Strana 1 z 11
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Návrh zákona reaguje na aplikáciu zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení (ďalej len “zákon”) v podmienkach územnej samosprávy a na základe skúseností a požiadaviek z aplikačnej praxe odstraňuje niektoré z nedostatkov a nejasností umožňujúcich rozdielne vykladanie zákonných ustanovení, precizuje ustanovenia týkajúce sa výkonu samosprávy obcami, rozširuje viaceré kompetencie obecného zastupiteľstva a nezlučiteľnosť funkcie starostu a funkcie poslanca s inými funkciami, ako aj posilňuje transparentnosť a prístup verejnosti k informáciám a možnosť participácie na činnosti samosprávy.
V oblasti kompetencií obecného zastupiteľstva a poslancov návrh zákona rozširuje okruh osôb, ktoré je poslanec oprávnený počas rokovania obecného zastupiteľstva interpelovať, tiež sa rozširuje okruh osôb, od ktorých poslanec a obecné zastupiteľstvo môžu požadovať informácie a vysvetlenia.
Návrh zákona s cieľom zvyšovania transparentnosti, informovanosti občanov a účasti verejnosti na rozhodovaní samospráv upravuje povinnosti obcí v oblasti zverejňovania, rozširuje práva obyvateľov obce o právo účasti na zasadnutí výborov a komisií ako výkonných, kontrolných, iniciatívnych a poradných orgánov a o právo byť informovaný o činnosti orgánov samosprávy obce, o nakladaní s majetkom obce, o hospodárení obce a všetkých dôležitých skutočnostiach týkajúcich sa samosprávy obce a právnických osôb zriadených alebo založených obcou alebo právnických osôb, v ktorých má obec majetkový podiel.
Návrh zákona môže mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a pozitívne vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Strana 2 z 11
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Navrhované vypustenie časti týkajúcej sa práva obyvateľa obce ohľadom jeho účasti
na zasadnutiach obecných zastupiteľstiev je zadefinované samostatne v navrhovanom § 3 ods.
2 písm. d).
K bodu 2
Obyvateľ obce v súčasnosti právo zúčastňovať sa na zasadnutiach obecného
zastupiteľstva. Týmto navrhujeme do § 3 ods. 2 sa za písmeno c) vložiť nové písmeno d), čím nadobudne obyvateľ právo zúčastňovať sa okrem zasadnutí obecného zastupiteľstva, taktiež aj zasadnutí komisií a výborov v mestských častiach, na ktorých bude môcť vyjadrovať aj svoj názor. Týmto vytvárame možnosť urobiť samosprávu otvorenejšou s väčšou účasťou ľudí. Zároveň vložením nového písmena e) bude mať obyvateľ obce, ktorý sa zúčastňuje na samospráve obce, taktiež právo byť informovaný o činnosti orgánov samosprávy obce, o nakladaní s majetkom obce, o hospodárení obce a všetkých dôležitých skutočnostiach týkajúcich sa samosprávy obce a právnických osôb zriadených alebo založených obcou alebo právnických osôb, v ktorých obec majetkový podiel, čo mu doteraz zo znenia zákona nevyplývalo.
K bodu 3
Obyvateľ obce sa podieľa na rozvoji a zveľaďovaní obce a poskytuje pomoc orgánom
obce. S tým spojené aj určité povinnosti spojené napríklad s ochranou majetku obce. V
navrhovanej novela navrhujeme vypustiť v tejto časti povinnosť obyvateľa obce podieľať sa
na nákladoch obce, vykonávať menšie obecné služby organizované obcou, ktoré určené na
zlepšenie života, životného prostredia, ekonomických podmienok a sociálnych podmienok
obyvateľov obce a sú vykonávané v záujme obce.
