1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 206/2009 Z. z. o múzeách a o galériách a o ochrane predmetov kultúrnej hodnoty a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Cieľom návrhu zákona je skvalitniť legislatívne prostredie pre rozvoj a posilňovanie základných funkcií múzeí a galérií na Slovensku, vykonávaných vo verejnom záujme. Cieľom je zároveň zvýšiť kvalitu výkonu odborných činností v múzeách a v galériách a odstrániť existujúce nedostatky súčasnej právnej úpravy.
Návrh zákona reflektuje na potreby praxe a vytvára predpoklady na skvalitnenie výkonu múzejných a galerijných činností, napr. prostredníctvom implementácie štandardov do múzejnej a galerijnej praxe. V záujme rozvoja odborných kompetencií zamestnancov múzeí a galérií zavádza vzdelávanie a odborný rast pracovníkov múzeí a galérií ako zákonnú povinnosť. S cieľom kvalitného a výsledkovo orientovaného riadenia múzeí a galérií zavádza kvalifikačné predpoklady na výkon funkcie štatutárov a vedúcich zamestnancov riadiacich múzeá alebo galérie a upravuje ich menovanie do funkcie a odvolanie z funkcie. Návrh zákona zároveň upravuje kvalifikačné predpoklady na výkon reštaurátorskej činnosti fyzických osôb, ktoré sú v pracovnom pomere s múzeom alebo s galériou.
Návrhom zákona sa vypúšťa Evidencia predmetov kultúrnej hodnoty, ktoré nie zachovávané v múzeu alebo v galérií, pretože aplikačná prax preukázala, že uvedená evidencia založená na princípe dobrovoľnosti nemá pre ochranu kultúrneho dedičstva na Slovensku prakticky žiaden význam.
Návrh zákona negatívny vplyvy na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona nemá vplyvy na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie ani vplyv na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi platnými v Slovenskej republike, s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
2
B. Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Ustanovením sa mení definícia expozície a výstavy z dôvodu potrieb, ktoré prináša aplikačná prax v múzeách a v galériách.
K bodu 2
Ustanovenia zavádzajú pojmy štandardy, múzejná a galerijná dokumentácia a ich definície. Zavedenie pojmu štandardy za cieľ vytvoriť zákonné predpoklady pre zavedenie štandardov pre odborné a iné činnosti múzeí a galérií, ktoré vydá a zverejní Ministerstvo kultúry SR. Pojem múzejná a galerijná dokumentácia je potrebný z dôvodu jeho vymedzenia a v súvislosti s potrebou náležitej ochrany múzejnej a galerijnej dokumentácie pri odbornej správe zbierkového fondu.
K bodu 3
Ustanovenia upravujú vymenovanie a zánik funkcie štatutárneho orgánu múzea alebo galérie a vedúceho zamestnanca riadiaceho organizačnú zložku, ktorá je múzeom alebo galériou. Upravujú sa minimálne kvalifikačné predpoklady uchádzača o obsadenie uvedených funkcií, a to s cieľom vytvoriť právne prostredie pre obsadzovanie uvedených funkcií kvalifikovanými osobami s náležitou odbornou praxou. Odbornou praxou sa rozumie prax na odbornej pracovnej pozícií v múzeách alebo v galériách. Odbornou, vedeckou alebo akademickou praxou v oblasti zamerania múzea sa rozumie prax na odbornej pracovnej pozícii, na vedeckej pracovnej pozícii alebo na akademickej pracovnej pozícii v oblasti zamerania múzea alebo galérie. Extenzívny výklad tohto ustanovenia je možný.
Upravuje sa zároveň skončenie výkonu funkcie štatutárneho orgánu múzea alebo galérie a vedúceho zamestnanca riadiaceho organizačnú zložku, ktorá je múzeom alebo galériou, spôsob vzdania sa funkcie a dôvody odvolania z funkcie.
K bodu 4
Úprava označenia ustanovení vyplývajúca z navrhovaných zmien.
K bodu 5
Ustanovenie upravuje povinnosť pre štatutárny orgán právnickej osoby, ktorej organizačným útvarom je múzeum alebo galéria, zabezpečiť, aby boli splnené všetky povinnosti, ktoré zákon ukladá múzeu a galérii.
3
K bodu 6
Ukladá sa povinnosť Ministerstvu kultúry SR vydať a na svojom webovom sídle zverejniť múzejné a galerijné štandardy.
