D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 112/2015 Z. z. o príspevku športovému reprezentantovi a o zmene a doplnení zákona č.
461/2003 Z. z.
o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Karol Kučera, Peter Vons a Mária Šofranko.
Cieľom návrhu zákona je valorizovanie príspevku športovému reprezentantovi na základe násobku priemernej nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok pre adekvátne finančné zabezpečenie športovca, ktorý ako športový reprezentant Československej republiky, Československej socialistickej republiky, Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky alebo Slovenskej republiky získal medailové ocenenie na olympijských hrách, paralympijských hrách, deaflympijských hrách, majstrovstvách sveta alebo majstrovstvách Európy.
Súčasne platné znenie zákona príspevok športovému reprezentantovi stanovuje ako rozdiel medzi fixne stanovenými sumami a súčtom súm dôchodkových dávok.
Fixne stanovená suma vstupujúca do vzorca výpočtu príspevku je v prípade zlatého medailistu 750 Eur, v prípade strieborného medailistu 600 Eur a v prípade bronzového medailistu 500 Eur.
Plynutím času, nárastom životných nákladov, inflácií a najmä valorizáciou dôchodkových dávok v mnohých prípadoch došlo k tomu, že športoví reprezentanti stratili nárok na predmetný príspevok.
V čase prijatia zákona a pri nastavení fixných súm v prípade zlatého medailistu 750 Eur, v prípade strieborného medailistu 600 Eur a v prípade bronzového medailistu 500 Eur bola
v roku 2016 priemerná mzda zamestnanca v hospodárstve SR na úrovni 912 Eur.
Cieľom návrhu zákona je zohľadniť nárast priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR ako objektívneho ukazovateľa, ktorý nastal medzičasom od roku 2016 a súčasne umožniť stanovenie sumy vstupujúcej do vzorca výpočtu príspevku s previazaním na objektívne sledovaný a štatisticky vyhodnocovaný ukazovateľ priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR.
Pri zohľadnení nárastu priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR v roku 2022 oproti roku 2016, ktorý predstavoval nárast 43%, by mali predstavovať fixne stanovené sumy vstupujúce do vzorca výpočtu príspevku v prípade zlatého medailistu z pôvodných 750 Eur sumu 1.072,37 Eur, v prípade strieborného medailistu z pôvodných 600 Eur sumu 857,89 Eur a v prípade bronzového medailistu z pôvodných 500 Eur sumu 714,91 Eur.
Navrhovatelia od takto napočítaného navýšenia o 43% po zaokrúhlení predmetných súm na sumy 1.100 Eur, 850 Eur a 700 Eur stanovili násobok priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR platnej v roku 2022, ktorým sa navrhuje nahradiť fixne určená suma, čo by zabezpečilo, že príspevok by sa vždy rátal podľa v danom kalendárnom roku platných objektívnych ekonomických ukazovateľov. Suma príspevku v prípade zlatého medailistu by tak predstavovala 0,85 násobok priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR (pozn. čo predstavuje presne 1.108,40 Eur) v prípade strieborného medailistu by tak predstavovala 0,65 násobok priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR (pozn. čo predstavuje presne 847,60 Eur) a v prípade bronzového medailistu by tak predstavovala 0,55 násobok priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR (pozn. čo predstavuje presne 717,20 Eur).
Nominálna suma príspevku by sa tak nemusela novelizovať a vždy by bola závislá od dvoch pravidelne sa meniacich valorizovaných veličín vstupujúcich do vzorca výpočtu príspevku športovému reprezentantovi, a to priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR platnej v predchádzajúcom kalendárnom roku a výškou dôchodkových dávok.
Vrcholoví reprezentanti vynakladajú úsilie, aby dosiahli životné úspechy a ocenenia a nemajú dostatočný priestor sa tak venovať iným oblastiam, v ktorých by zabezpečili finančné prostriedky potrebné na bežný život, v dôsledku čoho majú aj nižší vymeriavací základ na účely výpočtu dôchodku.
Prínos nielen pre súčasných poberateľov príspevku, ale aj pre mladých ľudí, ktorí by takto mohli získať ešte väčšie odhodlanie venovať svoj život športovej oblasti, s následnou možnosťou reprezentovať tak Slovenskú republiku na medzinárodných športových podujatiach, keďže reprezentácia Slovenskej republiky na významnej súťaži je úkon vo všeobecnom záujme, na ktorý sa poskytuje pracovné voľno na nevyhnutne potrebný čas, pričom toto voľno nie je zo zákona platené.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívne sociálne vplyvy, nemá žiadne vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, vplyvy na služby verejnej správy pre občana a ani žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie.
B. Osobitná časť
K čl. I
Navrhuje sa preformulovanie § 3 tak, aby sa pevná, nominálna hodnota vo výpočte príspevku nahradila násobkami priemernej nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky, ktorej výšku potvrdzuje Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky.
K čl. II
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti novely zákona na 1. augusta 2023.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Karol Kučera, Karol Kučera, Peter Vons a Mária Šofranko
2. Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 112/2015 Z. z. o príspevku športovému reprezentantovi a o zmene a doplnení zákona č.
461/2003 Z. z.
o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 112/2015 Z. z. o príspevku športovému reprezentantovi a o zmene a doplnení zákona č.
461/2003 Z. z.
o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.