D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Igor Matovič.
Matky bez daní.
Ženy, ktoré sa rozhodnú stať matkami, vedia, že spoločnosť ich za roky venované výchove detí odmení tým, že budú mať výrazne nižšie platy ako muži a ženy bez detí. Návrhom zákona túto krivdu naprávame tým, že matky detí do 15 rokov nebudú platiť zo svojej mzdy daň z príjmu. Návrh zákona určuje pre tieto matky špeciálnu výšku nezdaniteľnej časti mzdy, čo ich oslobodí od platby dane z príjmu do výšky cca 2 tisíc eur mesačne v hrubom. V prípade vyššieho príjmu matky, z príjmu presahujúceho cca 2 tisíc eur mesačne, z neho matka daň príjmu platiť bude musieť.Mladí bez daní.
V prípade, ak je daňovníkom mladý človek, ktorý nedosiahol vek 25 rokov, návrhom zákona ho oslobodzujeme od platenia dane z príjmu. To znamená, že mladí ľudia budú môcť od 15 rokov počas nasledovných desiatich rokov pracovať bez platenia dane z príjmu, čo bude motivovať mladých ľudí zostať žiť a pracovať na Slovensku. Návrh zákona určuje pre týchto daňovníkov špeciálnu výšku nezdaniteľnej časti mzdy, čo ich oslobodí od platby dane z príjmu do výšky cca 2 tisíc eur mesačne v hrubom. V prípade vyššieho príjmu daňovníka, z príjmu presahujúceho cca 2 tisíc eur mesačne, z neho už daňovník daň príjmu platiť bude musieť.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívne sociálne vplyvy, pozitívne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, žiadne vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na služby verejnej správy pre občana a ani žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodom 1 a 3 až 22
Legislatívno-technická zmena reagujúca na vloženie nového odseku 3 do § 11.
K bodu 2
Navrhuje sa, aby daňovník, ktorým je
a.Fyzická osoba do dovŕšenia 25 roku veku (do dňa 25. narodenín), okrem tých, ktorí si ako živnostníci uplatňujú tzv. paušálne výdavky, alebo
b.Matka dieťaťa do dovŕšenia 15 roku veku (do dňa 15. narodenín dieťaťa), ktorá toto dieťa porodila a s týmto dieťaťom žije v domácnosti v zmysle Občianskeho zákonníka
mala nezdaniteľnú časť základu dane ročne vo výške 16-násobku priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza príslušnému zdaňovaciemu obdobiu.
16-násobok priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza príslušnému zdaňovaciemu obdobiu za rok 2024 je nasledovný:
16 x 1 304 EUR = 20 864 EUR
Na mesiac to predstavuje sumu vo výške 1 738,66 EUR.
Pri hrubej mzde vo výške 2 000 EUR zaplatí zamestnanec sociálne poistenie vo výške 188 EUR a zdravotné poistenie vo výške 80 EUR. Základ dane tak bude vo výške 1 732 EUR.
Prijatím návrhu zákona by tak vybrané skupiny fyzických osôb pri hrubej mzde do 2 000 EUR vďaka zvýšenej nezdaniteľnej časti základu dane neplatili daň z príjmu.
K bodom 23 a 24
Navrhujú sa vypustiť prechodné ustanovenia, ktorými sa daňový bonus vo výške 140 EUR uplatní poslednýkrát za kalendárny mesiac december 2024.
K čl. II
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti novely zákona na 1. januára 2024.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Igor Matovič
2. Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.