K bodu 7
Ukladá sa povinnosť Ministerstvu kultúry SR schvaľovať plán a program vzdelávania a odborného rozvoja zamestnancov múzeí a galérií na Slovensku, predložený Slovenským národným múzeom, a vytvárať podmienky na jeho realizáciu.
K bodu 8
Ukladá sa povinnosť pre Slovenské národné múzeum zostavovať plán a program vzdelávanie a odborného rozvoja zamestnancov múzeí a galérií na Slovensku a realizovať ho s cieľom rozvíjať odborné kompetencie zamestnancov múzeí a galérií.
K bodu 9
Ukladá sa povinnosť pre Slovenskú národnú galériu poskytnúť súčinnosť Slovenskému národnému múzeu pri realizácií plánu a programu vzdelávanie a odborného rozvoja zamestnancov múzeí a galérií na Slovensku.
K bodu 10
Ustanovenia upravujú skutočnosť, že múzejná a galerijná dokumentácia, ako súbor záznamov a dokumentov zhromaždených v priebehu správy zbierkového fondu, sa v múzeu alebo v galérii trvalo uchováva. Aplikačná prax ukazuje, že pre múzeá a galérie je dôležité mať neustály prístup k dokumentácii, preto sa múzeá a galérie doteraz bránili jej odovzdaniu do verejných archívov. Toto ustanovenie za cieľ trvalo ponechať múzejnú dokumentáciu v správe múzeí a galerijnú dokumentáciu v správe galérií. Povinnosť múzeí a galérií uchovávať dokumentáciu zároveň znamená, že múzeum a galéria povinní zabezpečiť jej uloženie vo vhodných podmienkach a chrániť ju pred stratou, zničením, odcudzením, zneužitím a narušením integrity.
K bodu 11
Ustanovujú sa spôsoby nadobúdania zbierkových predmetov do zbierkového fondu múzea alebo galérie, a to demonštratívnym výpočtom. Ako spôsob nadobudnutia zbierkového predmetu sa oproti súčasnej právnej úprave dopĺňa zber, a to podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov. Tento spôsob nadobudnutia sa vzťahuje na nadobúdanie prírodovedných zbierkových predmetov. Medzi spôsoby nadobudnutia zbierkového predmetu sa dopĺňa aj dedenie. Pri dedení ide o možnosť pre múzeum a galériu nadobudnúť do zbierkového fondu predmet kultúrnej hodnoty alebo kolekciu takých predmetov od fyzickej osoby na základe jej závetu.
4
Tento spôsob doteraz absentoval a aplikačná prax poukazuje na nedostatok právnej úpravy v tejto oblasti.
K bodu 12
Zákon obmedzuje možnosť múzeí a galérií nadobúdať do zbierkového fondu predmety, ktoré pochádzajú z nezákonnej činnosti alebo boli na územie Slovenskej republiky nezákonne dovezené. Ustanovuje sa výnimka z tohto obmedzenia, a to na prípady nadobudnutia zbierkových predmetov podľa osobitného predpisu v súvislosti s archeologickými nálezmi v správe Pamiatkového úradu SR. Výnimka z tohto obmedzenia sa vzťahuje aj na múzeum v zriaďovateľskej pôsobnosti Ministerstva vnútra SR, ktoré sa špecializuje na dokumentáciu činnosti polície, dokumentáciu trestnej činnosti a na budovanie špecializovaných zbierok z tejto oblasti. Obmedzenie nadobúdať zbierkového predmety, pochádzajúce z nezákonnej činnosti, sa nevzťahuje na prípady, keď ide o nadobudnutie predmetu kultúrnej hodnoty do zbierkového fondu múzea alebo galérie od správcu zaisteného majetku, ktorý pochádza z nezákonnej činnosti.
K bodu 13
Ustanovenie zákona sa mení z dôvodu jeho praktickej nevykonateľnosti. Podľa súčasnej právnej úpravy boli múzeá nútené zaradiť do zbierkového fondu všetky, aj nepatrné archeologické nálezy, čím sa potlačila zásada odborného výberu predmetov, ktoré sa stanú súčasťou zbierkového fondu múzea alebo galérie a celý proces nadobúdania, súčasťou ktorého je odborná komisia na tvorbu zbierok. Zároveň sa zmenilo ustanovenie o povinnosti múzea prijať do svojej správy archeologické nálezy z každého archeologického výskumu, ktorý sa realizoval v regióne pôsobenia múzea, čo bolo z kapacitných dôvodov múzeí nevykonateľné. Podľa navrhovaného ustanovenia prijme múzeum do správy archeologické nálezy len v prípade, ak dokáže zabezpečiť ich odbornú ochranu a bezpečnosť.
