Znalecký posudok sa nemusí vypracovať, ak hodnota nájomného v úhrne za celé obdobie nájmu na základe preukázateľného porovnania s obdobným nájmom alebo inou verejne dostupnou ponukou na nájom obdobnej veci nepresiahne 50 000 eur.
Na účely zákonnej fikcie celkovej hodnoty nájomného sa táto hodnota navrhuje ako úhrn plnení poskytovaných vyššiemu územnému celku počas celej doby nájmu, pričom ide iba o príjem vyššieho územného celku z nájomného. Nejde teda o príjmy z refundovaných nákladov spojených s užívaním majetku vyššieho územného celku za spotrebu energií a za dodávané služby. Nejde ani o príjmy zo zmluvných sankcií. Taktiež sa navrhuje, aby sa na tieto účely
a) do hodnoty nájomného nezarátavala DPH, aj keby vyšší územný celok bol platcom DPH,
b) v prípade spoluvlastníctva predmetu nájmu do hodnoty nájomného zarátava len suma vychádzajúca z veľkosti spoluvlastníckeho podielu vyššieho územného celku na predmete nájmu,
c) do hodnoty nájomného zarátavalo len nájomné z jednej nájomnej zmluvy; ak vyšší územný celok s nájomcom uzavrel viacero nájomných zmlúv, z týchto zmlúv plynúce nájomné sa nesčítava,
d) pri výpočte hodnoty nájomného vychádzalo z predpokladu, že zmluva bude predĺžená, ak nájomná zmluva umožňuje predĺženie nájomnej zmluvy,
e) pri nájme na dobu neurčitú sa predpokladá, že nájom je uzatvorený na dobu 10 rokov.
Zároveň sa na účely určenia hodnoty nájomného predpokladá, že bude poskytnutá najvyššia možná hodnota plnenia z nájomnej zmluvy, teda, že nájomca bude nájomné uhrádzať v plnej dohodnutej výške po celú dobu trvania nájmu vrátane
a) zvýšenia nájomného, ak nájomná zmluva umožňuje jeho zvýšenie,
b) predĺženia nájmu, ak nájomná zmluva umožňuje predĺženie nájomnej zmluvy,
c) najvyššieho možného príjmu zo všetkých nájomných zmlúv závislých od rámcovej nájomnej zmluvy, ak nájomná zmluva bude mať rámcový charakter.
Uvedený postup sa použije primerane aj na jednorazovo poskytnuté plnenie.
Ostáva zachovaný vzťah zákona o majetku vyšších územných celkov k predpisom v oblasti štátnej pomoci a úprava nakladania s cennými papiermi a majetkovými podielmi na právnických osobách. Nezmenená ostáva nevyhnutnosť zápisu nadobúdateľa majetku vyššieho územného celku alebo užívateľa jeho majetku v registri partnerov verejného sektora, ak spĺňa podmienky na zápis do tohto registra podľa zákona o registri partnerov verejného sektora. K zápisu do registra partnerov verejného sektora musí dôjsť pred uzavretím kúpnej zmluvy alebo nájomnej zmluvy. Požiadavka na zápis záujemcu ešte v čase predkladania návrhov do obchodnej verejnej súťaže alebo v čase doručovania cenových ponúk môže byť v rozpore so zásadou zákazu diskriminácie pri nakladaní s majetkom vyššieho územného celku, pretože by sa tým zvýhodňovali osoby zapísané v registri partnerov verejného sektora pred osobami, ktoré tam dovtedy neboli zapísané. Navyše ich zápis do tohto registra v situácii, keď nebudú úspešní, by mohol byť zbytočný.
K bodu 10
Medzi osoby oprávnené domáhať sa neplatnosti právneho úkonu alebo určenia vlastníctva vyššieho územného celku k majetku, sa dopĺňa aj fyzická osoba, ktorá v obci na území vyššieho územného celku vlastní nehnuteľnosť, ako aj osoba, ktorá má na veci právny záujem, a to bez ohľadu na územný princíp. Vzhľadom na významné sprísnenie podmienok prevodu majetku