NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VIII. volebné obdobie
Návrh
ZÁKON
z .............. 2023,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 446/2001 Z. z. o majetku vyšších územných celkov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 446/2001 Z. z. o majetku vyšších územných celkov v znení zákona č. 521/2003 Z. z., zákona č. 540/2005 Z. z., zákona č. 279/2006 Z. z., zákona č. 258/2009 Z. z., zákona č. 509/2010 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 315/2016 Z. z., zákona č. 112/2018 Z. z., zákona č. 4/2019 Z. z. a zákona č. 241/2019 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 2 ods. 2 písm. a) sa slová „§ 9a ods. 11“ nahrádzajú slovami „§ 9ab ods. 2“.
2.V § 6 ods. 2 sa slová „úžitky a nakladať“ nahrádzajú slovami „úžitky, udržiavať ho v užívaniaschopnom stave, zhodnocovať ho a nakladať“.
3.V § 9 sa odsek 2 dopĺňa písmenami g) až j), ktoré znejú:
„g) kritériá na určenie majetku vyššieho územného celku za prebytočný alebo neupotrebiteľný,
h) podmienky, za ktorých bude možné znížiť kúpnu cenu oproti všeobecnej hodnote majetku pri prevodoch majetku vyššieho územného celku z dôvodu hodného osobitného zreteľa a podmienky pre zníženie nájomného pri nájmoch majetku vyššieho územného celku z dôvodu hodného osobitného zreteľa,
i) dôvody hodné osobitného zreteľa, najmä prevody a nájmy nehnuteľností s malou výmerou a nízkou hodnotou alebo podporujúce všeobecne akceptovateľný verejnoprospešný účel,
j) právomoci a úlohy orgánov vyššieho územného celku pri nakladaní s majetkom vyššieho územného celku; tým nie je dotknutá právomoc zastupiteľstva podľa odseku 3.“.
4.V § 9 ods. 3 písm. b) sa na konci čiarka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „podmienky obchodnej verejnej súťaže musia zabezpečiť požiadavky na transparentnú a nediskriminačnú súťaž a nesmú brániť vytvoreniu čestného súťažného prostredia,“.
5.V § 9 ods. 3 písm. c) sa na konci pripájajú tieto slová:
„alebo obchodnou verejnou súťažou, ak v podmienkach tejto súťaže nebola určená požadovaná cena nehnuteľného majetku vyššieho územného celku“.
6.V § 9a ods. 2 prvej vete sa slová „svojej internetovej stránke“ nahrádzajú slovami „svojom webovom sídle“, slová „v regionálnej tlači“ sa nahrádzajú slovami „iným vhodným spôsobom“ a v druhej vete sa slová „oznámenie v regionálnej tlači“ nahrádzajú slovami „zverejnenie podľa prvej vety“.
7.V § 9a odseky 4 až 12 znejú:
„(4) Návrhy do obchodnej verejnej súťaže sa podávajú cez elektronickú schránku19ca) alebo v listinnej podobe, ak záujemca nemá aktivovanú elektronickú schránku. Všetky návrhy podané do obchodnej verejnej súťaže vyšší územný celok zverejňuje do 10 pracovných dní od uplynutia lehoty na predkladanie návrhov, po dobu minimálne 30 dní, na úradnej tabuli vyššieho územného celku a na webovom sídle vyššieho územného celku.
(5) Vyšší územný celok prevedie svoj majetok záujemcovi, ktorý splní podmienky obchodnej verejnej súťaže a ktorého návrh je najvýhodnejší.
(6) Vyšší územný celok neprihliada k návrhom predloženým do obchodnej verejnej súťaže, ktoré nesplnia podmienky obchodnej verejnej súťaže. Vyšší územný celok oznámi záujemcovi vylúčenie jeho návrhu z obchodnej verejnej súťaže spolu s odôvodnením v lehote 30 dní od vyhodnotenia návrhov.
(7) Vyšší územný celok môže zrušiť obchodnú verejnú súťaž, ak si to v podmienkach obchodnej verejnej súťaže vyhradil. Vyšší územný celok môže zrušiť obchodnú verejnú súťaž aj vtedy, ak sa podstatne zmenili okolnosti, za ktorých sa vyhlásila obchodná verejná súťaž alebo ak sa v priebehu obchodnej verejnej súťaže vyskytli výnimočné dôvody, pre ktoré nemožno od vyššieho územného celku požadovať, aby v obchodnej verejnej súťaži pokračoval, pričom o zrušení obchodnej verejnej súťaže rozhoduje zastupiteľstvo nadpolovičnou väčšinou všetkých poslancov. Vyšší územný celok zruší obchodnú verejnú súťaž, ak zastupiteľstvo neschválilo prevod vlastníctva majetku, na ktorý sa podľa § 9 ods. 3 písm. c) vyžaduje jeho súhlas.