K bodu 14
V odseku 11 sa zavádza možnosť múzea alebo galérie nadobúdať do zbierkového fondu aj predmety, ktoré majú vo svojom vlastníctve alebo vo svojej správe. Ide napríklad o predmety kultúrnej hodnoty, ku ktorým bolo vlastnícke právo nadobudnuté vydržaním. Rieši to pretrvávajúci problém múzeí a galérií, ktoré majú dlhodobo vo fyzickej držbe predmety kultúrnej hodnoty, získané v dávnejšej minulosti a nemajú podľa súčasnej právnej úpravy zákonnú možnosť uvedené predmety nadobudnúť (evidovať) do zbierkového fondu múzea alebo galérie. Pri tomto spôsobe nadobudnutia zbierkového predmetu múzeá a galérie povinné reflektovať na ustanovenia § 134 Občianskeho zákonníka, najmä pokiaľ ide o oprávnenosť držiteľa, dobu držby a ďalšie podmienky vydržania.
V odseku 12 sa stanovuje moment nadobudnutia zbierkového predmetu. Pri nadobudnutí zbierkového predmetu na základe právneho úkonu alebo inej právnej skutočnosti je rozhodujúcim okamihom účinnosť právneho úkonu alebo inej právnej skutočnosti. Pri nadobudnutí zbierkového predmetu do zbierkového fondu vlastným výskumom alebo pri
5
nadobudnutí predmetu do zbierkového fondu, ktorý je vo vlastníctve alebo v správe múzea alebo galérie, je rozhodujúcim okamihom rozhodnutie štatutárneho orgánu.
K bodu 15
Ustanovenie predlžuje lehotu na katalogizáciu zbierkových predmetov z dvoch na štyri roky, ale to len v prípade nadobudnutia rozsiahleho súboru zbierkových predmetov, ktorý je tvorený minimálne 1 000 kusmi.
K bodu 16
Z dôvodov na vyradenie zbierkového predmetu z odbornej evidencie múzea sa vypúšťa ako dôvod odcudzenie a dôvod trvalý vývoz. Odcudzenie sa ako dôvod vyradenia zbierkového predmetu vypúšťa z dôvodu, aby sa aj odcudzené zbierkové predmety naďalej vykazovali a limitovali tak možnosti voľného obchodovania s nimi. Dôvod trvalého vývozu sa vypúšťa z dôvodu, že zákon umožňuje zbierkový predmet trvalo vyviesť len v prípade jeho zámeny za iný predmet kultúrnej hodnoty zo zahraničia, preto sa v tomto prípade ako dôvod vyradenia použiť spôsob zámeny. Dôvod trvalého vývozu je tak v zákone nadbytočný.
K bodu 17
Medzi dôvody vyradenia zbierkového predmetu z odbornej evidencie múzea sa navrhuje zaradiť ako dôvod vydanie zbierkového predmetu oprávnenej osobe na základe právoplatného rozhodnutia súdu, a to pre prípad eventuálneho súdneho sporu o určenie vlastníckeho práva k zbierkovému predmetu.
K bodu 18
Ustanovením sa menia cykly komplexných odborných revízií zbierkového fondu múzea a galéria, a to z dôvodu, že podľa súčasnej právnej úpravy komplexné odborné revízie zbierkového fondu takmer nevykonateľné.
K bodu 19
Ustanovuje sa, že múzeá a galérie pri výpožičke a pri nájme zbierkových predmetov nepostupujú podľa osobitných právnych predpisov, ktoré upravujú správu majetku štátu, majetku vyšších územných celkov a majetku obcí, a to z dôvodu, že výpožička a nájom zbierkových predmetov sa realizuje spravidla za účelom verejnej prezentácie kultúrneho dedičstva na účely štúdia, vzdelávania a estetického zážitku, čo je verejných záujmom. Rovnako sa múzeá a galérie neriadia ustanoveniami uvedených predpisoch ani v prípade, ak ide o zámenu zbierkových predmetov, prevod ich správy a zámenu ich správy.
