruskinovce, ako aj viaceré obce z územia východoslovenského regiónu Spiš.
Nadobudnutím platnosti dňa 7. decembra 2010 a účinnosti dňa 1. januára 2011 Nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 455/2010 Z. z. o zrušení Vojenského obvodu Javorina (ďalej len ako „Nariadenie“) bol vojenský obvod Javorina zrušený. Nariadenie tiež upravovalo aj spôsob rozdelenia územia vojenského obvodu Javorina po jeho zrušení, a to tak, že (v zmysle Nariadením určeného rozsahu) územie bolo pomerne rozdelené medzi obce: Bajerovce, Holumnica, Hradisko, Ihľany, Jakubany, Jurské, Kolačkov, Krásna Lúka, Levoča, Lomnička, Ľubica, Nižné Repaše, Podolínec, Poloma, Šambron, Tichý Potok, Torysky, Tvarožná a Vyšné Repaše.
Nehnuteľnosti pozemky tvoriace územie zaniknutého vojenského obvodu Javorina boli síce rozdelené tak, že sa stali súčasťou katastrálnych území iných obcí spôsobom zodpovedajúcim stavu ku dňu 31. decembra 1952, okrem obnovy zaniknutých obcí Blažov, Dvorce, Ľubické Kúpele a Ruskinovce. Zrušením vojenského obvodu Javorina a následným prerozdelením jeho územia, však vlastnícke právo pôvodných vlastníkov, resp. ich právnych nástupcov nebolo obnovené do stavu zodpovedajúcemu obdobiu pred vznikom vojenského obvodu Javorina, t. j. stav ku dňu 31. decembra 1952.
Pôvodní vlastníci, resp. ich právni nástupcovia, nehnuteľností pozemkov spadajúcich do vojenského obvodu Javorina sa márne domáhajú prinavrátenia vlastníckeho práva k nehnuteľnostiam v desiatkach rokov trvajúcich reštitučných konaniach, no aj naďalej značná časť územia zaniknutého vojenského obvodu Javorina zostáva nevysporiadaná. Dôsledkom tejto situácie je vznik majetkových krívd pôvodných vlastníkov a ich právnych nástupcov, ktorí v mnohých prípadoch doposiaľ svoje vlastnícke právo k nehnuteľnostiam pozemkom, nemohli a nemôžu riadne vykonávať. V súčasnosti správu pozemkov patriacich do vojenského obvodu Javorina, ku ktorým nebolo vlastnícke právo vysporiadané, vykonáva štátny podnik Vojenské lesy a majetky Slovenskej republiky v Pliešovciach.
Riadny výkon vlastníckeho práva pôvodných vlastníkov nehnuteľností (pozemkov tvoriacich územie zaniknutého vojenského obvodu Javorina), ako aj ich právnych nástupcov je cieľom, ktorého dosiahnutiu pomôže práve prijatie predkladaného návrhu zákona. Návrh zákona upravuje mechanizmus predkupného práva a možností jeho uplatnenia, ktoré bude priznané tým pôvodným vlastníkom, resp. ich právnym nástupcom, nehnuteľností
2
pozemkov, ktoré boli súčasťou vojenského obvodu Javorina, ktorým sa ich pôvodné vlastníctvo po ukončení reštitučných konaní (z rôznych, častokrát aj objektívnych dôvodov) neobnovilo. Predkladaný návrh zákona zohľadňuje aj efektívnosť a hospodárnosť pri uplatňovaní predkupného práva pôvodných vlastníkov, resp. ich právnych nástupcov k nehnuteľnostiam – pozemkov s ohľadom na ochranu verejného záujmu.
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na životné prostredie a na služby verejnej správy pre občana. Návrh zákona nemá ani žiadne sociálne vplyvy, vplyvy na informatizáciu spoločnosti a vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
1
B. OSOBITNÁ ČASŤ
K Čl. I
Návrhom zákona sa priznáva oprávneným osobám, ktorým sa po ukončení reštitučných konaní neobnoví ich vlastnícke právo (tzn. nie je ich vlastníctvo zapísané do katastra nehnuteľností) k pozemkom nachádzajúcim sa v katastrálnych územiach alebo v ich častiach tvoriacich bývalý Vojenský obvod Javorina, predkupné právo na tie pozemky v tomto území, ktoré ostanú po ukončení reštitúcií naďalej vo vlastníctve štátu.
Z terminologického hľadiska je pojem „ukončenie reštitúcií“ prevzatý zo zákona č. 281/1997 Z. z. o vojenských obvodoch a zákon, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 222/1996 Z. z. o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, v ktorom je stanovené 11 ods. 3 a 4), že štát nesmie predávať poľnohospodársku, lesnú a ostatnú pôdu, ako ani cesty a komunikácie až do ukončenia reštitúcií.
Bližšie detaily týkajúce sa predkupného práva ustanoví podzákonný právny predpis, ktorý vydá Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona 1. januára 2024.
1
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Martin FECKO
2. Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom
3. Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
1
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.