(8) Vyšší územný celok je povinný bezodkladne upovedomiť všetkých záujemcov o zrušení obchodnej verejnej súťaže s uvedením odôvodnenia jej zrušenia. Informáciu o zrušení obchodnej verejnej súťaže spolu s odôvodnením vyšší územný celok uverejňuje spôsobom, ktorým vyhlásil podmienky obchodnej verejnej súťaže.
(9) Na prevod majetku vyššieho územného celku dražbou sa vzťahuje osobitný zákon.19b)
(10) Vyšší územný celok zverejní zámer predať svoj majetok priamym predajom najmenej na 15 dní. Zároveň zverejní lehotu na doručenie cenových ponúk záujemcov; táto lehota nesmie byť kratšia ako 30 dní a začína plynúť od zverejnenia zámeru na úradnej tabuli vyššieho územného celku, ak vyšší územný celok v zámere neurčí neskorší začiatok plynutia lehoty. Vyšší územný celok nemôže previesť vlastníctvo svojho majetku priamym predajom, ak všeobecná hodnota majetku stanovená podľa osobitného predpisu19c) presiahne 40 000 eur. Nehnuteľnosť musí byť jednoznačne identifikovaná tak, aby nebola zameniteľná s inou nehnuteľnosťou. Stanovenie všeobecnej hodnoty majetku19c) vyššieho územného celku pri priamom predaji nesmie byť v deň schválenia prevodu zastupiteľstvom staršie ako šesť mesiacov.
(11) Cenové ponuky na odkúpenie majetku vyššieho územného celku sa doručujú cez elektronickú schránku19ca) alebo v listinnej podobe, ak záujemca nemá aktivovanú elektronickú schránku. Cenové ponuky všetkých záujemcov na odkúpenie majetku vyššieho územného celku priamym predajom je vyšší územný celok povinný zverejniť do 10 pracovných dní od uplynutia lehoty na doručovanie cenových ponúk, po dobu minimálne 30 dní, na úradnej tabuli a na webovom sídle vyššieho územného celku.
(12) Vyšší územný celok prevedie majetok vyššieho územného celku priamym predajom záujemcovi, ktorý ponúkne najvyššiu cenu.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 19ca znie:
„19ca) Napríklad zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov.“.
8.§ 9a sa dopĺňa odsekmi 13 až 16, ktoré znejú:
„(13) Vyšší územný celok nemôže previesť vlastníctvo svojho majetku priamym predajom na fyzickú osobu, ktorá je v tomto vyššom územnom celku
a) predsedom vyššieho územného celku,
b) poslancom zastupiteľstva,
c) štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu právnickej osoby zriadenej alebo založenej vyšším územným celkom,
d) riaditeľom úradu vyššieho územného celku,
e) zamestnancom vyššieho územného celku,
f) hlavným kontrolórom vyššieho územného celku,
g) blízkou osobou19d) osôb uvedených v písmenách a) až f).
(14) Vyšší územný celok nemôže previesť vlastníctvo svojho majetku priamym predajom na právnickú osobu, v ktorej zakladateľom, vlastníkom obchodného podielu, štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu, členom riadiaceho, výkonného alebo dozorného orgánu je osoba uvedená v odseku 13; to neplatí, ak ide o právnickú osobu, v ktorej vyšší územný celok väčšinový obchodný podiel.