K bodu 20
Ustanovením sa zavádza povinnosť pre múzeá a galérie poistiť zbierkový fond proti krádeži, poškodeniu a zničeniu a rovnako tak aj budovy a priestory, v ktorých zbierkové predmety trvalo alebo dočasne uložené, a zariadenia týchto budov a priestorov.
K bodu 21
6
Ustanovujú sa podmienky výkonu reštaurovania zbierkových predmetov v múzeách a galériách.
K bodu 22
Ustanovujú sa kvalifikačné predpoklady fyzických osôb, ktoré v zamestnaneckom pomere s múzeom alebo s galériou, na reštaurovanie zbierkových predmetov z oblasti výtvarného umenia a definuje sa odborná prax, ktorou je vykonávanie reštaurátorských činností po skončení vzdelávania pod dohľadom reštaurátora alebo fyzickej osoby, ktorá spĺňa kvalifikačné predpoklady na reštaurovanie zbierkových predmetov podľa tohto zákona. Dôvodom je skutočnosť, že v súčasnej právnej úprave bolo ustanovenie o kvalifikačných predpokladoch zamestnancov múzeí a galérií na reštaurovanie zbierkových predmetov pozastavené nálezom ústavného súdu.
K bodu 23
Upravuje sa spôsob sprístupňovania zbierkových predmetov a zbierok múzea a galérie a formy sprístupňovania. Zákon zároveň uvádza, že sprístupňovanie zbierkových predmetov verejnosti sa nepovažuje za vystavovanie na komerčné účely, a to napriek tomu, že sprístupňovanie zbierkových predmetov formou múzejnej a galerijnej prezentácie je spravidla odplatné. Múzeá a galérie zbierkové predmety nesprístupňujú za účelom dosahovania zisku, ale vo verejnom záujme s cieľom štúdia, vzdelávania a estetického zážitku.
K bodu 24
Vypúšťajú sa ustanovenia o evidencii predmetov kultúrnej hodnoty, ktoré nie zachovávané v múzeu alebo v galérii, a to z dôvodu, že aplikačná prax preukázala, že uvedená evidencia nemá pre múzeá a pre galérie a ani pre ochranu kultúrneho dedičstva na Slovensku prakticky žiaden význam. Vypustené ustanovenia tohto paragrafu sa nahrádzajú ustanoveniami o vzdelávaní a odbornom rozvoji pracovníkov múzeí a galérií. Ustanovuje sa povinnosť múzeí zabezpečiť vzdelávanie svojich zamestnancov a vytvoriť podmienky pre celoživotné vzdelávanie svojich zamestnancov. Cieľom tohto ustanovenia je rozvoj odborných kompetencií pracovníkov múzeí ako predpoklad kvalitného a kvalifikovaného plnenia povinností pri správe zbierkového fondu.
K bodu 25
Ustanovuje sa možnosť predĺžiť trvanie dočasného vývozu zbierkového predmetu v zahraničí zo súčasných dvoch rokov najviac o ďalšie dva roky, a to na základe písomnej žiadosti a v odôvodnených prípadoch. Potreby tohto ustanovenia preukázala aplikačná prax.
K bodu 26
Ustanovuje sa povinnosť pre múzeá a galérie vopred v stanovenej 15 dňovej lehote upovedomiť Ministerstvo kultúry SR o uskutočnení dočasného vývozu zbierkového predmetu v rámci colného územia EU, keď súhlas na vývoz udeľuje zriaďovateľ múzea alebo
7
galérie. Povinnosť sa nevzťahuje na múzeá a galérie zriadené Ministerstvom kultúry SR, pri ktorých ministerstvo ako zriaďovateľ udeľuje súhlas s dočasným vývozom.
K bodu 27
V nadväznosti na novelizačný bod 25 sa zo zákona vypúšťa ustanovenie o priestupkoch.
K bodu 28
Úprava vyplývajúca z navrhovaných zmien, ktorou sa zavádza pokuta za porušenie povinnosti poistiť zbierkové predmety a priestory, v ktorých sú uložené.
K bodu 29
Predlžuje sa lehota na udelenie pokuty Ministerstvom kultúry SR, a to do troch rokov odkedy ministerstvo zistilo porušenie povinností zo strany múzea alebo galérie a do piatich rokov odkedy k porušeniu povinností došlo.
K bodu 30
Ustanovujú sa prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2024.