K bodu 4
Všeobecne záväzné nariadenie obce, o ktorom rokovať obecné zastupiteľstvo, je obec povinná zverejniť jeho vyvesením na úradnej tabuli v obci a aj na webovom sídle obce najmenej 15 dní pred rokovaním obecného zastupiteľstva o návrhu nariadenia. Rovnakým spôsobom a v rovnakých lehotách bude obec povinná zverejniť návrh všeobecne záväzného nariadenia obce, ktorého navrhovateľom je poslanec obecného zastupiteľstva. Toto ustanovenie navrhujeme zakotviť z dôvodu, že prípady, kedy neboli rešpektované požiadavky poslancov na zverejnenie týchto návrhov VZN na úradnej tabuli obce a poslanec nemá kompetenciu takýto návrh zverejniť sám.
K bodu 5
Navrhuje sa spresnenie legislatívneho znenia predmetného ustanovenia, aby bolo zrejmé, aké legislatívne zmeny je možné v robiť v texte návrhu nariadenia.
Strana 3 z 11
K bodu 6
Fyzické osoby a právnické osoby môžu k návrhu nariadenia uplatniť pripomienku v písomnej forme, elektronicky alebo ústne do zápisnice na obecnom úrade. Okrem toho, že z pripomienky musí byť zrejmé, kto ju predkladá, bude musieť byť pripomienka aj riadne odôvodnená. Prax ukázala, že pripomienky neboli dostatočne, riadne a zrozumiteľne odôvodnené a z toho dôvodu dochádzalo k nejasnostiam.
K bodu 7
Navrhovaným odsekom 5 sa rieši prípad, ak navrhovateľ nariadenia nevyhovie spoločnej pripomienke. V takom prípade sa javí ako vhodné rozporové konanie so zástupcom verejnosti. Rozporové konanie nie je povinné, v prípade ak sa rozporové konanie neuskutoční, predkladateľ informuje o tejto skutočnosti.
K bodu 8
Navrhuje sa rozšíriť kompetencie poslancov obecného zastupiteľstva tak, aby mohli na rokovaní zastupiteľstva navrhovať nové znenie návrhu nariadenia alebo odporučiť úpravu jeho znenia, a to doplnenie, zmenu, vypustenie alebo spresnenie pôvodného znenia.
K bodu 9
Súčasná legislatíva ukladá mestám a obciam povinnosť zverejniť na svojej úradnej tabuli a webovom sídle návrh rozpočtu a návrh záverečného účtu. Touto úpravou vznikne obciam povinnosť zverejňovať takýmto spôsobom aj každý návrh na zmenu rozpočtu. To znamená, že obyvatelia budú môcť v zákonom stanovenej lehote uplatňovať pripomienky. Taktiež sa zvýši transparentnosť, nakoľko mnoho rozpočtových zmien obce predkladajú starostovia na rokovanie zastupiteľstva tzv. krátkou cestou. Prax ukazuje, že mnohé obce predkladajú rozpočtové zmeny na poslednú chvíľu a častokrát nie prerokované ani v príslušných komisiách. Dosiahne sa tak stav, že návrh na zmenu rozpočtu bude musieť byť pripravený v dostatočnom časovom predstihu, aby sa s ním stihla oboznámiť aj široká verejnosť.
K bodu 10
Navrhuje sa, aby obecné zastupiteľstvo schvaľovalo okrem zásad odmeňovania poslancov aj odmeňovanie členov poradných, iniciatívnych a kontrolných orgánov obce.
K bodu 11
Navrhovaná úprava zabezpečí lepšiu informovanosť verejnosti o vyhlásení miestneho referenda obdobne ako je tomu pri vyhlasovaní volieb. V súčasnom znení bolo povinnosťou obce zverejniť oznámenie o vyhlásení miestneho referenda na úradnej tabuli obce a na webovom sídle obce.