(15) Vyšší územný celok nie je povinný vykonať obchodnú verejnú súťaž, dražbu a ani priamy predaj pri prevode
a) nehnuteľného majetku, ktorý je vyšší územný celok povinný previesť podľa osobitného predpisu1aa) alebo ktorým sa realizuje právo na prednostný prevod podľa osobitného predpisu,1aa)
b) pozemku zastavaného stavbou vo vlastníctve nadobúdateľa vrátane priľahlej plochy, ktorá svojím umiestnením a využitím tvorí neoddeliteľný celok so stavbou,
c) podielu majetku vyššieho územného celku, ktorým sa realizuje zákonné predkupné právo,19f)
d) hnuteľnej veci, ktorej zostatková cena je nižšia ako 5 000 eur,
e) nehnuteľného majetku vyššieho územného celku do vlastníctva registrovaného sociálneho podniku ako formy investičnej pomoci, 19fa)
f) majetku vyššieho územného celku z dôvodu hodného osobitného zreteľa, o ktorom zastupiteľstvo rozhodne trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov, ak splnené tieto podmienky:
1.zámer previesť majetok vyššieho územného celku týmto spôsobom a všeobecnú hodnotu prevádzaného majetku vyššieho územného celku zverejní na úradnej tabuli, na svojom webovom sídle a iným vhodným spôsobom najmenej 15 dní pred schvaľovaním prevodu a tieto údaje sú zverejnené najmenej do schválenia prevodu,
2.osobitný zreteľ je zdôvodnený v súlade so zásadami hospodárenia s majetkom vyššieho územného celku a
3.všeobecná hodnota prevádzaného majetku je stanovená znaleckým posudkom,19c) ktorý v deň schválenia prevodu nie je starší ako deväť mesiacov; stanovenie všeobecnej hodnoty prevádzaného majetku znaleckým posudkom sa nevyžaduje, ak hodnota majetku vyššieho územného celku neprevyšuje 15 000 eur na základe preukázateľného porovnania s obdobným majetkom vyššieho územného celku alebo inou verejne dostupnou ponukou na predaj obdobnej veci.
(16) Pri prevode majetku vyššieho územného celku podľa odseku 15 je vyšší územný celok povinný dohodnúť kúpnu cenu najmenej vo výške všeobecnej hodnoty majetku,19c) okrem prevodu majetku vyššieho územného celku podľa odseku 15 písm. e) a f), kedy je vyšší územný celok oprávnený dohodnúť nižšiu kúpnu cenu než je všeobecná hodnota majetku alebo hodnota majetku vyššieho územného celku zistená na základe porovnateľného porovnania podľa odseku 15 písm. f) tretieho bodu. Pri prevode majetku vyššieho územného celku podľa odseku 15 sa ustanovenia odsekov 13 a 14 nepoužijú.“.
9.Za § 9a sa vkladajú § 9aa a 9ab, ktoré znejú:
„§ 9aa
(1) Ak tento alebo osobitný predpis19g) neustanovuje inak, ustanovenia § 9a ods. 1 8 a 10 14 je vyšší územný celok povinný primerane použiť aj pri prenechávaní majetku vyššieho územného celku do nájmu.
(2) Ustanovenie odseku 1 sa nepoužije pri nájme
a) hnuteľnej veci vo vlastníctve vyššieho územného celku, ktorej zostatková cena je nižšia ako 3 500 eur,
b) majetku vyššieho územného celku, ktorého trvanie s tým istým nájomcom neprekročí desať dní v kalendárnom mesiaci,
c) majetku vyššieho územného celku, ak úhrn súm nájomného počas celej doby nájmu nepresiahne 20 000 eur,
d) nehnuteľného majetku vyššieho územného celku registrovanému sociálnemu podniku ako formy investičnej pomoci,19fa)
e) majetku vyššieho územného celku z dôvodu hodného osobitného zreteľa, o ktorom zastupiteľstvo rozhodne trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov, ak splnené tieto podmienky:
1.zámer prenajať majetok vyššieho územného celku týmto spôsobom a všeobecnú hodnotu nájomného vyšší územný celok zverejní na úradnej tabuli, na svojom webovom sídle a iným vhodným spôsobom najmenej 15 dní pred schvaľovaním nájmu a tieto údaje sú zverejnené najmenej do schválenia nájmu,
2.osobitný zreteľ je zdôvodnený v súlade so zásadami hospodárenia s majetkom vyššieho územného celku a
3.všeobecná hodnota nájomného je stanovená znaleckým posudkom,19c) ktorý v deň schvaľovania nájmu nie je starší ako deväť mesiacov; stanovenie všeobecnej hodnoty nájomného znaleckým posudkom sa nevyžaduje, ak hodnota nájomného v úhrne za celé obdobie nájmu neprevyšuje 50 000 eur na základe preukázateľného porovnania s obdobným nájmom alebo inou verejne dostupnou ponukou na nájom obdobnej veci.
(3) Vyšší územný celok je povinný prenechať majetok vyššieho územného celku do nájmu najmenej za také nájomné, za aké sa v tom čase a na tom mieste obvykle prenechávajú do nájmu na dohodnutý účel veci toho istého druhu alebo porovnateľné veci; to neplatí pri nájme majetku vyššieho územného celku podľa odseku 2 písm. d) a e), kedy vyšší územný celok môže prenechať svoj majetok do nájmu aj za nižšie nájomné než je hodnota nájomného zistená na základe porovnania alebo všeobecná hodnota nájomného.