K bodu 31
Vypúšťajú sa prílohy zákona č. 2 a 3.
Čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona so zohľadnením primeranej legisvakančnej doby na 1. januára 2024.
8
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 206/2009 Z. z. o múzeách a o galériách a o ochrane predmetov kultúrnej hodnoty a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)je upravený v primárnom práve Európskej únie, a to v čl. 36 a v čl. 167 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
b)je upravený v sekundárnom práve Európskej únie, a to v:
9
nariadení Rady (ES) č. 806/2003 zo dňa 14. apríla 2003, ktorým sa k rozhodnutiu 1999/468/ES prispôsobujú ustanovenia týkajúce sa výborov, ktoré pomáhajú Komisii pri uplatňovaní jej vykonávacích právomocí stanovených v predpisoch Rady prijatých v súlade s konzultačným postupom (kvalifikovaná väčšina), (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 1/zv. 4) v platnom znení,
nariadení Rady (ES) č. 116/2009 z 18. decembra 2008 o vývoze tovaru kultúrneho charakteru (kodifikované znenie) (Ú. v. L 39, 10.2.2009, s. 1 7),
vykonávacom nariadení Komisie (EÚ) č. 1081/2012 z 9. novembra 2012 k nariadeniu Rady (ES) č. 116/2009 o vývoze tovaru kultúrneho charakteru (kodifikované znenie) (Ú. v. EÚ L 324, 22.11. 2012),
nariadení Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1024/2012 z 25. októbra 2012 o administratívnej spolupráci prostredníctvom informačného systému o vnútornom trhu a o zrušení rozhodnutia Komisie 2008/49/ES ( „nariadenie o IMI“ ) (Ú. v. EÚ L 316, 14.11.2012) v platnom znení,
nariadení Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 952/2013 z 9. októbra 2013, ktorým sa ustanovuje Colný kódex Únie (prepracované znenie) (Ú. v. L 269, 10.10.2013, s. 1 – 101),
smernici Európskeho parlamentu a Rady 2014/60/EÚ z 15. mája 2014 o navrátení predmetov kultúrnej hodnoty nezákonne vyvezených z územia členského štátu a o zmene nariadenia (EÚ) č. 1024/2012 (prepracované znenie) (Text s významom pre EHP) (Ú. v. EÚ L 159, 28.5.2014),
nariadení Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/880 zo 17. apríla 2019 o vstupe a dovoze tovaru kultúrnej hodnoty (Ú. v. EÚ L 151, 7.6. 2019),
nariadení Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/125 zo 16. januára 2019 o obchodovaní s určitým tovarom, ktorý možno použiť na vykonanie trestu smrti, mučenie alebo iné kruté, neľudské alebo ponižujúce zaobchádzanie alebo trestanie (kodifikované znenie) (Ú. v. EÚ L 30, 31.1.2019, s. 1 – 57),
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) lehota na transpozíciu smernice uvedenej v bode 3 písm. b) uplynula 18. decembra 2015, pričom táto smernica bola transponovaná do zákonov uvedených v písmene c),
b) v danej oblasti nebol proti Slovenskej republike začatý postup Európskej komisie a ani konanie Súdneho dvora Európskej únie podľa článkov 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
10
c) smernica uvedená v bode 3 písm. b) bola transponovaná do zákona č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach v znení neskorších predpisov a do zákona č. 376/2015 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 416/2002 Z. z. o navrátení nezákonne vyvezených kultúrnych predmetov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu ústavného zákona s právom Európskej únie
úplný.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 253/1994 Z. z. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
11
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Návrh zákona predpokladá negatívny dopad na rozpočet verejnej správy, a to v roku 2024 vo výške 102 164 eur, v roku 2025 vo výške 146 164 eur a v roku 2026 vo výške 146 164 eur. Vzhľadom na termín nadobudnutia účinnosti zákona sa negatívny dopad na rozpočet verejnej správy v roku 2023 neočakáva. Tento výpadok v štátnom rozpočte navrhujeme uhradiť z rozpočtovej rezervy (VPS) na riešenie vplyvov legislatívnych zmien, kde je alokovaných 857 992 282 €.
A.4. Alternatívne riešenia
Nulový variant neprijatie navrhovaného zákona by ponechalo stav právnej úpravy múzejnej a galerijnej činnosti na Slovensku v nezmenenej podobe, ktorá nezodpovedá súčasným požiadavkám a potrebám.
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.
12