K bodu 12
Strana 4 z 11
Navrhuje sa, aby najneskôr na poslednom zastupiteľstve v kalendárnom roku starosta obce vydal harmonogram zasadnutí obecného zastupiteľstva. Poslanci budú mať takto vopred prehľad o plánovaných termínoch zasadnutí obecného zastupiteľstva na celý kalendárny rok. Súčasne sa upravuje postup ak požiada o zvolanie zasadnutia obecného zastupiteľstva aspoň tretina poslancov.
K bodu 13
Navrhuje sa nahradiť 30. pracovný deň 31. dňom.
K bodu 14
Navrhuje sa predĺžiť lehotu zverejnenia programu rokovania obecného zastupiteľstva tak, že deň zasadnutia zastupiteľstva sa do troch dní na účely zverejnenia nezapočítava. Okrem toho sa obciam ukladá povinnosť v rovnakej lehote zverejniť aj všetky materiály na rokovanie obecného zastupiteľstva (texty návrhov uznesení a všetky materiály určené na zasadnutie zastupiteľstva). Taktiež sa obciam ukladá povinnosť zverejniť aj materiály, ktoré boli predložené na rokovanie obecného zastupiteľstva po tejto lehote s uvedením aj času ich zverejnenia. Predĺžením lehoty a uložením týchto povinností dôjde k zvýšeniu transparentnosti a lepšej informovanosti občanov.
K bodu 15
Vkladá sa nový odsek. Poslanci obecného zastupiteľstva majú v súčasnosti zakotvené právo predkladať obecnému zastupiteľstvu i ostatným orgánom návrhy. Starosta obce však nie je povinný tieto materiály zaradiť do programu rokovania. Touto legislatívnou úpravou sa zabezpečí, že v prípade splnenia podmienok (predloženie návrhu materiálu, návrhu uznesenia, dodržanie lehoty) bude materiál poslanca obecného zastupiteľstva zaradený na rokovanie obecného zastupiteľstva.
K bodu 16
Dochádza k úprave schvaľovania návrhu programu rokovania obecného zastupiteľstva. Z doterajšej praxe známe prípady schvaľovania návrhov na zmeny a doplnenia programu aj počas samotného rokovania obecného zastupiteľstva. Táto legislatívna úprava zabezpečí schválenie programu obecného zastupiteľstva, jeho zmenu alebo doplnenie na začiatku zasadnutia obecného zastupiteľstva. Následne nebude možná úprava programu. Za zmenu
návrhu programu sa považuje vypustenie jedného alebo viacerých bodov programu; za zmenu
návrhu programu sa nepovažuje návrh na určenie spôsobu, poradia alebo času prerokovania
niektorého z bodov programu.
Súčasne dochádza k obmedzeniu doplnenia bodov do návrhu programu zasadnutia obecného zastupiteľstva (tzv. krátkou cestou). Po prijatí tejto legislatívnej úpravy to bude možné so súhlasom trojpätinovej väčšiny všetkých poslancov a to z dôvodu naliehavého verejného záujmu. Doteraz na zaradenie bodu bol potrebný súhlas len nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov. V prípade, ak starosta nezaradil do návrhu programu tieto body, stávajú
Strana 5 z 11
sa tieto body súčasťou programu zastupiteľstva automaticky ako prvé body programu zasadnutia obecného zastupiteľstva v poradí, v akom boli doručené starostovi alebo obecnému úradu.
K bodu 17
Navrhuje sa, aby sa obecné zastupiteľstvo obligatórne oboznámilo so stanoviskom poradného orgánu k prejednávanej veci, ak si takýto orgán zriadilo.
K bodu 18
Doplnenie znenia je v súlade napr. s § 12 ods. 6, kde v prípade neudelenia slova
poslancovi v súvislosti s prerokúvaným bodom programu, starosta stráca právo viesť
zasadnutie obecného zastupiteľstva, ktoré ďalej vedie zástupca starostu. Ak zástupca starostu
nie je prítomný alebo odmietne viesť zasadnutie obecného zastupiteľstva, vedie ho iný poslanec
poverený obecným zastupiteľstvom. Ak na rokovaní obecného zastupiteľstva o slovo požiada
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky, poslanec Európskeho parlamentu, člen vlády,
zástupca iného štátneho orgánu a zástupca orgánu územnej samosprávy, slovo sa mu udelí
najmenej v rozsahu a spôsobom ako poslancovi obecného zastupiteľstva.