(4) Hodnota nájomného na účely odseku 2 písm. c) a e) sa určí ako úhrn plnení poskytovaných vyššiemu územnému celku počas celej doby nájmu, pričom
a) hodnota nájomného sa zaratúva bez dane z pridanej hodnoty, ak sa táto uplatňuje,
b) hodnota nájomného prijímaná spoluvlastníkmi predmetu nájmu sa rozpočítava podľa veľkosti ich podielov; ak veľkosti podielov nie určené alebo ich nemožno určiť, považujú sa za rovnaké,
c) prijímané hodnoty nájomného na základe viacerých zmlúv sa nesčítavajú,
d) do hodnoty nájomného sa zaratúva aj predĺženie trvania zmluvy na dobu určitú, ak nájomná zmluva umožňuje jednostranné predĺženie jej trvania,
e) pri nájme na dobu neurčitú sa predpokladá, že nájom je uzatvorený na dobu 10 rokov,
f) zmluvné sankcie a náklady spojené s užívaním majetku vyššieho územného celku sa nezohľadňujú,
g) sa predpokladá, že bude poskytnutá najvyššia možná hodnota plnenia z nájomnej zmluvy.
(5) Ustanovenia odseku 4 sa na jednorazovo poskytnuté plnenie podľa odseku 2 písm. c) a e) použijú rovnako.
§ 9ab
(1) Osobitné predpisy v oblasti štátnej pomoci nie sú týmto zákonom dotknuté.
(2) Pri nakladaní s cennými papiermi a majetkovými podielmi na právnických osobách, dôsledkom ktorého je zmena vlastníctva, musí vyšší územný celok postupovať podľa § 9a ods. 1 až 14, ak tento postup nevylučuje osobitný predpis.1)
(3) Fyzická osoba a právnická osoba, na ktorú sa vzťahuje povinnosť zapisovať sa do registra partnerov verejného sektora,19gb) môže byť nadobúdateľom majetku vyššieho územného celku alebo užívateľom jeho majetku podľa tohto zákona len vtedy, ak je zapísaná v registri partnerov verejného sektora.19gc) Splnenie podmienky podľa prvej vety preukazuje v katastrálnom konaní vyšší územný celok.“.
10.V § 9b odsek 1 znie:
„(1) Fyzická osoba, ktorá trvalý pobyt v obci na území vyššieho územného celku alebo vlastní na území vyššieho územného celku nehnuteľnosť alebo osoba, ktorá na veci právny záujem, sa môže domáhať neplatnosti právneho úkonu alebo určenia vlastníctva vyššieho územného celku k majetku, ktorý bol vyšším územným celkom prevedený na tretiu osobu, ak prevod majetku vyššieho územného celku nebol realizovaný v súlade s § 9a a 9ab.“.
11.V § 9d ods. 1 sa slová „§ 9a ods. 9“ nahrádzajú slovami „§ 9aa“.
Čl. II
Zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení zákona č. 445/2001 Z. z., zákona č. 553/2003 Z. z., zákona č. 369/2004 Z. z., zákona č. 583/2004 Z. z., zákona č. 615/2004 Z. z., zákona č. 628/2005 Z. z., zákona č. 16/2006 Z. z., zákona č. 330/2007 Z. z., zákona č. 334/2007 Z. z., zákona č. 335/2007 Z. z., zákona č. 384/2008 Z. z., zákona č. 445/2008 Z. z., zákona č. 361/2012 Z. z., zákona č. 32/2015 Z. z., zákona č. 61/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 69/2017 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 73/2020 Z. z. a zákona č. 345/2020 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
V § 19e ods. 1 sa za písmeno g) vkladá nové písmeno h), ktoré znie:
„h) je povinný vykonať za predchádzajúci kalendárny rok kontrolu prevodov nehnuteľného majetku vyššieho územného celku, ktorého všeobecná hodnota majetku prevýšila 20 000 eur, a to do 60 dní od uplynutia kalendárneho roka; vyšší územný celok zverejní výsledky tejto kontroly do 30 dní po predložení správy o výsledkoch kontroly zastupiteľstvu na svojej úradnej tabuli a na webovom sídle vyššieho územného celku,“.
Doterajšie písmeno h) sa označuje ako písmeno i).
Čl. III
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. novembra 2023.