K bodu 19
Funkcia starostu je nezlučiteľná s funkciou zamestnanca obce, v ktorej bol zvolený. Návrh úpravy toto ustanovenie rozširuje nezlučiteľnosť funkcie starostu aj na funkcie: zamestnanca právnickej osoby zriadenej alebo založenej takouto obcou, zamestnanca právnickej osoby s majetkovou účasťou tejto obce.
K bodu 20
Ak zanikne mandát starostu pred uplynutím funkčného obdobia, plní úlohy starostu v plnom rozsahu zástupca starostu. Táto úprava reaguje na stav, ak súčasne s funkciou starostu zanikne aj funkcia zástupcu starostu. V takomto prípade si nového zástupcu starostu zvolí obecné zastupiteľstvo.
K bodu 21
Celý § 15 Komisie bude mať nový názov: “Poradné, iniciatívne a kontrolné orgány obce”.
Okrem komisií bude mať obecné zastupiteľstvo kompetenciu zriaďovať aj obecný mládežnícky parlament a radu seniorov ako svoje stále alebo dočasné poradné, iniciatívne a kontrolné orgány. Starosta a obecné zastupiteľstvo bude s nimi prerokúvať všetky záležitosti, ktoré sa ich týkajú.
Navrhuje sa, aby obecné zastupiteľstvo vymedzilo nielen zloženia a úlohu komisií ale taktiež zloženie a úlohy obecného mládežníckeho parlamentu alebo rady seniorov.
Strana 6 z 11
Členovia komisií, obecného mládežníckeho parlamentu alebo rady seniorov, ktorých volí a odvoláva obecné zastupiteľstvo, môžu byť okrem poslancov aj iné osoby. Práve pri voľbe iných osôb je nevyhnutná ich odbornosť a skúsenosti v problematike, ktorou sa daný orgán, v ktorom majú byť členmi, zaoberá. Konkrétne odôvodnenie ich odbornosti, skúseností v konkrétnej oblasti, v ktorej budú v rámci komisie, obecného mládežníckeho parlamentu alebo rady seniorov pracovať, bude súčasťou návrhu na ich zvolenie.
V súčasnosti môže byť členovi komisie, ktorý nie je poslancom, poskytnutá odmena v kalendárnom roku najviac jednu polovicu vo výške mesačného platu starostu bez zvýšenia podľa príslušnej platovej skupiny. Podľa navrhovanej novely bude môcť byť odmena poskytnutá taktiež členovi obecného mládežníckeho parlamentu alebo členovi rady seniorov, ktorý nie je poslancom, rovnako v kalendárnom roku najviac a vo výške jednej polovice mesačného platu starostu bez zvýšenia podľa príslušnej platovej skupiny. Rovnako to bude platiť aj pre člena výboru mestskej časti, ktorý nie je poslancom. Podrobnosti sa upravia aj v zásadách odmeňovania obce.
Rokovania komisie, obecného mládežníckeho parlamentu alebo rady seniorov budú
zásadne verejné, rovnako ako je to pri zasadnutiach obecných zastupiteľstiev. Umožní sa tým
prístup verejnosti v skorších štádiách rozhodovania. Potrebné je regulovať pravidlami aj
účasť verejnosti, aby sa predišlo znefunkčneniu rokovania komisie, obecného mládežníckeho parlamentu alebo rady seniorov. Prístup verejnosti bude limitovaný kapacitou rokovacej sály. Musí byť však poskytnutý priestor pre účasť minimálne piatich zástupcov verejnosti, ktorým v prípade záujmu bude udelené slovo v rozsahu päť minút na prihláseného rečníka. Komisia, obecný mládežnícky parlament a rada seniorov môžu dať súhlas na predĺženie časového limitu. Rokovací poriadok komisií, obecného mládežníckeho parlamentu alebo rady seniorov bližšie zadefinuje aj podmienky udelenia slova rečníkovi spomedzi verejnosti. Neverejné budú rokovania komisie, obecného mládežníckeho parlamentu alebo rady seniorov, ktoré boli zriadené dočasne. Zároveň každý z poradných, iniciatívnych a kontrolných orgánov obce môže svoje rokovanie vyhlásiť za neverejné z dôvodov a za podmienok, za ktorých možno vyhlásiť za neverejné rokovanie obecného zastupiteľstva.
Komisie, obecný mládežnícky parlament alebo rada seniorov budú mať povinnosť aspoň tri dni pred svojim zasadnutím uverejniť návrh programu zasadnutia, a to na úradnej tabuli obce a na webovom sídle obce.
K bodu 22
Zabezpečí sa, aby odpovede na interpelácie poslancov predložené na rokovaní obecného zastupiteľstva boli zverejnené a tak prístupné širokej verejnosti. V praxi častokrát dochádza k tomu, že konkrétne odpovede sú zaslané len poslancom obecného zastupiteľstva.
K bodu 23
Za účelom zvýšenia transparentnosti a zlepšenia informovanosť sa navrhuje, aby výsledky kontrol boli samostatne zverejnené na webovom sídle obce, ak ho má zriadené.
Strana 7 z 11
K bodu 24
Upravuje sa, ktoré obce budú oprávnené zriadiť útvar hlavného kontrolóra. Navrhuje sa, aby to boli obce, ktorých výdavky vrátane výdavkov mimorozpočtových peňažných fondov rozpočtované v kalendárnom roku boli vo výške viac ako osem miliónov eur.
K bodu 25
Navrhuje sa legislatívna úprava rokovanie výboru v mestskej časti. Jeho rokovanie je zásadne verejné. Ak je nevyhnuté neverejné rokovanie, je možné vyhlásiť rokovanie za neverejné za rovnakých podmienok, za akých možno vyhlásiť za neverejné rokovanie obecného zastupiteľstva.
K bodu 26
Navrhovanou úpravou bude poslanec oprávnený interpelovať nielen starostu obce ale aj ďalšie osoby, konkrétne: zástupcu starostu a prednostu vo veciach týkajúcich sa výkonu ich činnosti.
K bodu 27
Navrhuje sa, aby poslanec obecného zastupiteľstva bol priamo zo zákona o obecnom zriadení oprávnený byť členom v aspoň jednej komisii obecného zastupiteľstva. Predmetné ustanovenie zahŕňa právo poslanca na členstvo v 1 komisii, ale nezakladá právo poslanca byť v každej komisii, v ktorej požiada o členstvo a teda, ustanovením poslanca za člena jednej komisie je toto právo poslanca naplnené.
K bodom 28
Navrhuje sa, aby poslancovi obecného zastupiteľstva okrem náhrady skutočných výdavkov, ktoré mu vznikli v súvislosti s výkonom funkcie poslanca mohla obec poskytnúť odmenu. Odmena však nie je povinná.
K bodu 29
Nároky na prácu poslancov sa zvyšujú. Okrem prípravy a účasti na zasadnutiach majú poslanci povinnosti aj mimo rokovania zastupiteľstva, napríklad príprava na rokovania komisií, výborov mestských častí, stretnutia s občanmi a podobne. V tomto návrhu sa odmeňovanie poslancov v kalendárnom roku navrhuje zvýšiť z jedného mesačného platu starostu na maximálne dva mesačné platy starostu. Návrh na zvýšenie alebo zníženie odmeňovania poslancov schvaľujú samotní poslanci. Poslanci sa môžu rozhodnúť či si navýšia odmeny alebo znížia odmeny a v akej výške. Starosta je oprávnený výkon takého uznesenia vetovať ak sa domnieva, že je napríklad ekonomicky nevýhodné pre samotnú obec.
K bodu 30
Strana 8 z 11
Navrhuje sa v texte predmetného ustanovenia nahradiť Ústavný súd Slovenskej republiky Najvyšším správnym súdom.
K bodu 31
Navrhujú sa prechodné ustanovenia, ktorými sa zavádza povinnosť obcí upraviť štatút obce, rokovací poriadok obecného zastupiteľstva a zásady odmeňovania poslancov tak, aby boli v súlade s týmto zákonom, a to najneskôr do 31. decembra 2023.
K čl. II
K bodu 1
Navrhuje sa, že podrobnosti o zhromaždení obyvateľov mestskej časti, ktoré slúži na posúdenie vecí týkajúcich sa mestskej časti a ktoré zvoláva miestne zastupiteľstvo sa ustanovia štatútom.
K bodom 2 a 4
Navrhuje sa obdobná právna úprava odmeňovania poslanca mestského a miestneho zastupiteľstva ako v zákone o meste Košice.
K bodu 3
Navrhuje sa, aby hlavného architekta Bratislavy nevolilo mestské zastupiteľstvo na dobu neurčitú zo zákona.
K bodu 5
Prechodným ustanovením sa zavádza povinnosť pre Bratislavu upraviť štatút tak, aby bol v súlade s týmto zákonom do 31. decembra 2023. Mestské a miestne zastupiteľstvá upravia rokovacie poriadky v súlade s predkladaným návrhom zákona do 31. decembra 2023.
K čl. III
K bodu 1
Navrhuje sa obdobná právna úprava ako v zákone o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave, teda podrobnosti o zhromaždení obyvateľov celého mesta a o zhromaždení obyvateľov mestskej časti, ktoré slúži na posúdenie vecí týkajúcich sa mesta, resp. mestskej časti a ktoré zvoláva mestské zastupiteľstvo, resp. miestne zastupiteľstvo sa ustanovia štatútom.
K bodu 2
Strana 9 z 11
Prechodným ustanovením sa zavádza povinnosť pre mesto Košice upraviť štatút tak, aby bol v súlade s týmto zákonom do 30. decembra 2023. Mestské a miestne zastupiteľstvá upravia rokovacie poriadky v súlade s predkladaným návrhom zákona do 31. decembra 2023.
K čl. IV
K bodom 1 a 2
Navrhuje sa spresnenie legislatívneho znenia predmetného ustanovenia, aby bolo zrejmé, aké legislatívne zmeny je možné v robiť v texte návrhu nariadenia.
K bodu 3
Navrhuje sa, aby funkcia poslanca nebola zlučiteľná ani s funkciou štatutárneho orgánu rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie zriadenej samosprávnym krajom, v ktorom bol zvolený.
K bodu 4
Navrhuje sa predĺženie lehoty na potvrdenie uznesenia, ktorého výkon bol pozastavený, z dvoch mesiacov, na tri mesiace.
K bodu 5
Navrhuje sa, aby funkcia predsedu nebola zlučiteľná ani s funkciou štatutárneho orgánu alebo člena štatutárneho orgánu právnickej osoby s majetkovou účasťou samosprávneho kraja, v ktorom bol zvolený.
K bodu 6
Prechodným ustanovením sa zavádza povinnosť zastupiteľstva upraviť svoj rokovaní poriadok tak, aby bol v súlade s týmto zákonom do 31. decembra 2023.
K čl. V
Účinnosť zákona sa vzhľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu navrhuje od 1. augusta 2023.
Strana 10 z 11
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
Strana 11 z 11
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky
Návrh zákona môže mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, keďže zastupiteľstvá môžu odsúhlasiť vyššie odmeny poslancom. Takéto dopady na rozpočet verejnej správy nie je možné kvantifikovať.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.